Marz András – Ismét Orebic 2005.07.09-16. – Én így kerülöm el a dugókat
A friss beszámolók szerint a horvátországi utazás még mindig nem olyan álomszerű, mint ahogy azt az autópálya új szakaszainak átadásakor gondolhattuk volna. A hírekből akkor kimaradt, hogy néhol csak a fele igaz a pályának. Marz András precíz, jól követhető írása fontos egérutakat mutat meg ebben a felemás helyzetben a Zágráb környékén és Split irányába utazóknak. Sokat segíthet abban, hogy se az odafelé, se a hazaúton ne rontsa el a kedvünket a kényszerű várakozás. Ráadásul még spórolhatunk is segítségével.
Üdv. Mindenkinek!
A fenti időpontban a tavalyi évhez hasonlóan ismét Orebicben voltunk. Az útvonal végig Horvátországon keresztül vezetett.
A tavalyi beszámolómat azzal egészíteném ki, hogy megpróbálok egy-két, szerintem hasznosítható tanácsot adni a szombati turnusváltó időszakban utazóknak a dugók elkerülésére azzal, hogy részletesen leírom a hazafelé vezető utunkat!
Először is az odaút
Mint azt sokan tudjuk, elkészült a Zágráb-Split autópálya, az útdíj Zágrábtól Splitig 157 kunába kerül. Mi este 7-kor indultunk Budapestről, végig folyamatosan tudtunk haladni. A forgalom a Balatonig erősebb, utána végig gyér volt. Az autópályának hála, hajnali 4-kor már Dugopoljénél voltunk, ebben benne volt másfél óra pihenő Zadar magasságában.
Aki nem Splitbe igyekszik, az a fizetőkapu után a Makarska, Trilj tábla irányába menjen, ugyanis ez az útvonal csak Makarskánál megy le a tengerpartra, elkerülve Omist, ahol a Cetina híd miatt csinos kis dugók szoktak kialakulni.
Az út Brela előtt lemegy a tengerpartra majd, a Makarska riviéra településein áthaladva Ploceba érünk. Itt lehet komppal átmenni Trpanjba, ahonnan már csak egy ugrás lenne Orebic. Én a tavalyi beszámolómban elmondtam a véleményem erről a kompról, senkit nem akarok sem rá, sem lebeszélni. Mi idén is inkább körbementünk Neum felé (a boszniai tengerparti város – a szerk.), itt ugyanis olcsón tele lehet tölteni a járgányt (1.77 Km.~ 220 Ft. per liter, lehet kártyával is fizetni).
Reggel fél 11-kor Orebicben voltunk, ebben benne volt a neumi tankolás és még 3*15perc pihenő is.
A hazafelé út
Kezdeném azzal, hogy a fent említett autópályán két, közel 6 kilométeres alagút található (Mala Kapela és Sveti Rok), melyeknek egyenlőre csak az egyik fele járható, így a forgalom irányonként egy csak sávban haladhat! Amíg ez az állapot fennáll, addig aki nem tud korán elindulni, az ezeket a helyeket szombaton messzire kerülje el!!! Jómagam későn kapcsoltam, és a Sveti Roknál szépen beleszaladtunk a dugóba. Az áthaladás majdnem 2 órát vett igénybe tűző napon. Miután ezen átverekedtük magunkat, nem kívántam a Mala Kapelánál hasonló helyzetbe kerülni, ezért a Gornja Ploca kihajtónál lejöttem a pályáról. Innen egy jó minőségű autóút vezet Udbináig ahonnan utunkat a régi Split-Plitvice-Karlovac úton folytattuk tovább (E-71-es).
Mint említettem későn kapcsoltam, ezért ha újból csinálhatnám, akkor a Zadar 2 kijáratnál jöttem volna le és Posedarje Jasenice útvonalon mentem volna Gracacig, és innen folytattam volna az E-71-esen. (Egyébként a pályáról lehetett látni ezt az utat, az autók folyamatosan haladtak rajta amíg mi a pályán szívtunk). Az E-71-esen Karlovacig folyamatosan lehetett haladni, a forgalom gyér volt (mindenki a pályán volt), úgyhogy ezt az útvonalat jó szívvel ajánlhatom, ráadásul ingyen van!
Megérkezünk Karlovacba. A következő problémás objektum szombaton, a már hírhedtté vált zágrábi fizetőkapu (Lucko) szokott lenni. Itt szintén 5-6 km.-es sorok szoktak ilyenkor kialakulni! E kapu kicselezésére a következőt csináltam: A karlovaci ,,kártyhúzós” kaput elérve van egy jelzőlámpás csomópont! Itt ki lesz írva zöld színű táblára, hogy Zagreb egyenesen (ez vezet a pályára), sárga színű táblára pedig, Hogy Zagreb, Ozalj balra. Itt kell balra fordulni! Ez az út az autópályával párhuzamosan halad Zágrábig, (a térképen másodrendű útként van jelölve) úgyhogy kilométerben ugyanannyi, viszont a forgalom mérsékelt, és nincs fizetőkapu!
Stupnik település után fel lehet hajtani a pályára, ez már a zágrábi elkerülő.
A felhajtónál Maribor, Ljubljana, Karlovac, Lipovac táblák vannak. Nekünk a Lipovac tábla kell (itt nincs kiírva Gorican, ami elsőre zavaró lehet). Az elkerülő szakasz után kártyahúzás Sveta Helenánál és tűz a határig!
Még annyit, hogy utazás közben célszerű hallgatni a horvát rádió 2-es programját! Itt a horváton kívül angol és német nyelveken is óránként tájékoztatják az autósokat az utak állapotáról!
Remélem, hogy a javasolt útvonallal a segítségetekre tudtam lenni, nekem bevált! Megspóroltam vele legalább 3 órát (és vagy 85 kunát).
Pénz, tankolás:
Ezek örökké visszatérő témák szoktak lenni, főleg az előbbi! Amióta a tavalyi beszámolót megírtam sokan kérdezték, hogy kunát, eurót, vagy forintot vigyek-e?
Nekem az a tapasztalatom, hogy akinek január-február környékén van módja beszerezni a nyaraláshoz szükséges pénzt az tegye, ugyanis ekkor még meg lehet venni a kunát 34-35 Ft.-ért. Ha beindul a nyári szezon akkor érdemes inkább eurót venni és azt átváltani kint, mert a kunát ilyenkor 36.50 alatt már nem lehet beszerezni. (Láttam én már 37.50, sőt 38-ért is ilyenkor).
Ha szabad ilyet írni, akkor elmondanám, hogy a horvát NOVA BANKA idéntől az OTP csoport tagja, tehát akinek OTP-s bankkártyája van az mindössze 1 EUR tranzakciós díj felszámolásával vehet ki pénzt a NOVA BANKA automatáiból!
Ilyenkor az átszámolás deviza eladási árfolyamon történik amely jelenleg 1 Kn.~33.50 FT. A bankautomaták a www.novabanka.hr oldalon találhatók meg. (Nem hittem, hogy egyszer még én támogatom az OTP-t. Nem is szólva a következ(: – a szerk.)
A másik kérdés az üzemanyag kérdése szokott lenni, nem alaptalanul a mai benzinárak mellett!
Én így csinálom (45 literes tank, 6.5-8 literes fogyasztású autóm van):
Soroksáron tankolok a benzínkutat is működtető két hipermarket egyikénél. (a szerkesztő által puhított szöveg.) Ennél kedvezőbb Budapest környékén nincs!
Nagykanizsánál van egy kút, amelyiknél kb. 10 Ft. különbség van a többihez képest. Itt érdemes újból teletankolni, mert Horvátországban még drágább mint nálunk.
Neum (Bosznia). A kút odafelé úton balkéz felöl lesz a főút mellett a település után 1-2 km-rel. Az ár: 1.77 Konvertibilis márka ~ 220 Ft. 95-ös benzin, bankkártyával fizetve. (Van egy kút bent a településen is, de azt nem próbáltam).
Visszafelé ugyanez fordítva.
Aki Isztriát, vagy a Kvarner-öblöt célozza meg annak érdemes Szlovéniában tankolni, a 95-ös 223 tolárba kerül ez bankkártyával fizetve kb. 234 Ft.
Ha valakinek lenne kérdése akkor várom.
Marz András
A beszámolót Word formátumban is letölthetitek ide kattintva>>
A szerző írásai Az Útikalauzban
Marz András: Ismét Orebic (Horvátország) – 2005
Marz András: Utazás Dél-Dalmáciába – 2004
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu