Schmidt István: Belgrad-Nis-Szofia -Thessaloniki- Volos – 2003


Schmidt István: Budapest-Belgrad-Nis-Szofia-Thessaloniki-Volos – 2003 április


Kedves Arpad, Az oldal nagyon sokat segitett es ertekes informaciokat adott a Gorog utunkhoz, ezert most szeretnek en is masoknak segiteni az infok frissitesevel.
Aprilis 24-en indultunk autoval Gorogorszagba, hogy ugy mondjam ‘Szekeres Istvan nyomdokain‘, akinek irasa ezen az oldalon is megtalalhato. Az utobbi ket evben haromszor is megtettuk az utat, bar elso alkalommal Macedonian keresztul. Ez most -egyelore – eleg draga lett, mert a Macedonok 65USD-t kernek az atutazo vizumert magyar allampolgaroktol. Igy hat ujra Bulgarian keresztul, a Budapest – Szeged – Ujvidek (Novi Sad) -Belgrad -Nis – Szofia – Thessaloniki -Volos utvonalat valasztottuk. A kovetkezokben Szekeres Istvan utleirasara hivatkozva probalom csak a valtozasokat megemliteni: A szerb-magyar hataron ket oras varakozassal kezdtunk, mert a hatarallomas szerb oldalanak atalakitasat meg nem sikerult befejezniuk szomszedainknak, akik igy meg mindig csak ket kapuval es a megszokott nyugodt ritmusban dolgozgatnak. A szerb oldalon felirat figyelmeztet, hogy a nalad levo valutat be kell jelenteni, mert a kilepesnel ellenorizhetik ennek megtortentet, es a bejelentesen nem szerepelo idegen valutat elkobozhatjak. Ugyan nincs kiirva, de ez csak nagyobb mennyisegu penz eseten ervenyes -ahogy megtudtuk a vamostol, a mi 250 euronk meg messze nem esett ebbe a kategoriaba. Ezt amugy senki nem ellenorizte egyszer sem, tehat valoszinuleg nem erdemes tul sokat aggodni rajta. Dinar kell az autopalya dijra es a benzinre, tehat erdemes a hataron valtani.
Belgradig az ut egesz jo, szepen lehet haladni, de a 80-as tablakat erdemes betartani, mert valtozatlanul sok rendor van. Autopalya dija ketszer 300 szerb dinar (valamivel tobb mint 60 dinart adtak 1 euroert a hataron), sok benzinkut van, a nagyobbak altalaban kavezokkal, boltokkal egyutt ejszaka is nyitva vannak. A benzinar 48 dinar korul mozog (95-os olommentes) nem lattunk nagy eltereseket ettol. Belgrad elott kb 30km-el a Duna hid elott majdnem mindig alnak rendorok, erdemes a 60-at betartani, foleg a visszauton. Az ut a hatartol Belgradig 2 -2.5 ora volt. Belgradon az autopalya felujitas miatti savlezarasok ellenere konnyen es viszonylag gyorsan at lehet jutni. A varosbol kierve tovabbi savlezaras 60-as illetve 80-as tablaval, majd vegre az autopalyan vagyunk. Sajnos a 120-as sebesseget nem elvezhetjuk tul sokaig, nem sokkal a fizeto kapu utan (ahol csak kartyat kapunk egyelore, fizetni majd NIS kozeleben a masik kapunal kell 790 dinart) elkezdodnek a 60-as (!!!) tablak, es az autopalya 230 kilometerenek legalabb a felet 60-al tesszuk meg. Rohanni nem erdemes, az ut tele van rendorrel es mernek ezerrel. Egyebkent a palya minosege nem rossz, meg a kulso sav valyuival egyutt sem, szoval nehez ellenallni a csabitasnak.
NIS elott nem sokkal lekanyarodunk Sofia fele, az autopalya meg egy par km-en keresztul folytatodik (vegre elkeszult az a rovid szakasz amin eddig dolgozgattak), majd jonnek az alagutak es a kanyargos keskeny hegyi utak.
Zomeben 40 es 60km-es korlatozas, rendor itt is akad, es az ut is rossz.
Bar az alagutakban betomkodtek a legnagyobb lyukakat, azert nagyon kell figyelni. Az elso negyven -otven km utan javulnak a viszonyok, jobban lehet haladni, de a 100-as hatart nem erdemes tullepni, mert katyuk azon a szakaszon is vannak szep szammal. Rendorok altalaban a falvakban fak vagy hazak kozott allnak lesben, de ha az ember betartja a szabalyokat, utlevel ellenorzes es rovid csomagtartoba kukkantas utan siman tovabb engednek (minket legalabb negyszer megallitottak az ut alatt). Belgradtol a hatarig kb 4 oran at autoztunk, az autopalya utan nem emlekszem nagyobb benzinkutra egeszen a hatarig.
A Bolgar hataron meg mindig kerik az utdijat (transit Greece, Kulata) es a 2 vagy 3 eurot az autoklub tagsagira, amit magyarul szepen meg is koszonnek. Innen az ut elso kb tiz kilometere kritikan aluli minosegu, ugy latszik a tel nagyon megviselte, helyenkent meg 40-el sem tudtam menni.
Kesobb kicsit javul a dolog, de elszortan vegig vannak hatalmas katyuk Szofiaig. Nagyon sok 60-as tabla van, erdemes betartani oket akkor is ha tortenetesen terepjaroval mennenk es nem felnenk a katyuktol, mert -foleg benzinkutak es pihenok kornyeken- sok a rendor. Szerencsere ezek altalaban szepen festett feltuno feher rendorautok, vilagosban messzebbrol latszanak. Ha a tablat idoben eszrevesszuk, eles jobb kanyar utan a szofiai korgyurun talaljuk magunkat. Itt az ut zome 40-km-es korlatozas alatt van, de ezt nem is olyan egyszeru eszrevenni, mert neha a tablak nagyon alacsonyan, vagy az uttol kicsit messzebb, oldalt vannak kirakva.
Visszafele jovet itt meg is buntettek, hatulrol utolerve ‘mert be’ egy feher Lada Niva 40-es tablanal 60-al. Persze a csomo bolgar kocsi kozul -akik nalam lenyegesen gyorsabban mentek- csak engem allitott meg. A 200 euros (!!!) Szofia kozpontjaban kifizetendo birsagot (legalabb is igy mondta a nemetul es angolul is jol beszelo rendor) nemi alkudozas utan sikerult lefaragni ‘helyben fizetendo’ 35 eurora, bar ha nem harman vannak lehet hogy olcsobban is meguszhattuk volna.
Ujabb jobb kanyar tranzit-Kulata iranyba, borzalmas utminoseg, negyvenes majd hatvanas tablak meg vagy harminc-negyven kilometerig, utana kicsit javul az ut es ujra lehet ‘szaguldozni’ akar nyolcvannal is. A falvakban meg mindig rosszabb az utminoseg, ott figyelni kell. Rendor errefele is sok van, de foleg a falvakban es a -sok- 60-as korlatozasnal elbujva mernek. Az ut utolso kb 100km-es szakasza mar jo minosegu aszfalt, bar keskeny, es a sok kamion miatt ez is lassu lehet. Kozvetlenul a hataratkelonel ujra hatalmas katyuk jonek egy kb szaz meteres szakaszon. A hataratkeloknel nincs kulonos valtozas, de most se oda se visszauton nem kaptunk megorzendo kartyacskat Bolgarektol -lehet hogy mar a modern idok szele fuj?- csak egy kis szamozott cetlit, amit a hatarallomasrol kilepve rogton vissza is vettek (ha nem tudod mit kernek meg az utlevel vizsgalat, autoklub es fertotlenitesi dij utan, nyugodtan nyujthatod ezt a cetlit).
Mivel elottunk gyakorlatilag senki nem volt, azt nem tudom, hogy beallhatunk-e mar vegre az EU sorba a gorog hataron, vagy erre meg mindig varni kell. Innen a gorog szakaszon mar tenyleg gyorsan lehet haladni, bar most mar elvetve itt is lehet sebesseget ellenorzo rendorokkel talalkozni.
A benzinar 0.65 – 0.75 euro (unleaded), alig dragabb mint a bolgar vagy a szerb benzin, tehat mi emiatt nem valtottunk levat. Ujabb fejlemeny, hogy az EU nyomasara a gorog rendorok is elkezdtek a szondaztatast, es buntetnek ha sisak nelkul motorozunk. A buntetesek a magyarhoz hasonlo nagysagrenduek, de szerencsere ott meg mukodik a szembejovok villantassal valo figyelmeztetese ‘rendori jelenlet’ eseten. Az autopalyara Thessalonikinel megyunk ra, Volosig haromszor fizetunk 1.4 eurot (kb 210km) odafele, visszafele viszont csak ketszer – gorog specialitas, mivel a kapuk elosztasa miatt odafele ketszer annyi utat fizetsz mint amit tenylegesen hasznalsz, igy visszafele ezt megtakarithatod. A tiszta utazasi ido Volosig kb 16-17 ora, ehhez jon a hatarokon eltoltott ido, plusz a pihenok. Gyakorlatilag a teljes utvonalon barhol talalhatunk benzinkutakat, a nagyobbaknal (Shell, OMV) altalaban van bolt, kavezo, neha etterem is, ahol mar teljesen az europai minoseget kaphatjuk. Akinek van turelme es kitartasa (vagy a masik megoldast kovetve: penze a birsagokra) az batran induljon neki autoval Gorogorszagnak!
Jo utat mindenkinek!


Schmidt Istvan


A szerző írásai Az Útikalauzban

Schmidt István: Aleppo, Hama, Serjilla, Homs, Damaszkusz – Szíria – 2003

Schmidt István: Belgrad-Nis-Szofia -Thessaloniki- Volos – 2003

Schmidt István: Olympos, Görögország – 2006


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár