Gaal Tamás: Floridai tavaszi szünet, búvárkaland
-1997. tavasz
En is kedvet kaptam az utleirashoz.
Talan azert is, mert az ut, amirol irni akarok Nektek
Floridaba vezetett, s
most ket het elmultaval itt meg hatalmas hovihar, harminc
centi ho es minusz
tiz fok jellemzi a klimat, jol esik visszaemlekezni.
Madison, Wisconsin allam fovarosa, ahol mar otodik eve
elunk,
Chicagotol eszaknyugatra harom oranyi jarasra talalhato.
Egyesek szerint itt csak ket evszak van, a nyar juniustol
augusztusig, a tobbi tel. Ez persze rosszindulatu altalanositas.
Sajnos
ritkasag, hogy aprilisban ilyen jol lehessen sifutni,
mint tegnap, meg ma
lehetett.
Egy hirtelen felindulasbol elkovetett tavaszi szunetrol
irok. Igaz,
beszelgettunk a csaladban sokat arrol, hogy menni kene,
de
igazabol csak harom nappal a szunet kezdete elott dontottunk
ugy, hogy eleg volt a wisconsini telbol, irany Del. Mesi
(huszeves lanyom, egyetmista) a Universal Studios-t szeretne
megnezni,
engem meg a termeszet, a tenger a palmak az aligatorok
vonzanak. Szobat
este Magdi, a parom is ugy dont, hogy csatlakozik hozzank.
A kisebbik lany,
Veroni viszont inkabb dolgozik a Dairy Queen nevu
fagylaltozo-gyorsetteremben, a nyaralasra gyujt.
Vasarnap delben indulunk. Ejjel tizenegyig egyfolytaban
vezetek.
Az utazas az autopalyan nagyon egyhangu, de mar megszoktuk,
igy,
kocsival jartuk be az egesz USA-t, Key Westtol Seattleig
es New
Yorktol San Diegoig. Persze nem egyszerre mindet, hanem
evenete egy-egy
honapot uton toltve.
Alig felhos, tiszta volt az eg, este kilenckor holdfogyatkozas
kezdodott es
oldotta a vezetes egyhangusagat. Erdekes volt nezni,
ahogy a Fold arnyeka
lassan felfalja a Holdat. Nem teljesen tunt el, csak
mintha sotetbarna
szinszurot tettek volna ele.
Ahogy elhagytuk Illinoist, s mogottunk volt mar vagy
ezer kilometer, ugy
dontottunk, hogy keresunk egy motelt. Es talaltunk. Ez
altalaban igy megy,
este, sotetedes korul, vagy utan, amikor mar biztosan
tudjuk, milyen
messzire jutunk aznap, akkor nezunk valami megfizetheto
szallas, motel vagy
camping utan.
Masnap reggeltol erdekes volt megfigyelni az evszakok
gyors valtazasat.
Kentuckyban kezdodott a tavasz; apro zold levelkek a
fakon, s egy-egy
koran viragba borult bokor. Atlanta (Georgia) kornyeken
benne jartunk az
igazi tavaszban, minden zold, minden viragzik, a madarak
enekelnek, es
keselyuk keringenek az egen (nekem ez is nagyon hozzatartozik
a Del
hangulatahoz). Delutan ot volt mikor Florida hatarat
elertuk. Siettem,
hogy a "hatarallomast" meg nyitva talaljam. Ambar elvileg
otig volt nyitva,
ot perccel ot elott mar csak kifele engedtek a nepet
az epuletbol, igy
lemaradtunk az ingyen narancslerol, ami minden Floridaba
erkezo idegennek
jar. Mas hatrany nem ert, hiszen mint tudjatok, az allamok
egyesultek, igy a
hatarallomasok az autopalyak menten csak idegenforgalmi
"Welcome Centerek",
ahol brosurakat lehet gyujteni az adott allam latnivaloirol,
informaciot a
szallaslehetosegekrol, terkepeket es kuponokat. A "letfontossagu"
brosurat,
amiben a motel-kuponok voltak, szerencsere az epulenten
kivul is
elhelyeztek, az ilyen keson erkezokre szamitva.
Elso uticelunk Orlando, meg vagy haromszaz kilometerre
tovabb, delre
talalhato. Este kilencre ertuk el, szokasunktol elteroen
elore
telefonaltunk egy a fuzetkebol kivalasztott motelhez,
es szallast
foglaltunk: elvegre tavaszi szunet van, es ez itt a foszezon.
Biztos, ami
biztos.
Az egesz napi vezetes utan nagyon jol esett egyet uszni
a motel kerjeben
a hidegvizes medenceben. Kulonosen, hogy ahonnan jottunk,
a tavakat meg
jegpancel takarta... itt meg keso este is strandido volt!
Reggel mar nyitas elott a Universal Studios (http://www.usf.com/index.html)
kapujanal alltunk sorba. Es az egesz napot a sorbanallas
jellemezte.
Kepzeljetek el egy hatalmas vidamparkot, ahol az egyes
attrakciok egy-egy
mozifilm kore szervezodnek. A Terminator-3 egy nagyon
jol elkeszitett
haromdimenzios mozi es elo szinpad (emberek, robotok)
kevereke. Annyira
elethu az illuzio, hogy amikor a szorny -latszolag par
centire az orrunk
elott a levegoben- szetrobban apro cseppekre, akkor finom
vizpermet szital a
nezokre...
A "Vissza a jovobe" (Back to the future) cimen az elmaradhatatlan
sorbanallas vegen hatosaval a filmben szereplo auto masolataba
ultetnek,
biztonsagi ov, visszaszamlalas, fust, hatalmas mozivaszon
elott talaljuk
magunkat, a vasznon autos uldozes a levegoben, az urben,
vulkan belsejeben,
s hozza a sajat autonk egy helyben dulongel, anyyira
szinkronban keppel,
hogy a szaguldas, veszfekezes, eles kanyarok es utkozesek
erzese tokeletes.
Kapaszkodunk es visitunk. Kesobb egyutt biciklizunk ET-vel,
atelunk egy
foldrengest a metroban (omlik a viz, lejon egy kamion
is az aluljaroba, a
szebejovo szerelveny szikrazva-csattogva csak par centivel
keruli el a
mienket; beavatast nyerunk a horror es akciofilmek muhelytitkaiba,
folyik az
eloadas, folyik a (mu)ver (paran elhagyjak a termet),
apro robbanasok, fust,
az eloado leggye (The fly) alakul... Maci-Laci, a Capa
es meg sorolhatnam...
estere egy New Orleansbol importalt mu-Mardi Gras fesztival,
de szigoruan "politiakilag korrekt" modon "korhatar nelkuli"
valtozatban. Sajnos :-)
Viszont a kreol konyha egyik kulonlegesseget, a vorosre
fott apro edesvizi
rakot (crawfish) megkostolom. Alaposan. Egy nagy tanyerral,
fott, fuszeres
bab es rizs koritessel. Senki nem mondja, melyik reszet
kell megenni, es,
hogy hejastol-e? Kitalalom. :-)
Masnap ujra uton, irany az Ocean. Alig 100 kilometer
Cocoa Beach, az elso
parkolonal megallunk fudroruhaba bujunk es irany a viz.
Hatalmas hullamok tornek meg feheren a homokon, a viz
folott barna
pelikanok kis csapatai szallnak, s neha latni, ahogy
a hatalmas madar
lebukik a vizbe, majd a csor alatti zsakban meg mozgo,
ficankolo hallal
bukkan elo ujra. A parton palmafak es strandolok.
Eszak fele a parton latszik az ursiklo kilovoallomasa,
mar jartunk ott,
most inkabb csak a viz, es a nap kell nekunk. Minden
elovigyazat
ellenere en jol le is egek, piros az arcom, a vallam.
Delutan tovabballunk,
meg delebbre, mert engem ott varnak a korallzatonyok.
Arra azert van meg
ido, hogy egy orat setaljunk meg egy nemzeti parkban,
ahol bizarr
novenyekken szazfele gyik napozik. A kedvencem az a fajta,
amelyik felemelt
fejjel bologat, s ha ez nem eleg ahhoz, hogy elriasszon
minket, akkor
torkat felfujva egy voros korongot varzsol elo. Illo
modon ugy teszunk,
mintha megijednenk, s beken hagyjuk.
Kora delutanra erunk Palm Beach-re. Lelassitok, szemem
a ferde
feher vonallal athuzott piros zaszlot, a buvarok jelet
keresi
a cegtablakon. Szerencsem van, mert hamarosan szemembe
tunik egy,
persze mikor mar tulmentem rajta. Hatalmas fekezes, vissza.
A bolt bizalomgerjeszto, elegans, a mindenfele a legmodernebb
regulatorok, buvar computerek, BCD-k (bouyancy control
device,
ez az "uszoholyag", egy melleny, amibe a palackbol levegot
lehet
tolteni, s igy fajsulyt valtoztatni a viz alatt), kesek,
szigonyok...
minden mi (buvar-) szem-szajnak ingere.
Perceken belul elokerul a tulaj is az uvegfallal elvalasztott
gyakorlomedence mellol. Miben segithet? Buvarkodni.
Van jogositvanyom? Van. Meg 89-ben levizsgaztam, itt
Madisonban egy toban, (oktoberben tortent, a parton havazott),
"okleveles nyiltvizi buvar" vagyok. OK. Kapja a telefont,
tarcsaz,
Jim, van hely a hajodon holnapra? Van! Maris lefoglalva!
A hajout araba a kolcson olomov es ket palack levego
is beletartozik.
Mi kell meg: neopren-ruha, regulator, BCD... maszkom,
pipam,
uszonyom van sajat. A ruhaproba eges szamomra, mert nem
jovok ra,
hogy ez egy hatulzipzaros modell, forditva probalok belebujni.
De vegul minden rendben, passzol, egy masolat keszul
a hitelkartyamrol,
elmagyarazzak hol a kikoto, es hogy legyek ott fel oraval
indulas elott,
s boldogan cipelem a zsakmanyt a kocsihoz. Akkor maradunk
itt, keressunk
egy campinget. De Mesi inkabb motelt szeretne, ahol kondicionalt
a levego,
es nincs szunyog. Ugy orulok a buvarkodas lehetosegenek,
hogy hagyom
magam rabeszelni. Meg naplemente elott talalunk is egy
megfizetheto motelt,
megkeressuk, hol a kikoto, hogy holnap reggel nehogy
eltevedjek, elkessek.
Erdekes hely ez a Palm Beach. Mozaikszeruen, felvaltva,
szegeny lepusztult
varosnegyedek, ahol nem merek megallni a kocsival, meg
olyan gazdag
kornyekek, ahol tolem felnek, ha batikolt trikomban kiszallok
a kocsibol
es megkerdem, van-e itt egy park, ahol padot, asztalt
talalnank, megenni
agy szendvicset, konzervet. Itt???? Itt olyan nincsen.
A tengerpartra is nehez kijutni, bar a vizpart koztulajdon,
a hozzavezeto
partot - szandekosan - ugy epitettek be, hogy illetektelen
egykonnyen ne
jusson le a partra. Vegul fel is adjuk, mert rank sotetedik,
s inkabb
a motelban eszunk. A veranda mennyezeten apro vajszinu
gekkok
szaladgalnak fejjel lefele, s hatalmas fenyes fekete
szemukkel lesik a
fenyre odatevedo rovarokat. Amikor megfogom az egyiket,
s beviszem a
szobaba alaposabban megnezni, aranyszinu pupillaja resnyire
zarul.
Nem tapadokorong, hanem sok apro rece van a laban, azokkal
kapaszkodik a
fal apro lathatatlan egyenetlensegeikbe. Gerald Durrelre
emlekezven
keresem az imadkozo saskakat, de ok masfele jarnak ma
ejjel.
A reggel mar joval a kijelolt ido elott a kikotoben
talal. Percre
pontosan megerkezik a hajo, a Deep Obsession (=me'ly
megszallottsag).
Elkerik a jegyet, ok is ellenorzik az igazolvanyom, alairom,
hogy onkent vallalom a veszelyt, es nem fogom oket felelosse
tenni,
beperelni semmiert, s mar hurcolhatom is a szerelest
a hajora.
A hajo hatso fedelzeten sorban allnak a suritett levegovel
telt palackok.
Kivalasztom a legutolsot, megmerem a nyomast, 3200 psi
(font per
negyzethuvelyk, mi mas lenne a mertekegysege, elvegre
angolszasz teruleten
vagyunk) nagyon jo, reszerelem a hatihordot a BCD-vel,
a regulatort
nyomasmerovel, ket csutoraval -egy nekem, egy meg szukseg
esetere a masik
buvarnak, akivel egymasra vigyazunk majd a viz alatt-
mindent ellenorozok
meg egyszer. Mire felnezek, tele a hajo buvarokkal.
Napszitta szikar osz ur, kozepkoru holgy, hatalmas termetu
indonez ferfi,
magamkorabeli tarsasag, fiatal parok, kezdo es tapasztalt
buvarok,
vagy husz kulonbozo ember. Csak egy dolog kozos: a melyseg
megszallotjai.
Es ez eleg ahhoz, hogy megszuntesse a kulonbsegeket,
tarsak vagyunk.
Jim, a tulajdonos korbekerdez mindenkit, mennyi olmot
ker. Nem merultem meg
ebben a szerelesben csak talagatni tudom, mondjuk 12
fontot? Ad 14-et.
Utobb majd kiderul, hogy meg ez is keves. Ahogy a hajo
elindul a kikotobol,
eligazitast tart a kapitany. Az egyik. Mert negytagu
a legenyseg, a
tulajdonos hazaspar, Jim es Anna, es ket ferfi alkalmazott
(egyikuk mintha
a Baywatch sorozat ferfi foszereploje lenne, megnyugtato
erzes). Mint
megtudjuk, harmuknak van kapitanyi vizsgaja, es mind
a negyen buvarmesterek:
harom kapitany es negy buvarmester, azaz het ember all
szolgalatunkra. :-)
A terv a kovetkezo:
Eloszor egy hajoroncsot nezunk meg 110 lab melysegben,
azutan a kezdo
buvarok fognak vizsgazni egy sekelyebb resznel, majd
egy korallmezot
keresunk fel. Izgulok, par eve nem merultem mar palackkal.
Es 90 lab
a legnagyobb melyseg, ahova eddig leereszkedtem. Ket
csoportban fogunk
lemenni, egy-egy buvarmester jon velunk. En az elso csoportba
kerulok,
tarsam a hatalmas termetu indonez, Benny Effendi lesz.
Megynyugtato
megtudnom, nem csak gyakorlott buvar, hanem oktato is,
szamithatok
ra, ha baj lenne lenn.
Fel ora az ut a nyilt tengeren a hajoroncsig. Ragyog
a nap, kozepes
hullamok ringatjak a hajot, idonkent felriasztunk egy
csapat repulohalat,
s azok oriasi turkizkek vibralo szitakotokent siklanak
tova a viz folott,
hogy azutan harminc-otven meterrel arreb visszaereszkedjenek
termeszetes
elemukbe. Ujjongva mutogatok rajuk, a tobbiek mar megszoktak,
de azert
elvezik a lelkesedesemet. Elmegyunk egy meteres tengeri
teknos mellett is,
erre mar mindenki felfigyel, Anna a kapitanyno felkapja
a maszkjat es
be is ugrik a vizbe, de a teknos nem varja meg, lemerul.
Ki erti egy
ilyen hullo izleset? En megvartam volna... :-)
Tudjatok Anna szabadidejeben fotomodell. Karcsu, szoke
sello.
Lassan odaerunk a roncshoz. A viz sotetkek, kristalytiszta.
Utolso
eligazitas: nagyon eros az aramlas, valamivel a roncs
elott szallunk be,
igyekezzunk gyorsan lemerulni, nehogy tulsodrodjunk,
van husz percunk
lent, majd egy kotelen jovunk vissza, 10 lab melysegben
3 percig
varakozas, hogy a nagy nyomason verunkbe oldodott nitrogen
eltavozzon.
Egyebkent pedig ha a palackban a nyomas 1000 psi, akkor
figyelmeztetjuk a
partnert, 500 psi-nal feljovunk meg akkor is ha a husz
perc meg nem telt el.
Az elso csoport felveszi az uszonyt, a palackot, arcara
huzza a
maszkot csutora a szajba es hajo vegen, a vizzel egy
szintben levo
platformon varja a kapitany utasitasat. O a lokatort
es a GPS-t (muholdas
helymeghatarozo rendszert) figyeli, felemeli a kezet,
es kiadja
a parancsot: DIVE! DIVE! DIVE!
---
Dive! Dive! Dive!
Orias lepessel, talppal, azaz uszonnyal elore csobbanunk
parosaval
a keksegbe. Meg a felszinen lebegve OK jelet valtunk,
majd lefele
forditott huvelykujjal jelezzuk egymasnak: irany a melyseg.
Benny merul is, ahogy az a nagykonyvben meg van irva,
engem
azonban visszadob a viz. Keves az olom. Visszamenni keso,
fejjel lefele
uszni kezdek a felhajtoero ellen. Benny mar messze jar
elottem. Par
meterenkent ki kell egyenlitsem a fulemben is a nyomast,
sietek,
kapkodok. Vegul utolerem, o mar a hajoroncs mellett lebeg
es hiv maga
melle. Ebben a melysegben a neoprenruha buborekai
osszenyomodnak, igy fajsulyom kisebb, mar tudok lebegni,
nem kell
tovabb erolkodnom lefele, vegre van idom felfogni hol
is vagyok.
Koponyamban erzem a 110 lab magas vizoszlop nyomasat.
Csend van, csak a legzokeszulek zoreje es a kibocsajtott
buborekok
hangja hallatszik. A napfeny csak megszurve erkezik le,
minden kekes
arnyalatot kap. Oriasi teherhajo roncsanal vagyunk. Vegiguszunk
a
fedelzetem, benezunk az ablakokon es csak nehezen allunk
ellent a folyoso
csabitasanak. A halak is bemennek... csapatostol. Az
egesz
roncsot vastag barna moszatreteg boritja, es a halak
teljesen birtokba
vettek, otthonosan jarnak ki-be a nyilasokon.
A hajo korul nagy csapat barrakuda, csukaszeru, karcsu,
meteresnel
nagyobbra novo ragadozohal cirkal. Nem bantjuk oket,
nem bantanak
minket. Hagyjuk, hogy az aramlas lassan vegigsodorjon
a roncs
menten, meg-meg allunk, kemleljuk a reseket, bamuljuk
az elkepesztoen
valtozatos szines tropusi halak csapatait. Pillanatok
alatt eltelik a husz
perc, es fogytan a levego. Indulni kell vissza. Jelbeszeddel
megallapodunk
a indulasrol, megkeressuk a roncshoz rogzitett hajokotelet,
abba kapszkodva
emelkedunk felfele. A roncstol tavolodva erosodik az
armalas, le akar
tepni a kotelrol, ket kezzel kell kapaszkodni. 10 lab
melysegben
megallunk, varunk. Benny a computeret nezi, en rajuk
bizom
magam, majd ok szolnak, ha dekompreszalodtunk. Eszembe
jut eletem
elso tengeri merulese. Akkor is hajoroncshoz mentunk,
az ujdonsag, az
izgalom, es az aramlas elleni kuzdelem miatt tobb levegot
fogyasztottam, mint kellett volna, viszont egyszeruen
nem tudtam
magam ravenni, hogy itthagyjam ezt az elmenyt, amig szinte
az utolso
csopp levegom is el nem fogyott. Keson jeleztem a tarsamnak,
hogy
indulni kell felfele. A dekompresszios varakozasnal mar
majdnem ures
volt a palackom, igy a tarsammal (egy csinos huszoneves
buvarlannyal)
osszekapaszkodva, osszebujva az o palackjarol lelegeztem.
:-)
Most semmi ilyenrol nincs szo, minden mintaszeruen megy.
Letelik a varakozasi ido, felszinre bukkanunk, s mar
jon is a hajo es
felvesz minket. Leszerelek, atrakom a szerelest egy tele
palackra,
tovabbi hat font olmot erositek az ovemre, majd lazitok.
A kormanyallasban hutolada, jeggel, dobozos uditokkel,
a fedelzeten
egy hordo jeges tea segit elviselni a napot a meleget.
Lassan mindenki
visszater, egymas szavaba vagva beszeljuk meg mit lattunk.
Kozben megindul a hajo, masodik allomasunk egy sekelyebb
resz, ahol
a kezdo buvarok vizsgaznak, a tobbiek meg csak ugy, maszkkal-pipaval
uszkalhatnak. Azt tesszuk, azutan meg pihenunk, napozunk
a hajo elso
fedelzeten, a "melanoma deck"-en.
A kovetkezo allomas a viragoskert (Flower garden) nevu
korallmezo.
Visszanyert onbizalommal, ujra tapasztalt buvarkent megyek
le, nem
kell a technikai reszletekkel bajlodnom, csak elvezni
a latvanyt. Barna
agas korallok, lilas szinu legyezok, gombolyu agykorallok
kozott
lebegunk, tenyernyi szines halak szazas csapatai koze
probalunk
elvegyulni. Nem is nagyon banjak, csak kicsit odabb huzodnak.
Talakozunk egy oriasteknossel, aki epp a korall kozul
probal kiragni
valami csemeget. Nem zavartatja magat, hogy harminc centirol
szemezek vele, nyugodt mozdulatokkal taplalkozik. Latunk
orias rajat,
lomha deneverkent alig mozdulo szarnyakkal siklik tova,
de lomhasaga
megteveszto. Teljes sebesseggel uszva sincs eselyunk
a nyomaba erni,
elnyeli a messzeseg. Meg egy, es mag nagyobb oriasteknos,
nem tudok
ellenallni a kisertesnek, panceljara kapaszkodok, huzatom
magam.
Nem tul lelkes a joszag, de nem is esik panikba. Koszonetkent
megsimogatom rancos oreg fejet, ezt mintha ertene, nem
banja.
Ennel a korallmezonel csak hatvan lab a melyseg, igy
negyven percunk
van nezelodni. De ez is eltelik elobb utobb. Ekkor vessuk
eszre, hogy
mar reg nem lattuk a tobbieket. A felszinre erve nem
talaljuk a hajonkat
sem. Vegul, amikor egy nagy hullam a hatara emel, megpillantom
vagy
egy kilometerre tolunk. Probalunk integetni, de nem vesznek
eszre...
lassan uszunk a hajo fele, a felszinen nagyon hatraltat
a palack...
de jo, hogy van, mert egy masik hajo tunik fel, es egyenesen
nekunk
tart... elgazolhat, ha nem vesz eszre... felkeszulunk,
hogy
lemeruljunk elole, mikor vegre iranyt valtoztat, eltavolodik.
Azutan eszrevesz minket, ujra fordul, es odajon, mit
keres ket buvar
a viz kozepen messze mindentol. Minden rendben, mutatjuk
neki,
s mielott eszunkba jutna, hogy uzenjunk vele a mi a hajonknak,
mar messzire repitette a motor. De vegul csak feltunik,
hogy hianyzunk,
latjuk, hogy tavcsovel keresnek minket. Es vegul meg
is talalnak, hiaba
probalnak a hullamok eltakarni, es feheren fodrozodni
kezd
a viz a hajo elott, fel perc alatt itt is van, s segito
kezek nyulnak
felenk a fedelzetrol. Fel negyre erunk vissza a kikotobe.
Visszajonnek
holnap is, mondom Annanak, utban a kikoto fele, de sajnalja,
a holnapi
utakra mar lefoglaltak minden helyet. Am perceken belul
megszolal
mobil telefonja, valaki lemondja a holnapi utat, igy
johetek.
Magdi es Mesi ezalatt Palm Beach keptarat fedezte fel,
meglepoen
gazdag magangyujtemeny, rengeteg hires, eredeti festmennyel.
Fiatal meg az ido, meg magasan jar nap, hirtelen otlet:
menjunk aligatort
nezni, ha mar Floridaban vagyunk! Az Everglades mocsar,
termeszetvedelmi terulet eszaki csucske nincs tul messze
tolunk.
Eloszor egy mocsarciprus erdoben setalunk, minden fa
minden
agvillajaban egy bromelia ul, nemelyik eppen viragzik
is, igazi tropusi
hangulatot araszt.
A csatornanal elszomorodunk, mert egy tabla arra figyelmeztet,
hogy az
innen kifogott halak higanytartalma magasabb a megengedettnel,
csak
mertekkel (terhesen, vagy gyerekkent pedig egyaltalan
ne) fogyasszuk.
Hiaba, a civilizacio, az iparositas ide is eljutott.
Aligatort csak kettot latunk, oket is jo meszirol, pedig
mindenfelol
hallatszik disznorofoges szeru hangjuk, sokszor alig
par meterrol a
labunk elol a surubol. Annal tobb a madar, hajlott csoru
hofeher
ibiszek, kulonbozo gemek, kocsagok. Femes sotetkeken
csillogo
vizityuk setel a to felszinet borito oriasi leveleken
es a sarga viragokat
legeli. Egymas kezebol kapkodjuk a tavcsoveket.
A naplemente giccsszeruen szep, bizarr alaku felhoket
fest a sarga,
a voros es a lila kulonbozo arnyalataira a lenyugvo nap.
A
fenykepezogep termesztesen a kocsiban maradt. Sotetedesig
nem is
tudunk megvalni ettol a tajtol.
---
Az utolso nap mindenki mast akart csinalni. Harman negyfelet.
Magdi a tengerparton heverni es furdeni, Mesi muzeumba
menni,
em buvarkodni, Magdi es Mesi szafari parkban autozni.
Hogy mindenki megkapja amire vagyik szegeny berelt Mercury
Mistique-nek ki kellett tenni magaert. Eloszor irany
a tengerpart,
hosszas keresgeles, mert vagy maganterulet, vagy nem
lehet
parkolni... Magdi kiszall, majd jovok. Azutan irany a
muzeum (otven
merfoldre delre), Mesi kiszall. Vissza Magdiert, o elvisz
es lerak
engem a kikotoben fel egykor, majd visszamegy felvenni
Mesit, es
egyutt elmennek a szafari parkba oroszlannezobe.
Majd visszajonnek es felvesznek engem a buvarkodas vegeztevel.
Mar ismeroskent fogadnak a hajon, nem csak a szemelyzet,
de a
tegnapi buvarok tobbsege is itt van, orulnek, hogy ma
is el tudtam
jonni. Ma ket korallzatonyhoz megyunk, egyik sincs tul
melyen, igy
ketszer 40 percet tolthetunk lenn. A nap meg forrobban
sut, az
ejszakai tropusi zapornak mar emleke sincs. Tobb buvarokat
szallito hajo is van ezen a teruleten, kicsit keresgelni
kell, hogy
mi hol merulhetunk, anelkul, hogy masokat zavarnank.
Sikerul
ilyen helyet talalni, s mar indulunk is a melybe.
Most egy ausztral szamitogepes srac a tarsam, valami
baj van a
BCD-jevel, szivarog bele a levego, allandoan fel akarja
vinni a
felszinre. Meg kell osszam a figyelmemet kozte meg a
korallok, a
halak kozott. Nagy csapatban vonulunk, sodrodunk vegig
a zatony
menten, benezunk a barlangokba, elidozunk a homokos tisztasokon,
melyek, mint retek az erdoben, kicsit mas elovilagot
vonzanak.
A mai nap uj allata egy murena, egy mergezo harapasu
angolna,
korall-barlangjabol csak fejet dugja ki, es kicsiny gonosz
gombszemevel hidegen figyeli kozeledesemet. Nyitott szajaban
hegyes
apro fogak. Az egyeduli joszag a viz alatt (eddig) melytol
hatarozottan tartok, melyet respektalok. Dajkacapat probaltam
mar
megfogni a farka tovenel megmarkolva, s csak akkor eresztettem
el,
amikor gumiszeru rugalmassaggal fogsorat a kezemhez kozelitette.
A
murenaval kapcsolatban nem erzek kesztetest semmi bizalmaskodasra.
Anna ferje, Jim, a masik kapitany es tulajdonos viszont
rendszeresen, mar ot eve baratkozik egy murenaval. Combvastagsagu,
ketmeteres allat, ez a murena, es sotetzold szine miatt
a Mr Green
nevet viseli. Egy hajoroncs alatt lakik, s ahanyszor
Jim arra jar,
elojon, es meg lehet simogatni. Meg is simogattam, de
bevallom, jo
messze a szajatol, es ugy, hogy Jim koztem es a szaja
kozott
volt, es igy is feltem... Jim eteti is, de csak akkor,
ha a tobbi
buvar mar elment onnan, nehogy Mr Green osszetevessze
a latogatot
az ajandekkel.
A ket merules kozott lazitaskent ujbol uszkalunk a felszinen,
maszkkal, pipaval. Alig par perc utan egy csapat kalmar
koze
keveredek. Nem, nem kereskedok, hanem tizkaru tintahal
felek
(angolul squid) csapataba. Megszamolom, tizanhatan vannak
es
rajvonalban usznak. A legnagyobb, olyan arasznyi peldany
latszik a
fonoknek, a sor szelen uszik, es o az egyeduli, aki a
tiz karjat
idonkent lazan leereszti, vagy ivben e feje tetejere
kunkoritja
(ezzel jelez valamit?), a tobbiek szepen, vigyazzallas-szeru
feszesseggel allandoan aramvonalas kupot formalnak karjaikbol.
Tojas alaku testuk szelen uszohartya hullamzik, es egyforma
ugyesseggel usznak elore es hatra. Igazabol nem is tudom
eldonteni,
melyik irany az elore, s melyik a hatra, tehat a karok
vagy a test
iranyaba. Hatalmas, emlos-szemre hasonlito szemukkel
allandoan
banulnak ram, de csak ha tul kozel uszom, akkor gyorsul
fel a
mozgasuk. Erdekes, hogy ilyenkor szinuk is valtozik.
Legalabb tiz
percet eltoltok terelgetesukkel, es a turelem meg is
hozza
gyumolcset, mert egy tizszer nagyobb peldany utjat keresztezzuk.
Kicsit melyebben uszik el alattunk, es amikor lemerulok
hozza,
erolkodes nelkul olyan sebessegre kapcsol, amit nem tudok
kovetni.
A masodik palackos merules melto befejezese a turanak.
Az
eddigi meglatogatottak kozul ezen a zatonyon a leggazdagabb
az
allatvilag, mind szamban, mind valtozatossagban. A halak
tobbsege
kenyelmesen, meltosagteljesen uszkal, vannak melyek tobbszazas
csapatokat alkotva. Beallok kozejuk, en is hal vagyok
ideiglenesen. Nem
banjak, csak olyan harminc centis biztonsagi tavot tartanak,
nem
teljesen biznak meg bennem. Sok bizarr alaku es szinu
joszag lakik
egy korallzatonyon, nem is hinnetek. Latunk egy orias
rajat, es egy
hatalmas halat, talan capat, amit hamar elnyel a tavolsag
keksege.
Orra elott sarga csikos pilotahalak uszkaltak, ez mindenesetre
capat valoszinusit. A tobbseg lomha hompolygesebol kirivnak,
murisak azok a kek korallhalak, amik parosaval sietve
usznak el
mellettunk surun csapkodo melluszokkal, engem a cityben
az utcan
sietosen uzlet utan igyekvo, s kozben beszelgeto nyakkendos
uzletemberekre emlekeztetnek (a legtobb hal elsosorban
a farkaval
uszik, ezert is bizarrak ezek a joszik, meg mert a melluszoik
is
kekek, nem atlatszoak, s igy nagyon feltuno a szokatlan
mozgasstilusuk). Elvezem a vizet, a harom dimenzio szabadsagat,
a
visszanyert magabiztossagot, bukfencezek haton uszok,
meg oldalt,
meg mindenhogy, s gyujtom magamba a latvanyt. Sajnos
egyszer minden
vegeter, eltelt az ido, es fogytan a levego is, bucsuzni
kell.
Most nem koszalt el a hajo :-), ahogy felerunk, itt van,
egymas
utan hagyjuk el a vizet. Leszerelek, a hajo vegen lezuhanyozok
es
hajat mosok, s kozben mar teljes sebesseggel megyunk
a kikoto fele,
a labanal hofeherem zubog a hajocsavar kavarta viz. Azert
meg van
arra ido, hogy kicsit kiuljek a hajo orraba, bamuljam
a napot, a
kozeledo parton a szallodak es a palmafak sziluettjet.
Elbucsuzunk,
cimet es email cimet valtunk, s vege. A hajo csak kitesz
bennunket
a kikotoben s indul vissza egy uj csapattal ejszakai
merulesre. A
kikotoben senki sem var ram, Anna csabit, hogy akkor
menjek visza,
van ures helyuk. Szivem szakad bele, de nemet kell mondjak.
Egyszer
voltam lenn ejjel is elemlampaval, egeszen mas vilag,
sok joszag
csak ejjel jon elo, a szinek is masok, sokkal elenkebbek
a
lampafenyben, a lampafeny sugaran kivul pedig a teljes
sotetseg, a
nagy semmi olalkodik. De nem tehetem, mindjart jonnek
ertem, s
indulni kell hazafele.
Vegul kozel egy orat varok, mire Magdi es Mesi megerkezik.
Gyorsan elmegyunk a buvarboltba, leadom a szerelesemet,
es
naplementekor indulunk haza. Wisconsinba!
Ezernegyszaz merfold. 23 ora folyamatos vezetes. Na jo,
nem
folyamatos, mert neha a kocsi inni ker, negy-ot orankent
megallunk
tiz percre. Ketszer is atadom Magdinak a vezetest, ket-harom
orat
alszok a hatso ulesen, majd ujra visszaulok a kormanyhoz.
Georgiaban nagy vihar vonul el elottunk, mindenfelol
villamlik,
nedves az ut, de szerencsere minket elkerul a nagyja.
Az eg is siratja, hogy elmegyunk. De ennyire? Mint este
majd
elovassuk tizenhat tornado utjat kereszteztek Georgia
eszaki
hataran. Szerencsere par ora elteressel jartunk arra,
a tornadok,
meg mi. Chattanooga utan mar virradni kezd, s az ido
is kicsit
jobb lesz, akkortol sokkal konnyebb ebren maradni. De
nagyon hosszu
az ut, aldom az autopilotat, ami allando sebesseget tart
(epp csak
5-8-cal az engedelyezett folott), torokulesben, meg mindenhogy
vezetek. A magnon Koncz, Illes, Omega szamai mennek,
kovetem a
szoveget, az tart ebren. A kovetkezo megallasnal atcserelem
a
rovidnadragot hosszura, hosszuujju inget, dzsekit veszek
fel. Mar
nem a legkonmdicionalas, hanem a futes megy a kocsiban.
Az eg egyre
szurkebb, egyenletesen borus.
Azert a lenduletunk felsodorhatott egy kis meleget ide
eszakra is,
mert a kovetkezo ket napban rovidnadragban biciklizhettem
a
laborba dolgozni. De utana feleszmelt az ido jarasanak
a felelose, mert
harminc centis havat varazsolt ide a het vegere. Szombaton
en voltam az
elso az erdoben az osvenyeken, a szel vadul vagta a hodarat
az
arcomba, ugy ereztem magam, mint egy Jack London regeny
hose, ahogy
utat tortem a szuz hoban. Csak eppen engem auto, s meleg
szoba vart
az osveny vegen... igy konnyu. Vasarnap meg szebb volt,
kiderult az
ido, ragyogo kek eg, s fenyoket reggel meg vastag hosapka
fedte. Ahogy
a nap erore kapott, hol itt, hol ott lavinakent hulltak
a melybe a
hocsomagok, barhogy is taktikaztam, nekem is jutott beloluk.
A
maradek ho, amit a fa nem razott le magarol, delre megolvadt
a
fenyotuk vegen, es szivarvanyszinben tort meg rajtuk
napfeny, mint
megannyi apro dragakovon. Delre osszeroskadt a ho, mar
nem siklott a lec,
s estere mar csak emlek volt a hotakaro.
Lehet, hogy egyszer itt is tavasz lesz?
Gaal Tamás - tgaal@bact.wisc.edu
Tippek az USA kirandulashoz -1998 június 6.
Gaál Tamás
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
A benzin ara allamonkent nagyon es azon belul kutankent
kicsit valtozik:
Nemreg, par hete Wisconsinbol Floridaig autoztam
Wisconsin $1.09-1.17
Illinois $1.05-1.15
Kentucky $0.95-1.05
Tennessee $1..05-1.12
Georgia $0.84-1.00
Florida $.95-1.15
arakkal talakoztam (US $/gallonban merve)
Korabban, nyugat fele autozva vettem mar benzint $1.37
ert is, de nem
emlekszem, hogy valaha is $1.4-et vagy annal tobbet fizettem
volna.
Termeszetesen naponta valtozhat az ar, de iranymutatasnak
azt hiszem eleg.
A nemzeti parkokban epp most emeltek a belepojegyek arat.
http://www.nps.gov/pub_aff/entfee.htm cimen megtalalod
$4-$20 autonkent.
Ha tobb parkot is meglatogatsz, javaslom a Golden Eagle
Pass (park berlet)
vasarlasat az elso park bejaratanal, amit meglatogatsz.
http://www.nps.gov/pub_aff/fee.html
Ez $50-ert az osszes parkba ervenyes egy teljes evre
a kiallitas napjatol.
Szigoruan nevre szol, es ujabban ellenorzik is kemenyen,
korabban oda
lehetett adni ismerosoknek, rokonoknak az ut vegeztevel.
:-)
>-Minden erdekel, ami olcsobba teszi a kinnletemet...
Campingezz, az a legolcsobb szallas ($10-20/auto ill.
satorhely)
Es az a legszebb is.
Moteleket $30-$50- $ "csillagos eg" arkategoriaban talalsz.
Az egyes allamokba belepve allj meg az hatartol par merfoldre
levo elso
autopalya pihenonel, ami rendszerint "Welcome center"
nevre hallgat.
Ingyen terkepet, informaciot, kuponokat (szallasra, sokszor
fuzetbe gyujtve
is, meg kulonbozo belepojegyekre) kaphatsz ezeken a helyeken.
A gyorshajtas nagyon draga, es sok helyen olalkodnak,
menetbol is mernek,
nem csak allo helyzetbol. A jelzett sebesseghatar folott
4-7 mph-nal
_rendszerint_ meg nem szolnak, vagy ha megallitanak is,
meg lehet uszni
szobeli figyelmeztetessel. Az autoklub terkepre nekem
rapecseteltek par
helyen, hogy "strict enforcement" allitolag itt leallitanak
ha 1-2 mph-val
tulleped a megengedettet. Ha tizzel, vagy tobbel lepted
tul, akkor viszont
100-300$ birsagra szamithatsz.
A legtobb allamban a kocsi utastereben nem szabad nyitott
(nyitott es
visszazart) alkoholt tartalmazo edenyt (open container)
tartanod, az
majdnem az ittas vezetessel egy kategoria.
Az autoklubtol a klubtagok ingyen kapnak nagyon jo terkepeket,
egyeni
utiterv szerint csikokbol osszefuzutt terkepfuzetet (triptik),
utikonyveket.
Regebben azt olvastam, hogy a Magyar es Amerikai Autoklub
(AAA) elismeri
egymas tagjait, de erre kerdezz ra a Magyar Autoklubban
indulas elott.
Ha nem igy van, akkor probalj meg indulasod (N.Y.) kornyeken
egy AAA-tag
tippelotol segitseget kerni.
Most ennyi jutott eszembe. Jo utat.
|