Előszó
A tengerpart szépsége, a vízen csillogó napsütés,
a tenger íze és illata, a hullámok moraja mind örök élményt
jelentenek, de a tengerrel megismerkedni, vele együtt élni,
csak az tud igazán, aki hajóra száll.
Ezért írtam e sorokat nektek, akik szeretitek a természetet,
a vizet, a szelet, az utazást, a szabadságot, nektek, akik
szerettek hajózni és tevékenykedni egy hajó fedélzetén, nektek,
akik szeretitek a lakatlan öblöket, szerettek úszni a tengerben,
szeretitek a szigeteken található halászfalvak hangulatát
és a kikötőkben uralkodó életformát, na és persze a vitorlázást.
Meg nektek is, akik nem annyira szeretitek a fent említett
dolgokat vagy esetleg még nem volt alkalmatok kipróbálni,
hátha a következő adriai élménybeszámolómmal meghozom a kedveteket
a hajózáshoz, a vitorlázáshoz, a nyaralásnak és kikapcsolódásnak
eme formájához.
Persze nektek is szánom a következő sorokat, akik nem voltatok,
nem is szándékoztok elmenni hasonló vitorlás túrára, csak
egyszerűen kíváncsiak vagytok milyen élményekben és bosszúságokban
volt részünk az egyhetes hajózásunk során.
Jó szórakozást!
"Nincs semmi-abszolút semmi, ami akár
feleannyit érne,mint egyszerűen hajókon
tenni-venni"
(Kenneth Grahame)
A vitorlázás-vitorlázást szül!
Csodálatos nyári napon, 3-as körüli szélben élveztük a Balatonon
a vitorlázás örömeit Zsolt (Hosszú) barátommal, amikor szóba
került, hogy mi lenne, ha szerveznénk egy vitorlás túrát az
Adrián. Az ötlet mindkettőnknek nagyon tetszett, de ekkor
még csak viccelődtünk ezzel kapcsolatban.
Az elkövetkező hetekben többször vitorlázgattunk együtt és
az Adriai útról egyre sűrűbben és komolyabban kezdtünk beszélni.
Egy következő vitorlázás alkalmával Zsolt határozottan kijelentette,
hogy komolyan el szeretne menni és szeretné, ha vele mennék.
Nem kellett sokat küzdjön, hogy rábeszéljen az útra. Szándékunk
az volt, hogy egy hétig bizonyos értelemben elszakadjunk a
civilizációtól, egy hétig a hajón éljünk, kipróbáljuk a viharos
tengert, elhagyatott lakatlan öblökben horgonyon éjszakázzunk,
gyakoroljuk a tengeri navigációt, úgy nappal mint éjszaka.
Nekünk szárazföldi embereknek az ilyen jellegű dolgok csodálatos
élménynek számítanak.
Elkezdtünk érdeklődni a charter hajók iránt, megkeresni az
ideális hajót, árban és méretben egyaránt. Habár akkor még
azt sem tudtuk milyen létszámmal szeretnénk megszervezni a
túrát, de még mindig bizonytalanok voltunk, hogy megyünk-e
vagy sem. Zsolt tette rá a pontot az i-re. Egy szép napon
felhívott telefonon, hogy le előlegelt egy hajót azok közül,
amiket nézegettünk. Egy
Jeanneau Sun Fast 26 lábas típusú hajóra esett a választásunk.
A leírásokból arra
következtettünk, hogy a hajó kicsit sportosra van szabva,
eleve rúdkormányos,
szóval nem a 40-50 lábas hajók kényelmét kapjuk. Most nem
is erre vágytunk. Innentől már csak az volt a kérdés kik lesznek,
akik még csatlakozni fognak hozzánk. Ahogy teltek a hetek
az indulásig egyre inkább körvonalazódott, csak ketten fogunk
menni. Így utólag azt kell, hogy mondjam, a hajó mérete és
főleg a beosztása miatt, na meg amilyen stílusban éltünk a
hajón elegen voltunk ketten.
Az indulás előtti héten Zsolt nagyon elfoglalt volt, ezért
nem bonyolítottuk túl a készülődést. Az indulás előtti napon
elmentünk együtt egy bevásárlóközpontba és teledobáltunk egy
kosarat a holmikkal, amire úgy gondoltuk, hogy szükségünk
lesz. Ahhoz képest, hogy nem írtunk listát, csak úgy fejből
válogattuk össze a kaja készletet meg különböző holmikat (szalvéta,
mosogatószivacs, eü.papír stb.) jól sikerült a vásárlás, igaz
ennivalóból hoztunk vissza egy-két dolgot. Amin nagyon sokáig
tanakodtunk, hogy vigyünk búvárfelszerelést vagy sem, az indulás
napjáig eldőlt: vittük a felszerelést! Ezek szerint merülni
is fogunk! Még egy okkal több, hogy türelmetlenül várjuk az
indulás pillanatát.
Ha egy olyan helyre utazom, ahova már nagyon vágyom és ott
azt fogom csinálni amit nagyon szeretek, akkor indulás előtt
olyan izgatott vagyok mint egy tíz év körüli gyerek mint aki
másnapra várja a Télapót. Így voltam ezzel most is.
Irány az Adria
2004. 09. 25 Szombat
Hajnali 3 órakor keltem. Szinte mindent becsomagoltam
előző este, csak azt nem amit otthon felejtettem. Szóval,
egy frissítő fürdő után vártam a barátomat, aki nagyon pontosan
érkezett. Tíz-tizenöt perces bepakolás után elbúcsúztam Annyától
és Levitől. Levi persze még aludt.
Hát…így indultunk el Biográd felé egy igazi fiús, hajós kalandtúrámra,
az Adria szigetvilágának újbóli felfedezésére. Jó kedvvel,
mosolyogva indultunk el, bízva abban hogy, mindent bepakoltunk,
amire szükségünk lehet az egy hetes hajózásunk ideje alatt.
Kellemes tempóban haladtunk az M7-es autópályán, aztán a Balaton
partját érintve örömmel tapasztaltam, hogy ellazíthatok az
anyósülésen. Zsolt barátom vezetési stílusát megbízhatónak
találtam. Megjegyzem az elmúlt 15-20 évben szinte soha, nem
utaztam ilyen távot utasként, ami most furcsa érzés volt.
Az idő és a kilométerek elég gyorsan maradtak mögöttünk mert
hosszas kellemes beszélgetésekbe merültünk bele. Még a határátlépés
előtt neki estünk az Annya által elkészített hatalmas és nagyon
finom szendvics készletünknek.
Letenyéhez érve csodálkozva tapasztaltuk, hogy elkészült "kemény"
kb. 7 km autópálya a horvát határig, ami egy kicsit meg is
kevert minket. Alig találtuk meg a MOL kutat, ahol megtartottuk
első pihenőnket. Tankolás, újság vásárlás, pénzváltás után
folytattuk utunkat. A határnál tapasztaltuk, hogy csak otthon
maradt a Balaton 25-ös hajólevele, amivel szerettük volna
bizonyítani honnan származik az autónkban lévő 4 LE Yamaha
csónak motor.
Sebaj, akkor inkább nem szóltunk a vámosoknak és átosontunk
a határon. Jó kedvünk szinte semmit sem lankadt, sőt hatalmas
kacarászás és nevetgélés közepette száguldoztunk a tengerpart
felé. Közben otthonról is jöttek hírek. Levente már Pest felé
tartott az 5-ik Magyar Kupára.
Azzal szemben, hogy azt hittük ősszel nyugodtabb a forgalom
a tengerpart felé, hatalmas forgalomba kerültünk. A beszélgetés
és a röhögések közepette kicsit elvétettük az irányt Biográd
felé, de végül 13h pár perckor oda találtunk a Marina Kornatiba,
ahol türelmetlen tekintetekkel kerestük a hajónkat: Cicocot.
Megtaláltuk! Tetszett! Lerohantuk a charter irodát "komoly"
angol nyelvtudásunkkal és rövid időn belül elkezdtek velünk
foglalkozni. A hajóátadási eljárást aránylag gyorsnak, precíznek
és korrektnek ítéltük meg. Következett a behurcolkodás a gépkocsiból
miközben hatalmas szél fújt a kikötőben. Bora volt és még
két-három napig tartott. A hajó kikötött állapotban is megdőlt,
ahogyan belekapott a szél a lazy-jackbe. Mi élveztük! De kérdően
néztünk egymásra, hogy ma délután elkössünk-e még. Úgy döntöttünk
inkább mindent a hajóra pakolunk és elkészítjük a hajót meg
az útvonalat a holnap reggeli indulásra. Meg persze reméltük,
hogy reggel kicsit enyhébb szélben
melegíthetünk be. Bevackoltam magam az achter kabinba ahova
a búvárfelszerelések meg különböző dolgaink közé még én is
kényelmesen elfértem, és mélyen elaludtam.
Borában hajóztunk
2004. 09. 26 Vasárnap
06h-kor zaklatott a mobilom. Ő nem tehet
róla én állítottam be. Kb. 15 másodperc múlva a Zsoltié is
elkezdte. Úgy látszik nagyon kelni akarunk! Jól aludtam, sőt
nagyon jól ezért jó kedvvel mentem kiboxolni magam. Még tartott
a borasztikus állapot. A szél szinte semmit nem enyhült tegnap
óta. Meglepő volt, hogy 6h 20perckor nagy volt a mocorgás
a kikötőben, sokan készülődtek a behajózásra mint mi. Rádöbbentem,
hogy ide most nem nyaralni jöttek az emberek hanem hajózni.
Tettük-vettük magunkat de 8h 20 perc előtt nem sikerült elkössünk.
Hozzá teszem, mindketten alapos körültekintéssel szerettünk
volna elkötni, ami úgy érzem sikerült is, igaz, beleszóltam
a Zsolt manőverébe, amit nem túlzottan szeret, de azt mondta
tőlem eltűri. Szóval mintaszerűen sikerült elkötni, és pár
perc múlva megállapítottuk, jól viselkedett a hajó is. Különben
itt megjegyzést teszek a hajóra: szép a hajó, viszont nagyon
sok hiányosságot észleltünk és sok-sok házilagos - nem tapasztalt
hajó tulajdonoshoz méltó - szerelvényezési megoldással találkoztunk
a hajón. Úgy kívül, mint belül. A hajó lakhatási szempontból
nem túl előnyös. Nincsenek elég tároló helyek, amik vannak
azok is nehezen megközelíthetők, alvás céljára a nappali igen
nehezen használható, habár Zsolt a két méter magasságával
nem panaszkodott, de ő nem egy panaszkodó típus. Pozitívum,
hogy az achter igen jól belakható és a kategóriához képest
igen nagy méretekkel rendelkezett az illemhelység a mosdóval.
De vissza térve az eseményekhez, elhagytuk a kikötőt és az
első vitorla bontáshoz készülődtünk, amiben felül kellett
bíráljam barátomat. Mind a két vitorla bontása helyett, csak
a fock vitorla kihúzását javasoltam egy igen erős hátszélben.
Igazi őszi vitorlázó szélben találtuk magunkat, amilyenbe
még nem volt részünk, ami az erősségét illeti. Hátunk mögött
hagytuk a Pasman szigetet, amerre csak néztünk minden felé
kis szigeteket, zátonyokat láttunk meg persze vizet. Most
éreztem igazán mennyire magunkra vagyunk utalva, hogy elnavigáljuk
magunkat, hogy tudjuk mikor melyik szigetet látjuk és mikor
hol vagyunk. Azt kaptuk ettől a helyzettől, amit vártunk tőle,
a sikerélményt, hogy 5-ös 6-os Borában urai vagyunk a helyzetnek,
biztosan kézben tartjuk a hajót. Az északi szél lassan északkeletire
fordult, ezért bonthattunk nagy vitorlát is, innen félszélben
tudtunk vitorlázni tovább. A vitorlabontás körül viszont adódtak
apró gondok. Nem volt a helyén a grószfal. Nem ismertük a
reffelési lehetőségeket, egy-két kötél össze-vissza volt és
ezt nem 5-ös (kb. 40 km/h) szélben kellett volna először kipróbálni.
De végül neki rugaszkodtunk és a hullámokon lovagolva felkerült
a reffelt nagy vitorla, bereffeltük a fockot is és sokkal
kiegyensúlyozottabban haladt a hajó. A szél nem gyengült sőt
egyre inkább borzolta a tengert. Folyamatosan 5-6 csomóval
haladtunk, néha 7-el is, és sokkal nagyobb távolságot megtettünk,
mint amire számítottunk. Eligazodtunk a szigetek közt. Megvoltunk
magunkkal elégedve. Murter szigetet is elhagytuk és körvonalazódott
előttünk Tribunj városa, ahova nem bírtam becsalni Zsoltit.
- Inkább rongyoljunk minél délebbre! -mondogatta.
Többek között ez volt a célunk. Közben Tijat, Zmajan és Kaprije
szigetek közé érkeztünk és pillanatokon belül megpillantottuk
a Szent Nikola erődöt a sibeniki csatorna bejáratánál, amit
a velenceiek emeltek a város védelmére. Sibeniket a 11 században
említi először IV. Kresimir horvát király. 1116-ban Velence
foglalta el, majd hol velencei, hol magyar, hol bizánci, hol
boszniai uralkodók kaparintották meg, míg Velence három éves
háborúzás után, 1412-ben ismét el nem foglalta. A következő
két évszázadban szüntelen török nyomás nehezedett a régióra
nagy károkat okozva a kereskedelemnek és a mezőgazdaságnak,
míg 1699-ben a karlócai béke után ez megszünt. 1797-ben osztrák
uralom alá került és1918-ig a Monarchia része maradt. 1991-ben
a jugoszláv hadsereg által ostrom alá vett Sibeniket 1995-ben
szabadította fel a horvát hadsereg a Vihar nevű hadművelettel.
A háború sebei mára szinte nyom nélkül behegedtek, ám a régió
gazdaságának alapjait jelentő alumíniumipar végzetes találatot
kapott.
Dél felől megkerültük Zlarin szigetet és vissza fele hajóztunk
észak felé a Solaris kikötő és kempingbe. Megszerettem volna
mutatni Zsoltinak hol töltöttem el idén nyáron augusztusban
pár kellemes napot, amik gumimotoros hajózással és csipetnyi
vízisízéssel voltak összekötve. Innen Krapanj felé vettük
az irányt, a tengeri szivacs halászatáról híres kis falucskába.
Krapanj és a tengeri szivacs
Krapanj a sibeniki szigetvilág legkisebb szigete
a maga 0, 36km2-es területével és a legalacsonyabb a 1, 5
m átlagos tengerszintfeletti magasságával és tudnotok kell,
hogy a krapanji férfiak 300 éve foglalkoznak a Földközi-tenger
vidékén is ritkaságnak számító tengeri szivacs kikészítésével.
Tengeriszivacsokból 5000 fajtát tartanak számon, amiből csak
15 fajta hasznosítható. Tudnunk kell, hogy a tengeri szivacs
nem növény, aminek látszik, hanem az állatok sorába tartozó
élőlény, ami planktonokkal táplálkozik és a megfelelő plankton
mennyiség eléréséhez naponta mintegy 2000 liter vizet kell
magán átáramoltatnia. Az Adria keleti partjain a kb. 40-cm
körméretet is elérő Dalmata fina nevű fajt tenyésztik. Honos
még a horvát tengerparton az elefánt fülnek becézett durvább
és keményebb állagú szivacsfaj is, melynek kerülete elérheti
az 1 métert. A tengeriszivacsot már az ókorban is vadászták,
legelőször az Égei-tenger partvidékén. Az Adrián csak a Krpanjiak
foglalkoztak szivacs feldolgozással. Az Adriai szivacsvadászatra
vonatkozó első utalás 1522-ből való és tart napjainkban is,
amivel Krapanjban kb. tíz társaság foglalkozik hivatásszerűen.
Nem sikerült kikötni. A kikötőben nem volt hely, viszont egy
kibetonozott mólónál sikerült kiugranom a partra. Itt nem
volt megfelelő vízmélység, hogy kikössük a hajót hosszabb
időre. Zsolt tett egy kis fordulót a vízen pár méterre a parttól,
így megtudtam tekinteni a hajónkat hajózás közben is.
Éjszakázás horgonyon, öbölben
Terveinkben az szerepelt, hogy Primostenben töltjük az éjszakát,
ehhez képest a vízről lefényképeztük (ezt nem lehetett kihagyni
a látványa miatt) és tovább haladtunk Rogoznica felé. Mielőtt
beértünk volna a marinába a város előtt kb. 2 km-re, megpillantottunk
egy kis horgonyzó öblöt a Gradina foknál. Egy pillanat alatt
lemondtunk a kikötő által nyújtott kényelemről, az esti tusolásról
stb. és úgy döntöttünk, az öbölben alszunk horgonyon. Megjegyzem
47tm-et jöttünk Biográdtól igen erős szélben amire nálunk
tapasztaltabb hajósok is azt mondták: - ez igen!
Hát... a horgony dobásnál akadt egy kis vita, hogy hova és
milyen módszerrel dobjuk a horgonyt. Teljes diszharmónia alakult
ki köztünk, aminek egy hajón semmi keresnivalója nincs. Ez
volt szinte az első vita köztünk, amióta ismerjük egymást.
Persze mindketten a biztonságra utaztunk, és végül sikerült
közös nevezőre jussunk.
Zsolti nekilátott a beígért vacsora elkészítéséhez, ám az
erős szélben és hatalmas hullámokban megtett közel 50 t. m.,
igencsak nyomot hagyott benne is, így hamar lebeszéltem a
macerásabb vacsora készítésről és megmelegítettünk egy babgulyást.
Rövid útvonal tervezés után igencsak kerestük fekhelyünket,
ám pár perc múlva: - horgonyriasztás! Szemre nem észleltük
hogy mozdult volna a hajó, viszont a szél észak-keletiről,
délire fordult, ami nekünk nem volt túl előnyös. Éppen dél
felől nem volt védett az öböl. 23 óra 30 perckor még horgony-őrködöm.
2004. 09. 27. Hétfő
Egy lakatlan öbölben aludni a hajón csodálatos
dolog, régóta álmodoztam róla, (gondolom ezzel, nem vagyok
egyedül) viszont hajnali fél háromkor felkelni, hogy tart-e
a horgony, nekem most nem volt kellemes. Gyenge légmozgás
volt, éppen csak kicsit borzolta a vízfelületet. A hajónk
nem sodródott az öbölben lévő többi hajó felé, sem a part
felé. A helyzet stabilnak tűnt, így a tervezett három óra
horgonyőrség helyett bátorkodtam vissza feküdni, de "figyelve"
aludtam.
6 óra pár perckor teljesen megébredtem és kidugva buksimat
a hajóból éreztem a friss tengeri illatot. Hirtelen ötletünk
támadt: jó lenne fürödni a tengerben, amit a hajón levő műszerünk
24.4C fokosnak mutatott. Soha nem fürödtem még tengerben reggel
7 órakor. Elárulom, nagyon jó volt. Ezek után a, tegnapi hosszú
menet okozta fáradságnak nyoma sem volt már bennem.
Zsolt barátom készítette a reggelit, én meg a fedélzeten tevékenykedtem.
Tegnap kiesett egy csapszeg a helyéről, azt pótoltam, majd
körülnéztem milyen meglepetés érhet a mai hajózásunk során.
Remélem kellemetlen nem! Az illatokból arra következtetek
kész a reggeli. Rántotta a közelben! Megyek!
A reggeli elfogyasztása, és rövid útvonal tervezés után kieveztem
a bocival a partra. Föld! Föööld! Hurrááááá! Rövid séta után
vissza tértem a hajóra és készülődtünk a horgony felhúzására.
Közben kitaláltam, hogy hajózzunk ki az öbölből vitorlával,
motor nélkül. Ehhez a manőverhez kedvező volt a gyenge 2-es
Bft. északi szél amivel kicsordogáltunk az öbölből. A motort
csak akkumulátor töltésre használtuk. Elindultunk délnek,
öböl felfedező útra. Kinéztünk a térképen egy-két öblöt, ha
majd egyszer erre járunk tudjuk, hol fogunk megaludni alapon.
Megnéztük a Stivancica és a Kanica öblöket amiket alkalmasnak
találtunk egy-egy éjszaka eltöltésére. Igaz, hogy csak egy
napot hajóztunk dél felé mégis utunk fordulópontjához értünk.
Kalandos hátszélvitorla felhúzás
Vissza kellett fordulnunk északnyugat felé ahhoz, hogy legyen
elég időnk a betervezett Kornati szigetek és a Telascica öböl
megtekintésére és még időben vissza érjünk a bázis kikötőbe
leadni a hajót. Szóval Rogoznicatól kb. 6 t. m. -re vissza
fordultunk és Zlarin szigetet és városkát vettük célba mint
éjszakázó kikötőt. Szépen haladtunk raumban Primosten magasságáig,
mikor az addig 2-3-as Bft. északkeleti szelünk elcsendesedett.
Eljött az idő, hogy kipróbáljuk a gennakert. Hozzá teszem,
nem használtam még soha gennakert vagy spinnakert, ettől függetlenül
befűztem a shot köteleket. Felhúzzuk, majd kiderül! Felhúztuk
és kiderült, hogy spinnakert kaptunk gennaker helyett, legalábbis
szerintünk. Erre a spinnaker, gennaker ügyre később még sort
kerítek, amikor is kiderül, hogy teljes bizonytalanságban
éltünk és élünk, hogy mi a spinnaker és a gennaker között
a különbség. Miután kiderítjük biztos logikus lesz, de most
ez az igazság. Ekkora a profizmusunk! Nálunk tapasztaltabb
vitorlázók, ezeket a sorokat olvasva biztos jót mosolyognak,
vagy inkább nevetnek?! Na szóval, mivel nem volt spinnaker
baumunk úgy döntöttem megpróbálom bliszterként felhúzni, de
a felhúzásnál belecsapódott a vantniba, amire rá volt erősítve
a radarreflektor, amit levert és ez beesett a tengerbe. Gondolom
a műanyag gyorskötözőket, amikkel fel volt kötve már teljesen
elgyengítették a napsugarak, így nem volt nehéz dolga. Hírtelen
sok lett a feladat: - a spinnaker félig felhúzva, csapkodta
a szél, kötelek szanaszét összebonyolódva, radar reflektor
a tengerbe. Indult a mentés miután már a spinnakert sikerült
összeszedni a horgony kamrába. Szerencsére addig Zsolt figyelemmel
tudta kísérni merre hánykolódik a vízben, a hullámok közt.
Ráfordultunk a vízben lubickoló reflektorra, de nem sikerült
kihalászni. Csáklyával ezt sehogy sem lehet kivenni. Újból
próbálkoztunk: most rátolattunk, hogy a hajó tatjáról bele
tudjak hajolni a vízbe. Meg volt, és folytattuk utunkat.
Közben a szél északira fordult és erősödött 4-5-re (Bft. ).
A hullámok is megnövekedtek, a víz hőmérséklete még mindig
24. 4 fokos volt. Most már félszélben haladtunk tovább Zlarin
felé, nagyokat beszélgetve, hiszen nagy távokat tudtunk hajózni
egy csapáson. A térkép olvasásával és a navigálással most
Zsolt foglalkozott többet, majd csatlakoztam én is. Sikerült
kisakkozni hogyan jutunk el Zlarinba, milyen szélben, hány
csapásváltással stb. Elvoltunk magunkkal, amíg Zsolti le nem
ment a hajóba, mert ezt hatalmas káromkodás követte. Rálépett
a radarreflektorra amit pár órával ezelőtt mentettünk ki a
tengerből. Azt mondja rossz helyre tettem, én meg azt: úgy
ment le, mint elefánt a porcelán boltba. Mindegy, a reflektor
darabokra törött.
Az új kedvenc: Zlarin!
Közben megérkeztünk Zlarinba. Zsolt vállalta el a kikötést,
ami az első kikötésünk volt az utunk során. Kellemes kis halászfalucska
tárult elénk. Jártam már itt idén nyáron egy gumimotorossal,
amit majdnem belegabalyítottam a kikötött halászcsónakokba
és azoknak a múring köteleibe. Szóval ezért is emlékszem erre
a helyre. A helyén volt a kikötőmester és udvariasan mutogatta
hová kössünk, mire kapitányom arca gondterheltebb lett, mert
egy olyan szűk sarokban lévő helyre mutatott. Mint tudjuk
egy 26 lábas hajóval voltunk és a nagy kényelmesen megközelíthető
helyeket, amik ugyan üresek voltak kikötőmesterünk nagyon
rutinosan a később érkező nagy hajóknak tartogatta.
Szóval Zsolt be akart tolatni az amúgy elég szűk helyre de
elszúrta, amitől érezhetően ingerült lett, (elrontott kikötésnél
ez teljesen érthető) és pánikszerű kézmozdulatok után teljesen
belegabalyodtunk a manőverbe, de jól jött ki belőle és kikötöttünk
orral, viszont a kikötőmester és Zsolt között volt egy kis
félreértés, ezért majdnem megkocoltuk a mólót. Ettől szegény
Zsolt barátom teljesen összeomlott lelkileg. Ahhoz, hogy kipihenjük
a kikötéssel járó izgalmakat kiültünk a főtéren elhelyezett
padokra és megállapítottuk, hogy majdnem minden beérkező hajó
elszúrta a kikötést, márpedig ők a nagy, könnyen megközelíthető
helyekre kötöttek ki. Barátom arcán felfedezhetőek voltak
a lelki megnyugvás jelei. Amit ő csinált, nem is volt olyan
vészes.
A hajótól pár méterre nagyon hangulatos teraszt pillantottunk
meg.
Annyira hangulatos volt a hely, hogy a hajón tervezett vacsora
helyett, úgy döntöttünk itt vacsorázunk. Hatalmas matróztál-szerű
adagot rendeltünk ami 3-4 szelet csirke mellét roston, 2-3
szelet sertéshúst, csevabcsicsát, rablóhúst, salátát és sok
hasábburgonyát tartalmazott.
Én személy szerint megijedtem a hatalmas adagtól, de szinte
mindent elpusztítottunk. Meg voltam elégedve az ízekkel, a
tálalással és a kiszolgálással is, ami nem jellemző mindenhol
Horvátországban. Jó hely ez a Zlarin!
A vacsorát rövid séta követte a nagyon csendes, hangulatos
falucskában.
Tudnotok kell még Zlarinról, hogy a hagyományos halászfalu
hangulatán kívül a környékbeli koralltelepeknek is köszönheti
hírnevét. Ám sajnos ezekből nem sok maradt a szorgos ékszerészek
miatt.
A hajóra visszatérve a másnapi útvonalat terveztük, majd Annyával
és Levivel váltottam pár szót telefonon. Mindketten hiányoztak.
2004. 09. 28. kedd
Reggel 8 óra pár perckor ébredtem és odakint semmilyen nyoma
sincs az elmúlt napokban uralkodó Borának. Napsütés, nyugalom
22-23 fokos levegő hőmérséklet, 24. 4 fokos tengervíz. Ez
volt jellemző erre a reggelre, na meg a hangulatos halászfalucska
összképéhez hozzátartozó Zsolt barátom, ahogy a főtéren szárítgatta
a tegnap vízbe esett spinnakert. A mellettünk kikötött hajón
tanyázó négy tengeri medve típusú férfiak közül az egyik kedvesen
rákérdezett Zsoltra:
Gennaker good?
Hogyne! Szuper - válaszolta Zsolti.
Innentől teljesen meg voltunk keveredve, hogy mi van nálunk,
gennaker vagy spinnaker. De hogy a pasas ilyen egyszerű könnyedséggel
tudta, hogy a földön heverő vitorla az gennaker: felháborító!
Egy cappuccino elfogyasztása mellett írtam a fenti sorokat
Zlarin városka főterén lévő kávézó teraszán ahol hosszú ideig
élvezném ezt a mediterrán hangulatot, de indulnunk kell Vodice
városába.
Vodice és Tribunj
Ritka szép igazi vitorlázó időben haladtunk fél szélben, napsütésben
és ez volt egy olyan pillanat, amikor nem találtunk szavakat
csak csillogó szemekkel néztünk egymásra és élveztük az adott
pillanatot.
Zlarinból való elindulás későbbre sikerült, mint terveztük
ezért a vodicéi kikötésről és városnézésről lemondtunk. Helyette
alapjáraton behajóztunk a belvárosi kikötőbe meg a mellette
lévő kis horgonyzó öbölbe. Az óvárosi kikötőbe nem lehet kikötni,
viszont közvetlen mellette van az ACI Marina ahol buzgóan
integetett egy ember, hogy ott kössünk ki. A marina helyett
akkor már inkább a fent említett kis öbölben érdemes kikötni,
amit kényelmesen meglehet közelíteni és a kő partfalnál múring
köteleket találunk. Nem láttunk senkit aki szedte volna a
pénzt a kikötésért, és ahogy kilépsz a partra közvetlen a
városban találod magad, míg a marinából, már macerásabb a
bejutás. Szóval elhagytuk a vodicei kikötőket és tovább mentünk
Tribunjba.
Tribunjba érve, a halászkikötőt céloztuk meg 1-2 órás pihenésre
és városlátogatásra. Volt bőven szabad hely. Most én voltam
a kormányos, és a kikötést én sem hajtottam végre hibátlanul.
A szélirányhoz képest rossz irányból közelítettem meg a mólót
ezért Zsoltit is feladat elé állítottam, hogy megfogja a hajót,
hogy ne tegyünk kárt a "mólóban".
Tribunj egy kis félszigeten fekszik 2tm-re Vodicetől nyugatra.
Állitólag egész Közép-Dalmáciában ennek a falunak van a legnagyobb
halászflottája, ezért ha igazán friss halat, kagylót vagy
rákot szeretnénk kóstolni, érdemes ellátogatni ide. A helyi
specialitás a halpörkölt polentával (kukoricapuliszkával).
Rövid sétánk időtartama alatt megállapítottuk, hogy a marinában
rengeteg a magyar rendszámú gépkocsi. Mind tudjuk Tribunjban
van a M. A. Y. Club (Magyar Adria Yacht Club)székhelye. A
városkában, testközelben érezni a mediterrán hangulatot és
azt a határtalan nyugalmat ami most ősszel, amikor lefutott
a turista áradat, még jellemzőbb. A csónak kikötőbe és még
sok helyen a városban, kisebb nagyobb hordók vannak kitéve
a víz mellé, ami jelzi a szüret közeledtét. Sós vízzel mosnák
ki a hordókat?! Nem derítettük ki.
A Tijascica horgonyzó öböl
Tribunjból elindultunk Kaprije sziget felé,
hogy ott töltjük az éjszakát egy öbölben, de a szél és az
időjárási viszonyok miatt megváltoztattuk az útvonalat és
a Tijat szigetet pontosabban a Tijascica horgonyzó öblöt vettük
célba. Miközben az öböl felé haladtunk kedvező volt a széljárás
a hátszélvitorla felhúzásához ezért neki is láttam. Felhúztam,
de úgy, hogy az ún. halfejet, azaz a vitorla felső sarkát
oldalra sikerült felhúzni. Hát mit mondjak, a szél végül is
belekerült de olyan nevetségesen nézett ki, hogy majd bepisiltünk
a nevetéstől. A hajó szépen haladt vele, de azért leszedtük
és újra húztuk, ezúttal minden a helyére került és most kitűnően
működött. Oda is értünk az öbölhöz.
A horgonydobásnál, megint akadtak viták. Még eddig nem tudtunk
horgonyt dobni vita nélkül olyannyira, amikor úgy gondoltuk
fog a horgony, leültünk ezt az egész horgony dobást megbeszélni.
A vacsora után ami zúzapörkölt volt sok kenyérrel, vörösborral
megúsztatva, leültünk táblázni. Sajnos kikaptam.
A horgonydobásnál végül én döntöttem hova dobjuk, de ez azzal
járt, én feleltem, hogy fog-e vagy nem, ráfordul a hajó a
partra, vagy nem és ez maga után vonzza a horgonyőrség nagyobbik
részét. Kifeküdtem hálózsákba belebújva a fedélzetre kb. egy
órakor. Hűvös volt, kis szellő fújdogált a telihold alatt.
Élveztem a szabad ég alatt feküdni.
2004. 09. 29. szerda
Négy óráig őrködtem a horgony fölött, ekkor
bementem lefeküdni. Kint is kellemes volt, de ahogy hajnalodott
bent talán mégis csak jobb.
Nyolc óráig aludtunk, amikor Zsolt hangos kiabálással ébresztett
ahogy tettem ezt én is pár nappal ezelőtt. Túl egyszerre akadt
mindenkinek "dolga" a hajón ezért én elkötöttem
a bocit és kieveztem a partra, ahol találkoztam két muflonnal.
Visszaérve a hajóra reggelit készítettem még pedig szalonnás
tükörtojást, amire azt mondta Zsolt, hogy kitűnően sikerült.
Én hiszek neki! Ahhoz képest, hogy hatalmas rendetlenség uralkodott
a hajón elég hamar elkészültem és aránylag szép, ízléses tálalással.
A Merülés
Merülésre készülődtünk. Elég nagy volt a
tanakodás, hogy itt merüljünk vagy egy másik öbölben ahol
nincs senki. De hát hol találunk ilyen öblöt. Következő állomásunk
a Kornáti szigetek, ahol már nem tudunk merülni mert hogy
merülési engedélyünk persze, hogy nincs. A felszerelés összerakása
után Zsolt barátom, kb. 10-15 perces frissítő tanfolyama után
beugrottunk és lemerültünk. A merülés során nem volt semmi
gond, ment a kiegyenlítés, rendben volt a légzés is, így hát
élvezhettük a víz alatti világot, ami ebben az öbölben nem
volt kimagaslóan gazdag és szép. Különböző kagylókat láttunk,
halakat, tengeri csillagokat és sajnos a Forma-1versenyek
győzteseinek járó méretű pezsgős üveget és sörös dobozokat,
ami lehangoló volt. Mindent összevetve én nagyon élveztem
viszont rohamosan fogyott a levegőm, ezért vissza kellett
induljunk a hajóhoz. Amikor emelkedtünk túl sok levegőt engedtem
a dzseketbe, ezért túl gyorsan emelkedtem. Zsolt rám intett,
sőt meg kellett fogja a kezemet és vissza húzott. Hiányzott
a gyakorlat, a tapasztalat. De úgy érzem ettől eltekintve,
egy csodálatosat merültünk. Köszönettel tartozom Zsolt barátomnak,
hogy a nem kis segítségével sikerült össze hozni ezt a merülést.
Összepakoltunk és elindultunk a Kornátok felé. Motorral haladunk.
A szél is abszolút szemből fúj, meg a hajó is tele van aggatva
a búvár felszereléssel száradni, ezért nem tudunk vitorlázni.
Ma éjszakára is keresünk horgonyzó öblöt. Itt már nincs a
közelben ACI Marina, esetleg a Piskera, de azt nem tudjuk
elérni estig.
Margitka (autopilot) vezet, így egész úton Tijáttól csodálatos
időben, kellemes 2-es nyugati szélben írsogálom e sorokat.
Szemmel láthatóan távolodunk a kontinenstől és ettől még inkább
amolyan hajós érzetünk támadt. Jobbra, balra szigetek, de
előttünk már a nyílt tenger. Közben Zsolt vitorlákat bontott
és dől a hajó, ezért nem tudok tovább írni.
Smokvica sziget felé hajózunk, halászhajókkal, halászcsónakokkal
találkoztunk utunk során és elcsodálkoztunk milyen iszonyatos
munkával jár ez a fajta halászat.
Történt ugyanis, mikor Zlarinba kötöttünk ki összefutottunk
egy halászbárkával, ami este hagyta el a kikötőt és a fedélzeten
egy szőke hölgy kegyetlenül súrolta a fedélzetet. Ez úgy megragadt
bennünk, már csak a szőke miatt is. Majd másnap délelőtt sétáltam
a kikötőben és ők akkor kötöttek ki. Előkerült egy mérleg
a hajóról meg az elmúlt éjszaka alatt kifogott minden féle
szúrós, bökős halak, meg polipok és árulták. Egy kisebb fajta
sor alakult ki a hírtelen kialakított árusító hely előtt.
Még van egy vicces történetem a halászokkal kapcsolatban.
Egy öbölbe hajózás alkalmával egy kis halászcsónakból a halász
az öböl felé mutatva a válla fölé hátrafelé emelte többször
a kezét, közben minket figyelt ahogy elhajózunk mellette.
Rákérdeztem, illetve széttárt karokkal érdeklődtem mit mutogat,
majd ő is magyarázott valamit horvátul, de mindketten értetlenül
mentünk tovább. Majd pár óra múlva jöttem rá, amikor egy másik
halásznál is ugyanezeket a vállhoz való kézrángatásokat fedeztem
fel, rántanak egyet a damilon amivel halásznak, ami messziről
persze egyáltalán nem látszik. Mert hogy nincs halászbot vagy
valami ilyesmi, csak valahova a csónakhoz van kötve. Csak
ülnek a csónak szélénél és rángatják a kezüket oldalra fel,
mintha mindig köszönnének vagy valamire felszeretnék hívni
a figyelmet. Vicces volt!
Smokvica szigethez értünk a Lojena öbölhöz, de nem volt túl
szimpatikus, meg különben is beljebb szerettünk volna jutni
a Kornati szigetek közé. Mert tudnotok kell, hogy a Smokvica
sziget, dél felől az első sziget, ami már a Kornati szigetcsoporthoz
tartozik.
Kornát sziget Opat öble
Tovább haladtunk és kb. 3t. m. -re Smokvicától
északnyugatra, megérkeztünk a szigetcsoport névadójához, a
Kornat sziget déli csücskéhez az Opat öbölbe. Jól tettük,
hogy tovább haladtunk mert egy nagyon hangulatos horgonyzó
öbölbe érkeztünk, pár kikötőhellyel, amik a parton található
nagyon hangulatos két kisvendéglő előtt voltak kialakítva.
A horgonyzás körüli vita elkerülését úgy oldottuk meg, hogy
Zsolt lett a manővernek az abszolút kapitánya, én pedig a
matróz aki nem szól és nem nyúl bele a manőverbe, csak elősegíti
a kapitány döntéseit az észrevételeivel. Sikeresen dobtunk
horgonyt, szinte jó helyre.
Ma este Zsolt vállalta a vacsora elkészítését. Ma talán elkészül
a már régen beígért ravioli. Én addig a bocival bajlódtam,
mert az egyik fele teljesen leeresztett. Mire végeztem a felfújásával
kész lett a vacsora. Kiültünk a fedélzetre vacsorázni. A Zsolt
által elkészített vacsora nagyon finom volt, csak sok, mert
Zsolt általában a saját fizikai méreteihez képest alakítja
az elkészítendő étel mennyiségeket. Nagyon kellemes hőmérsékletű,
mondhatom meleg kora őszi este volt. A két kis vendéglőbe
igen jó hangulat uralkodott, a fülnek igen tetszetős jó ritmusú
horvát mulatós nótákat daloltak. Engem kivitt a kíváncsiság
a partra, hogy megnézzem miként mulatnak a horvátok. Mint
mi, csak horvát nyelven énekelnek. Kedvem lett volna csatlakozni
hozzájuk, de nem ismerek egy horvát nótát sem. Kieveztem a
bocival a partra (ha már annyit bajlódtam a felfújásával),
végig sétáltam a kikötőhelyeknél, majd fel a vendéglőkhöz
és nagyon hangulatosnak találtam.
Vissza érve a hajóra rövid sms kapcsolat az otthoniakkal,
majd fekvés, mert 4 órára horgonyőrnek osztott be a "kapitányom".
2004. 09. 30. csütörtök
Hát… felkeltem 4 órakor. Nem messze tőlünk
horgonyzott egy kétárbocos fahajó és a hajnali párás levegőben
ugyanolyan csodálatos látványt nyújtott a magas sziklákkal
a háttérben, mint a tegnap este amikor mellé dobtunk horgonyt.
Leellenőriztem a horgonyt pár percig maradtam, de a helyzetünk
oly stabilnak tűnt, hogy vissza feküdtem. Reggel nyolc óra
körül keltünk. Kb. 15 hajó volt az öbölben, ebből négy horgonyon,
többi a parthoz kötve. Ezért is tud ez a hely megmaradni ilyen
hangulatosnak. Szinte mindegyik hajón tettek-vettek az emberek
mégis határtalannak tűnt a csend, a nyugalom. Körülöttünk
hatalmas sziklás hegyek emelkedtek a magasba ami jellemző
a Kornati szigetekre.
Kornati szigetek
Isten a teremtés utolsó napján meg kívánta
koronázni művét, s könnyekből, csillagokból
és leheletből létre hozta a Kornati-szigeteket.
(George Bernard Saw)
Tudnotok kell, hogy a Kornati-(Korona-)szigetek
az Adria legnagyobb és legsűrűbb szigetcsoportja. 69 km2-es
területén 147, jórészt lakatlan, kisebb-nagyobb sziget és
zátony csoportosul. A szigetek belseje tele van repedésekkel,
barlangokkal és zord sziklákkal. A szigeteken nincs édesvízforrás
ezért a földjük terméketlen.
A Kornati-szigetek négy északnyugatról, délkelet felé húzódó
sort alkotnak. A szigetek között messze a Kornat a legnagyobb:
25 km hosszú és csupán 2, 5 km széles.
Nemcsak a szigetek hanem a környező tenger is a nemzeti park
védelme alá esik. A szigetek a 19. századig zadari arisztokraták
tulajdonát képezték, majd úgy száz évvel ezelőtt Murter és
Dugi Otok mai lakóinak földműves ősei vásárolták meg. A szigetek
ma is magántulajdonban vannak, 90 százalékuk Murter, a maradék
pedig Dugi-Otok lakosainak birtoka. Állandó lakosaik nincsenek,
de gyakran kijárnak a tulajdonosok. A művelt területek mintegy
80 százalékán olajfákat termesztenek, de többen gondoznak
szőlőskertet és gyümölcsöst.
A szigetcsoport ismertetésétől vissza térek az öbölben való
ébredésünkhöz Miután kedvem támadt egy rövid sétára a parton,
ehhez persze szükség volt rövidke evezésre is a bocival.
Felmentem a hegy tetejére és láttam a kontinenst a másik oldalon
és ahogy vissza tekintettem az öbölre festői kilátásban volt
részem. Készítettem pár fotót majd vissza mentem a hajóra.
Reggeliztünk majd készülődtünk a horgony felszedésére.
Mára azt terveztük, hogy elérünk a Telascica öbölbe és ott
éjszakázunk, de persze napközben elég sok mindent meg szerettünk
volna még nézni. Északnyugatnak haladva, kedvező szél fújt
ahhoz, hogy felhúzzuk a gennakert. Első nekifutásra mintaszerűen
belobbant a gennakerünk. Így haladtunk kellemes 1-2-es szélben
egészen a Lavsa szigetig ahol szintén található horgonyzásra
alkalmas öböl, majd egy átjárón a Lavsa és a Piskera szigetek
közt lehet behajózni a Piskerai ACI Marinába. A kikötőt épp
ezen a napon zárták, így nagy volt a jövés-menés. A személyzet
éppen csomagolta össze a kikötőt.
Egy újabb kitérővel elmondom nektek, hogy a Kornati-szigeteken
a jelek szerint már a csiszoltkő-korban megjelent az ember.
Piskera szigete is lakott volt, elsősorban a kifogott hal
begyűjtésére és tárolására használták.
Most már a szigeteken kívül, baloldalunkon a nyílt tengerrel
hajóztunk északnyugatnak majd a Mana szigetnél, ahol 1961-ben
forgatták Maria Schellel-lel a "Háborgó Tenger"
c. filmet, vissza tértünk a szigetek közé. Szűk átjárókon
és egészen kicsi szigetek és zátonyok közt hajóztunk az ún.
tölcsérhatásban a Kornat és a Levrnaka szigetek között. Most
nem éreztünk semmit a tölcsérhatásból, szerintem ahhoz túl
gyenge volt a szél, alig 2-es Bft.
Ezután a Katina szigetet céloztuk meg, aminek a déli és az
északi oldalán szűk átjárók vannak, délen, a Kornat sziget
felől a Vela Proversa, északon, a Dugi Otok sziget felől pedig
a Mala Proversa. A déli átjáróban alig 2m a vízmélység, nagyon
óvatosan haladtunk át. Az északi átjáróban nagyobb a vízmélység
ezért ezt használják a nagyobb halászhajók is, amikből kettővel
is összefutottunk miközben áthajóztunk. Egy vitorlás és egy
halászhajó nemigen fér el az átjáró szélességében, ezért igen
óvatosnak kell lenni ha éppen egyszerre érkezünk oda. Mi éppen
így jártunk, de mivel mi egy hajszállal előbb hajóztunk be
mint a halászhajó a másik végén, nagyon udvariasan lassítottak
és elsőbbséget adtak nekünk.
Telascica öböl
A Mala Proversa átjárón áthajózva meg is érkeztünk
a Telascica öböl bejáratához, ami természet védett terület,
és még csak 15 óra volt, a tervezett 18-19 óra helyett. A
Telascica öböl ketté osztja a Dugi Otok délkeleti csücskét,
amelyben öt kis sziget és öt egészen apró szigetecske található.
Az öböl 8200m hosszú és a zegzugos partjával az Adria egyik
legnagyobb és legszebb természetes kikötője. Kicsit jobbra
hajóztunk, kicsit balra hajóztunk, megkerültük a fent említett
kis szigeteket, majd behajóztunk a Jaz nevű kis öbölbe, ahol
vigyázat: - nincs elég vízmélység! Kalandosan megfordultunk
és haladtunk tovább. Gyenge szél volt ami most kedvező volt,
mert nyugodtan tudtuk körbe hajózni az egész Telascica öblöt,
majd az öböl bejáratához közel fekvő Cuska Duboka nevű öbölben
dobtunk horgonyt 18 óra pár perckor. Ez egy szűk öböl, két
oldalt magas meredek sziklafalakkal ami nagyon rideggé teszi
mert nem süt be a nap és nagyon huzatos is. A horgonyon kívül
Zsolt kikötötte a hajó tatját a parthoz. Így találta biztonságosnak.
Miközben ő kint volt a parton, két fiatalember érkezett egy
gumimotorossal és fejenként 40 kunával csökkentették vagyonunkat.
Ez két napi díj és ebben benne van az öböl területén lévő
bójára kötés is. Mert, hogy elfelejtettem mondani, az öböl
területén rengeteg bója van. Közben elfogyott az édesvíz készletünk
hiszen utoljára Zlarinban töltöttük fel a 100 literes tartályt,
ezért a konzerveket sósvizes edényben melegítettük fel, hogy
ne keletkezzen mosatlan. Vacsoránál hosszasan elbeszélgettünk
a világ dolgairól, majd kimentünk a fedélzetre. Szokatlanul
sötét volt a többi öblökben eltöltött éjszakáinkhoz képest,
mert annyira beárnyékolták a magas sziklafalak az öblöt, hogy
a holdfény sem világított be, pedig telihold volt. Megállapítottuk,
hogy nagyon félelmetes, főleg mert csak mi vagyunk az öbölben.
Ettől függetlenül elmentünk lefeküdni és jót aludtunk.
2004. 10. 01. péntek
Korán keltünk, mert korai indulást terveztünk,
hogy időben elérjük a Biográdi bázis kikötőnket leadni a hajót.
Rövid készülődés után reggelizés nélkül 7 óra 20 perckor sikerült
elinduljunk a Cuska Duboka horgonyzó öbölből. A Mala Proversa
átjárón keresztül hagytuk el a Telascica öblöt. Az átjáróhoz
érve sok bóján lévő hajót láttunk az átjáró melletti öbölben.
Kiérve az átjáróból Zut szigete körvonalazódott előttünk,
amit az északi oldaláról szándékoztunk megkerülni, jobb csapáson,
délkeleti 2-es szélben. Amint kikerültünk Zut sziget takarásából
irányt váltottunk és Pasman sziget déli csücskét céloztuk
meg, ahonnan betudunk fordulni Biográd felé. Útközben sok
horgonyzó öblöt láttunk Zut sziget északi oldalán és a Pasman
déli oldalán.
Ideális vitorlázó időjárásban haladtunk, miközben egy repülőgép
körözött fölöttünk és egyre lejjebb ereszkedett. Kiderült,
egy tűzoltó repülőgép volt. Teljesen leereszkedik a vízre,
siklik a vízfelületen így szedi fel magába a vizet, amit majd
a tűzre enged ki. Pár csapásváltással, kreuzolva haladtunk
el a Kozara és Zizanj szigetek tövében található kagylótelepek
mellett és közben meg is érkeztünk a Pasman sziget déli csücskéhez.
Ahhoz, hogy Biográd felé hajózzunk innen, negyedszeles vitorlázásból
raumba váltottunk, így remek lehetőségünk nyílt a gennaker
felhúzásához. Én elvállaltam a kötelek elrendezését és a vitorla
felhúzását, Zsolt maradt a kormánynál. A felhúzás nem volt
zökkenőmentes. A két shot kötél valahogy keresztezte egymást
így húztam egy csodálatos szép szaloncukrot. Pár perc múlva
azonban minden kötél a helyére került. Ahhoz viszont, hogy
a vitorla dagadjon a széltől megint diszharmónia alakult ki
köztünk, ami a menetirányt illeti. Zsolt teljes hátszélben
szerette volna tartani a hajót, én pedig raumban. A vitás
hangulat azonban, pillanatok alatt elmúlt és jókedvűen haladtunk
tovább raumban. Közelítettünk a Biográdi benzinkút felé ezért
bevontuk a vitorlákat és beálltunk a sorba. Sorban állás közben
jó alkalom nyílt, hogy gyakoroljam az előre-hátra manőverezést.
A kikötés a kúthoz mintaszerűen sikerült. Az elkötés is!
Búcsú a tengertől
Ekkor még csak 14 óra volt, ezért vitorlákat bontottunk és
levezető vitorlázásnak megkerültük Biográd városa előtt lévő
két kis szigetet, miután Zsolt kormányzása alatt, sikeres
kikötést hajtottunk végre a Marina Kornatiba. A chartercégünk
emberei ott voltak a parton és kedvesen fogadtak. Gondolom
örültek, hogy egyben látják a hajót. Jelezték, hogy másfél
órán belül átveszik tőlünk a hajót ezért igencsak felpörgettük
magunkat, hogy szalonképessé váljon a hajó. Kb. 30 perc alatt
végeztünk is az átadással. Tulajdonképpen semmilyen komoly
károkozás nélkül hoztuk vissza. Csak egy radarreflektort zúztunk
össze, meg egy csapszeg esett bele a tengerbe.
A chartercég embere jó utat kívánt hazafele és elbúcsúztunk
egymástól.
Hiányoztak az otthoniak és vágytam már haza, de mégis fájó
szívvel hagytam el a kikötőt. Szeretem az itt uralkodó hangulatot,
a hajón való tevékenykedést, de mennünk kell annak reményében,
hogy mihamarabb visszatérünk a tengerre.
Végezetül higgyétek el nekem, hogy ez egy tanulságos út volt,
egy jó hajós túra, gyakorolva a vitorlázást, megismerve újabb
adriai szigeteket, kikötőket, halászfalvakat, öblöket, amiket
a következő útvonalba próbáltunk beépíteni:
1 nap : Biográd-Krapanj-Sibenik (Solaris kikötő-kamping)-Rogoznica
2 nap : Rogoznica-Kanica öböl-Zlarin
3 nap : Zlarin-Vodice-Tribunj-Tijat sziget(Tijascica-öböl)
4 nap : Tijat sziget(Tijascica öböl)-Kornat sziget(Opat öböl)
5 nap : Kornat sziget(Opat öböl)-Piskera-Telascica(Cuska duboka
öböl)
6 nap :Telascica (Cuska duboka öböl)-Biográd
Én gazdagabb lettem egy élménnyel, egy hajós
élménnyel, és ha az élménybeszámolónak e sorait olvassátok
remélem Ti is!
Üdv. Tibor
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.