Győrffy Árpád: Helsinki, a tengerre épült főváros - Finnország - 2006.
Jó szerencsémnek köszönhetően április első napjait Finnországban tölthettem. Egy repülőtéri tranzitot leszámítva második alkalommal jártam Helsinkiben.
Öt évvel korábbi első látogatásomkor nem fogott
meg igazán a város. Ebben persze része lehetett annak is, hogy
akkor már 15 napja úton voltunk, s ezalatt 6200 kilométert tettünk
meg egyik országból a másikba autózva. Bár most sem volt elég
idő a nézelődésre, a korábbi emlékek az új élményekkel felerősöve
egészen más színben mutatták a települést. Nekem most elsősorban
azért tetszett, mert teljesen más, mint amihez itthon hozzászoktunk,
amit az éppen divatos mediterrán üdülőhelyeken, vagy a népszerű
nyugat-európai nagyvárosokban megtapasztalhatunk. Helsinkit legegyszerűbben repülővel közelíthetjük meg, ahogy legutóbb mi is mentünk. A nemrég bővített repülőtérről közvetlen buszjárat visz a majdnem 20 kilométerre lévő belvárosba, azon belül is a főpályaudvarhoz.
Öt évvel ezelőtt autóval mentünk. Az akkori, Svédországot,
sarkkört, Lappföldet átszelő kerülőnket persze csak akkor ajánlom,
ha van bőven időtök. Egyszerűbb és rövidebb úton Lengyelországon
és a balti államokon, vagy Németországon, Svédországon keresztül
juthattok el Finnországba. Mindegyik esetben az út utolsó szakaszát
komppal kell megtenni. Talán ez a legjobb "belépő",
hisz az érkező kompról azonnal gyönyörködhetünk a belváros panorámájában. A négyszázötven éves város építészeti szempontból egykorú Pesttel, mert Helsinki is igazán csak a 19. század elején kezdett fejlődni, amikor az addigi svéd uralmat az orosz váltotta fel, és a rivális, Turku egy tűzvészben majdnem teljesen elpusztult. Erre a korszakra emlékeztet a város egyik jelképe, a gránittömbre épített Evangélikus Székesegyház, amelynek 62 méter magas fehér tömbje azonnal szembeötlik, bárhonnan is érkezünk.
Több mint százötven évesek a templomot körülölelő Szenátus tér házai is, köztük az egyetemi könyvtár, az egyetem, és a kormányzati palota. Ahogy Pesten, itt is a klasszicista stílus, a szecesszió a meghatározó, de az északi ember mentalitásának köszönhetően egy kevésbé cikornyás, mondhatnánk, kicsit hidegebb változat.Teljesen elüt a környezetétől a több mint száz éves orosz uralom egyik emléke az 1868-ban vöröskőből épített Uszpenszkij székesegyház, amely a legnagyobb görög-keleti templom Európa keresztény részén. Nem messze tőle, a tengerparti forgalmas piactér sarkán áll a köztársasági elnök palotája. A szinte jelentéktelen háromszintes épület különleges funkcióját csak a kapunál álló őr jelzi.
A város következő építészeti korszaka a független Finnországgal együtt indult. Az egyre letisztultabb északi funkcionalizmusnak sok érdekes példájával találkozhatunk. A legismertebb talán az 1700 férőhelyes koncerttermet is rejtő Finnlandia palota, amely a Mannerheim út felőli oldalról akár egy kisvárosi művelődési háznak is beillene, ahogy megbújik a fák között. A valódi méreteit, csak az északi oldalon húzódó öböl vízéről, vagy egy benti séta alapján érzékelhetjük. Az egyszerűség leglátványosabb példája az 1969-ben "épített" Sziklatemplom, amelyet egy gránittömb közepének kirobbantásával, és egy üvegből, rézből álló kupola ráerősítésével alakítottak ki.
A rendszeresen járó vízibusszal mindenképpen látogassunk el
a várost délről védő tengeri erődrendszerbe, a Suomenlinnába.
A
tengeri várat hat sziget összekapcsolásával, sáncok, bástyák,
alagutak megépítésével alakítottak ki a 18. század közepén a
svédek az egyre erősödő oroszok ellen. A világörökségi védelem
alatt álló erőd ma turistalátványosság és kedvelt piknikező
hely.
Aki nagy kalandra vágyik, persze strandolhat is, de nekünk nem jött össze, mert a legutóbbi ott jártunkkor, április elején, jég borította a várost övező tengert. Győrffy Árpád A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >> |