Borsodi Zoltán - Kanada és USA - 2000. május
2000. május 29-én indultunk
a reggeli órákban Ferihegyről az első átszállóhelyre Frankfurtba. A Lufthansa
gép egy Airbus 312-100-as típus volt, ennek megfelelő kényelmes ülésekkel,
viszont az út csak 1 óra 15 percig tartott. Már számítottunk rá de sokkolóan
ért minket, hogy mintegy 1.5 órát kellett még a gépen várnunk, amíg két
török vendégmunkás hajlandó volt értünk jönni. Majd újabb várakozás az
épületben és végül egy csupaszőke Brünhilda elkezdett minket átkísérni
a Washingtonba menő géphez, ami természetesen az épület tőlünk lehető legtávolabbi
részében várt. Újabb akadály, az egyetlen lift nem működik, megint várunk.
Végül nekiugrunk a mozgólépcsőnek segítséggel. Nagynehezen beesünk a gépbe,
amelyik szinte azonnal indul is. Na ennyit Frankfurtról. Az út Washington
D.C.-be menetrend szerint 9 óra, nekünk sikerült 8 óra alatt megtennünk.
A Lufthansa gép egy A340-200 volt, a személyzet készséges, a W.C. tágas
az ülések viszonylag kényelmesek. Lényegesen jobb volt utazni vele mint
a Boeing 747 Jumboval. Ahogy szokás Washingtonban nem kellett várni a segítségre,
semmi idő alatt átvittek a Buffalo-ba induló járat kapujához. Közben átestünk
a komoly határ és vámvizsgálaton. Két kérdés volt, ez az első utam és mit
dolgozom.
A következő meglepetést
a Buffalo-ba induló gép jelentette. Ez egy 19 személyes, kétmotoros kis
kávédaráló volt. Ugyan felajánlották, hogy mehetünk egy nagy jet-tel is
amin van W.C. és személyzet is, de arra még három órát várni kellett, így
az lett a vége, hogy a kis géppel mentünk. Élmény volt, már a beszállás
is, de az hogy szinte alig fértem el az ülésen már kicsit zavart. Az út
Buffalo,NY-ba 1.5 óra volt, tehát helyi idő szerint du. 5 órakor értünk
földet. Csomagfelvétel után irány az autóbérlő cég, ami megint az Alamo
volt. Interneten foglaltam az autót, így még némi kedvezményre is szert
tettem ami dollár százasokban volt mérhető a három hétre. Az Alamo-s ügyintéző
nénike nagyon-nagyon készséges volt, nem akart semmire rábeszélni, azt
az autót adta amit kértünk, az ügyintézés még 10 percet sem vett igénybe.
Alapbiztosítással az autó három hétre adóval együtt $833 volt.
Az autó egy 2000-es kiadású
Pontiac Grand Am SE volt. 2.4L Twin Cam engine, sajnos mint utólag kiderült
csak 4 hengeres de 150LE volt benne, természetesen ez is full extra, légzsákok
(persze USA szabvány szerinti), dupla klíma, cruise control meg ami kell
és nem utolsó sorban kényelmes.
Sajnos itt vettük észre,
hogy az út során megdézsmálták az egyik bőröndünket és egy üveg Metaxával
valamint a Polaroid napszemüvegeinkkel már nem fogunk soha találkozni.
Mondanom se kell, hogy egyedül Ferihegyen volt annyi idejük a rakodómunkásoknak,
hogy a bőröndből kivegyék a dolgokat és a dobozokat üresen visszategyék
a helyükre.
Buffalo. Irány a szállás,
ami 15 percnyi autózásra volt a repülőtérről. Sleep Inn Amherst. Az árához
méltóan ($69-74) nagyon igényes kiszolgálást és minden igényt kielégítő
szobát kaptunk.
30.05.2000. A kontinentális
reggeli elég volt, a kirakott dolgokból korlátlan fogyasztás. Reggel hatkor
indulás a Niagara vízeséshez. Közben megtaláltuk New York állam legdrágább
élelmiszerboltját, Bevásároltunk, mivel az amerikai ismertetők szerint
Kanadában drágább az élelmiszer meg általában minden. (Jó kis propaganda
amiből semmi sem volt igaz).
Niagara Falls. A vízesés
az amerikai oldalról kevésbé látványos mint a kanadai oldalról. Maga a
város szóra sem érdemes, egyedüli látványosság a Niagara Falls State Park.
A parkolásért $5 kell fizetni. A park tiszta, hemzseg a mókusoktól, van
visitors center is. Egész a vízesés széléig ki lehet menni, a látványt
leírni nem lehet. Ki lehet menni a kilátóig, 50 cent személyenként, innen
jobb a kilátás, majd lifttel le lehet menni a partra, ahol gyalog vagy
hajóval ismerkedhetünk meg ezzel a természeti látványossággal. Már itt
megjegyzem, hogy a kanadai oldal sokkal kiépítettebb és rendezettebb, szóval
aki teheti onnan nézze meg.
Irány a határ. A Rainbow
Bridge-en keresztül mentünk át Kanadába. A hídpénz USD3.50 amit csak egy
irányba kell kifizetni, visszafelé nem kell. A kanadai határ és vámvizsgálat
megint nagyon komoly volt, egy pecsét az útlevélbe - inkább csak az emlék
kedvéért, szép Niagara pecséttel - és kész. Szúrópróba szerű ellenőrzést
is láttunk, de azokat az embereket én sem engedtem be volna Kanadába. Innen
a QEW (Queen Elizabeth Way) jelzésű autópályán jutottunk el Torontóig ami
kb. 2 órás út. Kanadában az autópályán a maximális megengedett sebesség
100 km/h és 110-nél gyorsabban nem is mennek. Heccből letértünk az autópályáról
és Torontó belvárosán keresztül mentünk. Hiba volt, kb. 2 órán keresztül
kellett folyamatosan autózni ebben a hatalmas városban, hogy visszaérjünk
az autópályáról. Markham nevű kis városban álltunk meg Torontó mellett.
Egy nagyon jó magyar étterembe ebédeltünk. A menün a többek között a következő
ételek szerepeltek : Ujhazy Chiken Soup, Paprikas Chiken, Gipsy Steak,
Rigo Jancsi. Két paprikás csirke két kóla és kávé után (CAD21+tip) folytattuk
az utat Jackson's Pointig ahol a szállásunk volt. Torontó környékét elhagyva
egyre ritkábban találhatók a települések, a táj nagyon Magyarországra hasonlít.
Jobban hasonlít Európára mint az USA-ra, kis angolszász stílusban épült
városi házak a jellemzőek, a városokon kívül a házakhoz hatalmas telek
tartozik.
A szállásunk Best Western
Georgina Inn volt a Simcoe tó partján. Nagyon jó hely volt, nagy elegáns
szoba dupla ággyal, biliárdterem, konditerem, úszómedence és Hot Tub Bath
amit minden nap használtunk is. (4 napra CAD310).
31.05.2000. Másnap lementünk
Kingston-ba, a térképen csak 2 centiméter volt, autóval 4-5 óra. Ha nem
sietünk és nem időre megyünk ne válasszuk az autópályát, a mellékutak mellől
ismerhetjük Ontariót igazából. Olvasgattuk a házak postaládáit, Nagy, Medgyessy
és egyéb magyar neveket találtunk. Kingston félúton van Toronto és Montreal
között. A város eredeti hamisítatlan kanadai kisváros (138.000 lakos).
Végigsétáltunk a Brock Street-en ahol sok ódon és új kis üzletet, utcai
zenészt látni. Rendesen be is vásároltunk (fürdőruha egy férfi+egy női
: CAD20, napszemüvegek /Taiwan nem Polaroid/ 1.99+2.99). Itt kellett volna
még kanadai mintás pulcsit venni CAD9.99-ért, de elbámészkodtuk az időt.
Hazafelé 100km az autópályán,
aztán le a kisutakra. Nagyon jó környéket jártunk be, mintha itthon jártunk
volna csak a táj rendezett, tiszta és mások a házak meg a nagyritkán felbukkanó
autók. Petersborough-ban egy Coffee Time gyorskajáldában bedobtunk 2 sandwich-et
meg az italok, elfelejtettem már mennyiért, azt hiszem étteremben olcsóbb
lett volna. Este lett mire visszaéretünk a szállodába, de még egy éjszakai
fürdőzés a hot tub bath-ba belefért a vadonatúj fürdőruhánkban.
01.06.2000. Irány Toronto,
az út kb. 1 óra, a városban kisebb dugó az autópályán. Toronto Kanada legnagyobb
város, Észak-Amerikában pedig a negyedik NY-Mexico City-L.A. után. 5 város
veszi körül a relatíve kis városrészét Torontónak, a tájékoztató tábla
szerint a városnak 2.26M az egyes elővárosoknak kb. 500e lakosa van. Első
látványosság CN Tower. A világ eddig legnagyobb épülete, 533m magas, Toronto
szimbóluma. Rádió és TV adó, de két kilátó és egy étterem is van benne.
4 lift van a torony 4 sarkában. A belépő CAD15.99+tax volt, nekem a fele.
A lift kb. fél perc alatt van fent, videokamerát a kézben tartani és figyelni
arra, hogy jó helyre kerüljünk a liftbe! A látvány fentről elképesztő és
egy picit ijesztő is. Mekkora város! Tiszta időben 160km-re is ellátni
de mi nem láttuk a város szélét. Egy szinttel lejjebb egy üvegpadlós részre
is kimehetünk ha valaki mer a lába alá nézni ilyen magasról. Közvetlenül
a torony mellett van a Skydome a világ legnagyobb elhúzható tetejű stadionja.
Csak annyit róla, hogy a küzdőtérre 8 db. Boeing 747 Jumbo is elfér. A
parkolás 2 órára elég borsós CAD7.50, persze a színvonal olyan is volt.
Csatangolás a belvárosban
ahol a felhőkarcolók alatt mindig szürkület van. A hajléktalanok a járdán
aludtak de veszélyesnek nem mondhatnám a várost. Igaz, hogy 5 percet álltam
az egyik sarkon várakozva és már pénzt akart volna valaki adni, érdekes.
Éttermet kerestünk, de mindenhol csak sandwich-et ettek, azt meg nem kértünk.
Bementünk néhány felhőkarcoló aljába, véletlenül az Immigration Office
elött is elmentünk ahol nagyon sok magyar beszélgető embert láttunk. Követtünk
is egy csoportot hátha elvezet egy jó étterembe, de tele volt. Vissza a
kocsiba (parkolóház CAD2.50) és éhesek vagyunk. Megmentőnk a Swiss Chalet
étteremhálózat, elegáns és jó kaják vannak. Én Texas BBQ oldalast, Évi
csirkét evett plusz az italok és a kávé CAD21+tip. Életmentő volt és jól
is éreztük magunkat.
02.06.2000. Reggel irány
a kies észak ahová csak egy út vezet. Reggeli hőmérséklet 18C mire odaértünk
9C. A helyiek vitték a strandfelszereléseiket és fürödtek a tóban, nekik
ez már nyár volt, ahogy mondták már nem fagy! Ahogy megyünk északra, úgy
tűnnek el a lakott részek és kitárulkozik elénk az igazi Kanada. Jó előre
tankoljunk (a benzin CAD0.69-0.75 között / liter, kb.130 forint) és vegyünk
kaját, mert a vadonban már nem nagyon lesz rá alkalmunk. Mi a MINDEN nevű
kisváros áruházába estünk be, két fajta ízesítésű sült pipiszárnyat vettünk
meg a hozzávalókat, mert mi kis naivak azt hittük, hogy majd piknikezünk
egy jót (CAD 8.11). A kávé ingyen van, mint szinte mindenhol. Megérkezünk
az Algonquin Provincial Park bejáratához, csak akkor kell fizetni ha meg
akarsz állni, átutazóknak nem kell, mivel ez az egyetlen út. CAD10 a jegy
autónként, nekünk CAD5 volt, fizetni a welcome center-ben kell.
A táj leírhatatlan, rengeteg
autós és gyalogút az erdőbe, 7800 négyzetkilométer, több száz tó, 1600
km kenuzási lehetőség. Két rénszarvast is láttunk az út mellett legelni
és ezen kívül rengeteg állatot, mókus, chipmunk-ot, túzok, vidra, hód.
De nem csak itt, hanem végig Kanadában és az Államokban rengeteg az állat,
ami persze nekünk furcsa az itthoni erdőkhöz képest. Viszont az autósoktól
nagyobb figyelmet kíván, mert nehéz kikerülni egy szarvast de még egy teknőst
is ahogy átcammog az úton előtted és ezek mind velünk történtek meg a három
hét alatt. Megálltunk egy piknikhelynél, de a hűvös és az elégtelen öltözködés
miatt csak fél órát bírtunk éppen annyit, hogy a hozott kaját gyorsan bekapkodtuk.
Nem szabad kihagyni a park keleti oldalán lévő visitors center-t. Érdekes
kiállítás, előadások, kávézó és ajándékbolt található. Gyors képeslapírás
és postázás, majd indulás vissza a szállodába ami 300km, tehát éppen a
szomszédban. Hazafelé már csaltunk és egy nagy részt autópályán mentünk,
átmenve Orilián ami egy nagyon csinos kis kanadai városka.
03.06.2000. Szombaton
visszaindultunk az USA-ba szintén a Niagara felé. Szép idő volt, az út
eseménytelen, északról megkerültük Toronto-t így gyorsan a Niagarához értünk.
Parkolót elég nehezen találtunk, de éles szemmel kiszúrtam egy üres handicapped
parking-ot és CAD10 be is állhattunk. A Niagara a kanadai oldalról az igazi,
innen minden lehet látni. Rendezett park, éttermek, kaszinók, szóval egy
igazi turistacsapda, nem úgy mint az amerikai oldal. Hosszan ellehet sétálni
a vízesés mellett, két Niagarás póló vásárlása és irány a határ. A vizsgálat
megint komoly, honnan jöttünk, mit vettünk, üdvözöljük az Egyesült Államokban,
összesen 1 perc. Véletlenül letértünk a főútról ami hiba volt, a legszakadtabb
részt láttunk az egész államokban de azért gond nélkül elautóztunk Buffaloig
ahol a szállás ugyanaz volt. Vacsora a szálloda melletti Bob Evans étterembe
(ez a étteremlánc lett a kedvencünk), Wildfire Chiken Salad for Two and
two Cokes $16. Kiszolgálás első osztályú, a kaja sok és finom.
04.06.2000. Buffalo,
gondoltunk megnézzük a várost de előtte kicsit elautóztunk New York államban
a Pennsylvaniai határ mellé. Érdemes volt, tiszta rendezett kisvárosok,
aranyos faluk pedig ez is NY. Kb. 1.5 óra múlva visszaérve először megnéztük
az államok legnagyobb modell boltját. Majdnem egy órát ellődörögtünk bent,
itt minden volt és minden méretben. Igazából akinek pénze és ideje van
rá itt bármilyen vonatja, repülője vagy autómodellje lehet, tényleg csak
a pénztárca szabhat határt neki. Utána megnéztük a Buffalo Museum of Science-et.
Nem igazán érte meg a pénzét ($8/fő), semmi izgalmasat nem láttunk, kitömött
madarakat, néhány múmiát meg ásványt. Bementünk a városba de annyira néptelen
volt vasárnap du. hogy nem volt kedvünk sétálgatni pedig még sétáló utca
is volt. Visszamentünk Amherst-be vacsorázni az Applebee's-hez, rengetegen
voltak. Kis adag Chiken Salad nekem az Évinek meg gombás-sajtos steak,
$21+tip, picit drága volt. Maradék időt áruházakban lődörgéssel és vásárlással
töltöttük. Én nem bújtam ki a bőrömből és bementem a COMPUSA Superstore-ba,
ez egy számítástechnikai-elektronikai áruházlánc. Na itt minden volt, értsd
tényleg minden! A legújabb alkatrészektől a 10 éves technikáig tényleg
bármit meglehetett venni. Én leginkább a perifériákra, kütyükre, a soros/párhuzamos
portok tömkelegére (ISA/PCI ilyet még itthon nem is láttam) figyeltem fel,
ilyeneket már itthon régen nem lehet kapni, pedig nagy szükség lenne rá.
Általában minden annyi mint itthon, csak ugye az adó kevesebb.
05.06.2000. Indulás Ohio-ba
PA-n keresztül. Reggel jó időben indultunk, de mire Ohio határához érkeztünk,
már szakadt később ömlött az eső. Cleveland-ből semmit nem láttunk, pedig
egy magyar étterembe beakartunk menni. Gyakorlatilag ezen a napon nem történt
semmi, az út mellett ebédeltünk egy Bob Evans-ben, Évi marhahúsos szendvicset
és Tender Chiken Strips-et ettem és a végén beerőszakoltunk még egy Chocolate
Pie-t is. A szállás Marion-ban volt, Fairfield Inn by Mariott, $64/nap.
Sajnos a handicapped szoba dohányzó volt.
06.06.2000. Reggeli után
látva a Weather Channel-en, hogy Ohio déli részén meleg van, irányt vettünk
délnek. Első állomás Dayton, OH, USAF Museum. Erre igazából nem találok
szavakat, szuper, csodálatos, fantasztikus . . . Gyakorlatilag a Wright
testvérek első repülőgépétől az F117-A lopakodóig minden gép megtalálható.
Három hatalmas hangárban vannak a gépek elhelyezve és vannak külön kiállítások
is. Itt láttunk kiállítva egy Trabant 601 deluxe típusú személygépjárművet,
mint a szocializmus mementóját. A szabadtéri bemutatón is még sok gépet
lehet megnézni. A belépő ingyenes, csak ha egy IMAX mozit is megakarsz
nézni azért kell külön fizetni. Tovább Cincinatti-be, ebéd az út mellett
egy KFC-ben. Éppen akciós volt a 10pcs. Chiken for $8.99. Na gondoltuk
magunkban ez kettőnknek pont elég is lesz, 10 kis darab. Ja, 10 félcsirke
volt, 3 darabot nagynehezen legyűrtük a többit kis naivan elraktuk másnapra
majd jó lesz piknikezni. Gyorsan végigpróbáltuk az automatákból a különböző
nevű üdítőket, amiket előtte nem mertünk megvenni hátha nem izlik, itt
meg ugye nem kellett csak egyet fizetni. Egyikse ízlet, legpocsékabb íze
a Dr.Pepper nevű szörnyűségnek volt tehát maradtunk a Colánál. Délután
Cincinatti-ben gőzhajózni akartunk de sajnos nem értük el az utolsó járatot.
A város éppen útépítéseknek esett áldozatul, de lehetett látni mennyire
rendezett. Az Ohio folyó másik fele már Kentucky állam, innen mentünk át
Indiana-ba egyet kaszinózni. Az Argossy Casino&Hotel-be mentünk Lawrenceburg
város mellé. A belépő $5 fejenként, a kaszinó egy régi lapátos gőzhajón
van, amiből semmit nem lehet észrevenni mert ultramoderne van átalakítva,
liftek és mozgólépcsők, minden csillog-villog. Ennyi sok szenvedélybeteg
embert egy kupacban még nem láttunk, hihetetlen sebességgel dobálták a
zsetonokat a félkarú rablókba. 25 és 50 centes valamint $1 zsetonok voltak
amiket maguk a gépek adtak ki a papírpénz behelyezése után. Eleinte néhány
dollár elvesztése után nyerő szériába kerültünk és kb. $15 nyertünk, hatalmas
összeg! Gondoltuk beváltjuk a pénztárban de amikor láttuk, hogy mások milyen
mennyiségű pénzt készülnek beváltani, letettünk szándékunkról és elkezdtük
bedobálgatni a zsetonokat mindenfelé, elég nehezen mintegy fél óra alatt
tudtuk elveszteni az összeset. Hosszú volt az út vissza Marion-ba Columbus,OH
keresztül.
07.06.2000. Megint egy
érdekes napnak néztünk elébe. Első úticél a Pennsylvania-i határon élő
amishok földje. Ezek a háromszáz éve betelepült eredetileg holland bevándorlók
megtartották eredeti szokásaikat és elutasítják a modern kor minden vívmányát.
Szinte csak a saját maguk által készített eszközöket használják, saját
maguk építette házakban laknak és többnyire jellemző formájú zárt fekete
egylovas kocsival közlekednek. Visszahúzódó emberek, nem igen sikerült
jó képet csinálni róluk. Az amishföld szíve Berlin. Kicsit irigyeltem őket,
bár belátom oda tényleg születni kell. Mennyivel nyugodtabb az életük TV,
mobiltelefon és Internet nélkül.
Egy autópálya melletti
piknik után, amelyben megpróbáltuk a tegnapi csirkéket megenni Canton,OH
mentünk ahol a Classic Car Museum-ot néztük meg. Ez egy magángyűjtemény,
néhány idős ember tartja fent igen magas színvonalon. A belépő $8 fejenként
és nagyon örültek, hogy Magyarországból jöttünk, rögtön beíratták a nevünket
a vendégkönyvbe. Mintegy 47 autó és számtalan régiség látható itt, század
eleji Rolls-Royce-tól néhány filmekben is szerepelt autókig a 70-es évekig,
mind csodálatos állapotban.
Tovább a város nagyon
északi részében található a Harry London csokoládégyár. Mindenkit szívesen
látnak, a gyárlátogatás $2 kerül de a túra végén levásárolhatjuk. A jegy
megvétele után rögtön nekieshetünk egy malomkerék-méretű csokoládéstálnak.
Majd végigvezetnek a gyáron, végre megértettem hogyan csinálják a csoki
Mikulást meg a nyuszikat. Nagyon jó illatok keringtek a gyárban. A látogatás
végén megint zaba a megmaradt csokikból és utána irány az üzlet. Kerek
csokoládé, szögletes csokoládé, töltött csokoládé, töltetlen csokoládé,
szóval 1000 fajta. Össze is válogattunk egy nagy zacskóval, $9 volt egy
pound, mi majdnem egy húszast otthagytunk mínusz a belépő jegyek ára.
08.06.2000. Megkezdtük
utazásunkat dél felé. Először West Virginia-n mentünk keresztül, csak ebédelni
álltunk meg Charlestone-ban az állam fővárosában. Az egész állam csupa
hegy ahogy keresztül megyünk az Apalache hegységen, ezért is az állam beceneve
a Mountain State. Ellentétben Ausztriával itt nem építkeznek a hegyekre
és a völgyekben is csak elvétve találunk néhány kisebb települést. Charlestone-tól
a Virginia-i határig 3x kellett útpénzt fizetni, 3x $1.25 volt. Az éjszakát
Blacksburg,VA töltöttük a hegyek között, a szálloda a Best Wester Red Lions
Inn volt ($69), szokásos. Nagyon sokat mentünk ezen a nap, 400 mérföld
a hegyek között.
09.06.2000. Virginia-ból
átértünk North Carolina-ba, hirtelen változott a táj a hegyekből a nagy
síkságra. Rögtön észrevehető a nagyobb meleg is és a magas páratartalom.
Kb. du. 2 óra felé értünk Raleigh-ba NC fővárosába. Ami teljesen más volt,
hogy nagyon sok színesbőrű kisebbség ami itt a többséget jelentette. A
szállásunk a Best Western Hospitality Inn volt, a legolcsóbb hely ahol
laktunk ($49). A színvonalon látszott is, a falilámpák nem égtek a szobában,
a reggeli felejthető volt, szóval az éppen csak megfelelő színvonal. A
délutánt és az estét János barátunk családjával töltöttük, vacsora egy
helyi kínai vendéglőben. János szerint ez olyan kínai-amerikai étterem
volt, ugyanolyan ételek voltak mint egy itthon kínai helyen, csak többet
adtak és nagyobb volt a választék valamint a színvonal. Éjszaka a szállodai
feka szomszédaink Flinstones játszottak és annak is a legutolsó jelenetét
az "Engedj be Vilmaaaa" részt, jó hogy nem volt nálam egy shotgun mert
vérfürdőt rendeztem volna.
10.06.2000. Kissé elcsigázottak
voltunk a sok utazástól, ezért csak a szomszédos városba mentünk el Durham-be.
A célpont a Museum of Life and Science volt. Kicsit nehezen találtuk meg,
mert az ismertető térképe nem volt túl pontos. Leginkább gyerekeknek ajánlott,
de mi is nagyon jól éreztük magunkat. Az első részben hétköznapi gépek
(generátor, villanykapcsoló, zár) működését bemutató és kipróbálható nagy
modellek voltak, majd az időjárással lehetett játszani, a gyerekek még
tornádót is tudtak csinálni. Később az űrkutatás fizikai alapjaival lehetett
testközelben megismerkedni, majd az emberi test működését lehetett kipróbálni.
Nagyon érdekes volt még a North Carolina vadvilágát bemutató különlegesen
légkondicionált rész ahol mintegy hatvan őshonos állatot láthattunk a halaktól
a madarakig, kígyóktól az emlősökig. Ide azok az állatok kerültek, amelyek
betegek vagy megsérültek valamilyen módon és már nem tudnak visszailleszkedni
a természetes környezetükbe. A szabadtéri kiállításokból a farmot és a
rovarkiállítást néztük meg. A rovarok épülete fantasztikus volt. Távirányítható
nagy zoomolású kamerák voltak néhány akváriumban, így akár méteresre is
kilehetett nagyítani az egyes élő rovarokat tevékenységük közben sőt még
nagy érzékenységű mikrofonokat is elhelyeztek amivel a rovarok zajait is
meghallgathattuk. A csúcs viszont a pillangó rezervátum volt. Rengeteg
pillangó volt egy különlegesen kialakított dzsungelt utánzó épületben ahol
konstans 87F hőmérséklet és páratartalom van. A pillangók rászállnak az
emberre, utaznak velünk együtt. Két tenyér méretű egyedtől az érme nagyságúig
mindenféle színben pompázó csodás pillangókat láttunk. Kifelé menet egy
zsilipen keresztül kellett mennünk, ahol az esetleges potyázó lepkéket
visszaterelhettük a lakóhelyükre.
Vacsora Raleigh-ban egy
steakhouse-ban, a steak remek puha és ízeltes volt de a légkondit nagyon
hidegre állították a kinti 95F hőmérséklethez képest.
11.06.2000. Reggeli után
irány a beach, Wilmington,NC. 120 mérföld az út, kopár és kietlen olyan
semmilyen a környék. Wilmington belvárosa felejthető, kicsit lepusztult.
Ami viszont felejthetetlen az a North Carolina hadihajó volt. Ez a II.
világháborús veterán mint múzeum működik Willmington város szélén kikötve.
A hajó óriási, még úgy is hogy nem mentünk fel a fedélzetre, felesleges
lett volna $8 fejenként kifizetni ha be sem tudjuk járni az egészet a sok
létra és lépcső között. A hajó széleinél éhes aligátorok ácsingóztak. Hazafelé
egész Raleigh-ig nem találunk egy normális éttermet sem, ezért Raleigh-ban
vacsoráztunk a szállodához közel eső Perkins Family Restaurant-ban.
12.06.2000. Uticél Colonial
Williamsburg,VA. Hosszú volt az út, Norfolk-on keresztül mentünk a Chesapeake
öböl bejáratánál. Itt ebédeltünk egy étteremben, gicsses kis étterem, tele
kamionsofőrökkel de a kaja hatalmas és finom volt az árak pedig ennek megfelelően
alacsonyak, $10 fizettünk kettőnknek. Williamsburg-ben leparkoltunk a Visitors
Center-nél. Tudni kell, hogy ennek a városnak egy nagy része múzeum és
csak úgy lehet látogatni, hogy megvásárolsz egy jegyet, amit kitűzöl magadra
mutatva, hogy jogosult vagy bemenni. A jegy kicsit drága, $30 fejenként.
Mivel a műemlékek csak 50% volt kerekesszékkel járható, ezért csak
félárat kellett fizetnünk. Du. 3-kor vettük meg a jegyet, ezért az másnap
egész napra is jó lett volna. Busz visz a Visitors Center-től a városba
ami napközben a forgalom elől elvan zárva. Természetesen olyan busszal
mentünk ki ami wheelchair accessible. A városban minden ottlakó és ott
dolgozó korabeli 18.századi ruhában van, kicsit sajnáltam is őket a 35C
melegben. Megnéztük a kormányzó palotáját, a mesterek utcáját, az alsó
és felsőház a börtön épületét csak az épületeken belül nem volt lift egyébként
mindenhova betudtam menni. Beszélgetések közben még az is kiderült, hogy
az egyik feka múzeumőr már többször is volt Magyarországon és dicsérte
a humorérzékünket. Helyben készített gyömbérsörrel csillapítottuk szomjunkat.
Hazafelé az Virginia
5-ös számú helyi úton mentünk, ez volt a legszebb útszakasz ahol jártunk,
tele 300 éves ültetvényekkel, aki erre jár csak erre menjen oda is és vissza
is elkerülve a csúcsforgalmat Norfolk-nál.
13.06.2000. Ezt a napot
ellógtuk, a fényképeket hívattuk elő, én Interneteztem Raleigh-ban a Cabtree
Mall-ban, persze ingyen. Ebéd János barátunkkal ebben a mall-ban egy Japanese
Steakhouse-ban. Itt ettük a legfinomabbat a három hét alatt. Egy asztalt
kellett U alakban körbeülnünk, ahol felvették a rendelésünket. Chicken,
beef és shrimp közül lehetett választani. Majd kijött a szakács és az előttünk
lévő sütőlapon elkészítette az ételeinket miközben zsonglőrködött a késekkel
és a fűszerekkel. Rizs, hagyma, hús és gomba, ebben a sorrendben, előtte
leves vagy saláta.
14.06.2000. Út North
Carolina-ból Maryland-be végig az I-95-on, eseménytelen volt. Egyedül Washington,
DC környékén volt nagy forgalom. Washington-ból Baltimore-ba a Wash-Baltimore
Parkway-en mentünk ugyanis itt nem közlekedhettek teherautók. A szállásunk
Edgewood, MD volt a Best Western Invitation Inn ($59/nap foglalásnál, $74
lett volna helyszínen). Nagyon tiszta és rendezett hely volt, egy zöldövezeti
rész közepén, tele mókusokkal és madarakkal.
15.06.2000. Átugrottunk
Delaware államba, ami arról híres hogy nincsen kereskedelmi adó. Az államot
jelző táblán is ezt az üdvözlő szöveget "Welcome to the Land of Tax Free
Shopping". Ennek megfelelően jelentősen több üzletet találunk mint máshol.
A legnagyobb városa Willmington se túl nagy város viszont a repülőterének
kifutópályája a főúton kezdődött! Visszafelé a 273-as úton jöttünk a Conwingo
völgyzárógát felé. Olyan pici Delaware, hogy szinte be sem mentünk, már
ki is értünk. Aki erre jár annak ezt semmiféleképpen nem szabad kihagynia
a gátat. Az óceántól 10 mérföldre van a gát, az egyik oldalon a színültig
megtelt folyó, a másik oldalon pedig a kis szigetekkel tarkított folyótorkolat.
Hihetetlen párás a levegő, a napsütés nélkül is 30C levegő legalább 40C
hatott.
16.06.2000. Hajnalban
irány Washington, D.C. Elkaptuk a csúcsforgalmat az autópályán de az alsóbbrendű
utakon gyorsan bejutottunk a Greenbelt metróállomáshoz, ahol letettük az
autót és metróval mentünk be a városba. Az ismertető prospektus szerint
kevés a belvárosban a parkoló és ami van az is elsősorban kormányzati használatra.
A metrójegy a Federal Triangle-ig ahonnan gyakorlatilag a látnivalók gyalogló
távolságban voltak csúcsidőben $2.60, csúcsidőn kívül $2.10 volt. A metró
nagyon tiszta, tágas és természetesen fully handicapped accessible. Liftek
voltak mindenhol, különleges kapuk a kerekesszékeknek. Szőnyegpadló a szerelvényekben,
szóval nem az a lepusztult közlekedési eszköz. Az út kb. 45 percet tartott
és a L'enfant Plaza-nál kellett egyszer átszállnunk. A Fehér Házhoz mentünk
először de csak 10 órára kaptunk időpontot így marad még másfél óránk,
ezalatt bejártuk a környéket. Közben még két hot-dog és egy cola is lecsúszott
potom $5-ért. 10 órakor bemehettünk, motozás és táskaellenőrzés után. Az
alsó szinten megnéztünk néhány történelmileg fontos szobát, de nem ez volt
a legérdekesebb. Mikor felakartunk menni a második szintre, egy CIA-s emberke
jött hozzánk és betolt a paravánok mögé. Felakart vinni a liften, de éppen
a folyosón lévő kristálycsillárt tisztították létráról és a vörös szőnyeg
úgy volt feltekerve, hogy az a lift ajtaját elzárta. Bevitt minket hátra
a magánliftekhez. Először innen láttuk, hogy micsoda komplexum van a Fehér
Ház alatt, egy külön város. Átmentünk az elnök konyháján is, ahol éppen
az ebédet készítették. A lifttel felmenve átmentünk a kávézóhelyiségen
ahol már a két csésze kávé gőzölögve várta a lakájt, hogy felszolgálja.
Ezek után a kísérőnk visszavezetett a turistaútra, ahol még végignéztük
a csupa ovális szobákat és a nagy vacsorázó termet.
A látogatás után még
egy órát lődörögtünk a városban, lottót vettünk (nem nyertünk), benézegettünk
a felhőkarcolókba. Vacsora egy olasz étteremben volt Edgewood-ban, drága
volt $25 körül és nem is volt az igazi, az amerikai kaja jobban ízlett.
17.06.2000. Célállomás
Gettysburg, Pennsylvania. A MD-PA határon összeszedtük magunkat a Visitors
Center-ben prospektusokkal. New Oxford felé mentünk, ahol éppen egy egész
városra kiterjedő bolhapiac volt. Innen Gettysburg csak negyed óra utazás
volt. Vonatoztunk egyet a Gettysburg Scenic Railway-en, kicsit sokalltam
a $12 jegyet, de hát ezt is ki kellett próbálni. Utána sokat lődörögtünk
a városban, amely olyan hogy végre sokat lehetett sétálni. Ebéd egy görög-amerikai
étteremben, ahol görög nevű ételeket ettünk de igencsak amerikai íze volt
mindennek. Finom volt, a hely tiszta és olcsó, az étterem a főtéren található
kelet felé.
Tovább mentünk Harrisburg-ön
keresztül Hershey-be. Itt található a világ legnagyobb csokoládégyára és
egy óriási szórakoztató park is. A csokoládégyár visitors center-ében egy
külön műsort nézhettünk meg mozgó kiskocsikról, majd a látogatás
után ajándékba egy kisautót és egy kis csokoládét. A maradék 5 kilót a
boltokban vásároltuk magunknak.
18.06.2000. Ezt a napot
teljesen a pihenésnek szenteltük. Egy grillcsirkét ettünk ebédre a Boston
Market-ben $6.09 -ért két körettel. A szálloda környékén a mókusok játékát
videóztuk és a barátainknak vásároltunk ajándékot.
19.06.2000. A hazaindulás
napja. Reggeli után elindultunk Washington-ba a Dulles reülőtérre. Jó hogy
korán elindultunk, mert a körgyűrűn hatalmas dugóba kerültünk. A Dulles-re
nem fizetős autópálya vezet ki és az bérelt autót leadóknak fontos információ,
hogy közvetlenül az autótelepek elött van egy benzinkút és nem is túl drága.
Az egy kicsit furcsa
volt, hogy az Alamonak nem volt a Dulles-en handicapped busza, de nem okozott
nagy problémát, csak kicsit kényelmetlen volt. Jó, hogy sokkal előbb kimentünk
a repülőtérre, mert a Lufthansa járatba való becheck-ólás nagyon lassan
ment. A transzferben még összeismerkedtünk egy kintélő magyar családdal
is, aki legközelebbre már meghívtak magukhoz is. Az út kényelmes volt,
az átszállás Frankfurtban zökkenőmentes volt. Másnap reggel fél 10-re értünk
Ferihegyre.
Borsodi
Zoltán
Az úttal kapcsolatos képek
és linkek a szerző saját lapján: http://w3.swi.hu/bzoltan
|