Gál Zoltán György: Erdélyből Bukaresten, Szófián át Korfura – 2008

Gál Zoltán György: Bukaresten, Szófián át Korfura autóval – Görögország – 2008



Egy újabb alapmű az autóval közlekedőknek a “keleti kerülővel” kapcsolatos fontos információkkal, tanácsokkal


Rövidnek tervezett (biztos nem az lesz a végére…. sose az)  írásom célja, megosztani a román-bolgár autós átkelés friss tapasztalatait az Olvasóval.


Az üzemanyag árakat nem részletezem, az Útikalauz címlapján is ajánlott oldal elég naprakész a térség aktuális díjairól.


A megteendő táv mintegy 1300 km, kiindulás Székelyudvarhely mellől. Az úton végig a kelet-európai időt (EST) használják az országok. Az alább leírtak egy vasárnap-hétfői napra vonatkoznak; bár a kamionstop fogalmát az általam megkérdezettek nem ismerték, biztos van valami, mert a vasárnap „könnyített” volt.


Két szakaszban reális a táv, kemény legények/leányok lenyomhatják egyben; de nem nagyon van benne autópálya, nehezítő kaland annál inkább. 🙂


Románia


Ha Bukarest felé mégy Udvarhelyből, feltétlen érdemes Segesvár (Fehéregyháza), vagy Csíkszereda felé kerülni – hosszú úton egyszerűen nem reális, hogy a Barót felé tartó út köves, aszfalthiányos szakaszain küzdj.
iGo barátnak hinni Erdélyben sokszor botorság – nem tudja (semmilyen térkép se igazán), mely utak jól, s melyek rosszul járhatóak. E tényért nem biztos, hogy a térkép készítője, hanem a dinamikusan (nem kis részt EU-s pályázati pénzből) újrahúzott, fejlődő úthálózat a felelős.


Reggel fél hétkor indultunk. Csíkszeredáig a Hargitán át remek az út, a korábbi betontálcásra aszfaltot húztak. Nyolckor már a brassói úton voltunk Szeredától délre – itt a minőség rosszabb. Fél tízkor már a Tömösi-szorosban jársz Brassó alatt. Itt számítani kell arra, hogy a bukarestiek kedvenc kiruccanó helye a hétvégére Predeal, meg Sinaia és a szoros déli oldaláról könnyen, drótkötélvasúttal elérhető Bucsecs-hegység fennsíkja. Azaz az országos főút a hetvenes évek balatoni 7-es útjának Siófok city szakaszává válik – már délelőtt is (milyen lehet itt este??)


Amint leérsz a Kárpátok déli lankáin, a táj lapos, a növényzet mint észak-Görögországban. Ploiest-et elkerülőn (figyelem: a román nevek végén, mint Bucuresţi, Plioesţi, Pitesţi, Budapesţi – nem vicc! – néma) nyugatról lehet vállalni (minőség, mint  a szolnoki, kissé nyomvályúsabb). Bukarest előtt balra az Otopeni reptér, jobbra pár km-rel előtte McDonald’s (fontos, hogy tiszta, mint itthon, és a parkolóban kocsi szemmel tartható), megállásra alkalmas. Ide Udvarhelyről azért fél 12-re (5 óra alatt) elértük.
Kell is a pihenés, mert jön maga a “Nagy Körgyűrű”! Azaz a bukaresti elkerülő. Mi használtuk, mert az erdélyi román ismerősök szerint is a bukaresti városi közlekedés agresszív, nem kell a balhét keresni.








Az, hogy van körgyűrű, remek dolog. Az, hogy milyen…más tészta. Hát minden esetre hétköznap egy őrület lehet. Mint azt Fónad Tibor már megírta, a 2×1 sávon (felfestés nuku!) a forgalmat feltartja az út mellett, általában „belülről” körbefutó vasút sorompóinál feltorlódott, kanyarodó sor. No, hát ezért javaslom Bukarestet keletről kerülni – ugyanis így a sorompós sor akkor legalább a szélére (jobbra, kifelé) húzódik, nem balra (befelé); könnyebb kerülni.


A kiírások hiányosak. iGo-val viszont maga a biztonság. Egy órakor (idáig Udvarhelyről 6,5h) már Giurgiu, a dunai átkelő irányában „robogtunk” – általában 2×2 sávos út, de sok a lakott terület. Néhol mérnek a rendőrök, de korrektek (erről még alább).


Giurgiu előtt balra megy a híd, a bolgár határ felé az út. Utána kis kurfli megint balra-jobbra, és aztán szedik a hídvámot. Mintegy 40 lejet (kb.10 EUR) tessék rá félretenni kocsinként.


A Duna-hídon lassan suhanunk át (mindenki fotóz kifelé a kocsiablakból); a Duna itt már hatalmas, széles és meredek partú mederben hömpölyög. Mind Giurgiu (a román oldalon), mind Rusze (a bolgáron) fontos folyami kikötő.


Bulgária


Hídról legurulva rögtön ott a bolgár határ. Mielőtt az útlevélvizsgálathoz gurulsz, venni kell egy az egész ország úthálózatára (pont, mint Romániában) érvényes matricát, ára 5 EUR kocsinként (ez kb. 10 Leva). Utána odagurulsz az útlevélvizsgálathoz. Idáig 8 óra Udvarhelyről.


Most jön Bulgária. Kaland, tréfa, kacagás 🙂 A szófiai út Ruszét délről elkerüli, nyomokban 2×2 sávos, osztott pályás.


Először is: a benzinkutak nem tartanak térképet. Vagy viszel itthonról, vagy iGo, vagy semmi. Kiírások főleg cirill betűkkel, de olykor (mint Görögországban) a második táblán már latin betűkkel is. Helynevek felismerhetők.


Aztán: útvonal: Rusze-Pleven-Botevgrad-Szófia…..autópálya alig van. 2×1 sávos főút, az út mentén hatalmas szántóföldek, az út mentén hatalmas gaz, megbízhatónak tűnő (nem foltbenzint tartó) benzinkutak ritkásan.


Sebességhatárok, mint nálunk. És kérem: itt van a kutya elásva: a falvak nem mindig felismerhetők. A gaz embermagas, az északi országrészben a házak egymástól 300 méterre, a lakott területek kezdetét jelző táblát is sokszor méteres bozót fedi, és gyanítom: a rendőrök párszor erre rá is tesznek (azaz leszerelik azokat). Kár, hogy ezt kell írnom, de volt rossz tapasztalat. A következmény súlyos: 90 km/h-ért (egy kézi trafit mutogatnak fix 93 km/h szerepel a piros kijelzőn) az ötvenes táblában (hol is volt az?) 3 havi jogsi elvonással fenyegetnek, ami a mutogatott nagy könyvük szerint 300 Levával (160 EUR!!!) kiváltható. Ha oroszul nem beszélsz, meg vagy lőve. A tárgyalás a fehér Astra mellé guggoltatva a delikvenst zajlik. 50 pénzről indulva (vevői ajánlatom a saját jogsimra) 100-ban lehetett velük kiegyezni, azt kérésre a rendőrgép ajtózsebébe csúsztatva. Egyszerű útonállásnak minősítem az eljárást. És a mintegy 500 km-nyi bolgár szakaszon mintegy 30-40 rendőautóból mértek, sokszor hasonlóan korrekt feltételek mellett. (:
Nagyon vigyázni!








Megszólalásig élethű fehér kartonpapír-Astrák, Policija felirattal elszórtan az út mellett 🙂 ez a bonus. A szembejövők persze villantanak, ha vész van, de megszívhatod a legjobb szándék ellenére. Ez be is állítja a hangulatot.


Szófia előtt van egy 40-50 km-nyi autópálya, aztán ez elfogy, és bevezető úttá válik. Rusze-Szófia kényelmesen 4 óra (idáig Udvarhelyről 12 óra). Tessék a déli elkerülőre navigálni – vonalvezetése nem olyan egyértelmű, mint a bukarestié, de először a Burgasz, majd a Blagoevgrad, Grecja (Görögország) irányt követve abszolválható. Ajánlom az elkerülő déli részén, a nagy Vitosa-hegység tövében található OMV kutakat, jók és tiszták a kávézók.


Szófiát a II. Borisz cár úton, Blagoevgrad felé elhagyva a városból kifelé kisebb, emelkedős út vezet – ne péntek délután menjünk rajta! Mi vasárnap este, szemben a hétvégéről visszatérő forgalommal hajtottunk; a káoszt, dugót csak láttuk, de nem voltunk elszenvedői. Aztán jön 30 km vadiúj autópálya, majd főút – a görög határ előtti utolsó 50 km igen kanyargós, a Balkán-hegység egy szorosában vezet, előzni nehéz. Üdülőhelyek során vezet át az út. A görög határig Udvarhelytől mintegy 950 km, összesen 14,5 óra számítható. Ha ehhez hozzáveszünk három nagyobb megállást, tankolást (mondjuk, egy Bukarest előtt a Mekinél, egy Rusze a bolgár határ után, meg egy Szófia, a körgyűrűn), akkor ez felmegy 17 órára. Eszerint este tizenegy után értünk a görög határra. Hangsúlyozom: sor se itt, se a román-bolgár határon nem volt.


A tranzitszállást a Halkidiki félszigetnél messzebb tartóknak feltétlen ajánlom; Bulgáriában a határ előtti üdülőhelyeken is számos motel/hotel kínálgatja magát, de mi a görög oldalon, a határtól mintegy 20-25 km-re, Serres előtt (Lefkonas-nál) a táblával jelzett Alexander Hotelt választottuk, jó ötlet volt. Reggelivel 3 főre a recepciós 70 EUR-t kért (nem a listaár az érvényes!) és éjfélkor is kaptunk hideg sört a bárból :).


Görögország


Serres előtt rögtön nyugatnak kell, a Thesszaloniki felé tartó útra térni; ez csak a szaloniki körgyűrű előtt (mintegy 90 km) lesz autópálya.


Szaloniki után a Kozani irányt követjük, ez egy darabig együtt halad az athéni autópályával. Grevená-ig van autópálya, bár a benzinkutak ritkák. Ne vágjunk neki a Pindosz-hegységi átkelésnek üres tankkal! Grevena után elfogy az autópálya, és bármit állít (a 2005-ben kiadott!), általam a legjobbnak tartott Road kiadású térkép, vagy az iGo, csak Ioannina előtt és utána van meg, pár apróbb szakaszon. Közben az ut 2×1 sávon egész 1500 méter tengerszint feletti magasságig emelkedik és átkel a hegyek három vonulatán.


Ha ésszerű időben, mondjuk 18 óra után el akarjuk érni valamelyik Igoumenitsából Korfura induló kompot, a 400 kilométernyi görög szakaszra tervezzünk 7-8 órát. Összesen tehát Udvarhelyről éjszakázás nélkül hadd szabadjon 24 órát ajánlanom útitervként.


Még annyit, hogy Igoumenitsá-ban a belföldi kompokat (Corfu, Lefkimi van kiírva) kell keresni. A Lefkimi-be tartó átkelés (általában nyitott kompokon, mint a Balatonon) rövidebb (65’) és tán 30 EUR-val olcsóbb (egy kocsi 3 fővel 41.50 EUR), mint a Corfu városba tartó. De ha Korfu északi részére készülünk, plusz 40 km-nyi autózni valónk lesz, helyenként keskeny, forgalmas utakon (ráadás 1,5 óra). És Korfun az iGo Teleatlas kiadású, 2008. eleji térképei csapnivalók!


Jó utat, vidám kitartást a sporttársaknak, a sok látnivaló, a szép tájak megérik!


Gál Zoltán György


A szerző írásai Az Útikalauzban


Gál Zoltán György: Vezúv, Pompeji, Herculaneum, Solfatara – Olaszország – 2008


Gál Zoltán György: A Halkidiki-félszigetre, Szerbián, Macedónián át – 2006

Gál Zoltán György: A vidéki Anglia – Peak District és Kelet-Anglia – 2006

Gál Zoltán György: Dél Cseh- és Morvaország – 2007

Gál Zoltán György: Égei-tengeri hajózás – Kréta, Santorini – Görögország – 2007

Gál Zoltán György: Erdélyből Bukaresten, Szófián át Korfura – 2008

Gál Zoltán György: Hágómászás a Magas-Tátrában – Lorenz-hágó a Csorbatótól – 2006

Gál Zoltán György: Pádis-karsztfennsík, Bihar hegység – Románia – 2006

Gál Zoltán György: Székelyföld – másodszorra – Románia – 2008

Gál Zoltán György: Vöröstoronyi-hágó – Tátra the hard way 🙂 középprofiknak – 2007


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár