Gyimesi László: Két hét Toloban 2004 júniusábanAz idén nyáron két hetet töltöttünk Görögországnak egy – a magyar turisták, illetve utazási irodák nagy része által – méltatlanul és indokolatlanul mellőzött részén, a Peloponnészosz-félszigeten (A félsziget a Korinthoszi csatorna 1893-as megnyitását követően tulajdonképpen szigetnek tekinthető, az elnevezés nyilván hagyománytiszteletből maradt meg). A nyaralás konkrét színhelye az Argoszi öböl partján fekvő Tolo nevű üdülőfalu volt, mindössze 12 km-re Nafplio városától. Előzetesen két könyvből (melyeket magammal is vittem) szereztem az információkat. Az egyik a Panoráma nagy útikönyvek sorozatban 1991-ben megjelent „Görögország”, a másik az Iránytű kiadó által 1999-ban megjelentetett „Klasszikus görög körutazás” volt. Az nem volt kétséges, hogy autóval utazunk, a szállást, azaz az ellátás nélküli apartmant azonban a Dias-Zeus utazási irodán keresztül foglaltuk le. Biztosítást kötöttünk, beszereztük azt a bizonyos E111-es igazolást, az autóhoz kötelező felelősségbiztosítást igazoló zöld kártyát, valamint vontatókötelet, és tűzoltó készüléket is tettünk a csomagtartóba. A várhatóan kb. 1700 km-es útra való tekintettel, úgy terveztük, hogy útközben valahol (már görög területen) eltöltünk egy éjszakát. Június 13-án este 9 körül, esőben indultunk, és 11 körül léptük át Tompánál a 179. kilométernél a magyar-szerb határt. A határon pénzt váltottunk, 1 euroért 71 dinárt kaptunk. Mivel úgy terveztük, hogy nem megyünk végig autópályán, hanem csak kb. 170 kilométert, mindössze 10 euroért vettünk dinárt. A tankolást Szerbiában és Bulgáriában bankkártyával oldottuk meg, ezért erre a célra nem kellett helyi valuta. Az első szerbiai városban, Szabadkán megkerestük az ÖMV-kutat (melyekkel Bulgáriát is bőségesen ellátták), megtankoltunk, és irány az éjszaka. A 95-ös benzin Szerbiában 55,5 és 58,2 dinár közötti, ami 210 forint alatt van. Miután sikeresen leküzdöttem egy kekeckedő szerb rendőrt (azért akart megbüntetni 1500 dinárra, mintegy 5300 forintra, mert az egyik faluba véletlenül távolsági fényszóróval mentem be), a térképen autóútnak jelölt E75-ön mentem tovább, a Srboban/Feketics-i lejáratig. Itt eredetileg is le akartam menni, de ha nem így lett volna, akkor sem mehettem volna tovább, mert útépítés miatt le volt zárva az autóút Újvidék felé vezető része. Innen Becsej, Zrenjanin és Pancsevo következett, áthaladtam a smederevoi Duna-hidon, és ennél a városnál csatlakoztam a Belgrád-Nis autópályára. Az autópálya kapujánál megkaptam a kis jegyet, aminek alapján a pálya elhagyása előtt megállapítják, hogy mennyit is kell fizetnem. (Az előzetes itthoni információk alapján tudtam, hogy ez az összeg 600 dinár lesz, ami kb. 11,7 Ft./km-nek felel meg. Autópálya-díj fizetése céljából mindenképpen dinárt kell váltani, mert euroval történő fizetés esetén 20% átváltási illetéket számítanak fel.) Kb. 50 kilométer megtétele után az un. lapovoi ÖMV-kútnál megtankoltam. Jó 100 kilométert még a pályán mentünk, majd újabb 120 km –t követően a szerb-bolgár határra értünk. Ekkor a 753. kilométernél voltunk, az óra reggel fél 9-et mutatott. Meglepően hamar megtörtént mindkét határátlépés, a bolgárok a kocsim forgalmijára, a zöld kártyára és az én jogsimra voltak kíváncsiak, a szépséghiba csak a bolgár oldalon muszájból fizetett összesen 7 euro volt. A Szófiáig tartó kb. 60 kilométeres utat követően a körgyűrűnek csúfolt kátyurengetegen araszolgatva, követve a táblákat, elértem a lekanyarodás helyére, de itt kiderült, hogy az utat építés miatt lezárták. Emiatt a terelőutat jelző táblákat követve csak óriási kerülővel tudtam a görög határ felé vezető utat elérni. Közben az egyik szófiai ÖMV-kútnál megtankoltam (a benzin ára itt 1,46 euro, 190 Ft. alatt van), és teleraktam a 10 literes tartalék kannámat is. 992 kilométernél, helyi idő szerint háromnegyed 2 körül értünk a bolgár-görög határra, Kulataba. A határátlépés itt is gyorsan lezajlott, majd irány a szállás, a Thessalonikitól mintegy 40 kilométerre délre levő Methoni. Thessaloniki után leróttunk egy 1,4 euros autópálya-díjat, majd az 1155. kilométernél délután 4 óra körül meg is érkeztünk Methoniba, az Agiannis Motelbe, ahol már előzetesen lekötöttek részünkre egy szobát 25 euroért. A motelt elég bonyolult volt megtalálni, de számos útépítést és útelterelést leküzdve végülis sikerült. Másnap reggel 8-kor indultunk tovább, szép, napos időben. Egy darabig a tengerparton kanyargott az út, majd egy időre elhagyta azt. Számomra teljesen rendszertelenül, olyan helyen is, ahol nyoma sem volt autópályának, időnként fizető kapuk bukkantak fel, ahol esetenként többnyire 1,4 euro volt a fizetési kötelezettség. Igaz, hogy néhány helyen, ahol éppen útépítés folyt, a kapuk (vagy azok helye) előtt általában egy „FREE PASS” tábla jelezte, hogy itt nem kell fizetni. Az autópályán a thivai lejáratig mentünk, ahonnan a rövidebb úton látszólag gyorsabban célhoz érhetünk, és a megteendő utat is lerövidíthetjük (legalábbis ezt hittük). Ez az E962-es számú út valóban rövidebb volt, és egy dimbes-dombos vidéken át vezetett. A baj az volt, hogy úgy tűnt, mintha az ország összes kamionja, dömperje, stb. itt adott volna randevút egymásnak. Lépésben lehetett haladni, a beláthatatlan kanyarok miatt előzésről szó sem lehetett, és ráadásul az említett autók a legnagyobb jóindulattal sem sorolhatók a környezetvédelmi szempontokat figyelembe vevő járművek közé. (Toloban az idegenvezető elmondta, hogy az üdülőket szállító buszok is ezen az úton közlekednek, hogy kikerüljék az Athén körüli forgalmi dugókat.) Nagynehezen keresztülvergődtünk ezen a szakaszon is, és kb. 60 kilométerrel Korinthos előtt visszatértünk az autópályára. Jóformán észre sem vettük, mikor haladtunk át a Korinthoszi csatorna felett, majd következett az utolsó kapu, ahol 1,5 euro volt a tarifa (ezen a szakaszon 25 Ft. felett volt az 1 kilométerre eső autópálya-díj). A fizetés után pár kilométerrel letértünk a pályáról, majd Nafplio érintésével délután fél 4 körül, 1713 kilométernél meg is érkeztünk Toloba, a Babis apartmanházhoz. A telepített idegenvezető nem volt ugyan ott, de hagyott egy levelet, amiben üdvözölt minket, leírta, hol találjuk a szobánkat és kellemes üdülést kívánt. Nagyon jólesett ez a gesztus. Azt hittük, hogy busszal érkezők már a délelőtti órákban megérkeztek, de mint később kiderült, különféle késések és átszállások miatt csak éjfél előtt értek oda. Pár szó Toloról. Ez az üdülőfalu az Argoliszi
öböl partján, Nafplio városától 12 km-re van, déli irányban. Tulajdonképpen
egy hegyoldalon és a mellette 100-150 méternyi tengerparton terül
el. Tolo közlekedése különösen érdekes, mi több, veszélyes. Egyetlen
hosszanti utcája van, aminek felületét az autósokon kívül a gyalogosok
is használják, ugyanis járda egyszerűen nem létezik. Ezt az utcát
hivatalosan egyirányúsították, az ellenkező irányú forgalom a
szomszédos domboldalon, 10-15%-os emelkedőn halad. A gyakorlat
azonban úgy néz ki, hogy a motorosok többsége, és az autósok egy
része a menetiránnyal szemben is közlekedik, komoly balesetveszélyt
okozva ezzel. Úgy látszik, ez elfogadott dolog errefelé, mert
pl. közvetlenül a tengerpartra is csak a „BEHAJTANI TILOS!” tábla
mellett lehet autóval lemenni. Az is tény, hogy az alatt a két
hét alatt, amíg ott voltam, nem láttam balesetet. A félszigeten az ókor nagyon sok építészeti emléke
található, olyanok, amelyek nemzetközi viszonylatban is egyedülállóak.
Gondolok itt többek között az ókori olimpiák színhelyére, Mükénére,
az Epidavroszi színházra, vagy az ókori Korinthos maradványaira.
Az egyik könyvben olvastam, hogy Görögországot járva ne romokat
lássunk, hanem megsérült épületek maradványaira tekintsünk. Végigjárva
számos emlékhelyet elmondható, hogy nehéz ennek az igénynek eleget
tenni. Többnyire csak épületmaradványokat látni, sok helyen csak
sejteni lehet, mi lehetett eredetileg az a néhány kődarab. Ha
nem lenne mellette leírás, bizony nem nagyon lehetne kitalálni,
hogy minek a maradványai mellett állunk. Ezeken az ásatási területeken
néhány ember lézeng, körülöttük pedig szétszórva rengeteg oszlop-
és falmaradvány. Az volt az érzésem, hogy Görögország nem tud
mit kezdeni múltja tárgyi emlékeivel. Olyan hatalmas mennyiségről
van szó csak a félszigeten (és akkor még nem is szóltam az ország
többi részéről), hogy egyszerűen nem győzik emberrel, és valószínűleg
pénzzel sem belátható időn belül befejezni a restaurálási munkákat.
Lehet, hogy a legjobb az lenne, ha hagynának mindent úgy, ahogy
van. Az ókori emlékhelyek általában két részből állnak. Az egyik
az ásatási terület, amit barna színű „Archaelogical site” táblával
jelölnek, a másik rész az ásatási területen belül levő múzeum.
Az egyik útikönyv szerint sok leletet Athénba, a központi múzeumokba
vittek, a feltalálási helyen csak másolat látható. Kivétel ez
alól Olympia, ahol kizárólag eredeti leletek láthatók. Csak valószínűsíthető,
hogy ebben nagy szerepe volt a település kiemelt nemzetközi jelentőségének.
Más országok műemlékeinél és más turistacélpontjainál a fénykép
és videofelvételek készítését csak megfelelő összeg, pl. 1 euro
lefizetése után engedélyezték. A megtekintett műtárgyak képeit
szabadon lehetett rögzíteni, egyedül a vakuhasználatot tiltották.
A belépőjegyek 3 és 12 euro közöttiek (nem olcsók), ezek az ásatási
területre és a múzeumba egyaránt érvényesek. Mielőtt a műemlékekről esne szó, meg kell említeni a német Heinrich Schliemann nevét. Az ő nevét elsősorban a mai Törökország területén fekvő Trója feltárása tette ismertté. Kevésbé köztudott azonban, hogy a félsziget számos ókori műemlékét is ő tárta fel. A Trójával kapcsolatos történelmi (de lehet, hogy csak mitológiai) események szorosan kötődnek a félszigethez. Anélkül, hogy részletezném a többé-kevésbé ismerős mitológiai históriát, csak megemlítem, hogy pl. a mükénei vár egykor Agamemnon tulajdona volt, Menelaosz az innen kb. 100 km-re levő Spártában volt király, Párisz királyfi a hagyomány szerint a Spártától délre levő Lakóniai öböl egyik kis szigetére, a mai Marathoniszire vitte Szép Helénát. Kb.
25 km-re van Tolotól a félsziget és talán egész Görögország legrégibb
műemlékegyüttese Mükénében. Az un. mükénei világ központja volt,
melynek magas szintű kultúrája az időszámításunk előtti XVI.-XII.
században a Földközi tenger mentén széleskörűen elterjedt. Krétára
is ebben az időszakban terjesztették ki a görögök fennhatóságukat.
Az akkori és sokáig a későbbi korokra jellemzően a legmagasabb
pontján, egy fontos szentély, vagy palota az akropolisz látható.
(Ezek közül is a legismertebb az athéni Akropolisz.) Az i.e. XVI.-XIII.
században épült fellegvárat – amely egy 300 m magas dombon épült
– eredetileg magas, 900 m. hosszú fallal vették körül. a jelenleg
is látható falak 10m körüli magasságúak és 2 m körüli szélességűek.
A vár területére a híres Oroszlános kapun keresztül mentünk be.
A kapu három, egyenként kb. 10-12 tonnás kőtömbből áll, melyek
között nincs kötőanyag. A váron belül találtak olyan sírokat is,
melyek a trójai események előtt mintegy 300 évvel (i.e. XVI. sz.)
élt emberek maradványait rejtették. A vár a korabeli hasonló építmények
minden jellemzőjét magán viselte: belső udvar, oszlopcsarnok,
un. megaron (királyi trónterem), őrszoba, raktárak, műhelyek,
stb. Elhagyva Mükénét, a szemközti hegyre tekintve mintha egy fekvő alakot látnánk, a sisakját, homlokát, szemét, orrát és a hasát: A hagyomány szerint ez Agamemnon, aki még holtában is őrzi egykori várát. A félsziget túlsó felén fekvő Olympiát az athéni
olimpia miatt manapság a szokásosnál több turista keresi fel.
Ez a hely már ötezer évvel ezelőtt is lakott volt. Itt, a Kronosz
(Zeusz apja) hegy lábánál állt Gaia (A Földanya, Kronosz anyja)
szentélye, amely a legősibb ókori szentély volt. Több, Zeusszal
kapcsolatos monda színhelye ez a vidék. A sportversenyek a hagyomány
szerint öt krétai testvér vetélkedésével kezdődtek, a győztes
jutalma a vadolajfa leveléből készített koszorú volt. Állítólag
a testvérek egyike, Héraklész adta a versenyeknek az olimpia nevet
és határozta el, hogy ettől kezdve négyévenként rendezzék azokat
meg. Később Zeusz tiszteletére is rendeztek versenyt Olympiában.
Az első versenyeket i.e. 776-ban rendezték (az írásos feljegyzések
szerint), és ez az év lett a görög időszámítás kezdete is. I.e.
728-ig csak egyetlen szám volt, a stadionfutás. (1 stadion=192,27m.)
Ezeken a versenyeken csak férfiak vehettek részt. Kezdetben csak
atlétikai számok szerepeltek a programban, a többi sportágra (atlétika,
küzdősportok) később került sor. Ezzel egyidejűleg a résztvevők
száma is növekedett, Olympia már kicsinek bizonyult, ezért a versenyek
egy részét Nemeában, Isztmoszban és Delfiben rendezték. Az olimpiák
négyévente ismétlődtek, a hódító rómaiak továbbvitték a görög
hagyományokat. 393-ban Nagy Teodoziusz császár betiltotta a pogány
vallásokat, a Zeusz szentélyt és a környező épületeket leromboltatta,
ezen kívül a természeti csapások is „rátettek egy lapáttal”. Ez
gyakorlatilag azt jelentette, hogy megszakadt az olimpiai játékok
négyéves ciklusa. A 2004. évi, 28. olimpia házigazdája 108 év után
ismét Athén. Athén kb. 150 km-re van Tolotól. Az út (autópályán, és/vagy normál országúton) mindenképpen a Korintoszi csatorna valamelyik hídján keresztül vezet. Már az ókorban is rájöttek arra, hogy ha átvágják a szárazföld és a félsziget közötti mintegy 6 km hosszú földnyelvet, jelentősen lerövidíthetik az Itália és Athén közötti hajóutat. Az építkezést Nero idejében kezdték el, és egy 3 km-es szakasszal el is készültek. Hosszú szünet után, csak a 19. század végén kezdtek újra hozzá a magyar származású Türr István kezdeményezésére. A megnyitásra 1893-ban került sor. A csatorna szélessége (a vízszintnél 21-24 méter) és a vízmélység (8-10 méter) miatt csak a kisebb hajók haladhatnak itt át, pontosabban vontatják át azokat. A csatorna a hidakról fantasztikus látványt nyújt, emiatt a képeslapok egyik kedvenc témája. A csatorna déli oldalán láthatók az ókori Korinthos
maradványai. A többezer éve lakott terület fénykorát az i.e 8-6
században élte, amikor mint gazdag városállam több gyarmata is
volt. Az egykori város épületeiből az agóra (főtér), az Apolló
templom, a római színház (odeon) és a fürdők maradtak meg a leginkább.
Tolotól mindössze 12 km-re van Nafplio városa. A város határában egy tábla hirdeti, hogy ez a város volt a görög állam első fővárosa. Félreértések elkerülése végett ez azt jelenti, hogy a szabadságharc után 1829 és 1834 között volt az új görög állam fővárosa. Feltehetően azért érdemelte ki ezt a címet, mert már a kora középkortól jelentős szerepet játszott a görög történelemben, többek között, mint püspöki székhely. A bajor Otto 1834-ben, mikor az ország királya lett, Athént választotta fővárosnak. Nafplio egy szép és tiszta kisváros, ami emellett még nagyon szép természeti környezettel is rendelkezik. A keskeny óvárosi utcácskák egy kicsit Szentendrét idézik. A város szélén láthatók a mükénei várral nagyjából egy időben épült Tirünsz maradványai. Közeledve a városhoz, messziről látszik egy domb, tetején egy erődítménnyel. Ez a Palamidi domb, mely a nevét az ókor híres feltalálójáról. Palamédészről kapta. A ma látható fellegvárat egy frank erőd alapjaira a velenceiek építették fel. Autóval egészen a várkapuig fel lehet menni. A kaputól a váron belül többfelé is el lehet sétálgatni, de aki erre szánja magát, sok lépcső megmászására készüljön fel. Mindenért kárpótol azonban az a csodálatos panoráma, ami a látogató elé tárul a vár majd minden pontjáról. Attól függ, merre nézünk, hol a tengert, hol a nyüzsgő várost láthatjuk madártávlatból. Epidavrosz Tolotól keletre, kb.25-30 km-re van. A városka egyik nevezetessége az Aszklépiosz szentély (melyből ma már nem sok látszik), ami mint ilyen, az ókori görög orvoslás egyik központja volt. Aszklépiosz szent állata a kígyó volt, amelynek képe botra tekerődő változatban manapság is megtalálható minden gyógyszertárban, illetve a mentőautók oldalán. Modern kifejezéssel élve a gyógyítás logojának is lehet nevezni ezt a szimbólumot. Az Aszklépiosz tiszteletére rendezett ünnepségek céljára épült a híres kör alakú színház, mely egyrészt arról nevezetes, hogy talán világviszonylatban a legrégibb a ma is működő szabadtéri színházak közül, másrészt arról, hogy az akusztikája különlegesen jó. Az ókori emlékek bejárásán kívül a környék egyéb érdekességeket is kínál. Itt most röviden a Barbecue-party nevű programról írnék néhány szót. Az Eros nevű kis motoros bárkán indultunk egy nemzetközi társasággal az öböl nyugati partja felé. Az út első állomása egy elhagyott kis öböl volt, ahol egy kis fürdőzést is be lehetett iktatni. Menet közben jellegzetes görög zene szólt, közben a hajóskapitány felesége csodálatos angol kiejtéssel mondta el a kirándulás programját. Jó egyórás utat követően érkeztünk meg az öbölbe, ami éppen akkor nem volt néptelen, mert egy úriember napozását zavartuk meg. Érdekes volt látni, hogy köt ki a hajó, milyen összeszokott volt a legénység (aminek egyik tagja jóval 60 év felett volt). A hajósok a kikötési műveletbe valószínűleg belekalkulálták, hogy a turisták nem nagyestélyiben és szmokingban vesznek részt a kiránduláson, mert eleve úgy kötöttek ki, hogy a partra csak kb. 40 centis vízbe gázolva lehetett kimenni. A víz egy kicsit hidegebb volt, mint Toloban, de a tisztaságra itt sem lehetett panasz. Szokatlan volt, hogy egy hajóból lehetett beugrani a tengerbe. A tengerfenék homokos volt, talán emiatt nem láttam semmilyen halat, vagy más vízi élőlényt a víz alá tekintve. Kiúszkáltuk magunkat, majd indulás tovább. Közben nagyon finom, hideg dinnyeszeletekkel kínáltak. Az idő kezdett rosszabbra fordulni, a szél és a hullámzás megerősödött, ennek következtében a hajóút is változatosabbá vált. A hajó beúszott egy öbölbe, kikötött, és mi meglepetéssel vettük észre, hogy a Toloval szembeni „kétpúpú” sziget túloldalán vagyunk, egy kis szigeten. Időegyeztetés után elindultunk a sziget teteje felé, ahol egy régi (nem ókori, annál fiatalabb) kolostor maradványai voltak. Egy kis kapaszkodás után felértünk a tetőre, ahonnan a környék panorámájában gyönyörködhettünk, sőt még Tolo magasabban fekvő részeit is láthattuk. Közben a magasból láttuk, hogy a hajón és környékén nagy a sürgés-forgás: a hajón sült a rablóhús, kinn a parton meg az étkezés előkészületeit végezték. Mire leértünk, már várt a tálca a hússal (szuflaki), a görögsalátával (tzatziki), krumplival és 1-1 pohár vörös vagy fehérborral, melynek poharát aztán többször is utána kellett tölteni. Ott a parton, a köveken ülve fogyasztottuk el az igazán finom ételt, miközben félszemmel arra figyeltünk, nehogy az időközben jócskán feltámadt szél elfújjon mindent a tálcáról és mellőlünk a kövekről. A hajósok nem voltak ilyen szerencsések, mert a kikötött hajó elszabadult, és csak nagynehezen tudták ismét a parthoz rögzíteni. A szél mellett esni is kezdett. Érdekes (és számomra nagyon szimpatikus) módon senki sem kezdett idegeskedni a körülmények miatt, a hangulat igazán nagyon jó volt, és ez egészen biztosan nem az elfogyasztott bormennyiség hatása miatt volt. Bár még majdnem egy óra volt a hivatalos visszaindulásig, az időjárás miatt pakolni kellett. A személyzet a vendégek hathatós segítségével összecsomagolt és felvitt a hajóra mindent. Mi még egy búcsúpillantást vetettünk egy, a szigeten lakó, dinnyehéjat majszoló nyuszira, felszálltunk a hajóra és irány Tolo. Útközben – bár még hullámzott rendesen – az idő egyre jobb lett, az eső elállt. Mielőtt kikötöttünk volna, megkerültük a Toloi öbölben levő kis szigetet.
Gyimesi László Ha valakinek van kérdése. Ha tudok, válaszolok rájuk.
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
|