Most voltam először Görögországban. Számomra az utazástervezés
abból állt, hogy az írás végén olvasható táblázatot összeállítottam
az Internetről összeszedett információk (főleg Szekeres István,
Kaposi Ákos, Fazekasné Judit írása alapján, ezúton is köszönöm
nekik a hasznos adatokat és tanácsokat) alapján, majd utazás
közben feleségemmel pontosítottuk, kiegészítettük.
Amikor Németországba utaztunk nem féltünk ennyire, mert akkor
egy tapasztalt családdal utaztunk, illetve nem a sötét Balkánonkellett
keresztül menni. A német úthoz nem is készítettünk megállási,
tankolási tervet, mert arra felé minden benzinkút és pihenőhely
tiszta, megbízható és kultúrált (és VAN!), mindenhol Euróval
lehet fizetni és nem akarnak becsapni. (A Balkánról szóló
sommás megállapításokat csak azért nem töröltem, mert mint később
kiderül, a szerző tapasztalatai alapján sem állják meg a helyüket
általánosításként - a szerkesztő)
A görög utazásról összességében
Alaptalanok voltak félelmeim, amelyek az internetről olvasottak
alapján ébredtek bennem, viszont jogosnak találtam azt, hogy
ébernek kell lenni a megállásoknál és a szigorú, következetes
közlekedési szabályok betartásánál. A rendőrök nem (annyira)
korruptak, az ablakmosók, kéregetők nem durvák (de vannak, és
elfogadják az adományokat), ablakmosók nem karcolják meg a kocsit
és nem törik le az ablaktörlőt, és nem koszos ragacsos löttyel
mosnak, a határőrök, vámosok nem korruptak és nem kötekedők.
Az utak minősége nem rossz, sőt egészen megfelelő, semmi kátyú,
semmi hirtelen kanyar, lehetett bátran menni. A közlekedési
morál nem agresszív, de határozott, és mindhárom érintett országban
letojják magasról a záróvonalat és egyéb útra festett jelzéseket,
elválasztó vonalakat, a rutinos sofőrök annyi sávot használnak,
amennyi kocsi elfér egymás mellett. És ezt betartatják mindenkivel,
kultúráltan rád villantanak hátulról és finoman dudálnak is
(de ha megnézed az arcukat, nem mérgesek), hogy húzódj le a
jobbszélre, mert ott neked van hely (igaz, hogy jobbról esetleg
bejövő sáv közeledik), főleg a leálló sávban kell közlekedni
az amatőr autósoknak. Tehát a leállósávot leállásra nem szabad
használni, mert akkor akadályozod a forgalmat, esetleg beléd
rohannak. Ha szemből előznének, akkor is jeleznek villantással,
hogy húzódj le a jobbszélre, mert látják, hogy neked van ott
még hely. Én annyira besza.i voltam, hogy még hazafelé úton
is csak nehezen mertem így előzgetni, nem mertem megbízni, abban,
hogy tényleg lehúzódnak majd, mert az Magyarországon nem lenne
elvárható.
Ez a morál nem változott meg sötétben és zuhogó esőben sem,
ez viszont már tényleg nem tetszett.
Szerbiában és Macedóniában alig volt forgalom, biztos a drága
pályadíj miatt.
Az utazás azért tartott odafelé 21.5 óráig, visszafelé 19.5
óráig (ami Német viszonylatban csak 13 óra lett volna), mert
sok a fizető kapu, sok a határ, meg illik pihenni 2-szer 1-1
órát ennyi utazás alatt, sok a sebességkorlátozás, amit tényleg
be kellett tartani, mert a látható rendőrség ellenőrizte és
torolta. Nem is lehet rájuk haragudni, még a helyiek is 40-el
(na jó: 50-el) mentek a 40-es táblánál (és nem 100-al), bár
ilyen rend csináló rendőrsége lenne Magyarországnak. És 80-as,
60-as táblák olyankor voltak, ha valamilyen zavaró szituációk
voltak, pl: útépítés, útelágazás, híd…
A határátkelőkön (6 darab) átlag 10 percet időztünk, a fizetőkapuknál
pedig 3-4 percet.
Nincs fertőtlenítési díj, semmi extra költség, csak a fizetőkapuk
vannak.
Szerbia
A határon nem tudtunk forintért dínárt venni, a forintra lerázó
arckifejezést mutattak (Magyaro.-n lehetett volna forintért
venni dínárt, de rosszul váltották). Az euró viszont erősnek
bizonyult (1 euró=85.4 dínár). Borzalmas állapotban lévő a szerb
oldal, a duty free shopok is szétverve, üresen tátongnak. A
parkolóban, ahol pénzváltás miatt álltunk meg, magyarul beszélő
(színes szinkroniált:) cigány fiatalok mostak volna ablakot
igény esetén, közben rugdosták egymást és káromkodtak.
Fél autópálya kezdődött vagy 40 km után, de lehet, hogy hamarabb
(a másik felét most építik Újvidéktől Mo. felé haladva), itt
átlag 70-el lehetett haladni, a fent említett feltételekkel.
A hidak alatt rendőrök megbújva, de inkább csak magukra koncentráltak,
hogy teljen a munkaidő. Autópálya van Újvidéktől a Macedón határtól
vissza 150 km-ig (mert ott már hegyek vannak), a pályán nagyon
jól lehetett haladni, bár sajnos egész hosszan átmegy Belgrádon,
és ott lassabb menet van.
Szerbia végén már csak sima autóút van, és sokszor kell 60-al
menni. Szép, látványos vidék, sok veszélyes szakasz, hál az
égnek már nincsenek leálló sávok, így nem őrjöng senki. Takolni,
WC-zni csak az OMV-nél ajánlott, mert más kutak nem tűntek európainak,
és csak rossz állapotú kocsik (rossz kinézetű sofőreikkel) fordultak
oda. WC ingyen van, a kiszolgálók kedvesek, kultúrált minden.
Kávéhoz egy pohár vizet és kis csokit is adnak.
Szerbia végén, munkaidő végén 2 rendőr megállított unalmában,
és karattyolt kevert szerb-angolsággal valami liniaról-vonalról,
vonalátlépésről, ami nem volt igaz, látszott, hogy zsebre menne
a játék, de engem elengedtek, nem mondom meg miért.
Macedónia
Szinte végig autópálya, jó minőségben (talán Eu pénzből épült),
forgalom semmi nem volt. Majd az országuk végén itt is veszélyes
hegyes-alagutas szakasz kezdődött, ahol csak sima 2 sávos út
volt. Sziklaomlás táblák jelezték, amit szemmel is észleltünk:
néha sok lezúdult kőtörmelék volt az útszélén, és meglazultnak
látszó egész nagy kőtömbök is ijesztgettek bennünket. Volt olyan
rész, hogy homorú módon ránk hajolt a sziklafal, az ilyeneknél
volt védő drótháló is. Amúgy semmi említésre méltó dolog nem
történt vissza felé sem.
Görögország
A Thessalonikit tartalmazó régiót szintén Makedóniának hívják,
azt hallottuk, hogy haragszanak is a macedónokra valamiért,
ezt abban véltük felfedezni, hogy hazafelé jövet az útirány
jelző táblákon egyszer sem volt Macedóniára utalás, vagy Szkopjéra,
vagy a határra, hanem csak a saját Evzoni nevű határ-településüket
írták ki.
Többször is elbizonytalanodtunk az oda és visszautazás során
is, a nem egyértelmű és kevés tábla miatt (mondjuk az éjszaka
meg a nagy vihar - pedig állítólag Görögben sosem esik, nemhogy
VIHAR!? - tompította az érzékszerveket), sajnos ezt még ilyen
konkrétan nem írták az internetes társak.
Pl. odafelé utolsó pillanatban volt egy pici tábla: Halkidiki
balra, persze hogy túlszaladtam, de visszafordultam, majd a
Tesszaloniki körgyűrű végét hiába kerestem, ugyanis simán beletorkolott
a megfelelő kivezető útba. Aztán Nea Moudania felé vettem az
irányt és addig végig jó 2 pályás autóút volt. Aztán azt sem
írta senki, hogy Nikiti és Sarti között iszonyatos hegyek vannak,
kanyargós úttal, alatta a tenger, és közben az udvarias görögök
éjfélkor is 100-al rohannak.
Aztán szerencsésen megérkeztünk Sartiba éjfél után negyed órával,
körbekocsikaztuk, és kerestünk egy jó kocsiban alvós helyet
a Beach-en. Keveset szundikáltunk a kocsiban, majd kerestünk
egy Bakery-t (pékséget), ezek Görög idő szerint reggel 6-kor
nyitnak, ott volt sok friss kenyér, zsömle szerű finomság, valamint
tejtermékek is. Vettünk reggelire valót, majd az egyik kegyhely
melletti parton (a kis kikötőnél) megettük. Itt is szép fotókat
lehetett csinálni. Délelőtt 10-kor nyitott az utazási iroda,
ahol sok magyar munkatárs dolgozik, ők elmagyarázták (el is
kísértek volna), hol keressük az Apartmanunkat, és ott majd
a takarítónő ha végzett, beenged. Úgy is lett (beköltöztünk
fél 11-kor, nem kellett délután 2-ig várni). Az apartman alapvetően
OK volt, csak büdös volt a fürdőszobában (ahol a WC is van),
és a fürdőszoba ajtó alja már kirohadt a sok, zuhanyból kicsapódó
víztől (mert görögben a zuhanytálca nem divat, hadd folyjék
a víz, ahova tud, terv szerint a lefolyóba kellett volna). A
szobával, konyhával és terasszal abszolute minden rendben volt,
még színvonalasabb volt, mint vártuk.
Figyelmeztetések (és dicséretek)
Vizet nem szabad inni (csak boltit, ott sötétkék kupakos a
sima víz [6x1.5 liter=1.3 euró], zöld az ásványvíz), WC papírt
nem szabad a kagylóba dobni, mert sok a dugulás (viszont elég
sok szippantós kocsit láttunk, biztos nincs is csatornarendszer,
csak szennyvíz aknák, a kukás kocsi is minden nap járt, összeszedte
az éttermi sorokról, majd az apartmanok gyűjtőiből a szemetet).
Viszont nem is szomjas az ember, és nem is izzad, nem jár WC-re
annyit.
Görög idő szerint 12-15 óra között nagyon perzsel a nap és a
káros sugarai nem javasoltak, amúgy is szieszta időszak van
a klasszikus görög településeken, Sartiban viszont nem zárt
be senki tán soha, pl. reggelire is lehetett volna gyros-t enni,
ami nem baj; a szieszta alatt is üzemeltek a Supermarket nevű
"mindenes" kis boltok. Volt bennük élelmiszer, strandfelszerelés,
képeslap, suvenír.
Süncipő nem kell, ha a Sarti óvárosi parton ill. Sarti-beachon
marad az ember. Az előbbi rész sajnos nagyon hirtelen mélyül
(gyerekek miatt nem volt OK, magam miatt viszont szuper volt),
nyugodt időben is erősen hullámzik és nagyobb szemű sóderből
álló a partja. Gyakorlatilag nem látszik nedvesség a víz és
a part találkozásánál, olyan hamar benyeli a part.
A 800 m-re lévő beach viszont minden szempontból szuper, mert
lassan mélyül, gyengébbek a hullámok, és finom homokos part.
Itt már lehetett építeni vízzel körülvett várakat, piramisokat
is. Mindig fúj egy kicsit a szél, és ez jólesik, nincs izzadás,
volt amikor nagyon fújt, akkor le kellett feküdni parton.
Praktikus ötlet, hogy minden apartman bejárta előtt van udvari
csap, zuhanyzó és szabadon megmoshatja mindenki a homokos lábát,
gumimatracát, mielőtt bedzsuvázna a házba.
Az is érdekes volt, hogy minden apartman házban benne van kívülről
a kulcsa, és egész nyáron benne is marad (nem zárja rád senki
kívülről a lépcsőházat), csak a belső lakórészedet kell bezárnod,
bár az is fölösleges óvintézkedés. Sok valaki (ezek a lazák
természetesen csak a görögök lehetnek), mikor beszaladt egy
boltba, vagy frappézni (ára sajnos 2 euró), slusszkulcsot is
benne hagyta a kocsijában.
Kirándulásaink
Marmaras
Sartitól délre (kb. 50 km-re) lévő kisváros. Hegyes-völgyes
vidéken vezet az út, az út szélén csak szikla, gyér fű és sok
szép leander, néha csúnya bádog kecsketelepek tarkítják a képet.
Reméltük, hogy Marmarasban az árak méltányosabbak lesznek, de
sajnos ez nem lett igaz (az egész félszigetre sem). Hangulatos
kis város, kikötővel, kis éttermekkel, fagyizóval. Itt már volt
olyan bankautomata, ami szerette a Maestro kártyámat (mert a
Sartiban lévő nem ismerte), próbaképp ki is vettünk 100 eurót,
állítólag közép árfolyamon adja ki a pénzt, de ezt még nem tudom
megerősíteni.
Irtó meredek lejtők vannak Marmarasban, kb. 45 (mértanilag)
fokosnak tűnnek, kocsival nem is nagyon mertem használni csak
az enyhébb utakat, ott is 1-es fokozatban bírta csak a hegymenetet.
Vásárolgattunk, fagyiztunk, jó fényképeket lehetett itt is csinálni.
De itt sem volt hipermarket (nem is volt sehol, csak Nikiti-ben).
Nikiti
Nikiti felé haladva megálltunk egy pár beach-en szétnézni, fotózni.
Nikiti-be érve rögtön jobbra lesz a Lidl, ahol majdnem ugyanazokat
árulják, mint Mo-n, de drágábban. Az üdítők dupla annyiba, a
szalámik 1,5-szer annyiba kerülnek, mint itthon. A ruha, gyümölcs
és alkohol ugyanannyi.
A Lidl-el szemben lévő oldalon kb. 300 m-re van egy másik hipermarket,
de az tényleg drága, viszont van benne minden.
Athos kolostorok
Befizettünk egy hajót kirándulásra (felnőtt ár: 28, gyerek ár:
14 euró), kulturált, légkondis busszal visznek el Ormos Panagias
kikötőbe, onnan átvisz a hajó az Athos hegy lábához, majd felfelé
halad Ouranoupoli kikötőig és közben további kolostorokat lehet
látni, fényképezni. Kb. 50-100 m-re közelíti meg a partot, kikötnie
nem szabad, mert az Athos köztársaság egy külön állam, az utasoknak
engedélyt kellene beszerezni hosszas procedúrával a belépéshez.
Nők még úgy sem szállhatnak partra. Kolostoronként kb. 40 szerzetes
él, de vannak 1 személyes remete-lakok is a sziklába vájva,
izgalmas világ. Ouranoupoliban megebédeltünk, vásárolgattunk.
Majd ismét vissza a hajóra, onnan Ormos Panagias, majd busszal
Sartiba. Közben végig beszélt a magyar és szlovák idegenvezető,
sok érdekes dolgot tudtunk meg.
Érdemes elmenni erre a kirándulásra, de lehet menni szervezett
Thesszaloniki városnézésre, csúszdaparkba, kalózhajóval egy
lakatlanszigetre, vagy egy jó hosszúra nyújtott napon egészen
a Meteórákig visz a busz (ez utóbbinak a felnőtt ára kb 35 euró).
Narancspart
Sartitól északra 6 km-el jobbra egy szép fürdőhely lenne, ha
nem lenne annyi sok alternatív (nudista) és "rendes"
(fürdőruhás, de szemetelő) fürdőző. Csináltunk szép fényképeket,
de olyan sokan voltak, hogy kényelmetlenül éreztük magunkat,
kicsit azért fürödtünk, labdáztunk is a vízben, hogy érezzük
a hely auráját. Sok fehér szikla, különleges látvány.
Sykia
Ez egy kis tipikus, nem tengerparti görög falu 6 km-re délnek
Sartitól. Hót nyugis öregek ülnek a kávézók teraszán, mert itt
is sok kávézó, kis étterem van. Először nem tudtuk kinek, mert
ide már csak a nagyon kíváncsi turista jár, de rájöttünk, hogy
a görögök nem szeretnek otthon ücsörögni magukban, és nem is
a házuk előtt beszélgetnek a szomszédok, hanem beülnek ezekbe
a III. osztályú-szerű, de hangulatos kis kocsmákba, korra és
nemre tekintet nélkül.
Jut eszembe is volt egy diszkont árúház-szerű kis modern, légkondis
bolt, hasonló árakkal, mint a Nikiti-s drágábbik bolt.
Éttermek Sartiban
Relax
Ez egy nagyon jó pizzázó. Közvetlen a parton is vannak asztalai
a szabad ég alatt. 2 magyar pincér csaj szolgál ki, és van TV
is, amelyben a magyar RTL-KLUB csatorna fut. Pizza akció: 2-őt
fizet, 3-at kap. Ugyanez spagettire is. Csinálnak rántott sajtot
és rántott szeletet is, ezekhez is jár bonuszba görög saláta
vagy gyümölcs saláta. Az árak tűrhetők, pizza: 6 euró.
Sajnos sok nagyszájú magyar is tartózkodik benn, akik azt hiszik
külföldön a magyar bunkóság jópofaságnak számít. (Ott poénkodtak,
hogy rántott csirke és pulykamell-et kértek, de összekeverték,
hogy melyik kié legyen, majd megkérdezték harsányan, hogy: -
de melyik a marha? - Mindnyájan azok - súgta a lányom)
Nepaida
Ide jártunk halasat enni, ez az étterem is nagyon tetszett.
Halfilé körettel: 5 euró. 450 grammos egész hal roston, citromosan,
körettel 10 euró (ez viszont már olyan finom volt, hogy ölni
lehetett érte).
Ovelix-fast food
Nagyon eredeti görög ízű gyors étkezde. Borravalót egyszer sem
fogadtak el. Gyros tál: 3,5 euró. Csirke tál: 3,5 euró. És egy-egy
ilyen tál 2 személynek doszt elég volt.
Gyros pitában: 2 euró. 0,33-as Coca-cola: 1 euró.
Lakatos Attila
És végül íme az emlegett utazási táblázatunk (remélem nem csúszik
szét a web-oldalon):
ODA |
|
|
|
|
|
VISSZA |
Napi
rel.km |
Abszolut
Idő |
Relatív
Idő |
Út |
Út |
Hely |
Útdíj |
Megj. |
Napi
rel. km |
Abszolut
Idő |
Megj. |
-291 |
|
-04:00 |
|
47 |
Nyíregyháza |
|
|
1289 |
01:00 |
|
0 |
06:42 |
00:00 |
E75 |
5 |
Szeged, Párizsi körút |
[TANKOLNI] |
Napi km-mérőt
nullázni |
998 |
21:00 |
|
17 |
|
00:30 |
E75 |
5 |
Röszke |
|
Bonyolult kanyargás
átkeléskor |
|
|
|
17 |
08:00 |
01:18 |
E75 |
22 |
Horgos (SZERBIA) |
|
Dínár vásárlás
(100 euró= 8540 dínár), sok ablakmosó magyarul beszélő
cigánygyerek, menekülés.
Sebesség: 60/80/120 km/h |
980 |
19:12 |
|
|
|
|
E75 |
22 |
Stirig |
|
Autóút kezdete |
|
|
|
47 |
|
|
E75 |
22 |
Szabadka, Feketic |
|
Fél autópálya
kezdete, leállósávban haladni, előznek |
|
|
|
74 |
|
|
E75 |
1 |
ÖMV |
|
Sok lassító tábla |
|
|
|
116 |
|
|
E75 |
1 |
|
430 dinár, 6 E |
1. fiz.kapu |
|
|
|
140 |
|
01:50 |
E75 |
1 |
Novi Sad (Újvidék) |
|
Autópálya kezdete,
végre gyorsítás |
|
|
|
163 |
|
|
E75 |
1 |
ÖMV |
|
|
|
|
|
182 |
|
|
E75 |
1 |
|
430 dinár |
Fiz.kapu |
|
|
|
200 |
|
|
E75 |
1 |
Stara Pazova |
|
Autópálya vége,
1. lámpánál ablakmosóknak: 20 dínár |
|
|
|
220 |
10:45 |
04:00 |
E75 |
1 |
Belgrád |
|
Körgyűrű, tiket,
kártyavétel automatából. Útelágazás:
NIS, Beograd jobbra, autópálya |
|
|
Útelágazás:
Novi Sad felé |
320 |
12:00 |
05:20 |
E75 |
1 |
Lapovó, ÖMV |
[TANKOL]
[KV] |
jó WC, 1 kávé=1
euró v. 85 dínár |
~680 |
15:30 |
|
352 |
|
|
E75 |
1 |
MOL benzinkút |
|
Csak a vissza
oldalon! |
|
|
|
442 |
|
|
E75 |
1 |
|
1130 din,15 E |
Autópálya vége,
tikettel fizetni |
|
|
|
450 |
|
|
E75 |
1 |
Nis |
|
Útelágazás:
Thessaloniki, Skopje irányába egyenesen tovább |
|
|
Egyenesen tovább |
466 |
|
|
|
1 |
Leskovac |
270 dinár |
Autópálya vége,
hegyek kezdődnek, lassú menet |
|
|
|
603 |
16:09 |
09:07 |
|
1 |
Nesalce, Tabanovce |
|
Kötekedő rendőrök,
elengedtek |
|
11:00 |
|
603 |
16:48 |
10:06 |
E75 |
1 |
Kumanovo (MACEDÓNIA) |
[KV] |
Denár vásárlás
(10 euró= 600 denár), kávézás
Sebesség: 60/80/120 km/h |
401 |
|
|
619 |
|
|
E75 |
1 |
|
50 denár |
Autópálya kezdete |
|
|
|
|
|
|
E75 |
1 |
Skopje előtt,Miladinovic |
|
Fiz.kapu, kéregetők |
|
|
|
645 |
|
|
E75 |
1 |
Skopje után, Petrovec |
|
Autópálya szétválik |
|
|
|
665 |
|
|
E75 |
1 |
|
80 denár |
Fiz. Kapu |
|
|
|
674 |
|
|
E75 |
1 |
Titov veles |
|
Autópálya egyesül |
|
|
|
697 |
|
|
E75 |
1 |
Gradsko |
60 denár |
Fiz. Kapu |
|
|
|
732 |
|
|
E75 |
1 |
Stobi |
|
Autópálya vége,
kőomlás veszély, hegyek, alagutak, viaduktok, szép! |
|
|
|
766 |
|
|
E75 |
1 |
|
|
Autópálya kezdete |
|
|
|
782 |
18:16 |
11:40 |
E75 |
1 |
Gevgelija |
|
jó Duty free
van! UZO, Baileys |
|
|
|
782 |
18:52 |
12:10 |
E75 |
1 |
Evzoni - GÖRÖGORSZÁG |
|
Autópálya kezdete,
óraállítás +1, Sebesség: 50/90/120 km/h |
222 |
09:00 |
|
802 |
|
|
|
|
EKO benzinkút |
[TANKOL]
[KV] |
WC, kávé |
|
|
|
832 |
|
|
|
2 |
|
|
Útelágazás:
Edessa, Thessaloniki jobbra táblánál felcsavarodás a 2-es
útra |
|
|
|
845 |
|
|
|
2 |
|
|
Útelágazás:
utolsó pillanatban
kis tábla: Halkidi balra, Ring Road kezdete |
161 |
|
Útelágazás:
Edessa felé |
|
|
|
E90 |
16 |
Thessaloniki |
|
Körgyűrűn végigmenni
kb. 20 km-t, majd Nea moudania tábla lesz, nem
Poligyros felé |
134
|
|
Útelágazás:
Evzoni felé,
Ring roadra |
880 |
|
|
|
67 |
Mesimeri mellett |
|
67-es úton tovább,
őrült görög sofőrök végig |
|
|
|
910 |
|
|
|
|
Nea moudania |
|
Nea moudania
mellett menni, ezidáig 2 pályás autóút volt, Nikiti táblát
követni |
80
|
|
Útelágazás:
Thessaloniki
felé, jobbra |
960 |
|
|
|
|
Nikitas (Nikiti) |
Van LIDL bolt |
Nikiti után 3
km-el követjük az utat Sarti felé (nincs letérés) |
42 |
|
|
|
|
|
|
|
Vourvourou mellett |
|
Sziklás, hegyes
veszélyes részek lesznek végig! SZÉP LÁTVÁNY! |
|
|
|
1006 |
00:15 |
17:30 |
|
|
Sarti |
Van EKO benzinkút [TANKOLNI] |
Sithonia félsziget.
Keress egy csendes alvóhelyet a parton!
Javasolt a falu túlsó végén. |
0 |
05:23 |
|
A
kézirat nyomtatható - word - formátumban innen letölthető>>
Olvasói hozzászólás:
Kedves Lakatos Attila!
Az útleírásodnak nagyon nagy hasznát vettük, augusztus 4-én
indultunk. Mi le 17 óra alatt, vissza 16 óra alatt értünk, átlag
2 órát vártunk a határon és minden szabályt betartottunk. A
táblázatban egy részt szerintem kicsit finomítani kellene, Thessalonikinél
nem teljesen egyértelmű a leírás, legalábbis nekem. A Ring Roadon
végig kell menni, és tényleg Nea Moudaniát követni, de mi a
főútról a Sithonia jobbra táblánál lementünk, és úgy jutottunk
el Nea Moudaniáig. (10 perc kavarc után, görög benzinkutas segítségével).
Macedóniában pedig az autópályáról letereltek minket egy falunál,
kb 5-8km-en, sok tábla nem volt, merre kell menni ezért találomra
mentünk. Van egy nagyon jó útvonaltervező oldal: www.viamichelin.co.uk/viamichelin/gbr/tpl/hme/MaHomePage.htm
Ja, a vadkempingről: mindenhol tiltják, táblákkal jelzik, de
mi láttunk néhány olasz turistát adkempingezni.
Üdv: Olgi (#szundilany@freemail.hu - 2006. Augusztus 22. )