Pintér András: Londoni utazás - 2004. augusztus 12 - 27.
Sorsunk úgy hozta, hogy sikerült szállást kapnunk lányunk segítségével,
és egy baráti házaspárral 2 hétre Londonba utazhattunk. Élményeinket
napokra bontva a következőkben ismertetem, talán hosszasan,
de részletesen.(dölt betű jelzi a londoni metróállomásokat)
Ferihegy 2-ről indultunk "fapados" légitársaság gépével.
Az út 2 óra 20 percig tartott, felhők felett, illetve felhőkben
haladtunk, a tájból nem nagyon látszott semmi. A reptéren (Luton,
80 km-re London központtól) megvártuk a csomagok érkezését,
majd a Green Line autóbuszt, amivel a városba lehetett menni, ilyenkor már csak óránként járt. A csomagjainkat
megállóhely szerint pakoltuk be az alsó csomagtartókba. Ez az
út kb. 45 percig tartott, onnan még átszálltunk a piros 102.
buszra, amely még szintén 50 perc körül vitt bennünket a városba.
Szálláshelyünk a metró 3. zónájában, East Finchley-ben magánházban
volt megfizethető áron.
1. nap
A reggeli után indultunk a városba. A metró állomáson fényképes
hetijegyet vásároltunk, amely a 3. zónában korlátlan metró és
autóbusz utazásra jogosít. Ha jól emlékszem, Ł14 volt az ára.
Egy plasztikkártyát tartalmaz, a megállókban ezt kell kezelni,
a buszon az igazolványt felmutatni. Az állomásunk a Northern
(Északi, fekete színű) vonalon fekszik. Hamar megszoktuk az
útvonalat, a metrókocsikban egy futó felirat is jelezte, mi
a jelenlegi és a következő állomás. Ezúttal Charing Cross-ig
mentünk, onnan rövid út után a Trafalgar térre értünk. (Nelson
admirális oszlopon álló szobra, fekete oroszlánokkal, valamint
a többi látnivalóval, galambokkal). Kis eső jött, beálltunk
a National Galery fedett oszlopos előterébe. Onnan indultunk
a Covent Garden-be. (Mutatványosok, a My Fair Lady színház épület,
Appel Markt, zenészek a vendéglő teraszán, vásári sokaság).
Megkerültük az épületet és egy másik úton vissza indultunk a
Piccadilly Circus felé (Eros -Ámor- szobor, Sanyo fényreklámok,
lovas szökőkút). Tovább a Trocadero, csak az alsó szintre mentünk
be.
Leültünk egy csendes parkban szendvicset falatozva, majd a Leicester
Squarre sétáltunk (Odeon mozi, barátságos park rengeteg látogatóval).
Még egy séta a China Town-ba (különböző kínai boltok, vörösre
sült kacsák, rákok).
2.nap
Fél 12-kor indultunk Dóri lányunk vezetésével a Camden-re, a
híres bolhapiacra és környékére. (A bolhapiac szombat-vasárnap
9-17 között nyitva). Az utcákon nagy nyüzsgés, kirakatok, kirakodók,
a piacon szintúgy. A fárasztó nézelődés után egy indiai pavilonban
Samoa nevű bárányhúsos különlegességet ettünk.
Utána a Primrose Hill-re, a Regent's Parkhoz tartozó magaslatra
mentünk busszal. Egy fagyi után felballagtunk a domb tetejére
egy hatalmas parkon át, ahol sokan letelepedtek a frissen nyírt
gyepre. A dombtetőről látni lehet London fő épületeit (St. Paul-tól
az óriáskerékig) Fényképezés után vissza a főútra, onnan betértünk
az igazi Regent's Parkba. Hosszú séta a Zoo mellett. Az út végétől
gyönyörű virágágyások között, szökőkutakkal teletűzdelt úton
értünk ki a parkból. Visszamentünk szálláshelyünkre, majd este
7-kor indulás Kenwood-ra, a koncertre. Ingyenes buszjárat indult
East Finchley metróállomás mellől. Fél 8-kor értünk oda a nagy
parkos domboldalra. Már elkezdődött a népszerű operarészletekből
összeállított műsor. Egy tó közelében telepedtünk le a piknikhez
hozott ételneműkkel együtt. Hamarosan kiterítettük a hozottakat
és a műsor hallgatása közben vacsoráztunk bor és üdítőitalok
kíséretében. Különböző csoportokban mindenki így tett, remek
idő, kellemes este volt. A végén tűzijátékkal zárult az előadás.
Gyalog mentünk vissza sok szép drága villaépület mellett, 11-re
érkeztünk "haza".
3. nap
A következő programunk: utazás Brighton városába.
Szép derűs napra ébredtünk, de egyre több felhő borította az
eget. A metró - vasárnap lévén - ritkábban közlekedett, ráadásul
a sárga (Circle) és a zöld (District) vonal nem működött, így
kerülővel jóval 10 után érkeztünk a Victoria pályaudvarra..
A vonaton 4 főnek együtt csak 2 jegy árát kellett fizetni (Ł8).
A 11,02-kor induló vonattal 12-re értünk Brightonba, a tengerparti
fürdővárosba. Amint kiléptünk az állomás épületéből, eleredt
az eső, esernyőt kellett nyitni. Végigmentünk a fő úton, egészen
a tengerpartig. Hamarosan elállt az eső, így elindultunk egy
sétára a parton, majd a Brighton Pier (móló) következett, ahol
nagy volt nyüzsgés, játékok, forgók, lesiklók, hullámvasút mulattatták
a családokat. Amint visszafelé indultunk, áttört a napfény a
felhőkön, így arra az elhatározásra jutottunk, hogy kimegyünk
a tengerpartra megmártózni a tengerben. Lefektettük a törülközőket
a kavicsos parton, majd ki-ki vérmérséklete szerint beballagott
a vízbe. Többen belevetették magukat, mi inkább csak térdig
mártóztunk meg. Nem volt több 20 foknál a vízhőmérséklet, kint
pedig 22-23 fok lehetett, de kisütött a nap arra az időre, amíg
ott voltunk. Nemsokára ismét csepergett az eső, így szedelőzködtünk
is indultunk vissza a városba. Némi kutakodás, kérdezősködés
után megtaláltuk a város nevezetességét, a Royal Pavillon-t
a régi királyi rezidenciát és parkot. A parkban sétáltunk egyet
(dzsessz-zenekar adott térzenét), majd indultunk az állomásra
(megint esőben). 19,15-re értünk a Victoria pályaudvarra.
4. nap
Reggelizés után metróval mentünk London Bridge állomásig,
a Temzén túl. Egy kis tájékozódás után letértünk a Temze partra.
Szép épületek, vendéglők között vezetett az út. Megállapítottuk,
hogy új épületek egész sora épült mindkét parton. Közeledtünk
a HMS Belfast csatahajóhoz, amely háborús
feladata befejezése után állandó helyén kiállítási célokat szolgál.
Onnan szép látványt nyújt a Tower és a folyó felett átívelő
Tower Bridge. Tovább menve újabb érdekes épület mellett haladtunk
el, a koncentrikus kör alakú részekből összeállított, egyik
oldalára ferde csupa üveg toronyépület, a City Hall. A helyén
8 éve még zöld park volt padokkal, most csak kis zöld terület
maradt közvetlenül a híd közelében, most ott is mutatványosok,
forgók üzemeltek. Felmentünk a Tower Bridge-re, amely középen
felemelhető a nagyobb hajók áthaladása esetén. Néhány képet
készítettünk, majd áthaladva a Temze parton megcsodáltuk a Tower
komor épületét, a bástyákat. Egy külön épületben a város felől
áll a Ticket Haus, ott kellett megváltani a fejenként Ł13,50-be
kerülő belépőket. (3 épület-belépőt kb.2/3-os áron lehetett
megváltani). Mi 14,50-kor léptünk be a várba. Végigjártuk nagyjából
az egészet a királyi koronázási ékszerek gyűjteményével együtt.
A koronákat mozgójárdán lehetett megnézni.(Fehér torony, St.
Peter Capelle, a kivégző hely /Boleyn Anna/, megnéztük a börtönfalon
üveg alatt fekvő írásokat, a kínzó eszközöket, fénykép készült
a díszruhás őrrel). Fél 6 múlt, amikor kiléptünk a kapun. Közben
többször eleredt az eső bentlétünk alatt is.
Metróra szálltunk, Tower Hill-ről Westminster-re
mentünk a zöld (District) vonalon. Ott megnéztük a sétahajók
indulási helyet. Végül a hajózás lehetőségéről lemondtunk, tovább
nézelődtünk a parton. A túloldalon látszott a London Eye, az
óriáskerék, 25 fős üvegkabinokkal, 1 óra alatt fordul meg. Végül
ezt is kihagytuk a sűrű programok és a sorban állás elkerülése
miatt.
5. nap
Ma is korán keltünk (7,30 - 8 között), így korábban indulhattunk.
Metróval irány a Westminsterhez. A
Westminster Bridge felől jöttünk, egyből a Parlament (Westminster
Hall) impozáns, csipkézett épületével álltunk szemben, a nagy
óratorony (Big Ben) 94 m magas tornyával. A hídról letérve szemben
Churchill szobra, balra elhaladva a parlamenti bejáratok biztonsági
őrökkel. Cromwell lovas szobra látható, tovább a parlamenti
látogatók bejárata (ide is egy távolabbi helyen kell belépőt
váltani, mi nem mentünk be.) Tovább egy kis parkban Rodin híres
szobra, a "Calais-i polgárok" látható. Átmentünk
a Westminster Abbey (apátság) épületéhez. Belépés csak díjért.
Beléptünk a mellette levő St. Margaret's (Szt. Margit) templomba
is. Nevezetesek a díszes ablakok és az oltárkép (domborműves,
Tiziano: az emmausi tanítványok c. festménye alapján készült).
Itt kötött házasságot Milton és később Churchill is.
A Jewel Tower (Kincses torony) régi romos falakkal, a kertjében
az angol királyok egyetlen eredeti Westminster-palota maradványával.
Ezután elindultunk a Parlament Street-en. Megnéztük az onnan
nyíló Downing Street 10. számú épületet. Az utca kapuval elzárva,
őrök védik a kaput és a miniszterelnöki épületet is. Tovább
menve, az út közepén az I. és II. világháborús emlékoszlop áll.
Néhány sarok után a Horse Guards (Lovas testőrök laktanyája)
következett. A kapuban 1-1 ló áll, hátukon a kis testőrökkel.(Fotó
is készült). Láttuk a lovas őrségváltást is 13 órakor. Már közel
voltunk a Trafalgar térhez, de visszaindultunk az utca másik
oldalán. Megtaláltuk a régi Scotland Yard lovagvárra emlékeztető
épületét (ma más rendőrségi célokat szolgál). A Temze felől
is megnéztük a főbejáratot. Metróutazás következett South
Kensington állomásig.
Kis gyaloglás után fél 3 után átmentünk a Science Múzeumba,
ahol a 3 dimenziós vetítőteremben megnéztük a "T-Rex"
dinoszauruszos filmet. Speciális szemüveggel lehetett nézni
a történetet, szenzációs 3D-s képsorokkal.
6. nap
Reggeli után metróra szálltunk. A Baker Street megállónál
szálltunk ki, megnézni Madame Tussaud's viaszfigura múzeumát.
Mindenütt hosszú sorok álltak. Először a csoportok sorába álltunk,
de időben elmentünk a "mai nap" sorába. Amíg az utcán
álltunk, kb. 20 perc telt el, de bent az épületben még 50 percet
kígyóztunk a kijelölt kordonos utakon. A jegy ára a külön programmal
(ami 8 évvel ezelőtt az alap programban szerepelt) Ł21,50 volt.
Amit láttunk: színészek, énekesek, történelmi és politikai személyiségek,
angol királyi és egyéb főúri családok, tudósok és a futballista,
a kopasz Beckham figurái. Utána következtek a külön programok.
"Killer's: a középkori kínzások bemutatása, gyilkosok,
közben egy-egy helyen élő színészek ijesztgették a látogatókat.
Ezután vonatra szálltunk. London szellemei kísértettek az útvonalon.
A fülkékben hangszóróból kísérőszöveg és zene mutatta be az
útvonalon elhelyezkedő történelmi alakokat, bemutatták a pestisjárványt,
a tűzvészt, a háborúkat. A kijáratnál a szokásos ajándékvásárlási
lehetőség fogadott.
Utána megkerestük a Baker Street 221. számot, Sherlock Holmes
képzeletbeli házát. Az ajtón belépve emlékbolt fogadott, a szobák
múzeumként Ł6-ért nézhetők. Ezt is kihagytuk, az ajtónál még
egy fotó, majd újra metrózás következett. Leszállás Tottenham
Court Road-on. Onnan tájékoztató táblák alapján mentünk
a nevezetes British Múzeumhoz. Délután 3-ra értünk oda. Ingyenes
a belépés, rövid útvonal-tájékoztatót is lehetett venni, de
a vastagabb tájékoztatók már fizetősek. Ami változás a 8 évvel
ezelőttihez: a belső udvaron egy hatalmas kör alakú fehér, üvegtetős
csarnok áll. Ez is millenniumi alkotás, a középső ajtón belépve
hatalmas könyvtár és olvasóterem fogad. Kétoldalt lépcső vezet
fel az időszaki kiállításokhoz, vetítésekhez. Időnk beosztásával
múzeumban a különböző kultúrákat (egyiptomi, görög, római, kínai,
koreai, japán, indiai, dél-amerikai) néztük meg, többre idő
sem volt, de így is fáradtak voltunk a végére. Fél 6 előtt elkezdték
az épület kiürítését. Időközben egy hatalmas zápor hullott a
környékre, így egy kicsit vártunk még a nagy csarnoknál, majd
kiléptünk a hatalmas tócsákkal teli utcára, már sütött a nap.
Metróval indultunk a fekete vonalon East Finchley-ig
7. nap
A mai főprogram: Greenwich. Útvonal: East Finchley -
Waterloo - Canary Wharf (Jubilee vonal). Ott leszálltunk,
megnéztük a környéket , Dockland-et. Csupa üvegpalota, irodaházak,
modern épületek, valamennyi az utóbbi 10-12 évben épült. Itt
áll a város legmagasabb épülete is (40 szint). Körsétát tettünk,
utána vissza az állomásra, felszálltunk a DLR-re (Dockland's
Light Railway), amely vezető nélkül közlekedő magasvasút, ajtajai
két oldalt nyílnak. Egy irányító azért a vonaton van: hangosbemondón
tájékoztat, rádiótelefonnal a kezében. Leszállás a Greenwich
előtti megállónál (Cutty Sark/for Martime Greenwich/), amely
közelebb van a nevezetességekhez, mint a főállomás.
Elsőként a főúton behaladva a Cutty Sark nevű híres 3 árbocos
egykori teaszállító vitorlást néztük meg egy nagy térség közepén
kiállítva. Ma múzeumként működik. Belépés: Ł4,25 díjért. A látnivalók:
hajózási emlékek, berendezett tiszti szalon, fekhelyek, matróz-szállás,
konyha, kötélzet, illetve az alsó szinten összegyűjtött hajóorr-szobrok,
figurák és maga a hajófedélzet az árbocokkal. A térről továbbmenve
a magas dombon álló Observatoriumhoz igyekeztünk. Megnéztük
és megléptük a 0 hosszúsági fokot jelző vonalat, meglátogattunk
egy kis kiállítást, valamint a greenwich-i időt ábrázoló 24-es
beosztású óra előtt fényképezgettünk. Egy másik helyről a városi
panorámát fényképeztük a Dockland új épületeivel, a hajózási
múzeummal az előtérben.
Némi tanakodás után átsétáltunk vissza a hatalmas, rövidre vágott
pázsitos parkon (itt is heverésztek emberek). Visszamentünk
a DLR-re, de most a Jubilee vonalon a Bond Street-en
szálltunk le. Az Oxford Street-re értünk, ott bementünk egy
hatalmas áruházba kicsit körülnézni.
Este 8-ra nyolcasban a fiatalokkal pub-látogatás volt a programunk.
Először az O'Neill's-be mentünk, amely egy régi templomból volt
átalakítva galériás pub-bá. 1-1 korsó sör egy óriás krigliből
mérve. Sokan voltak fiatalok, alig találtunk asztalt. Végül
a galérián sikerült egy asztalt szereznünk, de a 8 széket úgy
kellett összehalászni innen-onnan. Este 9 felé el kezdte az
ottani Old Boys zenekar a hangos zenélést, nem értettük egymás
szavát. El kellett jönnünk, egy másik, kevésbé romantikus pub-ban
folytattuk a beszélgetést, sörözést.
8. nap
Ma 11-kor indultunk a Covent Garden-be, hogy a Transport (közlekedési)
múzeumot megnézzük közösen. Ł6 volt a belépő, de megérte. Látnivalók:
lóvasút, régi buszok, földalatti, vasúti kocsik, mozdonyok,
makettek. Utána egy teára ültünk le a Covent Garden -ben, elfogyasztva
a szendvicseket.
Metróval irány South Kensington, onnan rövid gyaloglás
után egymás közelében a múzeumok:
- National History: hatalmas, régi épületben dinoszauruszok,
kék bálna, Darwin terem, emlősök, madarak, szemléltető eszközökkel
teli.
- Geológiai Múzeum (az előbbivel egybeépítve): földtörténeti
táblák, eszközök, bemutatók
- Victoria & Albert Múzeum: szoborgyűjteménye híres szobrok
másolataiból áll (többek között a Kolozsvári testvérek Szt.
György szobra is), régi templomok, festmények, ázsiai kiállítás,
stb.
- Science Múzeum: ezúttal nem a 3D mozi volt a cél, hanem a
többi látnivaló. Hekkinen Forma 1-es kocsijától a Stephenson
Rakéta mozdonyáig a közlekedési eszközök, használati tárgyak
alapján a műszaki fejlődés nyomon követése az 1700-as évektől,
az Apolló űrhajó és egyebek.
Fél hat után még megnéztük a közelben levő Royal Albert Hall
hangversenytermet, be is mehettünk az előcsarnokba néhány prospektusért
és a látványért.
9. nap
Ma a cél: Hampton Court, a királyi palota. Útvonal: metróval
Victoria-áig, onnan vonattal - egy átszállással - Hampton
Court-ig. Érkezés után átmentünk a Temze ág hídján, egy
szép zöld pázsitos parkon átmenve szemben megláttuk a XVI. századi
palotát. Be lehetett menni a korábban váltott palotabelépővel
a belső termekbe. Utána lementünk a Temze partra. Lányunk megszervezett
egy 1 órás motorcsónakozást Ł25-ért. Ő vezetett, mi hátul ültünk.
Körül hajóztunk egy szigetet, sok szép parti villa szegélyezte
utunkat. A csónakozás után kerti séta következett. A külső,
rózsakertes rész ingyenes, beljebb Ł4-et kellett fizetni, de
megérte. Földig érő lombú sorokba rendezett fák, pázsit a nagy
parkban, majd következett a tervezett mintájú zártabb kert a
palota háta mögött. Itt néhol a fiatal színjátszók Shakespeare
darabokból játszottak, kihasználva a kerti adottságokat. Ezen
kívül is volt még egy szökőkutas park, a vége a Temzére nézett.
A kerti út is 1 órába telt. Utána leheveredtünk a Temze part
menti parkban (szépen sütött a nap). A 16,39-es vonattal indultunk,
s utaztunk Waterloo pályaudvarig. Onnan metróval haza. Megvacsoráztunk,
majd esti sétára indultunk. Metróval Tower Hill-ig mentünk.
Megnéztük esti kivilágításban a Tower Bridge-t, a Tower-t és
környékét. Több, mint 1 órát töltöttünk ott, fotóztunk, majd
indultunk vissza a még működő metróval.
10. nap
Reggel ismét korán keltünk (7,30). Reggeli után indultunk a
St. James Parkba a Buckingham Palota megtekintésére. A metróból
St. James Park-nál kellett kiszállni. Séta a park szélén
a Victoria királynő szoborig. Onnan jól látszott a szerény kiállítású
palota a kerítésen belül posztoló őrökkel. Aznap nem volt díszes
őrségváltás, a tájékoztató tábla szerint kétnaponta van.
Gyalog mentünk a szomszédos utcákon át a r. katolikus Westminster
Cathedral-hoz. Vasárnap lévén mise kezdődött 12-kor. "Telt
ház" volt, szép ének- és orgonaszóval. A mise után megnéztük
a templom oldalkápolnáit. (Az útikönyv egyenként leírja).
Utána a Hyde park következett. Vasárnap lévén a szónokok (legalább
6 volt) különböző beszédeit hallgattuk. Utána átmentünk a parkon
a tó mellett, majd a hídon a túlpartra. Idáig mutatta a tájékoztató
táblája a Diana hercegnő emlékére állított "Fontana"-t,
szó szerint "lefolyó"-t. Mi tulajdonképpen szökőkútra
számítottunk. Ez egy alakú folyó-csobogó pálya, a partján sokan
ültek a világ minden tájáról, lábukat lógatva a vízbe…
Utána átmentünk a Kensington parkba egészen a Victoria &
Albert Memorial (emlékmű) elé. Az emlékművel szemben a már említett
Albert Hall áll. Körbejártuk és megcsodáltuk az épületet, majd
a hosszú aluljárón siettünk a metróra.
11. nap
A mai programot Oxford-ba terveztük. Egész éjjel esett az eső,
tartottunk a további rossz időtől. Reggeli után fél 10 felé
indultunk. Metróval a Paddington pályaudvarra mentünk,.
Jegy: ismét a 4 fős kedvezményt vettünk igénybe.. Így csak Ł10,50
volt a retúrjegy személyenként Oxford-ig. Kis zavar az indulásnál:
negyedórás késéssel indultunk a 11. vágányról. Érkezés a városba
12,30-kor. Szép napos időben gyalog indultunk a központba (Hyde
Bridge str. -George str. - Cornmarket str., majd a főúton, a
High Street-en. Onnan - kisebb kitérőkkel - láttuk a középkori
építésű kollégiumokat (College).:
- Jezus College, Exeter, Lincoln (csak a bejáratig)
- St. Margaret és Virgin (a templomba is bemehettünk)
- Bodleian Library
- New College, előtte a "Sóhajok hídja" (Bridge of
Sighs)
- Oriel (kívül, illetve a bejárat)
- St. Edmund Hall (be tudtunk menni az udvarba, kertbe is)
- Végül a Magdalen, Ł3 belépővel: gyönyörű régi falak, kápolna
(faragott oltár feletti egész fal, utolsó vacsora másolat, kerengő,
belső udvar, őzek a külső parkban.
Vissza kb. fél 5-kor, a végén kicsit más úton a vasútállomásra.
Szerencsére a kissé késve érkező Londonig tartó vonatot elértük.
Így negyed 7-re érkeztünk Paddington pu-ra.
11. nap
Reggeli, majd fél 10-kor indulás metróval a Trafalgar-ig. Megnéztük,
hogyan lehet majd eljutni esti programunk színhelyére, a Her
Majestic színházba a Haymarket-on. Utána a St.Paul állomáson
leszállva a Szent Pál (St.Paul) katedrálist néztük meg. Sajnos
a felállványozás miatt sem kívül, sem belül nem volt zavartalan
a látvány. Bent a Wellington emlékműig lehetett eljutni, onnan
már Ł7 belépőt szedtek. Kisétáltunk, majd az új Milennium hídon
átmentünk a Temzén. A híd csak gyalogforgalomra épült, fémszerkezetű,
modern. Hátunk mögött a katedrális kupolája, a túlparton a Tate
Gallery (modern) épülete látszott. Balra a Globe Színház és
kiállítás látható. A Shakespeare kori szalmatetős színházat
újraépítették eredeti állapotában. Barátaink bementek a színházi
kiállításra Ł8,50-ért. Mi visszaindultunk a hídon, a katedrálisnál
elkapott bennünket egy hatalmas zápor. Egy fa alatt átvészeltük
a zömét, majd katedrális alatt húzódó "kripta"-bejáraton
lementünk , ott működik a shop és egy kávézó. Mire feljöttünk,
elállt az eső, sütött a nap.
Következett a Museum of London megtekintése. Egy modern épület,
elég nehezen találtuk meg a feljáratot. Megnéztük a múzeumban
London történetét a római kortól a tűzvészig, majd a földszinten
a Viktória korabeli kereskedéseket bemutató kiállítást, ruhákat,
eszközöket.
Vacsora után fél 6-kor indultunk a színházba.
A metróról leszállva az utcán ismét zuhogott az eső, így a St.Martin
templom tetőtere alatt várakoztunk, majd 3 7-kor elindultunk
a Her Majestic színházba Az Operaház fantomja c. előadására.
Ł42-s helyeket kaptunk barátunk bp-i munkatársa jóvoltából.
Emlékezetes, szép előadás volt, kiváló művészekkel. A színház
kisebb volt, mint általában a pestiek (vagy pl. a szegedi),
de telt ház előtt ment huzamosabb idő óta a darab. Néhány fényképet
is készítettünk a színház előtt.
A metrón már csak a fő lejárat volt nyitva, a kis lejárókon
hiába próbálkoztunk.
12. nap
Először a metróval a St. James park következett, hogy
megnézzük a szerdán esedékes őrségváltást. Már
messziről látszott a park mellett elindulva a kucsmás őrök kivonulása
a kaszárnyából, masíroztak a palotához. Később nem túl sokat
láttunk, mert bent parádéztak, a palota kerítésén belül, nagy
tömeg állt a rácsos kerítésnél, valamint sokan ültek a Victoria
szobor és emlékmű mellvédjén Egy-két képet sikerült fotózni,
majd 12-kor elindultunk a Hammond's játékáruház felkutatására
a Regenst Street-en végighaladva, majd a Piccadilly Circus-ig,
onnan a Sohó-ba sétáltunk, egy-két érdekes látnivalóval. Séta
a Carnaby Street fiataloknak átépített üzletsorai között, majd
a Shakespeare Pub-ban söröztünk, fotó is készült.
Még elhaladtunk a Liberty áruház - ahol a királynő is vásárol
- régies külsejű épülete mellett, majd indultunk a National
Galery-be, a Trafalgar térre. A Galériában a West és az East
szárnyban nézelődtünk. Az utóbbiban van a híres napraforgós
Van Gogh festmény és a Manet festmények. Az előbbiben a régi
festők képei láthatók. Öt óra után jöttünk ki, amikor, mint
a nap folyamán többször is, éppen esett az eső. Ez azonban nem
akadályozott abban, hogy metróval, busszal és gyalog a szállásunkra
jussunk.
13. nap
Ez az utolsó teljes nap. A szokásos reggeli után külön-külön
indultunk a "búcsú"-nap programjaira, ki-ki mit szeretne
szívesen megnézni. Barátaink az általuk még nem látott múzeumokba
és a Kensington park-ba indultak. Mi a Whitehall-on a Lovas
testőrök laktanyájáig jutottunk, ott a belső udvarra fordulva
átmehettünk a St. James parkba. Gyönyörű virágos park, a tó
mellett vízimadarakkal, különleges libaformájú, hosszabb nyakú
példányokkal. Következett ismét a Parlament, majd a Westminster
Abbey.
Ezután metrón a Monument állomásig mentünk. Fel lehetett
menni 311 lépcsőn Ł2-ért a kilátóba. Fáradtan, de sikerült feljutni.
Körbe lehetett látni és fényképezni Londont felülről. A leérkezőknek
bizonyító köszönő oklevelet ad át a kezelő, mi is kaptunk egyet.
Néhány, az útikönyvben szereplő templomot néztünk meg ezután:
- St. Magnus vértanú temploma (a Monument mellett)
- St. Margaret templom (baldachinos ülések hátul)
- Szűz Mária temploma a dombon (fekete, faborításos kórus)
- Mindenszentek temploma a Tower-nél (református, eredeti kőfalakkal,
a II. vh-ban lebombázták, de újjáépítették)
Ezzel a Tower-hez érkeztünk. Ott is fotók, majd a Tower Bridge
következett, azon túl pedig a St. Katharina Docks, a kis hajók
dokkja, benyúlva az épületek közé. Itt is fotózás, végigjárva
a bejárható részeket. Metróval a Trafalgar térre értünk és még
egyszer a National Galery-be, folytatva a korábbi látogatást.
14. nap
Az utazáshoz készülve reggeli után csomagolás következett. Kint
esett az eső, így nem bántuk, hogy nem mehettünk a városba.
A szokásos úton kimentünk Luton-ba, a repülőtérre..
A repülőtéren - mivel a buszozás kevesebb időt vett igénybe
a vártnál - elég sokat kellett várakozni, amíg a csomagokkal
beállhattunk a sorba. Itt is végigjátszottuk a pesti hercehurcát.
Nem ott engedtek a gépre, ami a jegyre volt írva, itt is átirányítottak
egy másik bejáratra. Végül 40 perces késéssel indult a "fapados"
járata (21,20). Szerencsénkre addig kiderült az idő, végig holdfényben,
a lenti városokat látva repültünk. Éjfél után érkeztünk Ferihegy
2-re. A csomagkiadás kicsit lassú volt. Hajnalodott, mire ágyba
kerültünk…
Lejegyezte:
Pintér András,
Szeged, 2004. november 30.
|