Győrffy Árpád: Horvátország-Montenegro-Bosznia
(és Hercegovina) - 2002.08.16-22.
Pénteken reggel 1 óra előtt indultunk
Nagyvázsonyból. Az időzítésnél figyelembe vettük a horvát üdülőhelyi
váltásokat. Azt reméltük, hogy nem lesz nagy forgalom. Bejött.
A határt 2.50-kor értük el (135
km). A határőr beszkennelte az útleveleket, majd a kocsi papírját.
Maga is meglepődött, hogy a 1,8-as Ford Mondeo rendszáma azonos
egy öreg 240-es Mercedesével, amelyet lopás miatt köröznek.
Kis tanácstalanság után azt mondta, hogy menjünk tovább. Valószínűleg
a körözést kiadó rendőrök gépelték el az adatokat. (Belegondolni
sem jó, mi lett volna, ha más következtetésre jut. Minimum visszafordítanak
bennünket, vagy mehetünk gyalog tovább. Ráadásul a hazai gyakorlat
szerint igazán jogorvoslatra, kártéítésre sincs lehetőségünk.)
A határ után autópálya kezdődött, a mintegy 26 kilométeres szakaszért
350 forintot (10 kn) kértek a bejáratnál. 170-194 között főút
illetve autóút, majd újabb autópálya szakasz egészen 255 kilométerig.
Ezért ismét 350 forintot kellett fizetni az első 20 kilométer
után felállított pénztárnál.
258 kilométernél újabb autópálya szakasz. Itt a belépésnél egy
mágnescsíkos kártyát kell vételezni az automatától, ezzel kell
39 kilométerrel később - 297 - fizetni 525 forintot - 15 kunát
-, amikor vége lett ennek a szakasznak.
Plitvice Jezera
Az első állomásunk a Plitvice volt. A nemzeti
park Karlovac-Zadar közötti főút mellett van, Zágrábtól kb 140
kilométerre. A közelében - Koranaban - van egy kemping, ahol meg
lehet aludni egy éjszakára. Mi direkt úgy terveztük az indulást,
hogy reggelre érjünk ide. Az álmosságot leszámítva a terv bevált.
A park maga az úttól jobbra van, de az egymástól 1,5 kilométerre
lévő két bejárat, illetve fogadóközpont az út baloldalán található.
Amikor odaértünk, alig néhány tucat gépkocsi volt még a parkolóban.
Amikor 12 óra után eljöttünk, már több ezer autó állt a környező
erdőben. Érdemes korán menni, mert nagy zajban nem annyira kellemes
a vízesések moraja.
Vettünk
belépőt. A felnőtteké 3150 Ft (90 kn), diák és kedvezményes
1925 Ft (55 kn). Nagyon húzós volt, de ha már erre jártunk,
kár lett volna kihagyni. Utólag is úgy éreztük, hogy megérte.
(Valószínűleg bliccelni is lehetne. Igaz, akkor le kell mondani
a hegyi buszról, a kishajóról és persze a tiszta lelkiismeretről.
A járművek nélkül a park bejárásához nem elég egy nap.)
A nemzeti parkban 16 tó kapcsolódik össze. A legfelső és legalsó
tó közötti 134 méteres szintkülönbség miatt különleges látványt
gyújtanak. Állítólag itt forgatták hajdan a Winettou jugoszláv
változatát.
A belépőnek köszönhetően mi a "nagy túrát" csináltuk
meg. Először a széles kerekű, három kocsiból álló busz-szerelvénnyel
felmentünk a 636 méter magasan lévő legfelső tóhoz a Proscanskohoz.
Innen gyalog jöttünk vissza a park közepéig, majd a Kozjak tavon
egy kis hajókázást közbeiktatva újabb gyaloglás következett
az 502 méter magasan lévő legalsó tóig.
|
|
Az első, mintegy 5 kilométeres utat másfél-két óra alatt tettük
meg. Jöhettünk volna persze lassabban is, hisz látnivaló volt
bőven, de alapvetően a tengerre igyekeztünk. A tavak szélén,
egyes helyeken a víz, illetve az ingoványos talaj felett rönkökből
ácsolt járdarendszer van kialakítva.
A víznyelőket, kisebb-nagyobb vízeséseket sokszor az indulásuknál
és a leérkezésüknél egyaránt meg tudtuk nézni, s persze hallgatni.
Különleges látványt nyújtanak maguk a tavak is a türkizkék,
néhol smaragdzöld színükkel. Mintha az Adria mélykék vízébe
egy kis tejet engedtek volna, hogy ettől fehéres, opálos színt
kapjanak. Nagyon mélyre le lehet látni bennük. Sok hal van a
vízben és mindenféle mésszel bevont fadarabok.
Bár
a legnagyobb vízesés az alsó tónál volt, a felső rész jobban
tetszett. Vadabb volt a táj, többet kellett meredek ösvényeken
kapaszkodni, és talán ezért is, kevesebb volt a turista. Az
arcok, ruhák, sapkák szerint a horvátok mellett távol-keletiek,
arabok, zsidók és elsősorban olaszok özönlötték el a környéket
10-11 óra körül. Néha alig bírtuk kerülgetni őket. A visszaúton
ismét a busz-vonatot használtuk. (http://www.np-plitvicka-jezera.hr
A tengerhez érve megálltunk egy rövid pihenőre
a sibeniki híd előtt. Fenn a hídon egy rendőr állt, és karjelzésekkel
folyamatosan gyorsabb haladásra bíztatta a délről érkező autósokat.
A hídfőnél álló kollégái pillanatnyilag nem foglalkoztak az
autósokkal, valószínűleg készenlétben voltak, hogy az esetlegesen
bekövetkező kritikusabb forgalmi helyzeteket kezeljék.
Az első éjszakát Primostenben töltöttük az Adriatic
kempingben.(631 km) Az egész olyan volt mint egy csenevész fenyőkkel
tarkított sziklakert. A cövekek leverésével sokáig kínlódtam,
végül feladtam. A könnyen hajló drótokat nem a barnás-vörös
zúzalékkal, és kisebb nagyobb kövekkel borított sziklás talajhoz
tervezték. Nem volt más lehetőség, nagyobb kövekkel rögzítettem
a sátor sarkait és a feszítő kötelek végét.
Nyomban az első helyen kiderült, hogy a Balatonnál, Dél-Elzászban
vagy Svédországban megszokott pázsit ezen a vidéken hiánycikk.
Mások valószínűleg nem ennyire finnyásak, mert a kemping gyakorlatilag
tele volt. Olaszok, horvátok, szlovének, lengyelek, csehek és
németek voltak elsősorban.
|
|
A kemping "strandját" össze-vissza szabdalt sziklák
borították, de volt egy kis homokozott rész és egy betonozott
napozóplacc is. A vizesblokk szerény volt a vendégek számához
képest. Összesen mintegy 4 zuhanyzó és 6-7 wc fülke volt a férfi
oldalon. A takarítónők aláírásukkal hitelesítették, hogy naponta
6-8 alkalommal takarítják a helyiséget. Az utolsó bejegyzés
illetve aláírás 3 nappal korábbi volt.
Másnap délelőtt indultunk tovább Dubrovnik felé.
Trogír-Split
Útközben rövid sétát tettünk Trogirban. (665
km) Az óvárost az újabb résztől elválasztó csatorna partján,
a piac szélén álltunk meg. Az óvárosi sétát a városháza felé
kezdtük. A déli órák ellenére rengeteg volt a turista. Igaz,
aki tehette, árnyékba húzódott. Mi is a 700 éve álló városi
loggia (nyitott bírósági ítélkező hely) viszonylag hűvös kőpadján
ülve nyaltuk el első fagyinkat. (A "gombóconként"
4 kunáért - 144 forintért. Azzal vigasztaltuk magunkat, hogy
kehelyben kétszer ennyibe kerülne.)
A templomok közül a Szent Lőrinc katedrálist
néztük meg közelebről is. Az útikönyv szerint az 1213-ban épített
- később gótikus és reneszánsz elemekkel is kiegészített - három
hajós templom Dalmácia legszebb román stílusú egyházi műemléke.
A látvány alapján elhittük. Igaz, engem jobban megfogott a kikötői
sétány a pálmákkal, hajókkal.
Elmentünk az óváros szélén álló Karmerlengo-erődbe is. A vár
belseje belülről kicsit illúzió romboló a szabadtéri mozi, illetve
színpad széksorai miatt, de az erőd tornyából látható szép panoráma
ezt is és a 10 kunás belépőt is feledtette velünk.
Az
óváros bejáratánál felállított automatából vettünk fel pénzt.
Először egy pillanatra megzavart, hogy két nullát pluszba be
kell ütni tizedesként, ha nem az automata által eleve felkínált
összeget kérjük. Szerencsére végül jó számot adtunk meg, így
nem kell a hátra lévő éveinket a horvátoknál töltenünk, hogy
a feleslegesen felvett kunát elverjük. Korábbi tapasztalatok
alapján 1000 forintos díjat számoltunk a pénzfelvételért. A
váltás - 1450 kuna esetében - még így is 4 százalékkal jobb
volt, mint az itthoni.
Az óvárosból kifelé, a híddal szemben találtunk
egy Konzum áruházat. A hazai közepes szupermarketekhez hasonló,
bőséges választékkal és a más tengerparti boltokban tapasztalhatónál
kicsit olcsóbb árakkal. (Lásd a beszámoló végén.)
Délután
3 óra felé indultunk el Trogirból Split felé. Az óvárostól északkeletre,
az Aranykaputól nem messze találtunk parkolót. Gergely püspök
7 méteres szobra most is túl nagynak tűnt a környezetéhez képest.
Ez van. A Diocletianus palota közepén hatalmas tömeg. A teret
szegélyező lépcsők és az oszlopok talapzatai tele voltak pihenő,
nézelődő turistákkal. Kicsit bolyongtunk a szűk utcákon, megnéztük
a tenger felé vezető "Bronzkapú" alatti bazárt, aztán
indultunk tovább Dubrovnikba.
Útközben egy közel 10 kilométeres szakaszon
- 842 km - áthajtottunk a Horvátországot ketté vágó Bosznián.
Három határállomás, illetve rendőri őrhelyet láttunk az út mellett
- talán két horvát és egy bosnyák -, de mindegyik helyen kis
lassítás után tovább intettek bennünket.
Az utakról
A bakonyi utakhoz képest félelmetesnek tűnő
szerpentinekkel először Plitvice és a tengerpart között találkoztunk,
amikor a Velebit-hegységet kereszteztük. A tengerparton aztán
megszaporodtak az ilyen szakaszok. A kocsiból csak annyit láttam,
hogy az út széle után közvetlenül a tenger következik - sokszor
hatalmas mélység után. Még az sem vigasztalt, hogy a valóságban
nem függőleges szakadékok, "csak" 60-80 fokos lejtők
szegélyezték az utat. Főleg akkor volt kicsit izgalmas érzés,
amikor a korlát is hiányzott a padka mellől.
Eleinte
nem nagyon zavart a látvány, de ahogy fáradtabb lettem, egyre
inkább taszított. Ráadásul közben alkonyodni kezdett. Dubrovnik
felé már kicsit görcsösnek éreztem magam. A lehetségesnél jóval
lassabban mertem csak menni. Szerencsére kicsi volt a forgalom
a mi irányunkban, s ha valaki beért, azt sürgősen elengedtem
az első adandó alkalommal. Szerencsére még teljes besötétedés
előtt elértük a kiszemelt kempinget, a Dubrovnik után 8-10 kilométerre
lévő Mliniben (925 km).
Az esti görcsösség még a másnap délelőtti rövid dubrovniki út
alatt is bennem volt. Persze, ez lehet egyéni probléma, enyhe
tériszony, az előző éjszakai alvás elmaradása, stb. De azt javaslom,
az út megtervezésénél gondoljatok az ilyen gondokra. Véletlenül
se hajtsátok túl magatokat, mert rossz vége lehet egy rosszul
bevett kanyarnak. (Hazafelé a Bosznián át jöttünk. A reggel
6 órás indulással - két hosszabb megállással - másnap reggel
1 óra után értünk haza. Akkor semmi ilyen problémám nem volt.)
A tengerparti út egy rövid szakasz kivételével nagyon kietlen
volt, s ettől egyúttal nagyon látványos a mi szemeinknek. Felettünk,
alattunk végig kopár sziklák, esetleg nagyon gyér növényzet.
Ez alól csak a Neretva torkolatvidéke volt kivétel, ami a korábban
látottak után buja oázisnak tűnt a gyümölcsösökkel, különböző
szántóföldi nővényekkel, s az egész területet behálózó csatornákkal.
Többször láttunk a veszélyesebb útszakaszok mellett rendőröket,
akik hol lassabb, hol éppen gyorsabb sebességre bíztatták az
autósokat. Sebesség mérővel nem találkoztunk - persze lehet,
hogy csak rajtunk múlott. Mindenütt kínosan ügyeltünk a korlátozásokra,
bár néha nehéz volt eldönteni, hogy éppen elkezdődött, vagy
befejeződött egy lakott terület. (Úgy tűnt, a hazai közúti jelzések
sokkal egyértelműbbek, illetve pontosabbak.)
Mlini-Dubrovnik
Mliniben, a Kate kempingben töltöttünk három
éjszakát. Közel volt Dubrovnikhoz és a Kotori-öbölhöz egyaránt.
Alig kaptunk helyet. Főleg olaszok, németek, szlovének, horvátok,
lengyelek, hollandok és csehek voltak. S persze magyarokkal
is találkoztunk.
A kemping hivatalosan 180 férőhelyes. Egy kb 150 méter hosszú,
20-40 méter közötti változó szélességű telek a tenger felett
kb 100 méter magasan. Az út két oldalán, jobbára fügefák alatt
lehet felverni a sátrakat. Az előző hely után nagyon kellemesen
hatott ránk, hogy a talaj az itthonról ismert termőföldből van.
Az északnyugati oldalon egy gyors patak folyik - egy mély árokban.
Éjjel-nappal hallani a hangját, de legalább elnyom más zajokat,
például a kabócák folyamatosan harsogó zizegését, zörgését.
Két vizesblokk van, koedukált zuhanyzókkal - talán néggyel összesen
- de folyamatosan tiszta minden, igaz, a melegvizet ki kell
fogni.
A kempingből egy romantikus lépcsősor vezet le a partra, ahol
viszonylag jó strand van - köves, sziklás, papucs nem árt. A
kemping nagyon kellemes, ajánlom nyugodtan bárkinek.
A falu kimondottan alkalmas pihenésre és jó kiindulási pont
a környék bejárásához. A kempingtől 150 méterre lévő megállóból
óránként megy autóbusz Dubrovnikba - 7 kn -, sőt a montenegrói
határra is. Ez utóbbit nem próbáltuk ki.
Dubrovnikban az első
megállóban kell leszállni, innen a lefelé vezető utcákon - lépcsősorokon
- lehet lejutni az óvárosba. A visszafelé induló busz megállója
150 méterrel lejjebb van a Zagrebskaja utca elágazójában. A
legbiztosabb, ha első alkalommal a buszról való leszállás után
követjük 150 méteren a busz útvonalát, majd az első elágazónál
balra fordulunk - itt van a megálló. Tábla nem jelzi, csak festék
az aszfalton, ami jövőre már lekophat. a 10-es buszra kell felszállni
. ami visszafelé lehet, hogy kis kerülőt is tesz. Ne féljünk,
kérjünk segítséget. Itt mindenki azonnal érteni fogja, ha néhányszor
kétségbeesetten elmondjuk, hogy "Mlini". Az utolsó
busz éjfélkor indul vissza. Nagyon praktikus, mert nem kell
parkolni, és az alkohol tilalmat sem kell betartani.
Másnap
a délutáni strandolás után este bementünk busszal Dubrovnikba.
A főutcán a megszokott nyüzsgés. A Szent Balázs templom bejáratánál,
az Orlando-oszlop előtt valami helyi népzenét játszó együttest
álltak körül rengetegen.
A Mi Asszonyunk dóm sarkánál, a Hard jazz cafe
előtt is már kezdett gyülekezni a nép. Rengetegen ültek a szűk
sikátorokba kirakott asztalok mellett is. A fehér kövekből készült
házak sajátos színt kaptak a reflektorok sárga fényétől.
A Kotori-öböl
Másnak átugrottunk Montenegroba. A határ 27
kilométerre volt a kempingtől (976). A határon szinte kedvesek
voltak velünk. A horvát határőr intett, hogy mehetünk, a crnagorác
megnézte az útleveleket és a forgalmit is elkérte. De azonnal
tovább is engedett bennünket. A vámos már meg sem állított.
Indulás előtt a kemping recepciósa is figyelmeztetett bennünket,
hogy Montenegroban óvatosan közlekedjünk, mert nagyon figyelik
a gyorshajtókat. Valóban sok volt az egy kilométerre eső rendőrök
száma, de velünk nem foglalkoztak.
A gyorshajtással nem sok problémánk lehetett, mert az út többnyire
szűk volt és nagyon kanyargott. (A dalmáciai magaspart után
egyébként is 20-30 százalékkal automatikusan lassabban nyomtam
a gázpedált. De azért is lassan haladtunk, mert a lakott területeket
általában itt is elfelejtik feloldani.
A kotori öböl szárazföld felőli oldalán a hegyoldalban mentünk
több alkalommal, a déli és a tengerfelőli oldalán pedig közvetlenül
a víz mellett. Jobbról a tenger, balról házak. A víz meg az
út között csak kis betontuskók voltak, vagy egy alig térdig
érő kőfal. Ha jött szembe is valaki, akkor általában keresni
kellett valami helyet, ahol biztosan elfért a két autó egymás
mellett.
A Kotori-öböl igazán nem is egy, legalább 4-5 nagyobb öbölből
áll. A bejárat, a Kotori-boka (gondolom, szoros) majd a Herceg
Novi-öböl.
Herceg
Novi egy nagy, hajdan híres üdülőhely, emeletes panelházakkal,
sok szállodával, éttermekkel, kempinggel. Nagyon látszik rajta,
ahogy a többi településen is, egykor szebb napokat is megéltek.
Az utak, járdák 15-20 éve javítatlanok, szóval, kicsit lepukkadt
az egész. Pedig nagyon csodás volt a tenger és a táj.
Nagyon szép a szárazföld felőli oldal közepén lévő Perast. Egy
igazi kis halászfalú, középkori házakkal. Állítólag az egészet
védetté nyilvánították, mint egy skanzent. Előtte két kis szigeten
van a Szent György templom. A legszebb látványt talán a kamenari
kompkikötőt elhagyva nyújtja. Innen egy vonalban látszik a halászfalu
a templomszigetekkel.
Odafelé egy szlovén stoppost vittünk - Budvába
igyekezett a haverjaihoz, onnan a hegyekbe. Hátizsák, hálózsák,
de sátor nélkül. Nyugat-Európát már bejárta, Indiába is szeretne
eljutni, de erre most nincs pénze. Vett egy teherautót, azzal
keres, miközben fizikát tanul egyetemen.
Azt
mondja, a crnagorácok lusták. Persze ilyen melegben nehéz is
lenne másnak lenni.
Kotor óvárosában először megebédeltünk a Múzeum téren lévő étteremben.
Karagyorgyevics módjára készült sültet kértem. A Cordon Bleura
hasonlított, csak sajt helyett valószínűleg juhtúró volt benne.
Nem volt rossz, csak borzasztó drága. Kávét sajnos nem kaptunk.
Az angolul jól beszélő pincér kicsit szégyenkezve mondta, hogy
nincs víz. A mosogatásra talán jobb nem is gondolni.
A szlovén stoppos szerint Montenegró korábban nagyon olcsó volt,
de az eurós átállásnál az egy márkás árakat itt is simán átírták
egy euróra.
Itt nagyon kevés volt a turista. Persze magyarokkal azért találkoztunk.
Sőt, a 12. század óta eredeti formájában álló Szent Lukács templomban
is két férfi tört magyarsággal szólt ránk. A "Vajdaságban"
tanultuk, mondták nyomatékkal a szerény magyar tudásukról. Angolul
ők is jól beszéltek.
A pap - pópa - is nagyon kedves volt hozzánk.
Azt mondták, nyugodtan fényképezhetünk. Külön felhívták a figyelmünket
egy kis oldalkápolna nagyon szép ikonfalára.
Visszafelé egy olasz és egy német fiút vettünk fel. Busszal
jöttek a horvát határig. Ők is hátizsákkal járják a világot,
de jobban szeretik a kényelmet, ezért kiadó szobákban szállnak
meg. Mivel a csatlakozásra várniuk kellett volna egy órát, inkább
leintettek bennünket. 1069-nél értünk vissza Horvátországba.
A határon kiszólítottak bennünket a sorból, hogy a helyieket
megelőzve mehessünk. Papírt sem kértek. A többieket rendezesen
megnézték.
Lokrum-sziget
Hétfőn
reggel Mliniből 1096-nál indultunk el Dubrovnik felé. A kempingben
372 kn - 13390 Ft 3 éj -
A várfal tövében találtunk helyet egy fizető parkolóban - óránként
5 kn. Rövid városi séta után a kikötőből áthajóztunk a várostól
10 percnyi útra lévő Lokrum szigetre. A 25 kunás fejenkénti
díj az oda-vissza út mellett egyúttal belépő is volt. A gyalog
- úszva - vagy saját hajón közlekedőknek 15 kuna belépőt kell
fizetni. Érdemes megvenni a hajósoktól az 5 kunáért árusított
ismertetőt. Ez részletes térkép a szigetről, a sétautak, nevezetességek
pontos jelölésével, ismertetésével, és egyúttal egy részletes
leírás a szigeten található botanikus kert és arborétum fontosabb
növényeiről, így kicsit a tengerparti növényvilágról is - angolul.
A szigeten van Habsburg Miksa császár nyárikastélya egy bencés
kolostor maradványai mellett. A legmagasabb ponton egy erőd
áll. Valamelyik hazai kereskedelmi tv egyszer itt készítette
egyik erőpróbáló vetélkedőjét.
Az egész szigetet erdő borítja - fenyők, pálmák,
ciprusok. Sokan strandolni járnak ide. A délkeleti csücskében
a nudistáknak jelöl a térkép saját helyet. Kempingezni, tüzet
gyújtani, kutyát bevinni tilos.
Aki esetleg korábban még nem hallotta volna
a kabócákat, itt biztosan észre veszi őket. Néhol beszélgetni
is alig lehet a monoton zizegő, csörgő hangjuktól.
Újabb rövid séta Dubrovnikban és fagyi.
Dubrovnikból Split felé indultunk tovább. Ismét
átmentünk az új Franjo Tudjman hárfa-hídon. Nekem egy monumentális
presztizs beruházásnak. A 10 kilométeres kerülő levágására fordított
pénzt az utak javítására költhették volna inkább.
Trpanj-Korcula
A
következő úticélunk a Peljesac félsziget volt. A bejárata Dubrovniktól
kb 40-50 kilométerre északnyugatra kezdődik, nem sokkal a boszniai
korridor előtt. (Légvonalban sokkal közelebb van, de mi autóval
közlekedtünk.) Innen a szárazfölddel kis szöget bezárva mintegy
70 kilométer hosszan nyúlik bele a tengerbe nyugat-északnyugati
irányba. Az észak-nyugati csücskétől néhány kilométerre kezdődik
Korcula szigete.
A szomszédos szárazföldhöz képest rendkívül
termékeny terület. Híres a szőlője, illetve a bora - dingac,
plavac. A kertekben nagyon sok szép gránátalmafát és más, számomra
ismeretlen növényt láttunk.
A félsziget átszelése - s persze újabb szerpentinek - után megtaláltuk
a keresett falut, Trpanjt, amely állítólag korábban a környék
egyik felkapott települése volt. A kemping - Vrila - is meglett.
A kempingre igazán nem lehetne panaszunk, mert nagyon barátságos
hely volt. Az egész egy több szintes sziklakert. Valószínűleg
egy kis bányászkodással és töltögetéssel teraszos területet
alakítottak ki. A teraszok szélén meghagyták a sziklákat, így
kicsit olyan volt, mint valami szeparés hely. Egyik ilyen teraszon
kaptunk mi is helyet. Viszonylag könnyen levertük a cölöpöket.
A kempingezés másik fontos kelléke, a vizesblokk is elfogadható
volt. Igazán csak a stranddal voltunk elégedetlenek, de azzal
nagyon. Hatalmas kavicsok, éles felületű, sarkú kődarabok borították
a medert és a napozó részt egyaránt.
Rontották a hely megítélését az árak is. A bolti és éttermi
árak a hely minőségéhez képest nagyon húzósak voltak.
Délután táborverés, fürdés, este séta a faluban, vacsora a kikötőben.
A település korzóját 1-1,5 kilométeres gyaloglás után értük
el. Visszafelé derült ki, hogy a szűk főutcán hiányos a közvilágítás.
Ráadásul a helyi ifjak gyorsulási versenyre használják a néha
egy autónak is szűkös utat.
A falu boltjai este tízig voltak nyitva. Az árakat látva azonban
inkább csak látnivalóként iktattuk a programba őket.
Cevabcicit ettünk és juhúsból készült, nagyon fűszeres fasírozottat.
(A romániai mititejhez hasonlított.) Köretként, illetve ízesítőként
sok hagymát és paprikadarálékot adtak. (Finom volt, de a sok
fűszer miatt éjjel álmomban megjelent egy volt osztálytársam,
hogy a szomszéd szigeten éppen esküvőjét tartja. Jó lenne, ha
fényképeznék. A násznép a fürdőgatyámon kicsit meglepődött,
de igazán akkor akadtak ki, amikor kiderült, hogy a digitális
gépben nincsen film. Szerencsére ezen a ponton felébredtem.)
Reggel a vegyesbolt előtt egy férfi az autója
csomagtartójából szőlőt, zöldséget és pálinkát kínált. Az utóbbiból
másfél litert 30 kunáért adott. Végre egy jó üzlet. (Harmadának
elfogyasztása után úgy tűnik, nem metilalkoholt sózott rám.)
Délelőtt
elautóztunk Orebicsbe - útközben leküzdöttük az egyik legnagyobb
szerpentint - majd az útikönyvre hallgatva autós komppal mentünk
át Korculára. (A könyv szerint a személyhajók drágábbak. Így
156 kuna volt oda-vissza, személyhajóval alig fele lett volna.
Ennyit a hiszékenységről, illetve butaságról. legközelebb előbb
tájékozódunk, aztán döntünk.)
Séta az óvárosban, közelebbi ismerkedés a Szent
Márk templommal, s benne Tintoretto oltárképével. Egy kis templom
szerű épületben volt egy kiállítás a korculai hajózásról. (Nem
a Marco Polo-ház.) Bár csak öt kuna volt a belépő, inkább kihagyom
legközelebb. Néhány tengeri szent és isten szobra, meg néhány
gyenge minőségű hajómakett.
Délután
Orebicsben strandolás - nagyon jó apró kavicsos, sőt egyik részén
homokos. A homokos részen kicsit zsúfoltabban voltak, de a kavicsos
is nagyon jó volt. Sok magyarral találkoztunk. Többen egy buszos
csoporttal dalmáciai körutazáson vettek részt. Ha újra mennénk
a Pelsejacra, valószínűleg itt táboroznánk le, nem Trpanjba.
De nem megyünk újra, mert vannak ennél jobb helyek is.
Este fizettünk a kempingben - 38 euró, 5 százalék
CCI kedvezménnyel. A recepciós nagyon örült, hogy nem kunát
adunk.
Boszniai átkelés - Mostar
Reggel 6.30 körül indultunk haza Mostar felé (1270 km). Eredetileg
az első komppal akartunk átmenni Plosecbe, de az 5600 forintos
díj duplája lett volna a benzinköltségnek, így inkább a kerülőt
választottuk.
Ismét átmentünk a Neretva torkolatvidékén, majd ott északra
fordulva Metkovic után beléptünk Boszniába (1381 km). A határon
néhány perc várakozás után átengedtek bennünket.
A Neretva völgyén haladtunk északi irányba. Ahogy odafelé is,
a tengertől távolodva egyre borongósabb lett az idő. Úgy tűnik,
itt ez a szokás. A burkolat az eddig megszokotthoz képest nagyon
jó volt. Mostarhoz közeledve egyre erősödött a forgalom, de
igazán csak utána nőtt meg. A helyieken és a horvátokon kívül
főleg németeket, lengyeleket és hollandokat láttunk. Ja, és
az SFOR terepjárói, teherautói, helikopterei jöttek-mentek állandóan
a földön és a levegőben. Talán ettől a nagy egyenruhás forgalomtól
ijedtem meg egy kicsit, és az eredetileg tervezett Jajce-Banja
Luka-Bosanska Gradice helyett inkább Szarajevó felé mentünk.
Mint kiderült, a nagy forgalom és a hosszú elterelés miatt nem
volt jó ötlet. Ráadásul a horvát határhoz közeledve kicsit megkevertek
bennünket a cirilbetüs táblák, így Bosanski Samac helyett Bosanski
Brodnál léptünk ki Boszniából, ami újabb kerülőt jelentett.
Mostarban
(1426 km) nagyon sok épületet már felújítottak, de a főutak
mellett így is maradt még számtalan golyó lyuggatta ház. Egyébként
rendezettnek tűnt a város. A viszonylag rossz állapotú házakkal
képest éles ellentétben volt a korzó sok kávéháza. Mindenütt
asztalok, székek az utcán és sok-sok kávézó vendég. Csütörtök
délelőtt lévén elég furcsa volt. A korzó közepén volt egy nagyon
elegáns szupermarket. Méretre nem túl nagy, de hatalmas választékkal.
Polconként legalább egy eladó figyelte a néhány vásárlót. Úgy
tűnt, főleg külföldiek a vásárlók.
Elsétáltunk a híres hídhoz, pontosabban a helyéhez. Csak a megmaradt
két csonk meredezett a folyóparton. No, és egy ideiglenes épített
híd a közlekedéshez.
Mostar után az addig széles folyóvölgy összeszűkült,
az út többnyire a folyó közvetlen közelében, magas hegyek között,
a hegyoldalba bevágva haladt tovább. Néhol rövid alagutak alatt.
Eleinte a folyótól jobbra haladtunk, a másikon oldalon pedig
a vasút ment. Olyan volt, mint amilyen 100-120 évvel ezelőtt,
újkorában lehetett.
A
hatalmas szirtek, sziklacsúcsok csak formára hasonlítottak a
dalmáciai hegyekre, mert ezeket többnyire zöld növényzet borította.
Nagyon festőivé tették a látványt a hegyek derekánál lebegő
felhők.
Több helyen láttunk fényképezni tilos táblát - hajdan nálunk
a laktanyák környékén voltak ilyenek. Az egyiket például egy
hatalmas vizierőmű előtt.
Jablanicanál elfordultunk Szarajevó felé. Az
út a hatalmas Jablanicai-tavak mellett haladt el. Ha valamire,
erre a vidékre mindenképpen ráillik a paradicsomi jelző. A hegyek,
dombok itt már többnyire enyhe lejtő után érik el a vízpartot.
Több helyen szép kikötőt, strandot, nyaraló szerű házakat is
láttunk.
Itt már nagyon megnőtt a forgalom, sok lassú jármű is akadályozta
a gyors haladást - de legalább a rendőröktől nem kellett félnünk.
Több helyen láttunk igazoltató szerveket, de mi kimaradtunk.
Szarajevóban is nagyon sok volt a romos ház. A kereszteződésekben
gyerekek pénzt koldultak, ablakot mostak.
Szarajevó után letereltek bennünket a főútról,
mert az autóút Zenica felé vezető szakaszát éppen átépítik.
Kis falvak szűk utcáin és alsórendű utakon mentünk kb 20-25
kilométert. Volt egy híd, ahol negyed órát kellett várnunk,
mert egyszerre csak az egyik irányból jövők mehettek át, s ezek
nem mi voltunk. A kő, illetve betonpilléreken álló hidat a nálunk
megszokott aszfalt helyett vastag deszkák fedték. Sok közülük
teljesen el volt korhadva. Mivel a hatalmas kamionok is átértek,
mi is átmerészkedtünk.
Zenica után aztán felgyorsult a forgalom, igaz, ehhez sok előzésre
volt szükség.
A horvát határhoz közeledve megszaporodtak a romos épületek.
Egy-két szintes, sokszor csak alig 10-20 éves házak üszkös,
vagy éppen félig összedöntött falai meredeztek mindenütt. Néhol
egész utcákat, sőt falut alkotva. Némelyiken lövések nyomai
látszottak, de többet valószínűleg kézzel, vagy éppen erőgépekkel
rongáltak meg, hogy a tulajdonos ne tudjon visszaköltözni.
Slavonski Brodnál értük el a határt (1772 km).
A bosnyák határőr az útlevél megnézése nélkül kiengedett bennünket.
A horvát határra várakozók sora a Száva hídjának közepéig ért
- kb 4-500 méter hosszú volt. Kb 20 perc alatt jutottunk át.
A hídon a gyalogos és biciklis forgalom olyan volt, mintha nem
is egy országhatár választaná el a várost két részét.
S.Brod
után 30 kilométert haladtunk a Belgrád felé menő autópályán
9 kunáért, majd viszonylag jó minőségű főutakon folytattuk az
utat Eszékig. A falvakban nagyon előzékenyen 70 kilométerre
emelték külön táblával a maximális sebességet. Igaz, a széles
utcák alkalmasak is voltak ehhez.
Eszéken (1815 km) kicsit megpihentünk. Séta a belvárosban, shopingolás
egy szupermarketben, majd a tengerparti árakhoz képest nagyon
olcsón megvacsoráztunk a főtéren lévő Lyra pizzeriában.
A városból kicsit nehezen keveredtünk ki, mert mindent feltűnően
jeleztek, csak az Udvar felé vezető irányt nem. Végül megláttunk
egy zárójeles B.Manastir feliratot az egyik táblán, és ezt követtük.
A horvát határőr gond nélkül kiengedett bennünket, de a magyar
oldalon egy bója állta el az utunkat. Kb 10 perc múlva került
elő egy magas szőke nő - egyforma cipőben -, aki az iratok megnézése,
szkennelése után jó utat kívánt. Ekkor este 10 óra volt, a kilométeróra
1945-ön állt. Felszabadultunk.
Mohács, Szekszárd, Tamási, Siófok felé jöttünk haza.
2167 kilométernél, 1.33 órakor értünk haza 2002.08.23-án.
Néhány tapasztalat és tanács
A tapasztalataink szerint Horvátországban a
kunában megadott árak nem nagyon változtak az elmúlt 5-6 években,
így kicsit olcsóbb lett nekünk. Úgy tűnik, a kiegészítő szolgáltatások
- közlekedés - hajó, út, híd - árait az élelmiszerek áraihoz
képest viszonylag alacsonyan tartják, hogy ne tartson távol
utasokat elzárt területektől.
Horvátországban sok rendőrt láttunk, de nem a hazai gyakorlatnak
megfelelően működtek. Vagy csak figyelem felkeltésül álltak
az út mellett, vagy készenlétben, hátha lesz dolguk. Unalmukban
nem kezdtek el igazoltatni. Több helyen állt integető rendőr
az út mellett, aki gyorsabb haladásra próbálta buzdítani az
autósokat. Például a sibeniki hídon folyamatosan csinálták.
Máshol - egy-egy veszélyes szerpentinen, vagy kanyar előtt -
lassításra szólították a közlekedőket kézjeleikkel. Nem akarták
megzavarni a forgalmat, inkább próbálták segíteni. Montenegróban
még több volt a rendőr, de ott sem volt divat ennyire az igazoltatás.
BIH-ben láttunk több példát rá, de minket nem állítottak meg.
Ahány strand, annyi féle. A parton legtöbb helyen
ne számítsunk nagy rendezettségre. A pázsitos, a homokkal, vagy
az apró szemű kaviccsal borított napozó placcokat tekintsük
isteni csodának. Nagyon jónak mondható a kicsi kavicsokkal,
vagy a nagy, sima sziklákkal borított medrű is. A legkeményebb
dió az ökölnyi, két ökölnyi kövekből álló meder és napozó rész
- főleg ha ezek nem is mind simák. Fürdő kalucsnit mindenképpen
érdemes otthon beszerezni, persze itt is kínálnak a piacokon,
bazárokban.
Ne várjunk a "strandok" többségén olyan szociális
létesítményeket, amilyenek a Balatonnál ma már a szabadstrandoknak
is kötelező kellékei. Jó, ha egy-egy illemhely, öltözőkabin
van. Többnyire nincsenek olyan büfék sem, amilyenek nálunk,
illetve azok máshol vannak.
A nagy kávésoknak melegen ajánlom a 12 voltos merülőforralót
- benzínkutaknál, hipermarketekben kapható -, amellyel - és
egy fél literes zománcozott bögrével - bárhol gyorsan finom
kávét, kapucsinót lehet főzni.
Korábban fél tucatnyi 12 voltos adaptert hordtam magammal, hogy
a notebook, a magnó, a fényképezőgép, a telefon akkuját tölteni
tudjam. Az idén egy olyan adapterre(inverter) cseréltem őket, amely 12
voltból 220-at csinál. A teljes terhelhetősége 150 watt. Persze
a kocsi akkujára is érdemes figyelni. A már felsorolt cuccok
mellett egy 10 wattos energiatakarékos csőizzót tettem rá világításnak.
S ha valakinek ahhoz van kedve, akár TV-t, vagy más zajcsináló
eszközt is köthet rá.
Árak 2002 augusztus
Lehetőség szerint igyekeztem több helyen is
tájékozódni. Ha egy településen ugyanolyan üzletben, vendéglőben
más árat láttam, akkor az átlagot írtam ide. Egyes ételeknél
és a tőkehúsoknál csoportos árat írtam - mert nem mindenről
tudtam eldönteni, hogy mit takar.
A balatoni árakat közelről ismerve nyugodtam állíthatom, hogy
a horvátországi vendéglői árak 50-100 százalékkal meghaladják
az ittenieket. A bolti árak ugyancsak sokkal drágábbak. Montenegróról
nagyon kevés információ gyűlt össze, de ez még a horvűátországinál
is nagyobb drágaságot mutat. Talán a boszniai árak állnak igazán
közel az itthoniakhoz.
A megismert horvát kempingárak a balatoni árakhoz hasonlítanak,
néhol el is maradnak azoktól. Ugyanakkor a minőség, a szolgáltatások száma, mennyisége is jóval
gyengébb, mint például a Balatontourist északi parti kempingjeiben.
A 95-ös benzín ára Horvátországban, Montenegróban az itthonihoz
hasonló, Boszniában 20 százalékkal olcsóbb. Az árakat a jelzett
aránnyal mindenütt átszámoltam forintba, de után zárójelben
az eredetileg megismert pénznemben is feltüntettem.
Horvátország
1 kuna 35 Ft
95-ös benzín 229 Ft (6,53 kn)
euro dízel 189 (5,4 kn)
Autópálya a határtól Karlovacig (kb 126 km)
1225 Ft (10+10+15 kuna)
S.Brod utáni 30 kilométeres szakaszon 315 Ft
(9 kn)
Primosten Adriatic kemping /nap
Személy 840 Ft (24 kn) (gyerek 5-12 évig: 420 Ft (12 kn)
autó 560 Ft (16 kn), sátor 700 Ft (20 kn), hűtő 420 Ft (12),
kurtaxa 245 Ft (7 kn)
Sibenik Zlatna-ribica kemping
személy 580 Ft (2,3 eu)
gyerek (5-12év) 330 Ft (1,3 eu)
autó 404 Ft (1.6 eu)
bicikli 126 Ft (0,5 eu)
sátor 530 Ft (2,1 eu)
villany 330 Ft (1,3 eu)
hűtő 330 Ft (1,3 eu)
kurtaxa 177 Ft (0,7 eu) - gyerekeknek 101 Ft (0,4 eu)
Trpanj - Vrila kemping
felnőtt 1010 Ft (4 eu)
gyerek - 7-12 évig 760 Ft (3 eu)
sátor 506 Ft (2 eu)
autó 506 Ft (2 eu)
adó 253 Ft (1 eu)
Plitvice - nemzeti park
Belépő:
felnőtt 3150 Ft (90kn)
gyerek 1925 Ft (55kn)
Büfé
bor 1 l 2100 Ft (60 kn)
Sör (Karlovacka) 0,5 l 420 Ft (12 kn)
Sör (Tuborg, Heineken) 0,33 490 Ft (14 eu)
Üdítők 2 dl 385 Ft (11 kn)
Üdítők 0,5 literes palack 525 Ft (15 kn)
Ásványvíz 0,5 l 210 Ft (6 kn)
Ásványvíz 1,5 l 630 Ft (18 kn)
Kávé - dupla - magyar méret - 420 Ft (12 kn)
Tea 210 Ft (6 kn)
Trogir
parkoló 140 Ft (4 kn)/óra
Piac
szilva 280 Ft (8 kn)
őszibarack 420 Ft (12 kn)
banán 245 Ft (7 kn9
paprika 245 Ft (7 kn)
paradicsom 140 Ft (4 kn)
körte 140 Ft (4 kn)
görögdinnye 35-70 Ft (1-2 kn)/kg
sárgadinnye 105 Ft (3 kn)
női fürdőruhák 3150-4200 Ft (90-120 kn)
sapkák 1050-1400 Ft (30-40 kn)
pólók 1750-2450 Ft (50-70 kn)
fagyi
gombóc 140 Ft (4 kn)
(egy helyen láttunk 5, egy másikon 3 kunáért, de országszerte
inkább a 4 kuna jellemző)
presszó az óvárosban
Sör 0,5 l 525 Ft (15 kn)
Kávé - szimpla - 175 Ft (5 kn)
Kapucsino 350 Ft (10 kn)
Pálinkák 3 cl 280 Ft (8 kn)
borok 1 l 1750-3500 Ft (50-100 kn)
üdítők 0,25 l 350-420 Ft (10-12 kn)
ásványvíz 0,7 l 630 Ft (18 kn)
ásványvíz 0,25 210 Ft (6 kn)
fagyis kelyhek 630-1050 Ft (18-30 kn)
belépő a várba (toronnyal)
felnőtt 350 Ft (10 kn), gyerek 175 ft (5 kn)
étterem
levesek 350-525 Ft (10-15 kn)
omlett 1050 Ft (30 kn)
milánói makaróni 1050 Ft (30 kn)
spagetti bolonese 1225 Ft (35 kn)
spagetti tenger gyümölcseivel 2100 Ft (60 kn)
grillezett tengeri halak 2450-3150 Ft (70-90 kn)
grillezett marhahús 2450 Ft (70 kn
grillezett csirke 1750 Ft (50 kn)
Cevabcic 1400 Ft (40 kn)
saláták 525-700 Ft (15-20 kn)
pizzák 1050-1400 Ft (30-40 kn)
Konzum szupermarket
1 liter 2,8 %os friss tej 150 Ft (4,3 kn)
1 l vörös bor - szar - 640 Ft (18,3 kn)
Vagdalthus 10 dkg 200 Ft (5,8 kn)
Vagdalthús 15 dkg 270 Ft (7,8 kn)
Tartós tej 3,2 %os 0,5 l dobozos 140 Ft (4,4 kn)
Kenyér 0,4 kg 140 Ft (4 kn)
Orbit drazsé 133 Ft (3.8 kn)
narancs 315 Ft (9 kn)
szőlő 420 Ft (12 kn)
alma 210 Ft (6 kn)
citrom 315 Ft (9 kn)
paradicsom 210 Ft (6 kn)
savanyúság 0,8 l 280-385 Ft (8-11 kn)
ketchup 1 l 490 Ft (14 kn)
Vegeta 0,25 385 Ft (11 kn)
zacskós levesek 175-280 Ft (5-8 kn)
Kenyér 1 kg 245-315 Ft (7-9 kn)
étolaj 385 Ft (11 kn)
parizer 1155 Ft (33 kn)
májkrémek 1400-1750 Ft (40-50 kn)
kolbász 3150-4200 Ft (90-120 kn)
pulykasonka 2240 Ft (64 kn)
dalmát sonka 5250 Ft (150 kn)
margarin 0,25 105 Ft (3 kn)
kockasajt 0,14 333-420 Ft (9,5-12 kn)
lapkasajt 245 Ft (7kn)
Nescafé classic 0,2 kg 1750 Ft (50kn)
Capuccino 10x12,5 gr 735-875 Ft (21-25kn)
Filteres teák 280-700 Ft (8-20kn)
Milka csoki - tej - 0,1 kg 315 Ft (9kn)
sör 0,5 158-301 Ft (4,5-8,6kn)
borok 1 l 490-1400 Ft (14-40kn)
borok 0,75 595-1575 Ft (17-45kn)
Travaricza 1 l 2450-2800 Ft (70-80kn)
Viljanov pálinka 0,75 3815 Ft (109kn)
Üdítő 2 l 385-420 Ft (11-12kn)
üdítő 0,5 l 140-175 Ft (4-5kn)
gyümölcslé 1 l 210-385 Ft (6-11kn)
ásványvíz 1,5 l 192 Ft (5,5kn)
pulya filé 1190 Ft (34 kn)
karaj csonttal 1750 Ft (50kn)
egyéb húsok 1575-2065 Ft (45-59 kn)
edami sajt 1855 Ft (53kn)
ementáli 2100 Ft (60kn)
gouda 1750 Ft (50kn)
a magyar trapistának megfelelő sajt 1505 Ft (43kn)
Dubrovnik
parkolás 140-175 Ft/óra (4-5 kn)- illetve ingyen
hajó Lokrumba 875 Ft (25 kn) - o-v és belépő
Hajó a Mljet szigetre 9450 Ft (270 kn) - gyerek
5250 Ft (150 kn) - reggeltől késő délutánig - halas piknikkel
Sétahajózás halas piknikkel - 2100 Ft (60 kn)
séta a várfalon 525 Ft (15 kn) - gyerekeknek
175 Ft (5 kn)
Éttermek
polipsaláta 157 Ft (45 kn)
kagyló boros szósszal 1575 Ft (45kn)
tintahal 1680 Ft (48kn)
görög saláta 1400 Ft (40kn)
spagetti 1400 Ft (40 kn)
meleg vegetariánus tál 1750 Ft (50 kn)
grillezett halak 1575-2100 (45-60 kn)
Grillezett marhahús 2625 Ft (75 kn)
Büfé
hotdog 350 Ft (10 kn)
palacsinta 350 Ft (10 kn)
Üdítő 0,2 dl 280-350 Ft (8-10 kn)
Peljesac
komp Trpanj-Ploce (kb 20 km)
autó 2800 Ft (80 kn)
személy 805 Ft (23 kn)
bolt
Üdítők 2 l 420-455 Ft (12-13 kn)
1 l 280 Ft (8 kn)
0,5 l 157-192 Ft (4,5-5,5 kn)
Ásványvíz 1,5 l 192 Ft (5,5 Kn)
Nescafe classic 0,2 kg 1785 Ft (51 kn)
kis cipó - kb 2 zsemle méretű - 70 Ft (2 kn)
tej 1 l tartós 203 Ft (5,8kn)
Levesporok 192-251 Ft (5,5-6,9)
Sör - Karlovacka - 0,5 l 157 Ft (4,5 kn)
éttermek, büfék a kikötőnél
Polipsaláta 1050 Ft (30kn)
halleves 525 Ft (15kn)
marhahús leves 350 Ft (10kn)
spagetti hallal 1750 (50kn)
grillezett hal 1750-2625 Ft (50-75kn)
Cevabcici 875 Ft (25kn)
Natur sertéssült 1750 Ft (50kn)
köretek 350 Ft (10kn)
saláták 350-420 Ft (10-12kn)
palacsinták 420-525 Ft (12-15kn)
fagyikehely 700-875 Ft (20-25kn)
sörök 0,25 280-420 Ft (8-12kn)
sörök 0,5 350-525 Ft (10-15kn)
Üdítők 0,33 280-350 Ft (8-10 kn)
Kávé - szimpla - 175 Ft (5 kn)
Kapucsinó - mini - 245 Ft (7 kn)
Tea 175 Ft (5 kn)
Folyóbor 1 l 1750 Ft (50kn)
Borok 0,75 2800-10500 Ft (80-300)
pálinkák 3 cl 210-245 Ft (6-7 kn)
Korcula
Kompdíj autóra 1680 Ft (48 kn)
személydíj 350 Ft (10 kn) - a személyhajókon is.
Pizza 1225-1575 Ft (35-45kn)
Szendvics 420-525 Ft (12-15kn)
Spagetti 1260-1575 Ft (36-45kn)
Tortelini 1470-1680 Ft (42-48kn)
Sülthal 1400-1925 Ft (40-55kn)
Palacsinta 420 Ft (12kn)
Saláták 350-875 Ft (10-25kn)
Üdítők 0,2 350-420 Ft (10-12 kn)
Ásványvíz 0,33 420 Ft (12kn)
1 l 490 Ft (14 kn)
Kávé - szimpla - 175 Ft (5kn)
pálinka 3 cl 210 Ft (6 kn)
bor 1 l 1750 Ft (50 kn)
Sör - Karlovacka 0,5 l 612 Ft (17,5 kn)
Heineken 0,33 525 Ft (15 kn)
Jegeskávé 525 Ft (15kn)
Eszék
Lyra pizzeria
Pizzák 735-1120 Ft (21-32kn)
Tortelini 980 Ft (28kn)
Spagettik 735-980 (21-28kn)
Saláták 525-1015 Ft (15-29)
Bor 1 dl 210 Ft (6kn)
Sör 0,5 l 280-420 Ft (8-12kn)
Üdítők 0,2 350-420 Ft (10-12kn)
Szóda 1 l 350 Ft (10kn)
Kávé 175 Ft (5kn)
Palacsinta 420 Ft (12kn)
Fagyi 1 gombóc 105 Ft (3kn)
Montenegro
Montenegrói euro 253 Ft
95-ös benzín 225 Ft (0,89 eu)
dízel 177 Ft (0,7 eu)
Komp Lepetane és Kanenari között - autó és 3
személy 885,5 Ft (3,5 euro)
Kotor - óváros
Cornetto jégkrém 190 Ft - 0,75 Eu
üdítő 0,25 l 253 (1 Eu)
Sör 380 - (1,5 eu)
Melegszendvics 380 - (1,5 eu)
Pizzák 1190-1520 Ft (4,7-6 eu)
Levesek 300-560 Ft (1,2-2,2)
Sültek marhából, birkából, sertésből 1820-2780 Ft (7,2-11 eu)
Grillezett hal 1570-3040 Ft (6,2-12 eu)
Kebab 1040 Ft (4,1 eu)
hamburger 1040-1290 Ft (4,1-5,1 eu)
Grillezett csirke 1370 Ft (5,4 eu)
Saláták 400-510 Ft (1,6-2 eu)
Palacsinták 400-556 Ft (1,6-2,2 eu)
Pálinkák 0,3 dl 200-400 Ft (0,8-1,6 eu)
Borok 0,75 l 1820-3800 Ft (7,2-15 eu)
Bor -folyó- 1 l 1570 Ft (6,2 eu)
Sör 0,5 l 380-455 Ft (1,5-1,8 eu)
Sör 0,3 l 330-380 Ft (1,3-1,5 eu)
Cola 0,3 330 Ft (1,3 eu)
Ásványvíz 0,25 200 Ft (0,8 eu)
Kávé -szimpla - 126 Ft (0,5 eu)
Tea 126 Ft (0,5 eu)
boltban
üdítő 1,5 l 380 Ft - (1,5 Eu)
orbit drazsé 100 Ft - (0,4 eu)
Bosznia és Hercegovina
BIH KM 125 Ft
95-ös benzín 182 Ft (1,45 KM)
dízel 169 Ft (1,35 KM)
Mostar
Kávéház
Kavé - szimpla 125 Ft (1 km)
fagyi 1 gombóc 62 Ft (0,5 km)
Hamburger 250 Ft (2 km)
Kebab 440 Ft (3,5 eu)
Szupermarket
húsok 810-1500 Ft (6,50-12 km)
Üdítő 2 l 330 Ft (2,65 km)
zacskósleves 106-194 Ft (0,85-1,55 km)
tej 1 l 156 Ft (1,25 km)
lapkasajt 205 Ft (1,64 km)
dobozos boci sajt 0,15 kg 181 Ft (1,45 km)
kenyér 0,5 kg 62 Ft (0,5 km)
Mizo trapistasajt 1 kg 1062 Ft (8,5 km)
Pulykasonka-szalámi 1 kg 1250 Ft (10 km)
tojás 25 Ft (0,2 km)
virsli 1 kg 850-975 Ft (6,8-7,80 km)
Lozovaca pálinka 1 l 1500 Ft (12 km)
Travarica pálinka 1 l 1413 Ft (11,3 km)
Milka csoki 0,1 kg 186 Ft (1,49 km)
Nescafe Classic 0,2 kg 1431 Ft (11,45 km)
Orbit drazsé 100 Ft (0,8 km)
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.