Győrffy Árpád: Passau-Melk-Krems-Melk
- 300 kilométer biciklivel a Duna mellett
- 1998.
Bevezető kör
Ha valaki hosszú biciklitúrára
indul, jó ha néhány alapvető szabályt megfogad. Az egyik legfontosabb,
hogy ne húzzuk ki a rajzszöget a kerékből, ha már egyszer belement. Hisz
ez pontosan olyan, mintha kihúznánk a konyhakést a sértett hátából. Rejtő
Jenő óta tudjuk, hogy ilyenkor a páciens gyors elvérzésére számíthatunk.
Igaz, a bicikli csak leereszt, de pontosan akkor teszi ezt, amikor éppen
beszáradt a gumiragasztó
a tubusba.
Mi Linzben tapasztaltuk
meg egyértelműen - leginkább a közben begyűjtött öt rajzszeg formájában
-, hogy a dolgok általában nem úgy működnek, ahogy szeretnénk. Volt időnk
bőven a további tanulásra, mert ekkor még csak a tervezett túra
harmadánál jártunk.
Két évvel ezelőtt, a Fertő-tó
körbe biciklizése után döntöttük el, hogy a hosszabb és nehezebb Duna-parti
túrát is megcsináljuk. Európa egyik legszebb és legismertebb biciklis paradicsoma
Passauból indul és Bécsen keresztül egészen a szlovák
határnál lévő Hainburgig tart. A teljes hossza 400 kilométer.
Sokan egy túrán megteszik
az egészet, mások csak kisebb szakaszokon ülnek nyeregben, közben pedig
vonattal vagy hajóval folytatják az utat. Vannak különösen kedvelt területek
is. Az osztrák Duna-kanyarként
is becézett schlögeni részre az érintetlen természet, a táj szépsége vonzza
a kirándulókat. A wachaui szakaszt a hasonlóan szép táj mellett a szinte
kilométerenként sorakozó középkori műemlékek, a kitűnő bor, a finom őszibarack
és persze Bécs közelsége
tette az egyik legkedveltebb üdülő régióvá. Mi a Passautól Kremsig tartó
265 kilométeres szakaszt választottuk magunknak, s ráadásként Kremstől
a másik parton még visszamentünk Melkig. A választásnál az idő és a pénz
volt a legfontosabb szempont.
Naponta általában 50-60
kilométert tekertünk le, ami néhány hetes könnyű edzés után a felpakolt
sátrak, matracok, ruhák és élelem ellenére is kényelmes tempónak mondható
még a nehezebben mozgóknak is. Indulás előtt több útikönyvet, ingyenes
kiadványt átnéztünk,
hogy az éppen praktikusabb folyópartot kiválasszuk. De a gondos tervezés
ellenére is előfordult, hogy rossz oldalon mentünk. Nem gondoltunk arra,
hogy az útikönyvek írói néha előzékenyen elhallgatnak problémákat, nehogy
egyik-másik települést
kizárják a turistaforgalomból.
Az út nagyobbik része
önállóan kiépített aszfaltozott bicikliúton, vagy járművek által alig használt
gazdasági utakon vezetett. Többször a közúton is kellett menni, de általában
kicsi volt a forgalom, vagy korlátozták a járművek
sebességét. Talán az út minőségénél is fontosabb, hogy mindenütt megbízható
jelzések vezetik a kirándulókat, és a nagyobb falvakban is ingyenes kiadványok
tömegét kínálják az információs irodák. Ha ilyen nincs éppen, akkor a nagy
I-betűs tábla alá vízhatlan
nylonzsákot akasztanak, amelyből mindenki szabadon vehet magának a környéket
bemutató füzeteket, térképeket.
Bármelyik irányból megyünk,
kellő időben mindig útba esik egy kemping, ahol még a legutoljára érkező
biciklisnek is szorítanak helyet. Legtöbben
sátrakat visznek magukkal - ahogy mi is tettük - de van aki csak egy leterített
fóliára fekszik a szabad ég alatt hálózsákjában. Pedig itt nem ritka az
eső. Miközben a Balaton mellett kiszáradt minden július végén, a Duna mellett
egymást érték a hatalmas
zivatarok. Szerencsére legtöbb éjszaka jött, így csak attól kellett tartanunk,
hogy a szél vagy a víz sátorral együtt elvisz bennünket.
A túrát sokan sportból,
az erőpróba miatt csinálják, mások kicsit ráérősebben csodálják a középkorból
és az újkorból fennmaradt
építészeti, művészeti emlékeket. A 30 ezer éves "Vénusz" szobráról nevessé
vált Willendorfot, a dürnsteini várat, ahol Oroszlánszívű Richárd raboskodott,
a hozzánk is sok szerzetest küldő hatalmas melki apátságot, Passaut, a
keresztény kultúra
egyik európai központját, vagy éppen Felső-Ausztria fővárosát, a jellegzetes
süteményéről is ismert Linz-t, ahol ott jártunkkor éppen bohócok, akrobaták,
bűvészek, zsonglőrők szórakoztatták a hatalmas tömeget minden ház előtt
egy nemzetközi utcaművészeti
fesztiválon.
Útközben főleg fiatal
nyugdíjasokkal, gyerekekkel együtt bicikliző szülőkkel találkoztunk, de
nem volt ritka az unokájával együtt kerekező hetven feletti nagypapa, sőt
egyszer még egy apáca is megelőzött bennünket.
A Duna menti bicikli utakról
talán csak a 20 év körüli osztrák fiatalok hiányoznak. şk valószínűleg
inkább a nehezebb alpesi terepeket kedvelik. Kicsit pótolják őket a magyar
diákok, akik hasonló itthoni lehetőség híján Ausztriában hódolnak a biciklizés
szenvedélyének.A részletesebb útinapló - nem szerkesztett gondolatok,
adatok
(Majd egyszer talán lesz
időm a befejezésre)
A tervezettnél később,
reggel 8 óra után indultunk Vázsonyból 1998. július 22-én. Az autó nagyon
megérezte a szelet a csomagtartón lévő biciklik miatt. s persze benn voltunk
mi is - két felnőtt, egy 13 és egy 15 éves fiúgyermek.
Sopronban tankoltunk,
majd Passau közelében. Az eredeti tervünk az volt, hogy Melkben hagyjuk
az autót, s onnan vonattal megyünk Passauba. Mivel az útiköltség
mintegy 25 ezer forint lett volna, autóval mentünk Passauig, hogy én egyedül
visszahozzam az autót, és vonattal ismét elmenjek Passauba. (A részletes
árlista a napló végén).
12.30 kor érkeztünk Passauba.
Sajnos túlságosan sokáig, ráadásul eredménytelenül kerestünk kempinget,
így végül jobb híján leraktam a családot a vasútállomás előtt csomagostul,
biciklistől.
Mielőtt eljöttem volna
Passauból felfedeztem a vasútállomás főbejáratán kilépve balra kb 150 méterre
egy tourinform irodát az utca másik oldalán. Nagyon sok ingyenes ismertető
és térkép a bicikliutakról, Bajorországról és Ausztria szomszédos vidékeiről
is.
Itt tudtam meg, hogy nem
messze onnan - az Ilz folyó torkolatától egy ugrásnyira - van egy
viszonylag olcsó kemping, amit kimondottan a bicikliseknek nyitottak.
A késés miatt csak Ybbsig
tudtam visszavinni a kocsit a megfelelő vonat indulása előtt.
A család a várakozás közben
felváltva bejárta az állomás környékét. Én másnap délelőtt néztem meg Passaut
- amennyire lehetett. Nagyon szép hely. Jó ízléssel keverednek a modern
épületek, a földbe épített parkolók, a hatalmas felüljáró a középkori
városrésszel - s mindezt megszépíti a Duna az uszályokkal, a többszintes
sétahajókkal.
Passauban az Ilz és az Inn találkozik össze a Dunával. A folyó mellett
haladva a déli oldalon már Ausztria van, de a másik parton még körülbelül
25 kilométeren át Németországban vagyunk.
2. nap
Másnap reggel bementünk
vásárolni a városba a sátorbontás előtt. Kicsit még tapasztalatlanok voltunk.
Majdnem dél volt, amikor elindultunk - egy nap kellett volna legalább Passauhoz.
Előtte találkoztunk a
kárpátaljai származású Fischer Józseffel, aki amerikai csoporttal
hajókiránduláson volt Magyarországon - Budapest, Visegrád, Kalocsa - hatvan
éve él Amerikában.
A balparton indultunk Ausztria felé. A kemping után átmentünk az Ilz
hidján és pillanatok alatt kiértünk a városból.
Bal kéz felől hegy, a másikon a Duna, ami kb 100-150 méter széles. Először
egy széles járdán, majd a 388-as főút szélén vezető kerékpársávon, később
önálló kerékpárúton vitt az utunk. Az autók zaja kicsit zavaró volt, de
elviseltük. Ekkor azt hittük, hogy a másik oldal jobb. Délután a
túlsó oldalon mindenképpen több lehet az árnyék.
Útközben inkább idősebbekkel
találkoztunk. Az egész út alatt végig kisért bennünket a jól működő mezőgazdaságot
jellemző trágyaszag.
4 kilométer után egy elágazó és egy gyár
4,5 kilométerre egy vasúti híd és parkoló - tábla: Linz-Obernzell Douna
Radweg
5 kilométernél van a thyrnaui elágazó - innen kicsit már kevesebb az
autó
11,5 km Erlau - fogadó és más kocsmák - a járdán vezet a bicikliút
- itt találkozik az Erlau
folyó a Dunával
15,5 kilométer - obernzelli
szennyvíztisztító üzem
16 kilométer - Duna Sportcentrum
- csónakkikötő, teniszpályák, kápolna, és valamilyen sátorhelyek is vannak.
16,5 kilométernél Penny
Market - kellemesen hűtött vásárlótér, olcsó árak (lásd később)
A falu végén van egy benzinkút,
ahol egy kis levegőt tehettek a kerekekbe. (Kemény gumival sokkal könnyebb
tekerni.)
17 kilométernél leértünk
a hajóvontató útra az egyik utcában - egy murvás ösvény
a kompkikötő után ki van
írva, hogy 2 kilométerre
Kolbachmühle - kemping, gasthof
Szerencsére a 388-as itt
észak-keletnek fordult, végre csend lett.
Innen végülis nem a gyalogösvényen,
hanem a mellette menő kis forgalmú közúton mentünk tovább a jochensteini
erőműig - a kocsiknak 60 km-es korlátozás
mindkét oldalon fenn a
hegytetőn kastélyok, várak
19 km Colhas Mühle kemping
- ivóvíz nem volt eddig
24 kilométernél
erőmű, előtte egy csónakház, ahol halat lehet venni - az erőműhöz nem az
első úton kell bemenni!
(132 kw-os, éves kapacitás
85 millió kwh, szupertiszta wc, mosdó, minden szükséges tartozékkal
és ingyen)
A hajózsilip
A
jochensteini erőműben senki. Az erőmű két oldalán több mint 10 méter
a víz szintje közötti különbség. A hajókat nagy zsilipkamrákkal
emelik, illetve süllyesztik a másik oldal szintjére. Ez egyúttal
azt is jelenti, hogy a sátrakkal, kajával megrakott bicikliket fel
kell cipelni három emelet magasságba egy lépcsőn. Könnyítésül egy
lemezszegélyt erősítettek a képcső szélére, hogy
gurítani lehessen a bicikliket. A igazán nehéz a leengedés.
Hosszú gondolkodás után
úgy határoztunk, hogy átmegyünk. talán jobb lett volna, ha maradunk - nem
a lépcsőzés, hanem túlsó part miatt - és az engelhartszelli
komppal vagy a wesenuferi hídon
megyünk át. De legjobban talán akkor tettünk volna, ha schlögeni kompig
elbiciklizünk a balparton, mert akkor kihagyjuk a jobboldalon lévő fárasztó
és veszélyes közúti biciklizést. (S végül azt is megtehettük volna, hogy
Passauból a jobbparton indulunk, majd
az erőműnél átmegyünk a baloldalra, s shclögenig ott maradunk. Nézzétek
meg, melyik a jobb megoldás!)
Az osztrák oldalon van
egy kétszintes kiállítóterem minden őrzés nélkül - valószínűleg kamera
van. Ha belép valaki, akkor automatikusan megindul a számítógépes program,
amely a víz védelmét és a Dunát mutatja be. Nem láttunk egy élő embert
sem. Itt találtunk ivóvizet is. Jó volt.
27 km- nél vagyunk
Innen a part mellett mentünk
tovább egy aszfaltozott úton, amely a bicikliseknek és gyalogosoknak egyaránt
szólt
30 km
Az erőműtől nem messze
"Szabadstrand kemping", úszómedence - itt feljön az útunk a közútra - Engelhartzell
- vásároltunk.
Innen a kolostort megkerülve
egy csendes úton lehet tovább menni, de nem sokkal később főút és nagy
emelkedő. A tetején
vendéglő. Nem messze pihenő asztallal, szeméttartóval.
Lejtő Oberannaig - ahol
mustot, snapszot és szobát hirdetnek. A falu után újabb emelkedő - már
nem annyira húzós. A tetőn pihenő asztallal és szeméttartóval, wc-vel -
jobb mint az előző,
Wesenufer - kemping és
információs hely- a túlsó partról jövő híd alatt átmenve a 130-as főúton
haladtunk tovább. A jelzőtáblák teljesen feleslegesen beirányítottak bennünket
a faluba. Annyira nem különleges hely, hogy érdemes lenne kerülni illetve
plusz dombot járni.
Ráadásul a láncom is leesett.
Wesenuffer után nem messze
kemping.
Újabb emelkedő kb 4-5
km hosszon, majd egy kikötő, itt letértünk Schlögen felé.
Schlögentől még 4 km a
nagyon csendes Innzell. Kellemes út vezet addig közvetlenül a part mellett
- ez a Duna egyik legszebb szakasza - kétszer visszafordul a folyó
- igazi Dunakanyar
50 km-re Passautól
a Szent Miklóshoz címzett fogadó- előtte kemping - magyarokkal is találkoztunk
- lakókocsik, sátrak
A schlögeni kempingnél
kellemesebb, romantikusabb. Nekünk majdnem túlságosan is romantikusra
sikerült, mert egy hatalmas vihar el akarta vinni a sátrainkat.
Egyébként egy éjszaka
kivételével mindig esett az eső. Napközben általában kiderült, sőt délutánonként
egészen kánikula volt. A sátraink jól bírták. No, meg mi is, de volt akinek
eltűntek a merevítő rudjai.
3. nap
Innzelltől két kilométerre
az egyik kanyarban van egy tábla, rajta Paradicsom felirat alatt nyíl mutat
a túlsó partra egy szép házhoz - nyomja meg a csengőt, szól a felhívás,
és átvisszük. Az is ki van írva, hogy éppen szabad a gazda
5,3 km Köbling
- wc, telefon, étterem, kompkikötő
6,4 km pad, szépkilátó
6,7 km vízcsap és pad
7,9 egy ház mellett sátor
13,8 holtágak pecásokkal
14,2 kőből összerakott
székek, asztalok - pihenőhely -hattyúk, vadkacsák - közben a szemeteskocsi
15,2 biciklis komp - Kaiserhof - nagy kempinggel
20,3 - sportközpont
21,3 aschachi erőmű
21,7 információs iroda
sok-sok anyaggal felső Ausztriáról
22,7 Assach tábla - több
bicikli szerviz a településen - a főúton megyünk tovább - középkori kikötő
utca
24,5 km spar áruház -
a híd alatt át, majd bicili
út
27 - parkoló, kolbászsütő,
padok
29 km éttermek, csónakkikötő
- halászlé 40 ats
30-nál sorompó - csak
biciklisek mehetnek tovább - itt közben kiszélesedett a Duna mert kiértünk
a síkságra
32 km asztalok, padok
40 km Ottesheim-willhering
erőmű -
Ottesheim
41 km - kis kavarodás
az elágazókban, de nem tévedtünk el. (kemping az út mellett)
43 Uffer
45 km Wilhering után a
főúton kellett menni egészen Linzig - nagy forgalom mellett- ez volt a
második tévedésünk!
A Schlögentől Aschachig,
sőt az Ottesheimi erőműig (Wilhering előtt) nagyon kellemes az út. De legkésőbb
a wilheringi kompon át kell menni Ottesheimbe, mert a jobb parton csak
egy nagyon zajos főúton lehet Linzig haladni.
51 km Linz eleje - pékség,
de zárva
A fő téren találtunk többet
is. Ivóvíz is van a tartományi parlament tornya előtti téren
A városban éppen nemzetközi
utcaművészeti fesztivál volt - artisták, zsonglőrök, zenészek, bűvészek
méterenként és hatalmas tömeg.
A Duna másik oldalán találtunk
kempinget a Pleschinger See mellett (Pleschinger település mellett)
- 5 kilométerre a belvárosi hídtól - a kemping közvetlenül a töltésen
futó bicikliút alatt van - egy gyönyörű kis tó mellett, amelyben szabadon
lehet fürödni.
A fél focipálynyi kemping
- egy kis drótketrec, de kellemes - kimondottan a sátras, bicikliseknek
van. Új szerű vizesblokkjában külön tantuszért jön csak a melegvíz a zuhanyzón.
- persze itt is esett éjjel az eső - A lengyel szomszédaink, akik sátor
nélkül voltak, gyorsan behúzódtak a wc előterébe hálózsákjaikkal és fóliáikkal.
4. nap
Indulás előtt kiderült,
hogy mindegyik bicikli első kerekében van egy, illetve kettő rajzszög -
összesen öt. Egy osztrák biciklis szerint "biciklis szabotázs" történt.
Vannak olyanok, akik utálják a bicikliseket, s ezért csinálnak ilyet. Egy
éve neki is több defektje
volt.
Itt derült ki, hogy az
autósok ritkán hordanak pumpát magukkal - vagy csak smucig dögök. Pedig
kellett volna mert nálunk némelyik kerék ilyennel működik, s az ehhez való
tömlőnk illetve a punma nem volt igazán jó.
Egyik rajzszöget kihúztam,
azonnal le is eresztett a gumi. Egy másik rajzszög magától veszett el egy
nappal később - az a kerék is leeresztett. Végül egy harmadik már itthon
esett ki.
Tanulság: hagyjuk a rajzszöget
a gumiban, akkor nem vérzik el a beteg (Rejtő Jenő)
A kempingtól a város felé
vezető út mellett - vissza a gumisboltba - kb 4 km-re van egy nagy parkoló
és információs központ. A mellette elvezető út harmadik vagy negyedik jobb
oldali elágazójában van egy biciklis bolt mindenféle alkatrésszel - A Leonfeldner
str és a Freistadter strasse kereszteződésében.
(TIPTOP ragasztó
39 ats, belső 80 ats 10 db zsemle csomalova egy Billában 9,9 ats, 1/2 kg
toast kenyésr szeletelve 6,90, 1kg barna kenyér 23 ats)
Találkoztunk egy gyors apácával, aki 25-30 kilométeres sebességgel tekert több
kilométeren át
Megragasztottuk a lyukas
belsőt, de nem tudtuk megfellően felfújni, ezért újat raktunk be.
Linzet mindenképpen a
baloldalon kell elhagyni, mert jobbról egy hatalmas ipartelep húzódik.
Az út több kisebb település
közútján vezet végig, de elviselhető. A várostól 6-7 kilométer hosszan
kelet felé széles parkosított sáv a Duna mellett- nagyon sokan futnak,
korcsolyáznak az aszfaltozott utakon
Erre a napra végül csak
egy rövid szakaszt terveztünk, mert a bicikli szerelés miatt csak fél kettőkör
tudtunk indulni - s persze az idegeink
1 km halsütöde
2,1 km kicsit eltávolodtunk
a parttól - az út nem a töltésen vezetett tovább - közben megerősödött
keleti szél
4 km-nél két híd megy
át a Duna, illetve a bicikli út felett, itt találkoztunk újra az apácával,
aki kisérőjével jött visszafelé
4,9 km visszamentünk a
töltésre
(a bicikli első kerekét
nem szabad megterhelni nagyon, mert nehezebben kormányozható, labilis és
nagyon fárasztó)
5,4 elágazó, tábla
mutat egy kilométerre valamilyen pihenő, vendéglátó központot
7,9 km ki kell kerülni
a motoryacht club styreg-et
11,5 km, az erőmű előtt
nem sokkal van egy sátras, árnyas hely padokkal, szemetessel, ívóvízzel
-
11,7 km elágazik az út
balra Abwinden illetve
Mauthausen felé - ha egyenesen mennénk tovább, akkor az erőműn keresztül
át lehet menni a másik oldalra
12,1 km-nél beértünk Abwindenbe
- kisforgalmú közutak váltják egymást rövid bicikliút szakaszokkal - ezen
a részen több kilométerre eltávolodtunk
a parttól
14 km után pihenőhely
padokkal, térképpel
14,9 km st Georgen előtt
egy forgalmasabb közútra fordultunk rá.
Ha valaki rövidíteni akar,
akkor már Abwinden előtt rá kell fordulni a közvetlenül Mauthausenbe vezető
közútra, s mintegy 5-6 kilométer
után visszamehet a bicikliútra
18 km-nél balról élelmiszerbolt
18,9 km elértük Mauthausen
szélét (a települések elején van egy templomot jelző tábla, és ki van írva,
hogy mikor tartanak szertartást - ahol nincs információs iroda, ott a települések
bejáratánál, fontosabb
részein egg oszlopra nagy nylon zsákot akasztanak, amiben információs füzetek
vannak.)
21 km Mauthausen belváros
előtt a parton nagy parkoló - ivóvízzel, asztalokkal, padokkal
Nagyon szép hely, de hát
úgy is meglátjátok.
Mauthausen
után a Duna és a főút között önálló bicikliút
23 km a városból kifelé
haladva a híd előtt nagy bevásárló központ Billával és más boltokkal, McDonaldssal
24,1 km a város legvégén
nagy Spar áruház, ami szombaton délután is nyitva van
24,4 - letérünk a töltésről
a tábláknak megfellően és kisebb településeken haladunk át kisforgalmú
közuton - egy gazda trágyalével öntözi a földet. Albern nevű telelpülés
Greinig el akartunk menni,
mert a következő kemping nagyon közelinek tűnt
Az Aist folyó keresztezésénél
egy ideig a közút mellett halad a bicikliút de atán újra eltér tőle -
28,1 szuper Au Dunau kemping
- lakókocsik, sátrak, a zuhany elvileg 10 ats lenne, de a lakókocsis részen
ingyen is jön - a gondnok figyelmeztetett a lehetőségre - eddig a legolcsóbb
- 174 ats adóval együtt - A bicikli út közvetlenül a recepció mellett
halad el, másik oldalon szuper játszótér - a rajzszögek továbbra is jól
zárnak
A kemping közepén egy kedves
kis tó, a másik oldalon a Duna öblében vitorlástelep - nagyon tiszta minden
- tűzrakóhely a szabadban és féltető alatt, nagyon jó mosogató
éjjel persze megint esett
az eső
5. nap
11,08 kor indultunk másnap.
Ekkor 97,8 kilométert jelzet az összesített + 50 km előtte, tehát 147,8
km-re voltunk Passautól - a kempingél magyarul is ki van írva, hogy viszontlátásra.
Grein: 29 kilométer -
ez van kiirva
Esténként a nyeregre valami
zacskót kell húzni. mert példul barna bőrnyeregnél nem igazán előnyös,
ha nadrágunkkal szárítjuk meg a nedves nyerget - le lehet fóliázni pld
folpackkal - persze reggel le kell venni, mert kipálik, illetve
be.
4,1 km visszatérünka
töltésre egy kis panorámás pihenőhelynél - székek padok
4,7 elágazó Perg felé
12,2 km-nél értünk a Mitterkirchen-Wallsee
erőmű zsilipcsatorna bejáratához - asztal, pad -
13,1 Biciklis Állomás - Fahradstation
- információs épület, több fa és fémszerkezetes árnyékvető sátor, ivóvíz,
két konténer wc papírral, térkép - Újabb bicikliszerelés, mert Zoltán elvesztette
az egyik rajzszöget, mire a kerék persze leresztett.
Az erőmű után kisforgalmú
közúton folytatódott az út
14,2 km Hütting
15 km a baloldalon Imbis
oázis nevű büfé sok biciklissel
15,4 Mitterkirchen - közben
eltávolodtunk a folyótól és a szembeszél jelentősen megerősödött.
15,7 nél kiépített bicikliút
16,8 km vissza a főútra
17,7 megint elhagytuk
a főutat
A főúton nem nagyon volt
forgalom - vasárnap lévén
19,2 km Mettensdorf -
az şrségre emlékeztet a táj - kis dombokkal, szétszórt házakkal
20,6 km Pitzing
21,4 km Eizendorf - itt
visszakanyarodunk a folyó felé - az út
23 km elértünk a partra
- az út hosszan ártéri erdőn vezet keresztül
26,6 km hid, majd Dornbachoz
értünk - itt lett vége az árnyas erdőnek - innen a főút mellett mentünk
tovább, csak néha kanyarodtunk
31 km greini híd - itt kellett volna átmennünk - ha több
eszünk van
31,1 km kettéágazik a
bicikli út az egyik le megy közvetlenül a partra, ahol a kővel megerősíett
meredek rézsű mellett alig másfél méteres sáv van az útnak, alattunk jobbról
a Duna. jobb leszállni, ha szembe is jön valaki, mert könnyen a vízbe
eshetünk. Szerencsére csak néhány száz méter
Útólag úgy tűnik, hogy
praktikusabb lett volna, ha átmegyünk a jobbpartra. De Greinnél (illetve
az előtte lévő hídon mindenképpen tanácsos lett volna, mert a balparton
Greintől a nagyon forgalmas 3-as út mellett, illetve az úton kell haladni
Ybbsig. Egyszerűen elviselhetetlen. Ráadásul egyes táblákkal félrevezetik
az embert. A valóságosnál rövidebbnek állítják be a nehéz szakaszt.
32,5 Grein - yacht kikötő,
sportcentrum
fél kilométerre innen
az óváros közepe - információs iroda zárva, ivókút a presszó előtt - legalább
a régi város néhány partközeli utcáját érdmes megnézni
33,5 km a város
végén folytatjuk az utat a 3-as főúton
33,9 km az út mindkét
oldalán kerékpársáv
36 km pad asztal és szép kilátás, s
megszűnt az út menti kerékpársáv - "szemben" nagyon szép Szt. Nikola vára
36,7 Szt. Nikola
vágyakozva néztük
a tulsó parton az árnyékos kerékpárúton kerekezőket.
40,1 km Sarmingstein
40,5 km egy kis tér baloldalon
buszmegállóval. Az egyik fa alatt alig észrevehetően ivókút
43.9 km Hirschenau
44,4 km egy telefonfülkénél
alig látható nyíl jelezte, hogy bicikliút jobbra lent - három helyen kis
patakmedren kellett átkelni - törhet a bicikli, ha gyorsan átugratunk
- egyik hétvégi ház kertjében egy korosodó hölgy napozott meztelenül a
kertben - a segge felénk. Nem volt éppen felemelő
45,9 km vissza a főút
mellé
47,8 ismét a főútra
49,3 km - Weinsnél - áthuzótt
tábla arról, hogy biciklivel tilos behajtani - nem
volt más lehetőség
52 km híd
Perseburg- Ybbs-i hid feljárójánál
találkoztunk Balázzsal és Eszterrel, akik Hegyeshalomtól tettek egy kört
60,5 km Ybbs-i vasútállomás
- Innen autóval mentünk Emmersdorfba - a Melkkel szemben lévő település
- nagyon kellemes kemping, és olcsó - A meleg zuhanyért fizetni kell, de
nagyon jó ingyenes lábmosó van melegvízzel
az első éjjel, hogy nem
volt eső
6 nap
indulás a kempingből
0,4 km melki híd
1,4 Schallemersdorf
1,5 benzínkút után az út másik oldalára kell átmenni
- bár forgalmas főút mellett haladtunk, viszonylag elviselhető
volt a zaj, mert a lakott területek miatt nem gyorsultak fel az autók
3,0 Grimsing elején elkanyarodunk
a főúttól a falu felé - véget ér a kerékpárút és az egyik utcában megyünk
tovább, majd a falu után bicikliút
nyugdíjas csoport - a gépeket utánfutóval hozzák utánuk
7,8 Aggsbach Markt - nagyon szép házak -
8,3 tejautomata 10 ats 1 liter tej, mellette dobozos kola 15 atsért
Tejautomata
8,7 km vissza a főút mellé
átellenben az aggsteini várrom
10,6 km elszakadt a lánc
a biciklimen - Groisbachban - az első szervízt Spitzben ígérték - bevált
11,5 Willendorf - a család
barackot vett az egyik kertben, ahol nem éppen barátságosan fogadták őket
- 1 kg 25 ats - itt találták a vénusz szobrot - az olcsóbb lett volna
az út mindkét oldalán
gyönyörű szőlők és barackosok
13,5 Scwallenbach - későgótikus
templom
16 Spitz - egykori bajor
sziget - ma jelentős idegenforgalmi település - rengeteg panzió,
kocsma
16,8 kovácsműhely az utca
jobb oldalán - ingyen megcsinálta egy fiatalember a láncot - azóta már
vettünk célszerzámot 700 forintért.
17,5 Extra Machenfrisch
nevü bolt, amelynek falán, kicsit eldugva ívókút működik - az információs
iroda felé, ami zárva volt
Spaar áruház
18 km-nél elhagytuk
a falut
19,4 km St Michaeli templom
a 10. századból - 7 bádognyúlal a tetején
20,8 Wachaui Wösendorf
21,8 Joching
22,00 bicikliszerelő műhely
23,1 Weisenkirchen
23,7 veszélyes elágazó - becsapós balra
kell menni a vasút felé - fenn az óvárosban Adeg bolt és erődtemplom az
évezred elejéről, reneszánsz udvarház
a parton egy borház végében
szabadon használható wc - a kompkikötő után
23.9 gumijavító
29 beértünk Dürnsteinbe
-. az utolsó néhány kilométer nagyon rossz volt a hangos forgalom
miatt - 3as út - ez az egyik legszebb település a parton - a középkor egy
az egyben
29,4 gyönyörű
kilátás a Dunakanyarra
30,1 a település másik
végén tölgyfa alatt pad
30,6 újabb pad fenyőfa
alatt
szőlők között megy
az út
34,3 Förtshof
34,9 a steini hid
35,3 biciklibolt és szerviz
Kremsben a parti főút mellett
megyünk végig
36,3 nál kemping jelzés
aztán egy kicsit eltévelyegtünk
a városban - no, meg soppingoltunk egy Sparban
40 - felértünk a hídra.
Először a főútat, majd a Dunát kereszteztük rajta - itt már egészen
komoly a folyó
Kremstől a jobb parton
indultunk vissza Melkbe -
264 kilométer volt eddig
az út
000 - a híd déli végén,
ahol jobbra kanyarodtunk, újra indítottam az órát
0,5 elágazó - de maradunk
az úton (Ne tévesszen meg senkit, hogy a táblára Tulln van írva.)
1,2 egy jobb, majd egy
bal forduló
1,3 ámentünk a főút alatt
- a Dunától távolodva - és egy töltés mellett húzódó úton mentünk Palt
felé. (A töltés jobbkézről esett)
2,2 a palti sportcentrumhoz
értünk.
2,4 Palt kezdeténél éles kanyar jobbra, átmentünk egy hídon a Halter
patak felett
2,5 -nél majdnem egyenesen mentünk tovább az aszfalt jelzések szerint,
de észrevettük, hogy a tábla szerint jobbra kell fordulnunk Mautern felé
- a töltés, tehát a patak másik oldalán mentük vissza 300 métert
2,8 balra kell fordulni
3,5 kereszteztük a vasutat
4,4 beértün Mauterbe
Mauternben hatalmas vihar kapott el bennünket - szerencsére a városháza
kapuzata alatt volt hely. Igaz, majdnem halálra rémültünk
a fejünk felett megszólaló sziréna miatt, amivel a tűzoltókat riasztották
8,1-ig mezőgazdasági
és bicikliutak, belterületek, innetől közút
11,5 Rossatz
12,4 Rossatz - kemping
Nehezen kaptunk helyet a Rossatzi kempingben, de rettenetesen olcsó
volt - 117 ats - a meleg zuhany itt is zsetonos, 10 perc 12 ats -
az ingyenes melegvíz fali vízmelegítőkből jön - kicsit nehéz eltalálni
a hőmérsékletet. Egyébként elviselhető a vízesblokk, ami egy kocsma toldaléka
egyébként.
Gyönyörű a kilátás a tulsó
parton
lévő Dürnsteinre, amelynek várában Oroszlánszívű Richárd raboskodott -
közvetlenül a vízparton sátoroztunk - persze éjjel volt eső megint
7. nap
Reggel az indulás előtt
ismét nulláztam az órát.
A Dunától kicsit eltávolodva
bicikliúton haladtunk tovább - közben ismét nagy vihar közeledett. Szerencsére
itt közel vannak egymáshoz a települések, így bátran mentünk tovább - legtöbb
helyen van valamilyen buszmegálló, vagy más kalyiba, ahová az eső elől
el lehet bújni.
Rührsdorf,
3,7 St. Lorenz
- busmegálló bódé
eddig jó részt önálló
bicikliúton haladtunk, ami hol a szőlők, gyümölcsösök között, hol az út
mellett ment.
5,5 Unterkienstock - szemben
Weissenkirchen
5,8 - jobbról valamilyen
üzem, amelynek nyitott tetői jó védelmet adhatnak az eső ellen.
6,6 Oberkienstock - néhány
ház - kompkikötővel - szemben Wösendorf, nagyon szép teraszos szőlők
8,3 Pammer
9,2 pad és asztal
- továbbra is a parti bicikliút
9,3 Mitterarnsdorf
9,7 Hofarnsdorf -
10,2 padok, asztalok,
szép kilátás Spiztre
10,5 kompkikötő Spitz felé
- autókat is szállít
11,6 büfé, a parton
pad és asztal
14 elfogyott a bicikliút
- innen a 33-as főúton haladunk tovább
16,2 Aggstein
16,4 aggsteini kompkikötő
17,4 balról kocsma kerthelyiséggel
és nagy parkolóval
18,1 benzínkút
19 Aggsbach-Dorf
19,1 Adeg bolt
19,2 elágazó a karthausi
kolostorhoz (1,5 km)
22,3 emelkedő - az első
500 méter nagyon húzós, utána még majd egy kilométeren megy felfelé.
22,8 parkoló pad nélkül
24,1-nél jobbra elhagyjuk
a főútat, egy nagy lejtőn leszáguldunk Schönbühelbe. A faluban van egy
nagy kanyar, nem árt időben fékezni
24,8-nál vissza a főútra
- ha nincs külön ok, érdemes kihagyni a falut
24,9 buszmegálló
eső
ellen
25,1 jobbra kemping
25,4 jobbra elhagytuk
a főútat, a víz mellett széles kerékpárúton tovább
27,4 a bicikliút ismét
a főút mellett
27,6 kereszteztük a Pielach
folyót
27,7 elértük a hidat -
előtte balra átmentünk az úton
27,9 jobbra fordultunk és
lépcsőn felvittük(!) a bicikliket a hídfőre - vaslemez segíti a tolást
A hídon át Emmersdorf
felé hatalmas szél volt - szerencsére nem jött szembe senki, így nyugodtan
mehettünk.
302 kilométer volt kb
az összesen megtett út
Melkbe már autóval mentünk
át, ahol megnéztük az apátságot. Szerencsére a pénztárt sikeresen elkerültük.
A kolostor jelentős területe
ingyen látogatható
A wachaui részen - Melk és Krems között - a balpart sokkal látványosabb,
változatosabb, de a bicikliúttal sokszor együtt futó
zajos főút miatt fárasztóbb. A jobbparton kevesebb az érdekes település,
de kellemesebb maga a biciklizés.
Ha csak egyszer jártok
arra, akkor inkább a balpartot válasszátok.
Információs anyagot majdnem minden faluban kaptok.
gyümölcsöt nem nagyon érdemes
venni a kertekben, gyümölcsösökben, mert a boltban általában olcsóbb
Nagyon fontos, hogy kajával
jól tervezzetek, ha nem vagytok milliomosok. Mi fejenként fél kilogram
téliszalámit (Pick) vittünk - olcsóbb helyen 8-900 forint per fő. Persze
nektek talán több is
kell. Az ára nagyon kevés, hisz Ausztriában ennyi pénzért húsz zsemlét
adnak vagy két kilogram kenyeret.
Ne vegyetek szeletelt
szalámit, mert szétfolyik. Inkább mindennap szeljetek belőle. A meleg így
nem árt neki.
A szalámin kivűl vigyetek
kockasajtot
- elvileg 15 fokig bírja, de 25-30 sem ártott meg neki. (vaj, margarin
helyett is jó)
Mi vittünk egy gázfőzőt
két újratölthető palackkal (Ha jól tudom fél kilogram megy beléjük) és
sok zacskós levest, különböző olaszos tésztákat.
Egyszer ettünk
paprikáskrumplit - mert azt hittük olcsó - ez került a legtöbbe. Jó ha
visztek fejenként 30-50 dkg savanyucukrot, vagy vesztek az obernzelli Penny
Marketben.
Italnak pluszt vittünk - általában találtunk hozzá vizet. Ha nem visztek,
Németországban olcsóbb, mint
itthon. (A Pick szalamit is megvehetitek ott - igaz kétszerese a hazai
árnak, de még mindig sokkal olcsóbb, mint az osztrák kaja.)
A legfontosabb a belsőgumi
és a ragasztó.
Indulás előtt kisérletként
még itthon rakjátok fel a csomagokat a biciklire.
Az sem árt, ha mentek néhány kört vele, mert kiderül, hogy mit kell másképp
csinálni. Az első kereket semmi esetre se terheljétek meg nagyon.
Vigyázni kell a támasztó
beállítására, mert nagy súllyal, süppedős talajon még nehezebb letámasztani.
Ha nem
akartok mindig libasorban biciklizni, akkor szereljetek fel jó minőségű
visszapillantó tükröket, hogy időben észre vegyétek az előzni akarókat.
Nagyon praktikus, ha valamilyen
könnyű vízhatlan huzatot raktok menetközben a csomagokra, mert akkor eső
esetén sem kell vízes
sátorban hálózsákban aludni.
A keményre fúlyt gumikkal
sokkal könyebb haladni. A nagyon bordázott külső megnehezíti a tekerést,
a teljesen sima versenygumi pedig könnyebben megsérül
Az utak többsége szilárburkolattal
van, a néhány zuzalékos
szakaszon is nyugodtan közlekedhetünk bármilyen géppel.
Az út általában vízszintes.
A néhány nagyobb emelkedőnél nyugodtan le lehet szállni.
A töltésre fölmenő bicikliútnál
akár olyan emelkedő is lehet 10-20 méteres szakaszon, mintha lépcsőre mennénk.
A nagy súly miatt nagyon kell vigyázni a sebességváltásnál. Érdemes esetleg
kis láncszerelő szerszámot vinni - hasonló mint egy satu, amelynek állítható
tengelyével ki lehet nyomni a láncszemet tartó csapszeget.
Van aki utánfutót is használ
a biciklihez
0-80 évig mindenki biciklizik
- háton, csomagtartóban vitt gyerekek, fiatal és idősebb nyugdíjasok
Talán a 18-25 és
a 45-55 körüli korosztály hiányzik egy kicsit. Igaz, az ifjakat pótolják
a magyarok. Párosával, 20-30 fős csoportokban egyaránt lehet találkozni
velük
Ennyi talán elég lesz.
Árak és egyebek
(A németországi árak márkában,
az osztrákok schillingben)
Személyvonat II. osztály
Ybbs- Passau (190 km) 270 ATS
Kerékpár szállítás 1 nap
40 ats, 1 hét 90 ats
Kerékpár kölcsönzés a vasútnál
Citybike félnap
120,00
1 nap
150,00
1 hét
670,00
Mountenbike félnap
160,00
1 nap
200,00
1 hét
900,00
Családnak
1 nap 400,00
1 hét
1800,00
(2 citybike és a 15 év
alatti gyerekeknek a szükséges gyerekkerékpár)
10 fős csoportnál 10 százalék
kedvezmény
Hajó
Melk-Krems 190,00 - retur 260,00
Melk-Spitz vagy Spitz-Krems 100,00 - retur 140,00
11 és 15 év között félárú, 10 év alatt ingyen
bicikli 20,00
Linz-Melk felnőtt 70 ats,
bicikli 30 ats
Komp (Engelhatrszell, Schlögen,
Pumberger, Kobling-Obermühl, Knogler Untermühl, Mauthausen-Enns)
Felnőtt egy út 15-25 ats
- biciklivel 25-30
Gyerek (6-15) 10-15
ats -
15
májustól szeptembe végéig
- csengővel lehet hívni a kompot
Campingplatz Passau (a vár
keleti oldala alatt, az Ilz torkolatában lévő szabadstrand után - észak-keleti
városrész)
2 felnőtt, 2 gyerek, 2
sátor (1 éj) 32 DM
(a szolgáltatások az árban
vannak)
Innzell kemping (Gasthof
Stein)
2 felnőtt, 2 gyerek, 2
sátor (1 éj) 240,00
jó mosdó, mosogató , ingyen van a melegvíz
Linz - Pleschinger See
mellett - a város észak-keleti szélén a Duna balpartján - kicsi, zsufolt
Felnőtt
50,00
Gyerek (6-15 év)
40,00
Két személyes sátorhely
40,00
(A melegvízes zuhany 5
percre
10 ats)
(A Duna jobb partján, a dél-keleti városrészben, a bécsi út mellett
van egy nagy kemping a Pichlingersee-nél. Ez sokkal nagyobb, de nem esik
igazán útba.)
Mauthausen végén érdemes
vásárolni a bicikliút mellett lévő Sparban. S a nem messze lévő Auban egy
jót lehet pihenni a kempingben. Ha már nincs recepció, fizessetek reggel.
Camping Au a. d. Donau
- nagyon szép környezet, kellemes
Felnőtt
30,00
Gyerek (6-15 év)
20,00
Két személyes sátorhely
25,00
Ortstaxe (1 felnőtt)
5,00
Regionaltaxe (1 felnőtt)
2,00
(A melegvizes zuhany elvileg
10 ats, de a lakókocsis oldalon ingyenes)
Campingplatz Emmersdorf
- olcsó
Felnőtt
30,00
Gyerek (6-15 év)
15,00
Két személyes sátorhely
25,00
Orts u regionaltaxe (1
felnőtt) 10,50
(A melegvizes zuhany 10 ats - 5 perc-, de a melegvizes mosdó, és a
lábmosó! ingyenes
Campingplatz Rossatz in
der Wachau - szép kilátás éjjel Dürsteinre, nagyon olcsó, romantikus
Felnőtt
36,00
Gyerek (6-15 év)
24,00
Két személyes sátorhely
18,00 (vagy 36)
Ortstaxe (1 felnőtt)
7,00
Regionaltaxe (1 felnőtt)
3,50
(A melegvizes zuhany 12
ats - 10 perc -)
Linz - állomás büféje:
túroslepény és hasonló tészták 17-20 ats
dobozos 0,3 literes italok automatában
redbul 25 ats
spriccer
12 ats
őszibarack
12 ats
Cola, fanta, sprite
15 ats
A Passauba menő vonat elején
egy 21 méteres bicikliszállító vagon
minden tiszta, a fülkékben
felakasztva a tartományi ismeretterjesztő szervezet idei programja - több
ezer tanfolyam - köztük orosz és magyar nyelv
Passauban az állomás előtt
jobbra fordulva kb 100 méterre kezdődik a korzó. ennek a másik oldalán
van egy city house vagy norma nevű nagyobb élelmiszer bolt viszonylag olcsó
árakkal
1 l kiskőrösi minőségi
bor 2,79
1 l Olasz zöldveltelini
3,59
1 kg Pick szalámi 29,90
1 kg farmer szalámihoz hasonló (Edel) 5,59
1 kg szalámi - turistához hasonló
11,20
joghurt (2 dl) 0,25-0,40
Plusz - multivitamin 1,29!
Zacskós spagetti szósszal 1,79
zsemle 0,2-0,4
egy gombóc fagyi
1,00
Almalé 1 l
1,00
Vitaminital 1 l
1,29
Szőlőlé 1 l
0,89
Kaiser dobozos sör
0,69
Penny Market Obernzellben
Kenyér 2,00
1/4 kg virsli 2,00
1 kg zalai szalámihoz hasonló 13,00
Mozarella sajt 125 g 1,29
Camembert sajt 125 g 0,89
1 l tej 0,99-1,30
1 l dobozos gyümölcslé 0,6-1,3
1 l cola 1,2- 1,6
Ananász (darabolt 400 gr) 0,99
Ceesburger 2 db 2,59
jégkrémek 0,25-2,00
Engelhartszell - Spar áruház a falu közepén
zsemle 1 db 2,80 ATS
Linz
Kenyér barna 1 kg 23,00
zsemle 2,70
Linz Billa Áruház
Zsemle 10 db-os csomag együtt 9,90
Toast kenyér 0,5 kg 6,90
Hausbrot (barna) 1 kg 25,80
Sörsajt - kb 20 dkg 29,90
Mauthausen - Spar Áruház
Savanyú töltetlen cukor 11,90
Csokis nápolyi 0,4 kg 15,90
Linz - kerékpáros bolt
26x1,95-ös belső
80,00
Tip-top ragasztó (készlet)
38,00
Grein
fagyi 1 gombóc 8 ats
palacsinta 35 ats
virslisaláta 50-60 ats
Aggsbach Markt
tej - 1 l- automata 10 ats
Cola - 0,5 l dobozos 15 ats
Melk - Spar Áruház 1998.
július 28.
Waffel Mischung - vegyes
keksz - 400 gr 17,90
Zsemle (db)
2,70
Szőlő 1 kg
25,00
0,33 l cola (fanta, őszibarack)
10-15
Melk Rathaus - platzi vendélő
Kávé 19-44
Tea 18-20
reggeli 55-65
üditók 17-19
sör 0,3 26-35
menű 88-140
fagyi kehely 45
gombóc 7 ats
Kempingek a parton (zárójelben a folyó oldala, felkiáltójel a személyesen
megtapasztalt helyeknél)
Passau (b)!
Thyrnau (b)
Pyrawang (j)
Obernzell (b)
Wichtenstein (j)
Engelhartszell (j)
Wesenuffer-Waldkirchen (j)
Schlögen (j)
Inzell (j)!
Kobling (j)
Untermühl (b)
Neuhaus (b)
Aschach (j)
Feldkirchen (b)
Ottesheim (b)
Linz-Urfahr (b)
Linz- Pleschinger See (b)!
Au/Naarn (b)!
Mitterkirchen (b)
Wallsee (j)
Grein (b)
Kollmitzberg (j)
Marbach (b)
Klein Pöchlarn (b)
Pöchlarn (j)
Emmersdorf (b)!
Melk (j)
Schönhübel (j)
Krems (b)
Rossatzbach (j)!
Csendes László árszemléje Németországból - 1998. szeptember vége
Mischbrot (1kg) 4,40
Feherkenyer (0,75kg) 2,80
Zsemle 0,40-0,60. Kifli nincs.
Tej 1,5% 0,69 (tartós)
Tej 2,8% 0,79 (tartos)
Tejföl l0%-os 2dl 0.69
Ementhali sajt 13,90
Deli margarin (500gr) 1,29
Landliebe joghurt /500gr) 1,49
Boros sertescomb (csonttal) 3,99
Serteskaraj csont nelkul 10,99
Friss csirkecomb 4,99
Sertescsulok 3,33
Pulyka alsocomb 4,99
Friss csirke (1,6kg) 5,99/kg
Daralthus 5,99
Fagyasztott kacsa 4,57/kg
Csontos marha leveshus 6,99
Friss baranycomb 17,99
Pisztrang 12,90
Brazil mango 1,99/db
Szilva 3,99
Olasz szolo 2,99
Olasz korte 3,99
Alma 2,49
Kiwi 0,44/db
Holland champignon 6,90
Uborka 1,59/db
Fejes salata 0,70
Sargarepa 1,99/3kg
Spanyol paradicsom 1,99
Karalabe 0,77/db
Broccoli (500gr) 1,77
Krumpli 1,99/2,5kg
Egyes uzletek arai akar 20-40%-al is elterhetnek egymastol mindket
iranyba.
Az SBK, a Grosso, a Markant es az Interspar araibol valogattam.
|