Három hír az osztrák közlekedési szabályok változásával kapcsolatban. Sajnos, arról még nincs információnk, hogy a Parlament is elfogadta-e a javaslatot. Ha valaki biztosat tud, kérem, jelezze. (a szerkesztő)
Megszűnik a kötelező nappali kivilágítás
Két évvel bevezetése után minden bizonnyal megszűnik a gépkocsik kötelező nappali kivilágítása. Werner Faymann közlekedési miniszter belügyi kollégájával, Günther Platterrel közösen bejelentette, hogy kezdeményezik a vonatkozó rendszabály sürgős megváltoztatását.
2008. január elsejétől
Ha a kormány és a parlament is jóváhagyja törvényjavaslatukat, akkor 2008. január elsejétől csak rossz (korlátozott) látási viszonyok között kell bekapcsolni napközben a tompított fényt.
Több kárral, mint haszonnal jár
A járművek állandó jellegű kivilágítását 2005 őszén tették kötelezővé Ausztriában, leginkább közlekedésbiztonsági megfontolásokból. A rendszabály be nem tartása 15 eurós bírságot vont maga után.
Kezdeményezésük indoklásaként a két miniszter éppen az a vizsgálatot hozta fel, amelynek eredménye azt mutatta ki: a tompított napközbeni használata több kárral, mint haszonnal jár – méghozzá közlekedésbiztonsági szempontból is.
Kevesebb anyag szennyezi a légkört
Egy másik tanulmány pedig a folyamatos lámpahasználat környezetszennyező hatását mutatta ki. Becslések szerint az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz – főképpen széndioxid – került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt: más megközelítésben a kötelező kivilágítás megszüntetésével annyival kevesebb mérgező anyag szennyezheti a légkört, mint amennyi Burgenland tartomány egész évi gázkibocsátása.
Az autóklubok üdvözölték az új döntést
Az elképzelések szerint aki akarja, a jövőben is bekapcsolhatja a tompított fényszórót napközben, megbüntetni nem fogják érte, de kötelező nem lesz. Azt viszont továbbra is támogatja Ausztria, hogy EU-s szinten tegyék kötelezővé a folyamatos hátsó kivilágítást.
Az osztrák autó- és motoros klubok első reakcióikban üdvözölték a miniszterek kezdeményezését.
Bővebben a burgenland.ORF.at-n
Forrás: http://volksgruppen.orf.at/magyarok/aktualis/
Nem lesz kötelező a tompított
Lényeges változás az osztrák utakon
2007. november 02. 11:24
Két évvel bevezetése után megszűnik a gépkocsik kötelező nappali kivilágítása az osztrák utakon.
Werner Faymann közlekedési miniszter kezdeményezésére az osztrák kormány szerdai ülésén úgy döntött, hogy 2008. január elsejétől csak rossz – korlátozott – látási viszonyok között kell bekapcsolni napközben a tompított fényt. A testület egyidejűleg megemelte a vezetés közbeni mobilhasználatért kiszabható helyszíni bírság mértékét, méghozzá 25-ről 50 euróra. Hasonló szigorítás várható a gyorshajtásért járó büntetés esetében is.
A közlekedési miniszter belügyi kollégájával, Günther Platterrel egyetértésben a nyáron jelentette be, hogy javasolni fogja a vonatkozó törvényi rendszabály megváltoztatását.
A járművek állandó jellegű kivilágítását 2005 őszén tették kötelezővé az alpesi országban, elsősorban közlekedésbiztonsági megfontolásokból. A rendszabály be nem tartása 15 eurós bírságot vont maga után.
A szerdai minisztertanácsi alapjául az a vizsgálat szolgált, amelynek eredménye azt mutatta ki: a tompított napközbeni használata több kárral, mint haszonnal jár – méghozzá közlekedésbiztonsági szempontból is.
Ernst Pfleger balesetkutató felmérése szerint miközben a balesetek száma valamelyest csökkent ugyan a járművek kivilágításának köszönhetően, az állandó fényforrások ugyanakkor komoly veszélyforrást jelentenek abban az értelemben, hogy elvonják az autóvezetők figyelmét. Mivel elsősorban a szembejövő gépkocsi(k) reflektorára összpontosítanak, nem lehet kizárni, hogy átsiklik a tekintetük a “kivilágítatlan” gyalogosok, kerékpárosok vagy éppen az úttestre került akadályok fölött.
Egy másik tanulmány pedig a folyamatos lámpahasználat környezetszennyező hatását mutatta ki. Becslések szerint az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz – főképpen széndioxid – került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt: más megközelítésben a kötelező kivilágítás megszüntetésével annyival kevesebb mérgező anyag szennyezheti majd a légkört, mint amennyi Burgenland tartomány egész évi gázkibocsátása. Az izzók gyakoribb cseréje pedig átlagosan 50-70 euróval emelte meg a járművek üzemben tartási költségeit.
Az osztrák autó- és motoros klubok első reakcióikban üdvözölték a kormány döntését, akárcsak a közlekedési miniszternek azt a szándékát, hogy vezessék be az állandó hátsó világítást: ez a lámpa egyrészt kisebb erejű fényt bocsátana ki, mint a tompított, így nem lenne vakító hatása, másrészt kevésbé szennyezné a légkört.
Forrás: automenedzser.hu
Közlekedési hírek
2008-tól kötelező a téligumi-használat a “sógoroknál”
2007. december 17. 11:42
Több fontos változást is hoz az új év az osztrák utakon. A módosítások zöme a gépkocsi-tulajdonosokat terheli, összességében január elsejétől drágább lesz az autózás az alpesi országban.
* 1. Téli időjárási viszonyok között 2008-tól kötelező a téligumi-használat. Az intézkedés november 1-jétől április 15-ig lesz érvényben. Téli gumi helyett elfogadják a hóláncot is, amelyet legalább két kerékre – előre vagy hátulra – fel kell szerelni.
* 2. Normális körülmények között megszűnik a napközbeni kötelező tompítottfény-használat, a világítást csak korlátozott látási viszonyok esetén kell bekapcsolni.
* 3. Drágul a matrica. Az éves ára – az infláció mértékét követve – 1,20 euróval 73,80-ra emelkedik. A két hónaposért január elsejétől 22,20 kell majd fizetni, a tíznaposért 7,70 eurót (tíz eurócenttel többet, mint eddig). A motorkerékpárosok éves matricája 29,50 kerül jövőre, a tíznaposé 4,40 euróba.
* 4. A tehergépkocsik úthasználati díja május 1-jén fog emelkedni az inflációnak megfelelő mértékben.
* 5. Csökken viszont a matricavásárlás elmulasztásáért kiróható pénzbírság, méghozzá 400-ról 300 euróra.
* 6. Szigorúbban büntetik a vezetés közbeni telefon- vagy mobilhasználatot: a bírság 25-ről 50 euróra nő.
* 7. Bár még végleges döntés nincs, tervezik a gyorshajtásért kiszabható büntetés súlyosbítását: előreláthatólag 70 eurót kell majd annak fizetnie, aki a megengedett sebességhatárt 1-30 kilométer/órával lépi túl. Kirívó gyorshajtásért a helyszínen elveszik a jogosítványt.
* 8. A kisbuszokban kötelező lesz március 1-jétől minden ülésre biztonsági övet szereltetni.
* 9. Még nem véglegesítették, de fontolgatják az ittas vezetésért kiróható büntetés szigorítását. A megengedett véralkoholszint továbbra is 0,5 ezrelék (mg/ml) marad. Akit háromszor rajtakapnak, hogy 05,-0,8 ezrelék közötti alkoholszinttel ült a volán mögé, bevonják tőle a jogosítványt. Tervezik azonban, hogy jövőre már az első szabálysértésnél megemelik a pénzbírságot, és kötelező szeszesitalfogyasztás-elleni tanfolyamra küldik a vétkes autóst. Ugyancsak a tervek között szerepel, hogy akinek a vérében az alkoholszint meghaladja a 0,8 ezreléket (mg/ml), attól az eddiginél hosszabb időre veszik el a jogosítványt.
Forrás: MTI
A szerkesztőnek az alábbi címen írhatsz: szerkesztoutikalauz.hu