Tóth Tibor: Utazás Nei Poriba – 2006. május
Rövid írás praktikus információkkal, téképpel
Nemrég jöttünk haza Nei Pori-ból és szívesen megosztom autós tapasztalataimat.
Budapest- Nei Pori 12 óra, kétszer fél óra megállással, sebességhatárok betartásával, éjszaka. A határállomásokon maximum öt percet álltunk. A lényeg az, hogy a vendégmunkásokkal ne egy ütembe utazzatok. Ehhez nagyon jó segítség Török László: Nyári török inváziós naptár 2006-ra táblázata.
Budapest – Röszke másfél-két óra. A határon egyszerű a kilépés, de megtalálni a szerb határállomást nem volt egyszerű az éjszaka (eltorlaszolt út, hiányos táblák a határsávban), mert átirányítottak a régi átkelőhöz. Remélhetőleg nem sokára megnyitják az újat. A belépés után egy kicsit megijedtünk, mert a szembejövő sávban vagy két km-en álltak a kamionok és az autók és így mi sem tudtunk haladni a manőverező, visszafordulni akaró autóktól. Aztán jött az autóút kb. 50 km-enként egy rendőrrel, főként a lehajtóknál és a fizetőkapuknál.
Autópályák Észak-Görögországban |
Az autópálya/autóút díjakat a tavalyihoz képest kb 10%-al emelték. Újvidéknél kb 20 km-en felbontották az utat, végig 60/80-as táblákkal. Azért lehet látni félig beforgatott 40-es táblákat is. Mindenki értelmezze úgy, ahogy akarja ;-). Belgrád-Nis: a rendőrsűrűség nem változott. Több helyen is rámfogták a radarpisztolyt, de nem állítottak meg mert pont 120-al mentem és nem is fékeztem. Különben, azok közül akik megelőztek, később szinte minkenkit kinn láttam a rendőröknél, országjelzéstől függetlenül. Nis-t elhagyva az volt az érzésem, mintha a buszokat szedték volna ki. A határ előtt kb. 100 km-en keresztül 80 km/ó út 60-as táblákkal megtűzdelve. Nem egy gyors dolog, de legalább nem aludtam el, mert kellett a sebességre figyelni.
A szerb kilépés gyorsan ment, a makedón belépésnél kérték a “ződ karta-t”
Javaslom, hogy az autópálya kapuknál kérjétek el a fizetési bizonylatot, ha “elfelejtenék” odaadni. Autópályarendőrök Macedóniában is vannak de senkit nem láttam, hogy megállítottak volna. Az autópályán egyébként találkoztunk gyalogos forgalommal is, általában hosszában. Makedón kilépés simán ment, a görögök kérték a zöld kártyát és a megkérdezték hogy nyaralni megyünk-e. Szóval ez is gyors volt.
Az egyedüli rendőr ellenőrzéssel közvetlenül a katerini autópályakapu után találkoztunk. A külföldieket félreállították, elkérték az útlevelet, forgalmit – ha jól emlékszem – és kijegyzetelték, majd udvariasan elbúcsúztak.
Szerintem a görög szakaszon nem lehet eltévedni (legalábbis nekünk nem sikerült a teljes éjszakai vezetés után sem). Határ után Thesszaloniki irány autóúton, majd pedig Athén irány autópályán (E75). Ha jól emlékszem kétszer kellett 2 Euro-t fizetni Katerini-ig az autópályán.
Egy ismerös házaspár mesélte, hogy kissé körülményesen, de ki lehet kerülni a fizetökapukat. Ezt csak annak ajánlanám akik nem vezettek fél napot egyfolytában.
Amit mindenképpen megjegyeznék, hogy a sebességhatárok betartása esetünkben nem volt hátrány.
Ezúton is köszönöm az eddigi jegyzetek íróinak a sok hasznos tanácsot és mindenkinek jó utat kívánok!
Tóth Tibor
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu