Új autópályaszakaszok és díjak Horvátországban 2004 nyarán
Figyelem! a 2008 júniusi állapotról ide kattintva olvashattok!
A horvát autópálya társaság honlapja szerint elkészült a Zágráb-Split közötti út idei évre tervezett szakasza. Az összesen 380 kilométeres útból júniusban még 177+25 kilométer hiányzott. Közben több részletben átadták a forgalomnak az alábbiak szerint
Gospic – GornjaPloca – 26 kilométer – június 30.
Zadar II – Pirovac – 36 kilométer – június 30.
Vrpolje – Dugopolje – 45 kilométer – június 30.
Mala Kapela alagút – Žuta Lokva 15,5 km – július 15.
Perušič -Gospić 11,3 km – július 15.
Žuta Lokva -Perušić – 45 km – július 27.
Összesen: 179 km
A fentieken túl az idén még hiányzik a Pirovac-Vrpolje közötti, kb 25 kilométeres rész. Ezt és a fontos részét képező Krka-viaduktot jövő szezonra ígérik. ( gy.á.)
Vázlatos térkép az autópályákról – 150 Kb – a horvát autópálya társaság honlapja
Müller Anikó segítségével feltettük annak a térképnek a másolatát, amelyet a határon ingyenesen adnak a turistáknak az autópályákról. Mint az a beszámolókból is kiderül, a térképen szaggatott vonallal jelzett szakaszok már elkészültek. (itt balról kicsiben látható)
A térkép olvasható méretben ide kattintva tölthető le jpg formátumban. A mérete 900 Kb >>
Az új autópályaszakaszokról szóló személyes tapasztalatokról a “horvátországi bejáratnál” olvashattok tucatnyi beszámolót, ha ide kattintatok.>>>
Vélhetően mostantól nem kérdés, hogy Magyarország délnyugati részéből milyen úton lehet gyorsabban eljutni Zadarba, Splitbe. Hisz az autópályát nem nagyon lehet ellenfele. Ha valaki mégsem siet, s ráadásul a Karlovac utáni tetemes autópályadíjat is meg akarja spórolni – vagy gyönyörködni akar a Plitvicei-tavakban – annak továbbra is érdemes megfontolni a korábban használt – Karlovac-Udbina – útvonalat. S a választásnál arról se feledkezzünk meg, hogy az autópálya várhatóan elviszi a forgalom jelentős részét innen, így itt is könnyebbé válik a közlekedés.
Az új szakaszok átadása után is marad a kérdés, hogy a Dalmáciába menők miért nem próbálkoznak a Bosznián át vezető úttal. – Erről bővebben itt olvashattok.>>
Végül még egy nagyon fontos szempont. Nem csak az irány, az utazás időpontja is nagyon meghatározza a forgalmat. Aki csak teheti, az ne a hagyományosan kialakult hétvégi váltási csúcsoknál utazzon.
——————
A fentiekhez kiegészítésül olvasásra ajánlom a Horvát Idegenforgalmi Közösség alább olvasható korábbi anyagát – akkor még többnyire a tervekről.
A 2004 tavaszi tájékoztató
A Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti irodájától az alábbi információkat kaptuk az idei nyárra befejeződő közúti fejlesztésekről .
A horvátországi autópálya hálózat folyamatosan bővül, idén további 200 km új autópályát adnak át, így az eddigieknél is gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban juthatunk le az Adriára.
Az utóbbi évek közlekedési, pontosabban úthálózati infrastruktúrájába történt intenzív befektetéseknek köszönhetően az 2004-ben várhatóan a tavalyi 170 km új útnál is többet fognak építeni.
Idén a majdani Zágráb – Split autópálya nyomvonalán építik a legtöbb új utat (177 km),
a következők szerint:
Mala Kapela- alagút – Gornja Ploča közötti autópálya szakasz befejezése (96 km),
Zadar-Pirovac (36 km)
és a Vrpolje – Dugopolje szakasz (45 km).
Az új szakaszoknak köszönhetően a Zágráb – Pirovac csomópont (299 km) közötti menetidő akár három órára is lecsökkenhet. Ezen a szakaszon már csak a Mala Kapela – alagút építési területét kikerülő autóúton kényszerülünk letérni a Zágráb – Split autópályáról, amely 2005-re készül el teljes hosszában.
A 2004-es idegenforgalmi szezonban a 12 km-es Bosiljevo – Vrbovsko szakasz átadásának köszönhetően immáron végig autópályán autózhatunk Zágrábtól Rijekáig.
Különösen a szlovén és olasz turistákat örvendezteti meg az a hír, hogy a rupai – (szlovén) határátkelő és Rijeka között további 15 km új autópálya szakaszt adnak át.
A Magyarország irányából érkezők számára pedig az a legfontosabb hír, hogy a Novi Marof -Varaždin szakasz átadásával végig autópályán utazhatunk, így akár az Isztriára, a Kvarnerre, vagy Dalmáciába tartó autósok is jelentős menetidő csökkenéssel számolhatnak a magyar határtól egészen Zágrábig.
Egyébként a 2001- 2005. között a 450 km autópálya, és 81 km autóút megépítését előirányzó terv teljes mértékben megvalósulni látszik.
2005-öt követően további 373 km autópálya és 61 km autóút építését tervezik:
a magyar határtól Eszéken keresztül vezető szakasz a bosnyák határig,
a Rijeka – Žuta Lokva,
valamint a Split – Ploče szakasz.
(A képre kattintva olvasható méretben is le lehet tölteni a térképet!)
Autópályadíjak
A sajtóból és az autópálya társaság honlapjáról szerezett információk szerint július 1-én a díjak “átlagosan 14 százalékkal” megemelkedtek. Mivel a társaság honlapján nem találtunk meg minden díjat, ezért a hiányzókat csak a korábbival tudjuk szerepeltetni. Nagyon örülnénk, ha az arra járók friss információkat küldenének a korábban már megadott elérhetőségekre. A már ismert árakból úgy sejtjük, hogy a tenger felé jobban nőttek a díjak, mint a kelet-nyugati útvonalon.
A határtól Rijekáig:
Gorican – Zágráb: 36 kuna
Zágráb – Rijeka: 56 kuna +az emelés
– Rijeka után az Isztriai – félszigetre utazóknak:
+ Ucka-alagút: 26 kuna+ emelés
Senj és környékére (pl. Rab sziget, Pag sziget) utazóknak: 63 kuna/autó
– a következő szakaszokból áll:
Gorican – Zágráb: 36 kuna
Zágráb – Josipdol (Mala Kapela alagút): 39 kuna
A Zadarba utazóknak:
Gorican – Zágráb: 36 kuna
Zágráb – Josipdol (Mala Kapela alagút): 39 kuna
—
Gospic-Zadar 29 kuna
Közép- és Dél-Dalmáciába (Split-Dubrovnik) utazóknak:
Gorican – Zágráb: 36 kuna
Zágráb – Josipdol (Mala Kapela alagút): 39 kuna
—–
Gospic-Pirovac 50 kuna
Vrpolje-Dugopolje – 17 kuna
Krki–i híd díj: 15 kuna/autó (15)
Mikor utazzunk Horvátországba?!
Ide másoltam a Horvát Idegenforgalmi Közösség 2004-es kiadványának ábráját a 2003-as nyár különböző napjain várt forgalomról. Nem tévedés, a korábban nagyon precíz Horvát Idegenforgalmi Közösség egy lejárt ábrát helyezett el a kiadványban. S május óta hiába próbálkozok, nem sikerül idei anyagot szerezni. Persze, abban talán igazuk van, hogy az idei utazási helyzetek még a korábbinál is kiszámíthatatlanabbak.
Annyi ebből is kiderül, hogy a váltások idején sorozatosan ismétlődnek a kritikus helyzetek. Az eddigi tapasztalatok szerint a megfeleő heteket, illetve azok napjait kell összehasonlítani a tervezésnél. A konkrét dátum nem annyira meghatározó. (gy.á.)
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu