Lenkei Péter: Kerékpártúra a Zemplénben 1998. október 23-24.
Ünnep révén a vonat már jóval az indulás előtt dugig telt utasokkal, így pajszerrel
kellett bekényszerítenünk a kerékpárokat a peronra. Francois barátom - aki egyébként
svájci - örömmel fedezte fel, hogy a szlovák gyorsvonati kocsin a budi meglepően
tiszta, és ott van még egy szabad ülőhely. Sárospatakig a 4 órát szerencsére
nekem sem kellett végigállnom. Egy ilyen híres történelmi városban nem hagyhattunk
ki egy rövid várlátogatást.
A 37-es út felé haladva kipróbáltuk az új kerékpárutat, kár, hogy ilyen rövid.
Keresztezve a főutat észak felé tekertünk. Makkoshotykán már régebben jártam,
így könnyen ráakadtunk a kék sáv jelzésre. A templom előtt balra fordultunk,
kereszteztük a patakot, majd jobbra tartva be az erdőbe. Kezdetben meredek ösvényen,
majd sáros erdőgazdasági úton. 2 km kaptató után kellemesebb sík rész következik.
Balra egy nyiladékban hatalmas parlagi sas ült a földön, lomha szárnycsapásokkal
emelkedett a levegőbe érkezésünkkor. Egy szélesebb tisztásra érve kettévált
az út, bal felé a kék négyzeten ereszkedtünk Újhutáig. A Zemplén legszebb faluja
nevet adományoztuk a patak partján fekvő csodálatos kis településnek. Követtük
tovább a jelzésünk felfelé a Szpalanyica-völgyben. Néhol fekete obszidián -
vulkáni üveg - csillog az úton, melyet korai elődeink nyílhegyként hasznosítottak.
4 km mászás után ismét csatlakoztunk a kék sáv jelzéshez és hatalmas bükk, és
lucfenyő erdőket hagytunk magunk mögött. István-kút - következő pihenőnk - a
Nyírjes TVT közepén fakad. Vizet bőven ad, melyet az arasznyi védett szalamandrák
is kedvelnek. A forrás alatt duzzasztott kis tó gátján átkelve ismét meredek
kaptató izzasztott minket. Fenyő és nyír erdők nőnek a Zempén e magasabb részein.
Nagy-Péter-mennykövet nem könnyű megtalálni, az út jobb oldalán elterülő, nyírfákkal
tűzdelt rétet kell keresni. A kék háromszög jelzést csak sejteni lehet a zsombékok
között kanyarogva a méteres fűben. Túlpartján az erdőben kemény küzdelem várt
ránk, fejméretű köveken zötyögtünk.
A kilátásért megérte a kilométeres kitérő. Körben látszott az alattunk elterülő
táj és a párás levegőben a Nagy-Milic vonulata emelkedett. Folytattuk az utat
a kéken, egy nagy lucfenyvesnél kanyarodtunk rá a kék+ jelzésre. Sajnos két
kilométer után eltévedtünk rajta, de nem bántuk. Az erdőgazdasági út szintben
haladva megkerülte a Sas-bércet, és a Vajda-völgyben belefutott a Kemence-patakba.
A patak mentén 14 kilométert gurultunk Kishutáig. A faluközpontban ismét elértük
a kék sáv jelzést és bal felé követve Szuha-völgyön át értük el a szállásunkat
Bózsva faluban.
A szállásadónk nagy adag tojásrántottával búcsúztatott minket, mely sokáig ellátott
kellő kalóriával. A napi táv teljesítése érdekében belegyorsítottunk, és aszfalton
tekertünk keresztül Nyíri, Füzérkomlós és Füzér falukon. A Füzéri várba sajnos
nem lehet teljesen feltekerni, és a bringát sem akartuk egyedül hagyni, így
cipeltük. A várat lassan próbálják felújítani, szerencsére korhű építési eljárással.
Körbejártuk a középkori falakat és elköltöttük a tízórai zsemlét. A Vár-forrást
nagy kőfal fogja közre hatalmas bükkfák árnyékában. Idáig már nem jutnak a várat
felkereső érdeklődők, pedig csak 50 méterre van a parkolótól. Kulacsainkat feltöltve,
mindenre elszántan láttunk neki a következő 400 méter szint legyűrésének Nagy-Milicig.
Ahogy haladtunk felfelé, úgy nőtt az út meredeksége. Az utolsó 200 méter szintet
már csak tolva tudtuk leküzdeni. Ezért inkább a másik oldalról ajánlom minden
kedves bringás társamnak a hegy leküzdését. A legmeredekebb részeken gyönyörű
kilátás nyílik a hegységre. A csúcson nagy csapat magyar turista pihent, Szlovákiából
nem vezet fel út. Lefelé tovább követtük az országos kéket a Lászlótanya Kastélyszállóig.
Innen aszfalton halad lefelé az országos kék, majd balra leágazik, de mi maradtunk
a kocsiúton. A Hollóháza fölötti elágazásnál a Kéked felé vezető országútra
fordultunk, mely keresztezte tervezett útvonalunkat a Rákóczi út névre hallgató
piros sáv jelzést. Nagyon kényelmes utat találtunk, kis emelkedőkkel és hosszú
lejtőkkel. Telkibánya előtt egy kilométerrel értünk ki a műútra. A faluban kicsit
nehezen találtuk meg a piros jelzés folytatását, és nagyon meredeken indult
neki a hegynek. Egy kisebb gerincen átkelve, legurultunk a Potácsházhoz. Patakátkelés
után próbáltuk megtalálni a Pálos kolostorromot, de a sűrű szederrel benőtt
ösvény elvette a kedvünket a történelmi kutakodástól. Szerencsénkre kikeveredtünk
valahogyan a bozótból a piros + jelzéshez, ahol a délutáni nap csodálatos aranyszínűre
varázsolta a lombjukat hullajtó tölgyeket.
Túránk végéhez közeledett, Göncről áttekertünk az országúton Hidasnémetibe.
Hazafelé sokkal tágasabb helyünk volt a vonaton, és a kerékpárok is kényelmesen
elfértek. Itt pedig mellékelem a túra magassági térképét.
Lenkei Péter
(Az útibeszámoló képekkel és más, bicikliseknek szóló anyagokal együtt elolvasható
a http://www.extra.hu/lenkei
címen.)
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|