Győrffy Árpád: Szarajevón át a Hvar-szigetre
(Bosznia, Horvátország) - 2006. július
Információk, tapasztalatok az utakról, utazásról, nyaralásról - árakkal és sok fotóval
Július elején néhány napos adriai túrára indultunk.
Odafelé Bosznia-Hercegovinán keresztül terveztük az utazást,
mindenképpen érinteni akartuk Szarajevót és Mosztárt. Visszafelé
kíváncsiak voltunk, milyen is a horvát autópálya szombaton hazafelé.
Annyit már most elárulhatok, hogy borzalmas. Az első dugóban
- a Sveti Rok alagút előtt - annyira elment a kedvünk tőle,
hogy másik végétől Karlovacig inkább a régi úton jöttünk. De
erről majd később.
Városnézés, fürdés, vásárlás is szerepelt az ötnapos programban,
de beszámolóban elsősorban az utazásról írok, hisz talán ezzel
tudok legjobban segíteni a hasonló útvonalat választóknak.
A tapasztalatainkat semmiképpen sem lenne jó általánosítani.
Mindenképpen vegyétek figyelembe az utazás időpontját - július
első fele, még a főszezon előtt, odafelé kedden, főleg délután,
visszafelé szombaton. S persze az is biztos, hogy az adott helyzetben
is másképp élhettem meg a helyzetet, mint esetleg mások tették
volna. Ennek ellenére talán találtok a beszámolóban hasznosítható
információkat.
Az igazi az lenne, ha valaki megírná például, hogy mi volt július
8-án, szombaton koradélután az általunk elkerült Mala Kapela
alagútnál. Akkor talán kiderülhetne, érdemes volt-e a régi utat
választani.
Az írásban említett árakat bosnyák konvertibilis márkából (km)
140-es, kunából (kn) 40-es szorzóval számoltam át forintba.
(Akkor így váltották nekünk.
Az odaút
A tervezettnél pár órával később, délelőtt fél tízkor indultunk
Nagyvázsonyból. Az indulás hagyományosan elhúzódott, mert az
előkészületekből több reggelre maradt. (S mint később kiderült,
nem is készültünk fel teljesen a kempingezésre.)
A határt Veszprémen, Siófokon, Szekszárdon át haladva közelítettük
meg az udvari átkelőnél. Közben megálltunk a szekszárdi Tescoban
kunát vásárolni, mert előző nap Veszprémben nem kaptunk. Az
árfolyam kicsit jobb volt annál, mint amennyiért előző nap nem
tudtunk venni, de néhány fillér híján így is elérte a 40 forintos
árat. Ennek persze volt annyi előnye, hogy könnyű volt átszámolni.
:)
Pénzt elsősorban euróban vittünk - bízva abban, hogy mindenhol
használni tudjuk. S persze nálunk volt a bankkártyánk. Az elképzelés
bevált. Boszniai "konvertibilis márka" (Km) például
egyáltalán nem volt nálunk az indulásnál. Később is csak azért
lett, mert az euróból több helyen ezzel adtak vissza. Horvátországban
a nagyobb fizetéseknél - komp, benzínkút, autópálya - kártyát
használtunk. Az azonnal kapott sms-értesítő szerint megfelelő
árfolyamon vették le a pénzt a számlánkról, s később sem kapcsolódott
valamilyen pótdíj a tranzakciókhoz.
Horvátország
Az udvari határállomásnál kedden 13 óra után nem sokkal léptünk
ki az országból. A horvát oldalon érdeklődtek, nincs-e valami
elvámolnivalónk. A nemleges válaszra tovább engedtek bennünket.
Már itt feltűnt, hogy milyen egyenes az út, sehol egy kanyar,
ameddig ellátunk. Később, a Hvar-szigeti szerpentint gyűrve
arra gondoltunk, hogy ott, Eszék környékén, Szlavóniában akartak
törleszteni a természetnek a sok kanyar miatt.
Az út egyébként sima volt, gödröket nem érzékeltünk, csak a
nehéz járművek miatti hosszanti vályúsodást. Ja, és az első
szakasz kicsit mintha keskenyebb lett volna a nálunk megszokottnál.
A nyílegyenes vonalvezetés mellett a másik igazán meglepő dolog
az volt, hogy mindenki az előírt maximális 90 kilométeres, vagy
annál lassúbb sebességgel közlekedett. Ezt azóta sem értem,
mert a kis forgalom és a jó út kínálta magát egy kis száguldáshoz.
Persze, a többségi normát követve, mi is inkább tartottuk az
előírt sebességet.
A 7-es számú úton haladva Beli Manastiron (talán Fehérmonostor),
Darda-n áthaladva Osijeket (Eszéket) a város délkeleti részénél
értük el, így a központot átszelő utat elérve jobbra fordultunk
a centrum felé. Közvetlenül a főtér előtt egy utcával jobbra
(északra) tereltek bennünket a Dráva mellé, hogy a központot
elkerüljük. Utána visszaterelték a forgalmat a kelet-nyugati
irányú főútra.
Folyamatosan figyeltük a táblákat, hogy hol lesz a Cepin, Dakovo
felé vezető elágazó, amelyen a 7-es főutat tovább követve elhagyjuk
a várost. Amikor elértük, kiderült, hogy az elágazót az elkerülő
út csatlakozásának építkezése miatt éppen törölték a lehetőségeink
közül. Kicsit még mentünk előre, aztán jobbnak láttuk érdeklődni.
Egy vegyesboltos férfit kérdeztem meg - a térképet, az ujjaimat
és sok metakommunikációt beépítve a nemzetközi nyelvbe. Láthatóan
azonnal rájött, hogy eltévedtünk. Mutatta, hogy menjünk vissza
a dugi szemaforig - a második jelzőlámpáig -, s ott forduljunk
jobbra. Aztán lesz valami velikij (nagy) valami, ahol szintén
jobbra, majd balra, de már ki lesz írva, hogy Dzsakovo (Dakovo).
Így is tettünk. Ha valaki egyszerűbbre akarja venni a figurát,
akkor nálunk jobban figyelje a terelő utat. S ha azt valóban
nem jelzik, akkor az út baloldalán lévő ÖMV kút után egyszerre
forduljon balra. (Utána ismét jobb, majd bal, de ez már egyértelmű...)
Azt nem javaslom, hogy közben tankoljatok is, mert Horvátországban
még az itthoninál is többet kérnek a benzinért. Ezen a vidéken
8,1-8,3 kuna (324-332 forint) közötti áron láttuk a 95-ös ólommentest,
visszafelé az autópályán 8,63-8,88-as (345-355 forintos) árak
is előfordultak. Itthon az induláskor még 290 forintért tankoltunk.
Igaz, mire hazaértünk, már 300 forint fölé mentek nálunk is
az árak. Boszniában ugyanekkor a 95-ös benzin ára 270-280 forint
között volt, a dízelért 260-270 forintot kértek.)
A szlavóniai átkelés utolsó szakaszán kereszteztük az A3-as,
Zágráb-Lipovac(Belgrád) autópályát, majd valamikor délután 3
óra után elértük a boszniai határt Slavonski Samacnál.
Bosznia-Hercegovina
Utazás Szarajevóig
A slavonski samaci határállomáson - a kilépésnél - egy pillanatra
megijedtünk, hogy a szűk út miatt nem tudjuk megelőzni a vámvizsgálatra
várakozó teherautókat, de aztán mégis sikerült. Kisebb izgalmak,
egy-két dudálás árán néhány perc alatt átjutottunk a határon
és a Száván, a határfolyón.
|
Szarajevóig az útunk a Boszna-folyó mellett
vezetett |
A másik oldalon Bosanski Samacnál léptünk be Bosznia-Hercegovinába.
A határállomás és az első szakaszon átszelt települések a "Boszniai
Szerb Köztársasághoz" (Srbska) tartoznak, így többnyire
cirill betűs táblákra kellett hagyatkoznunk. Persze, nem kell
félni, mert a feliratok ismerete nélkül is el lehet igazodni.
Egy kis szakasz kivételével végig a Boszna folyó mellett, az
azzal többnyire párhuzamosan haladó 17-es számú főúton kell
menni Szarajevóig. Az út hol a folyó egyik, hol a másik oldalán
halad. A táj végig nagyon szép volt, csak néhol rontott a képet
ipari pusztítás nyoma.
Maglajhoz közeledve megszaporodtak a latin betűs táblák, és
megjelentek a településeken a minaretek, katolikus templomok.
|
Nyomvályus út - gyümölcsöt kínáló gyerekek |
Maglajtól aztán teljesen megszűntek a cirill betűs feliratok,
mert elértük Bosnyák-Horvát Föderációt.
Az út egy kicsit rosszabb volt mint Horvátországban. Itt többször
találkoztunk nyomvályús résszel, kisebb-nagyobb süllyedésekkel,
de alapvetően elfogadható minőségű volt a minősége.Valószínűleg
főként a kor és a nehéz járművek tették tönkre a burkolatot.
Bár még messze voltunk a mediterrán vidéktől, úgy tűnik, itt
a fagy még nem annyira kemény ellenfél, mint nálunk.
A forgalom is elfogadható volt - kedden délután. Inkább csak
a nagyobb városok közelében - mint például Zenica - találkoztunk
több autóval.
Itt közel sem tisztelték annyira a sebességkorlátozásokat, mint
a horvátoknál. Rendőrt egyszer láttunk az út mellett dolgozni,
azt többen előre jelezték.
|
Egy út menti falu minaretje |
Sok helyen álltak gyerekek, felnőttek gyümölcsöt, lekvárt,
talán gombát tartva a kezükbe, hogy vegyük meg. Több helyen
voltak stopposok is. Úgy tűnt, hogy a menetrendszerű autóbuszt
nem nagyon ismerik ezen a tájon mostanában.
Szarajevó előtt volt egy kb. 15 kilométeres autópályaszakasz,
amiből 10et lehetett használni. A többi részen még valamit csináltak.
Összességében azt mondhatom, hogy a szlavóniai és a bosznia-hercegovinai
utak nem voltak rosszabbak azoknál, mint amiken Nagyvázsonyból
Veszprémen, Siófokon, Szekszárdon át az udvari határátkelőt
elértük.
Az indulástól számítva közel kilenc órás utazás után értünk
Szarajevó belvárosába, éppen 600 kilométernél. (A kávézást,
szekszárdi kuna váltást leszámítva a 71-72 kilométeres átlagsebesség
elfogadhatónak tűnt a körülmények alapján.)
Szarajevó (http://www.sarajevo.ba/en/)
Szállást nem foglaltunk előre, a helyszínen akartunk keresni.
A terv az volt, hogy a város közepétől kifelé haladva érdeklődünk
a kisebb szállodákban, panziókban. Bejött.
|
A Latin-híd - korábban néhány évtizedig Princip-híd
- háttérben a Hotel Seráj
|
Szarajevóban a közlekedés rendkívül egyszerűnek tűnik (a városnéző
turista szempontjából), mert minden út a bazárba vezet. Elérve
a városból a tenger felé menő út csomópontját (É 43,8552 K 18,3961)
keleti irányba kell fordulunk a felüljáró alá kerülve. (az AVAZ
bizniszközpontról már messziről látható a forduló helye, meg
persze tábla is jelzi, hogy merre van a centrum.)
Innen több kilométeren át megyünk egyenesen keleti irányba -
párhuzamosan a villamosvonallal, majd amikor a négysávos kicsit
északkeletek (balra) fordul, mi a várost átszelő Miljacka-folyó
vonalát követve (Talán a Pale felé jelzett irányba) megyünk
tovább. 100-200 méterenként hidak vezetnek át a folyón. A hatodik,
a Latin-híd, amelynek északi végénél - tehát ahol utunk is halad
- Gavrillo Princip meggyilkolta a trónörököst és feleségét.
A Latin-híd előtt nem sokkal álltunk meg egy az út szélén felfestett
parkolóban. Azonnal ott termett egy egyenruhás parkolóőr, s
elmagyarázta, hogy ő 7 órakor elmegy innen, a kocsinkat pedig
éjjel fel fogják törni az utastérben lévő sok cucc miatt. Javasolta,
hogy vigyük 24 órás földalatti garázsba - meg is mutatta, hol
találunk ilyet a közelbe. A garázson kívül azzal is védekezhetünk
a feltörés ellen, hogy az utastérben éjjel nem hagyunk semmit
az utcán álló autóban. Sajnos erre a sok cucc miatt most nem
lett volna lehetőségünk.
Megköszöntük a figyelmeztetést, és továbbindultunk a kocsival,
hátha találunk egy panziót közvetlenül az út mellett. Ez alig
száz méterre be is következett.
A Lion Pension (http://www.hostelz.com/hotel/37087-Lion-Pansion)
a muszlim városközpont, a bazár (Bascarsija) délkeleti szélén,
a bazár és a Miljacka folyó között van. (A Latin-híd utáni Careva-híd
és a Novi-híd (új) között.
A bejárat melletti Bingo-terem és az udvari diszkó kicsit megijesztett
bennünket, de végül indokolatlannak bizonyult a félelmünk, nem
volt semmilyen éjszakai probléma.
|
Havade Durak Dzsami |
A recepción egy angolul jól beszélő fiatal hölgy (a tulajdonos
lánya) elmondta, hogy a kétágyas szoba 50, háromágyas 60 euróba
kerül egy éjszakára. Miután mondtuk, hogy nekünk az sok, ajánljon
valami olcsóbb helyet a városban, leengedte a háromágyas árát
50 euróra - akkori váltással számolva 14 ezer forintra. Úgy
gondoltuk, hogy egy főváros óvárosában ez elviselhető ár - nekünk.
Ja, s ami nagyon fontos, ehhez ingyenesen garázs is járt a panzió
alatt, ahová a hölgy kalauzolt el a kocsival - az egyirányú
utcák miatt.
A panziót egyébként inkább hostelnek lehetne nevezni, mert fürdési
lehetőségként emeletenként közös mosdót - zárható zuhanyzókkal
- biztosítottak. A műholdas tévével felszerelt elegáns szobákban
kényelmes ágyak voltak. A törülközőkön kis csokival kedveskedtek
a vendégeknek. Vasalásra, sőt talán mosásra is volt lehetőség
(ez utóbbit nem kérdeztük.)
A helyről még fontos lehet, hogy ablakunkon kinézve 50-60 méterre
magaslott a bazár főterén álló Havade Durak dzsámi minaretje.
|
a Zeljo 2 cevabdzinica |
Étkezés nem volt, de nem is kellett, hisz 100 méteren belül
több vendéglőt is lehet találni hagyományos bosnyák konyhával,
vagy éppen fastfoodosra vett internacionális ízekkel. A recepció
mellett volt egy kávéautomata, hogy az élénkítő szerekért ne
kelljen a szomszédba menni.
Az elhelyezkedés után a megvacsoráztunk a bazárban a "Zeljo
2 cevabdzinica-ban" (Valami 2:0-ás bosnyák focisiker lehet,
hasonlóan a pesti 6:3-ashoz(?)).
Az étlapon csak cevapi (tésztában tálalt, grillezett darálthús
rudacskák - talán főleg birkából) pljeskavica (ugyanez pogácsákban
kisütve), kremenadla (ez is valami hasonló lehet és sudzuke
szerepelt - erről fogalmam sincs. Mindegyikből kis és nagy adagot
egyaránt adtak 2,5-6 Km (350-840 forint) közötti áron. Kérhettünk
hozzá 0,2 l kiselo mlijekot (aludttej) 140 forintért, 0,33 l
ásványvizet, vagy és 0,09 l kajmakot (ez egy forralt tejről
leszedett, a tejfölhöz, vagy inkább a nálunk szokásos natúr
vajkrémekhez hasonló sózott krém - a legutolsó információm szerint.)
A közelben található több olyan étterem - utcára kitelepült
hangulatos büfé -, ahol a nálunk inkább megszokott grillezett
húsételeket, leveseket, vegetáriánusonak való ételeket is adnak.
(Ezek kínálatáról korábbi szarajevói, boszniai írásaimban olvashattok.)
Vacsora után bejártuk a bazárt, és a végigsétáltunk az "európai"
sétálóutcán, a Ferhadiján, ami a 19. század végén, a magyar-osztrák
megszállás idején épült ki. A hangulatot a VB egyik éppen zajló
mérkőzése határozta meg. A bazár kivételével mindenütt tévéken,
kivetítőkön nézték a meccset az éttermek, presszók előtt.
Szerdán reggel hatkor keltem, hogy az éledező bazárt megnézzem.
A bazár főterén álló Sebilj-kút környékén már ekkor nagy volt
a nyüzsgés.
A fotózás közben megkávéztam. Ekkor tudtam meg, hogyan is kell
inni a bosnyák (török) kávét. Dzirlo Desim, egy szobakiadással
is foglalkozó híradástechnikai mérnök mutatta meg. Azt persze
eddig is tudtam, hogy kis ülepedés után kell leönteni, hogy
zacc nélkül élvezhessem az ízét.
De mint kiderült, a kávéhoz felszolgált hidegvíz nem csak ivásra
szolgál, hanem ezzel gyorsítják a zacc leülepedését.
Szóval, kérésemre, kézbe vette a kávéskanalat, s azzal néhány
kanál hideg vizet loccsantott rézkiöntőben felszolgált, a zacctól
fölös kávé tetejére, majd megkeverte azt. A zacc nyomban eltűnt
a kávé tetejéről, leült alulra. (Ja igen, a fizika - gondoltam,
de magamtól nem jutott volna eszembe.)
Természetesen a hideg vizes trükk ellenére is óvatosan öntsük
át a kávét a kis porcelán csészébe, hisz a hirtelen mozdulatoktól
felkeveredhet ismét a zacc.
A segítőmnek egyébként két kiadó háromágyas szobája van a bazár
főterére néző ablakokkal és saját garázzsal - 15 euró/fő/éjszaka.
(Sarajevo, Kovaci cikma 5. 7100, Tel -387 (0) 33 531 281, mobil:
-387 (0) 61 243 227) Szomorúan konstatálta, hogy rólunk már
lekésett. Majd legközelebb.
Délelőtt újabb városi séta következett. Megnéztük a Latin-híd
környékét, a Gazi Huszrev Dzsámit (ezekről bővebben korábbi
írásaimban, itt csak néhány újabb kép.)
|
|
Sétáló fiatalok a Bazárban |
Az "édes sarok" egyik
cukrászdája |
|
|
Ékszerboltos |
250 éves Sebilj-kút a Bazár
főterén |
|
|
Az óratorony és Huszrev dzsámi
minaretje |
A torony és a minaret este |
|
|
A Huszrev dzsámi kútja |
Füstölő asszony a Sebilj-kútnál |
Reggeli képek a Bazárban
|
|
|
Nyit a piac |
A galambetető nő |
|
|
|
|
Zöldséges kávéval |
Már a bádogos is kiapakolt |
Imádkozók a Huszrev dzsámi teraszán
|
|
A Bazárban a kávéházas házhoz
- üzlethez - szállítja a kávét |
A rendőrök is felkeltek |
|
|
Az utca kövét is felmossák |
Ébredezők a kávéház előtt |
|
|
|
Egy muszlim temető közvetlenül
a Bazár felett |
A Huszrev dzsámi udvara |
|
|
Az 1889-ben felszentelt, az
1992-95-ös háború után újáépített katolikus katedrális |
Itt lehet kiadó szobákat keresni |
|
|
A zenepavilon a Latin-hídnál
a folyó másik oldalán |
Miután megtudta, hogy nem német,
hanem magyar turista vagyok, lefényképezhettem
|
|
|
A Huszrev dzsámi bezisztánja |
Ballagási tabló egy kirakatból |
|
|
Uniós megfigyelők(?) a város
felett |
Beszélgetők egy boltban |
|
|
A Ferhadija is ébredezik |
Szarajevói pieta |
A városnézés előtt megreggeliztünk az egyik pitásnál. nagyon
ajánlom mindenkinek a különböző tésztákkal való ismerkedést.
Spenóttal, sóskával, káposztával és más zöldségekkel, gyümölcslekvárokkal,
krumplival, húsokkal töltött lepények, bugyrok, táskák a kedvenc
ételei a helyieknek és a turistáknak is.
Ne hagyjátok ki az "Édes sarok" cukrászdáit se. Persze
jó felkészülni arra, hogy az itteni édességek sokkal édesebbek
a nálunk megszokottnál. Az áruk szerintem barátságos - 1-1,5
km (140-210 Ft) a darabja, amíg a fagyi gombócát 0,5 km-ért
(70 forintért) adják.
Utazás Szarajevótól Mosztárig
Délben indultunk tovább Mosztár felé. A várost a korábban már
megismert, nyugati irányba menő négysávos úton hagytuk el. A
különbség csak annyi volt az érkezéshez képest, hogy az AVAZ-háznál
nem fordultunk el, hanem egyenesen mentünk tovább nyugati irányba.
A négy sáv még a városban elfogyott, onnan a már megszokott
minőségű főúton haladtunk tovább. Talán a kora délutáni időpontnak
is köszönhetően nem volt túlságosan nagy forgalom.
Az út első harmadának végén, Szarajevótól 45 kilométerre kellett
leküzdeni az Iván-hágót (Ivan sedlo). A Bjelasnicához tartozó
Iván-fennsík (Ivan planina) 955 méteres részét keresztezi a
szarajevói főút egy 860 méter magasan húzódó alagúttal.
A szintkülönbségek Szarajevó, Ivan Sedlo, Mosztár
és Drvenik között GPS-szel rögzített adatok szerint
A mintegy száz méteres spórolás ellenére az út egyes részeinek
meredeksége jóval meghaladja a 10 százalékot. Felfelé általában
kapaszkodósáv van a magaslat mindkét oldalán. Sok autónak -
s persze egyúttal a többieknek is - az igazi gondot a lefelé
út jelentheti.
|
Meredek lejtő, érdesített aszfalt, havas
hegycsúcsok |
Mi is felfelé többnyire tartottuk a 90-hez közeli sebességet,
csak a nagyobb kanyarokban és a lakott területeken kellett visszafogni
a tempóból. Ám alig értünk át a tetőn, egy lassan araszoló konvojt
értünk be. Mint kiderült, elől egy követ szállító teherautó
halad, amely 10 kilométernél jobban nem mert felgyorsulni, mert
félt, hogy nem tudja később megfogni az autót. Teljesen igaza
volt annak ellenére is, hogy az utat érdesítették, kereszt irányú
bordákkal látták el a jobb tapadás érdekében. Mi 12 éve voltunk
hasonló helyzetben, amikor a Trabantot nem mertem elereszteni
az egyik szlovén - vagy horvát - szerpentinen. Akkor én is attól
tartottam, nem lehet majd megállítani az autót a gynege fékek
és a hiányzó motorfék miatt.
A gondunk főleg abból adódott, hogy a teherautót követő személykocsik
nem mertek előzni a záróvonal miatt - egy ideig. Aztán, amikor
már látták, hogy nincs más lehetőség, megoldódott a probléma.
Illetve majdnem mégsem, mert az előzéssel utolértünk egy hasonló
járművet. Ettől kezdve hátra jobban figyeltünk mint előre, attól
tartva, hogy elszabadul mögöttünk a lehagyott kőszállító. Szerencsére
kicsi volt a szembeforgalom, így hamar búcsút tudtunk inteni
mindegyiknek.
A vidék egyébként gyönyörű volt. Különösen, amikor elértük
a Jablanica-tavat. Meg is álltunk az egyik boltnál, hogy megcsodáljuk
a kilátást - és frissítsük a folyadékkészletünket. A víz valószerűtlenül
kékeszöld, a hatalmas sziklacsúcsokon néhol kisebb foltokban
a hó is felvillant.
|
|
A Jablanica-tó egy részlete |
Öreg híd a Neretván |
|
|
A Neretva magas hegyoldalak között |
Mosztár előtt széles síkságra ér a
folyó |
A Tito parancsára felrobbantott híd után nem sokkal megálltunk
ebédelni egy étteremben. Mivel nem igazán ismertük az ételeket,
maradtunk a megszokott cevapnál. Az árakon erősen érződött a
víz közelsége. A szarajevói 4 km helyett itt 8at kértek egy
cevapért, a leves 2, a 3 deci Toceno sör 2,5, a 2 deci kóla
3, a kenyér szeletenként 0,5 Km-be került. A szép kilátás mellett
a luxus szolgáltatás része volt a madárhálóval árnyékossá tett
parkoló.
Mosztár
A főút Mosztár keleti szélét keresztezi, innen lehet a Neretván
átkelve az Öreg-híd, a Stari Most közelébe jutni. Biztosan volt
az északkeleti oldalon is bejárat, de a nem egyértelmű jelzés
miatt mi elmulasztottuk. Így kis kerülővel jutottunk a híd közelébe.
|
|
Hatalmas kereszt és hatalmas templomtorony |
Az Öreg-híd |
Egy üres grundon parkoltunk le. Az őr rá akart venni bennünket,
hogy egyezzünk ki napi 6 euróba. Mondtuk, mi csak 2 órára jöttünk,
és ragaszkodtunk az ezért járó 2 márkához.
|
A töltényhüvelyekből készített emléktárgyak
még a tizenegy évvel ezelőtti háborút idézik |
Az óváros nem sokat változott a két évvel korábbi látogatásomhoz
képest. Ugyanazok az épületek voltak romosak, amelyek akkor
is. Érdekes módon a július eleji turistaforgalom kisebb volt,
mint akkor október közepén. Ja, és ugró sem várt a híd ívének
legmagasabb pontján a megfelelő pillanatra.
Persze, most is szép, nagyon hangulatos volt minden. A nézelődés,
fagyizás után indultunk tovább a tenger felé. Utunk a Jablanica-tótól
a tengerig a Neretva mellett haladt.
Metkovihoz közeledve egyre több lett a horvát zászló a házak
előtt, és lassan eltűntek a minaretek a településekről. A határon
pillanatok alatt átjutottunk. Igazán egyik oldalon sem foglalkoztak
velünk.
A Neretva eddig is nagyon szép volt, de a Mosztár után következő
szárazabb vidék emléke még inkább gyönyörűvé tette a torkolatvidék
buja zöldjének látványát. Olyan hangulata volt a tájnak, mintha
valami Mekong környéki rizsföldre értünk volna. (A régi filmekből
nyert élmények szerint.)
A tengerparti úton Plocetől Split irányába autózva is elviselhető
volt a forgalom, bár kicsit untam a folytonos kanyargást.
Útközben döntöttük el, hogy visszafelé megpróbáljuk az autópályát.
Ebből következően igyekeztünk még aznap a lehető legészakibb
részen szállást keresni. A Peljesac-félszigetre igazán nem gondoltunk,
mert négy éve néhány napot töltöttünk ott. Korcula messze volt
már a késő délutáni időpont miatt. A választásunk végül Hvar-szigetre
esett.
Mivel az ADAC katalógust (is) otthon felejtettük, az autós térkép
alapján próbáltuk kitalálni, hol érdemes kempinget keresni.
Arra jutottunk, hogy a szárazföldi résztől távolabb eső végén,
Stari Grad környékén lesznek a jobb helyek.
Úgy emlékeztem, hogy valaki írt róla a kalauzban. A kompon elő
is szedtem a gépet, de többen csak éppen érintették. Itthon
derült ki, hogy Gárdos Nóra tavaly az Olvasókönyvben beszámolt
róla, ám az ígért hosszabb változatot végül nem küldte le. Persze,
ebből a rövid változatból - amit azóta megtaláltam, feltettem
- is kiderült volna, hogy a szigeten újabb kemény autózás következik.
|
|
Drvenik - innen indultunk Hvarra |
Ide érkeztünk - a sucuraji világítótorony
- bérelhető |
A szigetre Drvenikből indult a komp Sucurajba. A 6 kilométeres
utat mintegy fél óra alatt tettük meg. Az utazás 3 személlyel,
autóval 122 kunába - 4900 forintba került.
Hvar-sziget (http://www.hvar.hr/)
|
Hvar és környezete - a Horvát Turisztikai
Közösség térképéről |
|
A szigetről annyit érdemes tudni, hogy 68 kilométeres hosszúságával
a Cres után a második leghosszabb adriai sziget. A legnagyobb
szélessége 10,5 kilométer, a területe 300 négyzetkilométer.
A partja nagyon tagolt, ennek köszönhetően a partvonal hossza
több mint 250 kilométer. Brac-szigettől néhány kilométerre délre,
gyakorlatilag kelet-nyugati irányba kinyúlva terül el.
Felszínét túlnyomórészét hegyek, dombok alkotják. A déli oldal
jelentős szakaszán szinte függőlegesen mered magasba a part
közvetlenül a víz mellett. (Ezt nagyon jól mutatja a Google-ról
letöltött műholdfelvétel.) Lankásabb területeket főleg a nyugati
harmadban, annak is az északi felén lehet találni, de itt van
a legmagasabb csúcs, a 628 méteres Szent Miklós is. A hegyeket,
dombokat többnyire fenyők borítják. Egy időben állítólag ez
volt a fontos árucikke, mert a halászexpedíciók innen szerezték
be a fáklyákhoz a fenyőt. Le is csupaszították a hegyeket rendesen.
A sziget települései
...és a domborzata az utazásunk alatt GPS-szel
rögzített adatok szerint
A Google-on elérhető műholdfotón jól láthatók
a déli oldal magas parti sziklái
A későbbi táborhelyünk, a sziget nyugati felén található Jelsa
körül vannak a nagyobb kiterjedésű termőterületek, ahol szőlőt,
olajbogyót és különböző gyógy- illetve fűszernövényeket termelnek.
Különösen a rozmaring és a levendula terjedt el. A száraz rozmaringlevélből
párolt olaj állítólag skorbut ellen nagyon hasznos. A levél
fehérboros főzete kiváló a szakáll, szemöldök és haj ápolására.
Azt mondják, jobb minden "liposzómás" csodaszernél.:)
Szebb, csillogóbb, dúsabb lesz a szőrzetünk tőle. De ez csak
két példa, a rozmaring gyakorlatilag mindenre jó. Elkergeti
a rossz álmokat, elhajtja káros rovarokat, eltávolítja a lábakról
a duzzanatokat, sőt még a közelébe ültetett gyümölcsfák is többet
teremnek.
A nyaralási főszezonban a táj képét meghatározza a levendulamezők
rózsaszín virága. A molyok riasztásán kívül a levendulaolajt
parfümkészítésre használják. A majoránna olaját a reumás ízületekre
ajánlják. A hagyományos növények közé tartozik még a sáfrány
és a koriander is. S persze a sok virág és a meleg miatt a méz.
|
Teraszosan kialakított ültetvények a
hegyoldalban |
|
A borukat a 19. század végén még Magyarországra is hozták.
Aztán itt is kipusztította az ültetvényeket a filoxéra-járvány.
A sziget sok lakója ekkor kivándorolt Észak- és Dél-Amerikába,
ahol az ottani szőlőművelés meghatározó szakemberei lettek.
(Persze a magyarok mellett.:)) Azóta a szőlőt újratelepítették.
Persze a gazdaságban mindig is jelentős szerepe volt a hajózásnak.
Már a görögök is kolóniát létesítettek a szigeten - innen a
régi Pharos név - aztán a rómaiak majd a különböző középkori
mediterrán hajósnépek és más hatalmak - köztük a magyar királyok
- birtokolták hosszabb-rövidebb ideig. Ma is meghatározza a
települések képét a hosszú velencei fennhatóság.
A turizmus közel másfél évszázados dúlása ellenére a sziget
egyes részei még ma is érintetlennek tűnnek - az idegen szemével.
Érdemes akár csak egy autós kirándulás erejéig bekukkantani
néhány nem tengerparti faluba. Persze a valóságban ezek is kaptak
az idegenekből, de jobban megőrizték eredeti arcukat.
Nekem összességében kopárnak tűnt a táj. Az igaz, hogy az általam
ismert dalmát vidékekhez képest a sziget egy részét valóban
buja a természet.
A turisztikai ismertetők szerint a szigetet finom telek, meleg
nyarak jellemzik. Állítólag a tél annyira enyhe, hogy az elmúlt
110 évben soha sem süllyedt a hőmérséklet fagypont alá. A sok
napsütéses óra miatt már a 19. század végén kedvelt gyógyüdülőhelyként
tartották számon a szigetet.
A nyári forróságról magunk is meggyőződhettünk, bár éppen ott
létünk második felében érkezett egy hidegfront, ami először
csak kisebb záport hozott, majd reggelre közel tíz fokot esett
a hőmérséklet. Ez nekünk az utazáshoz nagyon jól jött, de a
strandolni akarók nem igazán örültek neki.
Visszatérve saját utunkra, már akkor nagyon hosszúak
voltak az árnyékok, amikor lehajtottunk a kompról. A sziget
másik felébe vezető mintegy 60 kilométeres utunkra néhány kocsi
és egy motoros társaságában indultunk el. Inkább lemaradtunk,
hogy másokat ne tartsunk fel a lassan vett kanyarokkal.
Az út nagyon keskeny volt, két autó éppen elfért rajt. A burkolat
minősége megfelelt az 50-60 kilométeres sebességű száguldáshoz.
Mire a sziget közepét elértük, a nap már kezdett lemenni. Jelsánál
már egészen sötét volt, Stari Gradnál pedig már teljesen este
lett. Ekkor derült ki, hogy ahol reméltünk, ott nincs kemping.
Az esti keresgélést hamar feladva visszaautóztunk tizenegynéhány
kilométert Jelsára, és megkerestük a Mina kempinget. Hogy a
városkában az átmenő forgalmat csökkentsék, több olyan bejáratot
alakítottak ki, amelyeken közlekedve akár 6-7 kilométeres kerülőt
is lehetett tenni az egymástól néhány száz méterre lévő helyek
megközelítéséhez. Ez másnap, már világosban derült ki.
A
táblákat követve, ha kis kerülővel is, este 9 után megtaláltuk
a kempinget. Mivel a recepciónál hiába vártunk, hogy valaki
előkerüljön, kerestünk magunknak helyet, és felvertük a sátrakat.
Meglepő módon a sátorcövekeket kettő kivételével be tudtuk verni
a talajba. Korábban a horvát sziklákon nem ehhez szoktunk. Világosban
derült ki, hogy a jelsai öblöt délről, délkeletről záró félszigeten
mesterséges teraszokat alakítottak ki sátorhelyeknek.
Régebben a félsziget csücskéig tarthatott a kemping, osztozott
a földnyelv északi szélén húzódó temetővel. A régi szerkezetet
a nyomok is mutatták, és az egyik magyar vendég is mesélt róla
gyermekeinek előttünk. Valamiért aztán az eredeti rész megszűnt,
csak a sziget belsejéhez közelebb eső vizesblokkokat tartották
meg belőle. Hogy a félsziget sziklás, dimbes-dombos felületét
lakhatóvá tegyék, kisebb-nagyobb területeken vízszintbe hozták
a sátrak, lakókocsik elhelyezéséhez, a terepet lépcsőzetesen
feltöltötték valami földhöz hasonló anyaggal.
|
A Mina kemping |
A korábban megismert dalmáciai kempingekhez képest nagyon komfortos
volt a hely. Persze, ne gondoljatok valami csodára. Olyan, amilyenek
a balatoni kempingek a 60-as évek végén lehettek. Igaz, a mosó,
lábmosó vályúval kialakított vizesblokk csempéjét, kövezetét
valamikor a közelmúltban újíthatták fel. Több elektromos szekrény
is volt a tábor területén, ahonnan 40-50 méteres hosszabbítókon
vitték a villanyt a sátrakhoz. Ja, és ami nagyon fontos, a recepció
fagyasztóládájába ingyenesen lehetett hűteni a jégakkukat.
A társaság nemzetiségi összetétel szerint nagyon színes képet
mutatott. Voltak osztrákok, angolok, csehek, szlovákok, dánok,
magyarok. Bár voltak németek is, érezni lehetett, hogy már messze
vagyunk a könnyen elérhető Isztriától. No, meg a nagy szabadságolási
szezon sem kezdődött még el. A szomszédunkba telepedett le két
magyar lány, akik háton hozták a teljes felszerelést.
Jelsa
A kemping 7-800 méterre volt Jelsa központjától, az öböl csücske
körül elhelyezkedő kikötőtől, korzótól.
Jelsa a sziget északi oldalán, a nyugati harmad kezdeténél,
egy öböl körül épült ki. Egykor itt is volt görög kolónia az
öblöt délkeletről záró Gradina-félszigeten. A hajdani városfal
maradványa ma is látható a félszigetet ma elfoglaló Mina kemping
és temető közelében. A ma is álló város képét nem annyira a
görögök, mint inkább a későbbi lakók határozták meg. Ahogy más
környékbeli településeken, az öböl partján sorakozó házak közül
itt is kiemelkedik egy hatalmas torony, de közelebb érve már
18-19. századi épületek uralják a képet. Persze vannak sokkal
régebbi épületek is a templom környékén.
Egyébként nagyon barátságos hely. Nekem jobban tetszett mint
Hvar és Stari Grad. Ebben része van annak is, hogy talán itt
a legzöldebb a sziget. Szinte el sem hiszi az ember, hogy hol
van, annyira zöld minden. Itt a városi park nem csak néhány
kókadozó pálmából áll, ahogy a közeli Hvarban. A fenyők mellett
nyárfasor
Ahogy a környéken máshol is, reggeltől estig a kávéházak előtt,
a korzó padjain idősebb férfiak ülnek. Beszélgetnek, mustrálják
a turistákat. Főleg a nőket.
Az öblöt elfoglaló kikötő körül mindent megtalálunk, amire
a nyaraláshoz szükség van. Van sok kávéház, pizzéria, ékszerbolt,
bankautomata, sőt még egy vinotéka is, ahol a közeli szőlőkben
termett borokból vásárolhatunk. Lehet motort, autót, csónakot
kölcsönözni. Mindennap indul valamilyen egész napos szervezett
kirándulás (Island Tour 8400 Ft, Dubrovnik 21600-3400 Ft, Korcula-Mljet
23600 Ft, Korcula 19600 Ft, Krka-vízesés 23200 Ft, Split-Trogir
17200 Ft, Rafting a Cetina-folyón 22000 Ft, Mostari túra 20400
Ft.)
Esténként a korzón nyüzsög mindenki a környékből. A késő estig
nyitva tartó üzletek, vendéglők mellett egy sátorsor is várja
a turistákat, ahol mindenféle csecsebecsét vásárolhatunk. Gyöngysorok,
festmények, pólók, képeslapok, vagy éppen a helyi gyerekektől
a maguk gyűjtötte kagylókat.
Vásárlás közben elkészíttethetjük régen megálmodott tetoválásunkat
is. A bőséges mintatárból skorpiót, rózsát, Che Guevarát egyaránt
választhatunk.
|
|
Gitáros, harmonikás hangulat |
Lányok a kagylókkal |
|
|
A képárus |
Kilátás a régi temetőből |
|
|
Strand |
Esti korzó |
A vendéglőkben a szokásos kínálat és a szigeten máshol is tapasztalt
árak: halételek (25 dkg hal) 2000-3200, cevap 1600, grillezett
húsok 2400-3200, pizzák (28 cm) 1200-2000 forintig, tonhal saláta
1200, makaróni 1400, sajtos omlett 1000 forint, hamburger 800-1000,
hot dog 600-800, levesek 480-800, zöldséges saláták 480-1400,
mozarellás saláta 1400, spagetti tengergyümölcseivel 1600, csokis
palacsinta 600,
3 cl házipálinka 240, eszpresszó kávé (szimplamini) 200-280,
kapucsinó 320-480, tea 200-240, 2,5 dl szénsavas üdítő - cola,
fanta...- 480-560, 2 dl narancslé 600, 2,5 dl ásványvíz 240
forint. Fagyikehely 800-1200, egy kanál fagyi 400, jégkrémek
240-600.
A kemping strandján és Jelsa más részein is egyaránt találtunk
sziklás és köves részt. Az útikalauzok szerint homokos is van,
de mi azt nem fedeztük fel. A egyébként víz kicsit hidegebb
volt az ilyenkor vártnál - talán az "északi" fekvés
miatt. Persze, meg lehetett szokni.
Ha valaki homokos, kavicsos strandra vágyna, akkor naponta elutazhat
a Brac-szigeten lévő Bol strandjára, ami majdnem szemben található
jelsával. A hajó reggel 9 órakor indul, délután 16.30kor ér
vissza. A retúr 2400 forintba kerül. Az 4 főre 9600 lenne naponta
- csak a számolás kedvéért. (Van egy másik lehetőség is: Zamárdi
vagy Alsóörs.:)
Stari Grad
Mindenképpen látogassunk el a Jelsától mintegy 10 kilométerre
lévő Stari Gradba. A városnézés mellett itt a komolyabb vásárlásokat
is lebonyolíthatjuk. Jelsánál jóval nagyobb város, jelentősebb
a középkori magja, több régi építészeti emléke (lásd a képeket).
A település központját a Jelsa-Hvar közötti útról jobbra letérve
érjük el kisebb kanyarok után. Ha sörözni is akarunk, mehetünk
akár busszal is, mert rendszeres járatok vannak. (Stari Grad-Jelsa
600 Ft, Stari Grad-Hvar 800 Ft, Stari Grad-Sucuraj 1480 Ft.)
A busz a város bejáratánál áll meg - a központot jelentő kikötőtől
alig kétszáz méterre. Itt van egy nagy ingyenes parkoló a CBA
bolt előtt. A bolt egy valódi szupermarket, a forróság idején
akár légkondi miatt is érdemes meglátogatni.:) Érdekes üzleti
fogásként a belső térben nem lehet hűtött ásványvizet vagy üdítőt
venni, csak a pénztár és a bejárat között vannak hűtőszekrények.
Igaz, ezekből ugyanazt az italt kétszer annyiért kapjuk meg.
Szóval, a hidegnek itt ára van. A boltban egyébként szinte minden
olyan dolgot árusítanak, amit éppen otthon hagytunk. (Egyedül
a hűtőtáskába való jégakkut nem, de azt máshol kaptunk.) A strandcikkek
árai hasonlítanak az itthoniakra, az élelmiszerek közel kétszer
annyiba kerülnek mint nálunk.
Ez a város is egy öböl körül épült ki. Ha a vízhez érünk, elsőként
érdemes benézni az információs irodába, mert van néhány érdekes
kiadványuk a környékről. A mellette lévő bankomatnál nyomban
a fogyó készpénzkészletünket is feltölthetjük. Aztán jöhetnek
a kávéházak, fagyizók. Van egy jó cukrászda is, ahol legalább
annyira ügyelnek a hűtővitrin üvegének tisztaságára, mint a
szarajevói bazárban az ékszerészek. Hogy az üveg csillogó maradjon,
még egy "Ne tapizd!" feliratot is kiragasztottak.
Az öböl északi oldalán végigsétálva találtunk egy internet kávéházat
- egy a többi háznál kicsit beljebb épített, fákkal takart homlokzatú
épület egyik földszinti helyiségében. Az egész inkább valami
lesötétített raktárnak tűnt, ahol tizenéves fiatalok játszottak
a gépek mellett. Negyed óra 280 forintba került. Ami nem is
lett volna sok, ha normálisan működik - hisz még légkondi is
volt. Úgy tűnik, a sávszélességet - ha volt egyáltalán - elvitték
a fiatalok. Az itthoni 400 kbit/s körül berregő kábelnettel
egy perc alatt elintézhető levélolvasáshoz, ott kevés volt a
negyedóra. A rendszer másodpercre pontosan leakasztott a jelszóval
megnyitott hálózatról. Feladtam.
Közvetlenül a parton is van egy szupermarket, mellett egy műszaki
áruház és egy nautika shop, ahol a horgászáshoz, hajózáshoz,
búvárkodáshoz, úszáshoz szerezhetjük be a szükséges dolgokat.
A boltok mellett van a gyümölcspiac, melynek árait az itthoniak
kettővel szorzásával kapjuk meg.
(Csak néhány példa: őszibarack 640 Ft, görögdinnye 320, sárgabarack
800 Ft, szilva 720 Ft, alma 480 Ft, paradicsom 400 Ft, paprika
720 Ft, szőlő 1200 Ft, meggy 1000 Ft, narancs 480 Ft.)
Stari Gradban még a jelsainál is több a szolgáltatás. Biciklit
1 napra 2800, 50 köbcentis robogót 8 ezer forintért, 150 köbcentist
és quadot 10 ezerért, Fiat Puntot, Renault Cliót 16 ezerért,
Citroen C3 cabriot 18 ezerért, Mitsubishi Pajerot 30 ezer forintért
adnak naponta. Ha három vagy több napra bérlitek, akkor jelentős
engedményt kaptok. (Mi kihagytuk.)
|
|
A kikötő és a korzó |
Kilátás |
|
|
Egyik öreg templom |
Megérkeztek a kirándulók |
|
|
Keskeny utca |
Az öreg torony |
|
|
Halászok |
Halászok varsával |
|
|
A zsákmány |
Dalmát csendélet galambokkal |
Egyik nap, Hvarból visszafelé Stari Gradban akartunk ebédelni,
de csak eurónk volt, kunát már nem akartunk váltani. Találtunk
egy kellemesnek tűnő - árnyékos - éttermet az öböl mellett.
A pincérlánynak jeleztem, hogy csak eurónk van. No problem -
reagált rá. Lehetett közöttünk valami kommunikációs zavar, mert
láthatóan meglepődött egy kicsit, amikor az eurót elővettem.
De gond mégsem lett. Bement a szomszédos ékszerüzletbe, hogy
az árfolyamot megtudja, majd egy számológéppel felszerelkezve
visszatért. Mondta és mutatta, hogy szerintük egy euró 7,1 kunát
ér. Ez szinte pontosan annyi volt, mintha itthon közvetlenül
vettünk volna kunát.
(Két héttel később egy soproni étteremben ebédeltünk, ahol a
pénztárgép forintba és euróba is rányomta az árat a számlára.
Egy euró 225 forinttal számoltak át, amikor váltóknál 275-280
forintot adtak érte. Szerencsére Stari Gradban tisztességesebben
álltak a dologhoz, nem akartak lenyúlni bennünket.)
Stari Gradtól néhány kilométerre, a Hvar felé vezető út mellett
van a Stari Grad trajeki kompkikötő. Az út másik oldalán áll
egy többszintes hipermarket, ahol könnyen elkölthetjük pénzünket
- Ha jól emlékszem, Kerum a neve. Az árak itt sem olcsóbbak,
mint a korábban megismert boltokban. Sőt.
Hvar
Ne maradjon ki a szigeti nyaralásból egy hvari kirándulás sem.
Stari Grad felől érkezve nagyon szép látványt nyújt az óvárosból
a hegyoldalra felkúszó két városfal, melyeket a felső végükön
a Spanyol erőd zár össze.
|
Hvar a Spanyol erőddel |
A város szélén nagy parkolókat alakítottak ki a hatalmas autóforgalom
miatt. Mi azt gondoltuk, nem állunk meg az elsőnél, biztosan
lesz a kikötőhöz közelebb is hely. Nem voltunk egyedül a gondolattal,
így aztán egymás dolgát nehezítve araszoltunk vissza a szűk
utcákon a még szabad városszéli parkolókba.
Úgy tűnt, van egy mobil csapat, amelyik a központ felől indulva
sorra feltölti az autókkal a még üres grundokat. Mindenhol ott
marad egy-két személy közülük, aki aztán a távozó autóktól beszedi
a pénzt az érkezéskor egy fecnire írt időpont alapján. Ha jól
emlékszem, 240 forint volt egy órára.
Bár a város szélén találtunk csak helyet, így is csak 4-500
méterre voltunk a központtól. A Szent István térre a Szent István
templom, illetve a hozzá kapcsolódó harangtorony mellett értünk
be. A majdnemfehér kövekkel borított tágas tér tele volt turistával,
meg meleggel.
Egy kis erőt gyűjtöttünk a középen álló, több mint ötszáz éves
oroszlános ciszternakút, a gótikus városháza és a városi loggia
megtekintésével, aztán elindultunk az egyik meredek lépcsőn
a tengertől számítva 110 méter magasan trónoló Spanyol-erődbe.
Útközben elhaladtunk a Bencés kolostor mellett, amelyben a Hanibal
Lucic múzeum működik (nyitva vasárnap kivételével 10-12, 17-19
óráig). Mi most kihagytuk. Félmagasságban elfogytak a házak,
beértünk egy fenyőkkel, hatalmas virágzó kaktuszokkal borított
kertbe, miközben a lépcső szerpentinként kanyargó ösvénnyé alakult.
Kilátás Hvarra a Spanyol erődből
A Spanyol erőd bejáratánál derült ki, hogy akár
autóval is felmehettünk volna. Persze, jobb volt így az öreg
házak között menő lépcsőn, és a kerten át. Az erődbe 400 forint
volt a belépő. A sok kő látványa mellett igazán a kilátás volt
az érdekes. Ennek egy részét persze már addig is élvezhettük,
amíg megtettük a fölfelé vezető utat - belépő nélkül. Szóval,
legközelebb én inkább csak a bejáratig sétálnék, és a belépőt
fagyira költeném.:)
A talán legérdekesebb látvány a Spanyol erődben
:)
Jó tudni, hogy az erődbe tilos fürdőruhába bemenni,
pisztolyt bevinni.:) A WC itt is görögmintára működik - a használt
papírt a zsebbe - bocs, a külön edénybe.:)
Lefelé egy másik lépcsőn jöttünk, kicsit körbejártuk a kikötőt,
és visszaindultunk Stari Gradba.
|
|
A Szent István tér |
A loggia az órával |
|
|
A Bencés kolostor bejárata |
Szent István (?) a templom homlokzatán |
|
|
A főtéri kút |
A porszivós ember |
|
|
Terítőárusok |
Nem a mi hajónk |
Útközben megálltunk a már említett hipermarketben, és megvettük
a jegyet másnapra a Splitig menő kompra.
Az odafelé vezető kanyargós út és a nagy kerülő miatt döntöttünk
úgy, hogy hazafelé a szigetnek ezen a felén közlekedő komppal
megyünk. Így egyszerre a autópályához érünk, és a szigeti kacskaringózást
is kihagyjuk. A kényelem, a rövidebb autózás plusz 10ezer forintba
került - a kompozásért közel 15 ezer forintot kértek a szerdai
5 ezerrel szemben. Igaz, itt mintegy 30 kilométert tettünk meg
a korábbi 6 helyett.
Utolsó nap hajnalban keltünk, lebontottuk a sátrakat, összepakoltunk.
Azt terveztük, hogy egy órával az indulás előtt beállunk a kompkikötő
elé. Szerencsére kicsit korábban, már reggel 6.15re, az indulás
előtt egy és egy negyed órával megérkeztünk. Így elfoglalhattunk
a 35. helyet a sorban. Ha késünk, valószínűleg csak a délelőtti
járatra férünk fel, mert a kompon csak 50-55 autónak volt helye.
A sor csak azért kanyarodik, mert több képből
raktam össze
|
|
A kompkikötő |
... és a komp |
A kompozás közel másfél órán át tartott. Az útközben
várt szép látvány elmaradt a párás, ködös idő miatt. Néha az
eső is eleredt kicsit. Annyi jó persze volt a dologban, hogy
a 20 Celsius körüli hőmérséklet miatt nem volt melegünk. Ezt
később nagyon értékeltük, amikor dugóba kerültünk az autópályán.
Mire Splitbe értünk, kicsit kivilágosodott az ég - az túlzás
lenne, hogy kiderült. A kihajózás - a kikötés után még - negyed
órát vett igénybe, mert a sok autó miatt a kikötőből nehezen
tudtunk rámenni a városi útra.
Split - kikötés előtt
A városban elég sokat kanyarogtunk, de nem volt
nehéz ügy, végig követtük a "Zágráb, autópálya" irányt.
Splittől mintegy 10 kilométerre kezdődött el a kétszer kétsávos
autópálya - a tábla szerint 388 kilométerre Zágrábtól. Nem sokkal
utána volt az első beléptető kapu, ahol megkaptuk a mágneskártyát
a későbbi fizetéshez. (Itt még egy a fülkében ülő személy nyújtotta
a kártyát, Karlovácnál, Zágrábnál automata adta ki gombnyomásra.)
Autóspihenő Vrpolje-nél
Az első emelkedők után viszonylag nagyobb szintkülönbségek
nélkül, 100-240-40 méteres magasság között haladt az autópálya,
amelyen a hidak, viaduktok és alagutak kivételével leálló sáv
is van. A felülete jó volt, kevés volt a kanyar, kicsi a forgalom,
jól lehetett haladni.
Zadar után kezdődött egy nagyobb emelkedő. A Sveti Rok (Szent
Rókus) alagút előtti utolsó 15 kilométeren 80 méterről 500 méterre
kellett feljutni. Ezt egy több lépcsős szerpentinnel oldják
meg. A maslenicai kijárat után először 80, majd 40es tábla korlátozta
a sebességünket - torlódás, egyéb veszély táblával kiegészítve.
Aztán már nem kellett a korlátozás tábla, mert beleütköztünk
az álló, néha lassan elinduló, egy-két másodpercig haladó kocsisorba.
Az alagútig az utolsó 10 kilométert lépésben tettük meg. Persze,
a kisebb érkezők még ennél is rosszabbul jártak. Hisz mire felértünk,
jelentősen megnőtt a sor hossza. A cammogás alatt is voltak
kisebb-nagyobb alagutak - például 600 méteres is, ami kanyargott
és emelkedett. A rövidebb alagutakban a plafonon elhelyezett
hatalmas ventillátorok - turbinák - mozgatják a levegőt. A hatalmas
huzatot álló helyzetben nagyon jól lehet érzékelni. A Sveti
Rok alagútban a padka végig lukacsos. Valószínűleg ott szívják
el a kipufogógázt. A kisebbekben ilyent nem láttunk.
|
|
A kinagyított részen látni, hogy a tengerig
(csatornáig) ér a dugó |
Akik ott mennek, azok a valóságban utánunk
jönnek a szerpentines pálya egyik alagútjánál |
A Sveti Rok előtt 1200 méterrel elfogyott a két sáv. A belső
sávon menők befurakodtak a külső sávba. Ezt olyan ügyesen csinálták,
hogy a belső sávban gyorsabban lehetett haladni. Az összeterelt
sávot átterelték a szembejövő pályára, mert csak ott volt kész
az alagút. A mi oldalunkon egy hatalmas kapuval le volt zárva.
Az alagút előtt két munkást láttunk. Az egyik egy az útra merőlegesen
álló furgonban bóbiskolt, a másik pedig kisdolgát végezte a
még nem működő másik alagút bejáratánál.
Az 5670 méter hosszú alagutat 13.05 órakor értük el. A tábla
szerint benn max 80 kilométerrel lehetett volna haladni, 100
méteres követési távolságot tartva. A sebességünk a bejárat
után kb. 10-15 kilométer volt, de a kijárat környékén már felgyorsultunk
a maximális 80 kilométerre.
Az alagút másik végén a szembejövő sávban ugyanúgy 10 kilométeres
sor fogadott bennünket, amilyen a miénk volt. A vége egészen
a Sveti Rok kijáratig ért, de a közben érkező autók miatt egyre
hosszabb lett.
|
Autók egy kisebb alagútban |
A fentiek alapján mindenkit óvnék a szombat délelőtti alagutazástól.
Ha nincs más lehetőség, akkor érdemes felkészülni a várható
gondokra.
Az autóban legyen bőségesen
- üzemanyag - hogy az araszolástól, az esetleges légkonditól
el ne fogyjon éppen az alagút közepén
- ital - persze alkoholmentes
- türelem - előzetes tréningek biztosan sokat segítenek :))
- légkondi - ha megoldható
- ablakra valamilyen árnyékot adó lemez, mert a hegyoldalban
nagyon jól melegít a nap (nekünk szerencsénk volt, hogy éppen
rossz idő volt, így a hőmérséklet nem ment 24 fok fölé. 10 fokkal
több is teljesen normális lehetett volna (:
- Ne induljunk el rossz, nem megfelelően felkészített autóval
(Leállósáv van, hívásra jön az autómentő, de kicsit magas lehet
a számla)
|
Mala Kapela - az autópálya társaság felvétele |
Mivel nagyon féltünk, hogy a hasonlóan hosszú Mala Kapelánál
ugyanilyen, vagy hosszabb sor fogad bennünket, az alagút utáni
második kijáratnál - Gornja Ploca - elhagytuk az autópályát,
hogy Karlovácig a régi úton menjünk Plitvicén keresztül. Splittől
(Dugopolje) Gornja Plocaig 2880 forintba került az autópályázás
(72 kn). A dugót az alagútnál ráadásként ingyen adták.
Az út első fele a szinte teljesen sík Krbavsko-poljen haladt
át, nagyon gyors mehettünk. Utána kezdődtek a szerpentinek.
Itt már nagyon izgultunk, hol lesz végre a benzinkút. Még az
út elején volt egy radarpisztolyos rendőr. Persze sokan jelezték,
így nem tudott meglepni bennünket. Ráadásul meg is álltunk mellette,
hogy megkérdezzük, hol van benzinkút. Azt mondta, vagy visszamegyünk
5 kilométert - egy az úttól távolabb lévő településre -, vagy
megyünk még harmincat. Mi az utóbbit választottuk. Szerencsénk
volt, éppen odaértünk a Korenica másik végén lévő kúthoz. A
95-ös benzin literjét
320 forintért adták (8 kn), az addig látott árakhoz képest olcsón.
Karlovachoz közeledve megnőtt a forgalom, és a kanyargós út,
a települések miatt lelassult a tempónk. A 150 kilométeres szakaszt
végül 2 óra 20 perc alatt tettük meg - közben 15 perc tankolás,
üdítőzés.
Karlovactól autópályán jöttünk tovább. Zágráb előtt, a luckoi
fizető kapuknál újabb dugó fogadott bennünket, de ezt negyed
óra alatt leküzdöttük (640 forint, 16 kn).
|
|
Dugó a luckoi fizetőkapunál - webkamera |
Sorban állás a WC-nél |
Zágráb után egyre kevesebb lett a velünk egy irányba haladó
autó. Másokhoz hasonlóan mi is megálltunk a Sveti Helena-istoki
autóspihenőnél, hogy a maradék kunánknak nyakára hágjunk. A
női WC-nél többször hosszú sor alakult ki, ha éppen egyszerre
sok autó érkezett. Igaz, legalább ingyenes volt, mert valaki
leemelte az egyébként pénzzel nyitható ajtót. A shopban az 1,5
literes ásványvizet 310, Cornetto jégkrémet 350, kávét 280,
kapucsinót 360 forintért adták.
A goricáni kapunál néhány perc alatt kifizettük az 1440 forintot
(36 kn), majd hamarosan hazai földre léptünk.
Győrffy Árpád
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
Tiéd az oldal, magadnak építed!