Horváth Gábor:
Pünkösdi sokadalom a sógorok kerékpárútjain, avagy kerékpárral a
Fertő tó körül
Fertőszentmiklós
– Podersdorf – Oggau - Sopron 2000. június 10 – 12
1. nap Fertőszentmiklós
- Frauenkirchen 48 km
Első
többnapos kirándulásunknak két alapvető célja volt. Az első, hogy
végre olyan körülmények között olyan utakon hódolhassunk kedvenc
időtöltésünknek, ami felejthetetlenné teszi ezt a nyeregben töltött
három napot. A második és talán még fontosabb, hogy tapasztalatokat
gyűjtsünk az augusztusra tervezett Passau - Bécs – Hainburg –
Rajka - Budapest túrához. Hogy bírjuk majd a távot megpakolt kerékpáron,
mi az amit feleslegesen vittünk magunkkal, mi az amit otthon hagytunk,
hogy lehet vonaton utazni kerékpárokkal, stb. Az
utat hosszas készülődés előzte meg. Sok időt töltöttem az Interneten
és próbáltam minden elérhető ismertető anyaghoz hozzájutni, ami
segíti az előzetes tájékozódást. Így jutottam el egy nagyszerű
új ismerőshöz „Gyökérhez” alias Györffy Árpádhoz, aki pár évvel
ezelőtt maga is bejárta már ezt az utat és nagyszerű tanácsokkal
látott el E mail –on keresztül. A
következő lépés a kempingek feltérképezése, az árak kiderítése.
(Szegény ember vízzel főz). Mikorra ezzel is tisztába jöttünk
jött a vasúti menetrend tüzetes tanulmányozása. Mikor indul olyan
vonat, amihez kerékpárszállító kocsit is kapcsolnak, amivel négy
kerékpárt tudunk egyszerre szállítani, nem kell átszállni, de
elég korán indul, hogy még időben tudjunk elindulni és nem túl
későn, megérkezni az első célállomásra.
Sajnos a MÁV a Budapest-Sopron
vonalon nem kényezteti el a kerékpárosokat kerékpárszállító vagonnal,
mert egy vonat megy odafelé kora délután és egy vonat jön vissza
szintén délután, amin külön vagonba vagy poggyászként feladva
lehet szállítani a gépeket.
Mi is úgy készültünk,
hogy a peronon kell a bicikliket vinni. Ami nagy tömeg esetén
elég macerás és nem túl népszerű dolog. (Ne feledjük, még itthon
vagyunk, nem Ausztriában). Szerencsére másképp alakultak a dolgok.
Szombat reggel a
6 óra 15 perckor induló gyorsvonattal terveztük az indulást a
Keleti pályaudvarról, ami a menetrend szerint 8 óra 42 perckor
megérkezik Fertőszentmiklósra.
Már reggel ? 6 kor
kint voltunk a pályaudvaron, hogy kényelmesen el tudjunk helyezkedni
a sok csomaggal és a kerékpárokkal. Legnagyobb meglepetésünkre
a vonat elejéhez két teljes kerékpárszállító vagont kapcsoltak.
Örömünk nem tartott soká, mikor megtudtuk, hogy két csoport foglaltatta
le magának. Ők Sopronba tartottak, és szintén Fertő
tó körüli túrára indultak. Nagyon rendesek voltak, mert megengedték,
hogy mi is odarakjuk a gépeinket. (még találkozunk velük) Végeredményben
minden jobban alakult mint számítani lehetett.
Jó tanács: Legalább
húsz fő esetén, a MÁV, kérésre bármelyik vonathoz csatol kerékpárszállító
kocsit. Bővebben lásd. a MÁV menetrendet. A
vonaton hatalmas tömeg volt, mindenki utazott haza az ünnepekre.
A következő felmerülő probléma a kerékpárok Fertőszentmiklóson
való levétele volt. Győrben kalauzváltás van a vonaton, mert onnantól
kezdve a GYSEV vonalán haladunk. Megkerestem a kalauzt és kértem,
hogy Fertőszentmiklóson figyeljen jobban, mivel a csomagokon kívül
még a kerékpárokért is előre kell szaladnunk. Körülbelül
10 percig tartott míg a zsúfolt vonat közepéről kihordtuk mind
a 22 csomagunkat a peronra. Nem kis teljesítmény volt. Leszálláskor
amit lehetett magunkra aggattunk és lecipeltünk, majd ketten elszaladtunk
a bicikliket levenni, míg a két lány lepakolta a maradék csomagot.
Már kilenc óra körül
is 25 Co fok meleg volt. Körülbelül egy órába tellett mire a négy
bringára felkötöztük a csomagokat és nekivágtunk az útnak Fertőd
felé. Fertődig
3 km az út közúton, attól kezdve pedig kerékpárút vezet egészen
Fertőrákosig, néhol az országút mellett, van hol a termőföldek,
szőlők között.
Az első pihenőt
a Pamhageni határállomásnál tartottuk. Sajnos sem WC, sem friss
víz nem volt.
A B 10 -es kerékpárutat
követtük végig a túra folyamán. Minden egyes elágazásnál ott vannak
a pici zöld táblák melyek, mutatják az utat. Tulajdonképpen térkép
nélkül is el lehetne igazodni. A
meleg egyre nagyobb lett és a kerékpáros forgalom is kezdett
növekedni. A következő falu Apetlon, majd Illmitz következett.
Illmitz után az út mellett jobbra egy kis hídon keresztül elértük
a Fertő tavi Információs Centrumot. Remek hely volt egy kis pihenésre.
Bent az épületben jó hűvös volt, megnézhettük a tó élővilágát
bemutató kiállítást, prospektusokat gyűjtöttünk, friss vizet tudtunk
tölteni a kulacsokba, és nagyon tiszta WC- t is találtunk.
Utunk innentől a
tó közelében vezetett, néhol az aszfaltcsíkot kétoldalt nádas
övezte, majd vadkacsák tömege kötötte le figyelmünket, míg a másik
oldalon karámok közé zárt lovak legelésztek, és disznók túrták
a sarat. Podersdorf
előtt, nem sokkal az út mellett, kilátótorony hívogatja a vándort.
Innen már láthatóak a podersdorfi vitorlások. Itt már nagyon
sokan vannak az úton. Többen hangos Viva Itália kiáltással üdvözöltek
bennünket, azt gondolván a kerékpárra szerelt nagy zászló alapján.
hogy olaszokkal találkoznak. Az eszükbe sem jutott, hogy magyarok
vagyunk. Csak a színeket nézték. Egyedül egy idős kocogó
házaspár ismerte fel a nemzetiségünket. Rövidesen
elértük a podersdorfi kempinget. A kemping recepcióján közölték,
hogy egy fél helyük sincs, de Frauenkichenben még van sátorhely.
Délután ? 3 óra volt és már alig vártuk, hogy a tóban fürödhessünk.
Ehelyett még 7 km volt előttünk. Az országúton ellenszélben, (akár
merre fordulsz a szél szemből fuj) jó 45 perc után a városkában
elég sokat tekeregve, végre megtaláltuk a kempinget. A recepciónál
tudtak magyarul, és nagyon kedvesen fogadtak bennünket. Az aznap
megtett távolság 48 km volt. Gyors
sátorállítás (sajnos csak napos részen volt hely) és irány a kemping
saját nagyon szép strandja. Felüdülés a kellemes vízben és minden
gond el volt felejtve. Este még egy rövid sétára bementünk a központba
nézelődni. Itt találkoztunk először az osztrákok közlekedésére
igen jellemző magatartással.
A központban bóklászva
a gyalogátkelőhelyhez közeledve (talán még mi magunk se tudtuk,
hogy át akarunk menni) az autók megálltak és türelmesen megvárták
amíg átvonszoljuk magunkat a túlsó oldalra. Ha az országúton nem
tudtak minket megelőzni képesek voltak percekig mögöttünk, nyugodtan
lépésben menni.
Ahogy magyar földre
tettük a lábunkat, ha az út minőségéből nem is jöttünk volna rá,
hogy hol vagyunk, akkor az autósok magatartásából bizton tudhattuk,
hogy itthon vagyunk. Húsz év és egy emberöltőnyi gondolkodásmód
választ el bennünket
2. nap.
Frauenkirchen – Oggau 54 km Reggel
? 7 kor ébresztő, tisztálkodás, reggelizés, sátorbontás, pakolás,
és 9 órakor indulás.
Kellemes meglepetés
ért minket mikor a fizetésre került sor. Mivel magyarok vagyunk
10 % kedvezményt kaptunk. Kérésünkre felhívták telefonon (gratis)
az oggaui kempinget és foglaltak nekünk estére sátorhelyet.
Az Apetlon felé
vezető országúton elindulva 2-3 km után kereszteztük a B
20-as kerékpárutat és Althof érintésével 10 óra előtt visszaérkeztünk
Podersdorfba.
Rövid pihenő után
a strand mellett vezető kerékpárúton folytattuk utunkat. A falut
elhagyva, az út átváltott jól tömörített murvás földútra, és 3
km –en keresztül ezen mentünk.
Óriási forgalom
volt a kerékpárúton. Kisebb- nagyobb csoportok jöttek mögöttünk
és velünk szemben is. Olyan forgalom volt, mint péntek délután
Budapesten a Rákóczi úton. Én ennyi kerékpárost még nem láttam
egy úton. Fiatalok , idősebbek, gyerekek egyaránt járták a tó
körüli kerékpárutakat. Akik még nem voltak elég nagyok, azokat
a szülők egy kis utánfutón húzták magukkal. Az utánfutón egy hosszú
rúdon narancssárga zászló hívta fel a többi közlekedő figyelmét.
Weiden am See és
Neusiedl am See érintésével folytattuk az utunkat. Valamivel Jois
előtt összefutottunk azzal a magyar kerékpáros csapattal akik
Sopronig utaztak a vonaton és abból az irányból indultak el.
Joisnál át kell
menni a vasúti síneken, ami nem is olyan egyszerű a lassítónak
kitett labirintuson keresztül. Itt már eltávolodtunk a tótól és
pokoli meleg volt. Szerencsére az út mellett találtunk egy nagyon
hangulatos, nagy fával árnyékolt, uzsonnázó padokkal ellátott,
árnyas pihenőhelyet, és a fa mellett csordogáló forrást, ahonnan
tudtunk jó hideg vizet tölteni a kulacsokba. Itt elköltöttük az
aznapi ebére rendelt konzervjeinket. Körülbelül
13 óra lehetett mikor ismét nyeregbe szálltunk, és a szőlőtőkék
között folytattuk utunkat. A következő pihenőt Donnerskirchen
vasútállomás melletti kútnál tartottuk, majd egy utolsó nekirugaszkodással
megérkeztünk az Oggau szélén lévő kempingbe. Délután fél 4 lehetet.
Gyors sátorállítás és irány a kemping melletti strand. A belépő
délután már csak 20 Ats. Nagyon kellemes több medencével, trambulinnal,
büfével, fagyizóval ellátott strand.
A kellemes hűsítő
úszkálás és vacsora után még volt kedvünk egy rövid sétához és
megnéztük a helyi Yacht Clubot. 3.
nap Oggau – Sopron 29 km Az
ébresztő reggel 6 órakor volt, mivel nem tudtuk, hogy milyen nehéz
út áll előttünk és mindenképpen el akartuk érni a délutáni Sopronból
induló vonatot.
Indulás ? 9 körül
volt. Két
lehetőség adódott: vagy az országúton megyünk, sík terepen, vagy
a kerékpárutat követve felmegyünk a domboldalra, és ott megyünk
végig a szőlők között. Az utóbbit választottuk, és nem bántuk
meg. Végig láttuk a tavat alattunk, és a terepviszonyok sem voltak
kedvezőtlenek. Egy rövid emelkedő után hullámos, de nem nehéz
úton tudtunk menni. Az első komolyabb emelkedő Mörbisch határállomás
előtt volt. Rövid formaság a határnál, gyors körtelefon mobilon
a családoknak, hogy ismét magyar földön tapos a lábunk (vagy forog
a kerekünk), és irány Sopron. Az
út minősége érezhetően rosszabb lett, az autósok száguldozásairól
nem is beszélve. Az első komolyabb emelkedő Fertőrákos előtt volt,
ahol is tolni kellett a bicikliket felfelé, kb. 200 méteren. Majd
egy jó hosszú és gyors lejtő okozott hűsítő szelet. Sopron előtt
még próbára tett minket az út és a meleg, mikor legalább 300-400
méteren keresztül toltuk a gépeket egy igen meredek szakaszon.
Sopron belvárosába
az első fagyisnál letáboroztunk és a 8 Ats/gombóc helyett 50 Ft/gombócos
fagyit ettünk. A teraszon hűsöltünk és szürcsöltük a kútból vett
friss hazai vizet. Korán volt, még csak fél 11 volt. A vonat 14óra
30 perckor indult. Még
egy megpróbáltatás várt ránk. A vasútállomáson töménytelen lépcsőn
a sínek alatt kellett a holmijainkat a 3- as vágányhoz átcipelni.
Ezt csak úgy tudtuk, hogy le kellett mindent málházni a kerékpárokról
és kézben áthordani. Hat forduló kellett hozzá. Bíztunk
benne, hogy a szerelvényt időben betolják és kényelmesen elhelyezkedhetünk.
Nem így történt. A Budapestről 40 perces késéssel érkező szerelvényt
fordították meg. Ennek utolsó kocsijának második felében lehetett
kerékpárokat elhelyezni. Akik Sopronból indultak föl is fértek
kényelmesen, de a más állomáson felszállóknak, volt gondjuk. Már
itt tele volt majdnem a vonat utasokkal. Fertőszentmiklós
vasútállomáson ismét összefutottunk a másik magyar csoporttal.
Ők innen szerettek volna haza jutni. Legalább 50 –en voltak és
fel akarták rakni a kerékpárjaikat. A vonat kb. 25 percet állt
mire felrakták a gépeket, de az ajtót alig lehetet becsukni. Ahol
25 kerékpárt lehet szállítani, most 80-100 kerékpár volt. Ehhez
képest menetrendszerint 17 óra 38 perckor megérkeztünk a Keleti
pályaudvarra. Röviden
összefoglalva nagyszerű három napunk volt. Sok tapasztalatot gyűjtöttünk
egy hosszabb túrához. Olyan körülmények között tudtunk kerékpározni
amilyenek között itthon még nem lehet. Bátran mehetnek pici gyerekekkel
is a Fertő tó körül. Akik csak rövidebb útra vállalkoznak azok
a tavon keresztbe közlekedő kishajókkal Podersdorfnál és Mörbischnél
lerövidíthetik az utat. Talán
egyszer, a nem olyan távoli jövőben, majd ezeken az oldalakon
a magyarországi kerékpárosok paradicsomáról is küldhetek úti beszámolót,
de addig is jó szívvel ajánlom a sógorok kerékpárútjait. Hiszen
mi csak egy utat a B 10-est jártunk be, de még számtalan
kitérő, és elágazás vár felfedezésre.
Horváth
Gábor
1. Nap Összesen
Fertő szt.Miklós-Fertőd
3 km 3 km
Fertőd- Pamhagen 8
km 11 km
Pamhagen-Apetlon 9
km 20 km
Apetlon-Illmitz 3
km 23 km
Illmitz-Hölle 9 km
32 km
Hölle-Podersdorf 4
km 36 km 2.
Nap Összesen
Podersdorf-Neusiedl
9 km 9 km
Neusiedl-Jois 5 km
14 km
Jois-Winden am See
4 km 18 km
Winden am See-Purbach
9 km 27 km
Purbach-Seehof 9 km
36 km
Seehof-Oggau 9 km
45 km
Oggau-Rust 5 km 50
km 3.
Nap Összesen
Rust-Mörbisch 5 km
5 km
Mörbisch-Zoll 2 km
7 km
Zoll-Sopronkőhida
4 km 11 km
Sopronkőhida-Sopron
5 km 16 km Podersdorf
Campingplatz Felnőtt
80 ATS
Gyerek 60 ATS
Autó 62
ATS
Sátor
52 ATS Freaukirchen
Campingplatz Felnőtt
70 ATS
Gyerek 35 ATS
Sátor 30 ATS
Ortstaxe 10
ATS Oggau
Campingplatz Felnőtt
55 ATS
Gyerek 30 ATS
Sátor 50 ATS
Ortstaxe 10 ATS
Rust Campingplatz
Felnőtt 44-57 ATS
Gyerek 16-27 ATS
Auto 38-44 ATS
Sátor 33-44
ATS
1 gombóc fagylalt
8 ATS
Strandbelépő (Oggau)
40 ATS
Strandbelépő félnapos
(Oggau) 20 ATS
Strandbelépő gyereknek
(Oggau) 20 ATS
|