Nyolc év késés után december 15-től élesben működik az Európa Globális Műholdas Navigációs rendszer, az European GNNS, vagy röviden Galileo rendszer.
Az Európai Unió országai a tizenhét évvel ezelőtti döntés óta több mint 10 milliárd eurót áldoztak egy saját műholdas navigációs rendszer létrehozására, hogy önállósulhassanak az amerikai (GPS) és az orosz (GLONASS) rendszertől, illetve azoknál megbízhatóbb és garantáltabb szolgáltatásokat nyújthassanak.
Az új rendszert bárki használhatja, akinek okostelefonjába, navigációs készülékébe, autójába vagy más eszközébe már beépítették a Galileo-kompatibilis mikrochipet. Egyes gyárak az idei évben már ilyen készülékeket is készítettek, ezeken elég lesz egy szoftverfrissítés, illetve a szükséges applikáció telepítése. Az autóknál 2018-tól az unió területén már csak ilyen chippel szerelt új kocsikat lehet forgalomba állítani.
Az első időszakban 18 műholdból álló hálózat biztosítja a helymeghatározáshoz szükséges jeleket a föld felett 23 222 méter magasságban keringve. Mivel ezek még nem adnak elég stabil, illetve erős jelet, Galileot együtt kell használni az amarikai GPS rendszerrel. A Galileo teljesen átjárható lesz, ugyanakkor teljesen önálló a két katonai hátterű rendszertől, amit kritikus helyzetben akár le is kapcsolhatnak.
Az Európai Űrügynökség (ESA) szerint a Galileo 2020-ra válik teljesen működőképessé. Akkorra helyezik pályára a még hiányzó hat műholdat és építik ki a teljes földi infrastruktúrát. Az eddigi késést a szűken tervezett költségvetés és olyan nem várt gondok okozták, mint például két műhold rossz pályára állása 2014-ben.
Az ESA filmje a négy utolsó műhold fellövéséről
A Galileo a több műholdnak és a korszerűbb rendszernek köszönhetően sokkal pontosabb lesz az amerikai és orosz rendszernél. A bárkinek ingyenesen rendelkezésre álló szolgáltatás egy méteres pontosságot tud majd biztosítani a rendszer teljes elkészülte után. Fizetős szolgáltatásként ennél jóval nagyobb pontosságot biztosítanak, a katonai használatnál 1 centiméteres pontossággal számolnak. Válsághelyzetek idején titkosított rendszert működtetnek, amihez csak a katonák és kormányzati szervek férnek hozzá.
A Galileo nagy előrelépést jelent abban is, hogy olyan területeken is használható lesz, ahol a mai rendszerek nem. Ilyenek például az alagutak, vagy a magas épületek között futó utak.
Az Európai Űrügynökség francia elnöke szerint ez pontosság új távlatokat nyit a vonatközlekedés irányításában, a vezető nélküli autók, közösségi járművek, mezőgazdasági és más munkagépek használatában, de akár a nukleáris erőművek, vagy a távközlés működtetésében is.
Nem is szólva a drónos pizzaszálításról. :
Az Európai Bizottság arra számít, hogy a projekt megvalósulásának óriási hatása lesz a gazdaságra. A műholdas navigációs ma közvetetten a gazdaság 10 százalékára van hatással, ez szám várhatóan mintegy 30 százalékra fog növekedni 2030-ig.
Forrás: galileognss.eu
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre
[ninja_form id=5]