Trukáné Katona Zsuzsa - Hidak Boszniában
- 2005.
A Balkán-félsziget nyugati részére utazónak nem a cím által
sugallt gondolat jut eszébe, ha Bosznia-Hercegovina nevét hallja.
A hegyek és minaretek országának tudja, azonosítja a több ezer
emberéletet követelő boszniai függetlenségi harccal, a máig
is megmaradt etnikai ellentétekkel (a lakosság 48 százaléka
bosnyák, 37 százaléka szerb, 14 horvát) s az egykori Jugoszlávia
egyik legszegényebb területével.
Én most mégis arra hívok mindenkit, hogy szegődjünk a gyönyörű,
kanyonos völgyek mélyén futó Boszna, Verbász,
Neretva, a Lasva és a Pliva folyók mellé,
s keljük át az azokat átívelő kecses gyalogos, vagy közúti hidakon,
még pedig annak okán, hogy "az áramló folyók az idő múlandóságát
jelképezik, a föléjük emelt hidak pedig az emberi elme és munka
eredményei. Szembekerülnek a folytonos változással, az állhatatosság
és a megmaradás szimbólumaként."
És annak okán is, hogy ezeken a folyókon átívelő hidaknak "hídtörténelmük"
van. Múltidézők, történelemi események hordozói, emberi sorsok
őrzői. Olyan átkelőhelyek, amelyeknek fahíd elődei voltak, amelyeket
fel- és újjáépítettek, hogy elpusztíthatatlanságukkal az emberi
élni akarást és békességet hirdessenek.
Bennünket, magyarokat ehhez az országhoz vezet még Asbóth
János nagyszerű könyve, a természetimádó Csontváry Kosztka
Tivadar álomvilágában megfogant képei Mostárról és
Jajcéről. S nem utolsósorban itt van hídja a Drinán
a Nobel-díjas Ivo Andricsnak.
A tisztavizű folyók sok-sok kilométeren keresztül kísérnek.
Számtalan kisebb nagyobb hídon kelünk át, míg az ország fővárosába,
a hegyektől ölelt katlanban kibontakozó Szarajevóba érünk.
Szarajevó a nyurga minaretek, zöldes-aranyosan csillámló dzsámik,
az előreugró emeletű török házak, a régi és új temetők, a sziklacsúcsokat
koronázó erődromok, az ódon városnegyedek, a lepusztult lakótelepek,
a szétlőtt házak és a mindig nyüzsgő Bascsarsíja városa. A völgy
közepén végigsiető Miljacka folyó megosztja a fővárost
zavaros múltjával, a legutóbbi háború pusztításainak nyomaival,
és a régi pompájukat még őrző épületekkel, palotákkal, szállodákkal.
A
folyócskán tizenegy híd ível át. Keressük meg azt a hidat, amely
számunkra történelmi hely. Időzzünk el egy kicsit a híd környékén.
Ez a nagy kőtömbökből épített, 16. századból származó Latin
híd. Az első világháború után, a szarajevói merényletet
végrehajtó Gavrilo Princip emlékére a Princip híd nevet
kapta. Mára visszavette régi nevét. A híd nevének változása
történelmi sorsfordulókat is tükröz. Az első világháború előtt
ez a híd kötötte össze a török negyedet, a Beglukot a
keresztény negyeddel, a Latinlukkal. S így tejes joggal
viselte a Latin-híd nevet. Amikor 1914-ben az Osztrák-Magyar
Monarchia trónörököse, Ferenc Ferdinánd és felesége Szarajevóba,
az örökké forrongó tartományba látogatott, azzal az egyáltalán
nem titkolt céllal, hogy a Monarchia balkáni vetélytársának
számító Szerbiát figyelmeztesse: Ne terjeszkedjen tovább, hagyja
békén Boszniát. A város hadgyakorlattal és katonai parádéval,
a szerbek merénylőkkel készültek a trónörökös fogadására. Ferenc
Ferdinándot hosszú gépkocsisor vitte a Miljacka partján, a járdán
kíváncsiskodó tömegben pedig nem kevesebb, mint hét merénylő
várakozott. Egy sikertelen bombamerénylet után itt, a Latin
híd hídfőjénél megállt a trónörököst szállító kocsi. Ezt a pillanatot
használta ki egy boszniai szerb egyetemista, Gavrilo Princip,
és az üdvözlő vagy csak bámészkodó tömegből előlépve közvetlen
közelről rálőtt a trónörökös párra.
Ezen esemény után a merénylő útja egy monarchiai börtönbe, majd
a szerb nemzeti hősök panteonjába: a Monarchia útja a világháborúba,
majd a felbomláshoz, Boszniáé pedig a háború után Szerbiába
vezetett. Érthető tehát, hogy a szerbek nemzeti hősnek tekintették
Pincipet és az is, hogy a helyet, ahonnan a lövést leadta, tettét
dicsőítő emléktáblával jelölték. A híd szép - sokat mondó -
történelmi nevét pedig Gavriló Principre névre változtatták.
Öt éve, hogy Bosznia megszabadult Szerbiától. A híd azóta ismét
Latin híd, az emléktáblát is kicserélték. Az új szöveg csak
tényt közöl, és nem minősít. A gyilkos golyó minősíti a tettet.
Így tükrözi egy híd nevének változása a környékén történt események
magítélésének változásait.
A Miljacka Ilidzsánál ömlik az ország névadó folyójába, a Bosznába.
Ilidzsa Szarajevó kiránduló és üdülőhelye, ahol a Rimski
Most hotel Boszna fölé épített teraszán kellemes estéket töltöttünk
el. A szállodából az ókori időkre emlékeztető Római hídra tekinthettünk.
A hidat nem a rómaiak építették, de a nyaralóhely története
a római időkig nyúlik vissza. Kedves és egyedi jellegzetessége,
a Monarchia korában ültetett platánsor. Ezen a közel ezer fából
álló allén végigfiákerezve jutottunk el a Boszna forrásához.
A több ágra szakadó hidakkal átívelt forráságak idillivé teszik
a szépen rendben tartott parkot. A Miljacka hídja az első világháborúig,
a Boszna kicsi hídjai a boldog békeidőkbe vittek vissza bennünket.
Szarajevóból tovább dél felé hatalmas szirtek, sziklacsúcsok,
a hegyek derekánál lebegő felhők alatt kacskaringózva halad,
hömpölyög a hol zöldes-szürke, hol smaragdzöld Neretva.
A folyó mentén jutottunk el a bosnyák-török világú Mostárba,
Hercegovina fővárosába. Mostár nevét a szláv híd szóval hozzák
kapcsolatba. De eredeztetik a mostár szóból is, ami magyarul
hídvédőt, hídőrt jelent. Legyen bármelyik is igaz, Mostárnál
kezdődik a mediterránum. A Neretván átívelő hidak pedig a mohamedán
és katolikus kultúrát kötik össze. A folyón átvezető több híd
közül a legismertebb, leghíresebb az Öreg híd, amely
a város, s az ország szimbólumává vált. A Balkán egyik legcsodálatosabb
kultúrtörténeti értékét a világörökség részének nyilvánították.
Amikor a törökök 1466-ban elfoglalták a várost, a mai híd közelében
egy fahíd állt, láncon függött és a törökök azt használták.
A 16. századra a híd állapota romlott, Mostár súlya erősödött,
így a lakók egy szilárdabb híd építésének engedélyezését kérték.
Nem csak az engedélyt, de a híres török építész, Szinán tanítványának,
Hajrudinnak a terveit is megkapták, amelynek alapján
1566-ra elkészült az új híd. Különleges kőből épült, amit a
várostól öt kilométerre fekvő kőfejtőből szállították. Az egynyílású
híd 28 méter hosszú, közepén 20 méter magasan emelkedik a folyó
fölé. Elkészültének idején csodának számított. A páratlan építészeti
alkotás körül épült fel az óváros: erődök, tornyok, kapuk alkotják
a híddal együtt a világon egyedülálló látképet. A híd felállítása
az iszlám és a katolicizmus közötti hídverést jelképezte. 427
évig kötötte össze a város két részét: a horvátok lakta nyugati
partot a keleti muzulmán résszel.
A boszniai polgárháború idején, 1993. november 9-én horvát tüzérségi
lövedékek találata következtében omlott a folyóba a mostári
Öreg híd. Azt mesélik, hogy egy tévétársaság fizetett, hogy
csak akkor lőjenek, amikor beállították a kamerákat. Tény, hogy
a felvétel létezik.
A
háború befejeztével a NATO SFOR magyar mérnökeinek irányításával
emelték ki a köveket a folyóból, amelyeket fel akartak használni
az újjáépítésnél. De az eredeti köveknek csak a tizede került
elő, s azok is felhasználhatatlannak bizonyultak. Így a közeli
kőbányában 1000 kőtömböt vágtak géppel formára. Zömmel török
és muzulmán kőfaragók végezték a munkálatokat. Sok kísérletezés,
különböző eljárások kipróbálása után épült újjá a híd. A mostáriak
úgy érezték, hogy a város a lelkét kapta vissza a híddal. A
lerombolás az etnikai gyűlölködés jelképe volt, s bíztak abban,
hogy az újjáépített híd elhozza a megbékélést a horvátok és
a bosnyákok között. Sajnos az új Öreg híd 2004. július 24-i
ünnepélyes átadásán a horvát püspöki kar távolmaradt. S az is
szomorú, hogy az avatáskor a felrobbantást irányító parancsnok
az egyik tévécsatornának azt nyilatkozta, hogy újra megtenné.
S talán az is jelez valamit, hogy a horvátok olyan magasra építették
a templom tornyát, hogy eltörpüljönek hozzá képest a mecsetek.
Mostár két külön város maradt. Mi mégis úgy éreztük, hogy a
híd elhozta a megbékélést. A hídhoz vezető utcácskákon a nyüzsgő,
kavargó tömeg, a hídugrásra váró kíváncsiskodók, a sima köveken
csúszkáló turistahad mintha már nem törődne a múlttal. A mostáriak
pedig legyenek muzulmán bosnyákok vagy katolikus horvátok, szívesen
látják a vendégeket. Mi túlságosan rövid időt töltöttünk a városban,
hogy megítéljük, hogy az Öreg híd másolata áthidalta-e már az
etnikai különbségeket. De azt érzékeltük, hogy felélesztette
a halott várost. S felélesztett egy régi hagyományt is. Az újjáépítést
még be sem fejezték, már felelevenítették a hídugrást.
A hagyomány szerint a mostári ifjú addig nem vezethette, oltár
elé hitvesét, amíg le nem ugrott az Öreg hídról, így bizonyítva
bátorságát. Még 1566-ban rendezték meg az első versenyt, amely
a hídnak, a város büszkeségének is az ünnepe lett. A fiúk és
férfiak ezután már évente bizonyították bátorságukat: "Előbb
járni tanulsz meg, azután pedig ugrani" - mondogatták az
apák fiaiknak. Amikor a folyóba ágyúzták a hidat, a hetvenéves
Emir Balics, aki tizenötéves kora óta ezerszer vetette bele
magát a Neretvába az Öreg hídról, elsírta magát, amikor meglátta
maradványait. "Olyan érzés volt, mintha egy családtagomat
vesztettem volna el." S az új híd átadása után 2004. július
31-én megtartották a 438. hídugró versenyt. 75 férfi sárga liliommal
vonult az Öreg hídra. Virágaikat egyszerre szórták a folyóba,
a háború áldozataira, köztük néhány ugróra emlékezve: Majd a
bátor férfiak egymás után ugrottak a sziklákkal szabdalt zöld
vizű Neretvába.
Mivel is zárhatnánk egy boszniai út, kirándulás visszaemlékezését,
mint Ivo Andrics "Híd a Drinán" című művébe való betekintéssel.
Még akkor is, ha nem jártunk Visegrádban az emlékezetes
hídnál, de ez a "híd" vitte el a regényt elolvasót
a boszniai tájba és a történelembe, s az itt élő népek életébe.
"Ahol a Drina víztömegének egész súlyával, zölden, habzón,
a fekete hegyek látszólag zárt öbleiből előbukkan, itt áll a
tizenegy széles íven nyugvó, gondosan faragott kövekből épült
nagy híd. Amint alapzatból, ebből a hídból nyílik legyezőszerűen
az egész hullámos völgy, rajta a visegrádi kaszaba, a kisváros,
a dombok hátán lapuló falucskák, szántóföldek, legelők és szilvások
árkokkal, sövényekkel barázdálva és erdőcskékkel, ritkás fenyvesekkel
telehintve."
Ez a nagy kőhíd, ez a páratlan szépségű értékes építmény, amilyet
sokkal gazdagabb és forgalmasabb városokban sem találhatunk,
a Drina felső folyásának egyetlen állandó és biztos átkelőhelye,
s nélkülözhetetlen kapocs azon az úton, amely Boszniát Szerbiával
s Szerbián túl a török császárság többi részével, egész Sztambulig
összekötötte.
A kőhidat a gyerekkorában Boszniából elhurcolt Mehmed Sokolovic
török nagyvezír - többek között budai pasa, - emeltette a magyarországi
nagy szpáhibirtokainak jövedelméből, hogy így rója le háláját
szülőföldjének. A janicsárnak vitt gyereket valaha Visegrád
mellett, kompon vitték át a Drinán, s a nagyvezír ide építtette
1511-ben a hidat Szinán, kiváló török építésszel. Ezzel
a híddal kapcsolatban mondja el Ivo Andrics a tájra és embereire
jellemző "krónikáját."
A pompás híd a muzulmánok életének központja volt. "…A
kapuban s a kapu körül támadtak az első szerelmes ábrándozások,
séta közben itt estek az első pillantások, odaszólások, sugdolózások.
Itt történetek az első üzletkötések, vásárok, veszekedések és
megbeszélések, itt a találkozások és várakozások… Itt üldögéltek
gyakran az érett, tekintélyes férfiak, hogy közügyekről és közös
gondokról beszélgessenek, de még gyakrabban a fiatalok, akik
csak a dalt és tréfát ismerik."
A kapu híd legfontosabb pontja, éppúgy, mint ahogy a híd a város
legfontosabb része, vagy ahogy azt egy török utazó, akit a visegrádiak
illőn megvendégeltek, útleírásában lejegyezte: " a visegrádiak
kapuja a híd szíve, a híd szíve ennek a városnak, amely mindenkinek
a szívében kell maradjon."
Trukáné Katona Zsuzsa
Az
írás Bedécs Gyula közvetítésével jutott el hozzánk
A fotókat Győrffy Árpád készítette
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.