Klein
György: Egy hét snowboarddal Val Thorensben (Franciarszág) -
2001 január
Voltam sielni Franciaorszagban
es az utrol szeretnek egy kis infot adni.
akit nem erdekel annak Page Down. (A végén néhány árat is találtok)
Na szoval Januar
5-en indultunk Pestrol, es Ausztria, Nemetorszag, Svajc, Franciaorszag
volt az irany. Eleg jok voltak az utviszonyok bar bevolt szomorodva
az idojaras eleg rendesen. Ujfent megallapitottam, hogy a magyar
autozast
semmihez nem lehet hasonlitani. A magyar hataron talaltak valamit
mert ket kamiont ugy szetkaptak mint majom a biciklit, 3 kutya,
vagy tizenot hataror sertepertelt a kocsik kozott, es akirol
ugy gondoltak, hogy nem tetszik a pofaja azt mar allitottak
is felre. Mi szerencsere megusztuk. Salzburgig teljesen gondtalan
volt az utunk. Salzburg elott viszont felkeltettem egy eber
zsaru
paros figyelmet aminek az lett a kovetkezmenye, hogy szepen
bekisertek egy benzinkuthoz es leellenorizek minket a-z-ig.
A magyar rendorokkel ellentetben ezek teljesen normalisak, udvariasak
voltak. Mikor minden papirt rendben talaltak megkerdeztek, hogy
hova megyunk jo utat kivantak adtak egy kis utbaigazitast a
nemet autopalyara ahol javitjak az utat es eleg nagy arra fele
a torlodas. Aztan szepen elbucsuztak elnezest kertek a zavarasert
es elmentek. En pedig meglepodtem, hogy ezt igy is lehet.
Munchen utan elkezdett esni az eso, ami a Svajci hatarnal atvaltott
hora.
Mondhat barki barmit azok a Matador MP 55-os teli gumik piszok
jok. Albertvillig esett a ho
de egyszer sem ereztem, hogy megcsuszott volna a Golfom, pedig
nem nagyon mentem 100 alatt. Svajcban ert egy-ket meglepetes.
Olyan 11es 12 kozott ertunk
oda ejjel. Na svajcban egy benzinkut sincs nyitva ejjel, viszont
minden kutnal lehet automatanal tankolni. De csak Svajci frankert.
Na hat nalam volt ATS, DEM, FRF,USD,
ITL, HUF, de SFR egy darabse. Ember ugy meg nem imadkozott mint
en, hogy erjunk mer francia foldre. Mikor atertunk es megtankoltam
ert a masodik immar kicsit kellemesebb meglepetes, ugyanis az
autom fogyasztasa 6,3-ra jott ki (1.4i).
Es mint az elobb irtam ritkan mentem 100 alatt kb 120-as atlaggal
haladtam azautopalyan. Olyan autokat lattam , hogy a nyalamat
ugykellett kionteni a labtalcabol mikor megerkeztunk. Golfbol
csak GTI es VR6 rohangaszik, Audi allroaddal ellehet rekeszteni
a dunat. Viszont vannak regebbi autok is nagyon jo karban.
Amit magyarorszagon meg nem lattam az az, hogy figyelnek egymasra
az emberek, pl kanyarodok fel az autopalyara de a kulso savban
jon egy auto, na ekkor nekem nem kell 0-ra lassitva megvarnom
hogy elmenjen hanem szepen bekuszik a
belso savba es beenged. Se neki se nekem nem kell lassitani
sokkal gordulekenyebben lehet haladni. A sebessegkorlatozasokat
nagyon betartjak, mindenki pedig rendort szinte nem is lattam
azon kivul aki megallitott. At erve a franciakhoz valtozott
a kozlekedesi stilus, mindenki megy mint az allat, belathatatlan
utszakaszokon ezerrel eloznek, ha valaki szembejon akkor leszoritanak
az utrol, ugyhogy katasztrofa.
Hal istennek szerencsesen megerkeztuk, bar Val Thorens-ban kb
ket meter ho esett eppen
amit akkor takaritottak el. Megis lepodtem egy kicsit mert latszolag
ugyan olyan hokotrok voltak mint nalunk, de ezek kb 60-70 km/h-val
tepertek fel a szerpentinen es toltak maguk elott x kobmeter
havat. Szoval 1-2 ora alatt 2db hokotro megpucolta a kornyeket.
erdekes hogy
ez nalunk tobb napba telik.
A hely ahova erkeztunk
baromi szep bar a szallodaval nem voltam tokeletessem megelegedve.
Kicsit szervezetlennek is tuntek de lehet hogy ez a csoport
valtas miatti tulzsufoltsag miatt volt. Ezek utan egyhet onfeledt
snowboardozas kovetkezett. Az autokat egy fedett garazsban kellett
tarolni kotelezo jelleggel. Ebben nem ismertek trefat mert aki
kinnt maradt annak masnap a
szelvedojere tettek egy fecnit, hogy legyen olyan szives huzzon
be a garazsba, mert kulonben levontatjak a kocsit a hegy aljan
levo Tesco parkolojaba. A Garazs nagyon kulturalt volt, minden
kocsinak gipszkarton fallal elvalasztott helye volt, amit egy
vassal be is lehetett zarni. Ami nem tetszett az a garazs ara
volt mert 420 Frf-ot kellett erte a recepcion leperkalni, bar
erre az utazasi iroda felhivta a figyelmunket. A garazs fobejarata
is zarva volt, ha beohajtottal menni akkor be kellett billentyuzni
a szoba kulcson
levo szamot es mar nyilt is az ajto.
A szobankbol pont
ralahetett latni a sipalya mellett levo rallypalyara amit tukorsima
jeg boritott. Itt az egyik este egy 206-os
Peugeot WRC bontotta a falakat. Igy en autot menni meg nem lattam,
a tukor jegen padlogazzal
dobalta a kocsit a sofores szinte hozza sem ert a palyakoruli
hofalhoz. Nem hittel el amit a szemem latott, masnap reggel
meg ott volt a kocsi lementem megnezni, a palya tenyleg tukor
jeg volt es a kocsin nem voltak szoges gumik. Valami hihetetlenul
tudott vezetni aza az ember aki ment vele.
Nem tudom a lista
olvaso kozonsege mennyire teli sport buzi de aki sielt mar az
atfogja tudni erezni. Az elso napon este megin elkezdett esni
a ho, ami azt erdmenyezte, hogy reggelre olyan kod lett hogy
kb 5 metert lehetett latni. A szallas 2300m magasan volt es
onnan 3600-ig ment felvono. Ugye mi egybol a csucsra torekedtunk.
De szerintem mindenki megbanta, mert fent a csucson -17 fok
volt szakadt a ho, vagyis ez mar nem is ho volt hanem ilyen
apro jegdarabok, baromi kod, es feltamadt a szel ami azt eredmenyezte
hogy olyan ho fuvas keveredett, mint az allat. Szerintem amig
elek megfogom emlegetni azt a napot. A szel kb 1m magasan hordta
a havat ugyhogy a terdemet nem lattam nem hogy a talajt, ne
ilyen viszonyok kozott jojjon le valaki egy olyan fekete palyan
snowboarddal ami tiszta bucka es jeg. Nagy nehezen lejutottunk
csontig fagyottan az elso kocsmaig es tomenytelen
mennyisegu forralt borral javitgattuk a hangulatunkat, meglehetos
sikerrel.
Na masnap napsutesre
ebredtem. Tobb mint 2 meret friss ho, szikrazo napsutes, kristaly
tiszta levego, es lenyugozo latvany fogadott a teraszon. Szerintem
ezekert a pillanatokert (is) erdemes elni.
A het nagyon gyorsan elszaladt es sajnos haza kellett jonnunk.
A vissza fele utat szerencsesen kifogtuk, mert tiszta szep idoben
jottunk vegig, bar
Munchen utan azt hittem esni fog a ho de csak ijesztegetett
minket az ido. Vegulis szerencsesen megerkeztunk, hal' isten
nem volt szukseg a turista cascora. Bar a sogorom opeljeban
vissza fele elkezdett szorakozni a futes. Az a jelenseg, hogy
a kozepso legterelon csak hideg levego jon, ha elzarja akkor
az ablakra megy a hideg. Ha tudtok segitsetek, en arra tippeltem,
hogy lecsuszott egy levego cso.
Az ut oda vissza 3200 km volt oda fele 18 orat utaztunk vissza
fele ugyanarra 16 es felet, kenyel mes tempoba.
Ha valakit erdekel tudok a tajrol fenykepeket kuldeni.
Gyugyo
Klein György
Néhány ár
Franciorszag
Benzín 6-7 FRF (240-280 Ft)
Felvono nekunk a 600 km sipalyara olyan 40.000HUF korul volt
a helyszinen egy kicsit dragabb
Forralt bor fent a hegyen 20-25 FRF (800-1000 Ft)
Egy pizza 35-70 FRF (1400-2828)
Bagett kenyer 5 FRF (202 Ft)
1liter tej 9 FRF (364 Ft)
1 uveg bor 10-600 FRF (404-24.240 Ft)
1 Labello szaj apolo 90 FRF (3636 Ft)
A benzín Svajcban Kb 1,5 SFR (260 Ft)