Gyimesi László: Prága oda és vissza -
2004. november 2-5.
A kicsit hosszú cím azt akarja jelenteni,
hogy most elsősorban nem a város látnivalóiról írok (erről már
sokan, sokmindent írtak), hanem egy alternatív oda-visszaútról
szerzett tapasztalataimat kívánom közkinccsé tenni.
Prágáról korábban már sokmindent hallottam,
ezért úgy határoztunk, hogy néhány napos kirándulást teszünk
a cseh fővárosban. Az utazást saját kocsival terveztük, melynek
egyik oka az volt, hogy így rugalmasabban szervezhetjük programunkat,
másrészt az oda-vissza utat is szabadon megválaszthattuk. Véleményem
szerint ugyanis nemcsak az ottartózkodás programja lényegesnek,
hanem az utazás útvonalának megválasztása is. A határátlépéseket
személyi igazolvánnyal kívántuk megoldani, azonban a biztonság
kedvéért útlevelet is vittünk magunkkal (mint útközben kiderült,
feleslegesen).
Egy utazási irodán keresztül foglaltuk le a
központtól nem messze levő szállást és a reggelit. Az előzetes
és az útközbeni információkat a Panoráma "mini" útikönyvek
sorozatban megjelent "Csehországi utazások" -ból szereztem,
mely könyvet minden érdeklődőnek ajánlom. Ezenkívül nélkülözhetetlen
egy részletes prágai várostérkép, a villamosok, buszok és a
metró vonalainak feltüntetésével.
A "szokásos" útvonal Budapest és Prága között a Pozsony-Prága
autópályán vezet. Annak ellenére, hogy ez a leggyorsabb (és
a legrövidebb), mi mégsem ezt az utat választottuk. A magyar
határt Ausztria felé léptük át. Bécsből a 3-as úton jöttünk
ki, majd Stockerau után Hornig a 4-esen mentünk tovább. Innen
a cseh határig a 2-esen folytattuk utunkat.
A határ cseh oldalán egy rövid pénzváltás erejéig megálltunk,
bár ne tettük volna. Egy euroért itt mindössze valamivel több,
mint 27 koronát (CZK) adtak. Prágában 30 és 31.68 között mindenféle
árfolyam volt, sőt találtunk olyan helyet is, ahol, 100 forintért
13 CZK-t adtak.
A cseh oldalon a 24-es, majd a 3-as úton haladtunk,
magunk mögött hagyjuk Tábort, a husziták egykori központját,
majd kb. 10 kilométerrel a pozsonyi autópálya előtt a 603-as
úton fordultunk Prága felé. Ekkorra már sötétedett, és pont
elkaptuk a délutáni csúcsforgalmat. Hála a térképnek és a szálló
jó fekvésének, különösebb nehézség nélkül elértünk a szálláshelyre.
Látva a nagy forgalmat (azért túlságosan nem lepődtünk meg rajta)
eldöntöttük, hogy a városban csak a tömegközlekedést használjuk.
Néhány szó a prágai közlekedésről. Mint korábban
már említettem, a város bonyolult utcaszerkezete miatt feltétlenül
szükséges a minél részletesebb, a tömegközlekedési járatokat
is tartalmazó várostérkép használata. Többféle
közlekedési jegy kapható. A jegyeket első használatkor kell
a peronvonalnál levő bélyegző automatával érvényesíteni. Az
érvényességi jegy az itt rákerülő óra/perc-től érvényes egészen
az adott jegy által megszabott ideig. A vonaljegy 8 CZK és 15
percig használható. A 12 CZK-ba kerülő átszállójegyet 90 percig
lehet felhasználni. Kétféle 24 órás jegy van, a 70 és a 100
CZK-s. Ha valaki nem akar a külső városrészekbe menni, elegendő
a 70-es is. Két teljes napot töltöttünk Prágában, ezért mi is
ilyent akartunk venni. Ez nem volt egyszerű, mivel ezeket, és
az ennél hosszabb időtartamra (pl. 3 nap) érvényes jegyeket
sajnos kizárólag a metró állomásain lehet megvenni. Úgyhogy
ha valaki olyan peches, hogy nem metróközelben van a szállása,
jó kis időt eltölthet, mire hozzájut a napijegyhez. Jó szolgálatot
tesz ilyenkor (is) az olyan várostérkép, amin a közlekedési
hálózatot is feltüntették. Tapasztalataink szerint a metróállomásokat
jelző táblák elég kisméretűek, esetenként eldugottak, ezért
némelyikük észrevétele nehézkes.
A városban látszólag kevés villamosjárat van, azonban ezek igen
hosszú utat járnak be, lefedve ezzel jóformán az egész várost.
Három metróvonal is van, átszállni egyikről a másikra a belváros
három állomásán lehet. A vonalakat színnel (zöld, sárga, piros)
és betűvel (ugyanebben a sorrendben A, B, C) különböztetik meg
egymástól. Két
vonalon a nálunk is megszokott szovjet gyártmányú szerelvények
közlekednek. A BKV metrókocsijaihoz képest lényeges különbség,
hogy ezen kocsikról gondosan leszedtek minden olyan táblát,
vagy feliratot, amely a gyártó országra utal. Ezeknek a helyét
pedig mindenféle hirdetéssel takarták el. A harmadik metróvonalon
modern német kocsik járnak. Mind a metrón, mind a villamosokon
és megállóikban nagyon jó az utastájékoztatás.
Ha gyalogosan jár-kel az ember, főleg a várban és az óvárosi
keskenyebb utcákban célszerű óvatosan közlekedni, mert előbukkanhatnak
száguldozó autók. Van jónéhány olyan kereszteződés, ahol nem
lehet az utca túloldalára gyalogosan átmenni (korlát teszi fizikailag
is nehezebbé), ilyenkor egy sarokkal odébb kell menni. A lámpás
kereszteződések tervezésekor gondoltak a vakokra és csökkentlátókra
is, mert a lámpa színétől függő ütemű kattogás jelzi részükre,
hogy szabad-e az átkelés.
Amennyire
a rendelkezésünkre álló rövid idő megengedte, természetesen
bejártuk a város nevezetes helyeit, két este pedig egy-egy étteremben
vacsoráztunk, jófajta cseh sört kortyolgatva. Prágában járva
sok egyéb mellett nem lehet kihagyni a várat, a Károly-hidat,
vagy az Óvárosi teret a híres Orlojjal. Két híres sörözőt akartunk
megnézni, az U Fleku-t (címe: Kremencova ul. 11.) és az U Kalicha-t
(címe: Na bojisti 14.). Ez utóbbi volt a hagyomány szerint Svejk
sörözője. Mindkét helyen teltház volt (emiatt nem is tudtunk
bemenni egyik helyre sem), annak ellenére, hogy árak jelentősen
magasabbak, mint más, nem annyira nevezetes vendéglőben. Némelyik
vendéglő falain, mint egy kiállítóteremben, különféle régi tárgyak
láthatók, konyhafelszerelési tárgyak, órák, rádiók, stb. Prága
óvárosi része tele van ékszerüzletekkel. Sok üzletben árusítanak
különféle méretű és kinézetű marionett-bábokat és mindenféle
egyéb bábokat is. Ez valószínűleg a nagyhírű cseh bábművészet
kissé piaci jellegű megnyilvánulása.
Prágát dél felé, a 4-es úton hagytuk el. Kb. 20 km-en át autóúton
mentünk, majd további 150 km-t autóztunk változatos domborzatú
tájon egészen Strazny- Phillipsreut cseh-német határátkelőig.
Itt igen "komoly" ellenőrzésben volt részünk. Az ablakon
kinyújtottam személyi igazolványainkat, a német határőr pedig
anélkül, hogy megnézte volna azokat, továbbot intett. Rendezett
vidéken, valószínűtlenül zöld mezők szegélyezték utunkat. Valamivel
több, mint 50 km megtétele és egy elterelés leküzdése után érkeztünk
meg Passauba, a három folyó (Duna, Inn, Ilz) városába. A festői
környezetben elhelyezkedő város magyar vonatkozása, hogy itt
van Gizella királyné, I. István királyunk feleségének sírja
egy, a VIII. században alapított zárda templomában. Férje halála
után visszatért hazájába, Bajorországba és ennek a zárdának
lett a főnöknője.
Passauból Bécs felé 3 úton mehetünk. A leggyorsabb
természetesen az autópálya, azonban, ha nem sietünk túlságosan,
érdemesebb az itt még viszonylag keskeny Duna két oldalán haladó
két út egyikét választani.
Az északi utat választottuk. Kezdetben a Duna mellett haladtunk,
majd Obernzellnél Gottsdorf irányába fordultunk. (Egy Erlau
nevű kis falut is útbaejtünk, mely elnevezés érdekessége, hogy
ugyanígy hívják németül Eger városát.) Az út meredek szerpentinen
kapaszkodott tovább, majd Gottsdorf után átléptük a német-osztrák
határt. Nem kell itt különösebb határőrizetre gondolni. Mindössze
egy EU-kék "Republik Österreich" feliratú tábla jelezte,
hogy egy másik országba érkeztünk. Pár kilométerrel később visszatérünk
a Duna partjára, az itteni hídon átmegyünk a túloldalra, majd
a Passau déli részéről induló 130-as úton megyünk tovább Linz
felé. Eferdingnél ez az út a 129-esbe torkollik és ezen érünk
Linzbe. Az útirány Bécs. Az autópályát könnyen meg lehet találni,
azonban a 3-as út már nehezebb dió. A "Perg" irányt
követve már könnyen kijutunk a városból, és indulhatunk Bécs
felé. Ahogy távolodunk Linztől, egyre kevesebb autóval találkozunk.
A rendszámokból megállapítható, hogy a tulajdonosok a környező
települések valamelyikén laknak. Ez persze érthető is, mert
nagyobb távolságra inkább az autópályát használják. Nem messze
Linztől gyászos emlékű hellyel találkozunk: itt van Mauthausen,
ahol a második világháború alatt koncentrációs tábor működött.
Kb. 80 kilométerrel később az osztrák Duna-szakasz legszebb
részébe, a Wachauba jutunk.
A természeti szépségeken kívül említést érdemel a közelben levő
Melk városa, mely elsősorban a bencés apátságáról és apátsági
templomáról, Európa egyik legszebb barokk épületcsoportjáról
nevezetes. Sajnos nem volt időnk megállni és közelről is megismerkedni
az épületegyüttessel, de egy későbbi alkalommal, minden bizonnyal
visszatérünk ide. (Ezt mindenkinek ajánlom) Nem messze van innen
a környék legnagyobb városa, a majdnem ezer éve alapított Krems.
Kremset elhagyva az országút hamarosan autópályává alakul. Ahogy
közeledtünk Bécs felé, a forgalom fokozatosan növekedett, majd
szépen belefolytunk a város koraesti csúcsforgalmába. Itt szinte
már otthon is éreztük magunkat.
Akinek kérdése van az útvonallal, vagy Prágával kapcsolatban,
írjon.
Gyimesi László
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.