Késve indultunk, a tervezett 3.00 helyett 4.50-kor, hiszen
a kedvesem porszívózott, hogy "szép tiszta lakásba érkezzünk
haza". 6.45-re értünk a határra, alig volt forgalom, régen
jártam a Röszkei átkelőn, egy labirintus vezet át a szerb oldalra.
A szerb autóúton minden sárrázón rendőrautó, kézi sebességmérővel
dolgoznak, akit kisorolnak, fizet, mást nem tehet. Nem érdemes
sietni. Érdekesség, hogy a lassabb kocsik lent közlekednek a
leállósávon, így lesz "négysávos" a pálya.
Topolya magasságában tankolunk, 40,44 liter 95-ös benzinért
fizetünk 3000 Dinárt. Aki először tankol, fontos tudni, hogy
a benzinkútkezelő csak a "bezolovnyi"
varázsszóra tölt ólommentes benzint, egyébként felönti a tankodat
ólmozott benzinnel, és a katalizátornak vége.
A Szabadka - Novi Sad, és a Novi Sad - Beograd szakasz
útdíja 410-410 dinár(ez a 2005-ös ár, a friss a friss az országkapunál
- a szerk.), érdemes figyelni, mert nagy címletű pénzből régi
dinárban adnak vissza, hazatérés után nem lehet visszaváltani.
Euróban is lehet fizetni, akkor is régi dinárt kapsz vissza,
ez van.
Belgrádig semmi különös, a városban a Beograd Yug. táblát
kell követni, a Gazella híd utáni első lehajtónál letérni Cacak
felé.
A táblák vegyesek, hol cirill, hol latin felirattal, a kiírt
távolságokat nem kell komolyan venni, mondjuk 27 km volt kiírva
a következő településig, és km-óra szerint 62 km-t mentünk.
Az útvonal Cacak-Uzice-Nova Varos-Prijepolje, itt mi
Plevlja felé vettük az irányt, mert raftingolni akartunk a Tara
folyón. Akik a tenger felé mennek, álljanak a Bijelo Polje-Kolasin-Podgorica-Cetinje-Budva
útvonalra.
730
km és 14 óra autózás után értünk a Durdevicai betonhídhoz,
itt volt egy farm, ahol a Camp tábla tövében öt gumicsónak,
és egy tucat neoprén ruha száradt.Egy végtelenül egyszerű tábort
találtunk, egy kisméretű kíváncsi tehénnel, négy-öt kiskutyával,
méhkaptárakkal, fából ácsolt asztallal és padokkal, egy faházzal,
egy vízcsappal, és egy tiszta, de a vízöblítés teljes komfortját
nélkülöző, igazi, valódi, koedukált, ajtó nélküli árnyékszékkel.
A tábort és a rafting vállalkozást üzemeltető fiatalok nagyon
kedvesek voltak, megbeszéltük, hogy fejenként 50 Euro lesz holnap
a túra, 10.00-re legyünk készen, minden felszerelést ők adnak.
Megkérdeztük, hol lehet sátrat verni, körbemutattak, hogy bárhol,
rajtunk kívül egy német kisbusz volt a 4-5 hektáron. Nagyon
magasan voltunk, isteni a levegő, a tehén benézett a sátorba,
a kutyákkal jót játszottunk.
Másnap
kisbusszal elvittek a túra induló pontjához, itt kiderült, hogy
"marketing promocija" okok miatt csak összesen 100
Eurot kell fizetnünk a túráért. A Durmitor Nemzeti Parkot népszerűsítő
fesztivál volt, ezért a raftingos vállalkozók összefogtak, és
közösen indítottak karavánt a Tarán. Hát, mi ezt nem bántuk.
A Tara nagyon alacson vízálláson volt, ilyenkor csak mentőmellényt
adnak fel, a zúgó szintek is 60-120 cm közöttiek, gyors a folyó,
de inkább csak csónakáztunk. A víz nagyon tiszta, iható. Útközben
egyszer kikötöttünk, egy kb 20 m magas vízesésnél, nagyon szép
volt. Kisbusszal mentünk vissza a túra végén a táborba, állati
keskeny földutakon, meredek szakadékok mellett, többször láttunk
lezuhant teherautókat, ha leesnek, a fák miatt fel sem tudják
többé vontatni.
Ebéd után útrakeltünk a tenger felé, Zabljak-Mojkovac-Kolasin-Podgorica-Petrovac
útvonalon, igazi, kétezer méter feletti hegyek között, sokszor
a Tara mentén.
Otthon, mikor terveztük a nyaralást, féltem, hogy gyengék lesznek
az utak, ehhez képest Montenegro területén gyakorlatilag teljesen
új, fekete aszfalton mentünk. Nagy gondot fordítanak az útszelvényre,
de táblákra és az alagutak világítására sajnos nem, és nincsen
leállósáv sem. Mehetsz száz km-t, mire lesz néha egy gyürött
tábla, az alagutakban pedig nincsen közvilágítás, meg kell szokni.
Petrovacot 17.30-kor értük el, 928 km után. Tankoltunk,
1,06 Euro volt a benzin, megjegyzem, hogy nincsenek a nálunk
megszokott külföldi társaságok, három-négy nemzeti társaság
üzemeltet benzinkutat. A benzin jó minőségű, a ritka hegyi levegőn
is úgy ment a Xsara, mint a villám, és az itteni benzinből átlag
1 literrel kevesebbet fogyasztott.
Petrovacon Ulcinj felé fordultunk, kempinget kerestünk, de hiába
autóztunk el majdnem az albán határig, nem találtunk semmilyen
táborhelyet. Apartman, "szobe" nagyon sok van, végül
Bar-ban találtunk szobát, a konyha és fürdőszoba
közös, de makulátlan tiszta, négyünknek egy éjszaka 30 Euróba
került, az udvarban parkolt az autó, kaptunk törölközőt, ásványvizet.
Ha több éjszakát kérünk, 5 Euro lett volna fejenként. A közeli
kisboltban két kenyeret kaptunk 1 Euroért, a tej 1 Euro, 2 literes
Niksicko Pivo 1,50 Euro volt. Később bárhol vásároltunk Montenegroban,
mindig ezekkel az árakkal találkoztunk, benn a szárazföldön
és a tengerparton is ugyanazok az árak, kisboltban, piacon,
nagyobb diszkontokban is. A nálunk működő hipermarket láncoknak,
plázáknak szerencsére nyoma sincs, elsősorban a saját termékeiket
szeretik eladni.
Reggel indultunk Becici felé, a Sumadija hotelben volt
a szállásunk. Nekem úgy tűnt, hogy várt minket az az utazási
iroda idegenvezetője, segített bejelentkezni. A recepciós lányok
persze bármelyik nyugateurópai nyelvet beszélték. A hotelnek
árnyékos, olajfás parkolója van, 2 Euro a parkolás naponta,
éjjel-nappal volt egy srác a parkolóban, de nem igazán azért,
hogy őrizzen, inkább azért, hogy a szállóvendégeken kívül mások
ne foglalják el a helyeket. A kocsit nyitva lehet hagyni, senki
nem nyúl hozzá, a helyiek a kulcsot is benne hagyják. Általában
a tengerparti sávban az utcákon nincs parkolóhely, félelmetes
manőverekkel lehet közlekedni, nem is érdemes kocsival csatangolni,
mert könnyen meghúzzák. Több helyen lehet bérelni biciklit,
robogót.
A
szobáink kellemesek voltak, hűtőszekrénnyel, tv-vel, klímával,
erkéllyel, fürdőszobával, telefonnal. Félpanzióval 260000.-
Ft-ot fizettünk még otthon, itt csak a parkolásért kellett fizetni.
Svédasztalos reggeli és vacsora volt az árban, igényes vagyok
a hasamra, de nem ért semmi meglepetés.
A hoteltől 150 méter a strand, nagyon aprókavicsos, elég gyorsan
mélyül, tiszta a víz, hajnalban takarítják a partot. A strandon
minden egy Euroba kerül, mogyorókrémes palacsinta (40 cm-es!),
negyed pizza, csavart fagyi, sült kukorica, burek, napernyő,
satöbbi.
Sok az épülő ház, de itt idegenforgalmi szezonban nem építkeznek,
csak télen. Egy hét alatt kirándultunk a környéken, kisvasúttal
olcsón át lehet menni Budvára. Érdemes felmenni
a régi város "observacija-ba" szép a panoráma. Közel
van Sveti Stefan nagyon kellemes üdülőszigete,
vízi taxival 5 perc. Az üdülőszigetre 6 Euros belépőjeggyel
lehet bejutni, hotelek, kiadó apartmanok, magánházak, kis cukrászdák
vannak, a hely szépségéhez mérten szolid árakkal. Állítólag
Claudia Schiffer, Sylvester Stallone, Sting is vett már itt
házat (szerintem ez legenda).
|
|
Budva |
Sveti Stefan |
Az utazási irodánál sok a fakultatív program, fisch piknik,
Kotori hajókirándulás több változatban, Albániába is
szerveznek egy napos buszos utat, van éjszakai halászat. Mi
egy egésznapos hajókirándulásra vállalkoztunk. Tivatba kocsival
mentünk, a kikötőben várt minket a hajónk, csak magyarok szálltak
fel. A bárka korábban sódert és homokot szállított Korculára,
ehhez képest tiszta és megbízható jármű volt. Az utazási iroda
idegenvezetője sokat tudott a környékről, megmutatta a Mamula
erődszigetet, a Kék Barlangot, strandoltunk, ebédeltünk.
A Kék Barlang egy érdekes cseppkőbarlang, ahol a tenger türkizkéken
világít (nem vicc), és aki meztelenül megmártózik, tíz évet
fiatalodik.
|
|
Kotor |
a Kékbarlang |
A fiatal kapitány remek szőlőpálinkával, üdítőkkel kínált,
és nagyon türelmes volt némelyik utassal.
Augusztus 27-én hazaúton betértünk Kotor városába, vettem a
piacon sajtot, aszalt gyümölcsöt, szétnéztünk a kikötőben. A
régi városba nem mentünk be, sajnos a kedvesem gyengélkedett.
Risanba aludtunk egy önálló apartmanban, két hálószoba, konyha,
fürdőszoba, közvetlenül a tengerparton 25 Euro volt.
Reggel Dubrovnik felé indultunk, itt körbejártunk a várfalon,
betértünk a Tengerészeti Múzeumba, pizzáztunk a Don Corleone
bárban.
Délután továbbindultunk Mostar felé, megnéztük a hidat, a bazárt
Szarajevóba 18.00 körül értünk, szakadt az eső. Boszniában
nagyon gyalázatosak az utak, harmadik sebesség fölé nem kellett
kapcsolni. Ennek ellenére 52 km/órával bemértek egy 30 km-es
táblánál, 23.30-kor, ezer dínárba került, csak azért sajnáltam,
mert "forgatott állatot" sütögettek majdnem mindenütt,
erre volt félretéve a dugipénzem. Hajnal 03.00-kor értünk a
határra, reggel 5.00-re kerültünk haza. Összesen 2144 km-t tettünk
meg.
Szerintem kimerítően részletes voltam. Szívesen rábeszélek bárkit
a Montenegroi utazásra.
Üdv: Ekker J.
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.