Üdv. Mindenkinek!
A fenti időpontban a tavalyi évhez hasonlóan ismét Orebicben
voltunk. Az útvonal végig Horvátországon keresztül vezetett.
A tavalyi
beszámolómat azzal egészíteném ki, hogy megpróbálok
egy-két, szerintem hasznosítható tanácsot adni a szombati
turnusváltó időszakban utazóknak a dugók elkerülésére azzal,
hogy részletesen leírom a hazafelé vezető utunkat!
Először is az odaút
Mint azt sokan tudjuk, elkészült a Zágráb-Split autópálya,
az útdíj Zágrábtól Splitig 157 kunába kerül. Mi este 7-kor
indultunk Budapestről, végig folyamatosan tudtunk haladni.
A forgalom a Balatonig erősebb, utána végig gyér volt. Az
autópályának hála, hajnali 4-kor már Dugopoljénél voltunk,
ebben benne volt másfél óra pihenő Zadar magasságában.
Aki nem Splitbe igyekszik, az a fizetőkapu után a Makarska,
Trilj tábla irányába menjen, ugyanis ez az útvonal csak Makarskánál
megy le a tengerpartra, elkerülve Omist, ahol a Cetina híd
miatt csinos kis dugók szoktak kialakulni.
Az út Brela előtt lemegy a tengerpartra majd, a Makarska riviéra
településein áthaladva Ploceba érünk. Itt lehet komppal átmenni
Trpanjba, ahonnan már csak egy ugrás lenne Orebic. Én a tavalyi
beszámolómban elmondtam a véleményem erről a kompról, senkit
nem akarok sem rá, sem lebeszélni. Mi idén is inkább körbementünk
Neum felé (a boszniai tengerparti város - a szerk.), itt ugyanis
olcsón tele lehet tölteni a járgányt (1.77 Km.~ 220 Ft. per
liter, lehet kártyával is fizetni).
Reggel fél 11-kor Orebicben voltunk, ebben benne volt a neumi
tankolás és még 3*15perc pihenő is.
A hazafelé út
Kezdeném azzal, hogy a fent említett autópályán két, közel
6 kilométeres alagút található (Mala Kapela és Sveti Rok),
melyeknek egyenlőre csak az egyik fele járható, így a forgalom
irányonként egy csak sávban haladhat! Amíg ez az állapot fennáll,
addig aki nem tud korán elindulni, az ezeket a helyeket szombaton
messzire kerülje el!!! Jómagam későn kapcsoltam, és a Sveti
Roknál szépen beleszaladtunk a dugóba. Az áthaladás majdnem
2 órát vett igénybe tűző napon. Miután ezen átverekedtük magunkat,
nem kívántam a Mala Kapelánál hasonló helyzetbe kerülni, ezért
a Gornja Ploca kihajtónál lejöttem a pályáról. Innen egy jó
minőségű autóút vezet Udbináig ahonnan utunkat a régi Split-Plitvice-Karlovac
úton folytattuk tovább (E-71-es).
Mint említettem későn kapcsoltam, ezért ha újból csinálhatnám,
akkor a Zadar 2 kijáratnál jöttem volna le és Posedarje Jasenice
útvonalon mentem volna Gracacig, és innen folytattam volna
az E-71-esen. (Egyébként a pályáról lehetett látni ezt az
utat, az autók folyamatosan haladtak rajta amíg mi a pályán
szívtunk). Az E-71-esen Karlovacig folyamatosan lehetett haladni,
a forgalom gyér volt (mindenki a pályán volt), úgyhogy ezt
az útvonalat jó szívvel ajánlhatom, ráadásul ingyen van!
Megérkezünk Karlovacba. A következő problémás objektum szombaton,
a már hírhedtté vált zágrábi fizetőkapu (Lucko) szokott lenni.
Itt szintén 5-6 km.-es sorok szoktak ilyenkor kialakulni!
E kapu kicselezésére a következőt csináltam: A karlovaci ,,kártyhúzós"
kaput elérve van egy jelzőlámpás csomópont! Itt ki lesz írva
zöld színű táblára, hogy Zagreb egyenesen (ez vezet a pályára),
sárga színű táblára pedig, Hogy Zagreb, Ozalj balra. Itt kell
balra fordulni! Ez az út az autópályával párhuzamosan halad
Zágrábig, (a térképen másodrendű útként van jelölve) úgyhogy
kilométerben ugyanannyi, viszont a forgalom mérsékelt, és
nincs fizetőkapu!
Stupnik település után fel lehet hajtani a pályára, ez már
a zágrábi elkerülő.
A felhajtónál Maribor, Ljubljana, Karlovac, Lipovac táblák
vannak. Nekünk a Lipovac tábla kell (itt nincs kiírva Gorican,
ami elsőre zavaró lehet). Az elkerülő szakasz után kártyahúzás
Sveta Helenánál és tűz a határig!
Még annyit, hogy utazás közben célszerű hallgatni a horvát
rádió 2-es programját! Itt a horváton kívül angol és német
nyelveken is óránként tájékoztatják az autósokat az utak állapotáról!
Remélem, hogy a javasolt útvonallal a segítségetekre tudtam
lenni, nekem bevált! Megspóroltam vele legalább 3 órát (és
vagy 85 kunát).
Pénz, tankolás:
Ezek örökké visszatérő témák szoktak lenni, főleg az előbbi!
Amióta a tavalyi beszámolót megírtam sokan kérdezték, hogy
kunát, eurót, vagy forintot vigyek-e?
Nekem az a tapasztalatom, hogy akinek január-február környékén
van módja beszerezni a nyaraláshoz szükséges pénzt az tegye,
ugyanis ekkor még meg lehet venni a kunát 34-35 Ft.-ért. Ha
beindul a nyári szezon akkor érdemes inkább eurót venni és
azt átváltani kint, mert a kunát ilyenkor 36.50 alatt már
nem lehet beszerezni. (Láttam én már 37.50, sőt 38-ért is
ilyenkor).
Ha szabad ilyet írni, akkor elmondanám, hogy a horvát NOVA
BANKA idéntől az OTP csoport tagja, tehát akinek OTP-s bankkártyája
van az mindössze 1 EUR tranzakciós díj felszámolásával vehet
ki pénzt a NOVA BANKA automatáiból!
Ilyenkor az átszámolás deviza eladási árfolyamon történik
amely jelenleg 1 Kn.~33.50 FT. A bankautomaták a www.novabanka.hr
oldalon találhatók meg. (Nem hittem, hogy egyszer még én
támogatom az OTP-t. Nem is szólva a következ(: - a szerk.)
A másik kérdés az üzemanyag kérdése szokott lenni,
nem alaptalanul a mai benzinárak mellett!
Én így csinálom (45 literes tank, 6.5-8 literes fogyasztású
autóm van):
Soroksáron tankolok a benzínkutat is működtető két hipermarket
egyikénél. (a szerkesztő által puhított szöveg.) Ennél
kedvezőbb Budapest környékén nincs!
Nagykanizsánál van egy kút, amelyiknél kb. 10 Ft. különbség
van a többihez képest. Itt érdemes újból teletankolni, mert
Horvátországban még drágább mint nálunk.
Neum (Bosznia). A kút odafelé úton balkéz felöl lesz a főút
mellett a település után 1-2 km-rel. Az ár: 1.77 Konvertibilis
márka ~ 220 Ft. 95-ös benzin, bankkártyával fizetve. (Van
egy kút bent a településen is, de azt nem próbáltam).
Visszafelé ugyanez fordítva.
Aki Isztriát, vagy a Kvarner-öblöt célozza meg annak érdemes
Szlovéniában tankolni, a 95-ös 223 tolárba kerül ez bankkártyával
fizetve kb. 234 Ft.
Ha valakinek lenne kérdése akkor várom.
Marz András
A beszámolót Word formátumban is letölthetitek ide
kattintva>>