Olvasva a Karaván újság Selbu-i találkozóval kapcsolatos ismertetőit
Észak Németország - Dánia útitervünket addig módosítgattuk,
amíg norvégiai utazás lett belőle.
Az útitervet ismét a www.utazas.com és a www.index.hu/forum
oldalain Norvégiára vonatkozó leírások elolvasásával, illetve
Tőlük további információ beszerzésével, beszámolók tapasztalatait
figyelembe véve készítettük. A Skandinávia útikönyv 28 éve készült
és írója vonattal, busszal járta az országot, a Lonely Planet
viszont csak a településekről ír.
Bizonytalan
voltam, nem megyek-e el valamelyik, az útikönyvben nem jelzett
jelentősebb vízesés, vagy látnivaló mellett.
Megnyugtattak, hogy vízesést annyit fogok látni, hogy nem is
tudom számon tartani, valamint tanulmányozzuk az útszéli információs
táblákat, mert ezek részletesen bemutatják a környék látnivalóit.
Ezeken kívül az alábbi fontos szabályokat kellett figyelembe
venni :
1. A kompok különösen tűzveszélyesnek minősítik a gázpalackos
lakóautót és lakókocsit, ezért ezek számára csak korlátozottan
tudnak helyet biztosítani. (ezen járműveket "tűzfallal
veszik körül").
Napokkal előre kell a helyet megrendelni a kompon az országok
közötti útra.
2. A közlekedők türelmesek, az utak keskenyek, meredekek, ezért
óvatosan közlekedjünk.
A gyalogosok, kerékpárosok megkülönböztetett elsőbbséget élveznek.
(Ha túl közel bámészkodunk a gyalogátkelő helynél, a kocsik
meg fognak állni és várják, hogy hátha át akarunk menni!)
3. Keskeny úton kitérőnél a felfelé menő ad elsőbbséget, tolat
vissza, de lakókocsit vontató esetében visszatolat a másik,
ha szükséges. Kitérőnél lehetünk udvariasak is!
4. Mi - vontatók - 70 (80) km/h sebességgel mehetünk, de ha
észrevesszük, hogy túl sokan felgyülemlenek mögöttünk, álljunk
félre a legközelebbi alkalomkor, és engedjük, hadd száguldjanak
el mellettünk 80 km/h sebességgel. (Rengeteg a telepített radar,
a rendőrök fa mögé bújva is radaroznak, bár ki van előtte táblázva
a várható leskelődés.)
Első
pihenőnket Bambergben töltöttük a város nevezetességeinek
esti megtekintésével.
Másnap Rostockba érkezve közölték, hogy a komptársaság
sassnitzi 22:30 órai járatán tudják szerelvényünket átvinni
Trelleborgba. Kényelmesen átmentünk a másik kikötőbe
és egy rövid esti városnézésre is volt idő. Vártunk, vártunk,
23:30-kor jött a német TV, sejtettük, hogy valami gond van!
Igen, tűz keletkezett a raktérben és a kapitány segélykérése
után egy másik hajó átvette mind a 235 utast. Természetesen
mindezt a másnapi svéd lapokból tudtuk meg teljes részletességében,
időrendi sorrendben leírva a korábbi kompbaleseteket is.
Minket a 03:15-ös járat úgy vitt át, hogy a hajóba nem raktak
be mintegy 100 db vasúti teherkocsit. Reggel 07:30-ra Svédországban
voltunk, és végig napsütésben utaztunk Oslóba. A
külvárosi kempingünk közelében az öböl strandja tömve volt napozókkal,
de fürdeni általában csak térdig fürödtek, bár láttunk úszni
a nagyszülő korosztályt is! Megtekintve a belvárost, kikötőt,
várat és a Vigeland parkot, két éjszaka után Lillehamert
érintve érkeztünk az Otta melletti Mysuseterbe,
ahol "földpiramisokat" nézhettünk meg. Ezek
porózus kőzetből kialakult - inkább oszlopszerű - piramisok,
melyeket a tetejükön lévő ellenállóbb réteg - mint tető - óvja
meg az eróziótól. Tovább folytatva északra utunkat elérjük az
első (?) nagyobb útmelletti vízesést a Shlehtafossent.
Az egyik internetes utazási fórumban a beszámoló azt írta, hogy
254 db vízesést láttak. Ez így igaz, csak húzogatni kell a strigulákat.
Erre az útvonalra az volt jellemző, hogy a táj fokozatosan szépült,
a távoli hegyek csúcsain, fennsíkjain már távolról látszott
a hó, és a kopár szikla is zöld volt a mohától, minden azt sejtette,
hogy egyre szebb és szebb látványban lesz részünk, ami így is
volt. Külön élvezetet jelentett az, hogy tengerszinten állhattunk,
a mellettünk magasodó kb. 800-1000 méteres hegy tetején látszott
a hó, és a hegy tetejéről 1-6 db kisebb-nagyobb vízesés zúdult
le.
Norvégiában
a nyár fogalma is csak képletes, mert a hó, eső, köd, erős fagy
július közepén is előfordul a hegyek között.
Andalsnes előtt mindössze 10 kilométerre van a világ
egyik leghíresebb sziklafala, a Trollveggen (Trollok fala),
mely egyébként Európa legnehezebben leküzdhető sziklafala. Először
1967-ben jutott fel ide egy francia hegymászó.
Estére Andalsnest érintve érkeztünk a Langfjord melletti Vistdalba,
mely utunk legészakibb pontja volt. Innen másnap elmentünk Eikesdalba
és kb. 2 órás gyalogtúrával megnéztük a Mardalfossen vízesést.
Maga Andelsnes egyébként a Romsdal-fjord mellékágának,
az Islfjordnak a keleti végén fekszik, néhány fafeldolgozó és
bútorkészítő üzeme van csak. A város történelméről annyit, hogy
itt 1940-ben angol csapatok szálltak partra, a németek azonban
lebombázták és felégették és ezzel visszavonulásra kényszeríttették
az angolokat.
A városban érdemes megnézni az Arne Randers hegymászó múzeumot.
Utunkat folytatva Andelsnestől délre ráfordultunk a Trollok
útjára. Csak úgy kanyargott felfelé az aszfaltcsík az U
alakú gleccservölgyben, melyet a Bispen (1475 m), a Kongen
(1539
m) és a Dronniga (1568 m), csúcsok szegélyeztek. És persze
rengeteg vízesés is "díszítette" a sziklákat, fenséges
volt a táj. A kanyargós és meredek hágó mellett zuhog a 320
méteres Stigfossen vízesés, és csúcspontja az általában
ködben lévő Trollstigen. Az
út legmagasabb pontja 825 méteren van, 11 kissugarú hajtűkanyar
és 8-10 százalékos emelkedők jellemzik.
Itt az Alnesvatnet tengerszem, egy étterem, jó néhány
szuvenír bolt és egy útépítési múzeum található. Az a hír járja,
hogy itt ritkán süt a nap, borús, nyirkos az idő. Sajnos ez
így volt.
Utunkat havas fennsíkon folytattuk Valldalba a gyönyörű
Valldalen völgyön keresztül (mely epertermesztéséről híres)
Lingebe. Innen komppal jutottunk a Eidsdalba majd
egy havas fennsíkon keresztül (Ornveien-en (Sas út) , legmagasabb
pontja Korsmyra-nál van, 620 m) magasból láthatjuk meg Geirangert
és a Geirangerfjordot. A fjord végén a az egyik legszebb
norvég falu fekszik, a Grindalsnibba (1336 m), a Vinsashornet
(1343 m), és a Dalsnibba (1476 m) hegyek által koronázva.
Maga
Geiranger falu egyébként 200 lakosú, bár nyáron a két
műút általában két hónapig használható, télen azonban csak a
hajójárat az egyetlen kapocs a külvilággal. A fjordra jellemző,
hogy 200-250 méter széles, mélysége középen, a hajózás vonalában
200 m körüli, így itt a legnagyobb óceánjárók is előfordulnak.
Ismét késő estig jártuk a környéket és a falu szélén egy sátor
mellett megismerkedhettünk egy keramikus és rénszarvasvadász
házaspárral, a hölgy magyar volt!
Megtudhattuk, hogy a útszéli árusoknál kapható rénszarvas és
jávorszarvas bőröket (400-800
NOK) és a norvégmintás pulóvereket (600-1600 NOK) a mi kedvünkért
és pénzünkért kínálják, a szarvasokat ahúsukért vadásszák, a
gyapjúpulóvert pedig - bármilyen szép - nem szeretik hordani,
mert túlságosan meleg és szúrós. (1 NOK 2001. nyarán kb 31
forint volt - a szerk.)
A
fjordon, a mi vízparti kempingünkben is, motorcsónakot lehetett
bérelni óránként kb. 120 NOK-ért, mellyel kényelmesen el lehetett
jutni a "Hét nővér" vízeséshez.
Geirangertől a Djupvashytta hegyi vendéglőig még
júniusban is gyakran több méteres hófalak között haladhatunk.
A 15 km-es útszakaszt 1885-ben nyitották meg. Az út 3-6 méter
szélességű, az emelkedő mintegy 8 százalékos, 20 hajtűkanyar
van benne (június 1-jétől október 15-ig járható) Ezen az úton
indultunk el és felkapaszkodtunk a Dalsnibba (1476 m)
csúcsra.
(Természetesen a lakókocsit ilyen kitérőknél mindig leakasztottuk,
a vonófejet lelakatoltuk.)
A prospektusok, képeslapok tanúsága szerint sokkal magasabb
hófalak között kellett volna elmennünk, de itt is meglátszott,
hogy enyhe volt a tél!
Ezek a fennsíkok és az esetleges leágazások szinte minden pontja
kínálgatja magát egy rövid leállásra, kitérőre, fényképezésre,
egy éjszaka eltöltésére.
Egy
ilyen kitérőnél néztünk meg egy szép kettős vízesést és a
Videseter melletti síközpontot.
Langevatn, Erdal és Styrn településeken és több
hosszú alagúton keresztül - viszonylag korán érkeztünk meg a
Sunde melletti kempingbe, Brigsdal gleccser közelébe.
Ez a 386 km2-es Jostedaalsbree jégvilág, (melyből 26
gleccser ágazik le, a leghosszabb 15 kilométeres) egyik leglátogatottabb
része. Mivel még korán volt (este 6 óra) elmentünk Kjenndalba
és két másik gleccser is megnéztünk. Itt is, mint pl. Mysuseterben
a földpiramisoknál becsületkassza működik. Kétrészes boríték
letéphető jeggyel, a pénzt a borítékba bezárva, leragasztva
be kell dobni egy gyűjtőládába, a
kitöltött jegyet (rendszám, dátum) ki kell tenni a szélvédő
mögé (általában 10-30 NOK).Sötétedésig (inkább szürkületig 23:00!)
mászkáltunk a gleccserek körül és a hegyi utakon. Volt olyan
murvás út, ahol a patak a hídon keresztül folyt, vagyis vízben
kellet áthajtani a hídon.
Másnap megnéztük a legnépszerűbb Briksdal gleccsert,
itt egész nap nagy a nyüzsgés. Még aznap átmentünk a Jostedal
nemzeti Park déli oldalára, Fabergbe. Este elkalandoztunk
egy
fennsíkon lévő, Styggevatnet nevű víztározóig, ahol a
karbantartók házán (olyan mint a sarkkutatóké!) lévő maximum-minimum
hőmérséklet mérő pálcikái napos oldalon 32 / -27 C° értéken
álltak.
Az itt elhelyezett információs táblákról megtudhattuk, hogy
a fennsíkokon lévő víztározók több kilométeres földalatti
csövekkel össze vannak kötve és valahol egy földalatti erőműben
turbinát hajtanak. Megtudtuk, hogy Norvégia áramtermelésének
99 %-át adják a vízerőművek.
Az ország 600 vízerőművére egész sor energiaigényes kohászati
és vegyipari ágazat települt. Másnap megnéztük a Nigardsbreen
gleccsert, melyet autóval meg lehet közelíteni (30 NOK)
egy parkolóig, ahonnan egy kishajó (50 NOK / fő) viszi oda-vissza
az utasokat.
A gyalogosút le van zárva, valószínű azért, mert túl nagy köveken
kell átbotorkálni és lehet, hogy több baleset történt.
Mannheller-Fondes közötti kompút után elérkeztünk a Lardalsoyri-Aurland
közötti Európa leghosszabb 26,5 km alagútjához. Mi inkább az
Erdalból induló és 50-60 napig járható nyári úton mentünk
a csodálatos havas fennsíkon.
Flamba érkezve szerettünk volna a Flam-Myrdal közötti
népszerű vasúton utazni és megnézni a csak így, vagy gyalogosan
megközelíthető Kjosfossent, de majd egy órás keringés
után sem találtunk szerelvényünknek parkolóhelyet. Szebbnél-szebb
tájakon át haladva Stalheimben megnéztünk egy vízesést,
majd arrébb még egyet és Tvinne mellett pihentünk. Éjjel
és hajnalban nagy eső volt, de mire az indulásra került a sor,
elállt. (Az útra az elő sátor oldalait nem vittük magunkkal,
így könnyebb volt az összepakolás.) Bergentől keletre, Espelandban
még délelőtt érkeztünk a kempingbe így késő estig Bergen
nevezetességeit látogattuk.Borús
volt az idő, de az eső nem esett, bár Bergen környékére azt
mondják, szinte minden nap esik az eső! Másnap megnéztük a Steindalfossent,
majd a Bruravik-Brimnes közötti komp után Lundban
(nem is említettem, hogy szinte mindig valamilyen tó, vagy fjord
partján) kempingeztünk, ismét kisütött a nap így csodás látványt
nyújtott a Voringfossen, és tőle keletre 20 km-re lévő
Bjoreidalen fennsík. Még korán volt (este 9 óra) így
elautóztunk Lundtól délre lévő Jerdalsatri turistaházhoz
a Vedalsfossen közelébe. Az út utolsó 10 km-re murvás,
egynyomsávos, 14-16 százalék meredekségű lett, és egyszerűen
csak véget ért egy olyan helyen, ahol legalább vissza lehetett
fordulni! Fellélegeztünk, mert itt volt egy mikrobusz, - megrakva
csomagokkal és mivel fel volt nyitva a hátulja, a rendszámot
nem láthattuk -, arrébb sátorozók, és legnagyobb meglepetésünkre
egy lány magyarul ránk köszönt! Itt,
majdnem a világ végén Ők voltak a Baraka Klub lelkes csapata.
Három hete indultak Finnországon, Svédországon keresztül idáig,
teli élménnyel, kalanddal. Aludtak strand öltözőjében, parkolóban,
itt-ott-amott, csak az időjárásra panaszkodta, hogy egy hete
javult csak meg. Az élménycsere közben a tűzön főzött, melegített
vacsorájuk éppen elkészült, így jó étvágyat kívánva elbúcsúztunk.
Kinsarvikot, Tyssedalt érintve és újabb vízeséseket,
víztározókat, erőműveket megtekintve érkeztünk el Roldalba.
Este foglaltunk (volna) kompra helyet a 4 nappal későbbi Kristiansandból
induló kompra, de a társaság csak Larvikból vállalt átvinni
a kért időpontban. Este és másnap megnéztük a Valldalsvatnet,
Songavatnet és Mosvatnet tavakat, víztározókat és
hol esőben, hol napsütésben egész Rjukanon keresztül
kerültünk egy nagyot. Két éjszaka után Kristiansand és
Larvik mellett a pihentünk 1-1 napot a tengerparton.
22:30-ra érkeztünk Dániába, ahol Kolding mellett
"pihentünk" néhány órát egy parkolóban és Lübeck
és Rothenburg ab Tauber állomásokkal érkeztünk haza 19
nap elteltével.
Kozma Ákos
További képek a http://norvegia.iweb.hu/
oldalon
A
szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail:
szerkesztoutikalauz.hu
Tiéd az oldal, magadnak építed!
Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >>
Üzenőfal - írd le kérdésedet, véleményedet! >>
Útitárskereső
- ha üres helyed van >>
©
BTSz Bt 1997-2007.