Gyimesi László: Dél-Lengyelország 2004. április 14-17.
Lengyelországi utunk tervezésekor olyan úti célok meglátogatását irányoztuk
elő, melyek beleférnek a rendelkezésre álló 4 napba, ami gyakorlatilag alig
több, mint 2 nap volt. Ezért választottuk ki Auschwitz-t, Wieliczka-t és Krakkót.
A szállást olyan helyen akartuk kiválasztani, ami viszonylag közel van a három
helyiséghez, és az ár is tűrhető. Az Interneten, a http://lengyelorszag.lap.hu
oldalon találtam meg a Zakopane Hungaria utazási irodát, melynek révén egy Zakopane
melletti faluban, Biały Dunajecben a Pensionat Borowy-ban. Mind az utazási iroda
szolgáltatásaival (leírások, térképek, helyi információk), mind a szállás minőségével
maximálisan meg voltunk elégedve, mindenkinek csak javasolni tudom. A kétágyas
fürdőszobás szobáért fejenként és éjszakánként (mint a helyszínen kiderült,
bőséges) reggelivel együtt 3100 Ft.-ot kellett fizetni. Erről, és a környék
néhány panziójáról a http://www.tatry.turist.pl/borowy
oldalon lehet olvasni. Igaz, hogy lengyel nyelven, de a mellékelt gazdag képanyag
elegendő információt ad.
Az adott földrajzi területről két könyvből informálódtam:
Bács Gyula: Lengyelország (Panoráma útikönyvek, 1980)
Kollár-Lacika-Malarz: A szlovák és a lengyel Tátra (Dajama kiadó, 1998)
A Bács-féle könyv meglehetősen régi, de a turistákat érdeklő nevezetességek
szerencsére nem nagyon változnak, ezért ez a könyv ma is jól hasznosítható.
Egyedül a várostérképeken levő utcanevek egy része változott meg, de ez csak
kisebb gondot okoz.
A hivatalos lengyel fizetőeszköz a zloty (zlotinak kell ejteni, de nálunk többnyire
zlotyinak ejtik), melyet 56-60 Ft. közötti áron lehet kapni. A zloty-t PLN-nek
rövidítik a pénzváltó helyek árfolyamtábláin.
Röviden a lengyel közlekedésről, utakról. A tél viszontagságai, valamint a
rossz minőségű útépítés következtében Lengyelországban is rengeteg a kátyú.
A kijavításuk úgy történik, hogy kiszélesítik, majd kb. 5-6 centire kimélyítik
a lyukat, és ezt töltik meg aszfalttal. (Az aszfaltot megszórják kis kövekkel,
de nem hengerlik be. Emiatt könnyen az autó alján, esetleg a mögöttünk haladó
autó szélvédőjén landolnak. Ennek elkerülésére célszerű a szokásosnál nagyobb
követési távolságot tartani.) Gyakran azonban kimélyítve hagyják, amibe belehajtva
az autó futóműve sínyli meg a találkozást. Az utak minősége változó, a forgalmasabb,
2x2 sávos utak helyenként egészen kiválóak. Ezeken az utakon időnként megjelenik
egy harmadik, belső sáv, amelyből vissza lehet kanyarodni az ellenkező irányú
oldalra. Ilyen nincs nálunk, ezért vigyázni kell ezeken a helyeken, nehogy baleset
legyen a belső sávban hirtelen megjelenő autó miatt. A többszörös kanyarok végét
egy Koniec (vége) kiegészítő táblával jelzik. A forgalmasabb utakon tábla jelzi
a levegő és az útfelület hőmérsékletét. A "fekvő rendőröket" az egyenetlen
úttest táblájához hasonló tábla jelzi, csak itt egy "dudor" van a
20 km-es sebességkorlátozó tábla kiegészítőjeként.
A lakott terület kezdetét egy város sziluettjét ábrázoló, nyújtott téglalap
alakú tábla jelzi, a végét ugyanez, áthúzva. A település neve gyakran (elsősorban
a kisebb falvaknál) nincs feltüntetve, azaz nem tudni, hol vagyunk.
A lengyel utakon a nálunk megszokotthoz képest sok olyan autó fut, amelyek nem
kívánnak ólommentes benzint. Ez lehet az oka annak, hogy egyes benzinkutaknál
kevesebb az "ólommentes" fej, mint az "ólmozott". Az ólommentes
benzint az áthúzott Pb betű és a 95 illetve a 98-as szám, valamint az Eurosuper
95 felirat jelzi. Az árak 3,65 és 3,85 zl között vannak, tehát valamivel olcsóbb,
mint nálunk.
Az útjelző, információs táblák tekintetében a lengyeleknek van még mit behozni,
a magyar utakon sokkal jobban el lehet igazodni a táblák alapján.
Odafelé a 2-es úton mentem Parassapusztáig, majd szlovák területen a 66-os és
az 59-es úton Trstenáig. (Megjegyzem, a szlovák utakon is van bőven kátyú.)
Itt csak a Krakkó felé vezető utat jelezte tábla, Zakopane-t nem. A térkép alapján
kanyarodtunk el a városon belül jobbra Suchá Hora felé, és kb. 15 km megtétele
után a szlovák-lengyel határra értünk. A határtól 30 kilométeres út megtétele
után értünk szálláshelyünkre.
Auschwitz
A város (lengyel nevén Oswiecim) Zakopane-tól kb. 90, Krakkótól kb. 60 kilométerre
fekszik. A területén 1940-45 között működő koncentrációs táborban többmillió
embert, köztük sokszázezer magyart öltek meg. Ma ez a terület zarándokhely,
az emlékezés helyszíne lett, ahová a világ minden pontjáról érkeznek látogatók.
A tábor maga a múzeum, ahol részben tematikus, részben országonkénti felosztásban
láthatók a múlt rettenetes emlékei. A táborhoz vezető utat kisméretű, de jól
észrevehető "Auschwitz Muzeum" feliratú táblák jelzik (a Tychy felé
vezető 44. sz. út mellett van). A múzeum minden nap nyitva van, megtekintése
díjtalan, csak a parkolásért és a tábor felszabadításakor készített film megtekintéséért
kell fizetni pár zloty-t.
A múzeum fogadóépületében sok nyelven olvasható egy általános áttekintés a táborról.
Sajnos magyarul nem, pedig szerintem az áldozatok emléke előtti tiszteletadásként
magyarul is fel kellett volna tüntetni.
Ez az a hely, amelynél a látottakat képtelenség leírni, ezt látni kell. A gázkamrát
a krematóriummal, a levágott hajak tonnáit, szemüvegek, művégtagok, névvel ellátott
bőröndök, gyerekjátékok ezreit, a valamikori gyilkos gázt tartalmazó, immár
üres dobozok ezreit, az emberhez méltatlan elhelyezési körülményeket, a kivégzőfalat,
a börtöncellákat, valamint sok egyéb szörnyűséget. Az épületek belső folyosóin
többezer bekeretezett fénykép, az áldozatok névvel ellátott fényképei.
A kiállítás feliratait a többnyire lengyelül, angolul és németül írták, elvétve
héber feliratot is láttunk, de sok helyen csak lengyel nyelvű ismertető volt.
A magyar kiállítást aznap nyitották ismét meg, amikor ott voltunk. A kiállításon
felvonult a multimédia teljes eszköztára, és a mondanivaló sajnos ennek lett
alárendelve. Véleményem szerint egyáltalán nem illik a környezetbe és a téma
jellegéhez az üvegfalú monitor. Inkább arra ügyeltek volna a kiállítás tervezői,
hogy pl. ne remegjen a kép…
Wieliczka
Ez a Krakkó mellett fekvő kisváros híres sóbányájáról nevezetes. A városba érve
csak követni kell a "Kopalnia Soli Wieliczka" feliratú táblákat, és
rövidesen a sóbánya bejáratánál találjuk magunkat. Parkolóhely nem csak közvetlenül
a bejáratnál van, hanem 2-300 méteres körzetben több is. A parkolási díj egységesen
7 zl.
A sóbánya látogatása egyéni turistáknak 36 zl, csoportosan valamivel kevesebb.
Fényképezőgép és videokamera használatát csak akkor engedélyezik, ha 9-9 zl-ért
erre külön jegyet veszünk, melyeket a kabát hajtókájára kell kitűzni. Véleményem
szerint nem érdemes egyiket sem megvenni, mert a lenti gyér megvilágítás miatt
a viszonylag nagy belső terek fotózása a szokásos beépített vakuknál jóval nagyobb
megvilágítást igényelnek. Ennek híján nem lesz élvezhető a készített kép. Van
egy-két terem (a húszból), ahol normálisak a fényviszonyok.
Az egyéni turisták sem mászkálhatnak egyedül, hanem miután vagy 30-35 fő összegyűlik,
egy bányászegyenruhás hölgy vagy úr vezeti őket végig a bányán. Függetlenül
attól, hogy milyen nemzetiségű az így összeverődött csoport többsége, lengyelül
folyik az idegenvezetés. Lehet igényelni akár magyar nyelvű idegenvezetőt is,
de ezt külön meg kell fizetni (225 zl körül van)
Már a lemenetel sem mindennapi. Egy szűk aknában, fából ácsolt csigalépcsőn
megyünk lefelé, legalább harminc fordulóval. Ehhez képest meglepő, hogy a lépcső
aljánál levő tábla tanúsága szerint csak 64 méter mélyen vagyunk a föld alatt.
A hőmérséklet kellemes, nem kell meleg holmikat felvenni. A különböző termekben
egyrészt a lengyel (és a közös múlt okán részben a magyar) történelem alakjait
ábrázoló, sóból faragott szobrok láthatók, másrészt a sóbányászok munkáját mutatják
be bábuk és mozgó makettek segítségével. Emlékezetes az un. Weimar-terem, ahol
fény-hangjátékban gyönyörködhettünk és megcsodálhattuk a föld alatti barlang
csodálatos akusztikáját. A legnagyobb - hatalmas csillárokkal díszített - teremben
(kb. 130 méter mélyen) egyházi jellegű szobrok és domborművek láthatók, többek
között II. János Pál pápa szobra. Itt található azoknak a művészeknek a sírja
is, akik a bányában látható műalkotások nagy részét készítették a múlt század
húszas-harmincas éveiben. Az út végén képeslapokat és hegyi kristályokból készült
ékszereket lehet vásárolni, valamint egy büfét is igénybe vehet a turista, ha
megszomjazott, vagy megéhezett a 2-3 kilométeres föld alatti séta után. Fölfelé
már nem gyalog kellett menni, hanem egy meglehetősen szűk lifttel, ami 45 másodperc
alatt vitt fel 135 méter mélyről a földszintre.
Krakkó
Ha nem számítjuk a városba vezető út építése miatti dugót, negyedóra alatt Wieliczkából
Krakkóba értünk. Az elején említett Bács-féle útikönyv várostérképe alapján
igyekeztünk olyan parkolóhelyet találni, ami nincs nagyon messze a városközponttól,
de ahhoz elég messze van, hogy ne legyen fizetős. Egy kis nehézséget okozott,
hogy a térképen feltüntetett utcanevek csak kevés esetben egyeztek meg a jelenlegi
elnevezéssel. Szerencsére csak az utcanevek változtak, a házak nem, így hamar
meg tudtuk határozni a térképen a helyünket. Krakkó nagy város (nagyságban a
főváros Varsó után következik), tele nevezetességekkel, ezért a rendelkezésünkre
álló rövid idő alatt nem célozhattuk meg minden érdekes hely megtekintését.
Csupán a két legismertebb helyszínt, a Rynek Glówny-t a főteret (más néven főpiacteret)
és a Wawel-t, a lengyel királyok egykori székhelyét és környékét kívántuk megnézni.
Mikor tízperces séta után előttünk állt a Rynek Glówny, hirtelen azt hittük,
hogy Velencében vagyunk, a Szent Márk téren. A teret alkotó házak, a nagy tömeg,
a galambok, a sok turista, körben a sok kis kávézó-fagylaltozó, no meg a nagy
templom, mind-mind az olasz város nevezetes terére emlékeztettek. A Bács-könyv
a tér majdnem minden házáról ír valamit, érdemes a könyv alapján végigmenni
a téren. A tér közepén levő díszes, hosszúkás épület a posztócsarnok. A mellette
levő torony az egykori városházához tartozott, mára mindössze ez maradt belőle.
A tér sarkán áll a Mária-templom, ami nagyon szép belülről, de sajnos itt semmilyen
felvételt nem szabad készíteni.
A teret a Grodzka utcán (ennek az utcának a neve az elmúlt 25 évben nem változott)
hagytuk el, és néhány perc múlva a Wawel dombja tövében álltunk. Ez a monumentális
épületegyüttes a királyi palotából és a székesegyházból áll. Sajnos túl későn
értünk oda, mert már minden zárva volt. Vigasztalásképpen körbesétáltuk a gyönyörű
parkot és a dombtetőről megnéztük a város panorámáját. Ebbe a Visztula-parti
városba mindenképpen el fogunk még jönni.
Ez alatt a négy nap alatt sokmindent láttunk, de még többet nem. Remélem, hogy
ez a leírás kedvet csinál másoknak ahhoz, hogy megismerkedjen e vidék tragikus
és tanulságos történetével, természeti szépségeivel, embereivel.
Gyimesi László
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|