Utazás az óceánig - Olaszország, Franciaország, Spanyolország
- 1998. augusztus
A lakókocsival történő utazás iránti családi igény fokozatosan
alakult ki, melyet a fiatal-kori dunai vízi túrázás, majd a
motorkerékpáros sátras szlovákiai, erdélyi utazgatások vezettek
be, és egy vállalati szervezésű 3 éjszakás nyugat európai körút
indított el. Megismertük az egyéni utazásos, egyhetes apartmanos,
a kéthetes apartmanos, majd a kéthetes, két egymástól nem túl
távoli apartmanos elhelyezéssel és 4 - 8000 km utazással egybekötött
családi nyaralás előnyeit, hátrányait. Számunkra ez a fajta
nyaralás egy felfedezési, megnézési vágyat elégít ki, és nem
a klasszikus értelembe vett pihenést szolgálja.
Nagyon élvezzük az utazások megtervezését is, és ezért is böngésszük
a térképeket keresve a piros, vagy fekete csillagokat, majd
lapozgatjuk az útikönyveket, hogy megtaláljuk ezek jelentését.
Mindezekhez alkalmazzuk a számítógép adta útvonal tervezési
lehetőségeket.
Az előzetes terveinkben egy Svédországi körutazás homályosan
csiszolt terve, egy Adriai, Földközi tengeri és Atlanti Óceáni
fürdés vázlata, valamint egy részletesen kidolgozott 18 napos
német-holland körutazás szerepelt.
Mivel az indulásunk előtti második napon a német TV adásában
Köln utcáin megszólított - átmeneti kabátos - járókelők mindegyike
azonnal az égre mutatott a szemerkélő esőben végérvényesen a
tengerparti körutazást választottuk a lakókocsiba már bepakolt
meleg holmik megritkításával.
Mivel szerelvényem összsúlya 3500 kg, a már jól bevált 70 ill.
60 km/óra átlagsebességgel
terveztem (számítógéppel) az egyes szakaszokat - attól függően,
hogy autópályán, vagy egyéb úton kell haladjunk -, mely figyelembe
veszi az útközbeni pihenőket is.
Eraclea Mare (I) (850 km) fürdőhelyen - ahol
már többször nyaraltunk apartmanban - korábban kinéztünk egy
igen jól felszerelt és zárt kempinget (4 fő, lakó- kocsi, szgk.,
elektromos áram) 75000 ITL (!) napi áron.
Ez a kemping igen kedvező kiskorú gyermekesek részére, hiszen
a saját tengerparton kívül 2 db édesvizes medence is (csak fürdősapkával!)
a vendégek rendelkezésére állt. Délután 5 órától animátorok
aerobik-, sport- és egyéb programokat vezettek a gyerekek, fiatalok
részére, akik így kb. 22 óráig foglalkoztatva voltak. 22 órától
24 óráig minden este diszkó van. A felnőttek eközben a foci
VB-t nézték az önkiszolgáló étterem 150 cm képátlójú tv-in.
Mivel mindkét este az utazás, illetve napi program miatt fáradtak
voltunk, és a VB. helyezései már 22 órakor eldöntöttnek látszottak,
éjfélig nyitott szemmel aludtunk a diszkó hangereje miatt. A
VB. döntő napján Padova-t néztük meg, fürödtünk, valamint a
fürdőhely sétányát jártuk.
Két éjszaka után a Castellane (F) (730 km) egyik
eldugott völgyében lévő, de igen csendes kempingjébe (80 FFr)
érkeztünk áthaladva Grasse-n, a parfümgyártás köz-
pontján, valamint Provance hegyvidékes, levendulaföldekkel színesített
kanyargóin.
Volt ugyan némi szorongásunk a kempingek férőhelye és számunkra
elfogadható színvonala miatt, de igen hamar meggyőződhettünk
arról, - melyet Önök, rutinos kempingezők már rég tudnak -,
hogy ahol valamilyen látványosság van, ott kemping-kempinget
ér, és csak az egyéni igények döntenek abban, hogy melyiket
válasszuk, melyet egy gyors körbejárással fel lehet térképezni.
A mi elsődleges szempontunk, - mint azt már Önök is sejtik -
az esti-, éjszakai csend, hiszen utazással töltjük a nappalt,
és
e mellet igazán nem túl nagy igény az sem, hogy legyen legalább
1 - 2 db angol WC is, az sem baj, ha nincs ülőkéje és a papírt
is nekünk kell vinni.
Este - természetesen - sétáltunk a város szűk utcáin, bámészkodtunk
a késő estig nyitva
lévő boltokban, és megvettük az ajándékba szánt parfümös üvegcséket
a sokféle illattípus hosszas szaglászását követően, mely mennyiségre
az eladó még ráadást is adott.
A pachuli nem véletlenül pacsuli illatú és az ámbra valamint
a levendula azért a parfümgyártás kiinduló tömeg-alapanyaga,
mert egy nem kifejezetten jó, de átható szagból indítják a különböző
fantázianevű illatokat. Csodálatosak az e tájra jellemző színősszeállítású
keményített vászonterítők, valamint bőszoknyák, kötényruhák
és ruhaanyagok.
Castellane mellett található az igen látványos Grand Canyon
du Verdon kanyon, mely a
kissé hideg vizű Lac de St. Croix víztárolónál végződik. Ezt
mi már két évvel ezelőtt megismertük, így most a Digne-Sisteron-Gap-Barcelonette-Castellane
utat jártuk be. Különleges élmény volt a fejünk felett 10
m-re induló 1-2 személyes paplanernyősök suhogása a Gap-tól
keletre lévő Lac de Serre-Poncor hatalmas víztározó körüli hegyi
út mellett és a Castellane-tól északra lévő vízerőmű hatalmas
gátjánál lévő útszéli "kilátó", telis-tele magyarázó
ábrákkal, többnyelvű érintős-képernyős bemutatófilmmel.
Két éve megnéztük Nimes nevezetességeinek egy részét és a Pont
du Gard vízvezetéket, így most a Gard folyó melletti és a római
kori híd felett kb. 1 km-re lévő Remoulins (F)
(220 km) kempingben (125 FFr) töltöttünk 2 éjszakát megnézve
Avignon-t és Arles-t.
Élvezetes volt a Gard folyó leszűkülő, így gyorsfolyású részeiben
fürdeni. A kempingben helyi árus szétnyitható asztalokra kirakva
kínálta a jellegzetes helyi borokat és borpárlatokat, befőttes
üvegben tartósított libacombot és májat, pástétomot és köménymagban
és levendulamagban érlelt kolbászt, ez utóbbiak és a bor kóstolóval
egybekötve. Érdekes ízűek voltak a kolbászok, de az árusnak
is ízlett a Békésszentandráson készült paprikás kolbász, amivel
mi kínáltuk meg.
Következő úticélunk - az általunk még nem ismert - Costa
Brava volt. Önök élvezték már a Dél-Francia és a Spanyol
parkolók szolgáltatásait? (Szennyvízleeresztő hely, kémiai WC
ürítő-mosó, fürdőruhás zuhanyzó ... stb.).
Tossa de Mar (E) (350 km) fölött kerestünk és
találtunk saját tengerparttal rendelkező úszómedencés kempinget
(6250 PTES) kempingen belüli jól felszerelt élelmiszer bolttal.
Este megnéztük a szomszéd üdülőváros forgatagát, majd másnap
Andorrában tettünk egy körutat. Harmadik nap kiadós fürdése
után Lloret de Mar nevezetességeit és esti forgatagát
élvezhettük.
Az Atlanti Óceán! Majd később, de előtte át kell vágni az útikönyvek
által is kietlennek és sivatagosnak említett Ebro völgyén!
A terepjárónk - amúgy mindig mozdulatlan - vízhőmérséklet mérője
is elindult fölfelé egy-egy hosszan emelkedő autópálya szakaszon
pedig árnyékban "csak" 37,5 °C volt, bár jelentős
volt a hátszél és fiam is nyomta 100-al. Mindenhol kopárság,
mint a horvátországi Pag félszigeten, de ahova el tudták vezetni
a folyó vizét, ott a hidránsokból folyamatosan öntözték a gyümölcsösöket,
kukorica másodvetéseket. Igen látványosak Pamplona előtt
a dombtetőkön lévő szélerőművek!
Baskföldön az óceánhoz közeledve szinte méterről-méterre megváltozott
minden, a növényzet, az időjárás, a forgalom, a bekötőutak sem
zúzottkövesek voltak.
Kempinget (3900 ESP) Zarautzba (E) (645 km) találtunk
egy hegyoldalban, rálátva a tengerre, a városra, egy golfpályára,
a távoli sziklasziget világító tornyára.(Felettünk a dombtetőn
is volt egy kemping). 21:36 órakor lement a nap és reggel 7:00
körül virradt.
San Sebastian Donostia igazi nagyváros, a parkolási
gondokkal együtt! A parkolás ideje korlátozott a legtöbb helyen,
ezért már megérkezéskor fiatal egyenruhás lányok mosolyogva
felírják a rendszámot és az érkezési időt, és büntetnek ha a
körzetükbe - egy kör megtétele után - visszaáll valaki! Pedig
a KRESZ kimondja, ..., nálunk, de ott mások a parkolási szokás(szabály)ok.
A földalatti parkoló - ilyen melegben - a legkellemesebb, de
a legdrágább. Az óceán partja Zarautztól Biarritzig csodálatos,
bár a tengerparti fürdőhelyek itt is igen egyformák. A hullámok
viszont "lesújtóak", amit egy szemüvegem is bánt,
hiába hittem azt hogy a kezemben tudom majd tartani !
Érthetetlen, hogy az itthoni időjárás jelentésben az óceán itteni
vízhőmérséklete 20 °C ! Hiszen a víz itt is közel olyan meleg,
mint az Adria-, illetve a Földközi tengernél !
Lourdes (F) (220 km), kempinget (80 FFr) ismét
jól előjelezve, kitáblázva, nagy választékban, tetszés szerinti
közelségben találhatunk a nevezetes helytől.
Koradélután bejártuk a híres templomokat, fürdető helyet, csapokat,
a forrást, a szent helyet. Fenségesek, felemelők a templomok
és szívfacsaró azok látványa akik saját, vagy mellettük vonszolt
és értetlenül nézelődő gyermekük miatt érkeztek ide és a szent
helyen megpróbálják a csodát beindítani. Az értékrend a korral
is változik, de itt szemmel is látható, hogy az egészség a legfontosabb.
De jó, hogy turistaként vagyunk itt !
Hatalmas terek, a templomoknál, a nevezetes helyeken kisebb
csoportok, de hol van az hatalmas tömeg, ami a képeslapokon
is látszik? És hol van a földalatti templom?
Ekkor fölhangzik a kórus, az orgona, a hang irányába lemegyünk
a föld alá és ott a
10-15000 ember! Vége a misének, 30-40 fehér palástos pap sorfala
között elvonul 8-10 jóval korosabb és díszesebb ruhájú. A kórus
befejezi az éneket, de az orgonista olyan nyomasztóan kezd játszani,
hogy az ártatlanok is bűntudatot éreznek. A tömeg rendezetten
és nyugodtan árad kifelé vigyázva a tolókocsiban és fekvőkocsikon
tolt hívőkre,
és már kezd megtelni a tér.
Valence és Grenoble között a Royans "folyó"
partján Pont en Royans (F) (650 km) vízparti
kempingje (94 FFr) a már megszokott színvonalú. A környék a
Francia ellenállás bölcsője, így ehhez kapcsolódnak a helyi
nevezetességek. A környék hegyei a sziklamászás kedvező terepe,
a kis települések rendkívül szépek, utcái szűkek, akár csak
a sziklába vájt hágók. A helyi kempingben térképes prospektusokat
mutatják be a környék nevezetességeit, a látnivalókat. A környéken
található a Le Palais Ideal (álompalota?), melyet a helyi postás
épített egy életen át, mint a soproni Taródi a várát, vagy a
székesfehérvári Bory az övét.
A hazafelé vezető út Svájcon keresztül Landeck-i 1-2
napos kempingezéssel és a Vorarlberg újabb részeinek megnézésével
folytatódott volna, de a 16. napon 19:00 órakor már senki nem
volt hajlandó lakókocsit telepíteni, elősátrat állítani, így
a szerelvényt nem lehetett megállítani és egy késő éjszakai
benzinkúti alvást követően a szép, de fárasztó körutazás a 17.
napon 7340 km megtétele után ismét - szerencsésen - célhoz ért.
Az körutazás emlékeit 4 tekercs film és 7,5 óra videó felvétel
rögzítette, és a bajoknak is mindig volt jó oldala, hiszen a
negyedik napon az előző kocsiról felpattanó kő nem törte be,
csak megsértette a szélvédőt, és az általában 15 km/órás többletsebességet
a 3 lézeres sebességmérés akkor éppen nem észlelte, és nem kerültünk
olyan helyzetbe, mely megkeserítette volna az utazás emlékét.
Loire, Bretagne, Normandia - Franciaország
- 2000. július
………………
Az eltervezettek szerint haladva és Heilbronn környékén
megszállva megnéztünk néhány szép részt és az egyik működő sóbányát
(ami gyermekeinknek nagyon tetszett, de nekünk ilyenkor mindig
Wieliczka emléke jön elő) és ismét jó szerencsével Bad Wimphen-nél
belecsöppentünk egy "majálisba".
Nancy környékén a Marne csatorna partján szálltunk meg,
megnézve a St.-Louis és Arzviller közötti hajóliftet,
mely két csatorna között hidal át 44,5 méter szintkülönbséget
(alig találtuk meg, mert "Plan incliné" néven jelzik,
szinte csak St. Louis-nál egy helyen, az útikönyv sem említi,
a hajózók meg úgyis észreveszik, amikor véget ér a csatorna).
Az általunk Maginot-vonal néven ismert védelmi rendszer létesítményeit
sem ezen a néven jelzik (ennyire nem büszkék a néhai hadügyminiszterre!).
Támpontot adott a korábbi Karaván újság Lembach és Schoenenbourg
jelzésével. Szépek az északon lévő várak !
Loire völgyben Chaumont-ban kempingeztünk. Az időjárás itt
volt a legrosszabb, de szerencsére többnyire éjszaka esett,
ami az alvást zavarta, napközben inkább szitált és ez esernyő
használata nélkül is elviselhető volt. A nevezetesebb kastélyok
megtekintése után az útikönyv ajánlására elmentünk a Chinon
alatti Richeliau-be, ami az útikönyv szerint Franciaország
egyik legszebb falujába.
Itt - szerencsénkre - a bíboros korát felelevenítő igen színvonalas,
kosztümös felvonulásra és hagyományőrző játékra érkeztünk, mely
két napon keresztül tartott és a szereplők a városka lakói voltak!
Megjegyzem, hogy már korábbi utazásaink során is többször szerencsésen
belefutottunk valamilyen rendezvénybe a céltudatos, vagy akár
céltalan autózás közben !
Carnac környékén értük el az óceánt, a víz 15
fokos volt, a szeles időjárás csak a speciális ruhába öltözött
széllovasoknak és hullámdeszkásoknak kedvezett. Az amúgy igen
jó eligazodást segítő barnás színű útjelző táblákat követve
lépten-nyomon megnézhettünk menhireket, dolmeneket és tumulusokat.
Megnéztük a környező látványosabb helyeket és elkalandoztunk
a Quimper-nél lévő Pont du Raz-nak nevezett nyugati csúcsig.
Bretagne vadsága, zordsága itt érzékelhető igazán a verőfényes
napsütésben is velejéig hatoló széltől ami füles sapka és "téli
öltözet" nélkül csak rövid ideig élvezhető. A fák a széliránynak
engedelmeskedve elhajolva nőnek, de a virágzó páfrányos (?),
borókás (?) aljnövényzet szép látványt nyújt. Ezen területek
védettek (kijelölt közlekedési utak) és a meredek sziklás tengerpart
miatt egyben veszélyesek is.
Bretagne, itt élnek a bretonok, július 14-e a
franciák nagy ünnepe, de nem a bretonoké!
Ők a nevezetes dátum előtti, vagy utáni héten rendeznek Brest-ben,
vagy Douarnenez-ben
vitorlások felvonulását, így itt mi július 14-én mindháromról
lemaradtunk.
Dinan (ez volt a megnézett városok közül számunkra
a legszebb) feletti részen ismét több látványos és zord partvidék
található, és érdekesek a kikötők és folyótorkolatok a nagy
árapály jelenség miatt. Itt működik a legnagyobb európai árapály
erőmű is (Dinard). Szerencsénkre láthattunk egy szerényebb halászok-hajósok
ünnepét a feldíszített hajók felvonulásával.
Mont-St.-Michel szigetét érintve érkeztünk Caen
fölé Normandiába, Merville-Franceville-i
állomásunkra. Megtekintve a partraszállás néhány helyszínét
számtalan múzeum közül lehetett választani. A part leginkább
lankás, néhol itt sziklák helyett meredek löszfalak találhatók.
A partraszállási részen - valószínű kegyeleti okokból - a partszakasz
szinte érintetlen, úgy láttuk, hogy a településeket itt üdültetési
szempontból nem bővítik.
Az út végén a Haguenau-ban és Passau környékén pihentünk
útközben 1-2 napot a környék nevezetességeit járva.
Kozma Ákos
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.