Hajdú Károly: Motorral Görögbe – Parália – 2007
A jármű miatt eleve hiánypótló mű, de az autós, sőt a buszos turistáknak is bátran ajánlom olvasásra az egyéni látásmód miatt
Alapvető információkat kaptam erről az oldalról az utazáshoz. Saját tapasztalataimmal kívánnám bővíteni mások segítségére.
Indulás előtt minden neten fellelhető útvonaltervezővel felmértük a lehetséges útirányt és utazási időt távolságot. Mindegyik nagyjából 1000 kilométert és 10-11 órát adott meg. Találtam még Holland tervezőt, ami 9 óra alatt 94 km/órás átlagsebességet adott meg. Ez utóbbit számítógépen lehet legfeljebb teljesíteni. Az is lehetséges, hogy egy kényelmesebb ülésű motorral jobban lehet teljesíteni, az enyémen 150 km után már enyhén szikrázni kezd az ember ülő fele. A legtöbb 225 km volt megállás nélkül, de már minden bajunk volt.
Végül is oda 16:00 óra volt az út. Vissza 14 óra volt a kb. 50 km rövidebb út.
Motorkerékpárral (Yamaha XJ 600) indultunk július 23-án Dunaújvárosból 22:30 kor. Az előző napon átadott M8 autópályahídon keltünk át a Dunán. Érkezés Katerini 14:30 kor 1028 km után.
A Tompáig semmi gond, a magyar oldalon éjfélkor minden zárva, ellenben a szerbeknél minden nyitva, így szerb dinárt 3%-os jutalékért ~1000 HUF ott tudtunk váltani. A tanácsokat megfogadva araszoltunk, betartva a sebességkorlátozásokat itt és végig az egész úton, Szabadkáig ahol is elszúrtam egy kereszteződést, és még 70 km tapogatóztam tovább a vaksötét éjszakában Feketic-ig. Ez a kis nézelődés került vagy 90 percbe. Itt “autópályára” hajtva már egyenesben érethettük magunkat. Belgrádig /340 km/ ezen a szakaszon aztán volt minden, forgalomirányító lámpával ellátott szintbeni kereszteződés, 60-as tábla minden mennyiségben, kb. 20 km félpályás elterelés. Szerintem ezért csupán amiatt kell fizetni, hogy nehogy ingyen legyen és úgy érezhesd milyen jól jártál. ((A díjak megegyeznek az autóéval Szerbiában 1940 Dinár ~5820 HUF oda és vissza is pont ennyi. Macedóniában alacsonyabb a díj motorral -110 Macedón Dinár ~440 HUF. Görögországban 1€-s díj, szinte mosolyogtató ennyi pénzért ott kapni egy jó utazási lehetőséget és semmi többet.
A Macedónok elfogadták az eurót díjfizetéskor és vissza adtak egyszer helyi, egyszer EU-s pénzben. Az egyik 50 M Dináros szakaszt 1€ is letudtuk, igaz nullás számlát adott a kezelő. Az előttem áthaladó helyi polgár egy pacsival letudta a díjfizetést)). Mindezeket visszasírtam mikor a vissza úton Belgrádtól-Újvidékig az E70-nel párhuzamos úton éjszaka vakon tapogatózva, település elején, közepén, végén rendőri figyelem mellet haladtunk. Erre felé a rendőrök megszolgálják az illetményüket. Szerintem átutazóban nem érdemes spórolás címén autópályát mellőzni. Belgrádot reggel fél 4-kor tudtuk le innen uncsi autópálya Nisig gyér hajnali forgalommal. 3 – 4 ÖMV kút kellő garanciát nyújt a megfelelő pihenőhelyre. Vissza úton található egy nagy MOL kút is, pont mint otthon. Tankoltunk még Szerb ELP kúton Belgrádnál, nagyon jó körülményeket találtunk. Az autópálya mellett hiányos letaposott vadvédelmi kerítést és példának okáért fekete gázolaj kutat és egyéb, legfeljebb meghökkentő semmint látványos körülményt látni a Szerb autópálya szakaszon. Leskovácnál elfogy az autópálya, innen normál főútvonal vezet a határig. Ezt a szakaszt jó tempóban lehet megtenni. Semmi aggodalom szerintem, ha utol érsz egy teherautót. A megengedett maximummal haladhatsz így is, nézelődj, ez az utolsó szakasz, ahol még bőven látsz zöldellő hegyoldalt. Vranje városban a fő úttól 2 km-re ÖMV kút. A határtól 40 km-re globalizálódó világunk kék-zöld színfoltja
A Macedón határ délelőtt 9-kor kissé lassú a zöldkártya ellenőrzés miatt. Macedónia 200 km-el gyorsan letudható. Kopár, még le nem égett, vagy éppen lángoló hegyoldalak és nagyon szép domború hegyhátak. A füstölgő hegyoldalak mellett az esélytelenek nyugalmával álló tűzoltóautó / vagy tán épp ott robbant le/. Érdekes látvány.
Egy helyen álltunk meg Demir Kapija-nál. Két alagút között egy 50 méteres völgyzug. Angol és Macedón felirat kér itt arra, hogy ne csinálj a helyből WC-t és ne szemetelj. Szerintem vannak, akik ezt a feliratot nem tudják elolvasni vagy nem is értelmezhető számukra.
Kettő díjfizető kapu van amit még talán Jugoszláviától örököltek. A Macedón autópálya helyenként összesen 3 sáv oda-vissza. Aki nem siet az jobbra tart szorosan, a többiek pedig előznek ha lehet. A rendőrök kézi sebesség mérővel mérnek, amit a gépkocsijuk motorházának tetején pihentetnek és onnan emelnek fel a mérés idejére. Addig pedig ácsorgó rendőröknek álcázzák magukat.
A meglehetősen fura közlekedés ellenére a 2300 km-es utunk alatt egyetlen nem túl komoly koccanást láttunk. Itthon ennél némileg rosszabb a helyzet. Itt és Görögben a leállósávot folyamatos haladásra is használják. Magyar motorossal és egyáltalán motorossal csak Görögországban találkoztunk – az is 3 Honda Gold Wing volt, ami már inkább autó. 1-2 olasz és német túrázót lehetett még látni motorral.
A görög határon 12:00-kor 903 km után keltünk át. Görögben nem kell meglepődni, ha egy kisebb kút az éppen esedékes áramszünet miatt nem üzemel, mint a saját káromon megtanultam. Az üzemanyag elfogyott, és a következő kútig már nem volt elég, így török kamionnal és görög autóstoppal sikerült üzemanyagot hoznom a következő 20 km-re lévő kútról. Ezután mindig tankoltam, ha 200 km megtettem (a motorommal ~360 km a megtehető út egy tankolással).
Az üdülést utazási irodánál lefoglalt Paralia nevű, kifejezetten a turizmusra felépített településen töltöttük. Szállásunk az Alasitas nevű apartman ház volt. Az épület és a szoba megfelelő volt a házi néni aki gondolom a tulajdonos, helyben lakott. Megengedte, hogy a motorunkat a kerítésen belülre hozzuk, és egyébként is kedves segítőkész volt. A zuhanyzóban kissé leázott a fal, de nem volt túl jelentős, a szállásdíjat figyelembe véve semmiképpen. Azonban az első éjszaka rájöttünk, hogy ez voltaképpen az állandóan érkező és induló turistabuszok legfőbb állomása, éjjel és nappal. Vagyis autóbusz állomás. Ezt később halvány mosollyal nyugtázták a korábban ott lakó magyarok, akikkel összefutottunk.
Az utazási iroda minden napra szervezett utat. Mi nem vettük igénybe, mert akkor legfeljebb 3 alkalommal kerültünk volna tenger közelébe. Ezek a programok summázva meglátásom szerint arról szóltak, ha nem találnád fel magad, akkor itt igen, és az euród felől sem kell gondolkoznod. Az utolsó napra tett görög est mindenféleképpen erről szólt. Korlátlannak álcázott ételfogyasztás 100 méteres sorban állást követően. A svédasztal abban merült ki, hogy mindenki maga vette el és vitte a tányérját. Korlátlanul lehetett viszont fogyasztani tucatnyi golyóscsapon keresztül folyó meleg bort. Mindezt egy 1400 fős oroszlán etetőben 8 fős, 10 főre berendezett asztaloknál 21:00-tól 24:00-ig. A profi tánckar négy fiú és négy lány volt, akik, ha nem táncoltak leszedték a terítéket. A 11 órakor kezdődő össznépi tánc nyitó száma a „kacsatánc” nevű kövület volt. Lehetett volna tovább maradni. Ezt megelőzendő a buszok éjfélkor visszaindultak. Az esemény a 70-es években a Balatonnál rendezett csikós gulyás műsorokat idézte. Az idegenvezetők csöndben meghúzódtak egy közös asztalnál, és rezignált arccal nézték az események folyását. Már megszokhatták.
Pihenésképpen maradtunk még két éjszakát egy vadonatúj magán hotelben. Légkondicionálás csillogás-villogás csend nyugalom minden gyönyörű, az Alasitastól 500 méterre, a tengertől 200-ra 40 €/fő/éj. Az árat 45 €-ről alkudtuk le gond nélkül. Ilyen szállás hely valamint kemping van bőven, így bátran neki indulhat bárki szállás foglalás nélkül is. Az étkezést annyiból megtudtuk oldani mint otthon, rengeteg étterem, büfé és bolt található.
Vissza úton már tapasztaltabban haladhattunk. Egyetlen meglepetés a már előbb említett katasztrofális éjszakai szerb mellékútvonal, mivel a mohácsi végcél miatt célszerűbb volt Szerbiában átkelni a Dunán. Backa Palanka–Ilok-nál keltünk át a Horvát határon. Ha erre jársz ne keres táblát, ami eligazítana, merre kell menned a határ felé. Nincs ilyen tábla. Kérdezd meg vagy hagyatkozz megérzésedre.
A Horvát vámos cigaretta és alkohol után érdeklődött, mi bevallottunk mindent apránként, mire ő mosolyogva intett, most már menjünk inkább tovább. Horvátország mellékútjain mintha hatsávos kivilágított autópályán haladnánk, úgy érezhettük magunkat. Vukováron a szanaszét lőtt víztorony, egy-két kisebb épület, valamint egy harckocsi emlékeztet a háborúra. Egyébként határozott jólét benyomását kelti a táj, amerre haladunk. Mohácsra éjfélre értünk, ami 14 órát jelentett motoron ülve. Nem is tudom mi lenne, ha minden járműre előírnák a menetíró készüléket, és hasonló korlátozást vezetnének be, mint a buszokra vagy a teherautókra.
Jó utat nektek!
Hajdú Károly
Kérdések, válaszok
Kedves Karoly, az lenne a kerdesem, hogy milyen oltozetben mentetek Gorogorszagba. Ki lehet birni a motoros cuccokat a hoseg ellenere, vagy felelotlen modon, hanyag oltozetben kell motorozni. Koszonom elore is. David Dereck (2008. Június 15.)
Tisztelt Motoros barátom!
Örülök, ha segítségedre lehetek.
A ruházattal nem volt semmilyen problémánk. Ha élhetek egy példával akkor a beduinokat hozhatnám fel példaként. A sivatagban ők is a testüket teljesen elfedő ruházatot viselnek.
Nekem egy négy évszakos Uvex 3/4-es kabátom van. A béléseket nappal kivettem este volt csak szükség betenni a az egyik bélést. Ezek a ruhák már jól szellőznek, különféle nyílások vannak rajtuk amelyek szükség szerint nyithatók és zárhatók.
A feleségemnek egy Egyszerűbb Probiker nyári kabátja van de az is már ezekből a lélegző anyagokból készült. A menetszél és a lélegző anyag gondoskodik, hogy a testfelszínen elpárolgó nedvesség hűtsön. Mindkettőnknek zárt sisakja van és zárt nyári kesztyűt viseltünk és fogunk mert újból készülünk arra. Igazából nem nagy kihívás, végig autópálya van. Ha jó az ülés és fenékkel jól bírjátok akkor az 1000 km-et 11-12 óra alatt meg lehet tenni.
Egyet nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha nem autópályán mentek akkor nagyon lelassultok. Az út végig jó és mi nem találtunk zsúfolt úttat. Nagy valószínűséggel Belgrádon ti is keresztül mentek de gyakorlatilag az is egy jól kitáblázott útszakasz.
A sebesség korlátozást lakott területen belül mindenféleképpen tartsátok be. Szerbiában és még Macedoniában is rengeteg a rendőr. Minket kétszer állítottak meg de végül is nem történt semmi. Az aktuális autópálya díjat készítsd elő ne a kapunál keresd. Az összegről tájékoztatást találsz hivatalos Szerb és Macedon autópálya honlapon. Különbség van bel és külföldi használó között ez kivan függesztve a kapunál. A benzinkutak olyanok mint itthon. Oda felé csak ÖMW kúton tankoltam, vissza felé találsz MOL is. Görögben se rendőr sem akadály nincs, csak menni kell.
Ha van még valami szívesen írok. Jó utat és nyaralást nektek. Mi is megyünk megint augusztusban.
Macedoniában Demir Kapijan-ál az alagút felénél álljatok meg.
Ha utazási iroda szervezésében mentek a buszos kirándulás helyett menjetek ott is motorral. pl: Meteorák, jobban jártok.
Hajdu Károly (June 19, 2008 12:12 AM)
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet E-mail: szerkesztoutikalauz.hu