Klatsmányi Péter: Horvátország, Tribunj – visszaút Vajdasági kitérővel – 2004.07.30–08.11.
Kedves Utazók!
Nagyon hasznosnak találtam ezeket az oldalakat az utazásunk megtervezéséhez, ezért úgy gondoltam, leírom, mit tapasztaltunk az utakon.
Célunk Tribunj volt, Vodice, illetve Sibenik mellett, azaz Zadar és Split között félúton. Július 30-én, pénteken délután indultunk Budapestről, megálltunk Fehérvárott, így körülbelül úgy számolhatjuk, mintha 19 órakor indultunk volna Pestről. A Velencei-tóig, illetve a Balatonig a szokásos hétvégi menet miatt nem volt túl jó. Ezután majdnem mindig annyival haladhattunk, amennyivel szabad. A határ gyors volt, utána majdnem végig autópálya. A SPLIT feliratot kell végig követni, jól ki van táblázva.
Zágráb környékén, egy autópálya-csomópontnál 80 km/órás tábla volt, itt mértek is (csak itt találkoztunk rendőrrel).
Az új autópályaszakaszok tényleg működnek, összesen egyszer volt csak kitérő, a Mala Kapela alagutat csak jövőre építik meg, ezért ott kerülőút volt: 5 km autóút (60-80 km/ó), 10 km szépen jelzett és (talán ilyenkor éjjel) kis forgalmú szerpentin (30-60 km/ó), majd megint 5 km autóút (60-80 km/ó). Nem lehet előzni, ezért egy-egy teherautó megfogja a sort, de ezek a jelzett (engedélyezett) sebességgel mentek, így csak örülhettem, hogy semmi őrült nem akar letolni az útról (merthogy a teherautót tiszteletben tartják). Azután ismét autópálya, tempomat be, pihenés.
Az alagutakban 100 km/órás korlátozás van, a Zadar előtti nagy autópálya-szerpentineken 80-100 km/órás korlátozás. Egyébként majdnem végig 130-cal mentünk.
A Szent Kő (Sv. Rok) alagút is üres volt, itt csak egy-egy sáv van, nem lehet előzni, de nem is volt kit. Bár szellőztetnek, így nem kellett megfulladni, de mégis ajánlom, hogy aki tudja, az erre a néhány percre (max. 5 km hosszú lehet) zárja le a külső szellőzőnyílásokat. Amikor lefelé mentünk, akkor északi irányba szellőztettek, azaz az elején volt büdös, a végén meg friss tengeri levegő, visszafelé már nem tudom, mert bedugtam az autó orrát, amíg áthaladtunk.
Pont ott jöttünk le az autópályáról, ameddig megépítették (Pirovac).
A telihold sokat segített az éjszaki vezetésben. Úgy látszik, az éjszakai túra nem népszerű, kevés volt az autó, a kapuknál max. 1-2 kocsit kellett megvárni, pedig a szombati váltás környékén utaztunk.
Fél négyre értünk le a Tribunji strandra. Megcsodáltuk a teliholdas tengert, majd aludtunk pár órát. Így frissen kezdhettünk a szálláskeresésnek, ami nem elhanyagolható a melegben. A szombati váltás miatt igen sok szabad szoba volt, végül a tengerparton vettünk ki két szobát összesen 4 főnek, fejenként 15+1 euróért éjjelente.
ÖSSZEFOGLALÓ ADATOK:
Budapest — Tribunj: majdnem végig autópályán, kis forgalommal, éjjel, kb. 690 km, 8,5 óra kényelmesen, több megállóval, díjak: 155 kuna összesen.
Visszafelé a célunk a vajdasági Ada volt: felmentünk autópályán Zágrábig, majd a keleti útra fordultunk. Ekkor is éjjel mentünk, ráadásul szerdán, így még kevesebb volt a forgalom. A rettegett zágrábi fizetőkapusoron, ahol kilométeres dugók szoktak lenni, csak 1 autó volt előttünk. A kelet felé tartó autópálya Zágrábtól majdnem a határig van meg (talán Zupanje), addig a díja 89 kuna, utána a szerb határig vékony autóút, majd kis forgalmú határátkelőhely, utána megint fizetős autópálya (a határon lehet váltani dinárt). Elég borsos (helyi rendszámmal a harmada lenne), kb. 80 km-re 280 dinár (1000 Ft) volt, ez a határtól Rumáig ment, ott északnak fordultunk Újvidék felé. Újvidékig szép kis utak vannak, Pétervárad után érdemes a bal oldali sávba sorolni, hogy ne a vasúti hídra kelljen várakozni hosszú-hosszú perceket, hanem a másik két híd egyikén haladjunk át. Adáig kb. 900 km volt az út, 208 kuna + 280 dinár.
Az volt a tapasztalatom, hogy az autó sokkal kevesebbet fogyasztott az autópályán (bekapcsolt tempomattal), mintha kis utakon mentünk volna, sok fékezéssel, gyorsítással. De borsos az autópályadíj. Ám sokkal könnyebb a vezetés. Én tehát az autópálya mellett voksolok.
Remélem a sok szöveg mellett hasznos információkat is elrejtettem.
Üdvözlettel: Klatsmányi Péter
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu