Sirhuber András: Norvég kerékpártúra - 2006.
Vigyázat! Norvégia megköveteli,
hogy visszatérj! 2. nap: A repülés Budapest- Oslo 3-4. nap: Megérkezés Andalsnes-be a Romsdal-völgyön keresztül, kétoldalt ezernyi óriási vízeséssel. Közben érdemes elbámészkodni a Trollveggen-nél, mely egy csodálatos hegyvonulat 1000m magas függőleges sziklafallal. (450km)
5.nap:
Aki a Romsdal-völgyön keresztül eljut Andalsnes-ig, mielőtt
kipipálja a "Trollok-útját" mindenképp látogasson
el a Romsdalsfjord ill. a Langfjord partján a Mardalsfossen-vízeséshez,
mely Eikesdal-ból "kis" hegyi sétával érhető csak
el. A látvány kárpótol a túráért! Az út melletti vendégkönyvbe
sajnos nem sok magyar beírást találtam, konkrétan egyet.
Kigyönyörködés után a túloldalon
legurulva hirtelen a szemem elé tárult az amúgy "nem csúnya"
Tafjord, ami szintén megér pár órát. 7.nap: Reggel sűrű ködben (~600m-es
hágó) értem el a híres Geirangerfjord-ot. "Szárítkozás"
után jöhetett a kötelező hegymászás a Hét-Nővér- vízeséshez.
A látványt nem lehet leírni, de meg kell érte dolgozni. A fjord
túlsó feléről indul a jelölt turistaút, ami helyenként elég
meredek (felfelé és lefelé is), amúgy pedig viszonylag hosszú.
Nem árt egy jó túracipő a kb. fél napos túrához. A túrázás mellett
van még lehetőség hajókirándulásra ill. kajakozásra is. Én ezt
sajnos kihagytam, bár innen sem lehet valami csúnya a táj. (A
bérleti díjat nem mertem 8.nap: Napi bölcsességem: Norvégia a legszebb ország! Reggel szintén egy hágó várt (1030m), amit gyorsan le is küzdöttem, mivel nem volt még az a nagy meleg. Ez jó tanács lehet minden hágó előtt! Innen gyalogosan folytattam az utam a Dalsnibba-ra (1500m), aszfaltos út hiánya miatt. Amúgy a csúcs elérhető autóval is, de ezért a kis kényelemért fizetni kell. A szűk, kanyargós, meredek szerpentin nagy odafigyelést követel a vezetőtől! (Mindenki "örült" a szembejövő turistabusznak!) A csúcson a látvány pazar volt, még a Geirangerfjordot is látni. Délután, Grotli felé kikerülve az alagutakat a gleccserek felé vettem az útirányt. Ez szintén kihagyhatatlan, de az odavezető 256-os út számomra nem volt túl nyerő. (A biciklimnek se!) A térképen fő turistaútnak jelölt utat "elfelejtették" leaszfaltozni. A kavicsos, murvás úttal így voltak kisebb problémáim. Országútisok erre mindenképp készüljenek fel! Szerencsére azonban az út minőségét feledtette a vad kietlen táj csodálatos látványa. A csúcson lehetőség van nyári síelésre, amit én kihagytam, viszont innentől az út lefelé oké, aminek nagyon tudtam örülni. Este már a Loenvatnet-ben fürödtem. Itt volt az egyik legszebb sátorhelyem. A hely több napra érdemes! (150km) 9.nap: Ez a gleccserek napja! (Kjenndalsbreen, Bodalsbreen, Briksdalsbreen) Eredetileg a Kjenndalsbreen-t akartam megnézni, ami sajnos le volt zárva (lavinaveszély, kőomlás?), így helyette, mérgemben beterveztem a Bodalsbreen-t. Persze utólag nem bántam meg, de egy könnyebb hosszú gyalogtúrára mindenki készüljön fel. A látvány leírhatatlan! (Ezért vannak fényképek.) Innen továbbtekerve jutottam el a közeli Briksdalsbreen-hez. Ez egy tóba ömlő gleccser, mely rövidebb gyalogtúrával elérhető. Így a nap végére, igaz sok gyaloglás után, de csodát láttam. Kötelező! Este eső. (60km) 10. nap: A gleccserektől elbúcsúzva vágtam neki visszafelé a már ismertetett 258-as murvás úton. Még egyszer kigyönyörködhettem magam a holdbéli tájon, éspedig defekt nélkül. A csúcson ismét bebizonyosodott, hogy a gleccservíz rendkívül tiszta, jéghideg és laktató! Estére megérkeztem Lom-ba. (180km) 11. nap: A mai nap ismét egy újabb
hágó várt - Sognefjellsvegen (1434m) - a Lom-i éjszakázás után.
(Egyébiránt itt megtekinthető egy gyönyörű szép fatemplom is).
Az előjelek az éjszakai ill. a reggeli eső miatt nem voltak
túl 13. nap: Délután sikerült továbbindulnom,
majd átkompoztam Mannheller és Fodnes között. A komphoz egy
3km-es alagút vezet, majd a túloldalon egy 6,6km-es kerékpárral
tiltott alagút vezet tovább a Snovegen felé. Ezen csak másnap
kora hajnalban kerekeztem át egy kis kitérő után, mely az Ardalsfjorden
partján vezetett végig Ovre Ardal- 14.
nap: A hajnali "alag-útazás" után ráfordultam a Snovegen
meredek kaptatójára, mely 1300m magasra visz. (Ezt a hágót hidalja
át a világ jelenleg leghosszabb közúti alagútja a 24,5km hosszú
Laerdalstunnelen.) 15.nap: Szomorkás időben küzdöttem le a Flamsbana vasútvonal szakaszát Flam-tól Myrdal-ig, természetesen kerekezve. Az utolsó 10km szigorúan csak gyalogossan tehető meg a nagyon meredek sziklás szerpentin miatt! Innen Voss felé Mjolfjell-ig csak vasúti közlekedés van. (kb. 20km-40 korona/fő) A vonatról leszállva már esett! (25km) 16.nap: Eső nap. Ez volt az a nap
(egyébként 13.-a) amikor is útvonalmódosítást kellett eszközölnöm
az eső napok miatt, lecsúszva így pár élményről. De "szabadidőmben"
már terveztem a következő évi (2007-es) túrám, mely akkor még
csak terv volt ma már pedig konkrétum. 17.nap: Ma reggel végre láttam egy kis reményt az indulásra. A remény sűrű köd és 5C° képében érkezett, ami nem volt túl kellemes, lévén rövidnadrágban tettem meg! Végül is legurulva Voss-ba, kicsit felmelegedve és megreggelizve folytattam utamat. Könnyed tekerés után érkeztem Bruravik-ba, ahol is átkompoztam Brimnes-be. Innen már gyorsan elérkeztem Eidfjord-ba, mely többnapi gyalogos túrám kiindulópontja. Délután még megnéztem a Simadalen-völgyet a Skytjefossen vízeséssel, mely földes úton autóval is könnyedén megközelíthető. Este a fjord és az azt körülölelő hegyek látványával tértem nyugovóra kedvenc sátramban. (130km) 18.nap: A mai napi túrához is az
Eidfjord a bázis. Innen rövid kerekezéssel ill. hosszabb gyalogtúrával
(~20km) érhető el a Hjolmadalen pompás vízesése, mely egy óriási
sziklakatlanból tör elő. Fenséges látvány! A csúcsra vezető
út elég "mocsaras" , nem árt egy jó cipő sem. Bár
az út nagy része autóval is megtehető un. földes 19.nap: Ma egész nap a sokak
által ismert Voringfoss vízesésben gyönyörködtem, mely a Mabodalen-völgy
egyik fő nevezetessége. Az Eidfjord-tól a vízesés elérhető,
a kerékpárral behajtani tilos alagutakkal tarkított főúton ill.
a régi keskeny úton. Én az utóbbit választottam. Ez sokkal látványosabb,
meredekebb és egyúttal veszélyesebb is, de csak innen érhető
el a vízesés "alulnézete". Ez égészen más dimenzió
mint felülről (na az sem csúnya), így minden autósnak javasolhatom,
hogy kis időre "dobja el" a füstkibocsátóját és túrázzon.
Garantálom, hogy 20.nap:
Reggel még "melegében" üres gyomorral hasítottam át
a Hardangervidda tavakkal és gleccserekkel szabdalt fennsíkján.
(1000-1300m) Egy-két legelésző birkán kívül nem túl sok emberrel
találkoztam. A Hardangervidda vége felé található Haugastol,
a montisok birodalma. Innen vezet egy hosszú, sajnos földes
kerékpárút (Rallarvegen) Myrdal-ba a Flamsbana hegyi vasút végállomásához.
21-25.nap: Mivel maradt még egy kis időm elkerekeztem Oslo-ba (jav: Viking- múzeum), a Randsfjord-hoz és strandoltam a Hundalsjoen partján. A szabadstrand csak 38km-re van a reptértől! (460km) 26.nap: Repülés Oslo-Budapest. 27.nap: Kerekezés haza! (200km)
(Ezek az általam tapasztalt legolcsóbb árak, ettől eltérhet akár 200-500 %-ban is. Amúgy minden nagyon drága!) Időjárás: A hegyekben sok az eső. A hőmérséklet szélsőséges. (pl. napközbe 17-20 °C, este 30 °C, reggel 5 °C) Esős időben a völgyekben is lehül 13- 15 °C-ra. Meleg öltözék, esőkabát kötelező! A hágókon nagyon megfontoltnak kell lenni! Jó túrázást minden országútisnak:
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet (szállásközvetítéssel nem foglalkozunk) - E-mail: szerkesztoutikalauz.hu Tiéd az oldal, magadnak építed! Ugrás
a főbejárathoz: (földi) Útikalauz >>Ugrás
az érintett országhoz: Országkapu >> |