Gönci
Csaba: Horvátország 2001 június
2001. június 15-én, hajnali 6:00-kor elindultunk dallamos nevű
Alfa Romeommal, barátnőmmel, 380 liternyi csomaggal a szokásos évi benzintemetésre.
A célunk Horvátország volt, de nem sima lefutunk-napozunk-elhúzunk típusú kirándulást
szerettünk volna, hanem az utóbbi 6 év csavargásaink mintájára szerettünk volna
minél többet látni, átélni, megismerni.
A Pozsonyba tartó út elég nyomasztó volt, hisz nap mint nap erre járok munkába…
6:50-re értünk a Jarovce-Kitsee átkelőre, ahol kénytelenek voltunk megvárni
a morcos külsejű matricaárust. 7:05-kor 105 shillinggel szegényebben, de 10
napos matricával felfegyverkezve nekilódultunk Ausztriának. A sógorok kellemes
nyárias idővel és finom kávéillattal fogadtak bennünket. Pár perc múlva aztán
rájöttem, hogy a kávéillat nem osztrák specialitás, az ülés alá szúrt kávé indult
felfedező körútra. Szerencsére a műanyag táska megállította…
Nem nagyon volt kedvem Bécs fele venni az irányt, inkább átlósan, Eisenstadt
városába indultam. Onnan már csak egy köpés Wiener Neustadt, ahol a délre vezető
A2-es autópályára jutottam. Ausztria remekül ki van táblázva, az utak jó minőségűek,
az 50/100-as sebesség szinte ideális.
Az első megállót 160 km után, Graz magasságában tartottuk, ahol pillanatokon
belül eltűnt a barátnőm által előre porciózott töltött sült csirke. Megcsodáltuk
a rendben tartott parkolót es asztalkákat, a tiszta illemhelyet és elindultunk
Klagenfurt felé. Graz után a remek idő, kevés autó és szuper minőségű út sokszor
elcsábított, így néha kipróbáltam autóm végsebességét is, mely 206 km/h körül
állapodott meg. Az A2-n délnek tartó osztrákok, németek, csehek, lengyelek nagyon
korrektek, egyszer sem jött ki elém senki, ha láttak, hogy gyorsabb vagyok,
mindig lehúzódtak. Az autópályán nagyon sok helyen van 100-3000 m hosszú alagút,
ezeknél három dologra kell ügyelni: a levegő belső keringetésére való átkapcsolás,
a lámpák felkapcsolása (én egész utat felkapcsolt lámpákkal tettem meg), ill.
a napszemüveg levétele.
A Graz - Klagenfurt 110 km-e picivel több, mint egy órát tartott, amit főleg
makacsságomnak köszönhetek. Történt ugyanis, hogy az egyik kollégám figyelmeztetett,
nehogy a Loiblpass-Ljubelj átkelőn menjek, mert 12-15%-os emelkedők vannak és
elég nehéz útszakasz. Én viszont imádom a kihívásokat, ezért nem tértem le a
Klagenfurt előtti Szlovéniát jelző táblánál, hanem bementem a városba és elkezdtem
keresni a Loiblpass fele vezető utat, de valahogy mindig a város északi részén
kötöttem ki. Végül az ősi módszert követve a nap állása szerint (na meg a benzinkutas
kezeslábas angolját kihasználva) eltértem délnek és egy apró utcácska sarkán
meg is láttam az annyira áhított táblát: Szlovénia. A bolyongásnak azonban volt
két pozitív oldala is, megismertem (bár csak autóból) egy városkát, illetve
életemben először láttam menet közben egy Lamborghini Diablo-t. Kár, hogy lila
volt…
A kollegának igaza volt, az emelkedők, kanyarok Norvégia festői szépségére emlékeztettek.
Pár "visszakettes-gázfröccs" után fenn is voltunk a kb. 800 méter
magasan lévő átkelőnél. Ezt már nem hagyhattuk annyiban, fényképeztünk párat.
A vámosok előttünk darabokra szedtek egy szlovén Mercedest, tartottam is tőle,
hogy velünk is kikezdenek, de éppen csak bepillantott a kofferbe és széles "aaa
riviéra…" mosollyal tovább engedett.
Szlovénia arról híres az auto-moto újságokban, hogy a sebesség jelentős túllépéséért
akár 45000 Ft-nyi toliart is elkérnek, vitázni, alkudozni velük pedig lehetetlen.
Az első kilométerek ezért az ismerkedés jegyében fogytak. Kranj-ig semmi említésre
méltó nem történt, itt 3 DM ellenében felengedtek az autópályára, melyen Ljubljana-ig
mentünk. Büntetés ide vagy oda, a többség 150 km/h körül ment, így én is gyorsítottam.
Az autópálya ezen szakasza Ljubljanaban véget ért, mi Postojna irányába tértünk
le. Lényegében pár kereszteződésről volt csak szó, természetesen a táblák egyértelműek
és megfelelő sűrűséggel ismétlődnek. Pár száz méter után tehát újra autópályán
folytattuk utunkat meseszép tájakon vezetett az út. Ezúttal 4 DM-t kértek az
útszakaszért (Ljubljana - Postojna), apróm nem volt, így 5 DM-t adtam neki,
amiből természetesen nem adott vissza, hanem elcsapta a fejét és a körmét kezdte
kaparni. Egye fene, több is veszett Mohácsnál. Postojna főleg a barlagjáról
híres, ám mikor megláttuk, mennyien várnak, ezúttal inkább kihagytuk ezt az
attrakciót. Az utolsó útszakaszért (Postojna - Olasz határ) azt hiszem újabb
3 DM volt az illeték (10 DM adtam, 780 SIT visszakaptam…).
13:30 - kor átleptük az olasz határt úgy, hogy az útlevelünkbe belelapoztak
és jó utat kívántak. Fél órával később leparkoltunk Trieszt kikötőjében. A kikötő
érdekessége, hogy az utca felőli sorban parkolnak azok, akik 1 órát maradnak,
a középső sorban azok, akik többet. Mivel azonban a szélső sor tele volt, muszáj
volt 2 óra parkolást kifizetnem, amiért 5000 lírát kért az őr. Két óra alatt
bebarangoltunk mindent, amit lehetett, lefényképeztük a kormányzói palotát,
a főteret, az Sissi (Elisabette) szoborcsoportot, bejártuk a piacot. Ittunk
valódi olasz capuccinot 4500 líra fejenként…
Triesztben a forgalom vérbeli olaszos, a kikötőnél vezető 2x2 sávos úton gyakran
3+3 autó is gond nélkül elfért, természetesen kismillió motorossal fűszerezve.
Az volt az érzésem, hogy a trieszti ember nem gyalogol, amibe benzint lehet
önteni, arra ráülnek és robognak. Rengeteg autó, robogó, és arcomon a gyerekes
vigyor - minden 3. autó Alfa Romeo. Elég hamar megszoktam a tolakodó, agresszív
stílust, 20 km után már én tolakodtam legpofátlanabb módon. Az ottaniak ezért
egyáltalán nem haragudtak, mindenki mosolygott, integetett vidáman, nagyon jól
éreztem magam az enyhe káosz és a 35 fokos meleg ellenére.
Ha Trieszt, akkor Miramare, a kastélyt nem lehet kihagyni. Igen ám, de hol keressük?
Sehol egy tábla, helyi térkép… Végül jött a nagy ötlet - buszmegállóban csak
lesz térkép. Megtudtuk, hogy elég Velence felé elindulni és 5-6 km után ott
is vagyunk. Felkerekedtünk és csiga tempóban elindultuk Velence felé. Azért
ilyen lassan, mert az emberek leparkolnak az út szélén és leugranak fürdeni
egyet. Az egész útszakasz egy nagy strand. Minél messzebb jutottunk a várostól
annál inkább ritkultak a sorok, végül már csak az útszéli parkolók voltak tele
strandolókkal. A gond csak az volt, hogy az egész környéken nem láttunk egyetlen
táblát sem, amely Miramare kastélyénak csinált volna reklámot. 25 km után már
nagyon gyanús volt, attól féltem, hogy egyszer csak Velencében találom magam
a Habsburg rezidencia helyett… Meg is fordultam gyorsan, és visszafele minden
parkolóban megálltam körülnézni, a 6. parkolóból (a várostól 12 km-re) végre
feltűnt az eklektikus épület (a 3. megálló alatt nudista strand volt J). Ekkor
viszont az kezdett aggasztani, hogy vajon nyitva lesz-e… az óránk ugyanis már
majdnem 18-at mutatott. Szerencsére 19:00-ig nyitva voltak, így kedvünkre gyönyörködhettünk
(8000 ITA).
Nagyon szívemhez nőtt a város, a szó szoros értelmében képtelen voltam elhagyni.
Bármerre indultam, minden táblára Velence volt írva. Mikor harmadszor fordultam
vissza és bemutattam egy fordulást 4 sávon keresztül, minek következtében fél
Trieszt forgalma leállt elegem lett és leszólítottam egy unatkozó taxist. Tőle
tudtam meg, hogy a táblával ne törődjek, menjek 3 km-t egyenesen és ott lesz
a tábla, mely Szlovéniába irányít. Csodák csodája - igaza volt: kirándulásunk
695. kilométerét 20:20-kor már Szlovéniában tettem meg. Előttem egy ősrégi bolognai
Kadett ment ezerrel, nosza utána. Fogytak is a kilométerek rendesen. Az ismerkedés
a táblákkal gyors volt - vigyázni csak az 50 km/h-s korlátozásnál kellett, mert
ott valószínűleg hajtűkanyar következett, a 60-as tábláknál érdemes volt 100
alá menni, a 80-as tábla azt jelezte, hogy kereszteződés következik. Fél órával
később átgurultam szlovén-horvát határon. A határőr még az útlevelem sem nézte
meg…
Az első találkozás a tengerrel Rijeka előtt sötét - ránk esteledett. A vacsora
a 3. adag sült csirke. Mnyam. Tele hassal már vezetni sem akaródzott, úgy döntöttem
a vacsorahelyül szolgáló benzinkút hatalmas parkolójában alszunk. A mobil klotyó
viszont rettenetes koszos volt (a tisztitók utolsó bejegyzése 10 napos volt…),
illetve bárhogy is parkoltam le, lámpák világítottak a szemembe és túl hangosak
voltak a kamionok. Fél óra után feladom, megyünk tovább.
Az esti Rijeka egyáltalán nem volt szimpatikus, az utak tele voltak gyalogosokkal,
akik fel-le mászkáltak, az autósok lassan gurigáztak és hajós múltjukat igazolva
vitorlást játszottak. Szerencsére a táblázás itt is nagyon jó, a Splitet mutató
tábla gyakori és el nem téveszthető. Másfél óra szerpentinezés után megrendült
bennem az Alfa Romeo futóműve által nyújtott élvezet iránti igény, egyre ritkább
volt a "visszakettes-gázfröccs". A 890. kilométert már a szombatba
nyúlva tettem meg (1:00). Ekkor elhatároztam, hogy egy picit muszáj aludnom,
hisz 19 órája voltam úton. Be is álltam az első hegyi parkolóba, de rájöttem,
hogy ez nem az én stílusom. Utolért az üldözési mániám, képtelen voltam a szemem
lehunyni. A hab a tortán egy öreg Zsiga volt, mely megállt mögöttem. Felcsavartam
az ülést és szép lassan, hogy a barátnőm fel ne ébredjen, elindultam. Ekkor
már fogalmam nem volt, hogy mennyit megyek, elveszítettem az időérzékem is,
50-60 km/h sebességgel tekeregtem a tengerpart mellett. Körülbelül két órán
át bírtam még, ekkor megálltam egy kis faluban valahol a Paklenica nemzeti park
közelében. A panzió parkolója kényelmesnek bizonyult, bár 1 méterre az úttól
- minden arra járó felriasztott.
5:00-kor arra ébredtem, hogy friss és kipihent vagyok. A barátnőmnek más volt
a véleménye, még aludt volna egy kicsit… A tengerparton megreggeliztünk (keksz
és meleg ice-tee…) és szép kényelmesen elindultunk. A nemzeti parkba 30 KN volt
a belépő, a nyitásig viszont még volt bő két óra, így hát nem maradt más hátra,
mint egy gyors fogadalom, hogy ide még eljövünk és elindultunk Zadar felé.
Zadar feltúrt városa messze nem azt az adriai hangulatot árasztotta, amit Dékány
András könyveiből megismertem annak idején. Mivel Šibenik felé vezetett az utam,
természetesen a Šibenik irány volt áthúzva - útlezárás, kerülőút jobbra. A nyíl
után kereszteződések sorozata, ám további tábla sehol. Nem nagyon siettünk,
ezért elkezdtem sorra próbálni az utakat, de mind északra fordult, míg az én
célom délre volt… Ismét a parasztlogika segített - bemásztam a város központjába,
megnéztem, milyen irányban húzódik a part, s lám egyszer csak előttem volt a
Šibenik irányát jelző tábla. A városra nem érdemes sok szót vesztegetni, a közeli
111 négyzetkilométeres Krka nemzeti parkra viszont annál inkább. A belépő 40
és 60 KN a szolgáltatástól függően (2/4 órás kirándulások). Esetünkben sajnos
a fáradság és a meleg legyőzte az természet iránti érdeklődést, így a sült csirke
utolsó porcióját a horvát Balaton - a Vranske-i tó partján fogyasztottuk el.
Ez a 31 négyzetkilométeres tó igazi csemege ornitológusoknak és halszakértőknek.
Mivel én egyik sem vagyok, inkább a sült csirkével foglalkoztam. A sziesztát
a Crvena Luka katalógusokból jól ismert tengerpartjának megtekintésével töltöttük.
Erre szokta a barátnőm azt mondani, hogy "nincs hibája".
Pár perccel 13:00 előtt következett (közép) Dalmácia és központja: Split 1700
éves városa. A város központja egy 3x3 sávos út (de lehet, hogy több is), amin
mindenki ezerrel hajt és egy két méter széles feltúrt utcácskában végződik.
Tértünk egyet a városban, de semmi konkrét dolgot nem ismervén elindultunk lefele.
Sorra következtek az ismerősebbnél ismerősebb üdülőközpontok - Tučepi, Makarska…
… Podgora. 13:52-kor, 1299 km és 32 óra után leparkoltam a hotel Mediteran előtt.
Az első két nap a parton lebzseltünk, kipihentük az út fáradalmait. 18-án eltűnt
a nap a felhők közt, ami kiváló alkalomnak tűnt, hogy jobban megismerjük a környéket.
Horvátországból már eleget láttunk, ezért Bosznia felé indultunk. A belföld
(ha lehet) még szebb, mint a partvidék. Vadregényes tájak, apró falvak, festői
bércek. Vrgorac fele indulva mintegy 40-45 km után Mali Prolognál léptük át
a határt. Azt hittem, több gond, ám a unatkozó vámőrök nem sokat törődtek velünk.
Az út folyamán párszor találkoztunk harckocsival, az elsőtől jól meg is ijedtem,
de csak csokrot helyeztek el egy útmenti síron. Később már megszoktuk a harckocsik,
terepjárók, egyenruhák látványát. A katolikus zarándokhely - Medugorje következett
A szent helyet már több, mint 20 millió zarándok felkereste, a dombon álló keresztbe
állítólag bele van építve az eredeti szent kereszt egy darabja. Mivel nem vagyok
hívő, a mi zarándoklatunk nem tartott soká. Elsuhantunk a buszokkal érkezett
olasz nyugdíjasotthon menete mellett és már úton is voltunk Mostar városába.
Már az első kereszteződés után elborzasztott az emberi kegyetlenség fegyveres
megnyilvánulásának maradványa. Lyukas falak, lerobbantott hidak, kiégett falak.
A bolhapiacon töltényhüvelyek ezrei aszerint kategorizálva, hogy kit öltek meg
vele. Horvátnak szerb hüvelyt, bosnyáknak albánt, ki milyet akar. Picit arrébb
új házak épülnek, ám a háború árnyéka még majd sokáig ott lebeg - a férfiakkal
tele kocsmák, a sok őgyelgő ember nem a remek munkahelyekről és gazdasági fellendülésről
árulkodik. Hivatalos fizetőeszköz a német márka, de szívesen vesznek minden
papírpénzt. Az árak Horvátország után szinte alacsonynak tűnnek. Sajnálat ide
vagy oda, nem szimpatikus ország. Már csak azért sem, mert az autók 60%-a Mercedes.
Volt úgy, hogy 10 parkoló autó közül 8 merci volt… Itt valami bűzlik… A nők
viszont nagyon szépek J
Boszniát vegyes érzelmekkel hagytuk el a Vinjani Gornij-i átkelőnél. A visszaút
nem volt olyan sima, mint szokott, 50 km-t is mentem fel s alá s horvát-bosnyák
határon úgy, hogy fogalmam sem volt, merre járok az Imotsko Polje-n belül. Falu
hátán falu, tábla sehol. Előbukkant egy vizierőmű, átmentünk egy hídon, láttunk
egy vízesést - csak éppen nem tudtuk, mi fán teremnek. Aztán egy rakás németre
figyeltünk fel, akik vadul dobáltak valamit. A kíváncsiság nem hagyott nyugodni
és igazam volt - felfedeztük a Crveno jezero-t (Vörös tó). Szinte mesebeli képződmény,
egyetlen fénykép nem képes visszaadni a látványt. Egy domb közepén 200 méter
átmérőjű, 528 méter mély kráter, melyben 281 méter mély víz van. Az tenger szintje
felett 522 méter, alatta 6 méter van. Eszméletlen. Én is kipróbáltam - én sem
voltam képes beledobni a követ a vízbe. Úgy látszik ez valami sport lehet errefele,
mert autóval kellett követ hozni, az egész környéken nem volt egy darab sem…
A 293 km-es túra nagyon tetszett, el is határoztuk, hogy rossz idő esetén másnap
is kirándulunk.
Az idő azt hitte nagyon kitol velünk, de mi kimondotton örültünk a reggeli
felhőknek, hisz előző este elhatároztuk, hogy következő uticélunk Horvátország
második legmagasabb, a Biokovo hegység legmagasabb csúcsa, Sveti Jure (1762
méterrel a tengerszint felett). Tučepi-ben tértünk rá a felfele vezető útra,
es nemsokára egy sorompó előtt találtuk magunkat. 15 KN ellenében egy 25 km
hosszú egysávos utacskán egészen a csúcsig autózhattunk. Ekkor még nem értettem,
miért írja az utikönyv, hogy csak tapasztalt sofőrök menjenek végig… Az úton
felfele találkoztunk tehenekkel, vadlovakkal, kőházakkal, lépcsősen megművelt
kertekkel. Igazi harc a sziklák és a parasztok közt minden négyzetméternyi termőföldért.
Körülbelül 1550 méteres magasságig eszméletlen szép volt a kilátás, az már az
én gyászos szerencsétlenségem, hogy a fényképezőben az elem bemondta az unalmast.
Minél magasabbra mentünk, annál jobban belegabalyodtam a felhőbe. Ekkor jöttem
rá, milyen lehetett Lawrence kalandja a Véresszakállú Leiffel… Ennél is érdekesebb
volt azonban meglátni a szemből jövő autót, és 30-50 métereket tolatni olyan
helyet keresve, ahol mindketten elférünk. A csúcson egy lelakatolt kapu várt
bennünket, ahol nagy valószínűséggel valami adótorony lehetett, sajnos 5 méternél
tovább nem láttunk. A hegyen főleg csehekkel találkoztunk és pár némettel. Horvátországban
egyébként is e két nemzet turistái viszik a prímet, persze sok szlovák, magyar,
lengyel, sőt még dán autót is láttam. Ez a kirándulás rövidke volt, mindössze
134 km…
Kirándulásunk 6. napján tetőzött a rossz idő - esőre ébredtünk és borult volt
az ég egész nap. Annyi baj legyen, irány Dubrovnik. A hotelből indulók 200 KN-t
fizettek fejenként ezért a kiruccanásért, én inkább a magam ura maradtam. Ez
az út csodák csodája - Bosznián keresztül vezet, egy 20 km-es szakaszt ők is
kaptak a tengerpartból. 77 km után Neum városkánál újra átléptük a horvát-bosnyák
határt, ami csak szimbolikus, hisz vámőr nem volt a környéken. Picit arrébb,
egy híd előtt aztán mégis megállítottak, de elég volt felmutatni az útlevelet.
A busz majdnem 3 órát döcögött, mi valamivel több, mint 2-t, parkolással együtt
kettő és felet. Az óváros körül három fizetett parkoló is van, de kettő teljesen
tele volt, a harmadikban 4 hely volt üres. 10 KN-t kértek egy órára, de ennyit
megért, hogy biztonságban tudom az autót. Az óvárosban megnéztük az utikönyv
által megjelölt 12 legfontosabb emléket, a hercegi palotát (10 KN), megcsodáltuk
a 700 éves, máig is működő gyógyszertárat (5 KN), megebédeltünk (105 KN - čevabčiči,
illetve pjeskavica), ittunk egy kávét (8+6 KN), elborzadtunk a légi támadásokat
karikával jelző térképen és az elesett férfiak emlékcsarnokában, majd az eső
elálltával körbejártuk az óvárost az azt körülvevő falon (15 KN). Bár mindent
nem láttunk, így is 6 órán át bolyongtunk az ősi falak közt. 19:00-kor értünk
vissza Podgorába, a 327 km-es kiruccanásnak köszönhetően hullafáradtan…
Este beültünk egy Internet caféba (30 KN / 1 óra), és megnéztük a meteorológiai
előrejelzéseket. Állítólag kezdődik a kánikula. Mi csak mosolyogunk egyet, s
annál nagyobb volt reggel a meglepetésünk, mikor verőfényes napsütésre ébredtünk.
Egész nap csak sütkéreztünk és nyaltuk a fagyit (3 KN). A 8. napon 120 KN /
koponya ellenében kirándulni mentünk. Hajóval mentünk Hvar szigetére, ahol Vrboska
festői városát futottuk körbe. Négy dolog ragadta meg a figyelmünket: a 16.
századi Mária templom (10 KN - kihagytuk), mely erődítményként is szolgált szükség
esetén, a levegőben terjengő levandulaillat, a halászmúzeum (10 KN) és a csatornában
halászó kutya. Egy órát töltöttünk itt, és már mentünk is tovább. Kiderült,
hogy a kapitány nemcsak a hajóhoz ért, a roston sült hal mennyei volt. Szerencsére
kevesen voltunk, így dupla adagot kértem, majd amikor nem figyeltek, elcsórtam
egy harmadikat is. A halhoz narancslé, vörösbor és rakija járt, minek köszönhetően
egy fiatal cseh és egy jó hatvan éves angol úriember egymás vállát átkarolva
harsogta a hippi mozgalom himnuszait. A horizonton lassan kirajzolódott Brač
szigete, pontosabban Bol, még pontosabban a Zlatni Rat part, mely arról híres,
hogy alakját állandóan változtatja a víz mozgásától függően. Egy képeslapon
már előre kinéztem, hol fogok majd napozni, de ez nem volt az én napom. A kikötőből
1200 méter gyaloglás után jutottunk a partra, mert a mini vonatot lekéstük.
A part végén az én kinézett helyemen meg filmet forgattak… Visszafele az út
hosszú volt és kellemetlen. Picit meg is fáztam, és hálát adtam az égnek, mikor
feltűnt a távolban Podgora jelképe, a hatalmas sirályt jelképező emlékmű…
Másnap szomorúan vettük tudomásul, hogy elrepült az egy hét, 11:00-ig el kell
hagynunk a hotelt. Érdeklődtem, mennyiért maradhatnék… nem kellett volna… a
188 KN / fő / éj még akkor is sok volt, ha benne a reggeli és a vacsora. Szerencsére
Horvátországban a szállás a legkisebb gond, főleg június végén. Második próbálkozásra
megtaláltam Sumic bácsi a vén tengerész házát, aki a kétágyas szobáért és a
fürdőszobáért 65 DM-t kért szombat déltől hétfő délig. A szoba nagyszerű volt,
picit messzebb volt, mint a hotel, melytől 20 méterre volt a part, ám a kilátás
mindenért kárpótolt. Reggelire pástétomot (8 KN), vagdalthúst (16 KN) és kenyeret
(3 KN) ettünk, 12-szer felforrt ice-tee-t ittunk hozzá és nagyon jól éreztük
magunkat. Vacsorára turista-menü (45 KN - leves, vegyes hús, banán), másnap
pedig maxi pizza (25 KN) volt, ebéd nélkül egész jól elvoltunk. A turisták többsége
hazait fogyasztott, amire a horvátok nagyon allergiásak, de én is. Hogy miért?
Mert beültünk az étterembe, ahol teljesen egyedül voltunk és megrendeltük a
pizzát. 40 perc után picit dühös lettem és kérdőre vontam a pincért, aki nem
győzőtt bocsánatot kérni - olyan kevés a vendég, hogy a szakács elaludt és elégett
a pizza, de már készül az új… Esténként kiültünk a teraszra, hallgattuk az élő
zenét és megittunk 2 deci bort (8-12 KN), rakijat (6-10 KN), kólát (8-14 KN),
vagy valamilyen likőrt. Mást is ittunk volna, ha lett volna - választék és pénz.
Mindenhol egyforma volt a kínálat - pár világmárka és házi bor, házi vermut,
házi pálinka (rakija) és sok sör. A hely hangulatához jobban illett volna valami
beach-koktél…
Hétfő, június 25-e. A búcsúzás napja. Nehéz szívvel, nagyon jó itt, de belül
már érezzük, hogy elég volt. Reggel harci feladatként kaptam, hogy tervezzem
be az utat hazáig. Mivel azzel a héttel kezdődött a főszezon, úgy gondoltam,
hogy a tengerparti utak tele lesznek. Gondoltam egy merészet, és Podgorát egy
egyenessel összekötöttem Karlovac-al, és azt mondtam: Így megyünk. És úgy mentünk.
11:00-kor búcsút intettünk Podgorának, délben már Splitben voltunk, ahol a többiekkel
ellentétben Klis fele tértem és az 56-os úton senkitől sem zavartatva, 140-es
tempóban fél óra alatt Drniš-be értem, amiről csak annyi maradt meg bennem,
hogy saját rádiója van és a semmiből bukkannak elő vasúti átkelők. A Drniš -
Knin távolság kb. 20 km, de sokáig tartott… Az összes falu felgyújtva, pár falu
teljesen kihalt. Robbanásnyomok, golyó ütötte lyukak, fekete falak - nem olyan
szemnek való, aki még a kötelező katonai szolgálatot is kicselezte és irtózik
mindenfajta egyenruhától. Egy falu nevét meg is jegyeztem: Kosovo. Knin városa
hatalmas katonai bázis és egy rakás romhalmaz. Semmi néznivaló, mindenhol a
háború gyásza kísért még 10 év után is. A következő 45 km Gračac-ig ismét névtelen
utakon, de legalább magányosan telt. Innen már csak 75 km volt a Plitvice nemzeti
park, Horvátország egyik legnagyobb büszkesége. Megálltunk, de csak egy kis
meleg étel kedvéért, 15:45-kor már nem volt érdemes belefogni egy komoly túrába,
ez egész napos akció kell, hogy legyen (60 KN). 16:30-ig hallgattuk a távoli
vízesések hangját, majd bemértük Karlovacot. Az újabb 75 km már nem volt olyan
gyors, mint az előző, a nemzeti parkot felkereső sok száz turista közül páran
eléggé le tudják lassítani a tempót. Karlovac városa számunkra azért volt jelentős,
mert itt lehet rácsatlakozni a Zagreb-be vezető autópályára. Persze 15 KN ellenében.
Na itt aztán lehetett nyomni, ahogy csak a csövön kifért. 17 perc és 50 km után
meg is érkeztünk a fővárosba. Mivel ez még mindig csak a fele út volt hazáig,
nem álltunk meg, hanem újabb 10 KN-ért jegyet váltottunk a befejezetlen sztrádára,
mely valahol Breznica magasságában ér véget. Ez volt az egyetlen sztráda, ahol
előre kellett fizetni. A nagyjából 40 km-es, kivaló minőségű útszakaszon egyetlen
autóval találkoztunk csak, így ismét beállhattam a 180-190 km/h közötti tempóra.
A tempó meg is tette a magáét, egyszer csak azt vettem észre, hogy kb. 60 km-re
elegendő benzinem maradt, a sztrádán meg nyoma sem volt kútnak. A fizetőkapu
nagyhatalmú ura megnyugtatott, hogy 25 km-el arrébb lesz kút, és szerencsére
igazat mondott. Gornji Kneginec-nél újabb 10 KN-val lettem szegényebb, de ez
a szakasz már a Mura folyóig, vagyis a horvát-magyar határig vezetett. A Letenye
néven ismert dimbes dombos, lepusztult átkelőn 19:20-kor, 551 km megtétele után
gurultunk át.
Természetesen majdnem baj ért rögtön az első méteren, az egyik sávot teljesen
lefoglalták a kamionok, a másikban meg egyszerre elém ugrott egy hatalmas kamion
a kanyar mögül. A 74-es úton érkeztünk Zalaegerszegbe, ahonnan a rettenetes
aszfaltburkolat emlékét hordozom majd legtovább a fejemben. Innen csak 25 km
volt Vasvár, ahol rátértem a 8-os útra Veszprém felé, majd Városlődnél rákanyarodtam
a 83-as útra. Magyarországon nagyon tartottam a rendőröktől, ezért 100-110 km/h
között autóztam. Félelmem alaptalan volt, a legnagyobb veszélyt a Bakony faunája
jelentette, főleg őzek képében. 71 km csak egy ugrás - megérkeztünk Győrbe.
A 22:00 órai híreket már a városban hallgattam, újabb 10 perc múlva a Vámosszabadi-Medveďov
átkelőn megérkeztem Szlovákiába. A vámos picit furcsán méregette a békatalpaim,
de 2 perc után megkönyörült rajtam és elengedett. Dunaszerdahelyt elhagyva Somorja
következett, majd 885 km után 23:30-kor megálltam a házunk előtt.
Az egész út 2962 km-re sikerült a tervezett 2000 helyett. Az út során 3 liter
ablakmosó, 10 liter zöld jeges tea, 11 liter ásványvíz, 1 kg teasütemény, 50000
olasz líra, 400 német márka, 8250 szlovén toliar, 911 horvát kuna, 105 osztrák
shilling fogyott el, melynek nagy része a 213,16 liter benzin szponzorálására
kellett.
Gönci
Csaba
|