Kaposi Ákos: Tanácsok Macedónián át utazóknak – 2005-2007
Macedónia az évtized elején bevezetett vízumkényszer idején nem tartozott a kedvelt útirányok közé. Mivel 2006 nyarán a magyar állampolgárokkal kapcsolatban is érvénybe lépett a határidő nélküli vízummentesség, ismét szabaddá vált az út. Így nagyon hasznos lehet minden érintettnek Ákos írása, hisz hatalmas tapasztalat birtokában röviden összefoglalja a határon való átkelésről, az országon való átutazásról a legfontosabb tudnivalókat. Az íráshoz később több kiegészítést fűzött, így bátran ma is aktuálisnak tekinthető
120km után megpillantható a határt jelző tábla PRESEVO – TABANOVCE , előtte van egy 40-es sebességkorlátozás, érdemes figyelembe venni, mi egyszer beleszakadtunk 120-szal, és persze, hogy mértek!
A határ általában csendes, korrupcióra felesleges gondolni – legalábbis ezen a határon – a csomagokat nem nézegetik át, ha nincs sor, gyorsan lehet haladni. Ezután jön a macedon ellenörzés, kissé lassabban, de szintén nem szörszálhasogató módon. /ha valaki ebben az évben jön még velem is találkozhat:)/
Amit szoktak kérni, az a zöldkártya, tehát mindenki váltsa ki előre, különben vehet a határon… Pénzváltó folyamatosan működik, az árfolyam nem nagyon ingadozik, 1 EURO 61.5 MAC. denár. /az egész oda-vissza útra kb. 400 denár elegendő is/
A határ után lesz egy 60-as tábla, és a kanyar után szeretnek filmezni, tehát jobb betartani. Ezután 10 km-re kezdődik az autópálya, a lényeg, hogy az ATHEN-i útvonalat kell követni, különben mindenki megismerkedhet SKOPJával. Az árak nem olyan elkeseritőek mint mondjuk Szerbiában. Egy-egy kapu kb. 30-40 denárba kerül. (1 Mac. denár -4.2 Ft) Vigyázni kell a kapuknál, mert szeretnek zsebre dolgozni, és ha nincs nálatok denár, akkor elég sajátságosan számitják át az eurot.
Az autópályával nagyon gyorsan haladnak, lassan kész lesz majdnem az egész útvonalon, de igy is tempósan lehet haladni, kb 2-2.5 óra alatt leküzdhető az egész ország. A rendőrök nem nagyon állitanak meg senkit, a durva sebességtúllépést azért nem szeretik… A benzinkutakon minden ugyanannyiba kerül mint a boltokban, a benzin ára – jelenleg 55 denár, a dizelé 49. Aki LPG-s kocsival jön, az Skopjéban találhat kutat, literje 22.5.
Az út végén található GEVGELIJA – EVZONI. Egy jó tanács, próbálja meg mindenki úgy időziteni magát, hogy a hajnali vagy esti órákban érjen ide, mert 8 órától hatalmas dugók szoktak kialakulni.
Ha látjátok, hogy az EU-s sáv üres /mivel a görögök előszeretettel zárják le ezt a sávot, akármekkora is a tömeg- előre lehet pofátlankodni, és megmagyarázni a görögöknek, hogy EU-sok vagyunk. Kicsit dünnyögnek majd, de elengednek. Mivel, a görögön kivül nem nagyon preferálnak egyetlen nyelvet sem, nyugodtan beszélhetünk velük magyarul is:) Senkit ne zavarjon meg a rengeteg német rendszáma, 98 %-uk török vendégmunkás, ezért nem állnak az EU-s sávba./
Ezen a határon én nem tapasztaltam bélyegzést a vámosok részéről. A határtól azonnal kezdődik az INGYENes autópálya egészen THESSZALONIKIig, vagy el lehet térni KATERINI felé. Ezen az útvonalon a pálya dija 2 euro, de térkép segitségével kikerülhetők a kapuk.
Elég sok hétvégémet Görögországban töltöm, tőlem még egyszer sem kértek nemzetközi jogsit.
A visszafele úton arra kell figyelni, hogy mivel a görögök nem fogadják el Macedonia nevét, így a vissza úton nem nagyon lehet találni semmilyen útbaigazitást – ha pedig valaki görögöktől kérdezi meg, melyik út megy Macedoniába, akkor értetlenül a fejüket csóválva fogják közölni, hogy éppen ott vagy, nem kell menned sehova/ tehát mindenki kövesse az EVZONI feliratot.
Nekem ez az útvonal BUDAPESTtől – THESSZALONIKIig kb. 11-12 órát vesz igénybe. A szerbek teljesen kijavitották az útjaikat, tehát lehet rajta menni, a macedon utakkal sincs semmi gond.
Ha esetleg a nyári csúcsban elterelnek bárkit is Szerbiában a PRESEVOI iránytól, ne aggódjon, mert csak kikerültetik vele a fő átkelőhelyet – kb. 20 perccel több igy az út/ és igy a PROHOR PCINSJKI – PELINCE határon lehet gyorsan átjutni, majd a főútra kiérve a KUMANOVO útirányt kell választani, onnan pedig megint fel lehet menni az autópályára SKOPJE irányába.
—-
(Részletes kiegészítés a csúcsforgalom elleni egérutakkal és más tudnivalókkal – 05.07.20. – a szerk)
Tehát gondolom “NIS”-ig mindenki eljut már, onnan folytatni kell az utat a “SKOPJE” feliratú tábla irányában. Az Autópályát itt is épitik, de nem nagyon akarják átadni, annyi a jó hir, hogy legalább nem is kérnek érte pénzt. Itt már ritkábban járőröznek rendőrök. Ez a szakasz “LESKOVAC”-ig tart – ami főleg azoknak fontos, akik benzin-gáz üzemű autóval utaznak, mert ebben a városban találhatnak egy gázkutat. Egyszerűen le kell térni “LESKOVAC” felé, aztán átmenni egy macskaköves hidon, azonnal balra fordulni, onnan pedig kb 1-1.5 km-re van az “ESKO” nevezetű 0-24 órás kút. A gáz ára /júl. 15-i adat 30 dinár/ Az utat folytatva vissza lehet térni a “SKOPJE”ba vezető űtra, nincs szükség visszafordulásra./
Innentől kezdve az autópálya megszűnik, de szerencsére a szerbek helyrehozták a teljes útvonalat, kisebb úthibákra csak a 3 alagútban lehet számitani. Figyelem, az alagutakban nincs világitás, napfényről betérve az ember pár másodpercre elvakulhat!!!
A következő város “VRANJE”, a város kivezető szakaszán rendőri jelenlét várható!
“VRANJE” után pár kilométerrel lehet letérni /”RISTOVAC”-nál/ az általam is ajánlott “PROHO PCINJSKI” átkelőhely felé “PETKA”-n keresztül. Ha valaki ezt az útvonalat választja, akkor számitani kell rá, hogy a határ után az út állapota nem annyira jó – a nagy keréktörő lukaktól ugyan mentes, illetve, hogy a két ellenörző pont között az út le van szűkitve sziklaomlás miatt – innentől ismét csak követni kell az út vonalát egészen a STOP tábláig. Ott balra kanyarodni, majd 2X jobbra “KUMANOVO” irányába. Ezen az úton szintén egyenesen haladni és a”SKOPJE” felitratú felhajtónál ismét ott vagyunk a Görögországba vezető autópályán.
Mindkettő kép a PROHO PCINJSKI – PELINCE átkelőhely utáni útszakasz végén készült, ahol bal-jobb-jobb kanyart kell venni. Csak a könnyebb eligazodás végett… |
“KUMANOVO”-t elhagyva találkozunk az első fizető kapuval/szgk. részére 40denár/
Innen már autópályán hajtunk, jobbra látható lesz Macedonia fő olajfinomitója, majd egy elágazás “SKOPJE” illeteve “ATHEN” felirattal. Logikusan válasszuk az “ATHEN” feliratot :))
Az autópályán ezután elhagyjuk “TITOV VELES”-i leágazót de csak hajtsunk rendületlenül előre. Kb 80 km után látható majd a tábla, hogy el lehet kanyarodni “DOJRAN” irányába “VALANDOVO”-n keresztül, igy a “STARI DOJRAN”-i átkelőhelyre jutunk, amivel ki tudjuk kerülni a fő átkelőhelyet/”BOGORODICA”/
Ha nem kanyarodunk el “DOJRAN ” felé akkor nemsokára vége az autópályának /az új szakaszokat még nem adták át/ és megérkezünk “BOGORODICA” vagy esetleg úgy is hivják, hogy “GEVGELIJA” határátkelőhelyre. /a görög oldal neve “EVZONI” érdemes megjegyezni, mert visszafele csak ez igazit el/
A határon általában itt is elég nagy a forgalom de mint ahogy már irtam, előre lehet menni, ha látjuk, hogy nincs megnyitva külön sáv az “EU”-soknak.
Az átkelőt elhagyva azonnal a “THESSZALONIKI”-be vezető úton találjuk magunkat, ez egészen a városig ingyenes. Rendőrt még soha nem láttam, az előzésnél hasonlóan kell eljárni mint SZERBIAban, azaz általában lehúzodnak előlünk, illetve mi is tegyük ezt. /Ha német megy elöttünk akkor erre nagyon sokáig várhatunk, mert úgyse fog lemenni a leálló sávba, hiszen az nem arra való:))/
A határtól “THESSZALONIKI” kb. 80 km-re található. Amire figyelni kell, az az, hogy aki esetleg “KATERINI” irányába megy, annak el kell majd kanyarodnia “ATHEN” felé, semmiképp nem kell bemenni “THESSZALONIKI”be, azok viszont akik az általam is többre tartott keletibb felét választják az országnak /pl. “VOURVOUROU” vagy “AMOLIANI” szigete/ azok haladjanak tovább “THESSZALONIKI” felé. Azonban ebben az esetben sem érdemes bemenni a városba, hanem a körgyűrűt kihasználva kikerülhető a nagyváros, és onnan már lehet haladni a főútvonalakon.
Ráadás (ok) az Olvasókönyvből és közvetlen csatornákon:
2007. Április 06. Péntek
Előzmény: Bejártam már biciklivel Európát, idén nyárra az Olimposzra szeretnék le- és feljutni. Szendrőig tudom az utat, már tekertem odáig, de a Nis-Vranje-Kumanovo-Thessaloniki útról nem tudok semmit. A cd-s térkép szerint – amin az utat tervezem – mindenütt van párhuzamos út az autópályával. Biciklivel csak mellékút jön szóba. Éjszakánként vadkempingezni szoktam. Mire számítsak? Mennyire biztonságos a vidék? Mennyire segítőkészek az emberek? Németül tudok, angolul keveset, szerbül, görögül semmit.
Visszafelé Albánián, Dubrovnikon, Mostaron, Szarajevon át jönnék. Szarajevotól már jöttem biciklivel, onnan hazáig már ismerem az utat, de az albán szakaszról nem tudok semmit. Megkockáztatható? Szívesen vennék praktikus tanácsokat. Nyugat-Európában egy albán kamionossal jó tapasztalataim voltak. Vendégszerető, bőbeszédű, pedig egy szót sem értettem abból amit mondott, de egész jól elvoltunk. Minden családi fotót megmutatott, megkínáltuk egymást a főztünkből, foci eb-t néztünk a kamion vezetőfülkéjében. Én ilyen albánt ismerek. Boszniában ingyen kaptam biciklipedált egy bosnyák faluban, mikor látták, hogy az enyém eltört. Szóval eddig csak jó tapasztalataim voltak… Kaposi Ákos azt írta Macedóniáról szóló utibeszámolójában, hogy az ország felfedezőinek szívesen adna biztonsági tanácsokat. Megköszönném neki…
Isépy Gábor lelkész, tanár
Kedves Gábor,
Szerbiában az autópályával végig halad út párhuzamosan, ami ugyan itt-ott elég rossz állapotú, de kerékpárral szerintem semmi gond nem lehet végigjárni.
Én mindenképp ajánlanám Önnek a PELINCE átkelőhely felé vezető utat, ahol a PROHOR PCINJSKI kolostort és a régészeti feltárás alatt álló templom megtekintése kihagyhatatlan. /szerintem/
Bár én úgy tartom /amire most lehet, hogy sokan felkapnák a fejüket, de ugye ez az én véleményem/, hogy a szerbek az egyik legvendégszeretőbb nép a volt Jugoszlávia területén, a vadkempingezést mégsem ajánlanám. Minden nagyobb faluban már találhat szállást ami nem kerül sokba, és úgy gondolom a kolostorokban sem gond egy-egy éjszakát elkölteni. /bár a felekezeti kérdésekben nem nagyon vagyok otthon, de mi is tapasztaltuk, hogy szivesen adnak szállást akkor is, ha épp nem egyezik a vallási nézet/
Macedonia végigjárható kerékpárral – a visszafele úton ajánlanám, hogy látogassa meg OHRID-ot, a PRESPA tónál át tudja lépni a határt Görögország felől, majd az OHRIDi tó mellett kiléphet az országból ALBÁNIÁba. Én úgy gondolom, Macedoniában minden gond nélkül végig lehet kerekezni, de ahogy ALBÁNIA esetében, itt is azt javasolnám, hogy az északi /albániában a muzulmánok, Macedoniában a Koszovo felé eső/ területet talán érdemesebb elkerülni. A görög határig sem okoz gondot lejutni, mivel az autópálya mellett a vásosokon, falvakon keresztül gond nélkül át lehet szelni az országot.
Én vadkempingezőt Macedoniában soha nem láttam, mivel az ország igen gazdag kolostorokban, ezért itt sem lehet gond szállás keresése és találása.
DUBROVNIK, MOSTAR, SZARAJEVO tekintetében úgy gondolom, hogy a szerkesztő – Győrffy Árpád – lényegesen több és hasznosabb tanáccsal tudja ellátni mint én tehetném. (sajnos ez nem igaz, mert a gyors, gépesített boszniai átrohanásaim ehhez nem adnak igazi alapot – gyá.)
Amire mindenképp figyelni kell, azok a kóbor kutyák. Rengeteg van, Szerbiában, Macedoniában, Albániában és előszeretettel támadják meg a biciklistákat. Bár “hivatalosan” nincs veszettség Macedoniában a kutyáknál /elég érdekes kijelentés szerintem/, azért érdemesbb valami kutyariasztásra alkalmas eszközzel “felfegyverkezni” /pl. magas – a kutyák hallását erősen sértő – hangot kiadó sziréna. ilyenek fegyveboltokban beszerezhetők/
Németül jól lehet boldogulni a volt Jugoszlávia területén, és egyre többen beszélnek angolul is.
Kaposi Ákos – 07.04.07.
Előzmény: Felújítás miatt előreláthatólag mintegy egy éves időtartamra lezárták a Szkopje – Velesz autópályának a déli irányba menő szakaszát. A kétoldalú forgalmat az ellenkező irányú sávokra terelték. A felújítás befejezését tájékoztatóban közöljük. A fokozott balesetveszély miatt az utazók figyelmét felhívjuk a sebességkorlátozás szigorú betartására. A felújítás befejezéséig ezen az autópálya-szakaszon nem kell díjat fizetni. Forrás: A Külügyminisztárium honlapja 2006. november 16.
A Macedóniából kapott információim szerint az autópálya a határtól a reptéri fizetős kapuig nem áll felújitás alatt, tehát kell fizetni. Utána Velesig dolgoznak az utakon, de ez csak azt jelenti, hogy néhol le van zárva egy-egy sáv, így át kell menni a másikba. Én olyan híreket kaptam, hogy itt is kérnek pénzt:)
Ismerőseim azt írták, hogy az autópálya a lezárások ellenére is gyakorlatilag végig használható max. 80-90 km/órás sebességgel. Nem veszélyesebb mint egyébként (sőt még lehet biztonságosabb mert nem száguldoznak rajta…) A befejezésre fix időpont nincs, de nyárig szinte biztos, hogy nem készülnek el vele. Kikerülni nem érdemes, mert lassabb is, mert el is lehet keveredni, a mellékutak álapotáról már nem is beszélve… (Kaposi Ákos – 2007.01.19.)
Egy frissebb olvasói tapasztalat:
Még nem láttam senkit nyilatkozni a Skopje-Veles útépítésről (vagy csak nem figyeltem eléggé).
Csak az észak felé oldal használható 23km-en keresztül most éppen irányonként egy sávban de jól látszanak az eredeti autópályás felfestések és a négysávos változaté is, mindenki keressen magának vonalat. Katasztrófális táblázás, régebbiek kint felejtése, végig 60as korlátozás, legalább egy sebességmérés, helyi erők bátor előzése alagútban is, lejtőn 5km sebességgel haladó teherautók (szerencsés esetben hátsólámpával). Mindenki figyeljen, én éjjel mentem rajta, picit meglepődtem.
De a legfontosabb: a 80denáros fizetőhely nem működik ingyen lehet rajta keresztül menni, így oda-vissza csak 220 a pályadíj, elég 5 Eurót váltani – Sanya – 2007. augusztus 8.
2005. Július 25.
Előzmény – kérdés Ákoshoz: Mit szólsz a külügy honlapján Macedóniáról olvasható szövegekhez?
“Macedóniában a közbiztonsági helyzet kielégítő, azonban a közlekedés egyes területeken továbbra is óvatosságot igényel. (Tetovo-Gostivar autópálya az albán határig, – “Cair” kerület Szkopjéban, észak Szkopje területe, – Északon a Szkopje-Tetovo autópálya a koszovói határig, – Kumanovó észak-nyugati része egészen a koszovói és szerb határig.)
A tranzitforgalomra célszerű az E75 foközlekedési útvonalat választani, amely a leggyorsabb és legbiztonságosabb út Görögország felé. Az út nagyobb része autópálya ill. autóút. Üzemanyagtölto állomások elfogadható távolságban találhatók az út teljes hosszában. A rendorök rendszeresen tartanak ellenorzést, a gyorshajtókat, szabálytalanul elozoket kiszurik.
..
Országon belüli közlekedésnél a defenzív vezetés ajánlott. A súlyos sérülésekkel járó, halálos balesetek nem ritkák. Az utak állapota – az autópálya ill. autóút kivételével – átlagon aluli. Kevés a leállósáv, az útpadkára ráhajtani kockázatos. Hegyes vidékek útjain, a kanyarokban gyakorta hiányzik a szalagkorlát és a sziklákról legördülo kodarabok balesetet okozhatnak. Külön felhívjuk a figyelmet az országban használatban lévo gépkocsik korára és muszaki állapotára, valamint a vidéki utakon közlekedo állati erovel vont jármuvekre, melyek miatt nagyon figyelmesen kell vezetni. (A gépkocsival történo éjszakai utazás – a lehetoségek szerint – kerülendo.)” Üdv – gy.á.
A leirás egy része mindenképp igaz. De mivel gyakorlatilag az egész útvonal amit ott megadnak kivül esik a Görögországba utazók irányától, igy nem kell tartani semmitol. A felsorolt részek mind az albán kisebbség által lakott területekre vonatkoznak, és nagy rész a múlt heti események miatt lettek feltüntetve. /szerintem/ Én a koszovói határ egy részéért is”felelos” vagyok, igy gyakran járok oda is. Eddig még semmilyen attrocitást nem kellett átélnem. Természetesen ha valami Macedonia felfedezését tuzi ki maga elé, annak mindenképp adnék biztonsági tanácsokat.
Az E75-os út az, amelyet én is leirtam a jegyzetemben.
– Pénteken ugrottam le Görögországba, és ma hajnalban jöttem vissza, az oda- vissza úton 1X találkoztam rendorökkel akik igazoltatni voltak kinnt.
Balesetek – nem ritkán halálos – vannak /elsosorban azonban a hegyi utakon, illetve az autópálya olyan szakaszán ahol átrohangálhatnak az úton az emberek, de ezek nagy része inkább SKOPJEra koncentrálódik. Szerintem az átlag utak állapota sem rosszabb mint az átlag pesti utaké – ami ugyan nem egy nagy eredmény, de legalább lehet mihet viszonyitani.
Én – szinte – mindig este utazom az autópályán, soha semmi gondom nem volt. Különösen a nyári idoszakban figyelnek rá, hogy szekerek, nyájak ne juthassanak fel az autópályára. /Persze néha jönnek szembe érdekes dolgok, De pl. Szerbiába egyszer az autópályán velem szembe jött egy busz teli utasokkal, ami azért egy kicsit meglepett…/
Összefoglalva, szerintem senkinek nem kell tartania semmilyen “rendkivüli” veszélytol ezen az úton. A kocsik állapotáról meg annyit, hogy ennél több Mercit, illetve drágább kategóriájú autót talán csak ALbániában lehet találni, persze vannak olyanok amiktol otthon a KPM-esek szörnyethalnának…. Az autópályát egyébként sem nagyon használják a helyiek Görögország felé – egyrészt mert nem nagyon tudnak Görögországba utazni, másrészt mert nem fizetnének érte:)
Remélem kielégito volt a hirrel kapcsolatos reagálás, ha valakit részletesebben is érdekelne, az irjon:)
/Szerintem nemsokára az elso “visszatérok” akik ezt az utat használták is meg tudnak eroseteni abban, hogy gyorsan le lehet jutni ezen az óton Görögországba./
Most pedig itt vannak az autópályadijak, A TABANOVCEI határtól indulva. / Visszafelé ugyanezek az érvényesek, csak forditott sorrendben/
Az elso ár a személygépkocsikra és motorosokra vonatkozik, a következo a nagyobb gépjármuvekre, illetve utánfutósokra, a következo a még nagyobbakar -de nem a kamio méretre!!! Azt, hogy mi alapján kategorizálnak nem sikrült kideriteni… Még egy dolog. az árak most változtak /gondolom próbálják kompenzálni a vizum eltörlése miatt kiesett pénzeikt, igy lehet, hogy megint fognak változni/
1 kapu 50/75/145
2 kapu 80/115/230
3 kapu 60/90/175
—————
1. A PROHO PCINJSKI – PELINCE átkelőhely 0-24 órás, ha esetleg nem jönnek ki ébresszétek fel őket:)
2. pénzváltó, automata nincs – KUMANOVOig nincs is rá szükség – a városban található ATM gép ami elfogadja a kártyákat, ajánlom a TUTUNSKA BANKA illetve a KOMMERCIALNAJA BAKNA automatáit. Ezektől nem is nehéz visszatérni az auitópályára.
3 a STOP táblás dolog elég jól ki van táblázva, de ma készitettem róla képeket is amiket megküldök majd Árápádnak és remélem valahogy bele tudja illeszteni az irásomba. Ha a tánclépést követed nem lesz baj, ha viszont nem állsz meg a STOP táblánál gyorsan a főúton találod Magadat egy rövid landolás után, leamortizálódott kocsival.
4 STARI DOJRAN is 24 órás, itt nem szokott nagy forgalom lenni, bátran merem ajánlani. Az autópályára könnyen visszatalálsz.
5. TAnkolni kártyával a nagyobb MAKPETROL kutaknál lehet, de ha SZerbiában telitankolsz a BELGRAD utáni második OMV kútnál, akkor szerintem át tudsz menni az országon tankolás nélkül.
6. Kutyákkal nincs gond, most hoztam kettőt a kollégáknak:) Ha megvan az útlevél, oltási könyv és a chip az már elég. Néha ellenörzik a chipet, de elég ritkán.
7. A határon most nem kell fizetni a fertőtlenitésért, és statisztikai lappal sem húzzák az időt.
8. A TABANOVCEi átkelonél van pénzváltó – elvileg 0-24 órás, tehát ebben az esetben nem kell betérni KUMANOVOba.
9. A macedon határon elég, ha az útlevél 1 napig érvényes, abban az esetben ha aznap éjfélig elhagyod az országot. (azért jobb félni – a szerkesztő)
10. Amennyire tudom, Szerbiában egy út most 2180 szerb dinár, a macedon szakaszon kb. 200 mac. denár. Hétfőn felrakom a pontos adatokat a macedon útvonalról. (05.07.21.)
10.A mac határon nem nagyon szokták ellenorizni az élelmiszerek mennyiségét, a csomagot sem szokták kipakoltatni, de ha a csomagtartód tele lesz téliszalámival…
11. 2005. július 21-én
1 euro – kb 83 szerb dinár, 1 euro 61.5 mac. denár
1 szerb dinár kb 3.2 forint 1 mac. denár kb.4.2 forint
Ezek kb árak, függ attól is, hogy hol váltod a pénzt.
Kaposi Ákos
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu
Ráadásként néhány kép Ákostól
Ohridi-tó 1. | Ohridi-tó 2. |
Kriva Palanka 1. | Kriva Palanka 2. |
Matka-kanyon | Mavrovo |
Kartovo | Matejce |
A szerző írásai Az Útikalauzban
Kaposi Ákos: Isztambul – Törökország – Macedoniából indulva – 2005
Kaposi Ákos: Macedónia fontosabb látnivalói – 2007
Kaposi Ákos: Tanácsok Macedónián át Görögországba utazóknak – 2005
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu