Birinyi János: Duce - Horvátország - 2006.
július
Sodró tempójú, jó hangulatú beszámoló egy dalmáciai
utazásról, nyaralásról - sok információval
Üdv mindenkinek! 2 napja érkeztünk haza Horvátból,
lenge 2 hetes nyaralásunkból.
Hosszas gondolkodás után úgy döntöttünk, hogy mindenféle utazási
katalógusok és irodák nélkül, bumm bele a közepébe. Sokan emlegették
itt az út szélén álldogáló emberkéket a kis táblákkal, gondoltuk,
csak találunk valami szobát 1800 km partszakaszon.
Tehát kis borsodi kohászvárosból startoltunk este
18.30 kor. Ugye a hazai utakat nem részletezem, mi vettünk egy
4 napos matricát 1520 ft ért, felmentünk az M3-ra keresztül
Budapesten, rá az M7 re aztán, nyomás kényelmes 130km/h tempóban
lefelé. M7 Balcsinál Zamárdinál megszünik, majd Balatonföldvár
után visszaenged a pályára, aztán Bkeresztúrnál ki a 7es útra,
amit inkább minőségileg nem jellemeznék. De lehet hogy csak
nekem van bajom az utakkal a sportfutómű, és ultraperes gumik
miatt.
Mivel nem ismertem a környéket, Nagykanizsán teletankoltam ujra
az autót, laza 25L fért bele, tehát 8E ből átszeltem az országot.
+1/2 óra kocsimosás, mert M7 végig szakadt az eső, aztán nehogy
már koszos kocsival érkezzünk. Van még kút a határig, de az
a 22 km már nem oszt, nem szoroz, sőőt, aki vissza felmegy a
pályára a kis utolsó szakaszra, az nem is fogja érinteni Letenyén
a kutat. Erre visszafelé jöttem rá, ugyanis vagy elkevertem
valamit vagy a visszafelé jövő pályaszakasz később kezdődik,
és bent voltam Letenyén, amit odafelé csak melőztem.
Tehát Letenye 00.15. Bekkukkoltak a kocsiba, hogy az utasok
és útlevél darabszám passzol-e, aztán tovább intettek. Horvát
oldalon szintén ez volt, majd 2 fiatal ugrott ajándék térképpel
+magyar országismertető, látványosságok stb, szal kedves gesztus.
Aztán benzinárvizit a másik oldalon. 8-8.50 a benzin, tehát
hasznos volt még itthon 310 ért venni literjét.
Már fenn is voltunk a fizetős automatánál, húztam aztán tempó
130, hogy bajunk ne legyen. Zágráb felé haladtunk 01.10 kor
kifizettem a 36Kn díjat, és haladtunk tovább a Zágrábot elkerülő
ingyenes körgyűrűn. Megérkeztünk a következő jegykiadóhoz, a
Lucko nevűhöz. 01.47 kor kihúztama jegyet, aztán tempó 130-140,
szintén okosan táblákra figyelve. Rendőrt nem láttam, de lehet
hogy sunyiztak valahol a bokrokban.
Rijeka-Split irányban haladunk, érkezik Bosiljevo csomópont,
jól táblázva. Itt mindenki, amerre tervezte elkanyarodik, mi
Split felé tértünk le. Jönnek szépen sorban az alagutak érkezünk
a kritikus Mala Kapela-hoz. Itt a lefelé menő cső üzemel csak
úgy, hogy szembejövő forgalom is lesz. Ehhez már hozzászoktattak
kb 1 km hamarabb táblákkal leveszik a pályát 1 sávra, kicsit
felébred az ember. aztán 6 km alagút 80-as sebességkorlátozással.
semmi dugó vagy zsúfoltság, alagutak előtt a kamionokat célszerű
még leküzdeni, csak biztosabb ha nem látok magam előtt akkora
autót.
Aztán tovább lefelé, jó minőségű pályán. A hidaknak a feljárata
a tágulási hézagok miatt zakkan néha. Parkolókban az útszélén
sok autó, minha mindenki valami jelet várt volna besorakozva,
kocsik mellett sátrak, gondolom SK, PL, CZ turisták akiknek
1400km az út. Benzinkutak valóban ritkák, de azért olyan 60
kmként van, tehát ha még kivillan a sárga lámpa, nyugalom, lesz
kút. Lpg van mindenfelé, jelzik is, árát nem tudom.
Aztán jön a Sv. Rok. szintén 1 sávra vesznek, szembejövő is
van az alagútban 80 as táblával végig. Nem gond, türelmes mindenki.
Kiérve az alagútból kezd felfelé cammogni a hőmérő! Hűha, közeledünk!
Aztán jönnek a nagy széllökések, táblázva is vannak+kolbászok
is vannak a pálya mellett. Néhol olyan erős a szél hátulról
ami befúj az alagútba, hogy keményen fékezgetni kellett a sok
kilogrammos kocsit, úgy belendítette. Aztán lassan megérkezünk.
Mi a Pirovaci lehajtót választottuk, mivel még nem jártunk itt,
nem tudtuk milyen módon találunk szállást, partok milyenek stb.
Szal Pirovac 04.56! Fizetőnél 126Kn. A pasi mondja horvátul,
de sztem senki nem érti. Deee! Kapu előtt nagy táblán le tudod
olvasni hol jöttél föl, és hol vagy, mennyit fog mondani. Ha
nem sikerül, a sorompónál kijelzőn írják euróban is és kunában
is, nem kell zavarba jönni a horvát karattyolásától.
Indul a szálláskeresés. Végig a partvonalon, szépen
a falvakban, mindenütt a házakon szobe, apartmani, zimmer feliratok.
Kezdtünk megnyugodni, hogy lesz szállásunk. Aztán jöttek a falvak
közti utak. Kis beugró a sziklafalon, benne autó áll, szélvédőjén
hatalmas apartman tábla, később kocsi tetején nagy kartondoboz,
minden oldala megírva apartman! Emberek kempingszékben ülve
táblával sobe-apartmani! Autó felmatricázva, mint itt nálunk
a taxik, apartman! Szóval lehet válogatni, megnyugodhat mindenki.
Megérkeztek, kb 5 perc és beköltözés! Már csak a part nem tetszett,
aztán húzódtuk lefelé.
Trogirban megtankoltam ujra, egy gyenge 34 lityis 300KN fizetve
555 km autópálya után, nyugtáztuk hogy jól fogyaszt a gép. (Opel,
ha szabad) Aztán haladtunk tovább, Split zsúfolt kikötőjétől
megijedtünk, mentünk tovább, mint kiderült jól tettük. Volt
1 kis olajkiömlés a kikötőben, amit még a Kastel strandjain
is éreztek.
Szóval lassan Omisnál jártunk, előtte van Ducé,
teljesen összeépülve Omis-sal. Ugye a Cetina híd, mindenkinek
mond valamit. Hát megálltunk a parton az út szélén, nézelődtünk
bóklásztunk, kb 5 perc, ezüst citroen, leszakadt kipufogóval
megáll az úton, kilép a fazon, kiállt 1 nagyot: apartmani, és
intett hogy kövessük.
Gondoltuk a feleségemmel, hogy kezdjünk nézelődni, hogy is megy
itt a dolog, utána mentünk. 1 perc után megálltunk, jött a felesége,
az enyémmel németül megalkudtak 10Eur ban /fő/nap. Sztem korrekt
volt az ár júliusban.
Megmutatott mindent, azonnal igent mondtunk, feleségem az győzte
meg, hogy ritka az olyan hely, ahol nem azzal kezdi a nyaralást,
hogy kisúrolja a tust és WC-t. Hát itt nem kellett, patetnt
volt minden. Kis folyékony szappan, szappan, WC papír, tusnál
kilépős szőnyeg stb. kellemes volt elsőre. Ezzel meg is találtuk
a szállásunkat mintegy 5-10 perc alatt.
Jó lett volna még caplatni ide oda, hogy tájékozódjunk árakról,
minőségről stb., stb, de nem arról szólt a dolog, hogy tapasztalatgyüjtés,
hanem jó szállás, és ez alá árban nem hinném hogy tudtunk volna
menni. A part 20-30m, terasz tengerre néz. Mi kell mééég?
Akkor magáról a faluról/városról, magam sem tudom mi is volt
ez tulajdonképpen. A tengerpart mint írtam 20-30 m lehetett,
a főúton volt kellemetlen az átkelés, mivel mindig úgy néztem
ki mint 1 karácsonyfa. 2 matrac, 2 napernyő, 1 nagy csónak,
evezők, úszógumi. Ugye feleségem a gyerekkel foglalkozott átkelésnél.
Volt forgalom bőven, reggel 9 kor már indult a dugó a Cetina
híd miatt, pedig még 3 km biztos volt a hídig. De sztem a legnagyobb
bajt a rendőr kiscsajok okozták, mert voltunk Omisban többször,
és amikor az emberek indulatosan keltek át a híd utáni kerszteződésen,
jobban haladt a sor. A csajok csak fújták a sípot, kapálóztak,
mint valami turistalátványosságként üzemelő fizetett valakik.
Szóval átértünk, lepakolás, napernyőt simán leszúrod a laza
homokba. Tenger. A Cetina miatt elsőre hidegnek tünik, de belegyalogolva
simán jó a hőfok. Alja homokos, mintha direkt le lenne döngölve,
olyan kemény a talaj a lábad alatt. Sünök stb. nyoma sincs,
kis rákok néha éjszaka után láthatóak voltak. Egyedül ilyen
áttetsző testű fürge halak az alján néha cikáztak. Tengeri cipő
nem kellett, de innen ne vigyen senki. 30-40-50 kn ért olyanokat
láttam Omisban, gondolom mindenhol árulnak még, amit nálunk
nem, de lehet rossz helyen kerestem. Olyan kis igazi balettcipők,
gumitalpal.
Én egyszer láttam 3 delfint, olyan jellegzetesen úsztak. Helyi
büfében azt mondták hogy csak akkor lehet őket látni, ha másnap
vihar lesz. Nem volt. Vagyis mindennapos volt a szél, kettő
körül felhősödés, majd kitisztult, 5kor nagy feketeség a hegyek
fölül, majd pár csepp eső és vége, este 8ig zavartalan napsütés.
Ha felhők is voltak, hőfok lejött pár fokot, de semmit nem vettél
észre, hogy itt menet van hazafelé mert vihar lesz. Azért Göröghöz
képest ez tengerparton ujdonság volt nekünk.
Na mindegy, szóval strand. Tusolók voltak, olyan külön WC nem,
bár büfék a parton voltak, oda járt mindenki. Mindig árultak
valami kalácsot, kukoricát, nem lehet éhezni. Üdítő büfékben
0,5 L 10-12Kn, boltban ezért 1,5-2L kapsz, célszerű táskában
vinni magaddal. Fagyi 4-5Kn, nem szivesen engedtem a gyereknek
akkora gombócot megenni, nem tökölnek vele, hogy mennyi van
a fakanálon, azt belekeni mind a tölcséredbe. Délben kis Fast
Food, hambi krumpli, kinek mi, vagy odabent a szálláson főzőcske,
pénzszórósbbaknak étterem. Mi próbáltunk mindent, ha unta a
feleségem a főzést, Fast Food, ha a hambi volt elég összecsapott
valamit. Étterem?Háát, az ízeket nem ismerik! Pizzázni jártunk
inkább, a kajájuk nem volt jó. Pizzát 25ért kaptunk, sokszor
este már csak bedobozoltattuk, és teraszon tengerre kukkolva
vacsi.
Árak igen szépek mindenhol, mi Omisban vásárolgattunk, van egy
CBA, könnyű volt eligazodni, termékek mind olyanok mint itt.
Végén már Ducén is találtunk 1 kisboltot, friss kenyér, tej,
ice tea, apróságokra jó volt az is. Észrevettem hogy szeretnek
úgy dolgozni, mint itt a benzinkúton. A lipákat inkább felkerekítik,
mint vissza kelljen adogatni a piciket. Nem azért, de majd ha
én adok a pénztárnál, akkor adok. Akkor vásárlás meg is van
oldva.
Első hét után, gondoltuk megnézzük az a híres Makarskát. Hááát,
inkább otthon maradtunk volna. Útközben szintén táblás emberek,
csak még több mint addig. Szóval a nagy zsúfoltság, kikötő,
köfejtőhöz hasonló strandok, ahol nem lehet lépni, úgy fekszenek
az emberek, mindenhol kocsielszállítós táblák, parkoló 10kn/óra
dugig mindenütt, úgyhogy kis araszolgatás után ki a városból,
irány tovább.
Tucepi. Háát, strand tömve, város után a sziklálról lenézve
meg tudtunk állni az út szélén, kis ösvény lefelé. Na itt mostmár
strandolunk, gondoltuk. Felpakoltunk, le mindenki, aztán ott
álltunk a nagy köves strandon a 80% pucér emberek között. Nagy
levegő, kis tanakodás, de maradtunk, úgy elvonultunk jobban
félre, ahol nem volt annyi csaupasz. Aztán estig fürdés, délben
kis kaja után caplatás az erdei úton, de találtunk Tucepi szélén
kezdődött a büfésor. Árak még komolyabbak mint eddig! De éhesen
kit érdekelt. Tenger a kövek miatt még tisztább volt és mivel
nem volt velünk szemben sziget, jöttek ám este a hullámok keményen.
A gyerek élvezte, de a parton lépni sem akaródzott neki. Szóval
gyerekeseknek Duce az igazi part.
Látnivalóról különösebben nem tudok mit mondani, gyereket nyaraltattuk
inkább, nem magunkat szórakoztattuk. Kis vidámpark Omisban,
bazársor, Jet ski zés családiban, kis séták. Semmi hajókirándulás
rafting stb. Bár egyszer felmentünk a Cetina mellett vagy 10km,
de semmi extra, csak nézelődtünk. Így teltek a napjaink, pihenéssel,
napozással, strandolással, kicsit távolabb a nyüzsgéstől.
Térjünk a hazaútra. Péntek este 17.45 start 35
fokban. Tovább már nem tudtunk maradni, gyerek izgága volt,
anya stresszelt hogy mi lesz az úton stb. Szállást de 10 kor
el kellett hagyni, de szóltak hogy kocsi is maradhat a parkolóban,
kerti hideg-meleg vizes tust nyugodtan használjuk, névjegykártya
internetcim mindent adtak. Még ami hasznos volt náluk, hogy
volt 1 nagy garázs az apartman alatt, csónak matrac minden este
berak, szobát nem kellett homokozni vele, ereszteni fujkálni
naponta, jó volt.
Ugye idefelé lejöttünk Pirovacnál, most már Splitnél pályára
tudtunk hajtani. Még 1 teletankolás, mert azt tudtuk, hogy az
országot átvágjuk 1 tankkal, és már csak 310 lesz a benzin Letenyén.
Szóval 1 helyben elhasznált mennyiség visszatöltése egy laza
15 liter ment el szaladgálásra 220 km re.
18.32 hajtottunk rá a pályára 19.15 kor Pirovácnál voltunk,
csak hogy érzékeljétek, a tengerparton ezt 2 1/2 óra alatt tettük
meg. Igaz, nézelődve, szállásra figyelve lefelé jövet. Alagutakat
nem részletezem, talán 1 kicsit nagyobb volt a forgalom, szemből
főleg(szombati turnusváltók). 21.54 Zágrábnál voltunk mindez
157 kn be került. Bosiljevotól igen kemény volt a forgalom,
3 sávon ameddig a szem ellátott végig kocsik lámpáját láttuk.
A 2 külsőben cicóztak egymással a 120-130 haladók, belsőben
mintha a kiváltságosoknak tatrották volna, 140-150 nyomni lehetett
végig. Ezt tettem, és haladtam szépen Zágrábig.
Jaaa, kapunál 5 volt nyitva mindenhol, szép sor, de ment szépen
a fizetgetés, nem kell megijedni ha nagy a sor. Aztán ingyenes
körgyűrű, majd Zágráb után kihúztam a jegyet 22.50 kor, tűz
haza, már csak annak örültem volna, ha ki is írják. Talán 1
helyen volt Budapest, a többin az út számára kell figyelni,
kicsit térképnézés, aztán Varazdin nevű táblára figyeltünk.
Aztán néha a táblákon kölön kis tábla egy H betűvel, jó felé
jöttünk. Lefelé jobb volt a táblázottság, úgy érzem. Gospic,
fizető 23.30 36kn. Célszerű elszórni az utolsó fémpénzeket,
azzal nem foglalkozik a pénzváltó, már aki vissza akarja és
tudja váltani megmaradt Kunáit. Aztán határ, szintén sor, de
haladós, hazaértünk.
Gyorsan rádiótekergetés hogy valami magyar szöveget halljunk,
talán Kossuthon, Himnusz! Atyaééég, micsoda fogadtatás, anya
könyvelte a füzetbe: 00.00 Magyarország! Micsoda időzítés!
Gyors tankolás Letenyén, aztán tűz tovább. Kanizsán megálltunk
1 autós gyorsétteremnél, 1 óra kajcsi pihi séta a kocsi körül,
és GO haza! Iszonyat forgalom volt a 7es úton péntek éjszaka!
Mindenki ment lefelé Hr be. 01.35 kor felléptünk az M7 re, 02.00
kor Földvárnál le, Szántód és Zamárdi közt 2 sávos és jobb 1
kicsit az út, aztán vissza M7, Budapest 40el végig a szar utakon,
M3, kis zötykölődés még a pálya után, aztán 05.30 kor begurultunk
Ózdra. 1 kör a hajnali városban, semmi változás, aztán haza,
csomagkipakolás stb. Istenem, mintha tegnap mentünk volna csak
el. olyan rövidnek éreztük ezt az időt.
Remélem, tud segíteni a kis leírásom a közeljövőben Dalmácia
felé indulóknak.
Mindenkinek jó utat, nyaralást:
Birinyi János - Ózd 2006. 07. 17.