Györgyi Gábor: Kerékpárral az olasz vasúton - 2004
2004-ben a Francia Alpokba tartva odafelé és visszafelé is 4 szakaszon vonatoztam
Olaszországban. Tapasztalataim:
Az útvonalat, menetrendet a www.trenitalia.it
honlapon is meg lehet nézni, ki lehet deríteni, ám ott nem lehet beállítani
pl., hogy olyan vonatokat, összeköttetést keres az ember, amelyeken lehet kerékpárt
szállítani. Két város közti vonatot, összeköttetést nézve, az alsó szintre lemenve
persze már jelölik, hogy van-e mód kerékpár szállítására az adott vonaton. Az
említett okból ajánlom a www.bahn.de honlapot, a német vasút honlapját, ami
több ország menetrendjét fogja össze. Itt beállítható, hogy kerékpárral szeretnénk
utazni, és eszerint javasol útvonalat. (Pl. Triesztből San Remóba lehet menni
Milanón és Bolognán keresztül is, de előbbi esetben ha az egyik vonatot lekéssük,
aznap már nem megy több bringaszállító szerelvény azon a szakaszon.)
Az olasz vasútnak emailen is lehet írni, 1-2 napon belül válaszolnak, bár forszírozzák
a telefonon való megkeresést.
Én a www.bahn.de -n néztem
meg először a legjobb összeköttetést, majd azt ellenőriztem, illetve annak részleteit
néztem meg az olasz www.trenitalia.it honlapon. Ugyanis hiába jelöli a német
oldal, hogy az ES vonaton lehet kerékpárt szállítani, ahhoz be kell rakni egy
táskába, bőröndbe, felakasztva nem szállítható.
A kerékpár általában felakasztva a regionális illetve interregionális vonalakon
szállítható: egy-egy vonalon ezek a vonatok 2-3 óránként járnak. A vonat elején
vagy végében levő kalauzoknak kialakított helyiségben (néha ez épp a mozdopnyvezetők
mögött van) van hely a kerékpárok számára, legtöbbször fel lehet / kell akasztani
a kerékpárt. Általában 10-12 bringa fér el az adott "fülkében". Az
adott vagont logó jelzi. A vonat érkezésekor célszerű inkább hátulra helyezkedni,
mert ha érkezik, akkor látjuk, ha elöl van a bringaszállító rész. Nem mindig,
sőt általában nem lehet egy fülkében maradni a kerékpárral, de előtte az előtérben
van 3 lenyitható kis székecske. Az utazórészek általában légkondicionáltak.
A kalaúzok kis hányada bezsél csak angolul, de a 8 szakasz mindegyikén elboldogultam
(angolul.)
A pénztáraknál néhol tudtam angolul kommunikálni, néha nem. Természetesen meg
lehet előre venni az egész út, több szakaszra vonatkozó jegyét; bringajegyből
pedig létezik adott szakaszra szóló, illetve 24 órás is. A bringajegy két részből
áll: egyik felét a vázra kell rögzíteni, a másik fele nálunk marad. FONTOS,
hogy a jegyeket az állomáson egy sárga színű automatában érvényesíteni kell,
ami rányomja a dátumot, időt.
Az állomásokon, pályaudvarokon sajnos a csomagos kerékpárokat rendszeresen a
lépcsőkön fel- és le kellett cipelni a peronok közti átkeléshez.
További, illetve szintén az olasz kerékpáros vonatozásról szóló információk
(angolul) az alábbi linken:
http://www.slowtrav.com/italy/bike/sw_trains.htm
Györgyi Gábor
Gábortól a kalauzban további kerékpáros anyagok olvashatók. A képekkel és más
információkkal bővített írásait a saját honlapján találjátok.
A címe:http://www.angelfire.com/pro/gyorgyigabor/index.html
|