Tornallyay Zoltán: Vidámparki kirándulások - Ravenna 2002-2003
Az útikalauzokat olvasva a nosztalgia késztetett arra, hogy tavalyi, tavalyelőtti
élményekről írjak.
Ha az ember vidámparkra gondol, automatikusan az a városligeti park jut eszébe,
amely valaha szebb időket látott, de azóta nem sokat változott, elhanyagolt,
drága és igazi élményt már nem tud nyújtani. Ha ennél lényegesen jobbra vágyunk,
ugyan utazni kell valamennyit, de más programokkal összekapcsolva akár egy komplett
nyaralás kerekedhet belőle.
2002 nyarán egyhetes horvátországi nyaralásból történt hazatérés másnapján egyik
kislányom egy "háztartási" balesetet szenvedett, ami miatt 2 hétig
kórházban volt, többször műtötték. Hogy a nyári szünetre ne a kórházban töltött
idő nyomja rá a bélyegét, megígértük neki, hogy elutazunk még egy szűk hétre
valahova, ahogy az orvostól szabad jelzést kap. A cél az volt, hogy valahová
a tenger közelébe menjünk, de nem igazán strandolási szándékkal, hiszen azon
már július első felében túl voltunk, illetve ő bekötött kézzel amúgy is csak
korlátozottan tudott volna fürödni. Gyermekeim minden vágya volt, hogy egy delfináriumot
keressünk leginkább. Elkezdtem hát a neten nyomozgatni, és lassan kezdett összeállni
a kép:
Rimini! Tengerhez közel, sőt annak partján. Delfinárium. Cattolica-ban aquarium.
Rimini előtt Mini Italia park. Riccione-ban aqua park. San Marino 15 km. És
legvégül, amitől igazán izgatott lettem, Ravenna mellett Mirabilandia, egy,
a képekről fantasztikusnak ítélhető vidámpark. Vagy élménypark. Vagy, majd meglátjuk…
Megkezdtem gyorsan a szállásfoglalási kísérleteket, ami ugye Olaszországban
augusztus első felére nem könnyű. Azaz kifejezetten nehéz. Hiszen ez a Feragosto
előtti legzsúfoltabb két hét. (A "Feragosto" az olaszok egyik legnagyobb
ünnepe, Mária menybemenetelének napja (augusztus 15.). Előtte 2 héttel, és utána
1 héttel megy az olaszok 50-60 %-a szabadságra, többnyire hazájukon belül.)
Végül is elég hamar szerencsével jártam, a www.laterooms.com -on sikerült szállást
foglalni a tervezett programunk szerint egy rendkívül jó elhelyezkedésű kis-közepes
szállodába. Rimini főutcáján, ami a tengerparti sétányt követő első utca, tehát
40 m-re a tengertől, gyakorlatilag a város szívében. 4 ágyas családi szoba reggelivel
€ 105/ éj, ami igazán barátinak tekinthető a csúcsszezonban. Egy évvel később,
augusztus végén innen kb. 100 m-re egy apartmanban kaptunk helyet, szintén reggelivel
és még medence is volt, - akkor 110 €-t fizettünk éjszakánként.
Hirtelen belekeveredett a második kirándulásunk is, ami persze nem véletlen,
hiszen az első alkalommal olyan jól éreztük magunkat, hogy következő évben egy
baráti családdal közösen ismételtük meg. Azt hiszem, nem is szorítkozom csak
az egyik nyaralás leírására, hanem megpróbálom a kettőből az élményeket összeollózni,
azt is inkább a Mirabilandiában töltött időre összpontosítani.
Az utazás Budapesttől (illetve nekünk Szentendrétől) Riminiig nem nagy "durranás",
az M1-en indulva a Parndorf - Eisenstadt 30km-es szakaszt leszámítva Velencéig
végig autópálya, itt választhatunk, hogy némi kerülővel Bologná-n keresztül
továbbra is autópályán megyünk, vagy az SS309 főutat választjuk. Az eredmény
ugyanaz: indulás Budapest 7:00, érkezés Rimini 15:30.
Gyors bejelentkezés a hotelbe és kipakolás után irány a város forgataga, a parti
sétány stb. Jó döntést hoztunk, a tengerbe nem is nagyon vágyunk. Iszonyú tömeg,
barnás, algás víz a nagy meleg miatt, mindenki fürdőruhában és övtáskával flangál,
mert nem merik az értékeiket letenni.
20 percnyi séta után elértünk a Delfináriumhoz. Ha már itt vagyunk, úgy döntünk,
hogy megnézzük az egy óra múlva kezdődő előadást, minek halogassuk. Az emberek
gyorsan gyülekeznek, így inkább beállunk a sorba, hogy jó helyünk legyen majd,
mintsem, hogy elmenjünk addig fagyizni. Az előadás látványos de inkább a delfinek
és oktatóik közötti kommunikáció szintje lenyűgöző. Ellessük hogy következő
alkalommal hogy kell helyezkedni ahhoz, hogy gyermekeink valahogy simogatási
lehetőséget kapjanak. Egy-két nappal később aztán ismét elmentünk, a helyezkedés
jól sikerült, mivel egyik kislányom szerepet kapott. Kezével körözve "táncoltathatta"
a delfint, sőt a simogatás sem maradt el.
Másnap Mini Itáliába látogattunk el, (Riminitől északra 8-10 km). Leginkább
a klagenfurti Minimundus-hoz hasonlítható, Olaszország nevezetességei kicsinyítve,
néhány közülük interaktív, egyvágányú magasvasút, csónakázás, vízbecsobbanás
egy vidámparki sikló jellegű csónakkal, stb.
Másnap korán kelünk útnak, mert Riminibe jövet láttuk, hogy a Mirabilandiának
nagyon nagy parkolója van, tehát sok emberre kell számítani, a csúcsszezonos
időzítésről nem is beszélve. Láttuk hiszen az SS309 főút a park mellett vezet
és észak felől Ravennát elhagyva fel is tűnik a park 90 m magas óriáskereke.
Ez ugye kb. 33 emelet. A reggeli csúcsforgalomban kb. egy óra alatt tesszük
meg a kb. 50 km-t. Valóban hatalmas parkoló, 3 €-t kell egész napra leszurkolni,
és korrekt módon elirányítják az embert a bejárathoz legközelebbi, még szabad
parkolóhelyre. Ez persze későn érkezés esetén, mondjuk 10-kor, azt jelenti,
hogy már több ezer autó lévén a parkolóban akár 10 percet is kell gyalogolni
a bejáratig. Ez persze csak egy gyenge bemelegítés a napi gyalogláshoz, hiszen
a park olyan nagy, hogy egy nap alatt be sem lehet járni az egészet. Nyitvatartási
idő egyébként 10:00 - 23:00
A pénztárnál párperces sorbanállás, a napijegy felnőtteknek 21 €, gyermekeknek
17 €. Ez magában foglalja az összes játék és mutatvány egész napos korlátlan
használatát, sőt ahogy megtapasztaltuk, még ennél is többet. Itt jegyzem meg,
hogy a budapesti vidámparkban 4 évvel ezelőtt 3,5 óra alatt 13000 Ft-ot sikerült
négyünknek eltapsolni. Akkor 6 éves gyerekekkel, ami azt jelenti, hogy igen
csak korlátozottan tudtuk a vidámpark létesítményeit igénybe venni.
A bejárat stilizált
vár nyitható híddal. A kapun belül természetesen az elmaradhatatlan souvenir
boltok, amelyek középkort idéző épületekben, egy hatalmas szökőkút körül kaptak
helyet. Itt fogadnak már a számtalan étterem, gyorsétterem és pizzázó előörsei
is.
Egyébként az egész park eltérő korokat, stílusokat elevenít fel az épületekben,
létesítményekben. Vannak itt Maya kultúrát idéző díszletek, vadnyugat stb.
A bejáraton belül aztán azt sem tudtuk, hogy merre induljunk el. Kiválasztottunk
egy irányt, aztán belebotlottunk az első játékba. "Belebotlottunk",
mert minden körbe van építve díszletekkel és körbetelepítve buja növényzettel,
így csak sejteni lehet, hogy van ott valami, a bejáratot sokszor keresni kell.
Ez a Delirium volt, ami leginkább az egykori vidámparki repülőre hasonlít. Körbe
forog és egy karral lehet emelni, vagy süllyeszteni a kabint. 8 éves gyerekekkel
kezdésnek jó volt. Ezt követően A Pakal nevű rémséget próbáltuk ki, ami talán
egy bányában játszódik. Négyszemélyes csillében visznek fel 15 m magasra majd
a gravitációs pályán egyenes szakaszok 180 fokos éles kanyarokkal következnek,
ahol mindenütt azt vártuk, hogy mikor szállunk el. Ha mi nem is, de elfogyasztott
reggelink könnyen távozhat a kanyarban. Úgy szálltunk le, hogy erre többet nem
ülünk fel, de tévedtünk. Azt hiszem, hogy az attrakciók nagy része függőséget
okoz.
Nem részletezném az összes játékot, ezeket a www.mirabilandia.it -n meg lehet
tekinteni, inkább csak a legkülönlegesebb élményeinket emelném ki. A legextrémebb
attrakciók csak 12 éven felülieknek részére van, úgyhogy gyermekeink már bejelentették,
hogy 12. szülinapjuk utáni első utunk oda vezessen. Ez nem azt jelenti, hogy
ők ne szórakoztak volna teljes értékűen, hiszen ez a korlátozás csak 4 játékra
vonatkozik a több, mint 40-ből.
Tovább haladva
megpillantottunk egy - talán ide nem illő - építményt. Egy fehérre festett,
fa szerkezetű hullámvasutat. Ilyen otthon is van, - mondjuk, - de azért nézzük
meg közelebbről. Azért ilyen talán még sincs, - helyesbítünk, - miután közelebb
érve hegyként tornyosul fölénk a szerkezet. A hagyományosnak tűnő faépítmény
óriási területet foglal el. Beszállás előtt a sínpályát nézve látszik, hogy
a tervezők nem hagyatkoztak a gravitációra, a kocsik kerekei a sínpályát három
oldalról is körbeölelik. Szükség is van erre, mert a 35 m magasra történő vontatás
után a Sierra Tonante szerelvénye szinte függőlegesen zúdul a mélybe - 90 km/h
sebességet és 3,3 g-s terhelést elérve az első hullámvölgyben. A pálya rendkívül
hosszú (1 km) és változatos. Egyenesek és ívek, spirálok, meglepetésszerű irányváltások,
és a sebesség teszi izgalmassá a mókát. Remegő lábbal szállunk ki, de alig várjuk,
hogy még egyszer beálljunk a sorba. Itt teszem hozzá, hogy gyakorlatilag mindegyik
attrakció legvérfagyasztóbb pontjánál automata fotók készülnek kiváló minőségben,
amit a menet után a monitorokon meg lehet tekinteni és ha tetszik, 3-4 €-ért
megvásárolni.
A különlegesebb
attrakciók egyike a Columbia & Discovery. Tucatszor fordultunk az ismételt
kilövésért, vagy szabadesésért. Ez két, egymás mellett felállított 65 m magas
torony, mindkettőn egy függőlegesen mozgó, 12 főt befogadó "futómacska".
A Columbián a beszállást és rögzítést követő visszaszámlálás után 3,5 g gyorsulással
lőnek ki, és kb. 2-3 másodperc alatt éri el az ülés a 65 m-es torony tetejét.
Az embernek az az érzése, hogy továbbszáll a semmibe, mielőtt fékezni kezdene
a torony csúcsa előtt. A Discovery nyugodt tempóban visz fel a torony tetejére,
majd egy kattanást és a sűrített levegős szelepek nyitását követően -1,5 g gyorsulással,
azaz a szabadesés másfélszeresével indul lefele az ülés, amitől felemelkedünk
az ülőkéről és a felső leszorító kerethez tapadunk. 80 km/h zuhanási sebesség
elérése után hirtelen 3,0 g-s fékezés, majd visszalövés kb. félpályáig. Többszöri
menet után éreztünk rá, hogy teljesen ellazulva, a karfák görcsös markolása
nélkül rendkívül élvezetes a móka.
Egyik kedvenc attrakciónk
a Niagara volt, amit gyermekeink is nagyon élveztek, és talán 10-15 menetet
is mentünk. Egy 20 személyes csónakban 27 m magasra vontatnak fel (kb. egy tízemeletes
panelház) és onnan 70 km-es sebességgel csapódunk a vízbe. A csónakban az első
sor az abszolút nyerő hely. Csak fürdőgatyában célszerű igénybe venni, mert
minden csurom vizes lesz. Két kiöltözött piperkőc német csávó megkérdezte a
személyzettől, hogy vizesek lesznek-e, mert hogy mindenki le van vetkőzve, mire
azok szemrebbenés nélkül azt válaszolták, hogy á, dehogy. Még segítettek is
nekik az első sorba beülni. A többit gondolom mindenki el tudja képzelni.
Említésre méltó
még az általunk "kalapácsnak" nevezett Hurricane. Ez két, egymással
szinkronban mozgó inga, amelyekbe talán 20-20 ember fér el. Az inga először
csak hintához hasonlóan mozog, majd egyre feljebb és feljebb visz, míg nem 25
m magasságban megtörténik az átfordulás. Többszöri 360 fokos fordulat után az
inga egy rövid időre megáll - természetesen fejjel lefele. Ilyenkor potyognak
a slusszkulcsok, pénztárcák, aprópénz és a papucsok. "Ürítés" után
visszatérünk a földre, ahol megpróbálunk különbséget tenni a lent és a fent
között és összeszedjük elhullott tárgyainkat. Felejthetetlen gyomorforgató érzés.
Egyébként a papucsokat célszerű az extrém játékokon még indulás előtt levenni,
erre fel is szólítanak. Balasetveszélyes repülő tárgyakat, mint fényképezőgép,
kamera, kistáska egyébként is tilos felvinni bármire is.
Nem véletlenül
hagytam a végére a az adu ászt, a Katun-t, a legszédítőbb, adrenalint csúcsra
járató mutatványt. Majdnem fekete szerkezete, pályája szinte mindenhonnan látható,
félelmet és tekintélyt sugároz, a szerelvény fémesen dübörgő hangja pedig odavonzza
a tekintetet. Európa legnagyobb felsőpályás, azaz inverz hullámvasútja. Ez a
megoldás tovább növeli az izgalmat, hiszen az ember kalimpáló lába alatt nincs
semmi.
Az egész létesítmény a Maya kultúrát idéző környezetbe van telepítve. A bejáratnál
2 külön sorba lehet beállni, mint kiderült, az egyik csak a szerelvény első
üléseihez vezet. Négy ülés van egy sorban és talán 7-8 sorból áll az egész szerelvény.
Párnázott ülés, a lábak között előrecsúszást
akadályozó perem. A felülről ránk csukódó párnázott acélkeret a vállakat, mellkast,
hasat és combokat egyaránt leszorítják, abszolút bekalodázva a résztvevőt. Beszállás
után központi reteszelés, dudaszó és zöld lámpa, - indul a bevetés. Az 1200
m hosszú pálya 50 méter magasságra történő, majdnem függőleges vontatással kezdődik.
A tetején mintha megállna a vonat és az idő is egy pillanatra. Talán van még
visszaút? Csak a nagy semmit látjuk 50 méterrel magunk alatt. Kattanás, légfékek
kioldása, tizedmásodpercnyi teljes csend, aztán… Ráfordulunk a kicsit megcsavart,
szinte függőleges első szakaszra és mielőtt eszmélnénk, eltűnünk a mélyben.
110 Km/h sebességet érünk el az első völgyben és közel 4 g-s terhelés passzírozza
testünket az ülésbe. Innen rögtön az első függőleges hurokra megyünk, ismét
közel 50 m-es magasságra, másodperc alatt. A hurok tetején lábaink égnek állnak,
és teljesen elveszítjük térérzékünket. Ezt követően egy vízszintes orsó, azaz
360 fok a tengelyünk körül. Majd a kobrára jutunk, ahol két fél hurkot egy fél
orsó köt össze. Én sem értem, hogy hogyan, hiszen azt sem tudom, hogy hol vagyok.
Az ezt követő zuhanásnál már-már azt hisszük, hogy földbe csapódunk, amikor
egyszer csak minden elsötétül. Egy föld alatti alagútban vagyunk, és hűsítő
permetet fújnak ránk. A legjobbkor. Az alagút után ismét magasra hágunk, és
innen egy függőleges tengelyű dugóhúzóba érkezünk. 360 fok vízszintesen, majd
egy-két levezető flikk-flakk után begördülünk az állomásra. Még most is kivert
az emlékektől a víz, nem hogy ott.
Természetesen nem csak az eddig leírt attrakciókat próbáltuk ki, hanem az óriáskerék
kivételével mindent, sőt, mint látható, több helyre sokszor visszatértünk. Pedig
rossz volt az időzítés, hiszen a csúcsszezon miatt teltház volt, sokszor kellett
10-20 percet is sorban állni a játékoknál.
És ez még nem minden. A parkon belül számtalan más program is várja a látogatókat.
2-3 óránként rendszeres előadások, mint kaszkadőr show, mű- és toronyugró bemutató,
inka színjáték, 3D-s mozi és a nap végén hatalmas tűzijáték. Mindez az egyszeri
belépő árában. Ezen túlmenően 2003-ban megnyitották a Mirabilandiá-hoz kapcsolt
aqua parkot, amit minimális, +6 €-ért lehet igénybe venni.
És hogyan jutott időnk minderre a zsúfoltság ellenére is? Mint említettem az
elején, a belépő többet foglalt magában, mint gondoltuk. Egy második ingyenes
napot! Záróra előtt hangosbemondó tájékoztatta a vendégeket, hogy a kijáratnál
a Secondo Giorno Consecutivo Gratis pultnál aznapi jegyünket másnapi ingyenes
belépésre jogosító karszalagra lehet cserélni. 26 órányi vidámparki élvezet
fejenként 21 €-ért! Tökéletes ár/érték arány. Második nap aztán pótoltuk, ami
még esetleg kimaradt, illetve számtalanszor megismételtük a legnagyobb élményt
nyújtó mutatványokat.
Természetesen kiindulási pontunk Riminiben lévén a hátralévő két napban ellátogattunk
még a Cattolica-i aquariumba, a Riccione-i aqua parkba és természetesen San
Marinoba is, de ezek talán majd egy későbbi beszámoló tárgyát képezik.
Tornallyay Zoltán (Zotya)
|