Hegedűs Zoltán: Görögország – tippek beszámoló helyett – 2007


Hegedűs Zoltán: Görögország – tippek beszámoló helyett – 2007. augusztus



Profi összeállítás azokból a tudnivalókból, amikhez egy görög nyaraláshoz szükség lehet  – a tengerről, a közlekedésről, ételekről, italokról, árakról, az emberekről és más fontos kérdésekről


A tengerpart, élővilág


A tengerpart a legtöbb helyen homokos, de vannak sziklás részek is.


A tengerparton álló napágyakat nappal csak fizetés vagy fogyasztás ellenében használhatjuk, késő délutántól reggelig viszont szabad. (késő este összeszedik a szemetet, akkor lehet, hogy elküldenek, mert „problem”, de utána nyugodtan visszafekhetsz).


A tengerparton járkáló, angolul jól beszélő néger árusok szép dolgokat árulnak, de maximum a fele áron szabad megvenni bármit is. (ruha, dob, íj, asztal, polc, napszemüveg, hennafestés, kisrádió)


A tengeri sün csak a sziklás részeken fordul elő, a sziklára tapadva éli meglehetősen helyhez kötött életét.


Medúza több fajta is előfordul, általában csak kellemetlen csípést okoz, ami hamar elmúlik, nem kell vele semmit tenni. (van, akitől ecetet és tengervizes lemosást hallottam). Megjelenése függ az áramlatoktól. A partra sodort halott medúzák teljesen ártalmatlanok.


A csigaházakban garnélarákok laknak, azt nem nagyon találni, de kagylóból több fajtát is gyűjthetünk. A legjobb lelőhelyek ott vannak, ahol a tenger felé haladva a víz előbb mélyül, majd megint sekély lesz egy homokpad miatt. Sziklás part közelében nem nagyon található.


Több fajta, szép mintázatú de kevésbé színes halat is láthatunk a tengerben. Érdemes a búvárkodáshoz szemüveget, pipát, békatalpat, füldugót vinni, de helyben is kapható.


Friss halat, egyebeket legolcsóbban hajnalban a kikötőben, közvetlenül a halászoktól lehet venni, amikor befutnak az éjszakai halászat után. Emellett van néhány halárus a városokban (csak délelőtt van nyitva), továbbá a hagyományos időszaki piacokon is.


Étkezés, üzletek


Általában kis cipókat, vekniket készítenek 0,6 Euróért, de nagy eltérések vannak köztük. A friss, kis cipót délelőtt lehet kapni, délutánra már csak keményebb, szárazabb veknik maradnak. A „Szuper Marketekben” viszont különféle tartós kenyeret, kalácsot drágábban mindig kapni. Ezek a boltok sokszor hajnalba nyúlóan nyitva tartanak.


Az ásványvizet egyesek isszák, mások maradnak a csapvíznél. Tapasztalataim szerint a csapvíz bárhol iható, gyengébb gyomrúak esetleg legyenek elővigyázatosak.


Az éttermekben, tavernákban többnyire felszolgálnak jeget és hideg vizet kancsóban, amiért van, ahol fizetni is kell. A jéggel (ami csapvízből van) a gyengébb gyomrúak esetleg szintén vigyázzanak.


Borravalót általában nem számolnak és nem várnak el, de elfogadnak.


Érdemes mindenhol odafigyelni a vásárlásra, pénzköltésre. Egy hét alatt számos helyen lettünk volna rövidebbek, ha nem figyelünk: az étteremben először másik ételt kaptunk, majd többet számoltak 10 euróval, a dinnyeárus kevesebbet ad vissza 1 euróval, a szupermarket dupla áron méri a barackot, stb.


Délután sziesztáznak a görögök (13-14 órától 17-18 óráig), amit a kevésbé felkapottabb helyek be is tartanak, de a turistaövezetek ugyanúgy nyitva tartanak.


A bazárokat is érdemes végignézni, egymás mellett álló boltok közt is komoly árkülönbségek lehetnek. Sokszor ugyanazt a iparművész vázát árulja a gagyi bazáros és a színvonalas „ Greek Art Galery” is, persze nem azonos áron. A nézelődésért, bíbelődésért sem szólnak.


A helyi piacokon nagyon olcsón lehet halat, gyümölcsöt, ruhát, cipőt, édességet (kekszeket, rahátot), fűszert, egyebeket venni, hasonlít a magyar piacokhoz.


Görögországról általában


Hivatalos fizetőeszköz az Euro. Többnyire 10 cent alatti értékkel csak az áruházak foglalkoznak.


Helyi italok
ouzo, metaxa, retsina


Helyi étkek
gyros (grillezett húscsíkok pitában vagy tálban, hagymával, sült krumplival),
souvlaki (nyárson grillezett hús pitában vagy tálban, hagymával, sült krumplival),
musaka, (rakott padlizsán – a szerk)
tzatziki (foghagymás uborkás krémes fehér mártás),
halva (napraforgó kipréselése után megmaradt rostok tömbösített, ízesített formában) ,
rózsa és narancslekvár, mazsola, diós lekvár, fügebefőtt és fügelekvár,
rahát (sűrű, zselészerű, porcukorban vagy kókuszreszelékben meghentergetett gyümölcs- vagy rózsaízű édesség – így határozta meg valaki)
gavros (apró grillezett hal), kalmár, kagyló, halak


Az élelmiszer a hasonló típusú boltokban mintegy 20 százalékkal drágább a hazainál. Ez igaz a húskészítményekre, tejtermékekre, Feta sajtra, pékárura és minden élelmiszerre egyaránt. Szezon végén sem találtunk olcsó gyümölcsöt, a görögdinnye, sárgadinnye, őszibarack, narancs, szőlő is mind jóval drágább volt a hazainál. Talán elárul valamit, hogy egy magyar-görög házaspár itthonról hordja ki az olivaolajat, amikor hazalátogatnak…


Emberek


Vallásos ország, mindenhol látni az út szélén felállított imádkozó helyeket, mini templomokat állványon (autópálya pihenőjén, szántóföld szélén, közúti lámpa mellett, hegyi szerpentinen, tengerparton). A fekete ruhában baktató papok is meghatározó elemei a társadalomnak, az utcán a helyi fiatalok is kezet csókolnak nekik. Ne lepődjünk meg, ha hozzánk is hasonló közvetlenséggel fordulnak.


A görögök egymással jóval hangosabban beszélnek, sokszor azt hiszi az ember, hogy neki kiabálnak, holott csak az 50 méterre állóval társalognak. Türelmes nép, nem is szeretik ha siettetjük őket, várjunk türelemmel. Dolgozni nagyon nem szeretnek (nagy az önkéntes munkanélküliség is), inkább a külföldieket dolgoztatják olcsón, és a tulajdonosok csak irányítják a vállalkozást.


Sok helyen a fogyasztás, vásárlás mellett egy italra is megvendégelnek, és illetlenségnek veszik, ha visszautasítod. (pl szállásadók, éttermek, de még a motorkölcsönzők is!)


A turistaövezeten kívül a görögök szinte mindegyike csak az anyanyelvén tud, a közismert nemzetközi szavakra is csak tanácstalanul csóválják a fejüket, pedig szívesen segítenének. Az üdülők és látványosságok környékén azonban egy-egy magyar szóval is találkozhatunk, néha magyar eladóval, pincérrel. Sokszor az útbaigazítás közben elkalandozik a gondolatuk, és a nagy beszélgetés közben elfelejtik, hogy te segítséget kértél.


Közlekedés


A helyi közlekedésben a mi szemünkkel nézve mindenki megy amerre lát, legtöbbször a kresz szabályokkal ellentétesen, „európai” szemmel nézve veszélyesen – persze annyira nem vészes a dolog. A megállási tilalmat egy egyszerű elakadásjelzővel szinte bárhol fel tudják oldani (akár egy kávé miatt is).


A gyalogosoknak érdemes figyelni, mert itt nem nézik jó szemmel, ha lelépnek az autó elé. A pihenő és turista övezetekben nem szabad dudálni.


Ez-az


1 óra időeltolódás van Magyarországhoz képest (ami itt dél, az kinn 13 óra).


A konnektor változatos, a legtöbb helyen van szokásos földelt dugalj, de néhányba csak a vékony tüskéjű földeletlen dugót tudod bedugni. Érdemes elosztót vinni.


A WC papírt valóban nem szabad a WC-be dobni, mert a hálózat eldugulna.


A melegvizet a tetőkre felállított napelemes tartály szolgáltatja, emiatt néha ingadozó lehet a víznyomás és a hőmérséklet.


Szúnyog, fényre gyűlő bogár elvétve van, az este nyitva hagyott ablakon sem jön be semmi a lámpafényre.


Orvos minden turistaparadicsomban van, a különböző betegbiztosítási és OEP kártyát is elfogadják, de ezek a magánorvosok ennek ellenére sem ingyenesek. A megyei OEP-nél ingyenesen és helyben kiváltható Európai Egészségbiztosítási Kártyát a honlapjukon közzétett módon és helyen lehet felhasználni.


Görögországban a benzinkutak a National Road pályák vagy autóutak mentén a legdrágábbak, és a településeken a legolcsóbbak. Érdemes körülnézni, mert sokszor 50 Ft-tal is olcsóbb lehet literje. Gyakran a kútkezelő ragaszkodik a tankoláshoz, és neki is kell kifizetni az összeget. Szinte mindig egész Euróra kerekítve tankolnak.


Leutazás Görögországba – a visszaút azonos a leutazással


Az útvonalon 3 alagút található, mindhárom 1 km-nél rövidebb, közepesen vagy jól kivilágított.


Pénzt váltani a határon lehet.


Az értéktárgyak (notebook, fényképező, pénz) bevitelét szükségtelen bejelenteni, mert csak időt pazarolunk vele.


A nemzetközi térképeken a mind a három érintett ország előszeretettel jelzi az autópályát, ami helyenként csak autóút, helyenként pedig egyszerű közút. A pályákon parkolók vannak kukával, a megszokott hazai pályapihenőket ne keressük. Kultúrált WC, ivóvíz, pihenési lehetőség a benzinkutak közelében van, főleg inkább Szerbiában, ritkábban Görögben.


A határ túloldalán már csak euró legyen nálad, forint ne, mert rosszul váltják mindenhol. Euróból mindenhol váltható helyi dinár.


A szerb autóút a határtól Feketic/Srbobran lehajtóig ingyenes, utána bármelyik lehajtón megyünk ki, mindenhol fizetni kell a megtett úttal arányos összeget (a végig pályán haladóknak két alkalommal), tehát kaput kikerülni nem tudunk. Pályát Belgrádig viszont igen: az elkerülő gyűrűig, Batajnicáig a pályával párhuzamos úton, Újvidéken (Novi Sad) keresztül is mehetünk (M22.1 főút). Az út többnyire jó, helyenként tűrhető minőségű, de mindenhol kátyú, trafi és többnyire rendőrmentes is. Térképet mindenképpen ajánlatos kéznél tartani, és nem árt egy tapasztalt navigátor sem. Így a horribilis pályadíj majdnem felét megspórolhatjuk, és az idő/benzin ráfordítás sem túl sok.
A körgyűrű ingyenes, majd Nis irányába kell továbbhaladnunk, ahol hamarosan egy kapu jön, itt csak el kell venni a cédulát, amiről a pálya végén tudják, mennyit kell fizetni. A pályát elkerülni itt már nem lehet. Alternatíva lehetne szerbia nyugati oldalán, Pristinán keresztül a főúthálózat, ez azonban Koszovón halad át, és a most szerveződő újabb államon csak az 50 Euróért megváltható zöldkártyával utazhatunk át (a nemzetközit nem ismerik el). Így az oda és visszaúton is csak a Presevoi határon lehet szerbiába lépni, amit csak a pályán (szerbül autopot) tudunk megközelíteni.


A szerb rendőrök a pályán néha feltűnnek, de pisztolyos lézerrel kizárólag a gyorshajtókat vadásszák (nem feltétlenül a sebességkorlátozó tábláknál). A szembe jövők általában jelzik a rendőröket, akik többnyire csak posztolnak az autó mellett.


A pályán dínárral és euróval is lehet fizetni. Úgy láttam, hogy kár dínárt váltani a kapuk miatt, amíg 3 forintnál magasabb az árfolyama, mert Euróban olcsóbban jön ki. (pl Leskovacnál 240 Din vagy 3 Euro).


Sajátosság a szerbeknél, hogy az autóutat is pályaként használják, és módszeresen mindenki lehúzódik az út szélére, hogy előzni tudjanak. A szembe jövők (is) még akkor is előznek, ha jórészt a mi sávunkban tudnak csak eljönni, mert látják, hogy elférünk az út szélén, és számítanak rá, hogy lehúzódunk.


A közúti táblák legtöbbjénél a cirill felírat alatt az általunk olvasható változat is szerepel mind a két jugoszláv utódállamban.


Kutak sűrűn vannak, az ár egységesen mindenhol azonos (84,2 Dín, 1 din=3,3 Ft), a maszek kutak minőségével sem szokott ma már baj lenni.


Eddig minden beszámolóban más-más összeget találtam a kapuknál fizetendő összegre, így utána néztem a Szerb Nemzeti Bank hivatalos közleményében (hivatkozást lásd lejjebb): 400 + 400 + 1050 + 240 din, vagy Euróban: 5 + 5 + 13 + 3, ugyanez visszafelé is fordított sorrendben. Mi személyautóval Foreign Vehicles IV. kategória vagyunk.


Sebességkorlátozás: 60/80/120 km/h


Macedóniában
valamivel rosszabb a pálya is, de szerencsére olcsó. A kapukat kikerülni nem érdemes, a pályát elkerülni pedig nem lehet. Amíg a középső pályaszakasz felújítás alatt áll (ahol a két oldal elválik egy időre egymástól), a legdrágább, 80 dináros kapun fizetés és lassítás nélkül át lehet hajtani. Az első kapunál 50, a másodiknál 60 Macedón dinárt kell fizetni. Mindössze 4 euróból 240 dinárt válthatunk, ami oda-vissza elég. Ha dinárban fizetsz, nem lesz semmi baj.


Ha Euróban akarunk fizetni, akkor számoljunk arra, hogy lustaságunknak vagy tudatlanságunknak nagy ára lesz, mert akár egy kapunál is elkérhetnek 5 Eurót! A kapus alkalmazottak aljas módon minél jobban megpróbálnak becsapni. A tudatlanoktól megkérdezik, hogy csak egy szakaszt fizetnek, vagy az egész Macedón pályát (ilyen mellesleg nincs is!). Persze a turisták legtöbbje Görögbe tart, és lecsengeti a kitalált nagyobb összeget az egész pályára, ami átverés, mert a második kapunál ugyanúgy fizetni kell. Erre jön még az, hogy az igazi blokk helyett áruházi cirill betűs blokkot adnak, amihez a kapu utáni esetleges ellenőrzésnél nem tudom mit szólnának … A valódit úgy lehet felismerni, hogy alul szerepel rajta az ovális MK felségjelzés, és több helyen is fel van tüntetve számmal a fizetett összeg. Ha már kifizettük az útdíjat, nyugodtan kérjük el az igazi blokkot.


Macedóniában rendőrt elvétve látni csak. A nemzetközi zöldkártyát minden esetben kérik, vízum már nem kell.


A macedón-görög határon van egy Duty Free áruház, ahol szeszes italt, cigarettát, parfümöt, édességet, ruhát is lehet kapni. A görög italokat itt érdemes beszerezni menetben is (csak át kell sétálni az úton), a cigaretta szintén olcsó. Cigaretta karton: 5,2-5,5 E-tól, Ouzo 1l: 4,15 E, 2l 8E.


Sebességkorlátozás: 50/90/130 km/h


Görögországban
kevés sebességkorlátozó tábla van, azoknál sem mérnek. Rendőrt néha látni, nagyritkán leállnak a nagyobb kereszteződésekhez igazoltatni (autóúton-pályán is), de egyáltalán nem rossz szándékúak.


A közúti táblákon először görög betűkkel, majd néhány méterrel később másik táblán normál betűkkel is kiírják a településneveket, üzeneteket. Egy-két betűs eltérés nem csak a térképtől, hanem a másik közúti táblától is előfordul.


Sebességkorlátozás: 50/90/130 km/h


Görög fizető kapuk – Minden kapunál 2 Eurót kell fizetni, korrekt blokkot adnak, gyorsan megy a fizetés, nincs sor.
A pályán Athén felé haladva az első kapu a Thessaloniki/Athén elágazás után van, kikerülni hosszas, ezért nem éri meg egyik irányba sem.
A második kapu Leptokária után van. Thessaloniki felé tartva nem kell fizetni (még lassítani sem), Athén felé pedig könnyen kikerülhető. Leptokária felé kell letérni (a tenger felé tartva), majd a vasúti alagút után jobbra fordulni Skotina felé. Két kereszteződés és Stop tábla után a pályával párhuzamos úton egy nagy emelkedő után visszatérünk az itt már autóútra szűkülő National Road-ra. (a valóságban sokkal egyszerűbb, mint ahogy a leírás alapján tűnik)
A Tempi völgyénél nem lehet kikerülni a kaput egyik irányba sem.


A görög autóstérképek egyike sem pontos, sok új út épült, a kereszteződések, utak máshogy vannak jelölve. A valóságban az utak mindenhol kiválóak, szélesek, még a legalacsonyabb rendűek is.


Látnivalók Nei Pori környékén
– péntekenként a városban piac
– Dion: régészeti park, (anfiteátrum, régi fürdő, stb); régészeti múzeum. Mindkettő belépődíj ellenében.
Olympos: 944 m magas Stavros és 1100 m magas Prionia menedékházak autóval is megközelíthetők Litohorón keresztül, innen tovább viszont csak az E4-es turistaút vezet fel a Mytikas 2917 m magas csúcsára, vagy az alacsonyabban fekvő menedékházakba.
Paralia (Katerín mellett): a környék legnagyobb és igen olcsó turista paradicsoma, szórakoztató központja. Hajókirándulások, buszos kirándulások jelentkezési standja itt található.
Katerín: a térség legnagyobb városa szűk utcákkal, sétálóutcával, olcsó benzinkutakkal.
Panteleimonasi vár: messziről látható, a tengerparti település egyik szikláján álló vár.
Öreg Pori: (Poroi, Nopoi Poroi) a Shell kútnál kell közvetlenül lekanyarodni jobbra az Olymposra. A régi, kiöregedett hegyi falu, Pori hangulatos kültéri éttermekkel, vendéglőkkel, útközben szép kilátással, elhagyatott romos házakkal. A Nei Poriban lakók szülei éldegélnek, éldegéltek itt. Különös hangulatú, főleg este.
Litohoro: az Olympos lábánál található város házai eltérnek a tengerparti apartmanoktól, szűk sétálóutcáit, vendéglőit érdemes felkeresni. A sétálóutcák egyikén található szupermarket a környék legolcsóbb üzlete.
Tempi völgye: az autóút áthalad a völgyön. A látnivalókhoz az út előre jelzett pihenőjében hagyhatjuk a kocsit (bármely irányban). Innen lépcsőn vagy alagúton át érhetjük el a forrást, barlangtemplomot, és a patakot, amiben a hiedelem szerint ha megmossuk az arcunkat, örökké szépek maradunk (és talán elkerül a betegség is?).











Kalampáka: ikonfestő műhelyek. Kézzel festett szentképek, vallási tárgyak, szuvenír. A Meteorák lábánál található, a kolostorlátogatás előtt érdemes megállni.
Meteórák, kolostorok: Nei Poritól kb 150 km-re különleges sziklák (ez a Meteorák) és a rájuk épített kolostorok a világörökség részét képezik. Ma 6 kolostor látogatható, melyek mindegyikébe 2 Euro a belépő, de látnivaló és látvány közt viszont óriási különbségek vannak. A legszebbek az Agios Stephanos, Metamorphossis, Varlaam kolostorok. Elvileg csak fedett vállal, nők hosszú szoknyában, férfiak térdet fedő nadrágban látogathatják, de ha nincs, a bejáratnál ingyen adnak mindenkinek szoknyát, kendőt. A lakóit és a belső termeket van ahol nem szabad fényképezni.
Kokkino Nero: sziklás, kavicsos, kristálytiszta, kevésbé felkapott tengerpart.








 


Hasznos oldalak:


Európai útvonaltervező: www.viamichelin.com
Európai Egészségbiztosítási Kártya
www.oep.hu/portal/page?_pageid=34,34922&_dad=portal&_schema=PORTAL
Hivatalos szerb pályadíj: www.dzp.co.yu/pdf/cene_putarina_eng.pdf
Részletes (cirillbetűs) friss szerb útvonaltérkép:
www.dzp.co.yu/pdf/serbia_main_and_regional_road.pdf
Magyar autópálya: www.autopalya.hu, www.nif.hu
Külföldi autópályák: www.autopalya.lap.hu
Hivatalos devizaárfolyam: www.mnb.hu/engine.aspx?page=napiarfolyamok
Görögországi nyaralásokról: www.utikalauz.hu/gorogorszag
Görög autóstérkép: www.greeklandscapes.com/maps.html
Meteora térkép: www.kalampaka.com/anapafsas/photos/map.jpg


Görög Árak (1 E = 260 Ft)


Benzin: 0,95-1,2 E
Kenyér (0,5 kg) 60 cent
Tartós kalács: 1,7 E
Ásványvíz: 6-os zsugorban: 1.80-2.40 E
Olivaolaj: 2,5 E-tól
Export sör dobozos: 0,4-0,6 E
Gyros pitában: 1,7-2 E
Gyros v. Souvlaki tál: 5-6 E
Souvlaki kenyérben, pitában: 1,7-2 E
Fagyi: 1 E (spatulával)
Sárgadinnye: 0,8 E
Tzatziki: 2-3 E
Feta sajt kg: 6 E
Tőkehús kg: 4-6 E
Friss tengeri hal kg: 3-4-5-8-10-20 E
Sült kalmár: 4-6 E
Sült kagyló: 5-6 E
Sült gavros: 5-6 E
Kekszek, sütemények kg: 5-10 E
Rahát: 4 E
Jégkrém pálcikás: 0,5-1,5 E
Autópálya kapudíj: 2 E
Üdítő 2l egyszerű: 0,7 E
Egyszerű lekvár 450g műanyag dobozos: 0,7-1 E, mini 10 cent
Kisüveges minőségi narancslekvár: 2-7 E
Gyékényszőnyeg: 1 E
Napernyő: 4 E
Mazsolabor 750ml (Mavrodaphne): 4,5 E
Kismotor, quad bérlés 1 óra benzinnel: 5 E, nagy benzin nélkül 6 E-tól
Motor bérlés 3 óra benzin nélkül: 12 E
Nektarin, őszibarack kg: 1,5 E (elvétve 1 E)
Egész napos hajókirándulás: 15 E-tól


Képek a kirándulásról:
www.biharite.hu oldalon és az alábbi linken:
www.freeweb.hu/btbe/kepek_elemei/103%20gorogorszag/index.html


Hegedűs Zoltán


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár