A Banja Lukát Szarajevóval összekötő útról azonnal
feltűnik a Verbász partján egy hatalmas elektromos centrálé,
a ráépülő, mindig füstöt okádó vegyi üzemmel és vele szemben
a Verbászba igyekvő Pliva vízeséssel. Mind a kettő Csontváry
Kosztka Tivadar révén kapcsolódik a magyar kultúrtörténethez.
A vízesés nem tartozik a legnagyobbak, a legbővizűbbek közé
- igaz az egyik útikönyv a világ tizenkét legszebb vízesése
között tartja számon - nekünk magyaroknak mégis a legismertebb.Mindez
Csontváry Kosztka Tivadarnak köszönhető. Az 1853-ban született
Csontváry élete alkonyán az 1910-es években - amikor egyre ritkábban
vesztte kezébe az ecsetet - lakonikus rövidséggel írt arról,
hogy miként jutott el Boszniába. Járt Capri szigetén, majd a
dalmát tengerpart városaiban, 1902 nyarát "Selmecbányán
töltöttem, a város megfestése után a budapesti keleti pályaudvar
éjjeli megvilágítása kötötte le a figyelmemet, azután Bosznia-Hercegovinát
kellett elővennem. Mosztárban a római hidat a smaragdszínű Neretvával,
a virágos kerteket pedig tavasszal. Utána
következett a jajcei Pliva vízesése a szivárványos színekkel,
az éjjeli villanytelep üzeme és a villannyal világított platánok
naplementéje."
Ezt a szűkszavú beszámolót olvasva nem gondolnánk, hogy Csontváryt
erősen foglalkoztatták a láthatatlan erők, a fizikai, lelki-szellemi
energia megnyilatkozásai, a fény és a világosság küzdelme. Ennek
a leképezése a Jajcei villanymű éjjel című festménye, amelyen
az egyik elemző szerint a kiemelt fénypontok "a tűzenergia
különböző megjelenési formáit szemléltetik". Természetesen
meg sem szabad kísérelnünk, hogy a mai vegyi üzem képét és Csontváry
festményét összevessük. Még akkor sem, ha a Jajcéban festett
másik, a Villanyvilágított fák Jajcéban című festménye hordoz
valamit a tájból és Boszniából. Ez is inkább látomás, mint valóság.
Hogy Boszniában vagyunk, erre szamárháton ül egy nőalak, ki
mellett turbános férfi áll, míg túloldalt tarkaruhás alakok,
s a sziluettszerűen felsejlő hegy is a várost körülvevő hegyeket
idézi. De itt ne keressünk több Boszniát. Annál
inkább megtehetjük ezt a Jajcei vízesés című képet szemlélve.
Először a topográfiai hűség tűnik szembe: azt a helyet festi
elénk, ahol a Pliva folyócska a Verbász vizébe szakad.
Minden vízesés látványa lenyűgöző. Az embert csodálattal tölti
el az az energia, amit a lezúduló víz magában hordoz, hogy azt
szétszórva békés, nyugodt vízfelületté szelídüljön. Csontváryt
egyenesen rabul ejtette a víz energiája. Ez magyarázza érdeklődését,
vonzódását a ezekhez a természeti jelenségekhez. Ezért kereste
fel és festette meg a hatalmas energiát felszabadító vízeséseket.
Járt Svájcban, a Tátrában, majd eljött Jajcéba, a megfesteni
vízesést. Próbáljuk a festményt, a valóság irodalmi megjelenítését
és a fényképét egymás mellé illeszteni.
Sétáljunk el Asbóth János irányításával vízesést nézni. A Verbász
felé nyíló Travniki kapun hagytuk el az óvárost, és amint az
alvárosból a folyón átvezető hosszú fahídra jutottunk, már látni
kezdtük jobb oldalt a zuhatagnak roppant vízporfellegeit, hallottuk
távol mennydörgését. Azóta a hosszú fahidat fémszerkezetű cserélték
s a városi autóbuszpályaudvarig terjedő parkon keresztül juthatunk
az út a vízeséssel szembeni lévő kilátóponthoz.
Nézzük
az innen készített fényképet és olvassuk hozzá Asbóth sorait.
"És minő háttere van e meseszerű látványnak: Jajce gúla
alakú hegye, melynek fellegvárkoronázta csúcsáig húzódik fel
az okkersárga óváros apró keleti épületeinek zűrzavarával, kellő
közepén, éppen a vízesés fölött az olasz campanile és valamivel
fentebb balra zömök Medve-torony, jobbra a négyszögletű csonka
óratorony a hatalmas várral. Csak ezen a ponton, ahol a középkor,
a Kelet és egy gigantikus természet minden romantikája egyesül,
látjuk, hogy Jajce a maga meseszerűségében páratlanul áll az
egész világon."
Most nézzük Csontváry képét és olvassuk hozzá a művészettörténész
elemzését.
"A harmadik jajcei képet objektívebb hang jellemzi….Formát
tisztelő, rajzos elemek és finom színmegoldások, laza, oldott
ecsetvonások és sommázott formák keverednek benne. Sziklák,
fák között kanyargó folyó, a köveken bukfencezve, hasadékokon
át tör elő és zuhan a mélybe a vízesés. A
víznyalábokon szivárvány íve tükröződik. - a vízeséstől jobbra
sziklafal húzódik, balara sétányon, rózsaszín lilába játszó
kis pavilon. Majd nézzük a várost: "Festői téma a Plíva
és a Verbász összefolyásánál a hegyekre kapaszkodó városka.
Házai, mint csúcsos tetejű tubusok, tarka összevisszaságban
torlódnak egymásra, a hegytetőn a fellegvárral, a citadellával,
a reneszánsz campanilével, a karcsú minarettel már önmagában
is festői látványt nyújtanak.
A kettőt együtt szemlélve fogadjuk el a pécsi Csontváry Múzeum
katalógusában írt összegzést: "A természet vad játékának,
a látvány egészének önfeledt rácsodálkozásban nem kellett, hogy
saját érzéseit vetítse a motívumba, a természeti organizmus
itt pontosan egybeesik a művészi látomással." Csontváry
festményét és a magunk előtt látott természeti képet együtt
nézve lesz maradandó élmény a látvány. S közben közelebb jutunk
Csontváry művészetéhez is.
Kolozsváry Ernőné - Bedécs Gyula
(A fotókat Győrffy Árpád készítette)
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.