Döbrentei István: Autóval, vonattal, felvonóval, hajóval a hegyek között – Svájc- 2012
Nagyon szűkszavú, inkább csak a több mint száz látványos képet összekötő leírás, de így is sok információt adhat egy svájci utazás tervezésénél
Giswil, Zürich, Felsenegg, Bern, Interlaken, Les Brenets, Morteu, Neuchatel, Sörenberg, Alpnachstad, Pilatus Bahn, Pilatus Kulm, Luzern, Frakmüntegg, Kriensig, Goldau, Meiringen, Kleine Scheidegg, Grindelwald, Beatenbucht, Niedernhorn, Oberwaldban, Furka Pass-hágó, Belveder, Grimsel Hospiz, Sidelhornbahn, Handegg, Reichenbach Falls
Közös családi döntés alapján egy hetet terveztünk eltölteni Közép-Svájcban 2012 nyarán. Interneten előre lefoglaltunk egy apartmant.
1. nap.
Az előttünk álló 960 km-es út miatt Győrből egy szombati napon kora reggel indultunk autóval. Ausztriában Innsbruck után Feldkirchen keresztül léptünk be Lichtensteinbe, majd rövidesen Svájcba. Azért választottuk ezt az utat, mert korábbi tapasztalatunk szerint Németországon keresztül autózva igen sokszor komoly torlódásokba keveredtünk.
10 órás – tankolással, rövid pihenőkkel megszakított – zavartalan út után érkeztünk meg Giswilbe, a Luzerntől 30 kilométerre délre található kisvárosba.
A lakhelyünk minden kényelemmel ellátott 50 négyzetméteres lakás volt, a háziak nagyon barátságosan fogadtak bennünket.
A kipakolás után egy rövid sétára indultunk a településen, bizony jól esett egy kis mozgás a hosszú autózás után.
Giswil
2. nap.
Az előre megtervezett program alapján Zürichbe mentünk autóval. A délelőttöt a repülőtéren töltöttük, mert fiunk nagyon szereti fotózni a repülőket. Egy új építésű nagy kilátóteraszról, tényleg karnyújtásnyi távolságból szemlélhettük a repülőtér elképesztő forgalmát, a gépek előkészítését, a le-felszállásokat. Külön élmény volt, hogy láttuk a világ legnagyobb utasszállítójának, egy A 380-as óriásgépnek a felszállását is.
Zürich repülőtér
Ebéd után egy nagykabinos felvonóval Felseneggre mentünk. Innen csodálatos panoráma nyílt a városra és a Zürichi tóra.
Felsenegg
Egy rövid városnéző séta következett Zürichben.
Zürich belváros
Városnézés után fiunkat az állomásra kísértük. Mivel imádja a vasutat, Ő a híres francia gyorsvasút, a TGV innen Párizsba induló járatával utazott Baselig.
Zürich pályaudvar TGV vonat
Mi kocsival mentünk érte és a találkozás után a Giswilbe indulással ért véget a nap.
3. nap. Erre a napra ígért az előrejelzés kicsit rosszabb időt, ezért a programban a főváros, Bern szerepelt. Ide vonattal utaztunk, az itthon megvásárolt InterRail jegy segítségével (ez az érvényesség ideje alatt korlátlan vasúti utazásra és kedvezményes hajó, valamint kötélpályákon történő utazásra jogosít)
Bern egy hihetetlenül nyüzsgő város. Rengeteg ember az utcákon. A centrumban egyes helyeken nincs külön járda, teljesen egy szintben van az úttest, villamos- trolipálya, és a “járda”. Emberek mennek amerre akarnak, köztük jönnek-mennek a villamosok, trolik, autók… A buszok úgy „pittyegnek” előremenet is, mint nálunk, mikor tolatnak. Mindenki türelmes, senki nem mutogat, a hazai viszonyokhoz képest ez valami csoda!
Sétálva megnéztük a város több nevezetességét:
A Münster Székesegyház, ami egy csodálatos gótikus templom. A tornyát épp felújították, ezért oda nem mentünk fel. Elnézést, de olyan képet nem tudtam készíteni, amin az egész templom rajta van, mert egyszerűen nem fért bele a fényképezőgép látómezejébe.
Bern – Münster Székesegyház
Berni óratornyok
Rengeteg ivókút díszes oszloppal, szoborral a tetején
Az egész belváros egy ékszerdoboz, nagyon szép és hibátlan állapotú házakkal, palotákkal, szállodákkal, csillogó üzletekkel, éttermekkel, szinte a várost átszelő folyóba beépített házakkal
Berni városképek
Medvepark: itt szabadban élnek barnamedvék
Bernből visszafelé a Berlinből érkező ICE vonattal utaztunk Interlakenbe. (Az ICE a németek nagysebességű vonata)
ICE vonat
Interlakenben egy késői ebéd után az eső miatt csak egy rövidebb városnézés volt. A város egy turisztikai központ, sok szállodával és üzletekkel. A híres hegy, a Jungfrau közelében és két tó, a Thunersee és a Brienzersee között települ el.
Interlaken
Interlakenből vonattal utaztunk haza Giswilbe. Szerencsére ez az egy esős napunk volt, a továbbiakban végig szikrázó napsütés, kimondottan meleg időjárás volt a jellemző.
4. nap.
Ismét autós napot terveztünk, Svájc észak-nyugati része volt a célpont. Első megállónk Biel volt. Itt egy siklóval mentünk fel a Magglingen nevű városrészbe. Nagyon szép panoráma nyílt a Bielersee-re, sajnos kicsit párás volt a levegő. Itt található egyébként e csodás környezetben egy főiskola, szálloda és a Svájci Olimpiai Bizottság több intézménye. Orvosi központ, szálloda a sportolóknak, de még postájuk és egy kis kápolnájuk is van.
Biel-Magglingen
Következő megállónk Les Brenets volt. A névből is látszik, itt már a francia határnál voltunk. A falu kikötőjében hajóra szálltunk. Indulás után hamarosan egy kanyonban találtuk magunkat, melyet lenyűgöző, magas sziklafalakkal határolt sűrű erdő övezett. a 20 perces hajóút végén nem szálltunk partra, hanem az idő rövidsége miatt indultunk is vissza.
Les Brenets
Mivel a francia határnál voltunk, úgy döntöttünk Franciaországban fogunk ebédelni. A 10 kilométerrre levő, Morteu nevű városba ruccantunk át. Olcsón, bőséges franciás ebédet kaptunk, nagyon barátságosak voltak az étteremben.
Folytattuk utunkat Neuchatel felé. A város az azonos nevű tó észak-nyugati részén terül el. Egy kicsit hasonlít Monacóhoz. Teraszos építkezés jellemzi, a hegy felé építették az újabb városrészeket. A régi városrészben sok szálloda, múzeum, rengeteg virág található. Nyüzsgő élet a kikötőben, sok-sok turista.
Neuchatel
Mi is befizettünk egy hajós körutazásra a tavon, amelyen élénk vízi sport életet láttunk.
A fárasztó nap végén indultunk vissza Giswilbe.
5. nap. Reggel autóval mentünk Sörenbergbe. Csodálatos, nevéhez méltó volt a Panoráma út. 7-8 kilométeren 1200 méter volt a szintemelkedés. Szerpentin volt a javából. Egy nagykabinos felvonóval jutottunk fel a 2350 m magas Brienzer Rothorn hegyre. Teljes körpanorámát élvezhettünk.
Sörenberg
Elsétáltunk a hegyre másik oldalról felkapaszkodó gőzmozdony vontatású fogaskerekű állomásához is.
Brienz Rothorn Bahn
Ebédre visszamentünk Giswilbe, majd vonattal indultunk egy újabb körutazásra.
Alpnachstad volt a kiindulópont. a Pilatus Bahn volt az uticél. Kellemetlen meglepetés ért bennünket: másfél órával későbbi indulásra kaptunk csak jegyet, mint hogy odaértünk. Addig egy tóparti sétával, hattyúk etetésével ütöttük el az időt. A világ legmeredekebb fogaskerekű vasútjával jutottunk fel a Pilatus Kulm hegy csúcsára. A 30 perces út alatt leírhatatlan látványban volt részünk.
Pilatus Bahn
Fent a hegy sajnos jórészt felhőben volt, de néha azért kitisztult az ég.
Pilatus Bahn – Pilatus Kulm
Ismét elég sokat kellett várni, hogy elindulhassunk lefelé Luzern irányába. A fényképen látható nagykabinos felvonóval indultunk Frakmünteggig.
Rövid, 5 perces út után már kisebb kabinos felvonón folytathattuk utunkat lefelé. Ezeken a szakaszokon már napsütésben, tiszta időben csodálhattuk az alattunk elterülő panorámát. Ez az út 18 perces volt és Kriensig tartott, itt ért véget a kötélpálya.
Frakmüntegg-Kriens
Egy rövid sétával értük el a troli állomást (a troli jegy is benne volt a körút árában), ahonnan a luzerni vasútállomásra mentünk, majd vissza Giswilbe.
6. nap. Ismét „vonatos” napot tartottunk. Reggel indulás Luzernbe. A Rigi és a Pilatus hegy lábainál elterülő városban töltöttük a délelőttöt. A vizek, hidak, szállodák, templomok városa nagyon sok látnivalóval szolgált. Az Óváros, a Rathaus, a legendás fahidak: Kapellbrücke és Spreuerbrücke, illetve néhány templom: a Mattheuskirche, Horkirche, Jesuitenkirche megtekintése mind emlékezetes élmények maradnak. Az egész város olyan, mint egy ékszerdoboz.
Luzern
Délutáni körutunk kezdeteként Luzernben hajóra szálltunk és majd egy órás hajózással Weggisbe mentünk. Egy emelkedőkkel tarkított sétával felmentünk a felvonó állomásáig.
10 perces libegéssel Rigi Kaltbadig jutottunk fel. Itt volt lehetőség, hogy átszálljunk a hegytetőre, Rigi Kulmig felkapaszkodó fogaskerekű vonatra.
A hegytető itt is többnyire felhőben volt.
Rigi Kulm
Egy rövid túrázás után a hegytetőről az ellentétes oldal felé indultunk le. Goldauba érkeztünk meg a másik végállomásra. Itt rövid sétával eljutottunk a pályaudvarra, s Luzernbe vonatoztunk, ahonnan tovább utaztunk egy panorámavonattal Meiringenig, majd vissza Giswilig.
Luzern-Meiringen vonattal
7. nap. Autóval mentünk Interlakenbe. Egy 80 perces vonatozással Lauterbrunnenen keresztül eljutottunk Kleine Scheideggbe, ami egy hágó az Eiger és a Lauberhorn hegyek között. A Jungfraujoch lábánál voltunk.
Interlaken-Lauterbrunnen-Kleine Scheidegg
Rövid túrázás után egy másik útvonalon, Grindelwaldon keresztül mentünk vissza vonattal Interlakenbe. Nagyon szép, sziklákkal, hegyi patakokkal, hófödte hegycsúcsok látványával színezett volt az út mindkét irányban.
Kleine Scheidegg-Grindelwald-Interlaken
Interlakenből autóval Beatenbuchtba mentünk, a Thunersee mellett fekvő településre. Itt a tóparti állomásról siklóval először Beatenberg állomásig mentünk.
Beatenbucht
Innen átszállva kabinos felvonóra, az 1950 méter magas Niedernhornig mentünk fel. Itt nagyon szép kilátás nyílt a tóra, a környező hegyekre. Rövid túrázás során félelmetes mélységű szakadékokat, illetve meredek sziklafalakat csodálhattunk meg.
Niedernhorn
8. nap. A mai napon Grimselweltet, a természet, a vizierőművek, duzzasztógátak, hegyi utak nagyon szerencsés ötvözetét kerestük fel.
Autós utunk első megállójában felszálltunk a Meiringen-Innertkirchen vonatra. Az oda-vissza út alatt gyönyörködhettünk ennek az élményvasútnak köszönhetően a tájban. A vonat a folyó által a mészkőhegységben kivájt kanyon vonalát követi.
Meiringen-Innertkirchen
Visszaérkezvén folytattuk utunkat első célállomásunk, Oberwald felé. Útközben kisebb-nagyobb völgyzárógátakkal, tavakkal találkoztunk.
Meiringen-Oberwald
Oberwaldban sikerült egy tökéletes állapotban levő gőzmozdony húzta nosztalgiavonatot megcsodálni.
Oberwald nosztalgia vonat
Oberwaldból a Furka Pass hágóig mentünk, útközben megálltunk egy kis frissítőre Belvedernél. Ez már a gleccserek világa. Az út szerpentin a javából, 600 méterről 2500 méteres magasságig jutottunk fel.
Furka Pass
Visszafelé Grimsel Hospiz volt az újabb megálló. Itt található egy hatalmas duzzasztógát, a Grimselseet hozva létre. A gát magassága 114 méter. 100 millió köbméter vizet tart a gát, az erőmű Svájc energiaszükségletének 7%-át termeli meg.
Grimsel Hospiz
Itt található a Sidelhornbahn, egy kabinos kötélpálya. Az erőmű épületéből indul és a tavat övező egyik hegycsúcsra visz fel a víztározó fölött. Különlegessége, amivel még sehol nem találkoztunk, hogy mi magunk kezeljük. A megvásárolt jegy egy kódkártya, ezzel jutunk be a felvonóig. Ha nincs ott a kabin, mert fenn van a hegyi állomáson, akkor egy hívógombbal lehívhatjuk. Beszállva, a kabinban lévő irányító panellel indíthatjuk el. Innentől minden automatikus, az ajtó záródása, a kabin elindulása, megérkezéskor a nyitása. Félelmetes érzés a víztározó felett a nagy magasságban ezen a kis szerkezeten utazni, de igazán csodálatos látvány. A fényképen a víz fölött látható kis pont a kabin, talán érzékelhető a látványból amit előzőleg leírtam.
Sidelhornbahn
Tovább indultunk visszafelé, újabb megállónk Handegg volt. Itt van a Handeckfallbrücke. Ez egy 70 méter magas függőhíd. Az imbolygó hídról lenézve a mélységben hatalmas sziklákat és egy vízesést látunk.
Handegg
Megálltunk még Meiringennél és felmentünk egy siklóval a Reichenbach Falls-hoz a vízeséshez. Ez volt svájci túránk utolsó helyszíne.
Reichenbach Falls
9. nap. Reggel összepakoltunk, elbúcsúztunk szállásadóinktól és elindultunk hazafelé. Ugyanazt az útvonalat választottuk. Németországi autópálya szakaszokon történt torlódásokat leszámítva most is zökkenőmentes utunk volt hazáig. A 9 nap alatt 2988 km-t tettünk meg, minden gond, probléma nélkül.
Svájc gyönyörű ország, mindent megtesznek a turistákért. Bárhol voltunk kiváló tájékoztató anyagok, segítőkész, barátságos emberek igyekeztek gondtalanná tenni az ott töltött időnket. Kiváló utak, jól szervezett, pontos tömegközlekedés, tisztaság, biztonság jellemzi az országot. Csak egyetlen példa a közbiztonságra: lakásunk közelében volt egy virágbolt, az üzlet előtti és melletti területre kirakott sok tucat cserepes virágot amíg ott voltunk, egy pillanatra sem szedték be, éjjel-nappal kint voltak.
Mindenkinek ajánlom, ha tehetik látogassanak el Svájcba, nem olcsó ország, de mindenből minőséget kapni a pénzünkért.
Döbrentei István
Döbrentei István: Felső-Ausztria kis kitérővel Csehországba és Németországba – 2013
Az Útikalauz további útibeszámolói és más írásai Svájcról >>
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu |