Györgyi Gábor: Kerékpárral az olasz vasúton – 2004
2004-ben a Francia Alpokba tartva odafelé és visszafelé is 4 szakaszon vonatoztam Olaszországban. Tapasztalataim:
Az útvonalat, menetrendet a www.trenitalia.it honlapon is meg lehet nézni, ki lehet deríteni, ám ott nem lehet beállítani pl., hogy olyan vonatokat, összeköttetést keres az ember, amelyeken lehet kerékpárt szállítani. Két város közti vonatot, összeköttetést nézve, az alsó szintre lemenve persze már jelölik, hogy van-e mód kerékpár szállítására az adott vonaton. Az említett okból ajánlom a www.bahn.de honlapot, a német vasút honlapját, ami több ország menetrendjét fogja össze. Itt beállítható, hogy kerékpárral szeretnénk utazni, és eszerint javasol útvonalat. (Pl. Triesztből San Remóba lehet menni Milanón és Bolognán keresztül is, de előbbi esetben ha az egyik vonatot lekéssük, aznap már nem megy több bringaszállító szerelvény azon a szakaszon.)
Az olasz vasútnak emailen is lehet írni, 1-2 napon belül válaszolnak, bár forszírozzák a telefonon való megkeresést.
Én a www.bahn.de -n néztem meg először a legjobb összeköttetést, majd azt ellenőriztem, illetve annak részleteit néztem meg az olasz www.trenitalia.it honlapon. Ugyanis hiába jelöli a német oldal, hogy az ES vonaton lehet kerékpárt szállítani, ahhoz be kell rakni egy táskába, bőröndbe, felakasztva nem szállítható.
A kerékpár általában felakasztva a regionális illetve interregionális vonalakon szállítható: egy-egy vonalon ezek a vonatok 2-3 óránként járnak. A vonat elején vagy végében levő kalauzoknak kialakított helyiségben (néha ez épp a mozdopnyvezetők mögött van) van hely a kerékpárok számára, legtöbbször fel lehet / kell akasztani a kerékpárt. Általában 10-12 bringa fér el az adott “fülkében”. Az adott vagont logó jelzi. A vonat érkezésekor célszerű inkább hátulra helyezkedni, mert ha érkezik, akkor látjuk, ha elöl van a bringaszállító rész. Nem mindig, sőt általában nem lehet egy fülkében maradni a kerékpárral, de előtte az előtérben van 3 lenyitható kis székecske. Az utazórészek általában légkondicionáltak. A kalaúzok kis hányada bezsél csak angolul, de a 8 szakasz mindegyikén elboldogultam (angolul.)
A pénztáraknál néhol tudtam angolul kommunikálni, néha nem. Természetesen meg lehet előre venni az egész út, több szakaszra vonatkozó jegyét; bringajegyből pedig létezik adott szakaszra szóló, illetve 24 órás is. A bringajegy két részből áll: egyik felét a vázra kell rögzíteni, a másik fele nálunk marad. FONTOS, hogy a jegyeket az állomáson egy sárga színű automatában érvényesíteni kell, ami rányomja a dátumot, időt.
Az állomásokon, pályaudvarokon sajnos a csomagos kerékpárokat rendszeresen a lépcsőkön fel- és le kellett cipelni a peronok közti átkeléshez.
További, illetve szintén az olasz kerékpáros vonatozásról szóló információk (angolul) az alábbi linken:
http://www.slowtrav.com/italy/bike/sw_trains.htm
Györgyi Gábor
Gábortól a kalauzban további kerékpáros anyagok olvashatók. A képekkel és más információkkal bővített írásait a saját honlapján találjátok.
A címe:http://www.angelfire.com/pro/gyorgyigabor/index.html
A szerző írásai Az Útikalauzban
Györgyi Gábor: Adria – Alpok kerékpártúra – 1999
Györgyi Gábor: Bringatúra a Tour de France legendás hágóin – 2004
Györgyi Gábor: Bringázgatás a salzburgi havasok közt – 1998
Györgyi Gábor: Kerékpárral a Francia Riviérán és a Francia-Alpok hágóútjain – 2004
Györgyi Gábor: Kerékpárral az Adriaparton 2003
Györgyi Gábor: Kerékpárral az olasz vasúton – 2004
Györgyi Gábor: Ötletek, javaslatok egy szlovén kerékpártúrához – 2003
Györgyi Gábor: Szlovák kerékpáros túrajavaslatok, tanácsok – 2003
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu