Egy
utazás szerintem akkor válik kalanddá, amikor kevés pénzzel
vág neki az ember. Az én szárazföldi vagy vízi útjaim már
hosszú évek óta azért kalandosak, mert adott pénzmennyiséghez
biztos, hogy több száz kilométerrel távolabb levő látnivalót
is betervezek, mint ami reálisan teljesíthető lenne.
Nem titkolt szándékom, hogy adriai élménybeszámolómmal kedvet
csináljak azoknak a könnyen szállítható, sólyázható hajóval
rendelkező vitorlázóknak, akik ugyan ábrándoznak egy szigetek
közötti vagy partmenti kalandozásról, de nem érzik magukat
elég felkészültnek, hajójukat pedig elég biztonságosnak. Pedig,
ha van érvényes hajólevél és a Balatonon nem süllyed el…
Hogy ne tűnjek komolytalannak, van tengeri vizsgám, alapvető
navigációs felszerelésem és GPS-em, de mindenhol parti navigációt
alkalmaztam. Azaz mindig láttam a partot, vagy annak fényeit.
Soha nem kellett a Kenese-Tihany távolságnál (21 km) hosszabban
nyílt vízen vitorláznom.
Mivel évek óta kölcsönzéssel foglalkozom, választásom a "készletből"
az Amulettre esett. Ez egy 20 lábas, mindössze 500 kilogrammos,
14 m2 alapvitorlázatú hajócska "penge" tőkesúllyal,
bulbával. Tunningoltam még egy csúcsra húzható 10 m2 orrvitorlával
és egy 25 m2-es hátszélvitorlával (bliszterrel). Azért vittem
egy 8 LE-s motort is. Felszerelésénél a 20 mérföldre vizsgáztatott
tengeri hajó követelményeit vettem figyelembe. Hajómnak két
mérete van: útitársam felesége egy lélekvesztőhöz, egy horvát
benzinkutas pedig a Titanic-hoz hasonlította.
Az útvonal
Szabadságom 2 hetét két részre bontottam
fel, mivel útitársamnak félidőben ki kellett szállnia -- várta
a munkája.
1. hét: Gradac - Korcsula - Dubrovnik - Kotori-öböl és vissza.
2. hét: Gradac - Hvar - Vis, majd vissza Hvar túloldalán Bracs-sziget
érintésével.
Kezdő vitorlázóknak is már most gyanússá válik a dolog, hiszen
szeptember végén, október elején az általam tervezett 600
km-t a balatonihoz hasonló szélviszonyok között csak vitorlával
lehetetlen megtenni. Az első héten a motor-vitorla kombináció
volt a jellemző.
Tehát szeptember 22-én, hétfőn tettük vízre a hajót Gradacban,
az autókat pedig az 5 km-re lévő zaostrogi Uvala Borova kempingbe
adtuk be megőrzésre. A darabonként 29 kunás napi díj nem volt
vészes, pláne, hogy a trélerre nem számoltak fel semmit.
Ahhoz képest, hogy hétfő délben még kerestük a sólyázás lehetőségét,
estefelé bepakolva, felszerelve a vízen ringott a hajó.
Kedd reggel bontottunk vitorlát nyári melegben, ideális, fokozatosan
erősödő délkeleti jugóban. Mindössze 4-5 km megtétele után
egyvonalban voltunk Hvar keleti csúcsával, s a 30 km-es szélben
az Amulett könnyedén elérte 11 km/órás végsebességét. Rövidesen
már látni lehetett a Peljesac-félsziget csúcsát és mögötte
Korcsula szigetét. Másfél óra múlva fordultunk be a köztük
lévő csatornába, Korcsula város irányába. Az addigi délkeleti
szelet itt már szembe kaptuk, így rövid birkózás után inkább
indult a motor, hogy Marco Polo szülővárosát még a délutáni
órákban alaposan átnézhessük.
Maga a "cső" kb. 10 km hosszú, 2-3 km széles, de
bármilyen irányú erős szél esetén Racsistye és Knyezsa falucskák
zárt öblei menedéket nyújthatnak. A peljesaci oldalon viszont
majdnem végig látványos, függőleges sziklafalakat látunk.
Korcsula
Szépségét már sokan ecsetelték. Ha sorrendbe
állítanám a szlovén és horvát Adria városait, nálam Dubrovnik
után a második helyen osztozna Trogirral. Közel sem annyira
erődszerű, mint az előbbiek. Azért neki is vannak középkori
bástyái, városfala a tenger felől, de közelítve mégis sokkal
nyitottabb, derűsebb képet mutat. Nem koszorúzzák zord hegyek,
de a város keleti oldalán vízben úszó szigetvilág dús vegetációjával
szinte egzotikussá varázsolja. S hogy mitől ez a derű? Korcsula
görög alapítása óta a partmenti hajózás egyik legfontosabb
csomópontja. Igazán soha nem zárkózhatott be, mert bármely
feltörekvő nagyhatalom úgyis rátette a kezét, s igyekezett
sokáig meg is tartani. Kivéve persze a magyar Gara nádort,
aki - gondolom, jó pénzért - eladta Raguzának. Ez lehetett
a város szerencséje, mert ettől kezdve közel 400 évig vigyáztak
rá a velenceiek. Ekkor épült ki helyi fehérmárványból a reneszánsz
óváros, amelynek szinte tökéletes épségét részleteiben is
megcsodálhattuk.
"Sajátos történelemszemléletemmel" találtam még
egy kapcsolatot az akkori Magyarországgal. Az 1571-es győztes
lepantói csatából még nem értek haza férfiak, az onnan meglépő
török Ulus Ali kalózvezér megelőzte őket. Ahogy a többi környező
várost, Korcsulát is ki akarta rabolni, de a várfalakra fegyverrel,
páncélba öltözötten kiálltak a város asszonyai. A látvány
meg az éppen kitört vihar meglepte a zsiványt, elvette kedvét
az erotikus és egyéb örömöktől. Történt pedig mindez 19 évvel
az egri nők hőstette után. Biztos hallottak valamit…
Kószálásunk befejeztével nagyon fontos programunk volt a főtér
sarkában a napernyők alatti sörözgetés. Élveztük a nyugodt,
mediterrán délután hangulatát turistaáradat nélkül. Kipihent,
mosolygó vendéglátósok, tipegő öreg nénik, macskák, néhány
hajóval idetévedt angol, német vagy északi vendég. Aztán ellöktük
a mólót s a gyengülő szélben folytattuk utunkat Dubrovnik
felé. Még világossal elhagytuk az előbb említett szigetecskéket,
s már felsejlett Mljet északi partvonala.
Pál apostol nyomában
Ahogy leszállt az est, úgy tűnt el a szél
is. Tükörsima vízen motorral csorogtunk a keskeny, de majd
40 km hosszú sziget középtáján elhelyezkedő Szobra kikötője
felé. Jobbra, a sziget sötét tömbjén csak ritkán látszott
egy-egy fény, hogy ne pusztítsunk sok benzint, igyekeztünk
pontosan navigálni. Annak idején az árbócfényt - talán lustaságból
- nem a csúcsra, hanem az egyik keresztrúdra szereltem. Ez
most rendkívül praktikusnak bizonyult, mert lámpánk állandó
fénykört vont a hajó köré, sőt a "hangulatfénynél"
a későbbi sötét éjszakákon biztonságosan cserélhettem az orrvitorlákat.
A szobrai öböl bejáratánál megbúvó zátony felfedezéséhez viszont
kevés volt.
Ez a kivilágítatlan, 50-80 cm magas, kb. 20 m hosszú szörnyűség
a parti világítótoronytól 15-20 méterre emelkedik ki a víz
alól. Pontosan a bekanyarodási ívünkön. Mire megláttam a sziluettjét,
már késő volt. Elrántottam motort, kormányt, de oldalunkkal
így is nekibillentünk, sőt előzőleg a tőkesúly óriásit csattant
a víz alatti padozaton. Bevallom megijedtünk. Nem sok hiányzott,
hogy kezdjük összekapkodni értékeinket, amikor a hajó visszalibegett
a mélyvízre.
Neptun most megkegyelmezett, nem úgy, mint annak idején Pál
apostolnak. Állítólag ő is Mljeten szenvedett hajótörést.
Néhány perc után megállapítható volt, hogy nincs érzékelhető
szivárgás, indulhattunk a kb.300 m-re levő falu mólója felé.
Gyors kikötés, mert a parti kisvendéglő épp bezárni készült,
de nagyon kedvesen kiszolgáltak bennünket még este 11-kor.
Aztán megnyugtattam a hajózást még csak kóstolgató Tibort,
hogy a történtekért én vagyok a felelős. Engedtem, hogy sötétben,
ismeretlen helyen, megfelelő térkép hiányában, nagy sebességgel
közelítsen a part felé.
Lefekvés előtt éjjel 1-re beállítottam az ébresztőórát, mert
sejtettem, hogy nem úsztuk meg ennyivel. Éjjel ugyan nem volt
nedvesség a fenékdeszkán, de másnap és az azt követő reggeleken
10-15 liter vizet itattam ki alóla a szivaccsal.
Térképeimre eddig is bejelöltem az azokon nem szereplő zátonyokat,
az általam biztonságosnak ítélt öblöket, memorizáltam a napi
útvonalat, de ez a tevékenység mostantól még fontosabbá vált.
Szerda reggel elköszöntünk a barátságos Szobrától,
először vitorlával, majd motor rásegítéssel folytattuk az
utat a 45 km-re lévő Dubrovnik felé. Jobbról még egy darabon
a haragos zöld, lankásabb Mljet kísérte utunkat, de egyre
közelebb kerültünk a Peljesac- félsziget és Dubrovnik között
húzódó szigetsorhoz, az Elafit- szigetekhez. Bár a szél alig
fújt, Mljet takarásából kiérve érezhetővé vált a nyílt tengeri
hullámzás. Néhány fénykép Sipan és Lopud szigetek barlangokkal
teli függőleges sziklafalaitól, majd bekanyarodtunk a Dubrovnik
előtti Gruzs-öböl kikötőjébe tankolni.
Az egyik lehetőség az lett volna, hogy itt kikötve, majd buszra
szállva nézzük meg a várost, de mivel mindketten jártunk már
itt még a háború előtt, próbáltuk gyorsítani és olcsóbbá tenni
a dolgot. Sikerült, de nem volt egyszerű.
Belopakodtunk az óváros kikötőjébe. Gyakoroltuk a farral való
kikötést, de alighogy végeztünk a mutatvánnyal, simán kizavartak
bennünket. Késő délután volt, mi pedig nem akartunk egy esti
korzózást kihagyni Európa és a világ egyik legkeresettebb
turisztikai célpontjában.
A közelben, két szálloda strandjának határvonalán, a parttól
20-30 méterre lehorgonyoztunk. Mivel csónakunkat lusták voltunk
felfújni, az útikönyvet, fényképezőgépet, ruháinkat egy jól
záródó műanyag vödörbe gyömöszöltük, s kiúsztunk. Példánkat
nemsokára két nagy vitorlás is követte, csak nekik volt felfújt
csónakjuk.
Dubrovnik
A várossal elfogult vagyok. Az elmúlt húsz
évben módszeresen jártam be családommal a Földközi-tenger
kisázsiai és európai partvidékét. Az egyre több megismert
mediterrán város szépségben csak Dubrovnik után következhetett,
az általun összeállított ranglistán. Pedig Velence, Firenze
vagy Granada ugyancsak ütötte a lécet.
Már a Kikötői-kapu felvonóhídján elkezdtük a látnivalók számbavételét,
de tudtuk, hogy egy délután és egy este még az ismétléshez
is kevés, nemhogy új dolgok felfedezéséhez. Mire leértünk
a Plácára, bealkonyodott. A sétáló utca valamikor egy tengerág
volt, s kétoldali meredek partjára települt a jelenlegi városközpont.
A hegyoldalon a házsorok - akár egy amfiteátrum nézőtere -
egyre feljebb húzódnak, amíg el nem érik a XIV-XVI. századi
monumentális falrendszert. A "küzdőtéren" pedig
még így szeptember végén is özönlik a tömeg. Számomra most
következett az est fénypontja. Tibor felvitt a Srdj-hegy oldali,
a Plácával párhuzamosan futó utcákba. A néhány méter széles
sikátorokban gyönyörűen megterített, lampionokkal vagy egyszerűen
csak gyertyákkal kivilágított asztalok hosszú sora kígyózott.
A terítékek, asztalok, székek, maga a környezet valamiféle
középkori luxus hangulatát árasztva várták a tehetős vacsoravendégeket.
Lassan elindultunk vissza a hajóhoz, de előtte még az egyik
kávézó asztalánál szívtuk be az esti Raguza hangulatát - no,
meg a cigarettát és a sört. Osztályoztuk a látnivalókat és
a dalmát lányokat. Gyönyörűek.
Mivel a horgonyok jól tartottak a sziklás fenéken, a közeli
Lokrum-sziget pedig lefogta a húzósabb hullámokat, így bíztam
benne, hogy nyugodt éjszakánk lesz. Csütörtök reggel egy kezdődő,
még gyenge tramontánára ébredtünk. A horgonyok felszedését
épp csak megúsztuk búvárkodás nélkül, az alapvitorlázat pedig
majdnem sok lett a megerősödő, de kedvező irányú szélben.
Dubrovnik - Montenegró
Most következett utunk legkeményebb szakasza.
Le kell vitorláznunk a Keleti-fokig, Horvátország déli határáig,
itt be kell kanyarodnunk a már Montenegróhoz tartozó Kotori-öbölbe.
Ezután még világosban végigvitorlázni min. 30 km-t a fjordban,
hogy biztonságosan elérjük a legbelső öböl legbelső sarkában
lévő Kotor vagy Kattaró városát. Mindehhez volt egy 20 lábas
hajónk a maga 11 km/órás testsebességével, amit 10 órán keresztül
maximális sebességen kell tartanunk akár vitorlákkal, akár
- ha a szél gyengül - motorral. A szél pedig 2-3 óra múlva
gyengült, majd el is vonult Olaszország felé.
Megkezdődött a végtelen türelmet igénylő motorozás a kisimult
vízen. Cavtatot már elhagytuk, de így legalább nem kellet
attól tartanunk, hogy a fjordig hátralévő hosszú szakaszon
menekülő kikötőt kell keresnünk. Mert Molunat kivételével
bizony nincs egy sem, csak barlangokkal tele meredek sziklafalak.
A partmenti hegyek egyre magasabbra emelkedtek, ez azt jelezte,
hogy közeledünk Montenegróhoz. Csak az aggasztott, hogy a
tetejükön levő felhőpamacsok kezdtek terebélyesedni, sötétedni.
A Keleti-fok előtt néhány kilométerrel aztán megjött a szél,
de szerencsére nem durván, így ismét ideális viszonyok közt
hajózhattunk be az erődöktől védett, négy nagy öböl alkotta
fjord bejáratán.
Viharos határsértés Montenegróban
Itt voltunk ettől a Magyarországtól alig
900 km-re levő természeti csodánál. A vízből meredeken emelkednek
az 1400-1700 m-es hegycsúcsok, lábaiknál mediterrán városkák
oázisai. Csak azok a fekete felhők…
Az egész öböl, ameddig beláttunk kihaltnak tűnt. A partoktól
elég távol vitorláztunk az egyre északiasabb szélben, de még
nem kell cirkálnunk. Hercegnovit, Zelenikát most csak távolról
csodáljuk, majd egy szoroson áthaladva a Hercegnovi-öbölből
a Tivati-öbölbe jutunk. Csak a szorosban, partközelben látunk
két halászt, most már sejtem, hogy ők is a vihart várják.
Nem baj, amíg lehet megyünk, idebenn nagy hullámzástól nem
kell tartanunk. A Tivati-öbölben tévedésből tettünk egy 10
km-es kerülőt, de nem sajnáltuk, mert így megkerültük a Virágok
szigetét. Egy részét egy kis kápolna, nagyobbik felét pedig
egy kemping foglalja el örökzöldek, virágok közt sorakozó
bungalókkal, amelyeket virágnevekkel jelölnek.
Azért van másmilyen látnivaló is. Kicsivel a sziget előtt,
a jobb parton tengeralattjáró silók bejáratai nyílnak, majd
a Veriga-szoroshoz közeledve, Tivat város mellett elhaladunk
egy repülőtér és a jugoszláv hadiflotta megörökölt hajói mellett.
Közben végre látunk egy, az Adriára tartó teherhajót. Vitorlásokkal
Dubrovnik óta nem találkoztunk, az itteni kikötőkben összesen
talán negyven árbócót számoltam meg.
A Veriga-szoros leszűkül 300 m-re, itt keresztezzük egy komp
útvonalát. A motor jár, mert szembe kapjuk az egyre erősebb,
csak egy vitorlával elviselhető szelet. Azért mi megyünk,
fényképezünk, így érünk a Risani-öbölbe. A lemenő nap fényében
most látjuk meg a túloldali Peraszt városát. Balra előtte
két kis sziget. Igen, ezekért jöttem!
Útlevelemet a horvát kempingben, az autóban felejtettem, eddig
megúsztam határőrök nélkül, de most már ki is toloncolhatnak.
Évekkel ezelőtt láttam egy útifilmet a Peraszt környéki tavaszi
mimózafesztiválról, azóta szeretnék ide eljutni. A zord hegyek
övezte öböl óriási kontrasztja ez a két sötétzöld tünemény
és micsoda történelemmel!
Perasztot valaha önálló köztársaságnak ismerte el Velence
is. Erejét bizonyítja, hogy 1654-ben még a 7000 fős török
sereget is legyőzte. A baloldali Szent György-sziget a nemesség
egykori temetője volt. A ciprusok közül kiemelkedő kápolna
csak fokozza szépségét.
A Szirti Madonna-sziget pedig mesterségesen jött létre. Az
itt meredező zátony körül süllyesztették el a perasztiak az
ellenségtől zsákmányolt, kővel megrakott hajókat, majd védőszentjüknek
templomot építettek rá. 1452 óta minden év július 22-én ünnepséget
rendeznek madonnájuknak, s hajóikon egy-egy követ visznek
a szigethez, így azt szimbolikusan tovább építik.
Peraszt előtt jobbra kanyarodva egyre szélesebben tárul elénk
a legbelső, a Kotori-öböl fjordvilága. Két oldalról itt meredeznek
a legmagasabb csúcsok a köztük megbúvó mély völgyekkel, amelyek
rendre meg is tréfálnak bennünket.
A 40-50 km-es szélnek egy-egy szélcsatornát képeznek, így
szinte pár száz méterenként változtatjuk irányunkat, amíg
Kotor előtt a bal parton egy csendes zugot nem találunk. Este
hat óra van, a magas hegyektől a napot már rég nem látjuk.
Néhány gyors fénykép csak úgy a vízről, tartalék benzinünket
beöntjük a száraz tartályba. Hamar eldöntjük, hogy a Horthy
által elhíresült városban útlevél nélkül nem ajánlatos kikötni.
A szél megint a bolondját járatta velünk. Amíg a benzinnel
foglalkoztunk, szinte elállt, de ez csak az erőgyűjtés ideje
lehetett. Alig haladtunk visszafelé néhány métert, ismét lecsapott
ránk. Tibor rángatta le a csattogó orrvitorlát, én meg harcoltam
a kormánnyal, a motorral és a nagyvitorlával. A szél elég
rendesen nyomott bennünket a déli partra.
Vakrepülés Hercegnoviba
Közben teljesen besötétedett, Veriga-szoros
közelébe érve már oldalszelünk volt. Sebességét nem volt kedvem
megmérni, de a kötelek csattogásáról ítélve 60 km felettinek
saccoltam. Feszülten figyeltük, mikor kell balra kanyarodnunk,
ugyanis túlszaladhattunk volna Risan felé. Aztán megláttuk
a szoros jelzőfényeit, s becéloztuk a köztük levő vaksötétet.
Ami most következett, nekem is újdonság volt ezzel a hajóval,
pedig itthon "teszteltem" hasonló, viharos szélben.
Egyetlen vitorlával egy órán keresztül teljes sebességgel
siklottunk tiszta hátszélben át a Tivati, majd a Hercegnovi
öblön. A cél Hercegnovi kikötője volt, meg kellett töltenünk
üres kannáinkat benzinnel a Dubrovnikig hátralevő 60-70 km-re.
A nyílt tengerre amúgy sem volt kedvünk ebben a sötétben és
viharban kimenni, no meg albán vízummal sem készültünk.
Hercegnovit megközelítve levettük a nagyvitorlát is, hogy
motorral poroszkálva alváshoz keressünk egy védett horgonyzó
helyet. A hajó egyszer csak megállt. A sötétben és a nagy
hullámzásban nem vettük észre, hogy rászaladtunk a városi
strand határát jelző kötélre. Úgy felakasztottuk magunkat
rá, hogy letolatni sem tudtunk róla. Kínlódásunk közben kezdtük
átrendezni a kötelet rögzítő bójákat, s egyre veszélyesebben
sodródtunk ki a kövekre.
A problémát csak egy módon lehetett villámgyorsan megoldani,
de miért ne a legéletlenebb kés került volna a kezembe? Ezek
után már nem mertünk itt éjszakázni, s megkezdtük a menekülést
vissza, a közeli Zelinka felé. Rövid idő múlva le is pihenhettünk
egy móló árnyékában.
Másnap reggel aztán a hercegnovi kikötőben euróért vásároltunk
benzint. Talán fél óra sem telt el, amikor fellélegezve hagytuk
el az öblöt, ismét horvát vizeken vitorlázva. Diverzáns akciónk
véget ért, de megérte. Bonthattuk az ünnepi alkalomra tartalékolt
pezsgőt.
Montenegró - Mljet
Péntek lévén, Tibor szabadsága vége felé közeledett,
igyekeznünk kellett a zaostropi kempingbe. Az idő ismét a
késői nyaralóknak kedvezett. Ragyogó napsütés, tükörsima tenger,
gyenge szellő, az is szemből. Délután négyig motoroztunk,
csak Dubrovnik közelében bontottunk vitorlát. Egy utolsó pillantás
a városfalakra, majd megcéloztuk Mljet délkeleti végét. A
várost övező szigeteket már vöröslő alkonyati fényben hagytuk
el. Igyekeznünk kellet, hogy még a teljes sötétség beállta
előtt elérjük éjszakai kikötőnket. Két választásunk volt:
a délnyugati Saplunara-öböl kiépített kikötője szembeszélben,
5-6 km-s kerülővel, vagy a felénk eső, de teljesen ismeretlen
Garma-öböl horgonyzóhelye. Ez utóbbi mellett szólt, hogy a
beerősödött nyugati széltől és hullámzástól ez az öböl tűnt
védettebbnek. Erre vettük az irányt s az utolsó kilométereken
szerencsénk is volt. Láttuk, hogy egy 40 láb feletti méretes
vitorlás jön a nyomunkban. Feltételeztem, hogy ő idevalósi,
ezért udvariasan előre engedtem. A partközelbe érve teljesen
lelassult, majd araszolva, de határozottan bevezetett bennünket
egy alig száz méter átmérőjű lagúnába.
Tükörsima víz, nem túl sziklás fenék, 5-6 méteres mélység,
néhány halászcsónak, egy-két épület a parton halvány villanyfényben.
Kell ennél több? Egy kocsmát azért még el tudtunk volna viselni.
Mljet - Napfelkelte a lagúnán
Előbb nem véletlenül írtam lagúnát. Ezt a
kifejezést hajlamosak vagyunk az egzotikus, trópusi öblökre
érteni.
A hely megkapó szépsége a reggeli fényben bontakozott ki igazán.
Igaz, pálmafák helyett píneák, de a többi stimmel.
Ilyenkor érzi azt az ember, hogy ide el kell hozni azokat,
akiket a legjobban szeretünk.
Úgy is meg kell majd nézni a sziget északnyugati részének
nemzeti parkját, vagy a nem túl távoli Lasztovót, a monda
szerinti Kalipszó nimfa és Odüsszeusz szigetét.
Most azonban igyekeznünk kell, a kemping még vízen közel 80
km. Ezt a balatonnyi távolságot végigketyegni egy farmotorral,
tűző napsütésben nem gyerekjáték.
Kis betérő Szobrára kenyérért, egy utolsó fénykép ominózus
zátonyunkról, majd végül delfineket is látunk. Sajnos, legalább
500 m-re tőlünk. Tudom, hogy a motor zavarja őket - engem
is.
Korcsula - Zaostrop
Mlejt takarásából kiérve vitorlázunk, így
közelítve meg Korcsulát egy utolsó tankolásra. A benzinről
néhány szót. A tengeri tanfolyamon verték a fejünkbe: vészhelyzetben
sok mindent megbocsátanak a segítségünkre igyekvők, de, hogy
nincs üzemanyagunk, azt nem. Igazuk van, ehhez tartjuk magunkat.
Remélem, egyszer majd úgy vitorlázok át a Korcsula-Peljesac-csatornán,
hogy nem kell cirkálnom, motoroznom. Most megint szembe kapjuk
a kiváló, 30-40 km-es szelet Hvar felől. Aztán befordulunk
Zaostrog irányába és kétoldalra kiengedett vitorlákkal pillangózunk
a kemping felé.
Kalandozásaink első szakasza szombat este tíz körül zárult
le. Tibor az élményektől feltöltődve, de biztos, hogy nem
kipihenten indult haza.
A kemping mólójánál egy idősebb úr segített tartani a hánykolódó
hajót a kirakodás idején. Aggódva mondta, hogy a tv-ben másnap
délutánra nagyon erős jugót jósoltak. Nem mutattam, de titokban
örültem neki, mert szerettem volna egy nap alatt megtenni
a Zaostrog-Hvar város távolságot. Ehhez a 80 km-hez pedig
a délkeletinél ideálisabb szelet nem is várhattam volna.
Hajó, ha nem jó
Zűrös éjszakának néztem elé a városi mólónál.
A szél nem gyengült, az erős szembejövő hullámzástól pedig
a móló mindkét oldala védtelen volt. A pufferek megvédték
a hajó oldalát, én pedig tudtam, ha elég fáradt vagyok, el
fogok aludni a hánykolódás ellenére is. Reggel azért meglepődtem
egy kicsit, orrkötelemet félig elvágta a móló sérült pereme.
Jó lett volna egy darab gumitömlő, amit ilyen helyzetekben
csak ráhúznék a kötélre.
A vasárnap reggel nagyon szépen indult - már ami az időjárást
illeti. Tűző napsütés, gyenge vízi szél, szeptember 28-án
igazi nyári meleg. Az indulásom azonban egyáltalán nem volt
mintaszerű. Egy úr dobta utánam a far kötelet, amit a motor
propellere azonnal feltekert, így elkezdtem sodródni lefulladt
motorral a part felé. Nem vagyok az a reggeli fürdőző típus,
de most ugranom kellett. Én ugyan felfrissültem a kötél kibogozása
közben, de a halászok biztos megmosolyogták az ázott magyart.
Kicsit kijjebb aztán felrántottam a vitorlákat, s elindultam
utam második szakaszára. Erre a hat napra nem terveztem nagy
távolságokat, célom a Balaton méretű Hvar meg kerülése volt,
egynapos Vis-szigeti kitérővel. Ez a kb. 250 km-es táv ugyan
nőni fog az esetleges cirkálásokkal, de az előző héthez képest
igazi sétagaloppnak tűnt.
Tíz óra körül Hvar délkeleti végénél megjött a fokozatosan
erősödő délkeleti szél, így teljes sebességgel haladhattam
a hosszan elnyúló sziget túlsó végén elhelyezkedő Hvar város
felé. A közeli Szucsurajnál sok szebb város van a környéken,
nem igazán keltette fel az érdeklődésemet. Inkább azért érdekes,
mert a mindössze 5 km-re lévő szárazföldi Drvenikkel kompjárat
köti össze. Így aztán a szigetet autóval is bejárhatja bárki.
Utamnak ez a szakasza azonos volt az egy héttel korábbi korcsulai
iránnyal, csak most jobban megközelítettem Hvar déli oldalát,
hogy meg tudjam figyelni a horgonyzásra alkalmas öblöket.
Az első 25 km-en van is bőven, de a nyáron sűrűn előforduló
jugó ellen - mint a mai is - nem igazán nyújtanak védelmet.
Kivétel azért van. A 43° 06' 36" N és 017° 02' 16"
E koordinátákon lévő tágas, közvetlenül egymás mellett elhelyezkedő
öblök azért megfelelőnek tűntek. Kibetonozott partfalak, néhány
ház a parton vagy a hirtelen emelkedő hegyoldalon, sőt egy
romos templom is található itt. A már említett szakaszon több
mint tíz, néhány házból álló halásztelepülést számoltam össze
a fövenyes kis öblök mellett. A környék teljesen kihalt volt,
igaz az idő is egyre komorabbá vált. A délelőtt még rögzített
kormányt mos már erősen fogni kellett, s fél-, háromnegyed
szélben sportosan haladtam Hvar felé. Lassan a peljesaci Loviscse-fok
és a Korcsula partvonala is eltűnt a láthatárról, szemerkélt
az eső, a hullámok egyre húzósabbá váltak.
Élvezetes vitorlázásomnak hirtelen vége szakadt - elszabadult
a kormányom. A kormánylapot rögzítő két pánt közül az alsó,
a víz alatt levőnek a csavarjai elvesztek. Jó szélben, vagy
kicsit nagyobb sebességnél az egész szerkezetnek komoly rezonanciája
van, s a le nem kontrázott anyák könnyen fellazulhatnak. Erre
volt bőven idejük az elmúlt napokban. Mivel a felső pánt még
tartott, a lap nem veszhetett el, csak használhatatlanná vált.
Katasztrófa nem történt, csak a Hvarig hátra lévő 20 km-t
sajnáltam, amit még simán megtehettem volna sötétedésig.
Leszedtem a vitorlákat, majd kifeküdtem a hajó végére, óvatosan
leszereltem a kormányt, vigyázva, hogy több alkatrészt ne
veszítsek el. Mivel a hajó a járó külmotorral tökéletesen
irányítható, fél óra múlva be is futottam a partszakasz első
falujába Zavalára. Azért ez sem ment olyan simán, mert a nyitott
kikötőbe akadálytalanul jöttek be a hullámok. Annyira tele
volt bóján álló csónakokkal, hogy nem volt helyem szembefordulni
a széllel. Már álló motorral irányíthatatlanul elég hangosan
landoltam a móló oldalánál.
Zavala
A javítás inkább csak addig tartott, míg
összekeresgéltem megfelelő méretű csavarokat, most már duplázva
az anyákat. Zavala nagyon szép falu, új lakóházakkal, nyaralókkal.
Szerencsés a fekvése is, mert környéke lankásabb, van bőven
termőföldje, minden talpalatnyi helyet megművelnek. Talaja
az elporladt vörös homokkőhöz hasonlít. Az öböl partja kavicsos,
a halászok itt helyben javítják kicsörlőzött csónakjaikat.
A függőleges partfalba kis barlangokat vájtak, ebben tartják
a szerszámaikat, hálóikat.
Lassan beesteledett, az eső esett, sőt betartott egész éjjel.
A kikötő mozgalmas volt. Sorban jöttek a halászok a nagy hullámzás
miatt, s kötögették át egymáshoz ütődő hajóikat. Kettőt-hármat
ki is csörlőztek a partra. Hétfőn reggelre kezdett felszakadozni
a felhőzet, de a szél tartotta a 40 km-es, egyenletes sebességét.
Az elmúlt hét sok-sok vízen töltött órája csak ritkán ajándékozott
meg igazi vitorlás élménnyel. Kicsit gondolkodtam a viharvitorlán,
de mivel inkább oldalszeles irányom volt, bátrabban húzhattam
fel a normál orrvitorlát. Határon volt a dolog, de megérte.
Fel-fel spriccelő habokban teszteltem az árbócmerevítő köteleket,
másztam meg az egyre nagyobb hullámokat. Itt már kiértem Scsedro-sziget
takarásából is, így a délről jövő szélnek és a kb. 2 m-es
hullámoknak semmi nem állta az útját. Öt-hat 40-50 lábas hajó
keresztezte bukdácsolva az irányomat, Korcsula felé szorították
a szelet csökkentett vitorlákkal. Igyekeztem nem zavarni őket,
mert úgy láttam, hogy egy szervezett verseny előörsével találkoztam.
Hvar
Még tizenkettő előtt beértem Hvarba. Az eddig
egyenletes szél itt pöffössé vált az öblöt koszorúzó Pakleni-szigetek
dűznihatása miatt. A hullámok is betaláltak a réseken, így
a nagy kikötő teljesen védtelen volt. Csináltam egy tiszteletkört,
majd az öböl keleti, védettebb oldalán lévő halászkikötőnél
dobtam horgonyt. Néhány nagyobb hajó is jobbnak látta itt
horgonyozni, mint benn szenvedni a mólónál. A fenék köves,
sziklás, amelyet partközelben vastag poszeidonfű borít.
Hvart látni kell! Nyugodtan állíthatom, hogy az átböngészett
útleírások nem adják vissza azt a szépséget, amivel itt találkoztam.
A velencei időkben kiépült város méltó társa az isztriai és
dalmáciai gyöngyszemeknek. Talán nem olyan romantikus és erődszerű,
mint Trogir vagy Dubrovnik, nem kell sikátorokban lépcsőzni
meredek hegyoldalakon. Megmaradt teljes szépségében, nem tudták
tönkretenni későbbi hatalmak. Nyitottsága, természetessége
teszi varázslatossá. A XV-XVI. századi várostervezésből árad
a célszerűség, de lakói nem sajnálták a pénzt a kultúrára
sem. Nem költöttek erődökre, a meglévő kettőt megépítették
helyettük a megszálló spanyolok és franciák.
A rakpartról itt sem hiányozhatnak a pálmafák, amelyek most
szeptember végén még sokkal szebbek a rajtuk nyíló tömött,
aranysárga virágaikkal. A városkép legmeghatározóbb eleme
a főtér jobb sarkán emelkedő arzenál. Már 1292-ben megépült,
de állandóan módosították - inkább csak változó funkciói miatt
- a következő évszázadokban. Eredetileg ide úsztak be a hajók
javításra. Később feltöltötték, hogy gabonát tárolhassanak
benne, most kiállító csarnok, mozi és színház.
Rakpartra nyíló homlokzata szinte egyetlen ásító boltív, a
főtérre néző oldala pedig belesimul a reneszánsz utcaképbe.
Robosztus, célszerű és mégis szép.
Mesélhetnék aztán a loggiás városházáról vagy Dalmácia legnagyobb,
márványokkal kövezett főteréről, a székesegyházról, stb.,
de erre valók az útikönyvek.
Késő délután kellően fáradtan letelepedtem a pálmafák alá,
s figyeltem az amatőr és profi hajósok kikötési manővereit.
legjobban a hajós feleségek tetszettek - csúnyát egyet sem
láttam - , akik pontosan tudták mire való a csáklya, mennyire
kell megfeszíteni az orrköteleket, stb. Négykapás horgonyom
nem az Adriára való, de nem volt más, mert lemezhorgonyom
szárát már Dubrovnikban elgörbítette a motor kiráncigálás
közben. Nem valami nyugodtan készültem az éjszakára. Egyszer
arra riadtam fel, hogy leüt a fenékre az amúgy is sérült tőkesúly.
Gyorsan motort indítottam, s addig menekültem a mélyebb víz
felé, amíg a horgony vissza nem rántott. Majd kikötöttem magam
egy közeli számozott bójához, amihez reméltem, nem fog reggelig
megjönni a tulajdonosa.
"Napfényes Issza"
Kedden ismét gyönyörű reggelre ébredtem. A
tenger kisimult, csak könnyű víziszél borzolta a felszínt.
Igazán ideális körülmények a visi átkeléshez, annak ellenére,
hogy kezdetben motoroznom kellett. A kis Jerolim-sziget takarásából
kiérve 15-20 perc múlva pillantottam meg a reggeli párából
lassan kibontakozó erődszigetet, az Adria Máltáját. A mindössze
22 km-es távot kényelmesen, három óra alatt tettem meg. Motoros
hajót egyet láttam, viszont öt vitorlást számoltam meg, amelyek
Split és Zadar irányából közelítettek Vis, vagy a mögötte
megbúvó Bisevó felé.
Vis elérésének számomra most elsősorban sportértéke van, bár
megfogott rendkívül színes történelme is. Sokan talán megmosolyognak
érte, de sorban döntögetem saját kis "világcsúcsaimat".
Természetemnél és anyagi helyzetemnél fogva teljesen szabálytalanul.
Első, kis 3,5 m-es vitorlásommal Siófokra mentem "toronyiránt"
Fűzfőről. Egy 420-assal kerültem meg először a Balatont, egy
470-esel jártam be a trogir- környéki szigeteket, eljutottam
vele Hvar északi oldalára is. Persze, ezeket az utakat sok-sok
balatoni viharban eltöltött óra előzte meg, vízirendőreinket
is gazdagítottam legalább egy havi fizetésemmel.
Itt libegek 5,95 m-es lélekvesztőmmel kint a nyílt tengeren,
s hajómat alig látom nagyobbnak a tőle pár méterre pihenő
sirálynál. Hiába tőkesúlyos, elsüllyeszthetetlen, hiába van
ellátva az itthon előírt biztonsági felszerelésekkel, most
már jócskán átléptem a számára engedélyezett 3 mérföldes határt.
Így aztán ezekben az órákban vallásos vagyok, imádkozom, hogy
ne találkozzak horvát vízirendőrökkel. Közben megfogadom,
hogy az innen 67 km-re levő picinyke Palagrúzára - Horvátország
legkülső szigetére - majd szabályosabb hajóval megyek.
Tehát nem szabadna itt lennem - ezért vagyok itt.
Pontosan tartva magam Vis város koordinátáihoz, egyre jobban
kibontakozott előttem a 15 km átmérőjű sziget majd 600 m-es
magaslataival. Mindössze két, kikötésre alkalmas öble közül
az északiba tartottam, a csakhamar be is vitorláztam annak
bejáratán. A látvány önmagáért beszélt. Nem véletlenül volt
Vis a legutóbbi időkig az egész Adria hadászatilag legfontosabb
szigete. Nagy, több mint 1 km2-es, viharoktól védett öböl,
amelyet a megközelíthetetlen magaslaton épített erődök őriztek.
Vis város Issza néven az Adriára kirajzó görög telepesek legelső
kolóniája volt. Később környéke híres tengeri csaták színtere,
végül pedig a jugoszláv partizánok főparancsnokságának székhelye.
Külföldiek csak 1991-től látogathatják. Ezek után vártam egy
zord, jellegtelen erődvárost, ehelyett találtam egy délszaki
növényektől pompázó békés, igaz kicsit földszintes települést
barátságos, nyitott emberekkel.
Ide azért kevesebb turista talál be, így igazi utószezoni
hangulat volt a Ríván, a rakparton. A hatalmas kikötőmedence
most túlméretezettnek tűnt, a helybeli hajókon kívül mindössze
négy vitorlás volt a partfalhoz oldalt kikötve.
A kikötőfiú még pénzt sem kért tőlem, mikor mondtam, hogy
csak pár órát maradok. Nem terveztem alapos városnézést, mert
ide még úgyis el kell jönni. A nagy öböl szinte teljes ívén
elhúzódó város a görög időktől napjainkig annyi történelmi
emlékkel rendelkezik, hogy egynapos séta is kevés megtekintéséhez.
Kikötőhelyem közvetlen közelében, az idegenforgalmi iroda
melletti terecskén még nyitva volt a zöldségpiac. A gyümölcs
- így a banán is - olcsóbb volt, mint nálunk. Kissé jobbra
emelkedik a XVII.sz-i Perast-lakótorony, az egész rakpart
legharciasabb épülete. Nem kell száz métert gyalogolnunk,
s a városháza mögötti terecskén meglátjuk a Szentlélek-templomot,
amelynek háromablakos, háromharangos nyitott tornya Görögországot
juttatja eszünkbe.
Visszatérve a Rívára, a városházával szemben egy magas pálmafákból
álló oázis padjain pihenhetünk meg. Tovább sétálva, a kikötőmedence
Hvar felőli partján van a benzinkút, majd az öbölbe benyúló
félszigeten egy gyönyörű fekvésű temető templommal és kolostorral.
Kiváló fotótéma már érkezéskor a vízről is, de így közelebbről
még sokkal szebb.
A rendház a régi római színház alapjaira épült, melynek színészbejárója
most is látható az alagsorban. Ezt már kihagytam.
Alig múlt dél, az öböl vízét ideális vitorlázószél borzolta,
nekem pedig még délután vissza kell érnem a Hvar túloldalán
levő Starigrad környékére.
Az öböl takarásából kiérve a nagyvitorla mellé csúcsra húztam
a legnagyobb orrvitorlámat, s az egyenletes tramontánában
megkezdtem a két hét legélvezetesebb vitorlázását. Méltó befejezése
volt ez vis-szigeti kitérőmnek.
A legjobb kikötő
Két óra múlva már a Pakleni vagy Palmizana-szigeteket
is elhagytam, s Hvar északnyugati végén kezdtem leltározni
a kikötésre alkalmas öblöket. A Pelegrin-foktól a Starigradi-öbölig
tartó 11 km-en közel tíz olyan horgonyzóhelyet számoltam,
amelyek majd minden irányú széltől védelmet nyújtanak. Most
azonban biztosra mentem. Néhány éve Starigrad felé tartva
egy esti, viharossá fokozódó jugó hajtott be 470-esemmel egy
alig feltűnő benyílóba. Koordinátái: 43° 12' 16" N; 016°
28' 04" E. Szűk, talán 80 m széles, négy-ötszáz méter
hosszú öböl, amelynek leszűkülő vége egy masszív mólóval majdnem
teljesen le van zárva. A móló oldalához oldalt akár három
nagyobb hajó is kiköthet.
A nyolc-tíz épületből álló halásztelepülés most teljesen kihalt
volt, de szezonban és hétvégéken az egyik épület kocsmaként
üzemel. Négy nap óta most aludtam át először az éjszakát.
A Hvar-csatornában
Szerda reggel gyenge szélben bontottam vitorlát.
Mivel péntekre terveztem a visszaérkezést Gradacba, két teljes
napom maradt Hvar északi oldalára, a még hátralévő 80 km-re.
Benzinem volt bőven, de elhatároztam, hogy nem fogom elindítani
a motort. A majdnem 0-s délkeleti fuvallattal lassított felvételben
cirkáltam Hvar és Bracs szigetek között. Volt időm mindkettő
partvonalát alaposan áttanulmányoznom, a hosszabb egyenes
szakaszokon a rögzített kormány mellett pedig szundikálhattam
is egy kicsit.
Így "vergődtem el" délutánra a bracs-szigeti Bol
városkáig, ahol a Zlatni-rat (Arany-fok) nevű földnyelvnél
lehorgonyoztam két vitorlás mellé egy kis lubickolásra. Ez
a népszerű strand 2 km hosszan húzódik. Aranyló színű, aprókavicsos
fövenye most is tele volt fürdőzőkkel, mintha utószezonnak
nyoma sem lenne október elsején. A földnyelv végétől kb. 600
m-re egy mindkét irányból megkerülhető bója van, nem árt vigyázni!
Lámpát nem láttam rajta- vagy csak rosszul figyeltem meg.
Úgy döntöttem, hogy Bolban nem kötök ki, azért a két hétbe
sem fér bele minden. Hangulatos óvárosi partszakaszát pedig
remélem, lesz időm a későbbiekben alaposabban átnézni.
A szemközti, mindössze 11 km-re levő Jelsa biztonságosabb
kikötőnek ígérkezett. Késő délután lett, mire visszalötyögtem
Hvar-szigetre. Egész nap - még a cirkáló szakaszokkal együtt
is - alig tettem meg negyven kilométert, de hát a vitorlázás
a türelmes emberek sportja.
A kis Glavica-sziget mellett elhaladva döntenem kellett: Vrboska
vagy Jelsa? A jobbra hosszan benyúló Mina-öböl végén látszottak
Vrboska tornyai, de az előttem nyíló Soline-öböl és annak
délnyugati szögletében meghúzódó Jelsa több látnivalóval kecsegtetett.
Az öböl szépsége felér Hvar bejáratával, s utána következik
a csoda. Miért vagyok elfogult ezekkel a szigeti városokkal?
Valószínű azért, mert a vízről közelítem meg őket, igazi szépségük
innen bontakozik ki leginkább. A Balatont már sokszor megkerültem
autóval is, de vitorlás vendégeimmel, barátaimmal mindig egyetértünk
abban, hogy belülről a legszebb.
Eddig azt hittem, hogy egy picit ismerem az Adriát, de Jelsáról
az útikönyv néhány bekezdésén és egy Hvarban kezembe került
képeslapon kívül semmit sem tudtam. Nagy - mint a neve is
mutatja - napsütötte, védett öböl, a partvonalán ma is látható
görög városfalakkal, mögöttük egyszerű szállodákkal, kempinggel.
Ezek ölelik körbe a romantikus középkori óvárost.
Szerintem a görögök annak idején eltévesztették a házszámot.
Bár a történészek szerint a közeli Starigradot- Pharoszt-
alapították először, de feltételezem, hogy Jelsát később nagyobb
becsben tartották könnyebb megközelíthetősége miatt.
A szinte teljesen zárt, U-alakú kikötőmedence partján zajlik
az élet. A rakpart egyben a sétálóutca is, amelyet néha kis
terecskék szakítanak meg. A langyos "nyári" estén
a sok kis vendéglői terasz megtelik a helybeliekkel, szinte
mindenhonnan horvát népzene szól.
A kikötőhelyért 50 kunát fizettem, de osztrák szomszédaim
is megúszták 100 kunából 25 lábas, emeletes motorosukkal.
Minden helyhez villany és vízcsap is tartozik, így megejthettem
egy alaposabb fürdést és nagymosást vacsora előtt.
Csütörtök reggel is hasamra sütött a nap, a szél sem rezdült.
Elhatároztam, hogy húzom az időt, a városnéző sétát összekapcsoltam
egy kis bevásárlással.
A rakpart és az arra nyíló főtér épületeit gyönyörűen felújították.
A teret szinte teljesen elfoglalták az éttermek, kávézók asztalai,
telve vendégekkel. A vendégek zömét helybéli halásznak néztem,
akik nemrég jöhettek be az éjszakai "műszakból",
s lefekvés előtt itt múlatják az időt. Könnyed, laza a hangulat,
visszakapták városukat a turistáktól.
Jelsa - Gradac
Kilenc óra körül kipihenten, szinte semmi
szélben hagytam el Jelsát. Tudtam, ha így marad az idő, felkészülhetek
egy akár 24 órás menetre is, pedig utam utolsó szakasza egyenes
vonalban nem volt több 60 km-nél.
A gyenge légáramlat iránya egész nap dél és kelet között váltakozott,
tehát szemből jött. Maximális vitorlafelülettel küzdöttem
magam előre, de így is örültem, ha néha elértem a 4-5 km/órás
sebességet.
Hvar és Bracs partvonala itt 12-13 km-re eltávolodik egymástól,
a hajótest halk locsogásán kívül szinte tökéletes csend uralkodott.
Időm még mindig volt bőven. Néha egy kis halk zenével szennyeztem
a környezetet, de nem akartam zavarni a delfineket, akik időről
időre halk csobbanásaikkal jelezték, hogy ők is kíváncsiak
rám.
Estefelé közelebb húzódtam Hvarhoz, de a gyenge partiszél
sem növelte sebességemet, sőt éjszaka egyre többször teljesen
leálltam. Bár sokszor bóbiskoltam, de erre mindig felébredtem.
Az árboclámpa fénykörében ilyenkor apró halak kezdtek hangosan
lubickolni, amíg ismét meg nem indult a hajó.
Hvar északi oldalának ezen a hosszú szakaszán szinte semmi
fény nem volt látható. Éjjel egy óra után lement a Hold, koromsötétben
haladtam Szucsuraj-fok világítótornya felé.
Hajnalodott, mire meguntam a végnélküli, lassú cirkálgatást.
Elindítottam a motort, de így is reggel nyolc óra lett, mire
befutottam Gradacba.
A sólya üres volt, ezért mindjárt nekiálltam a hajó leszerelésének.
A rakparton üldögélő halászok még emlékeztek indulásunkra.
Akkor is kérés nélkül segítettek a vízretételnél, s most is
vittem egy kis színt az életükbe. Tibort hiányolták, de megnyugtattam
őket, hogy nem veszett el. Érdeklődtek a megtett útvonal felől,
de a hajót látva nem biztos, hogy mindent elhittek beszámolómból.
Igazi vízi emberek voltak. Minden mozdulatukon látszott a
hozzáértés, figyeltek minden apróságra. Könnyedén ledöntöttük
az árbocot, s miután elhoztam a kempingből az autót az utánfutóval,
rövid időn belül a hajó is kikerült a vízből. Megköszöntem
kedvességüket, s elbúcsúztunk egymástól, s elindultam hazafelé.
Nagy hajó - kis
hajó
Felmerül a kérdés, nem lett volna egyszerűbb
és olcsóbb 6-8 fővel kibérelni egy 30-40 lábas hajót egy hétre?
A megszervezés gondját leszámítva egyszerűbb lett volna, de
távolról sem olcsóbb.
Egy adriai hajóbérlést útiköltség + bérleti díjjal még utószezonban
sem lehet megúszni fejenként 80.000 Ft alatt, s a csapatból
valakinek - vagy valakiknek - a kb. 1.000 euró kauciót is
le kell tenni. Az Amulett pedig két hetet volt távol a Balatontól
benzin, autópályadíj, kemping, üzemanyag, stb. összköltséggel
maximum 80.000 Ft-ból két személlyel. Sőt, a mi utazásunk
már régen elkezdődött a felkészüléssel, mikor még el sem kötöttük
a hajót a parttól.
Azért legyünk őszinték, nem mindenki vágyik erre.
Az első variáció: nagyhajós feeling "Hawaii,
D.J., napszemüveg, nők …" Esetleg a hat utasból négyet
már utálunk a második napon.
A második variáció: Kaland, látnivalók, éjszakai
menet, zátony, benzinszag, lábszag …
Aztán: a halászok csóválják a fejüket, de
helyet szorítanak maguk mellett, kérés nélkül is mondják a
legbiztonságosabb kikötőt és a várható időjárást. A 40-50
lábas hajók a szent őrülteknek kijáró vegyes tisztelettel
már messziről előre köszönnek, s akár a delfinek, kíváncsiak
ránk, közelebb jönnek.
Adria - Balaton
A szeptember - októberi átlagos időjárási
és szélviszonyok nagyon hasonlóak a júliusi Balatonéhoz. Meleg
reggel, fél tíz körül megjön a délkeleti jugó, fokozatosan
erősödik négyesig, mint a mi délnyugatink. Majd kezd gyengülni,
s akár délután négykor, de hatkor már biztosan eláll. Este
hét után jön a partiszél.
Ha délután a jugó tovább erősödik, felejtsük el az éjszakai
vitorlázást. Viszont másnap igazán élvezetes mókában lehet
részünk ötös, egyenletes szélben, a szigetek miatt a balatoninál
alig erősebb hullámzásban. Az ennél erősebb szelekre találták
ki részünkre a kikötőket.
Tehát, ha valaki csak vitorlázni akar, nem érdemes az Adriára
mennie. A Balaton biztonsága, fenékminősége, mérete miatt
a legideálisabb vitorlázó hely, akár egynapos, akár egy-két
hetes túrázásokhoz. És mindig tud újat nyújtani. Sőt azzal,
hogy nincs engedélyezve a motorhasználat, igazi vitorlázó
válik belőlünk.
Azért az Adria sem utolsó! Itt borzolja a vizet a misztrál
vagy a sirokkó, itt kelnek életre kedvenc hőseink Dékány András
könyveiből. Itt érzi az ember először, hogy arra használja
a hajót, amire őseink kitalálták. A távolság legyőzésére,
felfedezésére. Siófokra tejért Trabanttal is elugorhatunk.
Bejárt útvonalak GPS koordinátái
1. útvonal: Gradac -
Kotor - Zaostrog
Gradac 43° 06' 12"
N; 017° 20' 48" E - 28,8 km
Rt. Lovisce 43° 03' 00"
N; 017° 00' 00" E - 5,56 km
Rt. Osicac 43° 00' 00"
N; 017° 00' 00" E - 12,9 km
Korcsula 42° 57' 24"
N; 017° 08' 48" E - 43,9 km
Sobra (Mljet, Posti rt.)
42° 45' 00" N; 017° 36' 24" E -43,4 km
Dubrovnik (óváros) 42°
38' 30" N; 018° 07' 00" E - 10,0 km
Cavtat 42° 34' 54"
N; 018° 12' 30" E - 35,6 km
Rt.Ostra 42° 23' 00"
N; 018° 33' 00" E - 6,21 km
Hercegnovi 42° 26' 20"
N; 018° 32' 30" E - Ż 10,3 km
Tivati-öböl 42° 25' 30"
N; 018° 39' 55" E - 6,8 km
Perast 42° 28' 50"
N; 018° 42' 00" E - 5,86 km
Kotor 42° 27' 00";
018° 45' 30" E és vissza.
Egyéb: A Dubrovnik melletti Gruzs-öböl (benzinkút) koordinátái:
42° 39' 24" N; 018° 05' 30" E
A Mljet DK-i végén lévő
Garma-öböl (V.Skolja-sziget) koordinátái:
42° 42' 20" N; 017° 45' 20" E
2. útvonal: Zaostrog - Vis - Bol (Bracs) - Gradac
Zaostrog 43° 08' 12"
N; 017° 17' 12" E - 47,6 km
Zavala (Hvar) 43° 07'
18" N; 016° 42' 00" E - 21,2 km
Jerolim-sziget 43° 09'
50" N; 016° 26' 40" E - 0,87 km
Hvar város 43° 10' 18"
N; 016° 26' 42" E - 0,87 km
Jerolim-sziget 43° 09'
50" N; 016° 26' 40" E - 23,4 km
Vis város 43° 03' 42"
N; 016° 11' 30" E - 20,6 km
Rt. Pelegrin (Hvar) 43°
12' 00" N; 016° 21' 40" E - 11,0 km
Védett kikötő (Hvar)
43° 12' 16" N; 016° 28' 04" E - 15,8 km
Bol (Bracs-sziget) 43°
15' 42" N; 016° 39' 48" E - 11,5 km
Jelsa (Hvar) 43° 09'
42" N; 016° 41' 54" E - 41,3 km
Rt.Sucuraj (Hvar) 43°
07' 30" N; 017° 12' 20" E - 11,7 km
Gradac 43° 06' 12"
N; 017° 20' 48" E
A GPS-ről: Egy háromdimenziós Meridiánom van. Jó játék,
imádom. Az útvonalat ugyan részletesen beírtam, de inkább
csak a sebességmérő funkciója volt elsődleges. Bár a hosszú
szakaszokon azért lehetett vele távolságot spórolni, pláne
sötétben. Sokszor kiakasztott, mert kegyetlenül őszinte volt
velem szélcsendben vagy szembeszélben, mikor kiírta a hátralévő
utat és időt. A körző mégiscsak olcsóbb!
A térképekről:
Nagyon jó Eperjesi úr térképe, amelyet az Internetről vettem
le (www.adriatura.hu), de ezzel is el lehet süllyedni éjszaka.
A szobrai világítótorony grafikája pl. pontosan takarja ominózus
zátonyunkat.
Áttekinthető térképnek az új Horvátország térképet használtam,
kiváló, részlettérképei 10 perces beosztásúak.
Ha valaki idáig eljutott
élménybeszámolóm olvasásában, gratulálok neki, s várom a hívását
további információkért. "Felfedező útjaim" tavasszal
folytatódnak, most egy 22 lábas, ötszemélyes hajóval. Még
van szabad hely.
Győrffy
Gyula
Utóirat:
Társakat keresek 2005.
őszi túrákhoz - szeptember 10. és október 1. között egyhetes
kirándulásra.
Indulási a Zadar Marina Dalmácia kikötőből szombati napon.
A hajó ELAN 33-as, kétágyas kabinokkal, a létszám 5fő+a hajó
vezetője.
A hajó felszereltsége: zuhanyzó/WC, konyha, hűtő, gumicsónak,
teljes biztonsági és mentőfelszerelés.
A fürdés, pihenés mellett kényelmesen bejárható útvonal: Zadar-Sibenik-Krka
vizesések-Kornat szigetvilág-Zadar.
Étkezés önellátással (egyszerűbb ételek pl. tojás, kifőtt
tészta, zacskós levesek, ételkonzervek a hajó konyhájában
elkészíthetők)
A túra egy résztvevőnek mintegy 60 ezer forintba kerül. Egyéb
költségek: üzemanyag költség a hajómotor használatának függvényében,
ivóvíz vételezés díja, kikötés alkalmával az adott kikötő
díja. Ivóvíz 5-10 Kuna/100l. Kikötés 150-200 Kuna/hajó/éjszaka
és ebben általában a víz díja is benne van. A hajómotor fogyasztása
kb. 1,5 l gázolaj / óra. Egy egész napos szélcsendnél sem
kell négy óra motorhasználatnál többet számolni ezért öt fővel
számolva nem jelentős kiadás.
Átlaghőmérséklet okt.15-ig 25fok felett, vízhőfok 21-24fok
.
További információk a 20 9641562 számon Győrffy
Gyulától
Útiterv
1. nap (szombat)
Érkezés Zadarba, behajózás a Marina Dalmáciában. Alvás a Zdrelac
-vagy Sv. Ante- öbölben Pasman szigetén.
2. nap (vasárnap)
Hajózás Tribunjig. Fürdés, séta a halászfaluban, alvás a kikötőben
vagy a Szt. Antal-csatornában.
3. nap (hétfő)
Fürdés, a Szt.Antal erőd meglátogatása, érkezés Sibenikbe.
Városnézés.
4. nap (kedd)
Hajózás a Krka-vizesésekhez. Séta, fürdés a Nemzeti Parkban,
indulás Kaprije-szigetre.
5. nap (szerda) Kornat-szigetvilág. Purara, Mana szigetek
körülhajózása, fürdés egy lakatlan öbölben. Alvás Vruljében
vagy a Telascica-öbölben.
6. nap (csütörtök) A Telascica-öböl környékének bejárása,
(Dugi Otok sziklafalai, Mir-tó)
alvás a Zsut- vagy a Zdrelác-Öbölben.
7. nap (péntek) Hajózás Zadarba. Fürdés, városnézés, vásárlás.
8. nap (szombat) Kihajózás, hazautazás.
Adriai vitorlázásaink
alatt érintett kikötők, látnivalók.
Zadar: (Zára) 80 ezer lakosú, élénk
ipari és kikötőváros jól megőrzött középkori városfalakkal
és kapukkal. Megtekintésre érdemes Óvárosának több ókori és
kora-középkori műemléke, például a római fórum és a koraromán
stílusú kör alakú Szt.Donát templom, amely a IX században
épült.
Marina Dalmácia: Zadartól 7 kilométerre
délre. A horvátok legnagyobb újonnan épült 1200 férőhelyes
kikötője egy hatalmas természetes öbölben. Bibinje és Sukosan
nyaralóhelyek övezik.
Zdrelac-átjáró: Ugljan és Pasman szigetek
között. 14 méter széles és 4 méter mély szoros.
A látványos átívelő híd nyílásmagassága 16,5 méter.
Tribunj: Az 1500 lakosú középkori halászfalú
egy kis szigetet foglal el, amelyet ma már híd köt össze a
szárazfölddel és a falú újabb részeivel. Nagy kikötő öblét
Lukovnik és Loguron szigetek övezik. Felújított kikötője 2003-óta
magyar tulajdonban van.
Szent Antal-csatorna: A Krka-folyó
régi katonai erőddel, meredek sziklákkal védett torkolata,
(kb. 1 km hosszú) a Sibeniki-öböl bejárata. Kiváló fürdési
lehetőség a széltől, hullámzástól védett oldalöblökben. Látványosság
még a két álcahálóval védett, sziklába vájt katonai bunker,
amelyekben kisebb hadihajókat tárolhattak.
Sibenik: (Sebenico) 45 ezer lakosú
kikötőváros az azonos nevű öböl partján. A rakparti sétányról
díszlépcső vezet fel a velencei időkben kiépült reneszánsz
stílusú Óváros térre.
A lenyűgöző Szt. Jakab székesegyház, valamint több palota
és templom az UNESCO világörökség része. Innen egy rövid sétával
feljuthatunk a fellegvárba, ahonnan csodálatos kilátás tárul
elénk a városra és a környező szigetvilágra.
Krka (Kreka)-folyó: Horvátország legszebb
karsztvidéki folyója. Kb. 15 km-es hajózás Sibeniktől felfelé
Skradinig mészkő fennsíkba vájt mély szurdokban és tavakon.
Skradin: (Scardona) Az 1400 lakosú
falú a Krka Nemzeti Park vízeséseihez vezető menetrendszerinti
hajójárat kiindulópontja. A hajójegy ára tartalmazza a park
belépődíját is, ami kb.20 kuna. A Nemzeti Park területén,
8 lépcsőn át49 m-t zuhan a folyó. A hajóút, a robajló vízesések,
vízimalmok, sétautak, a dús mediterrán növényzet maradandó
élményt nyújt.
Kaprije-sziget: (Kapri) A szigeten
található 500 lakosú halászfalú kedvelt szigeti kikötő egy
védett romantikus öböllel. Élelmiszerbolt, posta és éttermek
is találhatók itt.
Kornat-szigetvilág: A Kornati Nemzeti
Park a Földközi-tenger legtagoltabb szigetcsoportja egy kb.
260 km2-es területen, amelyet 140 lakatlan sziget, szigetecske
és szirt alkot. A szigeteken álló házak csak időszakosan lakottak.
Tenger és kő alkotta igazi labirintus, amely nemcsak védett
élővilágáról, de magas sziklafalairól és szokatlan domborzati
formációiról is híres.
Mana-sziget: A hajósok kedvelt célpontja
a Kornatok nyílt tengeri oldalán. Ezen a lakatlan szigeten
forgatták a „Háborgó Tenger" c. filmet 1961-ben. Megtekintésre
érdemes déli oldalának 70 m magas sziklafala, amelyet a forgatásról
megmaradt „Kalózfészek" nevű falú koronáz.
Vrulje: Mana-szigettel szemben. A legnagyobb
település a Kornatokon, amely csak nyáron és az őszi olajbogyó
szüret idején lakott. Étterme és kis helytörténeti múzeuma
van.
Telascica Természeti Park: Hosszú,
keskeny öböl Dugi Otok-sziget déli végében, amelyet a Kornatoktól
csak egy szűk átjáró választ el. Az öböl mellett egy kis tó
található a szigeten.
A sziget nyílt tengeri oldalán, emelkednek a legmagasabb meredek
sziklafalak Horvátországban. (180 m) Ezek a sziklafalak és
a sóstó számtalan látogatót csábít ide.