Nevelos Emoke: The Big Apple
- azaz New York élőben - 1998.
Amit Woody Allen nem jelentetett meg mozivásznon kedvenc
városáról, azt
nagy valószínűséggel nem
is érdemes tudni. A Manhattanen, Annie Hallon,
Hannah és nôvérein kívül
számos más sikerfilmnek nyújtott hátteret a
város. Nem csoda, hogy New
York már a megérkezésünk pillanatában ismerôsnek tűnt.
Több hídon is át kellett kelnünk, először is a mókás nevű Tappan Zee-n,
mire beértünk New York Citybe. Manhattannel való ismerkedésünket pedig
a rosszhírű Bronx-szal kezdhettük, ami leginkább
a színesbőrű bűnözőket felvonultató
filmművészeti alkotásokból lehet számunkra ismerős. Mindenesetre
örültünk,
hogy a viszonylag biztonságos autó belsejéből nézhettük a nem túl
bizalomgerjesztő utcákat és lakosokat - bár
összesen csak egy verekedést láttunk.
Merész vállalkozásnak bizonyult,
hogy autóval érkeztünk, mert a
gépjárművek 9/10-ét
kitevô sárga taxik (=yellow cab) hajmeresztô stílusban
adták tudtunkra: az a szabály, hogy nincs szabály. Sávváltás,
elôzés és
hirtelen megállások bárhol és bármikor (persze jelzés
nélkül), ôrült iram
és mindehhez folyamatos dudálás. A legrövidebb autós
út is ágyúgolyó-futamra
emlékeztetett. A gyalogosok is kitettek magukért: a lámpák
"Don't walk" jelzése
senkit nem zavart meg az átkelésben, úgyhogy mi is hamar
alkalmazkodtunk a
helyi szokáshoz (az itthoni viszonyok után nem is volt
A parkolást,
illetve annak tilalmát viszont
halálosan komolyan veszik. "Ne is gondolj arra,
hogy itt parkolsz" - adja
tudtunkra a tábla, és megszokott látvány a kocsik
elvontatása.
New York öt városrészből
áll - Manhattan, Queens, a Bronx, Brooklyn és
Staten
Island -, a legtöbb látnivaló és érdekesség Manhattanben van. Ezt a
hosszúkás szigetet keleten
az East River határolja, nyugaton a Hudson
River, északon a Bronxtól
a Harlem River választja el. Manhattanben könnyű
eligazodni, csak azt kell
fejben tartani, hogy az Avenue-k iránya észak-déli,
a Streeteké pedig kelet-nyugati, ezek derékszögben metszik
egymást, így a
város térképe leginkább egy hatalmas sakktáblára emlékeztet.
Az utcanevek
számozása délrôl észak felé növekszik, a házaké pedig
attól függ, hogy a Fifth
Avenue-tól nyugatra vagy keletre járunk, így ha egy cím
például 130 East 45th
Street, tudjuk, hogy a város keleti felén kell keresnünk.
Az Avenue-kból
összesen 12 van (First Avenue - 12th Avenue).
Közülük a leghíresebb a Broadway, amely nagyszerű
látványt
nyújt sötétedés után a jellegzetes neonreklámokkal. Az az érzése támad
az embernek, hogy mozikon és színházakon kívül más nem is található ebben
az utcában. Miután a városban 200 felhôkarcoló található, hamar elfáradt
a nyakunk, és majdnem elsétáltunk a 443 méter magas Empire State Building
mellett (ez az az épület, amelybe King Kong kapaszkodott).
Hosszabb-rövidebb sorban állások után be is jutottunk
az épület liftjébe (összesen három lift röpíti a csúcsra a látogatókat).
A 86. emeleti teraszra ki lehet menni, és bizony mindent megér a látvány.
New York épületei játékkockákként hevernek alattunk, és mulatságos figyelni
a tülekedô taxikat és a rohanó hangyaemberkéket.
A figyelmes szemlélő kertesített háztetőket is fölfedezhet, de egyébként
nagyon kietlennek tűnik a látvány fentről.
Felmerül bennünk a kérdés, hogy vajon hogyan tudták az épületeket
ennyire közel építeni egymáshoz?
Este a World Trade Center dupla tornyának egyikébe mentünk
fel - ezt szerényen csak "Top of the World"-nek hívják. A WTC sokáig a
világ legmagasabb épülete volt, méretei ma
is lenyűgözôek, a tetôn található a világ legmagasabb nyílt kilátója
419 méter magasban, ahol szinte állandóan szélvihar tombol.
A város éjszakai fényei egyszerűen
magukkal ragadóak, nem lehet betelni a
látvánnyal. A
belépőjegy árában benne van egy New York-i helikopteres utazás - igaz,
csak filmvásznon... Aki pedig valami különlegesebbre vágyik, az
beírhatja nevét a csillagokba, ugyanis a számítógépbe írt üzeneteket minden
este az égre vetítik.
New Yorkot talán úgy lehet a legjobban megérteni, hogy
nyakunkba vesszük a
várost. Megállapíthatjuk, hogy a Central Parkban tényleg
sokan kocognak, és
rengeteg a mókus. A kínai negyedben (Chinatown) potom
áron vehetô Ray Ban
napszemüveg és Rolex karóra (5-10 $-ért bizonyára eredeti...)
- és bármi más is,
ezért a vásárlási hajlamokkal megáldott látogatók hamar
rádöbbenhetnek, hogy itt
bizony veszélyes dolog járkálni - na nem a közbiztonság
miatt, mert az nagyon jó
a kínai negyedben. Little Italyban (az olasz negyedben)
pedig túlkínálat van olasz éttermekbôl. Ennek
ellenére a kávézóban, ahová betértünk, mélyhűtött, bezacskózott
pizzát melegítettek fel a mikróban, vagyis körülbelül annyira lehetett
eredeti olasz, mint mi magunk (de azért finom volt).
Az utolsó napon Miss Liberty
Island-del átruccantunk a Szabadság-szigetre. Az
említett hölgy nem más,
mint a komp, ugyanis a hajók nőneműek. Az igazi Miss
Liberty pedig
fokozatosan nőtt fölénk, ahogy közeledtünk a szigethez. A komp szemből
közelít a szobor felé, majd megkerüli a szigetet,
így jól szemügyre vehető a város és az Egyesült Államok legfontosabb
jelképe. Miss Liberty több, mint 100 éve rendületlenül ôrzi a kikötôt,
jelképezve az amerikai álom alapjait, amelyek a szabadság, a függetlenség,
az igazság és a jogszerűség. A kis sziget békét és nyugalmat áraszt.
Természetesen a "show" elmaradhatatlan része az ajándékbolt,
ahol a Szabadság-szobor számtalan formában
felbukkan: asztali szobor, hűtőmágnes, plüssmaci fáklyával és koronával,
sőt a szivacsból készült korona felhelyezésével magunk is szoborrá
változhatunk...
New York hű maradt önmagához
akkor is, amikor megpróbáltuk elhagyni: sikerült egy hatalmas, koccanásokkal
tarkított dugóba kerülnünk, amely ismét a helyi mondás igazát bizonyította,
miszerint New Yorkban az autó és a jómodor is fölösleges luxus.
|