Laczó Balázs: Spalato, a történelem mozaikja - Horvátország - Split - 2004. augusztus Esti Kornél szerint minden nagyvárosnak megvan a maga sajátos illata. Ugyanígy – tehetnénk hozzá – megvan valamennyinek a maga színe is. Párizsé például a halovány rózsaszín. Isztambulé a kékes ezüst. Split színe valószínűleg a sárgaréz – de ez így igen nyersen hangzik. Inkább az aranyréz, ahogy a tenger felől látszik: mintha a szikrázó kikötő tükre volna. A város lelke kitárulAzt állítottam az előbb, hogy két Split van: az egyik, amelyet
képeslapról ismerünk, a másik, amely ezt körülveszi és az érkezőket
valójában fogadja. Ez a frázis persze minden nagyvárosra igaz
lehet, Splitben azonban az a különös, hogy a diocletianusi palota
nem csak a város kirakata, hanem tényleg a lelke is egyben.
Splitet a dalmátok is olyan szemmel látják, ahogyan mi, mert
minden nagyvárosias, csúf gyűrűjének a kellő közepén húzódik
kétszáz méter hosszan az ezerhétszáz éves palota. Ez tulajdonképpen
a nagybetűs Belváros, amely nélkül az a csaknem kétszázezer
déli tempermentumú, hangos dalmát leblokkolna, pontosan olyan
gyorsan és magától értetődően, ahogyan a pestiek szűnnének meg
pestiek lenni, ha nem volna többé metró. Minden, ami igazán
fontos, a palotában és vonzáskörzetében van, a legnépszerűbb
üzletek és piazzák ugyanúgy, mint a háromezerötszáz éves szfinx
és az eredeti diocletianusi lépcsők. Hatvan nemzedék kéznyomaMúltnak és jelennek káprázatos mozaikját őrzi ez a száznyolcvanszor kétszáztizenöt méteres, kissé szabálytalan téglalap. Arany-, Ezüst-, Bronz- és Vaskapuja között, a Diocletianus által ezerhétszáz éve építtetett palotában szinte minden kor minden hódítója, mestere és művésze ott hagyta a keze nyomát. Legalább hatvan nemzedék fiai, lányai rendezkedtek be a III. századi épület falai között, és az antik oszlopok, kertek közötti tágas térségeket saját házaikkal zsúfolták tele. Így a Belvárosban most római oszlopsor, egyiptomi szfinx, kora középkori templom és középkori házak sorakoznak és férnek meg egymás mellett, sőt sokszor egymásba építve. A forgandó sorsot megért palota – amely volt már szövőműhely, római egyenruhagyár – mellesleg kiterjedt pincerendszerrel rendelkezik, amely furcsa szerepet játszott Spalato életében. A pusztulásnak indult palotába menekülő új lakosok ugyanis házaikat a császári palota padozatára építették, s úgymond természetes célokra a padlóba vágott lyukakat használták. Másfél évezred alatt a pincék megteltek a történelem fekáliájával és igen hosszú időt vett igénybe a takarítás, hogy az ürülék ne váljon a világörökség részévé. Ez is mutatja, hogy a nemzedékek kéznyoma nem feltétlenül csillámporos. Tilos lecserélni a rossz tetőtJelenleg több mint háromezer ember – főleg idősebb őslakos – él a sokszázéves házakban, ahol a mediterrán otthon elmaradhatatlan kelléke, a zsalugáter szinte örökké nyitva áll. A lakásokban a klímberendezés persze éppen olyan korszerű, mint mondjuk Marmont marsall idejében, a szobák mégis őrzik a kellemes hűvöst. Mi magyarok, ismerve a budai várnegyedben élők körülményeit, nehezen hisszük el, hogy a palota lakói nem a szuperelit képviselői, akik akkurátusan figyelnek a külsőségekre. Pedig csak le kell tekinteni a Szent Dujmo székesegyház tornyából, és máris belátunk, sokezred magunkkal a békés dalmátok otthonába. Az már megszokott, hogy a teraszon tüsténtkedő, mediterrán ember – s a déli főképpen – szinte igényli a nyilvánosságot a teregetéshez, a kártyapartihoz, a halvacsorához, tehát ezen még ez ókori falak között is hamar felülemelkedünk. Ami viszont meghökkentő, az a méhkaptárszerűen egymásba kapaszkodó háztetők állapota. A legtöbb cserepet a szentlélek tartja és a tetők egy része sok helyütt egyszerűen hiányzik. Van, amelyiket egy tátongó, két-három méter széles rés osztja három részre, a hézagot ponyvával és egy hanyagul odahányt deszkával pótolták. Bármilyen hihetetlen, de a világörökség része ezer sebből vérzik és a lakók hiába nyújtják a markukat. A pénz ugyanis nem elég: az Unesco engedélye kell minden egyes újításhoz, a szervezet pedig háromhavonta szerencsélteti az önkormányzatot. A város terveinek jó részét vétózta meg, ugyanakkor talán elkerülte a figyelmét az a bank, amelyet nemrég egyszerűen ráépítettek egy eredeti falrészletre. Persze ki ne szeretné a pénzügyeit ezerhétszázéves oszlopok között intézni, a helyieket nem is zavarja túlzottan a dolog. A múlt értékeit vigyázó Unesco most harcban áll a bankkal, de az épület valószínűleg még sokáig ott marad, így ez a kor sem múlik el építészeti nyom nélkül. S ha nem is lesz olyan méltóságteljes, mint a palota fala, biztosan tovább fogja bírni, mint az omladozó háztetők. Tizenhárom éve gyászbanAmi viszont a leglátványosabban szegül szembe az idő múlásával,
az az egyik fekete gránitból készült Szfinx, amelyet a Kr. előtti
XV. század hagyott ránk és mindössze egyetlen repedést szenvedett
el. Ma is pontosan ott őrzi a Szt. Dujmo templomot, ahová eredetileg
rendelték Spalatoban, míg fejetlenül maradt párját a Jupiter
templom mellett találjuk. Gyerekek labdáznak, fogócskáznak a
szfinx körül, s koldusok, rokkantak, rekedten és olaszosan hadaró
asszonyok százai tapossák az Ezüst kaputól vezető diocletianusi
főút eredeti márványkockáit. Számukra mindez nem műemlék: mindennapi
életük díszlete, ugyanúgy mint a sokezer turista és a sétány
hetven pálmafája, amelyet egyébként igen nagy becsben tart a
város. Mínuszok nem igen köszöntenek a kikötővárosra, de ha
öt-hat fokra hűl le a levegő, a pálmákat féltő kezek kezdik
kenegetni. Laczó Balázs A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
|