1. nap Budapest- Krakkó (409 km) Budapestről 8 órakor indultunk. Besztercebányán át kényelmesen autóztunk megállás nélkül Krakkóig. Itt minden nehézség nélkül megtaláltuk a Krakowianka kempinget. 16 órakor már álltak is a sátrak. Fizetni személyek után kellett ezért mind a két sátrat felállítottuk. Este beutaztunk a városba. A villamosok a kemping mellől indultak. Találomra leszálltunk az óváros szélén. Kereszteztük az egész óvárost beleértve a piacteret is. Majd a Jagelló egyetem tömbje mellett eljutottunk a Wawelig. Felsétáltunk a várba. Megnéztük a múzeumok nyitva tartását, majd visszavillamosoztunk a kempingbe.
Krakkó
- Lengyelország egyik legnagyobb és egyben legrégebbi
városa. Első legendák a IV. századból származnak a Wawel
hegyén lakó sárkány megölő városalapító Krak-ról szólnak. A nap városnézéssel telt. Délelőtt megnéztük a Wawelt. Mivel a belépti díjak igen csak fogósak voltak és a külföldi gyerekeket a lengyelek nagyon nem szívlelik, azoknak ugyan is 4 éves kortól meg kell venni a teljes áru belépőjegyet, csak három jegyet vettünk (86 PLN ~ 5600 Ft). A királyi lakosztályokat Galina nézte meg a fiukkal, míg nekem a kincstár jutott.
A múzeumok után megebédeltünk a belvárosban
egy tej-bárban.
Ez után a zsidó városba Kazimierz-be látogattunk. Megnéztünk vagy 4 zsinagógát (kivülről) és a régi zsidó temetöt is a kapun keresztűl. Majd miután Szása nagyon elfáradt, felültünk egy villamosra és visszatértünk a kempingbe. Vacsorát csináltunk a fiuk elmentek fürödni a jéghídeg csapvizzel feltöltött medencébe, aminek csekély taknyosság lett a következménye.
3. nap Wieliczka Wieliczka - IV (Probus ) Henrik Sziléziai herceg alapította a várost 1289-ben. A város alatt található a világ legrégebbi ismert és ma is működő sóbányája, amely a UNESCO Világörökség listájára 1987-ben került fel. A fiuk és Gálja megnézték a Wieliczkai sóbányát.
Én mivel már többször láttam, kizárólag fuvaroztam Őket oda-vissza. 4. nap Krakkó - Stary Flowark (697 km) Reggel 7:50-kor indultunk Krakkóból. Nagy nehézségek árán tudtunk csak átkelni a városon. Azt terveztük, hogy Bialystokban éjszakázunk, de a térképen és Interneten jelzett kempinget átalakították kamionparkolónak, így tovább kellett mennünk. A Wiegry nemzeti parkban találtunk végül szállást. Egy kicsi magán kempingben.
5. nap Stary Flowark - Vilnius (256 km) Míg a család aludt körbejártam Stary Flowark-ot.
A falucska a nemzeti parkra és a tóra alapozva valamikor jelentős
ifjúsági üdülőhely lehetett. Most pár lerobbant tábor romjain
kívül nem sok érdekes látnivalót találtam.
8:40-kor indultunk megtankoltunk, majd Ogorodniki névre hallgató falucskánál átléptük a litván határt. Némi szerencsétlenkedés után a Vilnius felé vezető utat is megtaláltuk. Tettünk egy kis kitérőt Trakaiba, ahol megnéztük a várat és egy jó drága étteremben megebédeltünk.
Estefelé mentünk be Vilniusba és kerestük meg vilniusi barátainkat, akik nagyon kedvesen fogadtak. 6. nap Vilnius Vilnius
- 1323-ban
Gedemines Litván fejedelem fa erődítményt épít. Délelőtti programként részvettek a fiúk a nyílt Vilniusi tájfutó bajnokságon. Miután lefutották a pályájukat egyik barátunk bevitt minket az állomásig, és gyalogosan megnéztük a várost. Első programpontként az állomás előtti téren található McDönciben megebédeltünk. Innen az óváros felé indultunk. Vilnius óvárosa a Világörökség része. A születés kápolnájának kapuján keresztül
jutottunk be az óvárosba. A következő látnivaló a Szent Teréz
templom volt, ahonnan egy kis fedett belső sikátoron visszajutottunk
a születés kápolnájához.
Tovább menve a főtér következett a klasszicista stílusban épült városházával. Európai építészeti szokások alapján az ember múzeumnak gondolja, de ez bizony nem múzeum. Ez a Vilniusi városháza.
Tovább mentünk a főutcán a Vilniusi egyetemhez
amelyet, mint köztudott Báthory István alapított lengyel királyi
minőségben, és a Prágai Károly illetve a Krakkói Jagelló egyetemek
után közép- és kelet Európa harmadik legrégebbi egyeteme. Sajnos
az egyetem területe zárva volt.
A buszra a Szent Anna templomnál szálltunk fel. Ez a kicsi templom, a mellette álló Szent Ferenc templommal két klasszikus vörös téglából épült gótikus épület a XIV. századból. A Szent Ferenc templom Litvánia legnagyobb gótikus temploma 14 rokokó oltárral. 7. nap Vilnius - Riga Kocsival mentünk a Litván nyílt bajnokságra. Ez a nap nem sikeredett olyan jól tájfutás szempontjából, mint az előző, Szása hibázott. A verseny után azonnal Riga felé vettük az utunkat. Útközben tettünk egy kis kitérőt a nevezetes Keresztek hegyéhez. Pontosan este 8:00 kor, ahogy azt ígértük megérkeztünk Ilonáékhoz (a leányomékhoz) Rigába. 8. nap Riga Közösen vonatoztunk be a belvárosba. Sétáltunk az Óvárosban, megnéztünk minden hivatalos látnivalót. A feketefejűek házát, a Szent Péter templomot, a Dómot, a várat, a parkot.
Megebédeltünk a Lidóban. A Lidó egy teljes egészében
a francia Marche étteremláncnak a másolata. Nem olcsó, de nagyon
jó és minőségi választékot biztosít. 9. nap Riga Riga -1190
körül az Ágoston rendi Meinhard kezdi el egy kolostor építését
a Riga (Ridzeme) folyócska partján. 1201-ben érkezik 23
hajóval a hivatalos városalapító Albert püspök. Galináék délelőtt elindultak a Tengerészeti
Múzeumba, de az zárva volt. Azért felmásztak a Szent Péter templom
tornyába. Megnézték belülről is a Feketefejűek házát.
Este rigai művész ismerőseinkkel voltunk a "nagy" Lidóban. Ez egy hatalmas étterem komplexum és egy vidámpark keresztezése. A gyerekek nagyon jól érezték magukat, volt céllövészet, mászóház stb. 10. nap Riga Kirándultunk a skanzenba. Együtt mentünk Ilonáék kocsijával. Végig néztünk jó pár házat. A három legjelentősebb északi Szabadtéri Múzeum (Oslo, Stockholm, és Riga) közül nekem változatlanul ez a Rigai Skanzen a legkedvesebb. Egy fafaragónál vettünk egy fa pörgettyűt, majd itt a skanzenben megebédeltünk. 11. nap Riga Délelőtt ismét várost néztünk. Miután leszálltunk
a vonatról, legelőször a Rigai piac csarnokait látogattuk meg.
Igazán a tejcsarnok és a halcsarnok volt érdekes. A piacról
az óvárosba indultunk. Most a tengerészeti és Várostörténeti
Múzeum is nyitva volt. Meglehetősen hosszú időt töltöttünk el
benne. Igazából a tengerészeti kiállítás nem különösen érdekes.
Ellenben a várostörténeti és a szabadkőművesekről szóló kiállítások
annál inkább. Ebédelni ismét a Lidóba mentünk. Ebéd után találkoztunk
Ilonáékkal együtt, megnéztük a "Berg bazárt", és azt
hogy hogyan készülnek a bonbonok. 12. nap Riga - Liepaja (290 km) Reggel indultunk Rigából, hogy a 10:30-as jelentkezést elérjük. 10:00 kor már a Kapa verseny első napjának a céljában voltunk. Jelentkeztünk, kifizettük a nevezési díjat majd tovább mentünk Jurmalciems-be, ahol felállítottuk a sátrat. Visszamentünk Bernatiba az első napi rajtba és mind a hárman lefutottuk az első napi pályát. Marcell szerencsétlen módon leány térképet vett, így diszkózták. Közben volt idő kimenni a tenger partra a fiuk ki is próbálták a 16 fokos vizet. A versenyközponttól nem messzire a tengerparton volt egy pici halászkikötő egy aprócska mólóval. Mivel erre nem járnak turisták, fürdőzők Szásának sikerült szorgos munkával vagy két tucat apró borostyán darabkát összegyűjtenie. 13. nap Liepaja Liepaja(Libau),
a lakosok számát tekintve Lettország 3. legnagyobb városa.
Történelmileg fontos kereskedelmi és hadikikötő. Jelenleg
a Lett flotta támaszpontja. Lefutottuk a második napi pályát. A Versenyt
Jurmalciems és Liepaja között rendezték. Itt sikerült jobb eredményeket
elérni, mint az első napon. Ezen a délután rendeztek egy városi
sprint versenyt is Liepajában. Ezen mi nem vettünk részt. Megnéztük a várost. Elsőnek a Szent Háromság templomot, ahol a világ egyik legnagyobb eredeti állapotban fellelhető mechanikus orgonája van. A fiúk és Galina a templomtoronyba is felmásztak. Innen a belvároson keresztül a régi raktárházak mellett, elmentünk a Szent Anna templomhoz. Ez zárva volt. Viszont nagyon érdekes volt, mint építészetileg, mint tartalmilag, a közvetlen közelében található régi piac.
A városnézést a tengerparti sétányon fejeztük be. Útközben, visszafelé a versenyközpontba, megtankoltunk. Mint az a bankkivonatból később pontosan megállapítható, egy tank benzin itt csupán 3000 forinttal volt olcsóbb, mint Magyarországon. A nap hátralévő részét a fiúk a tengerparton töltötték. Fürödtek a tengerben, bár az kb. 18 fokos volt mindössze. 14. nap Liepaja - Palanga A harmadik napi pályát is lefutottuk. Megvártuk
az eredményhirdetést is. A versenyen hivatalos összesítés 1436
résztvevő volt nem számítva azokat a kísérőket, akik egyetlen
napon sem versenyeztek. Hatalmas sátortábor nem teljesen eurós
szabványok szerinti higiéniai infrastruktúra és kiváló homokos
tengerpart tiszta vízzel. A fiuk fürödtek még egyet és délután
elindultunk a térképet tekintve már hazafelé. Ismét átkeltünk
a határon Litvániába és megcsudáltuk, hogy a litván utak mennyivel
jobbak, mint a lettek. Kora délután értünk Palangába, kerestünk
egy kempinget. 15. nap Palanga Palanga-t először 1161-ben említik bizonyos Valdemár dán király, itt száll partra. A városka turisztikai jelentőségét Mikulas Tyszkiewicz cári generális alapozza, meg aki 1824-ben megvásárolja a területet, megépíti a most is látható móló elődjét és felépítteti a kastélyát, amelyben most a Borostyán Múzeum található. Palanga Litvánia legismertebb üdülőhelye évszázados hagyományokkal. Saját repülőtérrel rendelkezik, és mivel a kemping, ahol laktunk a repülőtér mellett volt arról is meggyőződhettünk, hogy jelentős a repülőtér forgalma. Reggel miután megreggeliztünk autóval bementünk a városba és a Tyszkiewicz kastélyt övező parkhoz minél közelebb, kerestünk parkolóhelyet.
Elsőnek az útikönyv útmutatása alapján a palangai műemlék patikát (1827-ben alapították) néztük meg. Végig jártuk a parkot majd szomorúan állapítottuk meg, hogy a Borostyán Múzeum hétfő lévén zárva van. Azért megnéztük a parkban található rozáriumot és végül lementünk a tengerpartra, a strandra. Délutáni programunk azonos volt a délelőttivel sétáltunk a városka korzóján, lementünk a strandra, nézegettük a borostyánárusok kínálatát, majd visszatértünk sátrunkhoz a kempingbe. 16. nap Palanga - Klaipeda Klaipeda
(Memel) alapítása a Teuton lovagokhoz kapcsolódik, akik
1252-ben építik fel a Memelburg névre hallgató várat. Memel(burg)
1254-ben már hansa városként lübecki városi és kereskedelmi
jogot is nyer. 1919-ig Kelet-Porosz Országhoz tartozik.
A napóleoni háborúk idején Porosz Ország fővárosa. Első dolgunk a Borostyán Múzeum megtekintése volt. Ezt követően strand este 6-ig. Klaipeda mindössze 25 km. Viszont alig találtuk meg a Kur-földnyelvre menő kompot. Így 9 óra volt mire a versenyközpontba értünk. Kb. egy órát álltunk sorban a jelentkezésnél, mire elkezdhettük a sátrat felverni már 10 óra is elmúlt. 17. nap Klaipeda Verseny egy Bugacpusztára emlékeztető helyen rendezték, Klaipedától délre közvetlenül a város határában. Nagy volt a hőség. Ültetett fenyvesek és sivatagszerűen kiszáradt buckás területek váltogatták egymást. Szását megzavarta a Baltikumon szokásos rajtoltatási rendszer. Az hogy a térképet csak a rajt pillanatában lehet megnézni és ezért (sajnos nem csak ezen a napon) nagyot hibázott az első pontra. 18. nap Juodkrante A második nap versenyeit már a Kúr-földnyelven rendezték. Juodkrante egy nagyon szépen kiépített üdülőhely kempinggel, szállodákkal köztük 4 csillagos hotelekkel. A térkép déli széle a Kúr-földnyelv szigorúan védett nemzeti parkjának a határa volt. Igazi dűnés területen. 19. nap Kopgalis a Tenger Múzeuma Kúr-földnyelv
(Neringa) -A
98 km hosszú és 0,4-4 km között változó szélességű homok
dűnék, alkotta földnyelvet az emberek történelem előtti
idők óta lakják. Ez alatt az idő alatt a természeti erők,
a szél és a hullámok, folyamatos támadásának volt kitéve.
A túlélése, és az hogy napjainkban is létezik, kizárólag
az emberek erózióval szemben folytatott harcának, folyamatos
erőfeszítéseinek köszönhető. Ezen a napon a verseny a Klaipedai Tenger Múzeum
területén rendezett rövid távú futamból állt. A Tenger Múzeuma
egy a XIX. Század második felében épített erőd területén van.
Ez az erőd mind történetét, mind formáját tekintve rendkívüli
módon hasonlít a Monostori Erődre. Hadászati jelentőségét a
haditechnika változása miatt mire elkészült el is vesztette.
A II. Világháborút követően ezt is a Szovjet hadsereg használta.
1979. költöztek ki a katonák és az óta a Tenger Múzeuma. Akváriumokkal,
delfináruimmal, kiállított hajókkal.
Ami viszont említést érdemel, ez talán a világ egyetlen városa, ahol a templomokat a szocialista érában nem bezárták, vagy más célra használták, hanem lebontották. Furcsa a városkép, hogy egyetlen templomtorony sem látható. 20. nap Smiltyné A negyedik nap a kempinghez és versenyközponthoz közel az új kompnál a várossal ellentétes tengerparton került megrendezésre. A hőség változatlanul kitartott. A versenyt követően nem használtuk a külön buszokat, hanem a tengerparton visszasétáltunk (kb. 6 km.) a kempingig. 21. nap Klaipeda - Firley (687 km) Ez a nap volt egyben a TAKAS verseny 5. napja
az utolsó, záró futam. Én nem indultam, versenyzés helyett sátorbontás,
pakolás volt a délelőtti programom. Ezt a futamot vadászrajttal
rendezték. Igazán jól Szása versenyzett, aki az összesítés 23.
helyéről nagyon ügyesen versenyezve feljött a 17. helyre. Most
nem vártuk meg az eredményhirdetést, hanem miután a fiuk lezuhanyoztak
azonnal elindultunk. Így is a 13:00-ás komppal keltünk át a
szárazföldre. 22. nap Firley - Budapest (693 km) Egész nap kitartóan autóztunk. Lublinon átküzdve magunkat még Lublin határában tankoltunk. A szlovák határt a nevezetes Duklai szorosban léptük át. Eperjesen és Kassán keresztül küzdöttük magunkat és Tornyosnémetinél léptük át ismét a Magyar határt. Abban reménykedtünk, hogy valahol magyar területen egy út menti csárdában eszünk valamit. Ez az elképzelés tévesnek bizonyult mivel Tornyosnémeti és Miskolc között egyetlen étteremet sem találtunk. Ezért Miskolcon a Hejőcsabai CORA áruházban vásároltunk magunknak vacsorát. Miskolc és Budapest között zuhogó esőben autóztunk hazáig. Hasznosnak vélt információk Utak, úthasználat: Szállás, kempingek: Litvániában a kempingek számát a két kezemen
meg tudom számlálni (a cipőmet nem kell levenni!) Ezek is leginkább
csak árnyékszékkel és napelemes (egy feketére festett hordó
jó magosan) zuhanyozóval rendelkeznek. Azok akik távolabbi úti
céllal rendelkeznek alhatnak az egy fenyőfával és asztallal
jelölt parkolókban. Bár azt állítják, hogy a közbiztonság kiváló
én egyedül a sátrazást egy ilyen parkolóban nem vállalnám fel.
Lakóautóval viszont nem lehet probléma. Lettországban sokkal több, igaz apró családi vállalkozásban működő kempinget találhatunk. Ez általában egy tanyát jelent, ahol a gazda a területén megengedi a sátrazást némi fizetség ellenében, és a szükséges higiéniai feltételeket is biztosítja. Különösen sok ilyen van a Liepaja és a Litván határ közötti tengerparton. Útirány: Budapest > Kassa > Dukla hágó > 9-es út (E371) > Rzeszów > 19 út Lublin > Bialystok > Augustow 8 út (E67) > Kaunas > Riga > Tallinn (Helsinki) Ennek az útvonalnak két nagy előnye van: Ha az úti cél Litvánia fővárosa Vilnius, Augustowot követően közvetlenül a 19-es útról le lehet kanyarodni Ogorodniki felé. Ha az úti cél Kaunas, Riga, Tallinn vagy Helsinki akkor Augustow-tól a "Via Baltica"- azaz E67-es úton folytassuk utunkat. Ha úti célunk Klaipeda, vagy esetleg Stockholm,
észak Svédország. Kaunasnál kell letérni az A1-es (E85) litván
autópályára. (Klaipedából szombat kivételével minden nap 19
órakor indul komp Svédországba.) Azoknak, akik Tallinnba, vagy Helsinkibe igyekeznek
nagyon ajánlom, hogy Rigát az útjelző tábláknak megfelelően
nagy ívben kerüljék el. Kekava előtt az útjelző tábláknak megfelelően
kanyarodjanak Ogre felé. A rigai hidak helyett a Daugava vízi
erőműjének gátján keresztezzék a Daugavát. Ezzel a látszólagos
kitérővel több órát takaríthatnak meg, A közel egymilliós Rigában
összesen 3 híd van, ezért a Budapesten megszokott dugóknál jóval
nagyobb dugókra, lehet számítani reggel 7-től este 10-ig folyamatosan. Útikönyvek: Hajdu Kálmán A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
|