Győrffy Árpád: Terepjáróval igen, lóval, biciklivel
nem?!
Az elmúlt években helyi és központi forrásokból százmilliókat fordítottunk az
új kerékpáros útvonalak kiépítésére, eközben a kerékpáros túrázásra legideálisabb
erdei utakon tilos biciklizni. Hasonlóan kétarcú a lovasturizmus állami megítélése
is. Miközben a Széchenyi-tervben százmilliókat megmozgató önálló alprogram foglalkozik
a lovasturizmus, s ezen belül is a tereplovaglás lehetőségeinek fejlesztésével,
az erdőbe tévedő lovasok a biciklisekhez hasonlóan súlyos büntetésre számíthatnak,
ha valaki alkalmazni akarja az érvényben lévő jogszabályokat.
A rendszerváltás előtt egyes honvédségi felvonulási területek,
gyakorlóterek és az elvtársi vadászmezőkön kívül gyakorlatilag szabadon lehetett
közlekedni az erdei utakon. A jogszabályok csak azt írták elő, hogy a jelzett
tiltásokat be kell tartani. A múlt évtized első felében jó részt megszűntek
az elzárt területek, de a szabadság csak rövid ideig tartott, mert az 1996-ban
megalkotott erdőtörvény a korábbinál is erősebb kerítéseket emelt az erdők köré.
"A társadalmi és gazdasági változások kapcsán kialakult rendkívül bonyolult
birtokviszonyok és a birtokszerkezet alakulása, az erdő közhasznú funkcióinak
fenntartása mellett szükségessé tette az erdőterületen való mozgás a korábbiaktól
eltérő részletesebb szabályozását... Hazánk erdeit - annak rendeltetésétől függetlenül
- üdülés és sportolás céljából bárki látogathatja" - fogalmaz a törvény
indoklása. Az utóbb idézett mondat azonban nem mindenben cseng össze a tételes
szabályokkal, hisz a törvény kimondja, hogy az erdőterületen kerékpározni és
lovagolni csak a kijelölt úton szabad.
"Kijelölt erdei kerékpárutak az ország erdeinek elhanyagolhatóan kis részében
létesültek. A törvény szerint a kerékpárosok Magyarország területének 17 százalékát
kitevő erdőterületről ki vannak tiltva, miközben az erdészeti, vadászati, honvédségi
és más járművek közlekedhetnek. A természetvédelmi területeken nyilván indokolt
a tiltás, de ahol az erdészek nehézgépei és a vadászok terepjárói járnak, ott
ugyan milyen kárt okozhat a bicikli?!" - teszi fel a költői kérdést a Pécsi
Túrakerékpáros és Környezetvédő Klub Deutsch Tamás ifjúsági és sport miniszterhez
címzett tiltakozása, amit egy hónappal ezelőtt egy zánkai konferencián hoztak
nyilvánosságra.
Több tízezer kilométernyi európai kerékpáros túrával hátuk mögött törvény módosításra
szólítják a minisztert. Az erdő, a talaj és a gyalogos turisták védelmében tiltsák
meg a kerékpározást minden olyan helyen, ahol ez valóban indokolt, ugyanakkor
általánosságban engedjék meg a kerékpáros túrázást azokon a 2,5 méternél szélesebb
feltáróutakon, ahol az erdészeti, vadászati és más gépjárművek közlekedhetnek
- tanácsolják a miniszternek.
Törvényi változást szorgalmaz a Széchenyi terv lovasturisztikai alprogramja
is. A külföldi vendégek Magyarország különleges lovas adottságának továbbra
is a tereplovaglást tekintik, melynek egyedisége a nyugat-európai viszonyokhoz
képest szabad mozgásterében rejlik. Indokolt a vonatkozó törvényi rendelkezések
áttekintése, ami lehetővé teszi egy olyan összefüggő, de nem kitáblázott lovastúrahálózat
kialakítását, amely kiszolgálja a lovak és lovasok igényeit anélkül, hogy ez
korlátozná a tereplovaglással járó szabadságérzetet" - fogalmaz a program.
A törvény módosítására azonban mindeddig
hivatalos kezdeményezés nem született. Mint ahogy hallgatnak azok a Veszprém
megyei képviselők is, akik megválasztásuk előtt még azt ígérték, hogy közbenjárnak
a gyalogosok, kerékpárosok régi szabadságának visszaállításáért.
Törvényi változás híján csak az erdőgazdálkodók megértő hozzáállásában lehet
bízni. Hisz a jogszabály ma is lehetőséget ad arra, hogy lovagláshoz, kerékpározáshoz
utakat jelöljenek ki.
A Veszprémi Erdőgazdaság, a Verga Rt. működési területén jelenleg nincs kerékpározásra,
lovaglásra kijelölt útvonal - tudtuk meg Mészáros Gyula termelési vezérigazgatóhelyettestől.
Az erdőtörvény életbelépése óta egyetlen hivatalos kezdeményezés volt. Egy a
veszprémi állatkerttől Eplényig tartó lovasútvonal kijelölését kérték a zirci
erdészettől. Az egyeztetések még nem zárultak le.
- Ma az erdőgazdálkodó hozzájárulása nélkül sem lovagolni, sem kerékpározni
nem lehet. Mi nem zárkózunk el attól, hogy a lakosság vagy valamilyen szervezet
kezdeményezésére egyes utakat kijelöljünk kerékpározásra, lovaglásra. Ugyanakkor
más területeken nem akarjuk, hogy a szervezett turisták megjelenjenek, mert
ott elsősorban vadgazdálkodási, fatermesztési érdekeket tartjuk fontosnak.
Hasonló választ kaptunk a megyénk erdőterületének másik jelentős részét kezelő
Balaton-felvidéki Erdő- és Fafeldolgozó Rt-től is.
- Az erdőterületünkön nincs út kijelölve kerékpározásra, lovaglásra. Amennyiben
társadalmi igény lépne föl, természetesen nem zárkóznánk el az ilyen utak kijelölésétől
- válaszolt kérdésünkre Matyasovszky Albert vezérigazgatója, akitől azt is megtudtuk,
hogy az egyedi kérésekre általában adnak úthasználati engedélyt.
A túrákat lebonyolító nagyobb lovasvállalkozások általában megoldják a problémát.
Vagy az erdészettel, vagy közvetlenül a területen illetékes dolgozóval egyeznek
meg bizonyos utak folyamatos használatáról. Az éves viszonylatban kilométerenként
kifizetett 500 forintos díjat, vagy az adott személynek juttatott hasonló nagyságú
ajándékot, kenőpénzt még elviselhető tehernek tekintik. Legtöbben elutasítják
a közös fellépés lehetőségét, mert úgy érzik, hogy ezzel egyéni tárgyalási pozícióik
romlanának.
A jó idő miatt éppen biciklire ülő család, vagy baráti társaság nem nagyon tudja,
hogy az adott erdei úton való áthaladásért éppen honnan, kitől kell engedélyt
kérni, illetve a békesség érdekében kit, hogyan kell esetleg megfizetni. Persze
ez nem is a kirándulók dolga lenne. Hisz ha egy magyar család meg is tudná szerezni
az engedélyt, nem várhatjuk el ezt az idelátogató német, holland turistáktól.
Erre lennének többek között a különböző térségi, regionális turisztikai szervezetek,
hogy az ilyen ügyekben tiszta helyzetet teremtsenek. De mint a fentiekből kitűnik,
erejük csak ahhoz elég, hogy a lovas és kerékpáros turizmus fontosságát határozatokban
rögzítsék. Öt év alatt egyikük sem jutott el addig, hogy legalább egyeztetésre
kérje valamelyik erdőgazdálkodót néhány szabadon használható lovas és kerékpáros
túraútvonal kijelöléséért.
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.
|