Konics Sándor:
Francia körút - 2003. május 25-június 05.
Egyhetes lázas készülődést követően hajnali három órakor indultunk
Balatonlelléről.
A képlékeny útitervünkre jellemző módon Münchennél útirányt
változtatva nem a francia Riviérát vettük célba, hanem Strasbourgot.
Ugyanis rájöttünk, hogy jobb lesz a fáradalmakat a legvégén
a tengerparton kipihenni. Szállást előre nem foglaltunk, csak
tippjeink voltak, és ez később nagyon hasznosnak bizonyult.
Első nagyobb megállónkat Ausztriában tartottuk, az egyik Rosenberger
nevü étteremben, ami nagyon kellemes hely bő étel és ital választékkal,
de a magyar pénztárcának kicsit soknak tűnő árakkal .Utunkat
folytatva késő délután értünk Kehl-be a hatalmas forgalom ellenére,-
ami a német autópályák állandó jellemzője legalábbis.
szerintünk - majd a hídon átérve már Strasbourg következett
és rögtön a város szélén található egy Forma 1nevezetű Motel,
melyből sok van Franciaország szerte, mivel ez egy hálózat,
szinte minden nagyvárosban van ilyen. Szerencsénkre itt még
volt hely, 27eu volt egy éjszaka 3főre,ami magában foglalt egy
három ágyas mosdóval ellátott szobácskát, fürdő-WC a folyosón
ami meglepően tiszta. Lehet reggelivel vagy anélkül is kérni,
átutazóknak ideális hely. Pár száz méterre található információs
iroda is.
Lepakolás után a városközpont felé vettük az útirányt, oda még
kocsival mentünk, mivel egyszer már voltam itt pár éve, könnyen
betaláltunk, és a folyó parton parkoltunk le, aztán séta be
az óvárosba , ahol ismét megcsodálhattam a monumentális katedrálist,
történelmi múzeumot, a városházát, hogy aztán végképp elfáradva
és ránk esteledve visszatérjük a szállásra.
Másnap korán indulás Reims irányába akkor még szakadó esőben.
Dél körül értünk a városba, ahol a katedrális közelében egy
parkolóházban hagyva az autót gyalog indultunk tovább. A katedrális
lenyűgöző, mind méretét mind díszítettségét illetően, egy csodálatos
építmény. Két órás városnézés után továbbindultunk Párizs felé,
ahova kora délután értünk, a legnagyobb csúcsforgalom közepette.
Akkor döntöttük el, hogy nem a tervezett Forma 1-es motelt fogjuk
megkeresni valahol a város szívében, hanem a Vica nevű osztrák
hölgyismerősöm által megemlített Versailles-i kempinget választjuk,
ahová hála a jól kitáblázott utaknak végül is nem volt nehéz
eltalálni. A kemping fekvése nagyon kellemes, egy erdőben a
városka szélén gyönyörű kis házakkal övezve. Sátorverés után
elindultunk felfedező körútra, mivel Vica említette a jó vasúti
közlekedést a belvárosba, és valóban a megálló kb. tiz perc
séta.
Tovább sétálva jó negyedórányira van maga a kastély együttes,
ami egy domb tetején állva lenyűgöző látványt nyújt. Este hat
után már ingyenesen lehetett besétálni a hátul elterülő "kertben",
ami több hektáron terül el, különböző labirintusokkal, tavakkal,
szökőkutakkal, pazar látványt nyújt. Az tájékozódás után vissza
a kempingbe, ahol kicsit furcsának találtam a vizes blokk egyes
elemeit: nincs ülőke a WC-n, amit aztán később megszoktam a
Riviérán.
Következő reggelen emeletes vasúttal mentünk be, kb. 20 perc
az út az Eiffel toronyig, és érdemes un. Turista kártyát venni
ami lehet egy-vagy három napos bérlet, és jó a vasútra, a metrókra,
amiből van 12 vonal. Ezeknél a helyiérdekű vasutaknál érdemes
figyelni a nevüket is, ugyanis női nevekkel vannak ellátva és
ha elnézi valaki, könnyen másik városrészbe kerül, volt benne
részünk.
Az Eiffel megálló a Szajna parton van, aztán pár perc séta,
persze minden jól kitáblázva, máris ott vagyunk a torony tövében,
egy nagyon aranyos kis tavacska mellett visz az út.
A torony tövében törpének éreztük magunkat, egyszerűen hihetetlenül
hatalmas. Lehet választani, hogy gyalog vagy liften hódítja
meg az ember, legalábbis az első szintig, mert onnan már csak
a lift marad. (én két éve a másodikig mentem gyalog - gy.á.)
A gyaloglás kb. 7eu, és miután felértünk gyönyörű panoráma tárult
elénk, egész Párizs a lábaink előtt hevert, szép napsütéses
időben ragyogott a város. Fent kávézhatunk, ehetünk a büfékben,
különböző nevezetes pillanatok fényképeken. Tíz perc séta ide
az Invalidusok épülete amely annak idején mint afféle "szoc.
otthonként" szolgált a megfáradt katonák számára, ma sok
sok fegyver, és egyéb kiállitás, és főképp- az épület túloldalán
található templomban nyugszik Napoleon, sírja egy monumentális
vörös márványból faragva. Természetesen itt merült le a videokamera
akkuja, amely később is többször adott okot bosszúságra.
Párizsban két egész napot töltöttünk, a metróval beutazva keresztbe-kasul,
megnéztük a Notre Dame-t, mintha a reims-i testvére lenne, a
Louvre udvarán ücsörögtünk, a kertjében sétál, napozik időzik
fél Párizs, ami errefelé természetesnek tűnik, vagy éppen az
Eiffel tövében ütik el az időt, míg a zugárusok kergetőznek
a rendőrökkel! El kell árulnom, hogy az Eiffel tornyos kulcstartó
Strasbourgi ára négy euro, itt már csak 1,50. kár előre megvenni!
A Louvre-tól elindulva a Concorde téren megcsodáltuk a párezer
éves Obeliszket, aztán végig sétáltunk a Champs Elysees-n, ahol
épp TGV kiállitás volt az utcán. A végcél a Diadalív volt, ami
jó kis domb tetején áll, és alig 7eu-ért fel is lehet mászni
egy szűk csigalépcsőn.
50m-nél magasabb, a tetején lehet sétálgatva gyönyörködni a
város nyüzsgésében, amint a tízegynéhány sugárúton özönlik be
az autóáradat, hogy tegyen néhány kört és araszoljon kifelé,
sok derűs pillanatot okozva a bámészkodóknak, mi jókat nevettünk.
Aztán irány a metró, egy átszállással már ott is voltunk a helyiérdekű
vasút állomásán, a metrók nagyon jól tájékoztatják az embert
egyből eltaláltunk bárhová amit célul tűztünk ki. Harmadik nap
délelőtt egy megálló a Hév-vel ellenkező irányba, és már is
Versailles kapuiban álltunk. Az épület hatalmas, órákat lehet
benn sétálni, mérhetetlen festmény, bútor, szobor árulkodik
a valamikori gazdagságról, nekem mintha még a letűnt korok illata
is érződött volna, kissé pisi szag formájában. Az ablakokon
át kilátás a kertre, leírhatatlan látvány. Az épület után következett
a kert, rögtön a labirintus, aztán megnéztük azt ami nem túl
szívderítő emlék kis Trianont, ami elég semmitmondó mint épület,
de a kertje szép.
A lenti nagy tavakban hatalmas halak úszkáltak, csónakázni is
lehet, és nagyon finom fagyit enni. A parkot szinte lehetetlen
bejárni akkora, de jól gondozott. Mi még délután visszavonatoztunk
az Eiffel tövéhez és egy jót heverésztünk a fűben. Ha valaki
korán akar indulni a kempingből az nézze meg a hivatali időt,
mi hatkor keltünk az induláshoz, erre a gondnok fél kilenckor
hajlandó volt elvenni a pénzt tőlünk, kicsit bosszúsak voltunk,
aztán indultunk Avignon irányába, de a Loire völgy érintésével.
Egyszer sikerült eltévednünk, de aztán a kedves franciák segítségével
kitaláltunk a városkából. Megnéztünk pár kisebb kastélyt de
nem a legszebbeket, mert mi a délebbre lévőket néztük, azok
estek útba.
Orleans-t vettük célba, addig végig autópályán mentünk, aztán
ott letértünk Chateauneuf felé, majd St Benoit következett,
ahol "mellékesen" megnézhettük Szent Benedek porhüvelyét
is, a többszáz éves templom alagsorában, épp egy mise után.
Tovább haladva Sully, majd Gien következett tüneményes kis kastélyokkal,
bár némelyik inkább erődítménynek is beillene.
Ezek után újra autópálya következett a cél Avignon, Nevers,
Clermont-Ferrand, a Puy-i vidék a maga hullámvasút szerű dombjaival,
aztán érkezés este Avignonba. A terv szerint itt is Forma 1
Motel lett volna a szállás, ám nem az lett. Telt ház volt, és
éjjel már személyzet sincs, csak hitelkártyás szobafoglalás
ha van. Mivel nem volt, irány a belváros, mentünk
pár kört, mert a város másik részén is volna egy ilyen motel,
meg van néhány bent is csak kicsit több csillaggal a homlokzaton.
Olyan érzésünk volt, mintha tele lett volna a város emberrel,
másnap kiderült nem is tévedtünk sokat. Szóval a városka jó
magas fallal van körülvéve, csak néhány kapun lehet ki-be jutni,
mi a szállodákkal meg a rendőrséggel szemközti parkolóban a
fal tövében megágyaztunk a kocsiban és jót aludtunk, biztonságban
éreztük magunkat. Reggel aztán irány a belváros, persze gyalog,
nincs messze, meg autózni amúgy sem érdemes, mint egy időutazás,
a pápák palotája meg hihetetlen. Mint egy erőd kívülről, bent
aztán körbe lehet járni, szebbnél szebb termek, a pápák képeivel,
szobrokkal,
a tetejéről csodálatos panoráma, a csonka híddal. Kiderült,
a sokaság oka a bor ünnepe, mindenféle sátrakban kínálták a
jobbnál jobb borokat, zenekar, ökörsütés, minden ami kell.
Délig csodáltuk a várost, aztán irány St. Tropez. Kora délután
már a riviéra tárult elénk. Szerencsénkre hamar találtunk kempinget
Port Grimaudban, szemben St.Tropezzel, ez egy szép kis öbölben
fekszik, a kempinget ketté szeli a parti út, mi a tenger mellett
sátoroztunk le, vagy 20m-re a víztől. A víz szinte jeges volt,
igaz május vége volt, nem tolongtak a fürdőzők. A kemping elég
kultúrált volt, bár angol wc nem sok volt, azon se volt ülőke.
Saját boltja van, viszont a parton ha enni akar az ember, kell
menni jócskán. Egyszer sikerült fél óra alatt rendelnünk spagettit,
mire a lüke pincér hozott lapos tésztából készült ehetetlen
valamit vagy 15 euróért. Hihetetlen volt, nincsenek büfé hegyek.
Viszont Port Grimaud kikötői étteremében isteni tengeri herkentyűs
spagettit ehettünk kagylóból, igaz dupla áron, meg álom finom
szendvicset 6euróért. Másnap beautóztunk a híres St. Tropez-be.
Hát elsőre csalódás volt, persze az egy négyzetméterre eső Ferrarik
számát leszámítva. A kikötőben hivalkodóan a luxus jachtok,
van választék belőlük bőven,
viszont itt ettük a legfinomabb fagyit, de a mólón túl elég
szennyes a part a házak mögött.
Három nap múltán indultunk hazafelé, végig a tengerparti úton.
Cannes, Nizza,majd megállás Monacoban. Majdnem egy óra kellett
mire bejutottunk, ahol aztán parkolni művészet. Parkolóházak
vannak, ha az ember megtalálja akkor nyert ügye van, pár euróért
jó helyen van a kocsi. Szerencsénkre a vár tövében volt hely,
ahonnan aztán gyalog fel az uralkodói palotához. Délben megnézhettük
az őrségváltást, nagy csinnadratta, meg a központi templomot
is, ahol Grace Kelly nyugszik, szép emléke van.
Pechünkre, vagy szerencsénkre előző nap volt a forma 1-es futam,
még láttuk a pakoló embereket, persze itt is tele a város, és
induláskor a rajtkockákról startolhattunk hazafelé! Meg a sok
ezer olasz szurkoló is startolt, az autópályák meg dugig, volt
is araszolás órákon át, csak késő délután Torino előtt oszlott
el a nagy tömeg. Velence után egy irtózatos felhőszakadás jött
még jégesővel, még nem láttunk ekkora vihart, így aztán hajnali
kettőkor értük el a Wörthi tavat, ahol éjszakáztunk még egyet
a parkolóban.
Összesen 4000km-t autókáztunk a 10 nap alatt, megtekintve és
megismerve Franciaország néhány jelentősebb látnivalóját, persze
a teljesség igénye nélkül. Az embert sok kellemes meglepetés
éri egy ilyen hosszú út alatt, és nagyon sok élmény. Avignonban
összefutottunk egy magyar nyugdíjassal, aki Németországban él,
csak eljön ide az ünnepre. Az ökörsűtő
készségesen töltötte a lemerült videó akkuját!
Konics Sándor
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.