bodi (Bodolai László):
Kádárizmus és marhapörkölt Indokínában - 2002.*
"Érdemes
beülni, mert sokan nem tudják mit jelent a special kódszó, és gyanútlanul nyomják
magukba a pszichoaktív gombával készült dolgokat. A hatás kábé fél óra múlva
áll be, láttam elszállni 50 éves jóvágású angol öregasszonyt is." Az Index
jogászának megrázó beszámolója a piacgazdaság útjára lassan rálépő Laoszról.
A Mekongon
átvezető Friendship bridge laoszi oldalán várakozó, személyszállításra átalakított
Zilek láttán az első pillanatban egy kicsit megretten az ember, mi vár rá később.
Az árusok kínai katonai látcsöveket próbálnak a turistákra sózni, a duty free
shopban csak piát lehet kapni. A határtól kb. 20 km.-re tálalható főváros, Vientiane
furcsa szocreál-keletis keveredése sem túl biztató. Egyedül a Mekong partjára
kiépített sétatérszerűség, a Római-partra emlékeztető kiülős kocsmáival és a
közelben kiépített villanegyed emészthető.
Mindenféle
tuk-tuk
Az utcán feltűnik
néha Laosz egyetlen Porschéja, egy-két Mercedes és terepjáró, de a gépjárműpark
eléggé lerobbant. Van néhány, a vietnami háborúból itt ragadt amerikai Jeep.
A laoszi városi tömegközlekedés alapja, mint keleten általában mindenhol, a
tuk-tuk. A tuk-tuk egyedi képződmény: a leggyakoribb típus úgy néz ki, hogy
egy megfelezett motorbiciklire hátul fedett deszanttér van ráerősítve, ott szoronganak
az utasok. A "tuk-tuk driver" is összetéveszthetetlen, a ferihegyi
taxisok hozzájuk képest korrekt úriemberek.
Nagyon sokféle tuk-tuk létezik, laoszi specialitás például az UAZ tuk-tuk, de
van Toyota tuk-tuk, és az utánozhatatlan dizájnnal rendelkező long way Zil vagy
Ural tuk-tuk.
Spontán
kádárizmus
Laoszról tudni kell, hogy most tart a késői Kádár-korszaknál, most zajlik
a spontán privatizáció. Jelenleg nagyon olcsó minden, de kezdenek rákattanni
a turizmusra. Valószínűleg thai tapasztalatokat felhasználva jöttek rá nagyon
gyorsan, hogy mi kell a nyugati turistáknak. Első igazi döbbenetünk a Vang vieng
nevezetű városka volt, amelyről a Lonely Planet nem közölt túl sok információt.
Mikor leszálltunk a buszról - most már a Zilek mellett buszok is közlekednek
-, és elhajtottuk a tuk-tuk-hiénákat, félelmetesen jól kiépített turistaközpontot
találtunk. Tele baromi olcsó, félig nyitott kávézókkal, vendéglőkkel, 5 dollár/nap/szoba
árfekvésű vendégházakkal. Mindez egy cseppkőbarlangokkal teli karszthegység
lábánál, egy kristálytiszta folyó partján.
Hippik
a gumiban
A városkában
szinte csak amerikai és európai fiatalok héderelnek, a vízpart tiszta Sziget-feeling.
A folyó túlpartján, ahova egy bambuszhídon lehet átjutni, található a hippi
nosztalgiára berendezkedett Other side kocsma. Csak Doors vagy Bob Marley szól
a feltornyozott hangfalakból - a pálmafákra felerősített függőágyak mellett.
Az Inside kocsma egy félszigeten ontja a technót, ott csak trendi zenék szólnak,
néha becsúszik egy kis U2. Napközben baromi meleg van, ezen segít egy speciális
szolgáltatás. Ötletes utazási irodák a hőguta szélén álló nyüzüge fehéreket
traktorbelsők társaságában felszállítják egy tuk-tukkal a folyó mentén 10 km-re.
Ott az ember beleül a belsőbe, mint a Macskajajban, és lecsorog az őserdőn keresztül,
az Apokalipszis mostból vagy a Szakaszból ismert tájakon.
A feelinget fokozzák a part menti Beerlao árusok. Ki van függesztve egy pálmafára,
hogy Beerlao 2 m. Az ember a partközelbe irányítja magát, ott már várja az árus
egy baszott hosszú bambusszal, és kihúzza. Utána sörrel a kézben lehet tovább
csorogni a pálmafák alatt. A Beerlao ára a legdrágább helyen is alig több 150
Ft-nál, ráadásul hat és fél decis.
Traktorbelsős
strichelés
A thai hatás érződik a szolgáltatások egyéb térületein is. Megismerkedtem
például a strichelés teljesen újszerű formájával, a traktorbelsős stricheléssel.
Időnként thai bérnőstények is nekiindulnak a belsőkkel, és a vízen próbálnak
üzletet kötni. Miközben éppen lefelé csorogtunk a folyón, kivételesen nem egy
dagadt fritznek, hanem két izraeli turistának sikerült lealacsonyodnia a turizmus
low endjére. A bérnőstények helyi slágereket énekeltek nekik, nagyon hamisan.
A látvány elég bizarr volt. A gumival vagy gumi nélkül opció mindenesetre új
megvilágításba került. Sokan Thaiföldön vesznek maguknak egy nőt, és vele utazzák
körbe a térséget. Közben úgy terelgetik szerencsétleneket, mint egy kiskutyát,
nagyon szánalmas az egész, utána gondolom leadják Bangkokban a stricinek.
Csillagok
háborúja fekete-fehérben
A parton körülbelül
naplementéig lehet kibírni, mert utána nagyon leesik a hőmérséklet. A kávézókban
és a vendéglőkben általában a legújabb premierfilmeket nyomják vcd-n. Nekem
sajnos csak Spidermant sikerült elkapni, meg a Klónok támadásának fekete-fehér
változatát. A legdrágább kaja sem több 2 dollárnál, így jól kijöttem volna,
ha az utolsó nap az egyik pizzázóban nem nyúlja le a thai személyzet a pénztárcámat,
benne 2 dollárral és a bankkártyámmal. Így sikerült 50 dollárt költeni 6 nap
alatt.
Jóvágású
öregasszony
Találtunk egy általam eddig csak hallomásból ismert intézményt, a Special
foods and drinks restaurantot. Először a mindig vigyorgó pincért szúrtuk ki,
utána az árlapot. A special dolgok kb. két dollárba kerülnek. Érdemes beülni,
mert sokan nem tudják mit jelent a special kódszó, és gyanútlanul nyomják magukba
a pszichoaktív gombával készült dolgokat. A hatás kábé fél óra múlva áll be,
láttam elszállni 50 éves jóvágású angol öregasszonyt is. Ő meg valószínűleg
marslakókat látott.
Sakk és
fű
A piac mellett dolgozik a lao sakkárus. Ha arra sétál egy turista, akkor odasompolyog
hozzá, elővesz egy idétlen sakk-készletet, és halkan megkérdi: chess? Ha nemmel
válaszolnak neki, valami követhetetlen logika alapján jön a következő kérdés:
smoke? Aki a hagyományos módszert szereti, annak az említett Beerlao mellett
tudom ajánlani a Lao lao-t, azaz a rizsből készült lao pálinkát, itt - nem kis
túlzással - lao whiskynek nevezik. Egy deci nagyjából 60 forint. Egy holland
szerint a lao Redbullal, vagy M15 Energy drinkkel fenomenális.
Nagyon sok az amerikai fiatal. Ahhoz képest, hogy a szüleik még napalmmal bombáztak
Észak-Laoszt, eléggé bejön nekik a hely. Sikerült vennem egy itt ragadt amerikai
hadifogolytól 2 dollárért egy bicepszre erősíthető original US Army kést, csak
még gyúrnom kell hozza, hogy ne lötyögjön.
Szemét
kakas
Laosz legszemetebb
állata a kakas. Ha valaki szállást keres, előtte mindenkép érdemes körülnézni,
hogy a guesthouse mellett kapirgálnak-e kakasok. Mi általában a vezérkakas mellett
találtunk szállást. A vezérkakast csak akkor lehet felismerni, amikor már késő.
Általában ő kezdi a kukorékolást hajnali fél egy környékén. De nem a jó magyar
tanyasi kakas módján, hanem valami iszonyatos hangtartományban. A kukorékolás
dominóelvszerűen végighullámzik a környéken amíg vissza nem ér az ablak alá.
Van amikor két kakas válaszolgat egymásnak, mint a kutyák telihold idején.
Magyar
karácsony
Egy-két hamisítatlan dzsungeltúra és némi raftingolás után továbbutaztunk Louang
Prabang-ba, a korábbi fővárosba. Karácsonyra tálaltunk egy éttermet, amit egy
magyar lány vezet a Magyarországon tanult lao férjével együtt. Bevállaltam a
karácsonyi menü megfőzését magyar módra, volt halászlé tilapiaból és catfishből,
meg vörösboros marhapörkölt. Kaptam négy lao kuktát személyzetnek, én voltam
a konyhafőnök.
Első motorozásom
története
Béreltünk motort, hogy a dzsungelben megnézzünk egy vízesést. Még nem vezettem
motort soha. 10 perc múlva rájöttem, hogy tudok motorozni, ez az érzés még 10
percig tartott, amíg belevágódtam egy rizsföldet elválasztó sövénykerítésbe.
Előtte nem teszteltem a féket, és a hátsó egyáltalán nem fogott. Olyan lett
a képem, mint Rambónak a negyedik bevetés után. Mikor kihalásztuk a bozótból
a kínai Honda szupergépet, a kerék egy kicsit csálén állt, és jobbra csak korlátozottan
lehetett kanyarodni. Nem mertem így visszavinni a kölcsönzőbe, ezért egy kültelki
lao műhelyig elkacsáztam vele.
A sárga pólós lao mester szerzett egy rozsdás kormányalkatrészt, és összesen
egy dollárért helyrepofozta a gépet. A sárhányót pillanatragasztóval ragasztottuk
meg, az első kosarat két órán keresztül kalapáltam. Gondosan sötétben vittem
vissza. Közben az egyik útitársam is perecelt egyet, amiről én nem tudtam, neki
a lámpája tört be. A kölcsönzős az enyémet nem vette észre a másik motor eléggé
nyilvánvaló serülése miatt, amire 25 dollárt kellett ráfizetni. Azóta gondosan
kerülöm a kölcsönző környékét.
Speedboat
tomorrow
A Zil tuk-tuk és
a hátsó fék nélküli kínai Honda mellett létezik egy különösen brutális lao jármű,
a speedboat, amellyel csak annak érdemes utazni aki már túlélt egy orosz rulettet.
A lao népességszabályozásban a speedboatnak olyan szerepe van, mint nálunk a
bányatavaknak. Egy nagyon keskeny, kenuszerű fa hajótestre rászerelnek egy bivalyerős
motort, és kb. 80-90-nel száguldanak vele a Mekongon. Az utasok fapadon ülnek,
rögzítés nélkül, jó esetben bukósisakban. Állítólag feledhetetlen látvány turistát
látni kiszállni a speedboatbol egy 6 órás utazás után. Amikor a magyar lány
vendéglőjébe besántikáltunk a motorbaleset látható jeleivel, egy svájci pár
ránk kérdezett: speedboat? A választ egyszerre vágtuk rá: no, only motorcycle.
Speedboat tomorrow.
Louang Prabang, Laosz
*
Az írás eredetileg az Indexben jelent meg 2003. január 3-án. A
(földi) Útikalauzban a szerző engedélyével közlöm. Köszönöm! gy.á.
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|