Az utóbbi hónapokban két alkalommal is jártunk Németországban.
Az ezeken az utakon szerzett élményeimet osztom most meg mindazokkal,
akik érdeklődnek e szép, változatos vidék iránt, netalán utazást
is terveznek errefelé.
A szállás
A http://www.ferienwohnungen.de/europa/
oldalon látható a német szálláshelyek egyik legnagyobb választéka.
Innen választottuk ki a Gasthof Zur Post nevű panziót,
mely egy Achslach nevű hegyi faluban van, a leírás
szerint 1095 méteres tengerszint feletti magasságban.
Maga a település a cseh határ közelében, Németország Bayerischer
Wald nevű országrészében található. A várhatóan szép környezet
mellett nem utolsósorban azért is döntöttünk e szállás mellett,
mert a reggelivel együtt 18 eurós fejenkénti és éjszakánkénti
árat nagyon kedvezőnek találtuk.
Tájékozódás
Az utazást, a szállás és egyéb útközbeni helyszínek megtalálását
nagymértékben megkönnyítette egy navigációs szoftver, valamint
a koordinátákat szolgáltató, PDA-val egybeépített GPS-vevő.
A külföldi célpontokat is házszám-szintig tartalmazó rendszer
segítségével, külön térkép használata nélkül, gyakorlatilag
háztól házig mehettünk az eltévedés veszélye nélkül. Nemcsak
kis falvakban volt ez fontos, de pl. Münchenben is egyből odajutottunk
a kívánt házhoz, akár autóval, akár városnézéskor gyalogosan
mentünk. Egy másik felhasználási módjaként segítségével egyszerűbben
tudunk autónkhoz visszatalálni.
Az utazás
Az út nagy része autópályán vezetett, ebből a magyar és osztrák
rész fizetős, a német ingyenes volt. 10 napos matricákat vettem,
a magyar területre 2500 Ft.-ért, az osztrákra 2130 Ft.-ért.
Ez utóbbihoz az M1-en, a Mosonmagyaróvár magasságában levő benzinkútnál
jutottam hozzá.
A magyar-osztrák határtól az A4-es, Bécstől Linzig az A1-es,
majd innen a német határig az A8-as autópályán haladtunk. Ez
a határ ma már csak jelképes, csupán egy tábla jelezte, hogy
innen kezdve már Németországban, az A3-as autópályán megyünk,
egészen Deggendorfig. Itt a B11 útra jobbra kanyarodva először
ismét átmegyünk a Duna felett, majd folytatjuk utunkat észak
felé. Kb. 16 km megtétele után balra kanyarodunk a REG14 jelű
útra, ami 3-4 km után célunkhoz Achslachba vezet.
Az utakról és a tankolásról
A német (és osztrák) autópályák jó minőségükről nevezetesek,
és ez a minősítés általában az alacsonyabbrendű utakra is vonatkozik.
Sok helyen találkoztunk útépítéssel, vagy javítási munkálatokkal,
melyek kisebb-nagyobb dugókat okoztak. Az úton folyó munkák
miatti esetleges dugót az utolsó lejárat előtt jelzik, ezért
ha valaki akar, még idejében lemehet az autópályáról. Érdekes
módon a német autópályákon a benzinkutak elég ritkán következnek
egymás után. Pl. az A92-es út Deggendorf és München közötti
majdnem 150 km-én egyetlen benzinkút sincs. A vele csaknem párhuzamosan
futó normál út mentén persze vannak kutak, de hát azokhoz le
kell menni a pályáról, és azokat a pályán nem jelzi előzetesen
tábla. A 95-ös benzin ára valamivel magasabb, mint nálunk, vagy
akár Ausztriában is: 1,3 - 1,4 euró körül volt. Az egyes kutak
árai között max. 10 eurocent körüli különbségek lehettek. (Ausztriában
1,17 és 1,25 euró között láttam a 95-ös benzin literjét.)
Az utakon - tekintettel a csak ajánlott maximális sebességre
- gyorsabb a forgalom, mint itthon.
Ahol jártunk
A közeli és kicsit távolabbi környéken három jelentősebb
várost (Passau, München, Regensburg) néztünk meg, valamint
szállásunk közelében a bucheti vadrezervátumot.
Passau, a három folyó városa (németül: Drei-Flüsse-Stadt)
néven is emlitett város - nevéhez illően - három folyó találkozásánál
fekszik. Északról az Ilz, délről pedig az Inn
ömlik Passaunál a kettő között, nyugatról érkező Dunába.
Érdekes módon itt az Inn kb. 50 méterrel szélesebb, mint a Duna,
mégis Duna néven folyik tovább a folyó.
Az autót az egyik parkolóházban hagytuk, melyet az említett
navigációs rendszer segítségével gyorsan megtaláltunk. A parkolás
díja megkezdett óránként 1,2euró. A behajtás előtt egy kártyát
ad az automata, melyen a belépés időpontja látható. Itt az ideje,
hogy egyeztessük óránkat a parkolóház órájával, nehogy pár perc
túllépés miatt egy egész órát kelljen fizetni. A fizetés úgy
történik, hogy a kártyát bedugjuk a fizetőautomata nyílásán,
megjelenik a fizetendő összeg, és a feltüntetett címletek felhasználásával
bedobjuk a megfelelő mennyiségű pénzt. Nem kell aggódni, ha
nem tudjuk kiszámolni pontosan a pénzt, mert az automata hibátlanul
ad vissza (legalábbis ilyen tapasztalatunk volt, és nemcsak
itt, hanem más városokban is). Fizetés után visszakaptuk a kártyát
(a visszajáró pénzt se hagyjuk ott…), amivel a kijáratnál elhelyezett
sorompót tudtuk felnyitni.
A vízparton húzódó házsorairól Bajor Velencének is nevezett
város kétezer éves múltra tekinthet vissza. A rómaiak 80-ban
ezen a helyen várost alapítottak, az első itteni püspökségről
pedig 739-ben tesznek említést. A város látképét azok a hidak
teszik teljessé, amelyek a három folyó felett ívelnek.
Passau legjelentősebb magyar vonatkozású helye a Duna és Inn
közötti óvárosban levő Niedernburg zárda. Ennek kápolnájában
nyugszik I. István magyar király felesége, Gizella, aki
mint II. Henrik német-római császár huga, férje halála után
ide tért haza, és haláláig a zárda főnöknője volt.
Passauban sétálva mindenhonnan látható az Anger városrészben
levő Szent-György hegyre (ami inkább mondható dombnak)
épített un. felsővár. Az eredetileg püspöki palotában jelenleg
múzeum van. A domb tövébe, a Duna és az Ilz találkozásához építették
a 14. században az un. alsóvárat.
|
|
Passau
|
ez is
|
|
|
A Duna Passaunál
|
A Duna és az Ilz összefolyása
|
|
|
Az Ilz Passaunál
|
Az Inn Passaunál
|
A sok szép régi épület közül talán a dómot lehetne kiemelni,
ami (hasonlóan sok más székesegyházhoz) egy római szentély helyére
épült. A római katolikus templomokra jellemző gazdag díszítéssel
itt is találkozhatunk. Két "leg" azonban kiemeli a
templomok átlagából. Itt van Bajorország legnagyobb (majdnem
nyolctonnás) harangja és a világ legnagyobb templomi orgonája.
Regensburg Passauhoz hasonlóan Duna-menti
város, a víz folyása szempontjából kb. 120 km-el feljebb.
Emiatt itt a Duna már lényegesen keskenyebb. Az autót itt is
egy belvárosi parkolóházban hagytuk. A parkolási díj 30 percenként
0,7 euró volt.
Mint oly sok európai városé, Regensburg története is a kelta-római
korba nyúlik vissza. A város középkori történelmének szomorú
magyar vonatkozása az, hogy a 10. században kalandozó magyarok
két vezérét végezték itt ki. A német történelem jelentős eseményei
pld. középkori és újkori birodalmi gyűlések fűződnek Regensburghoz.
Eseményekben gazdag múltjának megfelelően az óvárosi részben
sok szép, régi épületet láthatunk. Ezek közül is kiemelkedik
(és nemcsak fizikailag) a Szent Péter dóm. Ezen a helyen
már a 11. század közepén egy román bazilika állt. Jelenlegi
formáját a majdnem 300 évig tartó építés során, a 16. század
közepén érte el, de a toronysisakok csak 1860-as években kerültek
a helyükre. Hiába, jó munkához idő kell…
A dóm mellett található Andechser am Dom nevű éttermet csak
azoknak ajánlom, akik ellenőrizni szokták a pincér által adott
számlát. Szerencsére én is megnéztem, így kiderült, hogy a bőbeszédű
hölgy kb. 10 eurót számított fel olyasmiért, amit nem is rendeltünk.
Reklamációmra persze korrigált, de biztosan sokan vannak, akiknél
bejön ez a trükk.
|
|
a Dóm
|
a Kőhíd
|
|
|
az Óváros
|
a Duna a Hajómúzeummal
|
Lesétálva
a közeli Duna-partra, és az Eisener Brücke (magyarul:
Vashíd) mellett először egy magyar hajót láttunk meg, ami jelenleg
hajómúzeum. A hídon átsétálva egy hangulatos szigetre
jutottunk, ami vélhetően a helybeliek kirándulóhelye, mivel
strandoló, piknikező embereket láttunk, mindenféle korosztályból.
Visszafelé a 12. században épült Steinerne Brücke-n (kőhíd)
mentünk. Ezen a keskeny, régi hídon elsősorban gyalogosok közlekednek,
de menetrendszerű autóbuszt is láttunk áthajtani rajta. A hídfőnél
egy kőkapu alatt sétáltunk vissza a Duna déli partjára. Ez a
kapu és az egész híd egy kicsit a prágai Károly-hídra emlékeztetett.
A folyóval párhuzamosan halad a Keplerstrasse, melynek
5. számú házában élt, és 1630-ban ugyanitt halt meg a híres
csillagász.
Az Isar-parti München (Berlin és Hamburg
után) Németország harmadik legnagyobb városa. Történelme több,
mint ezer évre nyúlik vissza, mert 1000 körül alapította Henrik
herceg, akinek mellesleg "Oroszlán" volt a megkülönböztető
neve. (Talán ez lehet annak az oka, hogy ottjártunkkor a várost
rengeteg különféle színű és mintázatú utcai oroszlánszobor árasztotta
el, hasonlóan a pesti tehénlázhoz). Autós szempontból érdekes
lehet, hogy a belvárosi parkolóházakban 1 órányi parkolásért
2,5 eurót kell fizetni. Tulajdonképpen a müncheni kiruccanással
az volt az elsődleges célunk, hogy felmérjük, mit néznénk meg
egy későbbi utunk alkalmával (amikor persze elegendő időnk is
lesz rá).
|
|
|
|
|
|
a Frauenkirche
|
a Városháza
|
|
|
|
|
Német ismerősünk szerint müncheni látogatásra minden időpont
jó, kivéve az Oktoberfest (vagy ahogy nálunk hívják: a sörfesztivál)
időpontja. Ekkor (a szeptember második és október első hete
közötti 3 hét) ugyanis a szokásosnál jóval többen vannak a városban,
és a sör ára is jelentősen magasabb.
Pár hónappal később, szeptember végén Bajorország déli részén,
az Alpok közelében töltöttünk el néhány napot. A szállásfoglalás
az előzőkhöz hasonlóan történt, ezúttal egy Wertach
nevű faluban, mely az osztrák határ közelében van. A faluról
a www.wertach.de oldalon lehet bővebben olvasni. Szállásunk
a Gasthof Keller nevű magánpanzióban volt.
A fogadtatás a korábbihoz hasonlóan családias volt, azonban
a körülmények annyiban mégis különböztek az előzőtől, hogy itt
a ház körül egy komplett állattartó gazdaság volt. Reggelire
pl. aznapi fejésű friss tejet kaptunk, melynek állaga inkább
hasonlított az itthoni tejszínre, mint a tejre. Egyszóval nagyon
ízletes volt. Háziasszonyunk mutatott egy érdekes füzetet, amelyben
a panzió (és egyben családjuk) csaknem 140 éves történetét írták
le 1868-tól napjainkig, igen élvezetes stílusban, sok képpel
fűszerezve.
Maga a falu is említést érdemel, mert sok szép háza és egy érdekes
temploma van. Télen is érdemes ide eljönni, mert rengeteg jóminőségű
sípálya található a közelében. A turisták részére a faluban
levő iroda kultúráltan, sok prospektussal ellátva segít a szabadidő
hasznos eltöltésében, legyen szó az év bármely időszakáról.
|
|
|
Az utazással kapcsolatban egy megjegyzés: a 10 napos osztrák
matrica ára az előző utunkhoz képest 50 forinttal, 2180 Ft.-ra
emelkedett.
Dél-Németország egyik szép kisvárosa Füssen. Közelében
van két bajor királyi vár, melyek közül legalább az egyiknek
a képe minden német útikönyvben szerepel.
A várak közelében levő parkolóban egész napra 4 euróért lehet
(kell!) parkolni.
A parkoló koordinátái (GPS-rendszerrel rendelkezők részére):
N47°33'17"; E10°44'8".
(A koordináták pontossága egy adott helyen elsősorban a felhasznált
eszköztől függ. Mivel 1" eltérés kb. 30 méternek felel
meg, a másodperc értéket nem kell túl szigorúan venni, mert
a megadott pozíció közelében is látható már pl. az adott parkoló.)
A két kastélyról további információk találhatók a www.neuschwanstein.de
oldalon.
Hohenschwangau kastélyát az akkori bajor trónörökös
(aki később II. Miksa néven király lett) egy középkori vár romjaira
építtette a 19. század harmincas éveiben.
A várhoz a parkolóból gyalog lehet felmenni egy kis emelkedő
leküzdése révén.
A másik vár, Neuschwanstein sokkal ismertebb
és látványosabb. II. Lajos bajor király (II. Miksa fia és utódja)
a müncheni színház díszletfestőjével terveztette meg a nem véletlenül
mesekastélynak is nevezett épületet. A
várhoz többféleképpen juthatunk fel. Annak ellenére, hogy végig
aszfaltút vezet, a turisták részére nem engedélyezett a ráhajtás.
A legkényelmesebb és leggyorsabb az autóbusz, melyet 1 útra
1,8 euróért oda-vissza 2,3 euróért lehet igénybe venni. A másik
variáció a lovaskocsi, amivel csak egy darabig mehetünk, ha
kifizetjük az egy útra szükséges 2,3 eurót. A legolcsóbb és
persze legfárasztóbb, ha gyalog megyünk fel. Az út elején levő
tábla szerint 30 perc alatt a kastélyhoz lehet jutni, azonban
a helyenkénti erős emelkedők miatt 40-50 percet nyugodtan lehet
rá számolni. A lovaskocsik végállomásánál kétfelé ágazik az
út, a kastély és a Mária-híd (Marienbrücke) felé. A korábbiaknál
is meredekebb út ellenére javaslom a hidat is felkeresni. Útközben
még egy kilátóból megcsodálhatjuk Hohenschwangaut és a mögötte-mellette
levő két kis tavat. A 35 méter hosszú Mária-hidat egy kb. 25
méter mély völgy két oldala közé építették. Gyakorlatilag csak
innen látható teljes egészében a kastély. A képeslapokon leginkább
szereplő irányból csak valamilyen légijárműről lehet látni.
Miután kigyönyörködtük magunkat a látványban, érdemes közelebbről
is megnézni a kastélyt, amihez egy enyhén lejtős úton juthatunk.
A bejárt vidék másik nevezetes turistacélpontja a Wetterstein
hegység és egyben Németország "teteje" a 2962
méter magas Zugspitze. Szerencsére remek idő volt,
ragyogó napsütéssel.
(A www.wetteronline.de
oldal pár nappal korábban arról tájékoztatott, hogy fenn plusz
5-6°C van, ezért melegebb ruhával is elláttuk magunkat. Mint
később kiderült, feleslegesen.)
Német oldalról az Eibsee felől, osztrák oldalról Ehrwald
irányából kabinos drótkötélvasút (németül Seilbahn, angolul
cable car) visz fel közvetlenül a csúcsra. Van még egy harmadik,
rövidebb drótkötélvasút is, de annak alsó állomásához csak fogaskerekű
(Zahnradbahn, illetve cog wheel train) vasúttal juthatunk el.
Mi az Eibsee-t választottuk kiindulásul, mert itt egymás közelében
van mindkét jármű megállója.
Az Interneten a www.zugspitze.hu
oldalon rengeteg, a Zugspitze-vel kapcsolatos információt találhatunk.
Többek között (tekintettel az egyre terjedő navigációs rendszerekre)
közlik a különféle kiindulási pontok pontos címét is. Sajnos
az Eibsee-vel kapcsolatos cím nem jó (a feltüntetett utca nem
is létezik).
Az Eibsee-hez a legrövidebb út Ausztrián keresztül vezetett.
Ez errefelé nem jelent különösebb szenzációt, mivel a határátlépés
jóformán észrevétlen, függetlenül attól, hogy autópályán, vagy
egy kisforgalmú hegyi úton akarunk az egyik országból a másikba
menni. Csak az EU-kék színű, "Bundesrepublik Deutschland",
illetve az 1 km-es előjelző táblával kiegészített "Republik
Österreich" tábla utal arra, hogy egy másik ország következik.
A korábban vámházként funkcionáló épületekben több helyen panziót
üzemeltetnek.
Az Eibsee melletti parkoló 2,5 euróért egész nap használható.
A parkoló koordinátái: N47°27'28"; E10°59'32".
A csúcsra feljutás ára szezontól függ, télen valamivel kisebb.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az utolsó járat háromnegyed
ötkor indul lefelé. Valószínűleg ez télen még korábbra esik.
Amikor mi voltunk, még a nyári tarifa volt érvényben (a téli
időszak az idén október 17-től 2007. május 1-ig tart). Ennek
értelmében egy út 25 euróba került, oda-vissza 45 eurót kellett
fizetni (nem hiszem, hogy túl sokan vettek csak egy útra érvényes
jegyet). Az is igaz, hogy ezért a két főre több, mint 25 ezer
forintért a lehetőségek függvényében szabadon meg lehetett választani
az utazás eszközét. Ezzel együtt is nagyon drága volt.
Végülis úgy döntöttünk, hogy a leggyorsabb úton, a drótkötélvasúttal
megyünk fel a csúcsra. Az alsó állomás tájékoztatója szerint
a csúcson +12°C a hőmérséklet, a látótávolság 180 (!) km. A
kabinba kb. 20 fő fért be. Sajnos az ablakok nem üvegezettek
voltak, hanem valami plexiszerű műanyag borította, amely eléggé
homályos volt, emiatt alig lehetett valamit látni a tájból.
Tízpercnyi kellemes ringatózás és a két tartóoszlopon való zökkenések
után értünk fel a csúcsra.
A tetőn derült, napos idő fogadott, és a látvány sem volt mindennapi.
Köröskörül magas, hófödte hegyek (amik persze hozzánk képest
alacsonyabbnak látszottak), a völgyben a híres üdülőhely
Garmisch-Partenkirchen házai, valamint az Eibsee és környéke.
A Zugspitze ideális hely különféle távközlési hálózatok és meteorológiai
állomások részére, melyet ki is használnak. A hegytetőn egy
viszonylag nagy kilátóteraszt alakítottak ki, ahol különféle
éttermek, sörözők kaptak helyet. Az egyik pl. úgy hirdeti magát,
hogy "Németország legmagasabban levő sörkertje", ami
ez esetben igaz is. Egy bajor népviseletbe öltözött idősebb
úriember havasi kürt és bajor népzenei bemutatót tart, körülötte
padok és asztalok, ahol hozott, vagy a helyszínen vásárolt étel-ital
is elfogyasztható. A turisták jelentős része japán, ami általában
jellemző volt az általunk bejárt helyszínekre. Ennek tükrében
nem véletlen, hogy a német mellett japán nyelvű feliratok voltak
a leggyakoribbak.
A négy égtáj irányában tájékoztató táblák mutatják, melyek azok
a hegyek, amiket abban az irányban látni lehet. (A Föld görbülete
miatt a kb. 120 km-re levő ausztriai Grossglockner alacsonyabbnak
látszik, annak ellenére, hogy valójában több, mint 700 méterrel
magasabb, mint a Zugspitze.) Ezeken a táblákon az adott irányban
levő városok nevei is olvashatók, és nem csak a közeliek, pl.
Innsbruck, hanem Sydney vagy New York is, a hozzájuk tartozó
távolságértékekkel. A fentieken kívül feltüntették a földrajzi
koordinátákat és a tengerszint feletti magasságot is, ami kiváló
lehetőséget nyújt arra, hogy leteszteljük saját GPS-eszközünket.
A tető egyik végében egy ajtó felett a "Herzlich Willkommen
in Tirol" felirat és a mellette levő "Land Tirol"
tábla jelzi, hogy osztrák területre léptünk. Itt van az osztrák
területről érkező drótkötélvasút felső állomása. (Az osztrák
oldali pálya valamivel rövidebb, mint a német, mert magasabbról
indul. Ennek ellenére ugyanúgy 45 euró az oda-vissza út díja,
mint a német oldalról indulóé.) Az odavezető folyosó oldalán
a világ minden részéről érkezett grafomániás turisták rakták
le névjegyüket. Természetesen honfitársaink sem maradhattak
ki. A folyosó egyik végén vaslépcsőn mentünk le egy teraszra,
ahol még megmaradt a ki tudja, mikori hó. Visszafelé a "Freistaat
Bayern" tábla mutatja, hogy ismét Németországban vagyunk.
A visszautat egy kicsit hosszabbra terveztük, mert beiktattunk
egy kis fogaskerekű utat is. A Gletscherbahn-nak nevezett rövid
drótkötélvasút a mintegy 300 méterrel alacsonyabban, 2600 m.
magasan fekvő Sonn Alpin-ig vitt. Innen indult a fogaskerekű
(az utolsó járat fél ötkor), amit klausztrofóbiásoknak nem ajánlok.
A vasút az első 4800 méteren egy sziklába vájt, többnyire teljesen
sötét, meredeken lejtő alagútban halad, kb. 25 percen keresztül.
Riffelriss feltételes megállónál jutunk ismét a szabadba.
Újabb 20 perc után érkezünk Eibsee állomásra, ahonnan néhány
perces sétával visszajutottunk autónkhoz.
Szállásunktól nem túl messze fekszik a Bodeni-tó,
Nyugat-Európa második legnagyobb tava (a Genfi tó előzi meg)
és valamivel kisebb a Balatonnál is, amely egyébként Közép-Európa
legnagyobb tava. Partvidékén három ország, Németország, Ausztria
és Svájc osztozik. A Svájcban eredő Rajna osztrák területen
ömlik a tóba, átfolyik rajta, Konstanznál német-svájci határfolyóként
jelenik meg újra, majd a hollandiai Rotterdam közelében éri
el az Északi tengert.
Ideiglenesen elhagyva Bajorországot, és Baden-Württemberg tartományba
lépve, Friedrichschafennél érjük el a Bodeni tavat.
A város legismertebb épülete, ami egyben jelképe is, az egykori
zárda kéttornyú temploma. Ehhez a városhoz fűződik a híres léghajóépítő,
Ferdinand von Zeppelin munkássága. Emlékét egy állandó kiállítás
őrzi.
A tókörnyék másik nevezetes városa Konstanz, amely
egyben német-svájci határváros, a szó szoros értelmében is,
mivel a határvonal a városon belül halad. A város gazdag műemlékekben,
mert szerencséjére, az utóbbi néhányszáz év háborúi elkerülték.
Ezek felsorolása helyett egy szokatlan szoborcsoportból képzett
díszkutat említenék meg, ami a város egyik szép utcáján látható.
Gyimesi László
Ha valakinek további kérdése van, bátran írja meg!
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.