Ha valaki hosszú biciklitúrára indul, jó ha néhány alapvető szabályt megfogad. Az egyik legfontosabb, hogy ne húzzuk ki a rajzszöget a kerékből, ha már egyszer belement. Hisz ez pontosan olyan, mintha kihúznánk a konyhakést a sértett hátából. Rejtő Jenő óta tudjuk, hogy ilyenkor a páciens gyors elvérzésére számíthatunk. Igaz, a bicikli csak leereszt, de pontosan akkor teszi ezt, amikor éppen beszáradt a gumiragasztó a tubusba.
Mi Linzben tapasztaltuk meg egyértelműen – leginkább a közben begyűjtött öt rajzszeg formájában -, hogy a dolgok általában nem úgy működnek, ahogy szeretnénk. Volt időnk bőven a további tanulásra, mert ekkor még csak a tervezett túra harmadánál jártunk.
Két évvel ezelőtt, a Fertő-tó körbe biciklizése után döntöttük el, hogy a hosszabb és nehezebb Duna-parti túrát is megcsináljuk. Európa egyik legszebb és legismertebb biciklis paradicsoma Passauból indul és Bécsen keresztül egészen a szlovák határnál lévő Hainburgig tart. A teljes hossza 400 kilométer.
Sokan egy túrán megteszik az egészet, mások csak kisebb szakaszokon ülnek nyeregben, közben pedig vonattal vagy hajóval folytatják az utat. Vannak különösen kedvelt területek is. Az osztrák Duna-kanyarként is becézett schlögeni részre az érintetlen természet, a táj szépsége vonzza a kirándulókat. A wachaui szakaszt a hasonlóan szép táj mellett a szinte kilométerenként sorakozó középkori műemlékek, a kitűnő bor, a finom őszibarack és persze Bécs közelsége tette az egyik legkedveltebb üdülő régióvá. Mi a Passautól Kremsig tartó 265 kilométeres szakaszt választottuk magunknak, s ráadásként Kremstől a másik parton még visszamentünk Melkig. A választásnál az idő és a pénz volt a legfontosabb szempont.
Naponta általában 50-60 kilométert tekertünk le, ami néhány hetes könnyű edzés után a felpakolt sátrak, matracok, ruhák és élelem ellenére is kényelmes tempónak mondható még a nehezebben mozgóknak is. Indulás előtt több útikönyvet, ingyenes kiadványt átnéztünk, hogy az éppen praktikusabb folyópartot kiválasszuk. De a gondos tervezés ellenére is előfordult, hogy rossz oldalon mentünk. Nem gondoltunk arra, hogy az útikönyvek írói néha előzékenyen elhallgatnak problémákat, nehogy egyik-másik települést kizárják a turistaforgalomból.
Az út nagyobbik része önállóan kiépített aszfaltozott bicikliúton, vagy járművek által alig használt gazdasági utakon vezetett. Többször a közúton is kellett menni, de általában kicsi volt a forgalom, vagy korlátozták a járművek sebességét. Talán az út minőségénél is fontosabb, hogy mindenütt megbízható jelzések vezetik a kirándulókat, és a nagyobb falvakban is ingyenes kiadványok tömegét kínálják az információs irodák. Ha ilyen nincs éppen, akkor a nagy I-betűs tábla alá vízhatlan nylonzsákot akasztanak, amelyből mindenki szabadon vehet magának a környéket bemutató füzeteket, térképeket.
Bármelyik irányból megyünk, kellő időben mindig útba esik egy kemping, ahol még a legutoljára érkező biciklisnek is szorítanak helyet. Legtöbben sátrakat visznek magukkal – ahogy mi is tettük – de van aki csak egy leterített fóliára fekszik a szabad ég alatt hálózsákjában. Pedig itt nem ritka az eső. Miközben a Balaton mellett kiszáradt minden július végén, a Duna mellett egymást érték a hatalmas zivatarok. Szerencsére legtöbb éjszaka jött, így csak attól kellett tartanunk, hogy a szél vagy a víz sátorral együtt elvisz bennünket.
A túrát sokan sportból, az erőpróba miatt csinálják, mások kicsit ráérősebben csodálják a középkorból és az újkorból fennmaradt építészeti, művészeti emlékeket. A 30 ezer éves “Vénusz” szobráról nevessé vált Willendorfot, a dürnsteini várat, ahol Oroszlánszívű Richárd raboskodott, a hozzánk is sok szerzetest küldő hatalmas melki apátságot, Passaut, a keresztény kultúra egyik európai központját, vagy éppen Felső-Ausztria fővárosát, a jellegzetes süteményéről is ismert Linz-t, ahol ott jártunkkor éppen bohócok, akrobaták, bűvészek, zsonglőrök szórakoztatták a hatalmas tömeget minden ház előtt egy nemzetközi utcaművészeti fesztiválon.
Útközben főleg fiatal nyugdíjasokkal, gyerekekkel együtt bicikliző szülőkkel találkoztunk, de nem volt ritka az unokájával együtt kerekező hetven feletti nagypapa, sőt egyszer még egy apáca is megelőzött bennünket.
A Duna menti bicikli utakról talán csak a 20 év körüli osztrák fiatalok hiányoznak. Ők valószínűleg inkább a nehezebb alpesi terepeket kedvelik. Kicsit pótolják őket a magyar diákok, akik hasonló itthoni lehetőség híján Ausztriában hódolnak a biciklizés szenvedélyének.
A részletesebb útinapló – nem szerkesztett gondolatok, adatok – majd egyszer talán lesz időm a befejezésre
A tervezettnél később, reggel 8 óra után indultunk Vázsonyból 1998. július 22-én. Az autó nagyon megérezte a szelet a csomagtartón lévő biciklik miatt. s persze benn voltunk mi is – két felnőtt, egy 13 és egy 15 éves fiúgyermek.
Sopronban tankoltunk, majd Passau közelében. Az eredeti tervünk az volt, hogy Melkben hagyjuk az autót, s onnan vonattal megyünk Passauba. Mivel az útiköltség mintegy 25 ezer forint lett volna, autóval mentünk Passauig, hogy én egyedül visszahozzam az autót, és vonattal ismét elmenjek Passauba. (A részletes árlista a napló végén).
12.30 kor érkeztünk Passauba. Sajnos túlságosan sokáig, ráadásul eredménytelenül kerestünk kempinget, így végül jobb híján leraktam a családot a vasútállomás előtt csomagostul, biciklistől.
Mielőtt eljöttem volna Passauból felfedeztem a vasútállomás főbejáratán kilépve balra kb 150 méterre egy Tourinform irodát az utca másik oldalán. Nagyon sok ingyenes ismertető és térkép a bicikliutakról, Bajorországról és Ausztria szomszédos vidékeiről is.
Itt tudtam meg, hogy nem messze onnan – az Ilz folyó torkolatától egy ugrásnyira – van egy viszonylag olcsó kemping, amit kimondottan a bicikliseknek nyitottak.
A késés miatt csak Ybbsig tudtam visszavinni a kocsit a megfelelő vonat indulása előtt.
A család a várakozás közben felváltva bejárta az állomás környékét. Én másnap délelőtt néztem meg Passaut – amennyire lehetett. Nagyon szép hely. Jó ízléssel keverednek a modern épületek, a földbe épített parkolók, a hatalmas felüljáró a középkori városrésszel – s mindezt megszépíti a Duna az uszályokkal, a többszintes sétahajókkal.
Passauban az Ilz és az Inn találkozik össze a Dunával. A folyó mellett haladva a déli oldalon már Ausztria van, de a másik parton még körülbelül 25 kilométeren át Németországban vagyunk.
2. nap
Másnap reggel bementünk vásárolni a városba a sátorbontás előtt. Kicsit még tapasztalatlanok voltunk. Majdnem dél volt, amikor elindultunk – egy nap kellett volna legalább Passauhoz.
Előtte találkoztunk a kárpátaljai származású Fischer Józseffel, aki amerikai csoporttal hajókiránduláson volt Magyarországon – Budapest, Visegrád, Kalocsa – hatvan éve él Amerikában.
A bal parton indultunk Ausztria felé. A kemping után átmentünk az Ilz hidján és pillanatok alatt kiértünk a városból. Bal kéz felől hegy, a másikon a Duna, ami kb 100-150 méter széles. Először egy széles járdán, majd a 388-as főút szélén vezető kerékpársávon, később önálló kerékpárúton vitt az utunk. Az autók zaja kicsit zavaró volt, de elviseltük. Ekkor azt hittük, hogy a másik oldal jobb. Délután a túlsó oldalon mindenképpen több lehet az árnyék.
Útközben inkább idősebbekkel találkoztunk. Az egész út alatt végig kísért bennünket a jól működő mezőgazdaságot jellemző trágyaszag.
4 kilométer után egy elágazó és egy gyár
4,5 kilométerre egy vasúti híd és parkoló – tábla: Linz-Obernzell Douna Radweg
5 kilométernél van a thyrnaui elágazó – innen kicsit már kevesebb az autó
11,5 km Erlau – fogadó és más kocsmák – a járdán vezet a bicikliút – itt találkozik az Erlau folyó a Dunával
15,5 kilométer – obernzelli szennyvíztisztító üzem
16 kilométer – Duna Sportcentrum – csónakkikötő, teniszpályák, kápolna, és valamilyen sátorhelyek is vannak.
16,5 kilométernél Penny Market – kellemesen hűtött vásárlótér, olcsó árak (lásd később)
A falu végén van egy benzinkút, ahol egy kis levegőt tehettek a kerekekbe. (Kemény gumival sokkal könnyebb tekerni.)
17 kilométernél leértünk a hajóvontató útra az egyik utcában – egy murvás ösvény
a kompkikötő után ki van írva, hogy 2 kilométerre Kolbachmühle – kemping, gasthof
Szerencsére a 388-as itt észak-keletnek fordult, végre csend lett.
Innen végül is nem a gyalogösvényen, hanem a mellette menő kis forgalmú közúton mentünk tovább a jochensteini erőműig – a kocsiknak 60 km-es korlátozás
mindkét oldalon fenn a hegytetőn kastélyok, várak
19 km Colhas Mühle kemping – ivóvíz nem volt eddig
24 kilométernél erőmű, előtte egy csónakház, ahol halat lehet venni – az erőműhöz nem az első úton kell bemenni!
(132 kw-os, éves kapacitás 85 millió kwh, szuper tiszta wc, mosdó, minden szükséges tartozékkal és ingyen)
A hajózsilip
A jochensteini erőműben senki. Az erőmű két oldalán több mint 10 méter a víz szintje közötti különbség. A hajókat nagy zsilipkamrákkal emelik, illetve süllyesztik a másik oldal szintjére. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a sátrakkal, kajával megrakott bicikliket fel kell cipelni három emelet magasságba egy lépcsőn. Könnyítésül egy lemezszegélyt erősítettek a képcső szélére, hogy gurítani lehessen a bicikliket. A igazán nehéz a leengedés.
Hosszú gondolkodás után úgy határoztunk, hogy átmegyünk. talán jobb lett volna, ha maradunk – nem a lépcsőzés, hanem túlsó part miatt – és az engelhartszelli komppal vagy a wesenuferi hídon megyünk át. De legjobban talán akkor tettünk volna, ha schlögeni kompig elbiciklizünk a bal parton, mert akkor kihagyjuk a jobboldalon lévő fárasztó és veszélyes közúti biciklizést. (S végül azt is megtehettük volna, hogy Passauból a jobb parton indulunk, majd az erőműnél átmegyünk a baloldalra, és Shclögenig ott maradunk. Nézzétek meg, melyik a jobb megoldás!)
Az osztrák oldalon van egy kétszintes kiállítóterem minden őrzés nélkül – valószínűleg kamera van. Ha belép valaki, akkor automatikusan megindul a számítógépes program, amely a víz védelmét és a Dunát mutatja be. Nem láttunk egy élő embert sem. Itt találtunk ivóvizet is. Jó volt.
27 km-nél vagyunk
Innen a part mellett mentünk tovább egy aszfaltozott úton, amely a bicikliseknek és gyalogosoknak egyaránt szólt
30 km
Az erőműtől nem messze “Szabadstrand kemping”, úszómedence – itt feljön az utunk a közútra – Engelhartzell – vásároltunk.
Innen a kolostort megkerülve egy csendes úton lehet tovább menni, de nem sokkal később főút és nagy emelkedő. A tetején vendéglő. Nem messze pihenő asztallal, szeméttartóval.
Lejtő Oberannaig – ahol mustot, snapszot és szobát hirdetnek. A falu után újabb emelkedő – már nem annyira húzós. A tetőn pihenő asztallal és szeméttartóval, vécével – jobb mint az előző,
Wesenufer – kemping és információs hely- a túlsó partról jövő híd alatt átmenve a 130-as főúton haladtunk tovább. A jelzőtáblák teljesen feleslegesen beirányítottak bennünket a faluba. Annyira nem különleges hely, hogy érdemes lenne kerülni illetve plusz dombot járni. Ráadásul a láncom is leesett.
Wesenuffer után nem messze kemping.
Újabb emelkedő kb 4-5 km hosszon, majd egy kikötő, itt letértünk Schlögen felé.
Schlögentől még 4 km a nagyon csendes Innzell. Kellemes út vezet addig közvetlenül a part mellett – ez a Duna egyik legszebb szakasza – kétszer visszafordul a folyó – igazi Dunakanyar
50 km-re Passautól a Szent Miklóshoz címzett fogadó- előtte kemping – magyarokkal is találkoztunk – lakókocsik, sátrak
A schlögeni kempingnél kellemesebb, romantikusabb. Nekünk majdnem túlságosan is romantikusra sikerült, mert egy hatalmas vihar el akarta vinni a sátrainkat.
Egyébként egy éjszaka kivételével mindig esett az eső. Napközben általában kiderült, sőt délutánonként egészen kánikula volt. A sátraink jól bírták. No, meg mi is, de volt akinek eltűntek a merevítő rúdjai.
3. nap
Innzelltől két kilométerre az egyik kanyarban van egy tábla, rajta Paradicsom felirat alatt nyíl mutat a túlsó partra egy szép házhoz – nyomja meg a csengőt, szól a felhívás, és átvisszük. Az is ki van írva, hogy éppen szabad a gazda
5,3 km Köbling – wc, telefon, étterem, kompkikötő
6,4 km pad, szépkilátó
6,7 km vízcsap és pad
7,9 egy ház mellett sátor
13,8 holtágak pecásokkal
14,2 kőből összerakott székek, asztalok – pihenőhely -hattyúk, vadkacsák – közben a szemeteskocsi
15,2 biciklis komp – Kaiserhof – nagy kempinggel
20,3 – sportközpont
21,3 aschachi erőmű
21,7 információs iroda sok-sok anyaggal felső Ausztriáról
22,7 Assach tábla – több bicikli szerviz a településen – a főúton megyünk tovább – középkori kikötő utca
24,5 km Spar áruház –
a híd alatt át, majd bicikli út
27 – parkoló, kolbászsütő, padok
29 km éttermek, csónakkikötő – halászlé 40 ats
30-nál sorompó – csak biciklisek mehetnek tovább – itt közben kiszélesedett a Duna mert kiértünk a síkságra
32 km asztalok, padok
40 km Ottesheim-willhering erőmű –
Ottesheim
41 km – kis kavarodás az elágazókban, de nem tévedtünk el. (kemping az út mellett)
43 Uffer
45 km Wilhering után a főúton kellett menni egészen Linzig – nagy forgalom mellett- ez volt a második tévedésünk!
A Schlögentől Aschachig, sőt az Ottesheimi erőműig (Wilhering előtt) nagyon kellemes az út. De legkésőbb a wilheringi kompon át kell menni Ottesheimbe, mert a jobb parton csak egy nagyon zajos főúton lehet Linzig haladni.
51 km Linz eleje – pékség, de zárva
A fő téren találtunk többet is. Ivóvíz is van a tartományi parlament tornya előtti téren
A városban éppen nemzetközi utcaművészeti fesztivál volt – artisták, zsonglőrök, zenészek, bűvészek méterenként és hatalmas tömeg.
A Duna másik oldalán találtunk kempinget a Pleschinger See mellett (Pleschinger település mellett) – 5 kilométerre a belvárosi hídtól – a kemping közvetlenül a töltésen futó bicikliút alatt van – egy gyönyörű kis tó mellett, amelyben szabadon lehet fürödni.
A fél focipályányi kemping – egy kis drótketrec, de kellemes – kimondottan a sátras, bicikliseknek van. Új szerű vizesblokkjában külön tantuszért jön csak a meleg víz a zuhanyzón. – persze itt is esett éjjel az eső – A lengyel szomszédaink, akik sátor nélkül voltak, gyorsan behúzódtak a wc előterébe hálózsákjaikkal és fóliáikkal.
4. nap
Indulás előtt kiderült, hogy mindegyik bicikli első kerekében van egy, illetve kettő rajzszög – összesen öt. Egy osztrák biciklis szerint “biciklis szabotázs” történt. Vannak olyanok, akik utálják a bicikliseket, s ezért csinálnak ilyet. Egy éve neki is több defektje volt.
Itt derült ki, hogy az autósok ritkán hordanak pumpát magukkal – vagy csak smucig dögök. Pedig kellett volna, mert nálunk némelyik kerék ilyennel működik, s az ehhez való tömlőnk illetve a pumpa nem volt igazán jó.
Egyik rajzszöget kihúztam, azonnal le is eresztett a gumi. Egy másik rajzszög magától veszett el egy nappal később – az a kerék is leeresztett. Végül egy harmadik már itthon esett ki.
Tanulság: hagyjuk a rajzszöget a gumiban, akkor nem vérzik el a beteg (Rejtő Jenő)
A kempingtől a város felé vezető út mellett – vissza a gumis boltba – kb 4 km-re van egy nagy parkoló és információs központ. A mellette elvezető út harmadik vagy negyedik jobb oldali elágazójában van egy biciklis bolt mindenféle alkatrésszel – A Leonfeldner str és a Freistadter strasse kereszteződésében.
(TIPTOP ragasztó 39 ats, belső 80 ats 10 db zsemle csomagolva egy Billában 9,9 ats, 1/2 kg toast kenyér szeletelve 6,90, 1kg barna kenyér 23 ats)
Találkoztunk egy gyors apácával, aki 25-30 kilométeres sebességgel tekert több kilométeren át
Megragasztottuk a lyukas belsőt, de nem tudtuk megfelelően felfújni, ezért újat raktunk be.
Linzet mindenképpen a baloldalon kell elhagyni, mert jobbról egy hatalmas ipartelep húzódik.
Az út több kisebb település közútján vezet végig, de elviselhető. A várostól 6-7 kilométer hosszan kelet felé széles parkosított sáv a Duna mellett- nagyon sokan futnak, korcsolyáznak az aszfaltozott utakon
Erre a napra végül csak egy rövid szakaszt terveztünk, mert a bicikli szerelés miatt csak fél kettőkor tudtunk indulni – s persze az idegeink
1 km halsütöde
2,1 km kicsit eltávolodtunk a parttól – az út nem a töltésen vezetett tovább – közben megerősödött keleti szél
4 km-nél két híd megy át a Duna, illetve a bicikli út felett, itt találkoztunk újra az apácával, aki kísérőjével jött visszafelé
4,9 km visszamentünk a töltésre
(a bicikli első kerekét nem szabad megterhelni nagyon, mert nehezebben kormányozható, labilis és nagyon fárasztó)
5,4 elágazó, tábla mutat egy kilométerre valamilyen pihenő, vendéglátó központot
7,9 km ki kell kerülni a motoryacht club styreg-et
11,5 km, az erőmű előtt nem sokkal van egy sátras, árnyas hely padokkal, szemetessel, ivóvízzel –
11,7 km elágazik az út balra Abwinden illetve Mauthausen felé – ha egyenesen mennénk tovább, akkor az erőműn keresztül át lehet menni a másik oldalra
12,1 km-nél beértünk Abwindenbe – kis forgalmú közutak váltják egymást rövid bicikliút szakaszokkal – ezen a részen több kilométerre eltávolodtunk a parttól
14 km után pihenőhely padokkal, térképpel
14,9 km st Georgen előtt egy forgalmasabb közútra fordultunk rá.
Ha valaki rövidíteni akar, akkor már Abwinden előtt rá kell fordulni a közvetlenül Mauthausenbe vezető közútra, s mintegy 5-6 kilométer után visszamehet a bicikliútra
18 km-nél balról élelmiszerbolt
18,9 km elértük Mauthausen szélét (a települések elején van egy templomot jelző tábla, és ki van írva, hogy mikor tartanak szertartást – ahol nincs információs iroda, ott a települések bejáratánál, fontosabb részein egy oszlopra nagy nylon zsákot akasztanak, amiben információs füzetek vannak.)
21 km Mauthausen belváros előtt a parton nagy parkoló – ivóvízzel, asztalokkal, padokkal
Nagyon szép hely, de hát úgy is meglátjátok.
Mauthausen után a Duna és a főút között önálló bicikliút
23 km a városból kifelé haladva a híd előtt nagy bevásárló központ Billával és más boltokkal, McDonaldssal
24,1 km a város legvégén nagy Spar áruház, ami szombaton délután is nyitva van
24,4 – letérünk a töltésről a tábláknak megfelelően és kisebb településeken haladunk át kis forgalmú közúton – egy gazda trágyalével öntözi a földet. Albern nevű település
Greinig el akartunk menni, mert a következő kemping nagyon közelinek tűnt
Az Aist folyó keresztezésénél egy ideig a közút mellett halad a bicikliút de aztán újra eltér tőle –
28,1 szuper Au Dunau kemping – lakókocsik, sátrak, a zuhany elvileg 10 ats lenne, de a lakókocsis részen ingyen is jön – a gondnok figyelmeztetett a lehetőségre – eddig a legolcsóbb – 174 ats adóval együtt – A bicikli út közvetlenül a recepció mellett halad el, másik oldalon szuper játszótér – a rajzszögek továbbra is jól zárnak
A kemping közepén egy kedves kis tó, a másik oldalon a Duna öblében vitorlástelep – nagyon tiszta minden – tűzrakóhely a szabadban és féltető alatt, nagyon jó mosogató
éjjel persze megint esett az eső
5. nap
11,08 kor indultunk másnap. Ekkor 97,8 kilométert jelzet az összesített + 50 km előtte, tehát 147,8 km-re voltunk Passautól – a kempingél magyarul is ki van írva, hogy viszontlátásra.
Grein: 29 kilométer – ez van kiírva
Esténként a nyeregre valami zacskót kell húzni. mert például barna bőrnyeregnél nem igazán előnyös, ha nadrágunkkal szárítjuk meg a nedves nyerget – le lehet fóliázni pld folpackkal – persze reggel le kell venni, mert kipállik, illetve be.
4,1 km visszatérünk a töltésre egy kis panorámás pihenőhelynél – székek padok
4,7 elágazó Perg felé
12,2 km-nél értünk a Mitterkirchen-Wallsee erőmű zsilipcsatorna bejáratához – asztal, pad –
13,1 Biciklis Állomás – Fahradstation – információs épület, több fa és fémszerkezetes árnyékvető sátor, ivóvíz, két konténer wc papírral, térkép – Újabb bicikliszerelés, mert Zoltán elvesztette az egyik rajzszöget, mire a kerék persze leresztett.
Az erőmű után kis forgalmú közúton folytatódott az út
14,2 km Hütting
15 km a baloldalon Imbis oázis nevű büfé sok biciklissel
15,4 Mitterkirchen – közben eltávolodtunk a folyótól és a szembe szél jelentősen megerősödött.
15,7 nél kiépített bicikliút
16,8 km vissza a főútra
17,7 megint elhagytuk a főutat
A főúton nem nagyon volt forgalom – vasárnap lévén
19,2 km Mettensdorf – az Őrségre emlékeztet a táj – kis dombokkal, szétszórt házakkal
20,6 km Pitzing
21,4 km Eizendorf – itt visszakanyarodunk a folyó felé – az út
23 km elértünk a partra – az út hosszan ártéri erdőn vezet keresztül
26,6 km híd, majd Dornbachoz értünk – itt lett vége az árnyas erdőnek – innen a főút mellett mentünk tovább, csak néha kanyarodtunk
31 km greini híd – itt kellett volna átmennünk – ha több eszünk van
31,1 km kettéágazik a bicikli út az egyik le megy közvetlenül a partra, ahol a kővel megerősíett meredek rézsű mellett alig másfél méteres sáv van az útnak, alattunk jobbról a Duna. jobb leszállni, ha szembe is jön valaki, mert könnyen a vízbe eshetünk. Szerencsére csak néhány száz méter
Utólag úgy tűnik, hogy praktikusabb lett volna, ha átmegyünk a jobb partra. De Greinnél (illetve az előtte lévő hídon mindenképpen tanácsos lett volna, mert a bal parton Greintől a nagyon forgalmas 3-as út mellett, illetve az úton kell haladni Ybbsig. Egyszerűen elviselhetetlen. Ráadásul egyes táblákkal félrevezetik az embert. A valóságosnál rövidebbnek állítják be a nehéz szakaszt.
32,5 Grein – yacht kikötő, sportcentrum
fél kilométerre innen az óváros közepe – információs iroda zárva, ivókút a presszó előtt – legalább a régi város néhány partközeli utcáját érdemes megnézni
33,5 km a város végén folytatjuk az utat a 3-as főúton
33,9 km az út mindkét oldalán kerékpársáv
36 km pad asztal és szép kilátás, s megszűnt az út menti kerékpársáv – “szemben” nagyon szép Szt. Nikola vára
36,7 Szt. Nikola
vágyakozva néztük a túlsó parton az árnyékos kerékpárúton kerekezőket.
40,1 km Sarmingstein
40,5 km egy kis tér baloldalon buszmegállóval. Az egyik fa alatt alig észrevehetően ivókút
43.9 km Hirschenau
44,4 km egy telefonfülkénél alig látható nyíl jelezte, hogy bicikliút jobbra lent – három helyen kis patakmedren kellett átkelni – törhet a bicikli, ha gyorsan átugratunk – egyik hétvégi ház kertjében egy korosodó nő napozott meztelenül a kertben – a feneke felénk. Nem volt éppen felemelő – tudom, nem kellett volna odanézni
45,9 km vissza a főút mellé
47,8 ismét a főútra
49,3 km – Weinsnél – áthúzótt tábla arról, hogy biciklivel tilos behajtani – nem volt más lehetőség
52 km híd
Perseburg- Ybbs-i hid feljárójánál találkoztunk Balázzsal és Eszterrel, akik Hegyeshalomtól tettek egy kört
60,5 km Ybbs-i vasútállomás – Innen autóval mentünk Emmersdorfba – a Melkkel szemben lévő település – nagyon kellemes kemping, és olcsó – A meleg zuhanyért fizetni kell, de nagyon jó ingyenes lábmosó van meleg vízzel
az első éjjel, hogy nem volt eső
6 nap
indulás a kempingből
0,4 km melki híd
1,4 Schallemersdorf
1,5 benzinkút után az út másik oldalára kell átmenni – bár forgalmas főút mellett haladtunk, viszonylag elviselhető volt a zaj, mert a lakott területek miatt nem gyorsultak fel az autók
3,0 Grimsing elején elkanyarodunk a főúttól a falu felé – véget ér a kerékpárút és az egyik utcában megyünk tovább, majd a falu után bicikliút
nyugdíjas csoport – a gépeket utánfutóval hozzák utánuk
7,8 Aggsbach Markt – nagyon szép házak –
8,3 tejautomata 10 ats 1 liter tej, mellette dobozos kóla 15 atsért
Tejautomata
8,7 km vissza a főút mellé átellenben az aggsteini várrom
10,6 km elszakadt a lánc a biciklimen – Groisbachban – az első szervizt Spitzben ígérték – bevált
11,5 Willendorf – a család barackot vett az egyik kertben, ahol nem éppen barátságosan fogadták őket – 1 kg 25 ats – itt találták a Vénusz szobrot – az olcsóbb lett volna
az út mindkét oldalán gyönyörű szőlők és barackosok
13,5 Scwallenbach – késő-gótikus templom
16 Spitz – egykori bajor sziget – ma jelentős idegenforgalmi település – rengeteg panzió, kocsma
16,8 kovácsműhely az utca jobb oldalán – ingyen megcsinálta egy fiatalember a láncot – azóta már vettünk célszerszámot 700 forintért.
17,5 Extra Machenfrisch nevű bolt, amelynek falán, kicsit eldugva ivókút működik – az információs iroda felé, ami zárva volt
Spaar áruház
18 km-nél elhagytuk a falut
19,4 km St Michaeli templom a 10. századból – 7 bádog nyúlal a tetején
20,8 Wachaui Wösendorf
21,8 Joching
22,00 bicikliszerelő műhely
23,1 Weisenkirchen
23,7 veszélyes elágazó – becsapós balra kell menni a vasút felé – fenn az óvárosban Adeg bolt és erődtemplom az évezred elejéről, reneszánsz udvarház
a parton egy borház végében szabadon használható wc – a kompkikötő után
23.9 gumijavító
29 beértünk Dürnsteinbe -. az utolsó néhány kilométer nagyon rossz volt a hangos forgalom miatt – 3as út – ez az egyik legszebb település a parton – a középkor egy az egyben
29,4 gyönyörű kilátás a Dunakanyarra
30,1 a település másik végén tölgyfa alatt pad
30,6 újabb pad fenyőfa alatt
szőlők között megy az út
34,3 Förtshof
34,9 a steini híd
35,3 biciklibolt és szerviz
Kremsben a parti főút mellett megyünk végig
36,3 nál kemping jelzés
aztán egy kicsit eltévelyegtünk a városban – no, meg soppingoltunk egy Sparban
40 – felértünk a hídra. Először a főutat, majd a Dunát kereszteztük rajta – itt már egészen komoly a folyó
Kremstől a jobb parton indultunk vissza Melkbe –
264 kilométer volt eddig az út
000 – a híd déli végén, ahol jobbra kanyarodtunk, újra indítottam az órát
0,5 elágazó – de maradunk az úton (Ne tévesszen meg senkit, hogy a táblára Tulln van írva.)
1,2 egy jobb, majd egy bal forduló
1,3 átmentünk a főút alatt – a Dunától távolodva – és egy töltés mellett húzódó úton mentünk Palt felé. (A töltés jobbkézről esett)
2,2 a palti sportcentrumhoz értünk.
2,4 Palt kezdeténél éles kanyar jobbra, átmentünk egy hídon a Halter patak felett
2,5 -nél majdnem egyenesen mentünk tovább az aszfalt jelzések szerint, de észrevettük, hogy a tábla szerint jobbra kell fordulnunk Mautern felé – a töltés, tehát a patak másik oldalán mentünk vissza 300 métert
2,8 balra kell fordulni
3,5 kereszteztük a vasutat
4,4 beértünk Mauternbe
Mauternben hatalmas vihar kapott el bennünket – szerencsére a városháza kapuzata alatt volt hely. Igaz, majdnem halálra rémültünk a fejünk felett megszólaló sziréna miatt, amivel a tűzoltókat riasztották
8,1-ig mezőgazdasági és bicikliutak, belterületek, innentől közút
11,5 Rossatz
12,4 Rossatz – kemping
Nehezen kaptunk helyet a Rossatzi kempingben, de rettenetesen olcsó volt – 117 ats – a meleg zuhany itt is zsetonos, 10 perc 12 ats – az ingyenes meleg víz fali vízmelegítőkből jön – kicsit nehéz eltalálni a hőmérsékletet. Egyébként elviselhető a vizesblokk, ami egy kocsma toldaléka egyébként.
Gyönyörű a kilátás a túlsó parton lévő Dürnsteinre, amelynek várában Oroszlánszívű Richárd raboskodott – közvetlenül a vízparton sátoroztunk – persze éjjel volt eső megint
7. nap
Reggel az indulás előtt ismét nulláztam az órát.
A Dunától kicsit eltávolodva bicikliúton haladtunk tovább – közben ismét nagy vihar közeledett. Szerencsére itt közel vannak egymáshoz a települések, így bátran mentünk tovább – legtöbb helyen van valamilyen buszmegálló, vagy más kalyiba, ahová az eső elől el lehet bújni.
Rührsdorf,
3,7 St. Lorenz – buszmegálló bódé
eddig jórészt önálló bicikliúton haladtunk, ami hol a szőlők, gyümölcsösök között, hol az út mellett ment.
5,5 Unterkienstock – szemben Weissenkirchen
5,8 – jobbról valamilyen üzem, amelynek nyitott tetői jó védelmet adhatnak az eső ellen.
6,6 Oberkienstock – néhány ház – kompkikötővel – szemben Wösendorf, nagyon szép teraszos szőlők
8,3 Pammer
9,2 pad és asztal – továbbra is a parti bicikliút
9,3 Mitterarnsdorf
9,7 Hofarnsdorf –
10,2 padok, asztalok, szép kilátás Spiztre
10,5 kompkikötő Spitz felé – autókat is szállít
11,6 büfé, a parton pad és asztal
14 elfogyott a bicikliút – innen a 33-as főúton haladunk tovább
16,2 Aggstein
16,4 aggsteini kompkikötő
17,4 balról kocsma kerthelyiséggel és nagy parkolóval
18,1 benzinkút
19 Aggsbach-Dorf
19,1 Adeg bolt
19,2 elágazó a karthausi kolostorhoz (1,5 km)
22,3 emelkedő – az első 500 méter nagyon húzós, utána még majd egy kilométeren megy felfelé.
22,8 parkoló pad nélkül
24,1-nél jobbra elhagyjuk a főutat, egy nagy lejtőn leszáguldunk Schönbühelbe. A faluban van egy nagy kanyar, nem árt időben fékezni
24,8-nál vissza a főútra – ha nincs külön ok, érdemes kihagyni a falut
24,9 buszmegálló eső ellen
25,1 jobbra kemping
25,4 jobbra elhagytuk a főutat, a víz mellett széles kerékpárúton tovább
27,4 a bicikliút ismét a főút mellett
27,6 kereszteztük a Pielach folyót
27,7 elértük a hidat – előtte balra átmentünk az úton
27,9 jobbra fordultunk és lépcsőn felvittük(!) a bicikliket a hídfőre – vaslemez segíti a tolást
A hídon át Emmersdorf felé hatalmas szél volt – szerencsére nem jött szembe senki, így nyugodtan mehettünk.
302 kilométer volt kb az összesen megtett út
Melkbe már autóval mentünk át, ahol megnéztük az apátságot. Szerencsére a pénztárt sikeresen elkerültük.
A kolostor jelentős területe ingyen látogatható
A wachaui részen – Melk és Krems között – a balpart sokkal látványosabb, változatosabb, de a bicikliúttal sokszor együtt futó zajos főút miatt fárasztóbb. A jobb parton kevesebb az érdekes település, de kellemesebb maga a biciklizés.
Ha csak egyszer jártok arra, akkor inkább a bal partot válasszátok.
Információs anyagot majdnem minden faluban kaptok.
gyümölcsöt nem nagyon érdemes venni a kertekben, gyümölcsösökben, mert a boltban általában olcsóbb
Nagyon fontos, hogy kajával jól tervezzetek, ha nem vagytok milliomosok. Mi fejenként fél kilogram téliszalámit (Pick) vittünk – olcsóbb helyen 8-900 forint per fő. Persze nektek talán több is kell. Az ára nagyon kevés, hisz Ausztriában ennyi pénzért húsz zsemlét adnak vagy két kilogramm kenyeret.
Ne vegyetek szeletelt szalámit, mert szétfolyik. Inkább mindennap szeljetek belőle. A meleg így nem árt neki.
A szalámin kivűl vigyetek kockasajtot – elvileg 15 fokig bírja, de 25-30 sem ártott meg neki. (vaj, margarin helyett is jó)
Mi vittünk egy gázfőzőt két újratölthető palackkal (Ha jól tudom fél kilogramm megy beléjük) és sok zacskós levest, különböző olaszos tésztákat.
Egyszer ettünk paprikás krumplit – mert azt hittük olcsó – ez került a legtöbbe. Jó ha visztek fejenként 30-50 dkg savanyúcukrot, vagy vesztek az obernzelli Penny Marketben.
Italnak pluszt vittünk – általában találtunk hozzá vizet. Ha nem visztek, Németországban olcsóbb, mint itthon. (A Pick szalamit is megvehetitek ott – igaz kétszerese a hazai árnak, de még mindig sokkal olcsóbb, mint az osztrák kaja.)
A legfontosabb a belsőgumi és a ragasztó.
Indulás előtt kísérletként még itthon rakjátok fel a csomagokat a biciklire. Az sem árt, ha mentek néhány kört vele, mert kiderül, hogy mit kell másképp csinálni. Az első kereket semmi esetre se terheljétek meg nagyon, mert fárasztó lesz kormányozni. Fontos, hogy a csomagok súlypontja a lehető legalacsonyabban legyen.
Vigyázni kell a támasztó beállítására, mert nagy súllyal, süppedős talajon még nehezebb letámasztani.
Ha nem akartok mindig libasorban biciklizni, akkor szereljetek fel jó minőségű visszapillantó tükröket, hogy időben észre vegyétek az előzni akarókat.
Nagyon praktikus, ha valamilyen könnyű vízhatlan huzatot raktok menet közben a csomagokra, mert akkor eső esetén sem kell vizes sátorban hálózsákban aludni.
A keményre fújt gumikkal sokkal könnyebb haladni. A nagyon bordázott külső megnehezíti a tekerést, a teljesen sima versenygumi pedig könnyebben megsérül
Az utak többsége szilárburkolattal van, a néhány zúzalékos szakaszon is nyugodtan közlekedhetünk bármilyen géppel.
Az út általában vízszintes. A néhány nagyobb emelkedőnél nyugodtan le lehet szállni.
A töltésre fölmenő bicikliútnál akár olyan emelkedő is lehet 10-20 méteres szakaszon, mintha lépcsőre mennénk. A nagy súly miatt nagyon kell vigyázni a sebességváltásnál. Érdemes esetleg kis láncszerelő szerszámot vinni – hasonló mint egy satu, amelynek állítható tengelyével ki lehet nyomni a láncszemet tartó csapszeget.
Van aki utánfutót is használ a biciklihez
0-80 évig mindenki biciklizik – háton, csomagtartóban vitt gyerekek, fiatal és idősebb nyugdíjasok
Talán a 18-25 és a 45-55 körüli korosztály hiányzik egy kicsit. Igaz, az ifjakat pótolják a magyarok. Párosával, 20-30 fős csoportokban egyaránt lehet találkozni velük
Ennyi talán elég lesz.
Árak és egyebek
(A németországi árak márkában, az osztrákok schillingben)
Személyvonat II. osztály Ybbs- Passau (190 km) 270 ATS
Kerékpár szállítás 1 nap 40 ats, 1 hét 90 ats
Kerékpár kölcsönzés a vasútnál
Citybike félnap 120,00
1 nap 150,00
1 hét 670,00
Mountenbike félnap 160,00
1 nap 200,00
1 hét 900,00
Családnak 1 nap 400,00
1 hét 1800,00
(2 citybike és a 15 év alatti gyerekeknek a szükséges gyerekkerékpár)
10 fős csoportnál 10 százalék kedvezmény
Hajó
Melk-Krems 190,00 – retur 260,00
Melk-Spitz vagy Spitz-Krems 100,00 – retur 140,00
11 és 15 év között félárú, 10 év alatt ingyen
bicikli 20,00
Linz-Melk felnőtt 70 ats, bicikli 30 ats
Komp (Engelhatrszell, Schlögen, Pumberger, Kobling-Obermühl, Knogler Untermühl, Mauthausen-Enns)
Felnőtt egy út 15-25 ats – biciklivel 25-30
Gyerek (6-15) 10-15 ats – 15
májustól szeptember végéig – csengővel lehet hívni a kompot
Campingplatz Passau (a vár keleti oldala alatt, az Ilz torkolatában lévő szabadstrand után – észak-keleti városrész)
2 felnőtt, 2 gyerek, 2 sátor (1 éj) 32 DM
(a szolgáltatások az árban vannak)
Innzell kemping (Gasthof Stein)
2 felnőtt, 2 gyerek, 2 sátor (1 éj) 240,00
jó mosdó, mosogató , ingyen van a melegvíz
Linz – Pleschinger See mellett – a város észak-keleti szélén a Duna balpartján – kicsi, zsufolt
Felnőtt 50,00
Gyerek (6-15 év) 40,00
Két személyes sátorhely 40,00
(A meleg vízes zuhany 5 percre 10 ats)
(A Duna jobb partján, a dél-keleti városrészben, a bécsi út mellett van egy nagy kemping a Pichlingersee-nél. Ez sokkal nagyobb, de nem esik igazán útba.)
Mauthausen végén érdemes vásárolni a bicikliút mellett lévő Sparban. S a nem messze lévő Auban egy jót lehet pihenni a kempingben. Ha már nincs recepció, fizessetek reggel.
Camping Au a. d. Donau – nagyon szép környezet, kellemes
Felnőtt 30,00
Gyerek (6-15 év) 20,00
Két személyes sátorhely 25,00
Ortstaxe (1 felnőtt) 5,00
Regionaltaxe (1 felnőtt) 2,00
(A meleg vizes zuhany elvileg 10 ats, de a lakókocsis oldalon ingyenes)
Campingplatz Emmersdorf – olcsó
Felnőtt 30,00
Gyerek (6-15 év) 15,00
Két személyes sátorhely 25,00
Orts u regionaltaxe (1 felnőtt) 10,50
(A meleg vizes zuhany 10 ats – 5 perc-, de a melegvizes mosdó, és a lábmosó! ingyenes
Campingplatz Rossatz in der Wachau – szép kilátás éjjel Dürsteinre, nagyon olcsó, romantikus
Felnőtt 36,00
Gyerek (6-15 év) 24,00
Két személyes sátorhely 18,00 (vagy 36)
Ortstaxe (1 felnőtt) 7,00
Regionaltaxe (1 felnőtt) 3,50
(A meleg vizes zuhany 12 ats – 10 perc -)
Linz – állomás büféje:
túroslepény és hasonló tészták 17-20 ats
dobozos 0,3 literes italok automatában
redbul 25 ats
spriccer 12 ats
őszibarack 12 ats
Cola, fanta, sprite 15 ats
A Passauba menő vonat elején egy 21 méteres bicikliszállító vagon
minden tiszta, a fülkékben felakasztva a tartományi ismeretterjesztő szervezet idei programja – több ezer tanfolyam – köztük orosz és magyar nyelv
Passauban az állomás előtt jobbra fordulva kb 100 méterre kezdődik a korzó. ennek a másik oldalán van egy city house vagy norma nevű nagyobb élelmiszer bolt viszonylag olcsó árakkal
1 l kiskőrösi minőségi bor 2,79
1 l Olasz zöldveltelini 3,59
1 kg Pick szalámi 29,90
1 kg farmer szalámihoz hasonló (Edel) 5,59
1 kg szalámi – turistához hasonló 11,20
joghurt (2 dl) 0,25-0,40
Plusz – multivitamin 1,29!
Zacskós spagetti szósszal 1,79
zsemle 0,2-0,4
egy gombóc fagyi 1,00
Almalé 1 l 1,00
Vitaminital 1 l 1,29
Szőlőlé 1 l 0,89
Kaiser dobozos sör 0,69
Penny Market Obernzellben
Kenyér 2,00
1/4 kg virsli 2,00
1 kg zalai szalámihoz hasonló 13,00
Mozarella sajt 125 g 1,29
Camembert sajt 125 g 0,89
1 l tej 0,99-1,30
1 l dobozos gyümölcslé 0,6-1,3
1 l cola 1,2- 1,6
Ananász (darabolt 400 gr) 0,99
Ceesburger 2 db 2,59
jégkrémek 0,25-2,00
Engelhartszell – Spar áruház a falu közepén
zsemle 1 db 2,80 ATS
Linz
Kenyér barna 1 kg 23,00
zsemle 2,70
Linz Billa Áruház
Zsemle 10 db-os csomag együtt 9,90
Toast kenyér 0,5 kg 6,90
Hausbrot (barna) 1 kg 25,80
Sörsajt – kb 20 dkg 29,90
Mauthausen – Spar Áruház
Savanyú töltetlen cukor 11,90
Csokis nápolyi 0,4 kg 15,90
Linz – kerékpáros bolt
26×1,95-ös belső 80,00
Tip-top ragasztó (készlet) 38,00
Grein
fagyi 1 gombóc 8 ats
palacsinta 35 ats
virslisaláta 50-60 ats
Aggsbach Markt
tej – 1 l- automata 10 ats
Cola – 0,5 l dobozos 15 ats
Melk – Spar Áruház 1998. július 28.
Waffel Mischung – vegyes keksz – 400 gr 17,90
Zsemle (db) 2,70
Szőlő 1 kg 25,00
0,33 l cola (fanta, őszibarack) 10-15
Melk Rathaus – platzi vendélő
Kávé 19-44
Tea 18-20
reggeli 55-65
üdítők 17-19
sör 0,3 26-35
menü 88-140
fagyi kehely 45
gombóc 7 ats
Kempingek a parton (zárójelben a folyó oldala, felkiáltójel a személyesen megtapasztalt helyeknél)
Passau (b)!
Thyrnau (b)
Pyrawang (j)
Obernzell (b)
Wichtenstein (j)
Engelhartszell (j)
Wesenuffer-Waldkirchen (j)
Schlögen (j)
Inzell (j)!
Kobling (j)
Untermühl (b)
Neuhaus (b)
Aschach (j)
Feldkirchen (b)
Ottesheim (b)
Linz-Urfahr (b)
Linz- Pleschinger See (b)!
Au/Naarn (b)!
Mitterkirchen (b)
Wallsee (j)
Grein (b)
Kollmitzberg (j)
Marbach (b)
Klein Pöchlarn (b)
Pöchlarn (j)
Emmersdorf (b)!
Melk (j)
Schönhübel (j)
Krems (b)
Rossatzbach (j)!
Csendes László árszemléje Németországból – 1998. szeptember vége
Mischbrot (1kg) 4,40
Feherkenyer (0,75kg) 2,80
Zsemle 0,40-0,60. Kifli nincs.
Tej 1,5% 0,69 (tartós)
Tej 2,8% 0,79 (tartos)
Tejföl l0%-os 2dl 0.69
Ementhali sajt 13,90
Deli margarin (500gr) 1,29
Landliebe joghurt /500gr) 1,49
Boros sertescomb (csonttal) 3,99
Serteskaraj csont nelkul 10,99
Friss csirkecomb 4,99
Sertescsulok 3,33
Pulyka alsocomb 4,99
Friss csirke (1,6kg) 5,99/kg
Daralthus 5,99
Fagyasztott kacsa 4,57/kg
Csontos marha leveshus 6,99
Friss baranycomb 17,99
Pisztrang 12,90
Brazil mango 1,99/db
Szilva 3,99
Olasz szolo 2,99
Olasz körte 3,99
Alma 2,49
Kiwi 0,44/db
Holland champignon 6,90
Uborka 1,59/db
Fejes saláta 0,70
Sárgarépa 1,99/3kg
Spanyol paradicsom 1,99
Karalábé 0,77/db
Broccoli (500gr) 1,77
Krumpli 1,99/2,5kg
Egyes üzletek árai akar 20-40%-al is eltérhetnek egymástól mindkét irányba.
Az SBK, a Grosso, a Markant és az Interspar áraiból válogattam.
Győrffy Árpád
Győrffy Árpád írásai az Útikalauzban >>
•
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Utikalauz.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)