Vedres Ferenc: Néhány óra Albániában - 2003
Montenegróból mentünk át Albániába, egy szegedi
utazási iroda fakultatív kirándulásaként. - Mint később kiderült,
ez volt az első kirándulásuk Albániába - rajtunk próbálták ki.
Az út Ulcinj városán vezetett keresztül, ahol mikrobuszt és idegenvezetőt
cseréltek. Átszálltunk egy meglehetősen kopott, ám annál feltűnőbb
- sárga - Mercedes buszra. Az út Montenegró területén olyan Kiskunmajsa-Kiskunhalas
szakasznak megfelelő volt, tehát elfogadható. Kis/túlélő/ csapatunk
- hét turista, egy idegenvezetőnő és egy marcona sofőr - a hírhedt
"Kalózvárosból" - idegen erők soha nem tudták bevenni
- robogott a határ felé. Útközben balesetnél helyszíneltek, eltérítő
út nem lévén, rövid várakozás után értünk a határra. Ott a szokásos
ceremónia - kiléptetés, beléptetés - lezajlott bonyodalom nélkül.
Színesítette az eseményt, hogy az albán határőrök útleveleinkből
névsorolvasást tartottak, persze, saját kiejtésük szerint. Nemigen
tudtuk, mikor, kit szólítanak.
Sima betonúton indultunk el Albánia felé, mely kb. 70méter után
átalakult valami rettenetté. A római kori, de a középkori jelentősebb
utak - márpedig ez is főútnak volt jelölve - ehhez képest sztrádák
voltak. Kátyúk és lyukak, trágyadombok, melyek egyirányúvá szűkítették
az utat, bukkanók és zökkenők, ugratók és nyelvharaptatók, döcögtetők
és huppanók. A 30 km-es figyelmeztető tábla ott volt kitéve, ahol
épeszű ember 10 kilométeres sebességgel sem hajt.
Skadar városa előtt egy fahídon kellett még átmennünk, mely ijesztő
külseje ellenére strapabírónak bizonyult, hisz komoly teherautók
is vállalták az átkelést.
A nagyváros útjai viszont jónak mondhatók. Itt viszont az amúgy
is igénytelenül megépített lakótelepi házak, valamint a valaha gyönyörű
óvárosi épületek lelakottsága, szemetes, piszkos környezete sokkolt
bennünket. A szép, új színházépület előtt bokáig érő tócsák, műanyagpalackok
és szemét. A Balkán egyik legnagyobb katedrálisa - mint Enver hodzsa
idejében - kinek szemében minden egyházi épület szálka volt, tett
is róla az eltüntetésükkel - teremfoci - pályaként használtak -
előtt kicsivel kevesebb, de szemét. Ugyanakkor hatalmas stadiont
építettek, az új minaret és dzsámi ezüstje szikrázik a napsütésben.
Az új házak, bár igényesen megépítettek, környezetük elhanyagolt.
A parabola antenna az épülő házak tetejét már "díszíti",
de itt-ott a kályhacsövet még az ablakon vezették ki.
A városban a forgalom közepesnek mondható. 10 autóból 7 Mercedes
típusú, a többi Audi, VW vagy Ford, Ladát egyet sem láttam. Úgy
látszik, itt is bevált a privatizáció.
Az itt élő hívő emberek 70%-a muzulmán, 20%-a ortodox és 10%-a római
katolikus. Meglehetősen segítőkészek, udvariasak és vendégszeretők,
csak hát. . . Kísérőink figyelmeztettek bennünket, hogy az értékeinkre
vigyázzunk, nagyon figyeljünk oda mindenre. Így indultunk a piac
felé. Oda is értünk rendben, ám rajtunk kívül egy teremtett lélek
sem volt ott, hisz ez volt a szieszta ideje. Így tettünk egy sétát
a különlegesen szép - de erősen restaurálásra szoruló - műemléknegyedben.
Ez is kihalt volt, csak egy 16 év körüli fiú jött szembe nagy sebességgel
egylovas kocsijával, paták zaja verte fel a csendet.
A séta után stramm minibuszunk halált megvető bátorsággal kaptatott
fel a meredek úton Rozafat várához - szerencsére félúton kiszállhattunk.
A vár fölötte jó állapotban maradt meg. Helybeli vezetőnk egy a
Kőmíves Kelemenéhez hasonló történetet adott elő a vár építésének
körülményeiről. Ide szegény Rozafat asszonyt építették be a monda
szerint. Innen fentről a kilátás gyönyörű volt, a város sem látszott
olyan nyomasztónak.
Visszafelé betértünk egy étterem kerthelyiségébe, ahol két útitársunk
- az óvó szavak ellenére - bevágott egy-egy rostonsültet vegyes,
sajtos körettel, s amellett, hogy ízlett nekik, semmi bajuk nem
lett. (Legalábbis közvetlen utána.) A WC viszont nem a mi világunk
szüleménye, szolgáltatását sajnos ki kellett hagynunk.
A visszaút ugyanolyan volt - számtalan bunker - Enver Hodzsa szám
szerint 3250000 bunkert építetett - és az út mellett magukban mosolygó
albán szamarak között - bár a sofőr, gondolom a két üveg sörtől
vidámabban vezetett. A teknősbékák nyugodtan ballagtak át a nagy
hegyek övezte úton, sokkal több sikerrel, mint sün barátaik, hisz
kapkodónak nem mondható gyaloglási stílusuk az autóvezetők számára
jobban kiszámíthatók. Ebben a koraesti órában a földeken még dolgozgatott
néhány hagyományos fátylat viselő asszony-férfi egy sem. A szembe
jövő egylovas kordékról vidám gyermekszemek nevettek felénk, bennük
a kérdés csillogásával: Hol vagy Európa?
Vedres Ferenc
|