Sirhuber András: Norvég kerékpártúra – 2006
András ígérete szerint ez még csak egy vázlat, amit rövidesen kibővít. Ilyen röviden is érdemes elolvasni, megnézni a látványos képeket. Igaz, azt most nem ígérem, hogy jövőre én is megyek.
Vigyázat! Norvégia megköveteli, hogy visszatérj!
Hasonló túrát, a természet szépségeit kedvelő kitartó túrázóknak ill. a meglehetősen gazdag autósoknak ajánlom. Norvégiára 2001-ben kattantam rá, mikor is a teljes túrát oda-vissza kerékpárral tettem meg (4200km), Dánián keresztül komppal. (Hanstholm-Egersund) Idén váltottam repülőre, így 2 hetet megspóroltam és olcsóbb is volt. Így közel egy hónapot lehettem Norvégiában.
1. nap: Irány kerékpárral Kőszegről Budapestre! (200km)
2. nap: A repülés Budapest- Oslo
Az első akadály már a reptér megközelítésénél jelentkezik a gyorsforgalmi út miatt (kerékpárral behajtani tilos), de a probléma “áthidalható”. A repülés előtt célszerű időben tájékozódni a kerékpárszállítás követelményeiről. Ált. szükséges a pedálok leszedése, kormány beforgatása ill. a gumik leengedése. természetesen szerszámról mindenkinek magának kell gondoskodnia, hisz a milliárdos reptéren nincs egy r… villáskulcs sem. Így a túrázó végig cipelheti magával a “pillekönnyű” villáskulcsot. Hogy miért van így…? Felháborodásom azért ily csekély, mert ha nem segít egy kedves autós (nem taxis) lehet, hogy lekésem a járatom! Ezúton is köszönet érte! Norvégiában a reptéri útlabirintus Maura-felé kerékpárral is könnyedén elhagyható!
3-4. nap: Megérkezés Andalsnes-be a Romsdal-völgyön keresztül, kétoldalt ezernyi óriási vízeséssel. Közben érdemes elbámészkodni a Trollveggen-nél, mely egy csodálatos hegyvonulat 1000m magas függőleges sziklafallal. (450km)
5.nap: Aki a Romsdal-völgyön keresztül eljut Andalsnes-ig, mielőtt kipipálja a “Trollok-útját” mindenképp látogasson el a Romsdalsfjord ill. a Langfjord partján a Mardalsfossen-vízeséshez, mely Eikesdal-ból “kis” hegyi sétával érhető csak el. A látvány kárpótol a túráért! Az út melletti vendégkönyvbe sajnos nem sok magyar beírást találtam, konkrétan egyet.
Sátorozáshoz tudom ajánlani a csak helyenként füves, napsütötte fjordpartot. A látvány sem csúnya és volt szerencsém késő este 30 °C-ban napfürdőzni. Egyébiránt ebben a naptári időben itt fenn északon éjszaka is csak félhomály van. Ez mindenképp meglepő volt. (200km)
6.nap: A “változatos” reggeli után a kötelező “Trollok-útja”-felé vettem az irányt. Szerintem ezt senkinek nem kell bemutatni (képről biztos mindenki látta már), de már az odavezető út is egy fennséges “U”-alakú gleccser-völgy, mely a híres szerpentinnel végződik. Felfelé nagy lelkesedéssel kattogtattam a gépem ~200m-ként meg-megállva, sajnálva közben az autósokat, buszosokat, akik sokszor csak menet közben hódolhattak e szenvedélyüknek. Ezt a csorbát kiküszöbölve a csúcson van egy viszonylag nagy parkoló “Troll-os” butikokkal, ahol is mód nyílik a pénzköltésre ill. a táj leírhatatlan szépségeinek befogadására. Én az utóbbit tettem kis sétával megtoldva.
Kigyönyörködés után a túloldalon legurulva hirtelen a szemem elé tárult az amúgy “nem csúnya” Tafjord, ami szintén megér pár órát.
Innen továbbkerekezve, majd átkompozva Linge-ből Eidsdal-ba megjött a várvavárt eső, ami már a hágón is kóstolgatott. Én ezt már csak teljes befelhősülésnek nevezem.(130km)
7.nap: Reggel sűrű ködben (~600m-es hágó) értem el a híres Geirangerfjord-ot. “Szárítkozás” után jöhetett a kötelező hegymászás a Hét-Nővér- vízeséshez. A látványt nem lehet leírni, de meg kell érte dolgozni. A fjord túlsó feléről indul a jelölt turistaút, ami helyenként elég meredek (felfelé és lefelé is), amúgy pedig viszonylag hosszú. Nem árt egy jó túracipő a kb. fél napos túrához. A túrázás mellett van még lehetőség hajókirándulásra ill. kajakozásra is. Én ezt sajnos kihagytam, bár innen sem lehet valami csúnya a táj. (A bérleti díjat nem mertem
megkérdezni.) Talán majd legközelebb! Este pihenésképpen még kigyönyörködtem magam a “naplementében”. (40km)
8.nap: Napi bölcsességem: Norvégia a legszebb ország! Reggel szintén egy hágó várt (1030m), amit gyorsan le is küzdöttem, mivel nem volt még az a nagy meleg. Ez jó tanács lehet minden hágó előtt! Innen gyalogosan folytattam az utam a Dalsnibba-ra (1500m), aszfaltos út hiánya miatt. Amúgy a csúcs elérhető autóval is, de ezért a kis kényelemért fizetni kell. A szűk, kanyargós, meredek szerpentin nagy odafigyelést követel a vezetőtől! (Mindenki “örült” a szembejövő turistabusznak!) A csúcson a látvány pazar volt, még a Geirangerfjordot is látni.
Délután, Grotli felé kikerülve az alagutakat a gleccserek felé vettem az útirányt. Ez szintén kihagyhatatlan, de az odavezető 256-os út számomra nem volt túl nyerő. (A biciklimnek se!) A térképen fő turistaútnak jelölt utat “elfelejtették” leaszfaltozni. A kavicsos, murvás úttal így voltak kisebb problémáim. Országútisok erre mindenképp készüljenek fel! Szerencsére azonban az út minőségét feledtette a vad kietlen táj csodálatos látványa. A csúcson lehetőség van nyári síelésre, amit én kihagytam, viszont innentől az út lefelé oké, aminek nagyon tudtam örülni. Este már a Loenvatnet-ben fürödtem. Itt volt az egyik legszebb sátorhelyem. A hely több napra érdemes! (150km)
9.nap: Ez a gleccserek napja! (Kjenndalsbreen, Bodalsbreen, Briksdalsbreen) Eredetileg a Kjenndalsbreen-t akartam megnézni, ami sajnos le volt zárva (lavinaveszély, kőomlás?), így helyette, mérgemben beterveztem a Bodalsbreen-t. Persze utólag nem bántam meg, de egy könnyebb hosszú gyalogtúrára mindenki készüljön fel. A látvány leírhatatlan! (Ezért vannak fényképek.) Innen továbbtekerve jutottam el a közeli Briksdalsbreen-hez. Ez egy tóba ömlő gleccser, mely rövidebb gyalogtúrával elérhető. Így a nap végére, igaz sok gyaloglás után, de csodát láttam. Kötelező! Este eső. (60km)
10. nap: A gleccserektől elbúcsúzva vágtam neki visszafelé a már ismertetett 258-as murvás úton. Még egyszer kigyönyörködhettem magam a holdbéli tájon, éspedig defekt nélkül. A csúcson ismét bebizonyosodott, hogy a gleccservíz rendkívül tiszta, jéghideg és laktató! Estére megérkeztem Lom-ba. (180km)
11. nap: A mai nap ismét egy újabb hágó várt – Sognefjellsvegen (1434m) – a Lom-i éjszakázás után. (Egyébiránt itt megtekinthető egy gyönyörű szép fatemplom is). Az előjelek az éjszakai ill. a reggeli eső miatt nem voltak túl
biztatóak, de kedvet kapva és felbátorodva az aznapi országútis teljesítménytúrázóktól (több száz kerekes), a borús idő ellenére én is nekivágtam. Később kiderült majdnem vesztemre, ugyanis a csúcson elkezdett esni az eső. A nagy szél és a hasító hideg nem volt túl kellemes, de a völgyben szerencsére napsütés fogadott. Ilyen nagy
magasságban mindenkit fokozott óvatosságra intek!!! Az út amúgy roppant vadregényes és kietlen, s közben még gyönyörködhetünk (gyönyörködhettem volna) a Glittertind ill. a Galdhopigen gleccsereiben is. Lent a csodálatos Lustrafjorden partján délutánra megint utolért az eső, mely másnap „kemény” 0 km megtételére kényszeríttet. Az egész napi esőnézéstől izomlázat is kapott a szemem! Amúgy az egyébként meleg völgyben egész nap csak 13 °C volt! (120km)
13. nap: Délután sikerült továbbindulnom, majd átkompoztam Mannheller és Fodnes között. A komphoz egy 3km-es alagút vezet, majd a túloldalon egy 6,6km-es kerékpárral tiltott alagút vezet tovább a Snovegen felé. Ezen csak másnap kora hajnalban kerekeztem át egy kis kitérő után, mely az Ardalsfjorden partján vezetett végig Ovre Ardal-
ba. A hely kiindulópontja több csodaszép vízesésnek, a végén a Vettisfossen vízeséssel, mely hosszú gyalogtúrával érhető csak el.
14. nap: A hajnali “alag-útazás” után ráfordultam a Snovegen meredek kaptatójára, mely 1300m magasra visz. (Ezt a hágót hidalja át a világ jelenleg leghosszabb közúti alagútja a 24,5km hosszú Laerdalstunnelen.)
Vigyázat! Az úton nem árt ha számítunk rohangáló birkákkal! Ez főleg lefelé abszolút nem veszélytelen!
A csúcson -már mondanom sem kéne- természetesen jött a már ismerős és kiadós eső, mely most a változatosság kedvéért a völgy aljáig tartott. A még eső közben kapott első defektem sem aranyozta be a napom! Leérve Aurland-ba, majd egy “Hytte”-nél 10 koronáért vett 5 perces forró fürdő és gumicsere után kerekeztem el Flam-ba, mely a híres Flamsbana hegyi vasút kiindulópontja. A vasút 20km alatt 2m-ről 866m-re kapaszkodik fel nem kis erőfeszítés árán csodaszép útvonalon. Nekem a gyalogtúra maradt másnap.
15.nap: Szomorkás időben küzdöttem le a Flamsbana vasútvonal szakaszát Flam-tól Myrdal-ig, természetesen kerekezve. Az utolsó 10km szigorúan csak gyalogossan tehető meg a nagyon meredek sziklás szerpentin miatt! Innen Voss felé Mjolfjell-ig csak vasúti közlekedés van. (kb. 20km-40 korona/fő) A vonatról leszállva már esett! (25km)
16.nap: Eső nap. Ez volt az a nap (egyébként 13.-a) amikor is útvonalmódosítást kellett eszközölnöm az eső napok miatt, lecsúszva így pár élményről. De “szabadidőmben” már terveztem a következő évi (2007-es) túrám, mely akkor még csak terv volt ma már pedig konkrétum.
Vigyázat! Az ilyen napok miatt jó ha van a túrázónál mindig elég víz és élelem! Főleg nagy magasságban, elhagyatott vidéken nem olyan jó esőben bolt után rohangálni! (-km)
17.nap: Ma reggel végre láttam egy kis reményt az indulásra. A remény sűrű köd és 5C° képében érkezett, ami nem volt túl kellemes, lévén rövidnadrágban tettem meg! Végül is legurulva Voss-ba, kicsit felmelegedve és megreggelizve folytattam utamat. Könnyed tekerés után érkeztem Bruravik-ba, ahol is átkompoztam Brimnes-be. Innen már gyorsan elérkeztem Eidfjord-ba, mely többnapi gyalogos túrám kiindulópontja. Délután még megnéztem a Simadalen-völgyet a Skytjefossen vízeséssel, mely földes úton autóval is könnyedén megközelíthető. Este a fjord és az azt körülölelő hegyek látványával tértem nyugovóra kedvenc sátramban. (130km)
18.nap: A mai napi túrához is az Eidfjord a bázis. Innen rövid kerekezéssel ill. hosszabb gyalogtúrával (~20km) érhető el a Hjolmadalen pompás vízesése, mely egy óriási sziklakatlanból tör elő. Fenséges látvány! A csúcsra vezető út elég “mocsaras” , nem árt egy jó cipő sem. Bár az út nagy része autóval is megtehető un. földes
szerpentinen, így csak az utolsó pár kilométer kíván kisebb erőfeszítést a túrázótól. Igaz, az én véleményem: gyalogosan többet látni. Lefelé jövet a “Jóisten” küldött egy 17-es villáskulcsot az út szélére letéve, amit ezúton is köszönök neki. (Ezzel pont le tudtam kapni a reptéren a pedált.) Aki teheti. Ne hagyja ki! (40km)
19.nap: Ma egész nap a sokak által ismert Voringfoss vízesésben gyönyörködtem, mely a Mabodalen-völgy egyik fő nevezetessége. Az Eidfjord-tól a vízesés elérhető, a kerékpárral behajtani tilos alagutakkal tarkított főúton ill. a régi keskeny úton. Én az utóbbit választottam. Ez sokkal látványosabb, meredekebb és egyúttal veszélyesebb is, de csak innen érhető el a vízesés “alulnézete”. Ez égészen más dimenzió mint felülről (na az sem csúnya), így minden autósnak javasolhatom, hogy kis időre “dobja el” a füstkibocsátóját és túrázzon. Garantálom, hogy
senki sem fogja megbánni, nem beszélve a lent kapott ingyen zuhanyról! Ez után célszerű (én is ezt tettem) a vízesés felső részét is körbejárni az alsó parkolótól ill. a hoteltől. A vízesés ill. a völgy látványa egészen elképesztő!
Megjegyzés: Mivel itt fent olyan sok vásárlási lehetőség nincs, kivéve a hotel éttermét – de ezt csak gazdagéknak ajánlanám – célszerű még Eidfjord-ban némi élelmiszert raktározni, annál is inkább mivel a fennsíkot átszelve én csak Geilo-ban tudtam bevásárolni, ami viszont 60-80km-re van. Szerencsére az eső miatt nem ragadtam a fennsíkon! (30km)
20.nap: Reggel még “melegében” üres gyomorral hasítottam át a Hardangervidda tavakkal és gleccserekkel szabdalt fennsíkján. (1000-1300m) Egy-két legelésző birkán kívül nem túl sok emberrel találkoztam. A Hardangervidda vége felé található Haugastol, a montisok birodalma. Innen vezet egy hosszú, sajnos földes kerékpárút (Rallarvegen) Myrdal-ba a Flamsbana hegyi vasút végállomásához.
Akinek lehetősége van ne hagyja ki, én országútival nem mertem vállalni, ugyanis nem állt szándékomban sűrűn gyakorolni a gumicserét! Gol-tól viszonylag lankás, sík terepen nyomtam, így este már a Kroderen partján sátoroztam. (200km)
21-25.nap: Mivel maradt még egy kis időm elkerekeztem Oslo-ba (jav: Viking- múzeum), a Randsfjord-hoz és strandoltam a Hundalsjoen partján. A szabadstrand csak 38km-re van a reptértől! (460km)
26.nap: Repülés Oslo-Budapest.
27.nap: Kerekezés haza! (200km)
Fontosabb árak: (1 kr kb. 35,5 Ft – a szerk.)
500g-os keksz 10kr (Spar, KIWI,
750g-os kenyér 5kr (KIWI, REMA 1000, Lidl)
200g-os csoki 10kr (REMA 1000)
Rövidebb kompjáratok: ~25-40kr
(Ezek az általam tapasztalt legolcsóbb árak, ettől eltérhet akár 200-500 %-ban is. Amúgy minden nagyon drága!)
Időjárás: A hegyekben sok az eső. A hőmérséklet szélsőséges. (pl. napközbe 17-20 °C, este 30 °C, reggel 5 °C) Esős időben a völgyekben is lehül 13- 15 °C-ra. Meleg öltözék, esőkabát kötelező! A hágókon nagyon megfontoltnak kell lenni!
Jó túrázást minden országútisnak:
Sirhuber András
A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu